ECLI:CZ:US:2001:1.US.204.2000
sp. zn. I. ÚS 204/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky Městské části Praha 6, proti usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 21. 2. 2000, č.j. 9 Cmo 1/2000-19, takto:
Usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 21. 2. 2000, č.j. 9
Cmo 1/2000-19, se zrušuje.
Odůvodnění:
Krajský obchodní soud v Praze usnesením ze dne 20. 8. 1999,
č.j. 34 Cm 495/98-13, rozhodl tak, že žalovanému č. 2 V. K., (dále
jen "2. vedlejší účastník") ustanovuje soud opatrovníkem Městskou
část Praha 6 (dále jen "stěžovatelka") pro toto řízení [poznámka:
v právní věci žalobce Česká spořitelna, a.s.), (dále jen "1.
vedlejší účastník"), proti žalovanému: č. 1 Š. M., č. 2 V. K.
o zaplacení částky Kč 3.140,- s příslušenstvím]. Krajský obchodní
soud v Praze své rozhodnutí odůvodnil tím, že 2. vedlejšímu
účastníkovi doručoval písemnosti, které byly vráceny s poznámkou,
že adresát na uvedené adrese nebydlí. Krajský obchodní soud ze
zprávy Centrální evidence obyvatel Policie ČR zjistil, že 2.
vedlejší účastník je na uvedené adrese hlášen. Ze zprávy Vězeňské
služby ČR bylo prokázáno, že se nenachází ve vazbě ani ve výkonu
trestu odnětí svobody. Vzhledem k tomu, že krajskému obchodnímu
soudu nebylo místo pobytu 2. vedlejšího účastníka známo a ani se
mu jej nepodařilo zjistit, byl 2. vedlejšímu účastníkovi podle
ustanovení §29 odst. 1 o.s.ř. (v tehdy platném znění) ustanoven
opatrovník, s nímž bude soud pokračovat v řízení.
Vrchní soud v Praze usnesením ze dne 21. 2. 2000, č.j. 9 Cmo
1/2000-19, usnesení soudu prvního stupně ze dne 20. srpna 1999
potvrdil a rozhodl, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu
nákladů řízení před odvolacím soudem. V odůvodnění svého
rozhodnutí poukázal na ustanovení §29 o.s.ř., podle něhož
předseda senátu může zřídit opatrovníka m.j. tomu účastníkovi,
jehož pobyt není znám. Účelem tohoto institutu je ochrana zájmů
toho, kdo se nemůže zúčastnit jednání, přijímat písemnosti
a nemůže proto vykonávat práva a povinnosti účastníka. Právní
předpisy nestanoví, jaké osoby jimi mají být a je "naprosto
obvyklé, že soud ustanoví obec, město nebo městskou část, v jejímž
obvodu měl účastník poslední známé bydliště. Jde o volnou úvahu
soudu, v níž není omezen. Není rozhodující, že právní předpisy
neukládají výslovně městům a obcím povinnost převzít funkci
opatrovníka. Výkon opatrovnictví není výkonem státní správy podle
§13 zák. č. 367/1990 Sb., a to ani v rozsahu vymezeném zvláštními
zákony (přenesená působnost podle §21 cit. zákona). Jde o další
samostatnou činnost obcí a z okruhu jejich působnosti uvedeného
příkladmo v §14 cit. zák. nelze výkon opatrovnictví vyloučit".
Vrchní soud proto dospěl k závěru, že se nejedná o zřízení
opatrovníka podle §27 odst. 2 o.z. (nejedná se o právní služby
pro 2. vedlejšího účastníka), ale podle §29 odst. 2 o.s.ř. pouze
pro jediné řízení.
Proti uvedenému rozsudku Vrchního soudu v Praze podala
stěžovatelka ústavní stížnost. V ní poukázala zejména na to, že
postavení ustanoveného opatrovníka osobě, jejíž pobyt není znám,
nelze zahrnout pod ustanovení §14 tehdy platného zákona č.
