ECLI:CZ:US:2000:1.US.211.99
sp. zn. I. ÚS 211/99
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů Ing. B. T. a MUDr. A. T., proti usnesení Krajského soudu v Plzni, sp. zn. 10 Nc 36/99, ze dne 7. 4. 1999, takto:
Ústavní stížnosti se vyhovuje a usnesení Krajského soudu
v Plzni, sp. zn. 10 Nc 36/99, ze dne 7. 4. 1999, se zrušuje.
Odůvodnění:
I.
Ústavní stížností, která byla Ústavnímu soudu doručena dne
27. 4. 1999, stěžovatelé napadli ve výroku uvedené usnesení
Krajského soudu v Plzni, kterým jim byla jako žalovaným uložena
pořádková pokuta ve výši 25 000 Kč podle ustanovení §53
občanského soudního řádu (dále jen "o. s. ř."). Uložení pořádkové
pokuty odůvodnila předsedkyně senátu krajského soudu JUDr. A. P.
tím, že žalovaní v podání ze dne 12. 1. 1999, kterým uplatnili
námitku podjatosti soudkyně Krajského soudu v Plzni, JUDr.
A. P. a soudce Okresního soudu v Karlových Varech JUDr. R. K.,
v projednávání jejich restitučního sporu, uvedli hrubé urážky
soudu a nepravdivá tvrzení. Jako příklad hrubých urážek v jejich
podání předsedkyně senátu uvedla tvrzení stěžovatelů o "režii
právního zástupce žalobců" a dále tvrzení, že "každé další
rozhodnutí Krajského soudu v Plzni nebude objektivní a vše má jiné
pozadí". Podle odůvodnění usnesení toto podání, včetně podání ze
dne 2. 3. 1999 adresovaného Vrchnímu soudu v Praze, obsahuje
projevy neprofesionality, nedostatku slušnosti a vkusu. Jako další
hrubou urážku soudu posoudila předsedkyně senátu dle ní nepravdivé
tvrzení o tom, že "dne 31. 7. 1995 byl osobně spis donesen JUDr.
B. JUDr. P. k nahlédnutí", jež označila jako lživé.
V dané věci se jedná o dlouhodobý soudní spor, týkající se
restituce majetku (tj. vydání rodinného domu s parcelou dle
restitučních předpisů). Stěžovatelé jako strana žalovaná podali
proti původnímu rozsudku Krajského soudu v Plzni a rozsudku
Okresního soudu v Karlových Varech ústavní stížnost, jíž Ústavní
soud nálezem, sp. zn. IV. ÚS 218/95, ze dne 11. 12. 1997, vyhověl
a oba napadené rozsudky zrušil. V podání ze dne 12. 1. 1999,
určeném k rukám předsedkyně Okresního soudu v Karlových Varech,
uplatnili stěžovatelé námitku podjatosti soudce JUDr. R. K.
a soudkyně JUDr. A. P. a žádali jejich vyloučení z rozhodování ve
věci. Jako důvody uvedli zejména to, že oba soudci zvýhodňují
stranu žalující, že nepostupují vůči nim nestranně a spravedlivě,
že odvolací soud nepřihlíží k námitkám žalovaných, a preferuje
pouze zájmy žalobců. Žalovaní dále v návrhu na vyloučení soudců
uvedli, že "každé další rozhodnutí Krajského soudu v Plzni nebude
objektivní a vše má jiné pozadí". O vyloučení soudkyně JUDr. P.
rozhodoval Vrchní soud v Praze, který usnesením, sp. zn. Nco
28/99, ze dne 15. 3. 1999, rozhodl, že soudkyně Krajského soudu
v Plzni, JUDr. A. P., není vyloučena z projednávání a rozhodování
předmětné právní věci. Také Krajský soudu v Plzni rozhodl dne 7.
