ECLI:CZ:US:2001:1.US.535.2000
sp. zn. I. ÚS 535/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatele Ing. arch. R. Š., zastoupeného advokátem Mgr. M. S., proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 12. 7. 2000, sp. zn. 22 Ca 327/99, ve spojení s rozhodnutím Okresního úřadu v Novém Jičíně, okresního pozemkového úřadu, ze dne 31. 5. 1999, č. j. PÚ/1684/99,4441/92-Ša-72/9, takto:
Ústavní stížnosti se vyhovuje a rozsudek Krajského soudu
v Ostravě z 12. 7. 2000, sp. zn. 22 Ca 327/99, a rozhodnutí
Okresního úřadu v Novém Jičíně, okresního pozemkového úřadu, ze
dne 31. 5. 1999, č. j. PÚ/1684/99-4441/92-Ša-72/9, se zrušují.
Odůvodnění:
I.
Stěžovatel ve své včas podané ústavní stížnosti namítal, že
postupem shora uvedených orgánů veřejné moci došlo k porušení jeho
ústavně zaručených práva svobod. Konkrétně měl za to, že došlo
k porušení čl. 1, 90, 95 odst. 1 a čl 12 odst. 2 Ústavy ČR.
Stěžovatel uvedl, že byl v roce 1949 z politických důvodů
vyloučen z ČSLA z důvodu spolupráce s anglickým odbojem. Byl
zatčen a zařazen do tábora nucených prací. Odtud se mu podařilo
uprchnout do západní zóny Německa a postupně se dostal až do USA
a stal se v roce 1959 občanem USA. Po událostech ze 17. listopadu
1989 se začal zajímat o dění ve své vlasti. Dostavil se na
československý zastupitelský úřad v USA a požádal o obnovení
československého státního občanství. Tímto úřadem byl stěžovatel
odkázán na úřady v Československu. Na jaře 1991 se do
Československa stěžovatel vrátil a ihned požádal o vystavení
dokladů o československém státním občanství. Dne 15. 5. 1991
potvrdil Okresní úřad v Novém Jičíně stěžovateli, že nebyl
propuštěn ze státního svazku a následně mu byl 17. 5. 1991 vydán
občanský průkaz v Praze 4.
Stěžovatel dále uvedl, že uplatnil řádně a včas restituční
nárok podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému majetku (dále jen "zákon o půdě"),
a to jako syn původního vlastníka Lesního velkostatku F. Okresní
úřad v Novém Jičíně, okresní pozemkový úřad (dále jen "pozemkový
úřad") se stěžovatelem jednal jako s oprávněnou osobou podle
zákona o půdě, schválil uzavřené dohody mezi stěžovatelem
a povinnými osobami na vydání majetku. Zemědělský majetek
stěžovatel poté převzal a začal uplatňovat své vlastnické právo.
Stěžovatel konstatoval, že do restitučního procesu vstoupil též
jeho bratranec Ing. O. Š. (dále jen "vedlejší účastník"), který
uplatnil nárok na vydání shodných nemovitostí jako stěžovatel.
Pozemkový úřad po provedeném šetření s ním jako s oprávněnou
osobou nejednal a nezahrnul jej mezi účastníky restitučního
řízení, a to s odkazem na posloupnost pořadí oprávněných osob
uvedenou v zákoně o půdě v ust. §4 odst. 2. Vedlejší účastník
začal zpochybňovat existenci státního občanství stěžovatele s tím,
že nemohl jako občan USA získat občanství ČSFR. Stěžovatel uvedl,
že proto koncem roku 1992 se dostavil na Okresní úřad v Opavě,
referát vnitřních věcí, kde celou věc konzultoval. Jak uvedl, pro
jistotu mu bylo doporučeno, aby podal žádost o udělení občanství.
Tuto žádost podal stěžovatel z opatrnosti následně dne 28. 12.