367/1990 Sb., o obcích (dále jen "zákon o obcích"), tj. pod
samostatnou působnost obce. V demonstrativním výčtu skutečností,
které náleží do této samostatné působnosti obce, není podle
stěžovatelky "ani jediná, pod kterou by byť analogicky bylo možné
podřadit povinnost 'domovské obce'poskytovat právní služby svým
občanům, ... ostatně přistoupila-li by stěžovatelka na argumentaci
Vrchního soudu v Praze, pak by pod příkladný výčet součástí
samostatné působnosti obcí mohlo být zahrnuto např. též bezplatné
právní zastupování u soudů všech stupňů".
Stěžovatelka dále uvedla, že soud může ustanovit opatrovníka
tomu, jehož pobyt není znám podle ustanovení §29 odst. 2 o.s.ř.
(v tehdejším znění), "ovšem pouze za předpokladu, že osoba
ustanovená opatrovníkem s převzetím této funkce souhlasí, že je
svolná a ochotná takovouto funkci skutečně zastávat". Stěžovatelka
je toho názoru, že jí žádný zákon neukládá výkon funkce
opatrovníka, a proto považuje napadené usnesení vrchního soudu za
rozhodnutí, které je v rozporu s ustanovením čl. 2 odst. 4 Ústavy
ČR a ustanovení čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listiny"), podle nichž nikdo nesmí být nucen činit, co
zákon neukládá.
Stěžovatelka proto navrhla, aby Ústavní soud rozhodl
nálezem, že usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 21. 2. 2000,
č.j. 9 Cmo 1/2000-19, v právní věci žalobkyně Česká spořitelna,
a.s., proti žalovanému č. 1 Š. M. a žalovanému č. 2 V. K.,
o ustanovení opatrovníka žalovanému č. 2, není v souladu s čl. 2
odst. 4 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod
a že se zrušuje. Stěžovatelka prohlásila, že s upuštěním od
ústního jednání před Ústavním soudem souhlasí.
Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost
splňuje všechny zákonné náležitosti a že proto nic nebrání
projednání a rozhodnutí ve věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastník řízení - Vrchní
soud v Praze a dále Krajský obchodní soud v Praze. Vedlejší
účastník - Česká spořitelna, a.s., (poznámka: v důsledku
organizačních změn v působnosti organizačních složek České
spořitelny, a.s., ve středočeském regionu od 1. 8. 1999, kdy došlo
ke sloučení okresní pobočky v Benešově s okresní pobočkou
v Příbrami, náležejí do působnosti posléze uvedené spořitelny
všechny věci, které byly před 1. 8. 1999 v působnosti okresní
pobočky v Příbrami a okresní pobočky v Benešově) se postavení 1.
vedlejšího účastníka v řízení před Ústavním soudem vzdala.
V. K. jako 2. vedlejší účastník - aniž (přes upozornění
Ústavním soudem) splnil povinnost podle ustanovení §30 odst. 1
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), být zastoupen
advokátem - ve svém vyjádření poukázal na to, že od ledna 1998 do
března 1999 pobýval u své bývalé manželky v Benešově, následně pak
opět v bydlišti, v němž má trvalý pobyt a po celou dobu pracoval
a pracuje u Českých drah v železniční stanici Praha - Vršovice.
Proto nezná důvod toho, aby mu Městská část Praha 6 byla
ustanovena opatrovníkem, neboť dlužnou částku vůči České
spořitelně, a.s., uznává. V. K. využil svého práva a prohlásil, že
se účasti na jednání před Ústavním soudem vzdává.
Vrchní soud v Praze ve svém vyjádření poukazuje na potíže
v rozhodování obecných soudů o pohledávkách věřitelů. Uvádí, že
často nelze písemnost doručit i třem ze čtyř žalovaných
a upozorňuje, že obecné soudy se dotazují Centrální evidence
obyvatel, Policie ČR, Vězeňské služby ČR a případně obecního úřadu
v místě uvedeném v žalobě. Podle vyjádření vrchního soudu nelze od
soudu vyžadovat, aby prováděl náročnější a rozsáhlejší pátrání.
Přerušení řízení podle ustanovení §109 odst. 2 o.s.ř.