4. 1999 v senátu, jemuž předsedala JUDr. A. P., že soudce
Okresního soudu JUDr. R. K. není z dalšího projednávání
a rozhodování věci vyloučen. Téhož dne, tj. 7. 4. 1999, byla
žalovaným za jejich projev v písemném návrhu ze dne 12. 1. 1999 na
vyloučení obou jmenovaných soudců z projednávání a rozhodování
věci usnesením uložena pořádková pokuta ve výši 25 000 Kč. (Vrchní
soud však pokutu neuložil, přestože znění obou návrhů na vyloučení
bylo shodné.) Jak dále zjistil Ústavní soud z vyžádaného soudního
spisu, oba stěžovatelé podali proti usnesení o uložení pořádkové
pokuty stížnost k rukám předsedy Krajského soudu v Plzni, která
byla soudem podle obsahu posouzena jako odvolání proti usnesení
Krajského soudu v Plzni, sp. zn. 10 Nc 36/99. Toto odvolání bylo
poté Krajským soudem v Plzni usnesením ze dne 13. 7. 1999, sp. zn.
10 Co 650/99 (v senátu, jemuž předsedala JUDr. P.), odmítnuto
z odkazem na ustanovení §218 odst. 1 písm. c) o. s. ř. Podle
tohoto ustanovení "odvolací soud odmítne odvolání, které směřuje
proti rozhodnutí, proti němuž není odvolání přípustné".
Stěžovatelé jsou přesvědčeni, že důvody podjatosti u obou
jmenovaných soudců existují, neboť vůči nim nepostupovali
spravedlivě a nestranně. Věc byla po zrušujícím nálezu Ústavního
soudu v novém projednání přidělena stejným soudcům, kteří se na
nespravedlivém procesu podíleli. Za projev podjatosti JUDr. A. P.
stěžovatelé považují rovněž napadené usnesení o uložení pořádkové
pokuty dne 7. 4. 1999 bez možnosti odvolání. Stěžovatelé podali
stížnost proti tomuto usnesení k rukám předsedy Krajského soudu
v Plzni a požádali o její prominutí. Stěžovatelé jsou přesvědčeni,
že soud porušil čl. 95 ústavy ČR, podle něhož je soudce vázán
zákonem, a současně zasáhl do jejich práva na spravedlivý proces.
K obsahu ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal stanovisko
Krajského soudu v Plzni. Předsedkyně senátu 10 Nc uvedla, že
k účastníkům ani k jejich zástupcům nemá žádný vztah. Pokud
stěžovatelé brojí proti usnesení o uložení pořádkové pokuty,
odkázala na obsah odůvodnění napadeného usnesení. Svoboda projevu,
na kterou se stěžovatelé odvolávají, je limitována zákonem, a to
jak o. s. ř., tak trestním zákonem. Aplikací ustanovení §53 o. s.
ř. v daném případě bylo směřováno pouze k ochraně osobní cti,
vyplývající z profese soudkyně. Kromě toho jde o jediný prostředek
v občanském soudním řízení, umožňující ochranu autority
a důstojnosti soudu.
II.
Po zjištění, že ústavní stížnost je přípustná a byla podána
v zákonem stanovené lhůtě, se Ústavní soud zabýval samotnými
důvody ústavní stížnosti. Po jejich přezkoumání, po nahlédnutí do
soudního spisu a po právním posouzení projednávané věci pak dospěl
k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Pořádkovou pokutu může podle ustanovení §53 o. s. ř.
předseda senátu uložit tomu, kdo hrubě stěžuje postup řízení
zejména tím, že se nedostaví bez vážného důvodu k soudu, nebo
neuposlechne příkazu soudu, nebo kdo ruší pořádek, nebo kdo učinil
hrubě urážlivé podání anebo nesplnil povinnosti uvedené v §294
a 295. Pořádková pokuta může činit až 50 000 Kč a může být
ukládána opakovaně. Proti uložení pořádkové pokuty je přípustné
odvolání. Je-li však pořádková pokuta uložena v odvolacím řízení,
podle současné praxe obecných soudů s odkazem na ustanovení §201
o. s. ř., podle něhož "účastník může napadnout rozhodnutí soudu
prvního stupně, pokud to zákon nevylučuje", jsou taková odvolání
odmítána pro nepřípustnost [§218 odst. 1 písm. c) o. s. ř.].
