ECLI:CZ:US:2000:1.US.533.98
sp. zn. I. ÚS 533/98
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě o ústavní stížnosti V. T., proti rozsudku Městského soudu v Brně ze dne 11. 9. 1998, sp. zn. 14 C 261/96, takto:
Rozsudek Městského soudu v Brně ze dne 11. 9. 1998, sp. zn.
14 C 261/96, se zrušuje.
Odůvodnění:
Rozhodnutím Dopravního inspektorátu Okresního ředitelství
Policie ČR v Blansku (dále jen "DI OŘ") ze dne 20. 8. 1996, č.j.
ORBK-1069/Ř-DI-96, o přestupku byla podle ust. §30 odst. 2 zákona
č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále
jen "zákon o přestupcích") uložena V. T. (stěžovateli): 1. pokuta
v částce 15.000 Kč a 2. zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení
motorových vozidel na dobu dvacetičtyř měsíců. Ve výroku je
uvedeno, že zákaz činnosti mu uplyne po 24 měsících od nabytí
právní moci tohoto rozhodnutí a že odevzdá-li řidičský průkaz před
nabytím právní moci tohoto rozhodnutí, zákaz činnosti se mu bude
počítat ode dne jeho odevzdání na DI ČR.
DI OŘ uvedl, že dne 4. 4. 1966 službu konající policisté
B. N. a M. M. při dozoru nad silničním provozem na ulici
Komenského v B. zastavovali vozidlo tovární značky Daewoo Nexia,
bez státní poznávací značky, přičemž jeho řidič nereagoval,
pokračoval v jízdě a zastavil až u objektu stanice technické
kontroly. Na výzvu k předložení dokladů řidič prohlásil, že je
u sebe nemá, u řidiče provedená dechová zkouška na alkohol byla
pozitivní, avšak lékařskému vyšetření a odběru krve se řidič
podrobit odmítl. Poté odešel s jiným mužem do objektu stanice
technické kontroly. V osobě řidiče službu konající policisté
poznali osobně známého V. T., bytem B.
DI OŘ vycházel ze shromážděných důkazů (především z úředního
záznamu policejní hlídky, oznámení o přestupku, výpisu z evidenční
karty řidiče, stěžovatelova vyjádření a vyjádření policistů B. N.
a M. M. a dospěl k závěru, že stěžovatel svým jednáním porušil
ust. §5 odst. 1 písm. e) a §6 odst. 4 vyhlášky Federálního
ministerstva vnitra č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na
pozemních komunikacích (pravidla silničního provozu), ve znění
pozdějších předpisů, a naplnil tak skutkovou podstatu přestupku
podle ust. §22 odst. 1 písm. d) a §30 odst. 1 písm. ch) zákona
o přestupcích.
Dopravní inspektorát Správy Jihomoravského kraje Policie ČR
v Brně (dále jen "DI SJK") rozhodnutím ze dne 11. 10. 1996, č.j.
PJM-460/DS-odv-96, výše uvedené rozhodnutí o přestupku vydané DI
OŘ změnil "ve výrokové části rozhodnutí ve vztahu k uložené sankci
zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel na
dobu dvacetčtyři měsíce tak, že tato sankce počíná běžet od dne
8. 10. 1996". V ostatním citované rozhodnutí potvrdil a odvolání
zamítl.
DI SJK přitom vycházel z obsahu spisu doplněného o spisový
materiál opatřený na základě odvolání stěžovatele a o stěžovatelem
dodané přílohy. Odvolací orgán uvedl, že přezkoumal celý případ,
provedl a zhodnotil důkazy, posoudil druhy a úměrnost napadeným
rozhodnutím uložených sankcí a konstatoval, že jejich uložení při
horní hranici odpovídá výchovnému účelu trestu a požadavkům na
individuální i generální prevenci.