(v tehdejším znění) by pak znamenalo odklad projednávaní věci na
neúměrně dlouhou dobu a bylo by třeba pátrání po adrese účastníka
několikrát opakovat. Jediným vhodným řešením je tedy ustanovení
opatrovníka. Vrchní soud uvádí, že příbuzní účastníka striktně
odmítají být opatrovníky a k tomu předkládají i lékařská
potvrzení. Není příliš vhodné ustanovovat za opatrovníky soudní
úředníky nebo justiční čekatele, neboť jde o osoby působící
u soudu, který ve věci rozhoduje. Za této situace, kdy jiné vhodné
osoby nezbývají, ustanoví soud opatrovníkem většinou obec, město
nebo městskou část, v níž měl účastník poslední známé bydliště.
Vrchní soud v Praze dále konstatuje, že právní předpisy
výslovně neukládají obcím a městům povinnost vykonávat funkci
opatrovníka zletilých a svéprávných osob, ale ani takovou možnost
nevylučují. Ustanovení §27 odst. 3 o.z. týkající se zastupování
nezletilých osob nebo osob zbavených způsobilosti k právním úkonům
výslovně umožňuje soudu stanovit opatrovníkem "orgán místní
správy", takže není správné tvrzení, že obcím není zákonem uložena
žádná podobná povinnost. Vrchní soud v Praze nesdílí názor
stěžovatelky, že opatrovnictvím se poskytuje bezplatné právní
zastupování občanů, neboť se ve skutečnosti jedná o přijímání
písemnosti pro účastníka a o účast na jednání před soudem, při
kterém je zpravidla ve věci rozhodnuto. Odvolací soud dále
konstatuje, že "zákon nepředpokládá, že by se soud musel předem
vybraného opatrovníka dotazovat, zda převezme tuto funkci. Ani
v dlouholeté soudní praxi se takto nepostupuje. V případech, kdy
soud není povinen před vydáním procesního usnesení s účastníky
nebo jejich zástupci jednat nebo je vyslechnout, nemůže dojít
k porušení jejich práva na spravedlivý proces, ani k porušení
jejich jiných ústavou chráněných práv a zájmů".
Vrchní soud v Praze v závěru svého vyjádření uvedl, že problém
obsažený v ústavní stížnosti je zásadní povahy a vytyčuje otázky,
kterými by bylo žádoucí se zabývat.
Vrchní soud v Praze zastává názor, že postupem obou obecných
soudů nebyla porušena Ústava ani jiný zákon a sdělil, že
s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem souhlasí.
Krajský obchodní soud v Praze ve svém vyjádření uvedl, že
opatrovník byl 2. vedlejšímu účastníkovi ustanoven proto, že se
soudu nepodařilo zjistit jeho pobyt. Soud prvého stupně dále
konstatuje, že právní předpisy neřeší, kdo má být ustanoven
opatrovníkem a nepochybným je, že dostatečně nestranným subjektem
je obec, která má i určitý profesionální aparát. Krajský soud
odkazuje na ustanovení §7 zákona o obcích, který vymezuje
občanství obce a na §14 zákona o obcích, jež uvádí, co náleží do
samostatné působnosti obce. Krajský soud uznává, že v citovaném
zákoně není stanovena povinnost obce převzít funkci opatrovníka,
je však - v souladu s ustanovením §14 odst. 2 zákona o obcích
- nepochybným úkolem obce pečovat o občany v jejím obvodu. Pokud
by funkci opatrovníka nezastávala obec, soud "nemá" jiný subjekt,
který by touto funkcí pověřil a v soudním řízení by nebylo možné
pokračovat. Krajský obchodní soud v Praze na ústním jednání před
Ústavním soudem netrvá.
Ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud v prvé řadě souhlasí s konstatováním Vrchního
soudu v Praze o nutnosti legislativního řešení problematiky
plynoucí z ustanovení §29 odst. 2 o.s.ř. (dnes §29 odst. 3) pro
výkon funkce opatrovníka. Ústavní soud současně uvádí, že
ustanovení opatrovníka podle §29 a násl. o.s.ř. náleží do rubriky
"Zástupci účastníků" a pro tento druh zastoupení platí ustanovení
§31 o.s.ř., podle kterého ustanovený zástupce má stejné postavení
jako zástupce na základě procesní plné moci. Může jim být
ustanoven i advokát, což plyne jednoznačně z ustanovení §31 odst.