V tomto smyslu jsou také dávána soudy II. stupně v jejich
rozhodnutích o pořádkových pokutách poučení.
Jinak je tomu s řešením pořádkových opatření v trestním
a správním řízení. Pořádkovými pokutami v trestním řízení se již
Ústavní soud několikrát zabýval, např. ve svých nálezech, sp. zn.
III. ÚS 86/98, a III. ÚS 164/98. Dospěl pak k závěru, že
"Rozhodnutí o uložení pořádkové pokuty (§66 tr. ř.) je ex lege
v zásadě podrobeno přezkumnému řízení (§66 odst. 4 zákona),
a proto podléhá přezkumu vyšším soudem i tehdy, bylo-li vydáno
odvolacím soudem, u něhož řízení zpravidla končí, neboť zásada
přezkumu rozhodnutí vydaných v soustavě obecných soudů náleží
k základním ústavním principům spravedlivého procesu (viz čl. 36
odst. 1 Listiny základních práv a svobod)". Rovněž možností
soudního přezkumu rozhodnutí o pořádkových pokutách ve správním
řízení se již Ústavní soud zabýval (viz nález sp. zn. Pl. ÚS
28/98), a dospěl k závěru, že rozhodnutí správních orgánů
o pořádkových pokutách nemohou být vyňata ze soudního přezkumu
v rámci správního soudnictví. V cit. nálezu Ústavní soud vyjádřil
názor, že "pokuty ukládané ve správním právu a při kontrolní
činnosti jsou svou povahou způsobilé zasáhnout do základních práv
a svobod fyzické osoby s ohledem na jejich výši a možnost
opakovaného ukládání. Mohou být přitom vydávány na základě volného
uvážení, takže není vyloučen ani diskriminační efekt jejich
ukládání vůči různým subjektům".
Stejně způsobilé zasáhnout do základních práv a svobod jsou
podle přesvědčení Ústavního soudu rovněž pořádkové pokuty ukládané
v rámci občanského soudního řízení a Ústavní soud proto nevidí
žádný racionální a ústavně právně akceptovatelný důvod pro odlišné
posuzování pořádkových pokut ukládaných v rámci jednotlivých typů
řízení, o to více, že účelem občanského soudního řízení je
zajištění spravedlivé ochrany práv a oprávněných zájmů účastníků
(§1 o. s. ř.).
Ústavní soud, který je vrcholným orgánem ochrany ústavnosti,
je sice v řízení o ústavní stížnosti vázán petitem návrhu, nikoli
však důvody ústavní stížnosti. Proto se nad rámec odůvodnění
ústavní stížnosti musel zabývat také dalšími důvody neústavnosti
napadeného usnesení, které spatřuje v poučení o opravném
prostředku a v konečném důsledku v nemožnosti přezkumu takového
rozhodnutí vyšší soudní instancí. V poučení napadeného usnesení
krajský soud uvedl, že "Proti tomuto rozhodnutí není odvolání
přípustné" (a to právě s ohledem na ustanovení §201 o. s. ř.).
Při tomto výkladu nelze však ztrácet ze zřetele, že přes
opakované novelizace občanský soudní řád (obdobně jako i další
procesní normy a současný právní řád vůbec) již ve své koncepci je
stále ještě poznamenán relikty totalitního systému. Ty však nelze
judikaturou obecných soudů posilovat - v posuzované věci
- restriktivním výkladem, a to mimo jiné již také proto, že
restriktivní výklad (rozhodného zákonného ustanovení) na úkor
ústavnosti nerozlišuje vlastní povahu a význam otázek, o nichž se
v konkrétní věci usnesením rozhoduje.