1992, přičemž k jejímu vyřízení došlo až dne 11. 2. 1993
a stěžovatel obdržel listinu o českém občanství. Stěžovatel
namítal, že nedodržením třicetidenní správní lhůty pro vyřízení
této jednoduché žádosti došlo k prodlení, na jehož základě
v pozdější době Krajský soud v Ostravě opakovaně konstatoval, že
stěžovatel až do 11. 2. 1993 nebyl občanem ČR a tudíž nevyhověl
lhůtě k uplatnění nároku podle zákona o půdě (tj. do 31. 1. 1993).
Proti rozhodnutí, jímž pozemkový úřad vyhověl stěžovateli,
podal vedlejší účastník opravný prostředek k Městskému soudu
v Praze. Městský soud ve svém rozsudku ze dne 4. 1. 1995, sp. zn.
33 Ca 30/94, rozhodl tak, že vedlejší účastník měl být účastníkem
předmětného restitučního řízení. Soud zároveň konstatoval, že
stěžovatel splňuje všechny podmínky restitučního zákona.
Stěžovatel ve své stížnosti uvedl, že po vydání rozsudku Městského
soudu v Praze uzavřel další dohody na vydání majetku s povinnými
osobami, přičemž pozemkový úřad tyto dohody schválil. Protože byl
pozemkový úřad vázán právním názorem Městského soudu v Praze,
rozhodl zároveň tak, že se vedlejší účastník stal účastníkem
předmětného restitučního řízení.
Vedlejší účastník dále napadl rozhodnutí pozemkového úřadu
o schválení dohod o vydání majetku opravným prostředkem
u Krajského soudu v Ostravě. Tento soud pak napadené rozhodnutí
svým rozsudkem ze dne 6. 3. 1998, sp. zn. 22 Ca 480/97, zrušil,
konstatoval, že stěžovatel nesplňuje podmínku občanství tak, jak
je stanovena v zákoně o půdě a vrátil věc pozemkovému úřadu
k dalšímu řízení. Tento rozsudek Krajského soudu v Ostravě
stěžovatel napadl ústavní stížností (sp. zn. III. ÚS 268/98), jež
však byla tehdy pro nepřípustnost odmítnuta s tím, že rozhodnutí
Krajského soudu v Ostravě nebylo rozhodnutím meritorním a že
stěžovatel dosud nevyčerpal všechny procesní prostředky, které měl
k dispozici. Pozemkový úřad následně, jsa vázán právním názorem
Krajského soudu v Ostravě, rozhodl tak, že neschválil dohody
o vydání nemovitostí uzavřené mezi stěžovatelem a povinnými
osobami podle zákona o půdě. Proti tomuto rozhodnutí podal
stěžovatel opravný prostředek ke Krajskému soudu v Ostravě, který
napadeným rozsudkem rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdil.
Stěžovatel ve své stížnosti zdůraznil, že rozhodnutími orgánů
veřejné moci byl vyloučen z okruhu oprávněných osob podle zákona
o půdě a tedy zbaven již vydaného rodinného majetku (stejně jako
v padesátých letech jeho otec). Uvedl, že až do rozhodnutí
Policejního prezidia ČR ze dne 2. 3. 1994 byl považován za občana
ČSFR (ČR). V tomto rozhodnutí byl zrušen správní akt bývalé OS VB
Praha 4, podle kterého byl stěžovateli vydán dne 17. 5. 1991
občanský průkaz. Stěžovatel namítal, že podle právního názoru
Krajského soudu v Ostravě, vysloveného v napadeném rozsudku, byl
de facto i de iure tímto správním aktem zbaven občanskoprávního
statutu daného občanským průkazem, se všemi důsledky z toho
plynoucími (se zpětnými účinky). Tento výklad označil stěžovatel
za nesprávný, neboť došlo k porušení principu právní jistoty
a ochrany stěžovatele v právo. Tímto výkladem i samotným
rozhodnutím se zároveň ocitly v právní nejistotě všechny povinné
osoby, se kterými byly uzavřeny dohody o vydání majetku
s následným schválením ze strany pozemkového úřadu.
