ECLI:CZ:US:2002:1.US.282.01
sp. zn. I. ÚS 282/01
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatele ing. J. J.proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 7. 2. 2001, čj. 30 Ca 480/2000-35, takto:
I. Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 7. 2. 2001, čj. 30
Ca 480/2000-35, se ruší.
II. Návrh na zrušení přílohy A občanského soudního řádu
- zákon č. 99/1963 Sb. - ve větě "rozhodnutí, dle zákona č.
172/1990 Sb., o vysokých školách, dle §18 odst. 2", se odmítá.
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností stěžovatel napadl v záhlaví
tohoto nálezu citované usnesení Krajského soudu v Brně, kterým
bylo zastaveno řízení o jeho návrhu na přezkoumání rozhodnutí
rektora Masarykovy univerzity, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí
děkana Právnické fakulty Masarykovy univerzity, o nepřijetí
k prezenčnímu studiu v magisterském studijním programu Právo
a právní věda. Namítá, že uvedeným rozhodnutím byla porušena jeho
ústavně zaručená práva podle čl. 4, čl. 82 odst. 1, čl. 90 a čl.
95 odst. 1 Ústavy ČR a čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv
a svobod. Navrhuje, aby napadené usnesení bylo zrušeno a zároveň
navrhuje, aby Ústavní soud "vypustil z přílohy A občanského
soudního řádu v části školství větu "rozhodnutí, dle zákona č.
172/1990 Sb., o vysokých školách, dle §18 odst. 2" a tomu
odpovídající charakteristiku.
Stěžovatel v odůvodnění návrhu především uvádí, že jelikož
§248 odst. 3 o. s. ř. používá termín "na základě ustanovení
uvedených v příloze A", nemohl Krajský soud v Brně při posuzování
otázky, je-li rozhodnutí rektora do rozhodnutí děkana o přijetí
přezkoumatelné, vycházet z ustanovení uvedených v příloze A o. s.
ř., neboť tato ustanovení odkazují na zákon č. 172/1990 Sb., a to
konkrétně na jeho §18 odst. 2, a tento byl k 1. červenci 1998
zrušen a nemohl být tak v době rozhodování soudu relevantním
právním předpisem. Z této dikce občanského soudního řádu,
a obzvláště přílohy A, nelze používat charakteristiku rozhodnutí
jako hlavní kritérium bez ohledu na ustanovení, ke kterému se
vztahuje, neboť toto vyplývá z dikce §248 odst. 3, který používá
termín ustanovení. Z výše uvedeného vyplývá, že obsah přílohy
A v oblasti školství, týkající se zákona č. 172/1990 Sb., je
postaven aktuálním zákonem o vysokých školách mimo platnou právní
úpravu, když vychází z ustanovení neplatného právního předpisu.
Stěžovatel dále tvrdí, že za použití charakteristiky
rozhodnutí, uvedené v příloze A o. s. ř., nelze dospět k závěru
Krajského soudu v Brně, že rozhodnutí rektora je vyloučeno
z přezkumu, neboť se týká "rozhodnutí rektora (u vysokých škol,
které se nečlení na fakulty, akademického senátu) vysoké školy
o odvolání do rozhodnutí děkana v otázkách přijetí či nepřijetí ke
studiu na vysoké škole". Na základě jazykové analýzy lze podle
názoru stěžovatele dospět k jednoznačnému závěru, který se týká
podmínek, které musí být splněny, aby se vyplnila tato
charakteristika a rozhodnutí rektora bylo vyloučeno z přezkumu
podle §248 o. s. ř. ve smyslu zákona č. 172/1990 Sb. Tyto
podmínky jsou následující: Podmínka č. 1.: Musí se jednat
o rozhodnutí rektora o odvolání podle §18 odst. 2 zákona č.