V žalobě proti tomuto rozhodnutí DI SJK stěžovatel mimo jiné
zdůraznil, že na jeho tvrzení, že nebyla řádně prokázána totožnost
pachatele přestupku, stejně jako na výpovědi svědků - tuto
skutečnost potvrzující (a ve spise založené) - nebyl brán při
hodnocení důkazů zřetel. Stěžovatel dále uvedl, že byl krácen na
svých procesních právech, kdy mu v rozporu s ust. §33 zákona č.
71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád) nebylo oznámeno
konání ústního jednání, kterého se v důsledku toho nemohl účastnit
a klást otázky svědkům.
Městský soud v Brně rozsudkem ze dne 11. 9. 1998, č.j. 14
C 261/96-15, žalobu o přezkoumání rozhodnutí DI SJK zamítl. Uvedl,
že "skutková zjištění odpovídají právnímu posouzení věci a soud
neshledal žádné rozpory v provedených důkazech". K námitce žalobce
(stěžovatele), že nebyla řádně zjištěna totožnost osoby, jež
spáchala přestupek, Městský soud v Brně dále dodal, že ze znění
ust. §13 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění
pozdějších předpisů, vyplývá, že předvést osobu přistiženou při
spáchání trestného činu nebo přestupku k prokázání její
totožnosti, je právem policie a nikoliv její povinností. Lze proto
mít zato, že osobní znalost osoby pachatele přestupku ze strany
policistů vedla k tomu, že policie tohoto práva nevyužila. Hlavní
námitky stěžovatele ohledně jeho totožnosti, totiž tvrzení, že
v době spáchání přestupku nebyl v Boskovicích, nýbrž na jednání
v Praze, byly podle názoru Městského soudu v Brně vyvráceny jak
samotným potvrzením Českomoravského kuželkářského svazu, tak
i vyjádřením V. S. a R. Š., kteří "původně potvrzené alibi žalobce
(pozn. stěžovatele) na inkriminovanou hodinu zpochybnili". Městský
soud v Brně vyvrátil i správnost druhé námitky stěžovatele, že byl
v průběhu řízení o přestupku krácen na svých procesních právech.
Městský soud v Brně uvedl, že není v rozporu se správním řádem,
pokud správní orgán shromažďuje důkazy před ústním jednáním,
a naopak poukázal na to, že to byl sám stěžovatel, který nevyužil
možnosti, aby na podporu svých tvrzení navrhl důkazy, a pouze
setrval na stanovisku, že v inkriminovaný den a hodinu byl na
jednání v Praze. Městský soud v Brně proto dospěl k závěru, že DI
SJK "posoudil věc po právní stránce správně, náležitě zjistil
skutkový stav, z něhož správní rozhodnutí vycházelo" a že napadené
rozhodnutí je v souladu se zákonem. Proto žalobu ve smyslu ust.
§250j odst. 1 občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř.")
zamítl.
Citovaný rozsudek Městského soudu v Brně napadl stěžovatel
ústavní stížností. Uvedl, že nejen rozhodnutí Městského soudu
v Brně, ale i celé řízení, které mu předcházelo, považuje za
"kolidující s ustanovením čl. 36 odst. 1 a odst. 2 Listiny
základních práv a svobod, kterým je každému garantováno, mimo
jiné, právo na spravedlivý proces".
Stěžovatel protiústavnost napadeného rozhodnutí spatřuje mimo
jiné v tom, že ačkoli se již od zahájení řízení "objevuje" osoba
jeho bratra J. T. (kterého prý žádný z orgánů, které ve věci
rozhodovaly, nepovažoval za nutné vyslechnout), Městský soud
v Brně se s návrhem stěžovatele na tento výslech "vypořádal pouhým
odkazem na ust. §250i o.s.ř., dle kterého se dokazování v řízení
o žalobách proti rozhodnutím správních orgánů neprovádí".
Stěžovatel v dané souvislosti poukázal na komentářovou literaturu
(Bureš, J. - Drápal, L. - Mazanec, M.: Občanský soudní řád.