V závěru své ústavní stížnosti se stěžovatel pozastavil nad
skutečností, že na straně jedné byl od 17. 5. 1991 považován za
občana tehdejší ČSFR, a to se všemi právy a povinnostmi, přičemž
na straně druhé, pokud se jedná o ochranu jeho oprávněných
požadavků, zastávají orgány veřejné moci názor opačný. Stěžovatel
vyslovil názor, že nelze přistoupit na skutečnost, že v daném
konkrétním případě, z důvodu formálního přístupu, nebude naplněn
účel zákona a ve svém důsledku tak bude místo napravení křivdy
spáchána další křivda.
Soudce zpravodaj, když zjistil, že ústavní stížnost splňuje
potřebné náležitosti, požádal účastníky o vyjádření ke stížnosti
a současně o vyslovení, zda souhlasí s upuštěním od ústního
jednání.
Na žádost Ústavního soudu Pozemkový fond České republiky
sdělil 22. 10. 2001, že se vzdává postavení vedlejšího účastníka
v řízení o této ústavní stížnosti. Město F. 23. 10. 2001 v dopise
podepsaném starostou sdělilo, že souhlasí s upuštěním od ústního
jednání v této věci a že se vzdává postavení vedlejšího účastníka.
Okresní úřad v Novém Jičíně 19. 10. 2001 ve svém obsáhlejším
vyjádření, v dopise podepsaném vedoucím referátu okresního
pozemkového úřadu, sdělil, že Pozemkový úřad považuje stížnost R.
Š. za důvodnou a to i přesto, že kromě rozsudku Krajského soudu
v Ostravě je stížností napadáno též rozhodnutí Pozemkového úřadu.
Tímto rozhodnutím pozemkového úřadu bylo totiž o nároku ing. R. Š.
rozhodováno v intencích právního názoru Krajského soudu v Ostravě,
s nímž se Pozemkový úřad neztotožňuje. Za dané situace však nemohl
o nároku stěžovatele rozhodnout jinak. Také Okresní úřad v Novém
Jičíně souhlasil s upuštěním od ústního jednání.
Státní podnik Vítkovice dopisem z 23. 10. 2001 sdělil, že
souhlasí s upuštěním od ústního jednání a že stížnost samu
považuje - přes různé právní názory - za opodstatněnou. Současně
se však vzdává postavení vedlejšího účastníka. Vojenské lesy
a statky ČR 26. 10. 2001 jako vedlejší účastník sdělily, že
souhlasí s upuštěním od ústního jednání. K ústavní stížnosti samé
stanovisko nezaujaly. Lesy České republiky, s. p., se sídlem
v Hradci Králové 26. 10. 2001 vyslovily souhlas s upuštěním od
ústního jednání a sdělily, že považují stěžovatele za oprávněnou
osobu a proto s ním uzavřely dohodu o vydání věci. Navrhují, aby
ústavní stížnosti bylo vyhověno a napadená rozhodnutí zrušena.
Krajský soud v Ostravě pak 24. 10. 2001 souhlasil s upuštěním od
ústního jednání a uvedl, že ústavní stížnost nepokládá za důvodnou
a poukazuje na právní argumentaci svého rozsudku, na omezené
možnosti Ústavního soudu zasahovat do rozhodovací činnosti
obecných soudů a na okolnost, že napadený rozsudek nepředstavuje
poslední rozhodnutí ve věci, protože řízení u pozemkového úřadu
pokračuje. 26. 10. 2001 sdělil rovněž ing. R. Š., že souhlasí
s upuštěním od ústního jednání. Ve svém vyjádření k ústavní
stížnosti z 31. 10. 2001 ing. O. Š., bratranec stěžovatele,
vyslovil souhlas s upuštěním od ústního jednání a poukázal zejména
na skutečnost, že stěžovatel nepochybně v roce 1959 ztratil na
základě Úmluvy o naturalizaci mezi Československem a Spojenými
státy americkými československé státní občanství. Opětovné nabytí
státního občanství mohlo následovat pouze cestou jeho udělení, což
se stalo až rozhodnutím ministerstva vnitra ČR ze dne 11. 2.