K základním zásadám spravedlivého procesu ("stanoveného
postupu" dle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod),
mimo postulátu nezávislého a nestranného rozhodování, vyloučení
libovůle v soudní jurisdikci aj., náleží - nikoli v poslední řadě
- také požadavek přezkumu rozhodnutí soudu nižšího stupně soudem
vyššího stupně, neboť jen tak se naplňuje ústavně zaručené
základní právo na soudní ochranu (hlava pátá Listiny základních
práv a svobod) a z ní vyplývající právo na spravedlivý proces;
proto také tam, kde zákon, ať již z jakýchkoli důvodů, připouští
dvojí výklad, je v intencích zásad spravedlivého procesu nezbytné
dát při jeho aplikaci přednost tomu z nich, který je ve své
interpretaci s ústavním pořádkem republiky co nejvíce souladný
(obdobně též nález ve věci Pl. ÚS 48/95 publ. in Ústavní soud
České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 5., č. 21,
vydání 1., Praha, 1997 a ve Sbírce zákonů č. 121/1996 Sb.).
Vzhledem k tomu, že rozhodnutí o uložení pořádkové pokuty (§53 odst. 1 o. s. ř.) je v zásadě způsobilé zasáhnout do základních
práv a svobod účastníků řízení, náleží zásada přezkumu těchto
rozhodnutí vydaných v soustavě obecných soudů k základním ústavním
principům spravedlivého procesu. Lze tedy dovodit, že napadené
rozhodnutí, byť z jiných důvodů, než tvrdili stěžovatelé, není
s těmito principy v souladu. K tomuto závěru, dospěl Ústavní soud
po důkladném zvážení důsledků dosavadního výkladu zákonných
ustanovení o. s. ř. a praxe obecných soudů. Kdyby Ústavní soud
akceptoval praxi obecných soudů, která proti usnesení o uložení
pořádkové pokuty soudem odvolacím odvolání ani dovolání
nepřipouští, zůstala by jediným prostředkem nápravy takového
usnesení ústavní stížnost. Je-li však ukládání pořádkových pokut
včetně jejich výše na volném uvážení předsedy senátu, který ve
věci jedná (samozřejmě za dodržení podmínek ust. §53 odst.
1 o. s. ř.), Ústavní soud by se dostal do pozice odvolací
instance, ačkoli další instancí v sytému všeobecného soudnictví
není a nemůže být.
K vlastnímu napadenému usnesení o uložení pořádkové pokuty ve
výši 25 000 Kč stěžovatelům Ústavní soud považuje za potřebné
uvést následující.
Právo vyjádřit se k osobám soudců, namítat jejich podjatost
a navrhovat jejich vyloučení z projednávání a rozhodování věci je
zakotveno v ustanovení §15 odst. 2 o. s. ř. Účastník řízení,
který navrhuje vyloučení soudce, musí ohledně každého soudce,
jehož podjatost namítá, uvést konkrétní skutečnosti, pro něž má za
to, že je z projednávání a rozhodování věci vyloučen. Stěžovatelé
ve svém návrhu na vyloučení jmenovaných soudců ze dne 12. 1. 1999
tuto svou povinnost splnili, když uvedli důvody, pro něž považují
oba soudce za podjaté. Jejich pochybení pokládali za zjevné
a nepochopitelné. Opřeli se přitom o nález Ústavního soudu, sp.
zn. IV. ÚS 218/95, který svým názorem v restituční záležitosti
stěžovatelů shledal, že obecné soudy chybně posoudily věc dle
o. z., když stěžovatelé právem uplatnili své nároky dle zákona č.
87/1991 Sb.,, a vytkl jim dále, že rozhodly nad rámec vedlejšími
účastníky uplatněného žalobního petitu.