Komentář. 2. vydání. Praha, C.H.Beck 1996, str. 752; dále jen
"Komentář"), podle níž v ust. §250i odst. 1 o.s.ř. uvedená slova
"dokazování se neprovádí" nelze vykládat tak, že se dokazování
provádět nesmí.
Stěžovatel dále poukázal na to, že Městský soud v Brně
akceptoval postup policistů zjišťujících totožnost přestupce, když
připustil zjištění totožnosti "založené na pouhé osobní znalosti
zakročujících policistů", ačkoli ust. §13 zákona č. 283/1991 Sb.,
o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů, "dává policistům
oprávnění předvést ke zjištění totožnosti osobu přistiženou při
spáchání trestného činu nebo přestupku a taková osoba odmítne
prokázat svoji totožnost". Tuto skutečnost považuje za zvláště
závažnou, neboť tvrzení zakročujících policistů o tom, že jej
osobně znají, je jediným a výlučným důkazem nasvědčujícím tomu, že
stěžovatel skutečně přestupek spáchal.
Proto stěžovatel navrhl, aby byl rozsudek Městského soudu
v Brně ze dne 11. 9. 1998, sp. zn. 14 C 261/96, zrušen.
Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost splňuje
všechny zákonné náležitosti a že proto nic nebrání projednání
a rozhodnutí ve věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastník řízení - Městský
soud v Brně a dále Dopravní inspektorát Správy Jihomoravského
kraje Policie ČR v Brně (i v zastoupení Dopravního inspektorátu
Okresního ředitelství Policie ČR v Blansku (dále jen "Dopravní
inspektorát").
Městský soud v Brně ve svém vyjádření uvedl, že v rámci
"přezkumného řízení, v němž nebylo prováděno dokazování, nedošel
k závěru, že by rozhodnutí správního orgánu bylo nepřezkoumatelné
či zmatečné, že by bylo založeno na nedostatečných skutkových
zjištěních nebo nesprávném právním posouzení". Městský soud
v Brně dále odkázal na obsah rozsudku ze dne 11. 9. 1998, navrhl
zamítnutí ústavní stížnosti a prohlásil, že na ústním jednání před
Ústavním soudem netrvá.
Dopravní inspektorát ve svém vyjádření především poukázal na
spekulativní a nedůvodný charakter stěžovatelovy námitky týkající
se nevyslechnutí jeho bratra J. T., neboť stěžovatel jeho osobu
v žádném stádiu řízení do souvislosti s předmětnými přestupky
neuváděl a navíc "je zde oprávněný předpoklad o jeho zaujatosti".
Dopravní inspektorát dále poukázal nejen na zavádějící charakter
stěžovatelovy námitky, že správní orgány postupovaly ve zřejmém
rozporu s ust. §32 odst. 1 správního řádu, ale také na její
vytržení z kontextu celého ustanovení §32, a to především jeho
odst. 2 a odst. 5.
Dopravní inspektorát dále kritizoval údajně zavádějící
a nedůvodný odkaz stěžovatele na Komentář k ust. §250i o.s.ř.,
neboť stěžovatelova námitka o neprovedení dokazování soudem se
"opírá pouze o právní názor autorů, tedy nikoli o judikaturu"
a přechází zejména první část ust. odst. 1 §250i o.s.ř., podle
níž je při přezkoumávání zákonnosti rozhodnutí pro soud
rozhodující skutkový stav v době vydání napadeného rozhodnutí.
Dopravní inspektorát za vysloveně zavádějící považuje také
stěžovatelovu námitku zpochybňující tvrzení policistů o osobní
znalosti stěžovatele, neboť ti stěžovatele "na základě místní
a osobní znalosti, při přímém jednání s ním, bezpečně poznali".