172/1990 Sb. Podmínka č. 2.: Děkan nevydal rozhodnutí o přijetí
respektive nepřijetí ke studiu na vysoké škole. Tyto dvě podmínky
musí být splněny současně, aby příslušné rozhodnutí bylo vyloučeno
z přezkoumání soudem. Jelikož v případě stěžovatele děkan vydal
rozhodnutí o nepřijetí ke studiu, pak by ani za účinnosti zákona
č. 172/1990 Sb. nebyla splněna podmínka č. 2 a rozhodnutí rektora
by bylo přezkoumatelné. Soud podle mínění stěžovatele z dikce
přílohy A o. s. ř. vytrhl pouze text "rozhodnutí rektora vysoké
školy o odvolání" a jako o takovém bez ohledu na dále v příloze
A uvedené rozhodoval. Pokud tedy soud vycházel z názoru, že
předložka "do" znamená směrem do něčeho, v daném případě
rozhodnutí děkana, pak nelze akceptovat výklad, že prostým
potvrzením rozhodnutí učinil rektor rozhodnutí směřující do
rozhodnutí děkana, když toto v ničem nezměnil. Pokud bychom tedy
chápali předložku "do" ve smyslu směřující do něčeho, i pak je
zcela nezpochybnitelné, že tuto předložku je možné chápat
i časově, jak je předpokládáno výše, a pokud tedy existují dva
výklady smyslu charakteristiky přílohy A o. s. ř., pak je nutno
vždy brát za směrodatný ten výklad, který je ve prospěch práv
občana našeho státu.
K ústavní stížnosti se na základě výzvy Ústavního soudu
vyjádřili účastníci, resp. vedlejší účastníci řízení, tj. Krajský
soud v Brně a Masarykova univerzita v Brně.
Předseda senátu Krajského soudu v Brně ve svém vyjádření ze
dne 25. 9. 2001 uvedl, že z odůvodnění napadeného usnesení je
zřejmé, z jakých důvodů soud dospěl k závěru, že žaloba směřuje
proti rozhodnutí, které je vyloučeno z přezkumu, a pro stručnost
na něj odkazuje. Konstatoval, že soud nesdílí názor stěžovatele,
že došlo k porušení práva obrátit se na soud, aby přezkoumal
zákonnost rozhodnutí, stejně jako dalších práv, na něž stěžovatel
v ústavní stížnosti poukazuje. V závěru navrhuje, aby Ústavní soud
návrh stěžovatele na vydání nálezu zamítl.
Rektor Masarykovy univerzity v Brně ve svém vyjádření ze dne
27. 12. 2001 především vyslovil nesouhlas s názorem stěžovatele,
že pokud má být vyloučena možnost domáhat se, aby rozhodnutí
správního orgánu bylo přezkoumáno soudem, musí být současně
splněny ve vztahu na zákon o vysokých školách (dříve zákon č.
172/1990 Sb., nyní zákon č. 111/1998 Sb., ve znění zákona č.
147/2001 Sb.) a na přílohu A o. s. ř., dvě podmínky: musí se
jednat o rozhodnutí rektora o odvolání a děkan nevydal rozhodnutí
o přijetí resp. nepřijetí ke studiu na vysokých školách. Vedlejší
účastník poukazuje dále na to, že jak v úpravě podle zákona č.
172/1990 Sb., tak v nyní platné úpravě podle zákona č. 111/1998
Sb., ve znění zákona č. 147/2001 Sb., kde řeší přijímání uchazečů
ke studiu ustanovení §50 odst. 2 a odst. 7, se výslovně uvádí, že
"o přijetí ke studiu ve studijním programu, který uskutečňuje
fakulta, rozhoduje děkan fakulty. Uchazeč může požádat
o přezkoumání rozhodnutí. Rektor změní rozhodnutí, které by bylo
vydáno v rozporu se zákonem, vnitřním předpisem vysoké školy nebo
její součásti nebo podmínkami stanovenými podle §49 odst. 1
a odst. 3 zákona, jinak žádost zamítne a původní rozhodnutí
potvrdí". V ustanovení §50 odst. 4 citovaného zákona se pak
uvádí, že "na rozhodování o přijetí ke studiu se nevztahují
předpisy o správním řízení." Rektor dochází k závěru, že jak
v předchozí, tak v současné platné právní úpravě, je otázka
přijetí či nepřijetí uchazeče ke studiu vnitřní záležitostí vysoké
školy a konečné rozhodnutí přísluší vždy rektorovi. Shoduje se
proto s právním názorem Krajského soudu v Brně, vyjádřeným
v napadeném usnesení.
