ECLI:CZ:US:2001:1.US.322.2000
sp. zn. I. ÚS 322/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky Městské části Praha 6, zastoupené starostou P. B., proti usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 22. 3. 2000, č. j. 5 Cmo 21/2000-77, takto:
Usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 22. 3. 2000, č. j. 5
Cmo 21/2000-77, se zrušuje.
Odůvodnění:
Stěžovatelka ve své včas podané ústavní stížnosti se domáhala
zrušení shora uvedeného usnesení Vrchního soudu v Praze.
Ke své stížnosti uvedla, že Krajský obchodní soud v Praze
rozhodl dne 22. 11. 1999, usnesením sp. zn. 13 Cm 61/94, v právní
věci navrhovatele České spořitelny, a. s., Praha (v této ústavní
stížnosti "1. vedlejší účastník"), proti odpůrcům: D. O. (dále jen
"2. vedlejší účastník"), M.i L. (dále jen "3. vedlejší účastník")
a K. M. (dále jen "4. vedlejší účastník"), o zaplacení 10 920 Kč
s přísl. tak, že O. D. ustanovil dle §29 občanského soudního řádu
(dále jen "o. s. ř."), opatrovníka, a to stěžovatelku - Městskou
část Praha 6, zastoupenou Obvodním úřadem pro Prahu 6.
Krajský obchodní soud uvedené rozhodnutí odůvodnil tím, že se
2. vedlejší účastník nezdržuje v místě svého trvalého ani
přechodného pobytu a nelze mu doručit ani na jinou z adres, které
se podařilo soudu zjistit dotazem u centrální evidence
obyvatelstva.
Rozhodnutí soudu prvního stupně vychází z toho, že smyslem
opatrovnictví je v konkrétním případě hájit práva účastníka a že
takovou funkci může plnit obec, jde-li o osoby v ní usedlé.
Stěžovatelka proti tomuto usnesení Krajského obchodního soudu
podala v zákonné lhůtě odvolání. Vrchní soud v Praze své
stěžovatelkou napadené usnesení, jímž potvrdil rozhodnutí soudu
prvního stupně, odůvodnil ustanovením §27 občanského zákoníku
(dále jen "o. z."), resp. §29 o. s. ř. Odvolací soud dospěl
k závěru, že je logické ustanovit orgán místní správy
opatrovníkem, když ostatní vhodné osoby pro tuto funkci nezbývají.
Vrchní soud zároveň konstatoval, že považuje za nedůvodnou námitku
stěžovatelky v tom směru, že se nejedná v jejím případě o orgán
místní správy, jímž je obvodní úřad, je však obcí svého druhu.
Stěžovatelka zejména namítala, že ustanovení §27 odst. 3 o.
z. se vztahuje k předcházejícímu odstavci tohoto zákona, tj.
k ustanovení opatrovníka osobám zbaveným způsobilosti k právním
úkonům nebo se způsobilostí omezenou. Některé správní orgány sice
mají povinnost vykonávat funkci opatrovníka nezletilých [např.
okresní úřady dle §19 písm. b) zákona č. 114/1988 Sb.], nebo
nesvéprávným osobám, nikoli však jiným osobám, které jsou
v jejich obvodu hlášeny k trvalému pobytu. Podle názoru
stěžovatelky, která ve smyslu ustanovení §21 odst. 1 zákona č.
367/1990 Sb., o obcích, resp. §14 odst. 2 zákona č. 418/1990 Sb.,
vykonává v přenesené působnosti státní správu v rozsahu stanoveném
zvláštními zákony, žádný zvláštní zákon neukládá povinnost
vykonávat funkci opatrovníka zletilé a svéprávné osobě.
Stěžovatelka vyslovila nesouhlas s aplikací ustanovení §27 odst.
3 o. z. jako zvláštního ustanovení ve vztahu k zákonu o obcích.
Podle názoru stěžovatelky soud může ustanovit opatrovníka
tomu, jehož pobyt není znám, dle ustanovení §29 odst. 2 o. s. ř.,
a to pouze za předpokladu, že osoba stanovená opatrovníkem
s převzetím této funkce souhlasí a je ochotna takovou funkci
skutečně zastávat. Tento svůj právní názor stěžovatelka opřela
zejména o ustanovení čl. 2 odst. 4 Ústavy a o ustanovení čl. 2
odst. 3 Listiny základních práv a svobod, podle nichž nikdo nesmí
být nucen činit, co zákon neukládá. Vzhledem k tomu, že
stěžovatelka byla toho mínění, že výkon funkce jí žádný zákon
neukládá a ona sama s ustanovením funkce opatrovníka a s tímto
souvisejícím výkonem funkce nesouhlasí, považovala napadené
usnesení za takové rozhodnutí, které je v rozporu s jejími výše
uvedenými, ústavně zaručenými, právy a svobodami.
Stěžovatelka kromě toho uvádí, že soud nevyčerpal možnosti ke
zjištění pobytu žalovaných a dále poukazuje na okolnost, že pobyt
bratra žalovaného O. D. - J. D. - je znám, takže jistě by bylo
vhodnější, kdyby byl opatrovníkem ustanoven bratr žalovaného.
Ústavní soud po zvážení věcné i procesní stránky dané
problematiky dospěl k závěru, že návrh na zrušení napadeného
usnesení Vrchního soudu je důvodný.