2 o.s.ř. Opatrovník má důsledně hájit zájmy a základní práva
nepřítomného účastníka řízení před obecnými soudy, což představuje
mimo jiné studium spisu, podávání vyjádření a vedení celého sporu
za nepřítomného tak, jak by takovou povinnost byl nucen plnit
každý zástupce.
Ústavní soud se však domnívá, že nelze souhlasit se závěry
Vrchního soudu v Praze, že u obcí a měst náleží výkon opatrovnické
funkce osob neznámého pobytu do jejich samostatné působnosti
(samosprávné činnosti) podle ustanovení §13 a §14 zákona
o obcích. Ustanovení čl. 100 odst. 1 Ústavy ČR vymezuje právo na
samosprávu územně samosprávného celku jako územního společenství
občanů. Podle ustanovení §13 odst. 1 zákona o obcích obec
spravuje své záležitosti (tj. záležitosti územního společenství
občanů) samostatně. Ústavní soud má za to, že výkon funkce
opatrovníka ve vztahu k občanu obce do takové samostatné
působnosti (tj. do - veřejných - samosprávných záležitostí
územního společenství občanů) nenáleží a opatrovníka proto
s odkazem na výkon samostatné působnosti podle ustanovení §14
zákona o obcích ustanovit nelze.
Ve vztahu k souzené věci proto Ústavní soud vychází z toho,
že v souladu s ustanovením §29 o.z. soud může mimo jiné ustanovit
opatrovníka také tomu, jehož pobyt není znám, jestliže je to třeba
k ochraně jeho zájmů. Podmínkou je, aby pobyt osoby, které byl
opatrovník ustanoven, nebyl znám a ustanovení opatrovníka bylo
třeba k ochraně jejích zájmů. O neznámý pobyt určité osoby však
podle ustálené soudní praxe nejde tam, kde je tato osoba
nepřítomna jen po určitou omezenou, kratší dobu, a to i když běhen
této omezené kratší doby není adresa této osoby přesně známa
(srov. Jehlička, O. - Švestka, J. a kol.: Občanský zákoník.
Komentář. 4. vydání. Praha, C.H. Beck 1997, str. 109). V souzené
věci se dále nejedná o zvláštní případy zákonného zastoupení podle
ustanovení §27 odst. 3 o.z., u nichž zákonodárce soudní
ustanovení obce/města opatrovníkem výslovně - ve vazbě na odst.
2 tohoto ustanovení - upravuje (srov. cit. Komentář, str. 106, též
Sbírka soudních rozhodnutí a stanovisek Nejvyššího soudu ČR
- R 18/93, tamtéž, str. 107).
Ustanovení opatrovníka podle §29 o.s.ř. je úkonem na základě
rozhodnutí soudu. Pokud s ním takto ustanovený opatrovník (tj.
také obec) nesouhlasí, může se proti takovému rozhodnutí odvolat
a jako odvolací důvod například uvést, že nebyly splněny podmínky
zmíněné výše u §29 o.z., tj. že soud dostatečně spolehlivě
neprokázal, že pobyt zastupované osoby nebyl znám.
V souzené věci Ústavní soud konstatuje, že podle obsahu
spisu Krajský obchodní soud v Praze sice žádal o sdělení místa
pobytu žalovaného (2. vedlejšího účastníka) Ministerstvo vnitra ČR
a Vězeňskou službu ČR, avšak od 16. 4. 1999 až do 20. 8. 1999
- kdy bylo vydáno jeho usnesení, č.j. 34 Cm 495/98-13,
o ustanovení stěžovatelky opatrovníkem - 2. vedlejšího účastníka
nekontaktoval ani si jinak neověřil jeho možný pobyt v místě
trvalého bydliště. Z obsahu spisu vyplývá, že stejně tak
vyhledávací povinnost neplnil ani odvolací soud.
Proto Ústavní soud došel k závěru, že napadeným usnesením
Vrchního soudu v Praze došlo k porušení ustanovení čl. 2 odst. 3,
čl. 4 odst. 1, čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny.
Z uvedených důvodů Ústavní soud ústavní stížnosti zcela
vyhověl a usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 21. 2. 2000,
č.j. 9 Cmo 1/2000-19, zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 25. října 2001