Pokud jde o označení výroku stěžovatelů za hrubě urážlivé, je
třeba uvážit, že zákonodárce vědomě volil termín "hrubě urážlivé"
v §53 odst. 1 o. s. ř., aby naznačil, že právě jen ty výroky,
které objektivně dosahují intenzity hrubých urážek zakládají důvod
pro pořádkovou pokutu. Činil tak u vědomí, že jak subjektivní
pocity křivdy stěžovatelů, tak i subjektivní vnímání "uražených"
soudců jsou exaltovány okolnostmi, souvisejícími s meritem v dané
věci. Institucím a orgánům, jež reprezentují veřejnou moc státu
a v důsledku toho jsou nositeli rozhodnutí, jež občané napadají,
přísluší vždy větší dávka tolerance, velkorysosti a nadhledu, než
je tomu u jednotlivých občanů, jak o tom svědčí judikatura
Evropského soudu pro lidská práva. Je pravda, že soudům při
posuzování základního práva na svobodu projevu přísluší ve jménu
zachování autority a nestrannosti soudní moci zvláštní ochrana
(srov. čl. 10 odst. 2 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod), nicméně - a právě - proto při rozhodování o podjatosti
odpadá jakákoli soudcovská kolegiální solidarita ve prospěch
objektivní a nikoli jen subjektivní úvahy, zda u soudce "se
zřetelem na jejich poměr k věci, k účastníkům nebo k jejich
zástupcům lze mít pochybnosti o jejich nepodjatosti" (§14 odst.
1 o. s. ř.).
Ústavní soud zastává proto názor, že výroky uvedené v návrhu
sice mohou být dotčenými osobami vnímány jako hrubě urážlivé,
nicméně vzhledem k tomu, že uložení pořádkové pokuty je krajním
opatřením a lze ji uložit jen tam, kde domluva nebo jiné mírnější
prostředky nevedly k nápravě, v daném případě se jeví uložení
pořádkové pokuty ve výši 25 000 Kč jako nepřiměřené. Ze soudního
spisu nevyplývá, že by se soud pokoušel nejdříve jinými vhodnými
prostředky usměrnit výroky stěžovatelů, které se mu subjektivně
zdály jako hrubá urážka soudu. Navíc ze spisu nevyplývá ani
skutečnost, že by soud v daném případě prováděl dokazování, zda
výroky uvedené v písemném návrhu ze dne 12. 1. 1999, podepsaném
pouze právní zástupkyní navrhovatelů JUDr. B., lze jednoznačně
přičítat k tíži navrhovatelů. Je sice pravdou, že pokud jedná
právní zástupce účastníků řízení na základě procesní plné moci,
jedná jejich jménem, nicméně při ukládání sankcí podle §53 o. s.
ř. je nutno rozlišovat, kdo osobně úkon podléhající sankci učinil.
V daném případě je zřejmé, že obě podání, na základě kterých byla
stěžovatelům uložena pořádková pokuta, jsou podepsány pouze právní
zástupkyní stěžovatelů JUDr. B. Vzhledem k tomu, že soud může
ukládat pořádkové pokuty rovněž právním zástupcům účastníků řízení
(což v praxi soudy také činí), je v daném případě uložení
pořádkové pokuty přímo stěžovatelům bez jakéhokoli dokazování, zda
výroky uvedené v podání učinila právní zástupkyně jejich jménem
a na jejich pokyn nebo zda o těchto výrocích v podání advokátky
byli alespoň informováni a souhlasili s nimi, porušením čl. 95
odst. 1 ústavy ČR, podle něhož je soudce při svém rozhodování
vázán zákonem.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti nezbylo Ústavnímu soudu
než ústavní stížnosti vyhovět a napadené usnesení Krajského soudu
Plzni pro jeho rozpor s čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod a s čl. 95 odst. 1 Ústavy, podle ustanovení §82 odst.
3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů, zrušit.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 17. října 2000