Ustanovení opatrovníka soudem dle §29 o. s. ř. není
dvoustranným soukromoprávním ujednáním, ale rozhodnutím soudu,
proti němuž se ustanovený opatrovník může odvolat, přičemž může
např. namítnout, že nezastižitelnost účastníka nebyla spolehlivě
prokázána a nebyly vyčerpány všechny prostředky ke zjištění místa
jeho pobytu. Pokud je ustanovena opatrovníkem obec a napadne
takové rozhodnutí soudu odvoláním, musí odvolací soud zkoumat, zda
byly splněny předpoklady jejího ustanovení opatrovníkem. Ukončení
opatrovnické funkce zaniká buď odpadnutím důvodu, pro který
opatrovnictví vzniklo anebo rozhodnutím soudu o odvolání
opatrovníka.
Ústavní soud vychází z toho, že při ustanovení opatrovníka
soud zvažuje splnění předpokladů a podmínek, stanovených zákonem:
soud ustanoví opatrovníka také tomu, jehož pobyt není znám,
jestliže je to třeba k ochraně jeho zájmů nebo vyžaduje-li to
veřejný zájem, anebo shledá-li k tomu jiný vážný důvod (§29 o. s.
ř.).
Ústavní soud k dané problematice podotýká, že ustanovení
opatrovníka účastníku řízení, jehož pobyt není znám, musí vždy
předcházet šetření o tom, zda jsou dány předpoklady pro tento
postup v řízení a současně je zapotřebí zvažovat, zda není možno
použít jiné opatření. Tento závěr je možno opřít o skutečnost, že
např. účastníku, který se zdržuje v cizině, lze ustanovit
opatrovníka jen tehdy, jestliže opatření učiněná ke zjištění jeho
adresy zůstala bezvýsledná. Soud by měl vyžadovat na žalobci, aby
svá tvrzení o neznámém pobytu žalovaného náležitě doložil. Obdobná
povinnost nastává, jedná-li se o osobu zdržující se v tuzemsku.
V uvedeném případě dospěl Ústavní soud k názoru, že obecné soudy
nesplnily svou zákonnou povinnost vyhledávací. Obecné soudy
aplikovaly na předmětnou věc ustanovení §29 odst. 2 o. s. ř.
a účastníkovi, jehož pobyt není znám, byl opatrovník
(stěžovatelka) nesprávně ustanoven již bez ohledu na další
potřebná šetření.
Ve smyslu ustanovení §27 odst. 3 o. z. ustanoví soud
opatrovníkem orgán místní správy, popřípadě jeho zařízení,
jestliže je oprávněno vystupovat svým jménem (§18 odst. 1 o. z.)
za předpokladu, nemůže-li být opatrovníkem ustanoven příbuzný
fyzické osoby ani jiná osoba, která splňuje podmínky pro
ustanovení opatrovníkem. Z logického a gramatického výkladu
ustanovení §27 o. z. vyplývá, že ustanovení §27 odst. 3 by mělo
být zřejmě aplikováno pouze ve vazbě na ust. §27 odst. 2 cit.
zák., tzn. v případě fyzické osoby, která byla rozhodnutím soudu
zbavena způsobilosti k právním úkonům nebo jejíž způsobilost byla
rozhodnutím soudu omezena. Pak je dle citované právní úpravy
zákonným zástupcem této osoby soudem stanovený opatrovník.
Odhlédne-li Ústavní soud od této dikce, nemůže souhlasit
s postupem obecných soudů, pokud se vůbec nezabývaly shora
uvedeným zákonným předpokladem pro případné ustanovení
stěžovatelky opatrovníkem, a to povinností zkoumat, zda nemůže být
opatrovníkem ustanoven příbuzný fyzické osoby ani jiná osoba,
která by splňovala podmínky pro ustanovení opatrovníkem.
V činnosti soudů v projednávané věci došlo k porušení
ustanovení čl. 1, čl. 2 odst. 3, čl. 4 odst. 1, čl. 36 odst. 1
a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Konkrétně je
třeba uvést, že soudy neprovedly dostatečná preventivní opatření
případného střetu zájmů stěžovatelky a 2. vedlejšího účastníka.
Stěžovatelce nebyl vymezen rozsah práv a povinností, které
opatrovnictví přináší a též jí nebyly poskytnuty náležité
informace nezbytné k řádnému výkonu opatrovnictví ve smyslu hájení
práv opatrovance. Obecné soudy se nevypořádaly se všemi námitkami
uvedenými v opravných prostředcích a nevyužily případnou možnost
nařídit jednání k jejich projednání. Ve smyslu ustanovení §214
odst. 2 o. s. ř. sice jednání není třeba v dané věci nařizovat,
avšak citované ustanovení na straně druhé umožňuje toto jednání
soudu v odůvodněných případech nařídit. Takto konstruované
ustanovení by mělo vést obecné soudy ke zvažování, zda v každém
jednotlivém případě nejde o tak závažnou věc, v níž by měly být
v této fázi řízení zjišťovány sporné skutečnosti, a jednání
případně nařídit. V dané věci, dle názoru Ústavního soudu,
k nařízení ústního jednání mělo dojít, a to vzhledem ke shora
uvedeným závažným námitkám stěžovatelky.
Ústavní soud v návaznosti na výše uvedené ve smyslu
ustanovení §82 odst. 2 a odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, ústavní stížnosti
vyhověl a usnesení Vrchního soudu v Praze tak, jak je uvedeno
v enunciátu nálezu, zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 16. října 2001