Podle názoru dopravního inspektorátu tato skutečnost vedla
k opodstatněné úvaze správních orgánů a soudu, že tvrzení
policistů o spolehlivém zjištění stěžovatele jako osoby přestupce
je věrohodné. Účelovost uvedené námitky je prý patrná ze
skutečnosti, že stěžovatel využil příchodu další osoby (podle
zakročujících policistů pravděpodobně bratra stěžovatele), která
odemkla objekt STK, čehož využil stěžovatel a do objektu - jenž
byl poté zevnitř uzavřen - vstoupil. V důsledku toho ani nemohlo
být se stěžovatelem ukončeno jednání, případně nemohlo být ani
přikročeno k jeho eventuálnímu předvedení.
Za účelový a neodůvodněný dopravní inspektorát dále považuje
stěžovatelův návrh na výslech svědka JUDr. J. J., neboť tuto osobu
stěžovatel během předcházejícího řízení nejmenoval a jako svědka
ji nenavrhl. Za účelový lze kvalifikovat i návrh na výslech svědka
J. T., neboť jde o stěžovatelova bratra, takže je oprávněný
předpoklad jeho zaujatosti.
Dopravní inspektorát dále uvedl, že provedenými procesními
úkony a shromážděnými důkazy byl spolehlivě zjištěn a prokázán
skutkový stav, věc byla posouzena a rozhodnuta v souladu s právem,
a proto navrhl, aby ústavní stížnost byla odmítnuta.
Dopravní inspektorát na ústním jednání před Ústavním soudem
netrvá.
Ústavní stížnost je důvodná.
Pokud jde o tvrzené porušení základního práva na spravedlivý
proces podle čl. 36 odst. 1 a odst. 2 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listiny"), lze konstatovat, že stěžovateli
- jak vyplývá z příslušného správního a soudního spisu - nebylo
nijak bráněno v tom, aby se stanoveným postupem svého práva
u Městského soudu v Brně domáhal.
Z těchže spisů však současně vyplývá, že postupem samotného
soudu jako orgánu aplikujícího právo - pokud jde o otázku naprosto
spolehlivého zjištění totožnosti pachatele přestupku - nebylo
využito všech možností k zajištění spravedlivé ochrany jeho práv
a oprávněných zájmů jako účastníka řízení před soudem (srov. též
§1 o.s.ř.) a jemu předcházejícího řízení před správními orgány.
Ústavnímu soudu, který není součástí soustavy obecných soudů,
sice v zásadě nepřísluší "přehodnocovat" hodnocení důkazů těmito
soudy, pokud jimi nedojde k porušení základních práv a svobod
(stěžovatele), zaručených ústavními zákony nebo mezinárodními
smlouvami podle čl. 10 Ústavy ČR. Ústavní soud již vícekrát
vyslovil, že zpravidla není oprávněn zasahovat do jurisdikční
činnosti obecných soudů, že není vrcholem jejich soustavy (čl. 91
Ústavy) a již proto nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného
dohledu nad jejich činností, to ovšem jen potud, pokud tyto soudy
ve své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny
(čl. 83 Ústavy; podrobněji srov. sp. zn. III. ÚS 23/93 In: Ústavní
soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 1. Vydání
1. C.H.Beck Praha 1994, str. 41). Současně - a pro úplnost je
nutno uvést - že v zásadě nelze spatřovat porušení čl. 36 Listiny
v tom, že soud nevyhoví všem důkazním návrhům účastníků, neboť jen
soudu přísluší rozhodnout, které z navržených důkazů provede
a které nikoliv (§120 odst. 1 a 2 o.s.ř.). To však platí potud,
pokud lze na skutkový stav v dané věci bezpečně usoudit (srov. sp.
zn. III. ÚS 150/93 In: Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů
a usnesení - svazek 2. Vydání 1. C.H. Beck 1995, str. 87).