Z obsahu spisu Krajského soudu v Brně a ostatních podkladů
Ústavní soud zjistil, že se stěžovatel dne 15. června 2000
zúčastnil přijímacího řízení ke studiu na Právnické fakultě
Masarykovy univerzity. Přijímací zkoušky proběhly ve formě testu,
který byl bodován. Stěžovatel obdržel 924 z maximálně možného
počtu 1200 bodů, a rozhodnutím děkana nebyl přijat ke studiu,
protože nesložil přijímací zkoušku. S ohledem na nesrovnalosti ve
vyhodnocení některých odpovědí požádal děkana o přezkoumání
rozhodnutí. Na základě této žádosti děkan své rozhodnutí opravil
tak, že stěžovateli přiznal dalších 12 bodů a vypustil údaj
o nesložení přijímací zkoušky, nicméně závěr o nepřijetí ke studiu
nezměnil. Takto pozměněné rozhodnutí postoupil děkan rektorovi
Masarykovy univerzity, který je potvrdil. Toto rozhodnutí
stěžovatel napadl žalobou u Krajského soudu v Brně, ve které
požadoval jeho zrušení. Krajský soud v Brně usnesením ze dne 7.
2. 2001 řízení o žalobě zastavil. Dospěl totiž k závěru, že žaloba
směřuje proti rozhodnutí, jež nemůže být přezkoumáváno soudem.
Takový závěr odůvodnil Krajský soud v Brně především tím, že podle
ustanovení §248 odst. 3 o. s. ř. jsou z rozhodnutí správních
orgánů vyloučena i rozhodnutí, vydaná na základě ustanovení
uvedených v příloze A. Z přílohy A pak vyplývá, že v oboru
školství je vyloučeno domáhat se, aby rozhodnutí rektora vysoké
školy v otázkách přijetí či nepřijetí ke studiu na vysoké škole
podle ustanovení §18 odst. 2 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých
školách, bylo přezkoumáno. Zákon č. 172/1990 Sb. byl však
s účinností od 1. 7. 1998 zrušen zákonem č. 111/1998 Sb.,
o vysokých školách. Krajský soud v Brně se proto zabýval otázkou,
zda i po novele je rozhodnutí o nepřijetí ke studiu na vysoké
škole vyloučeno z přezkumu. Soud zkoumal, zda charakteristika
rozhodnutí zůstala stejná a z ustanovení §50 zákona č. 111/1998
Sb. dovodil, že charakteristika rozhodnutí rektora, který
přezkoumává rozhodnutí děkana o nepřijetí ke studiu na vysoké
škole, je stejná. Stejně jako v zákoně č. 172/1990 Sb. se totiž
jedná o rozhodnutí rektora vysoké školy o odvolání do rozhodnutí
děkana v otázce přijetí či nepřijetí ke studiu na vysoké škole.
Krajský soud v Brně tak dospěl k závěru, že rozhodnutí rektora,
kterým bylo potvrzeno rozhodnutí děkana o nepřijetí ke studiu na
vysoké škole, je i nadále z přezkumu vyloučeno.
Po posouzení obsahu ústavní stížnosti, příslušného spisového
materiálu a vyjádření účastníků řízení, Ústavní soud dospěl
k závěru, že návrh je důvodný.
Ústavní soud se v souladu se svou ustálenou judikaturou
necítil vázán odůvodněním ústavní stížnosti, ale toliko jejím
petitem, a přistoupil k problematice nikoliv z pohledu event.
dvojího výkladu dikce dotčené části přílohy A o. s. ř., jak ji
odlišně podávají stěžovatel a vedlejší účastník, ale z hlediska
praxí i teorií potvrzených obecných přístupů k přezkoumatelnosti
či nepřezkoumatelnosti rozhodnutí uvedených v příloze A o. s. ř.
Ústavní soud především konstatoval, že rektor Masarykovy
univerzity, resp. děkan Právnické fakulty Masarykovy univerzity,
v dané věci rozhodoval v postavení orgánu veřejné správy, jak ho
chápe čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod a autenticky
pak definuje §244 odst. 2 o. s. ř. (rozhodnutí.dalších
právnických osob, pokud jim zákon svěřuje rozhodování o právech
a povinnostech fyzických a právnických osob v oblasti veřejné
správy). Rozhodnutí rektora Masarykovy univerzity o výsledku
přijímacího řízení má tedy charakter rozhodování ve věcech veřejné
správy, protože má autoritativní povahu a kladné rozhodnutí je
podmínkou sine qua non pro studium na vysoké škole.
Listina základních práv a svobod v čl. 36 odst. 2 stanoví, že
ten, kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu
veřejné správy, může se obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost
takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak (tedy jestliže
takový přezkum nevyloučí). Tuto problematiku tzv. správního
soudnictví podrobněji upravuje občanský soudní řád v ustanovení
§244 a násl. Kromě jiného stanoví případy, kdy je přezkum
správního aktu nepřípustný. V ustanovení §248 odst.
1 a 2 o. s. ř. obecně vypočítává, které správní akty nepodléhají
přezkumu, v odst. 3 téhož ustanovení pak dále uvádí, že "kromě
toho jsou z přezkoumávání soudem vyloučena rozhodnutí správních
orgánů vydaná na základě ustanovení uvedených v příloze A...jakož
i rozhodnutí, jejichž přezkoumávání vyloučí zvláštní zákony".
Rozhodování podle §50 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých
školách, a o změně některých dalších zákonů (zákon o vysokých
školách), ve znění zákona č. 147/2001 Sb., nelze podřadit pod
obecně vypočtené správní akty v ustanovení §248 odst. 1 a 2 o. s.
ř., taktéž příloha A o. s. ř. výslovně nestanoví nemožnost
přezkumu takového rozhodnutí. Pokud vylučuje z přezkumu rozhodnutí
podle již zrušeného zákona č. 172/1990 Sb., teorie i praxe
nedostatek výslovného zákonného vyloučení z přezkumu podle nového
zákona vykládá tak, že v takovém případě je přezkum možný (srov.
dikci "vyloučena rozhodnutí...vydaná na základě ustanovení
uvedených v příloze"). Takový názor ostatně odpovídá i Ústavním
soudem uplatňovanému principu priority ústavně konformní
interpretace zákonných ustanovení, ze kterého vyplývá, že
v případě, že zákon připouští dvojí výklad, je v intencích
uplatnění zásad spravedlivého (řádného) procesu nezbytné dát při
jeho aplikaci přednost tomu z nich, který je ve své interpretaci
s ústavním pořádkem České republiky co nejvíce souladný (nález sp.
zn. III. ÚS 86/98, publikovaný pod č. 79, Sbírka nálezů a usnesení
Ústavního soudu, svazek 11). Tomu pak v daném případě konvenuje
i ústavní pravidlo, že zákonná omezení základních práv a svobod
nesmí být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla stanovena
(čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod).
Konečně - v souladu s dikcí §248 odst. 3 o. s. ř. in fine
- ani samotný zákon č. 111/1998 Sb., ve znění zákona č. 147/2001
Sb., přezkoumání daného rozhodnutí ve správním soudnictví
nevylučuje (obdobně srov. též usnesení sp. zn. I. ÚS 620/2000,
publikované pod č. 44, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu,
svazek 20).
Pro možnost přezkoumání rozhodnutí orgánu veřejné správy
o subjektivních právech a povinnostech fyzických nebo právnických
osob pak není rozhodující, zda bylo vydáno v řízení podle zákona
č. 71/1967 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, či zda
jsou výsledkem jinak procesně upraveného řízení, případně jejich
vydání předcházelo řízení, které není upraveno vůbec (srov. §244
odst. 3 o. s. ř.).