Z obsahu správního spisu vyplývá (konkrétně ze zápisů
o podání vysvětlení - č.l. 29 a 30), že V. S. a R. Š. v podaných
vysvětleních nemohou přesně uvést, zda jednání za přítomnosti
stěžovatele dne 4. 4. 1996 na sekretariátu TJ Bohemians Praha
- tedy přibližně v době tvrzeného spáchání přestupku - trvalo do
18, 30 hod. (V. S.), nebo kdy bylo přesně ukončeno (R. Š.).
Z obsahu správního i soudního spisu však dále plyne, že před
správními orgány nebyl proveden svědecký výslech nejen V. S. a R.
Š., ale ani osoby, která je ve správním spisu (č.l. 2) označována
za možného bratra stěžovatele a byla v související době na místě
tvrzeného přestupku přítomna. (Tato osoba umožnila stěžovateli
vstup do stanice technické kontroly.)
Ústavní soud proto v dané věci uvádí, že identifikace
stěžovatele (jako pachatele přestupku) policisty je nepochybně
velmi důležitým důkazním prostředkem, byť byla provedena na
základě tvrzení osobní znalosti stěžovatele a nikoli dokladově.
Současně však nelze nedbat ústavního principu rovnosti zbraní
a upřít tak stěžovateli možnost, aby s úspěchem nabídl důkazy,
které jeho totožnost s řidičem automobilu tovární značky Daewoo
Nexia bez státní poznávací značky (který byl dne 4. 4. 1996 v 18,
45 hod. kontrolován hlídkou Policie ČR v Boskovicích, neměl
předepsané doklady pro řízení motorových vozidel, byla u něho
provedena pozitivní dechová zkouška na alkohol a jenž odešel do
objektu stanice technické kontroly v B.) zpochybňují.
Městský soud v Brně v odůvodnění svého rozhodnutí sice
poukázal na ust. §250i odst. 1 in fine o.s.ř., podle kterého se
při přezkoumávání zákonnosti správního rozhodnutí (kdy je pro soud
rozhodující skutkový stav, který tu byl v době vydání napadeného
rozhodnutí) dokazování neprovádí. To však podle názoru obecně
uznávané odborné literatury (srov. Komentář. 3. vydání 1997, str.
842) neznamená, "že se dokazování provádět nesmí". Tento názor
sdílí i Ústavní soud, neboť v opačném případě by se jednalo
o zcela netradiční pojetí principů spravedlivého procesu. Ústavní
soud se proto v souladu s ust. §250j odst. 2 o.s.ř. domnívá, že
v daném případě měl obecný soud možnost napadené rozhodnutí
správního orgánu rozsudkem zrušit, neboť se nabízel závěr, že
zjištění skutkového stavu je pro posouzení věci nedostačující.
Je tedy zřejmé, že v souzené věci nelze z dosud provedeného
dokazování bezpečně usoudit na takový skutkový stav, s nímž by
byly v souladu i právní závěry obecného soudu. Proto je z hlediska
spravedlivého procesu nutné vzniklou protiústavní důkazní mezeru
vyloučit a dokazování doplnit. Přitom je ovšem nezbytné, aby
věrohodnost provedených důkazů byla náležitě přezkoumána. V této
souvislosti je na místě vyslechnout i svědka J. H., který byl
- podle tvrzení stěžovatele, učiněného až při jednání Ústavního
soudu - v inkriminovaný den a hodinu na místě samém před stanicí
technické kontroly přítomen a jenž byl údajně zaměněn s osobou
stěžovatele.
Za tohoto stavu Ústavní soud usuzuje, že napadeným rozsudkem
Městského soudu v Brně ze dne 11. 9. 1998, sp. zn. 14 C 261/96,
bylo právo stěžovatele na spravedlivý proces vyplývající především
z čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny porušeno.
Proto Ústavní soud ústavní stížnosti zcela vyhověl a rozsudek
Městského soudu v Brně ze dne 11. 9. 1998, sp. zn. 14 C 261/96,
zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 30. května 2000