Na základě výše uvedeného Ústavnímu soudu nezbylo než ústavní
stížnosti vyhovět a napadené usnesení Krajského soudu v Brně podle
ustanovení §82 odst. 2 a 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, zrušit z důvodu porušení ústavně garantovaného práva na
spravedlivý (řádný) proces, zejména ve smyslu čl. 36 odst. 2 a 4
Listiny základních práv a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod, v návaznosti na čl. 4 odst. 4
Listiny základních práv a svobod, neboť Krajský soud v Brně se
dopustil denegatio iustitae, když odmítl opravným prostředkem
napadené rozhodnutí orgánu veřejné správy přezkoumat, ačkoliv
v souladu s platnou právní úpravou tak učinit měl.
Porušení čl. 4, čl. 82 odst. 1, čl. 90 a čl. 95 odst. 1
Ústavy ČR Ústavní soud neshledal, ostatně stěžovatel namítané
porušení ani nijak nespecifikoval, resp. neuvedl dostatečně
konkrétně, v čem ho spatřuje (kupř. v čem spočívalo porušení
nezávislosti soudce při výkonu funkce). Pro úplnost Ústavní soud
uvádí, že ustanovení čl. 90 Ústavy ČR je především kompetenční
normou, která vymezuje úkoly soudní moci. Ústavně zaručené
subjektivní právo z tohoto ustanovení bezprostředně dovodit nelze.
Takové ustanovení samo o sobě je jen reflexem, nikoli zakotvením
subjektivního veřejného ústavního práva. Je jeho institucionální
zárukou ve formě existence soudní moci (srov. usnesení sp. zn. II.
ÚS 17/2000, publikované pod č. 25, Sbírka nálezů a usnesení
Ústavního soudu, svazek 19). Citovaná ustanovení, stejně jako čl.
95 odst. 1 Ústavy ČR tedy přímo negarantují základní práva
a svobody, neboť v podstatě upravují toliko principy činnosti
soudů - přičemž jinak jsou soudci při výkonu své funkce nezávislí
(čl. 82 odst. 1 Ústavy ČR) - nicméně významně souvisejí s právem
na spravedlivý (řádný) proces (srov. např. nález sp. zn. I. ÚS
16/97, publikovaný pod č. 52, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního
soudu, svazek 8).
Pokud jde o návrh (který ovšem stěžovatel nijak neodůvodnil),
aby Ústavní soud "vypustil z přílohy A občanského soudního řádu
v části školství větu "rozhodnutí, dle zákona č. 172/1990 Sb.,
o vysokých školách, dle §18 odst. 2" a tomu odpovídající
charakteristiku, Ústavní soud jej chápe jako návrh na zrušení
části přílohy A o. s. ř., jehož aplikací mělo dojít k porušení
práva. Neshledal však důvod k přerušení řízení a postoupení návrhu
k rozhodnutí plénu Ústavního soudu. Ústavní soud totiž zjistil, že
příloha A o. s. ř. již stěžovatelem citovanou větu neobsahuje.
Proto Senát Ústavního soudu návrh - vzhledem k tomu, že petitem je
Ústavní soud vázán - v této části usnesením podle ustanovení §43
odst. 2 písm. a), b), zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, odmítl jako návrh zjevně
neopodstatněný.
Pro úplnost Ústavní soud konstatuje, že i v případě, že by
tuto část návrhu dále posuzoval, musel by ji odmítnout jako návrh
nepřípustný. Nálezem Ústavního soudu ze dne 27. června 2001
(s odložením vykonatelnosti do 31. 12. 2002), kterým byla zrušena
celá část pátá "Správní soudnictví (§244 - §250s) zákona č.
99/1963 Sb., občanský soudní řád, bylo totiž zrušeno i ustanovení
§248 odst. 3 o. s. ř., které hovoří o příloze A, "která je
součástí tohoto zákona". Jelikož tedy bylo zrušeno ustanovení, na
základě kterého byla příloha A součástí o. s. ř., tím byla
(implicite) zrušena i tato příloha. Projednání návrhu by tak
bránila překážka rei iudicatae.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 26. března 2002