1993. Dále vyslovil názor, že vydání občanského průkazu nepochybně
nenahrazuje rozhodnutí příslušného státního orgánu o udělení
státního občanství. Dovodil, že Krajský soud v Ostravě nepochybil,
když zjistil, že stěžovatel ve lhůtě k tomu určené (v rozhodné
době) ještě nebyl státním občanem České republiky.
II.
Ústavní soud po přezkoumání spisového materiálu a zvážení
všech okolností dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
V jednání stěžovatele, které nepochybně směřovalo k získání resp.
potvrzení státního občanství, došlo sice k pochybení, ještě více
však v chování orgánů veřejné moci. Právě pochybení státu vedlo ve
svých důsledcích Krajský soud v Ostravě k rozhodnutí o nesplnění
podmínky státního občanství pro uplatnění restitučního nároku
stěžovatele.
Je pravdou, že stěžovatel, který nabyl amerického státního
občanství naturalizací v roce 1959, věděl, anebo měl vědět, že na
základě úmluvy z roku 1929 a následných prováděcích předpisů bylo
toto nabytí amerického občanství spojeno se ztrátou
československého občanství. Proto bylo na místě, aby po svém
návratu do Československa stěžovatel požádal o udělení státního
občanství. Když mu však Okresní úřad v Novém Jičíně 15. 5. 1991 na
jeho žádost o potvrzení státního občanství vystavil doklad o tom,
že nedošlo k jeho propuštění ze státního svazku, předpokládal, že
své státní občanství neztratil a požádal o vydání občanského
průkazu, který bez obtíží obdržel 17. 5. 1991 v Praze 4.
Stěžovatel se následně spolehl na ustanovení zákona č. 75/1957
Sb., podle něhož zápisy v občanském průkazu nahrazují osvědčení
o československém státním občanství a ostatní veřejné listiny.
S těmito doklady uplatnil 13. 5. 1992 nárok na restituci
nemovitostí, jež původně patřily jeho otci. Jeho nárok byl
rozhodnutím Pozemkového úřadu v Novém Jičíně z 26. 2. 1993 plně
uznán. Stěžovatel zemědělský majetek pak převzal a začal
uplatňovat vlastnické právo.
Nárok na vydání zmíněných nemovitostí uplatnil však též
bratranec stěžovatele. Pozemkový úřad jej původně nezahrnul mezi
účastníky restitučního řízení s odkazem na posloupnost oprávněných
osob dle §4 odst. 2 zákona o půdě. O. Š. následně zpochybnil
existenci státního občanství stěžovatele. V důsledku toho
rozhodnutím Policejního prezídia ČR z 2. 3. 1994 byl stěžovatel
zbaven statutu občana České republiky. Již na základě prvních
vznesených pochybností o státním občanství obrátil se 28. 12.
1992 ing. arch. R. Š. na Okresní úřad v Opavě s žádostí o udělení
státního občanství, aby tak vyloučil další případné námitky svého
bratrance, přičemž vzal na vědomí poučení o tom, že znovunabytím
zdejšího občanství ztrácí občanství USA a byl ujištěn, že jeho
žádost bude řádně a včas vyřízena, neboť poukázal na to, že po
31. 1. 1993 by mu uplynula zákonná lhůta, kterou měl k uplatnění
nároku.
Stěžovatel se tedy nejprve spolehl na potvrzení státního
orgánu o tom, že nedošlo k jeho propuštění ze státního svazku,
přičemž následné vystavení občanského průkazu a další postup
státních orgánů (pozemkového úřadu) ho utvrzoval v přesvědčení, že
splňuje státoobčanskou podmínku pro restituci a že tudíž kroky,
které učinil, byly přiměřené a dostačující.
Když poté, co O. Š., bratranec stěžovatele, zpochybnil jeho
státní občanství, podal z opatrnosti Okresnímu úřadu v Opavě
žádost o udělení státního občanství, spolehl se opět na korektní
postup státního orgánu, jemuž nic nebránilo v tom, aby v tomto
jednoduchém případě vystavil potřebný doklad ve lhůtě, která je
v §49 Správního řádu stanovena na maximum 30 dnů. Ve skutečnosti
však úřad vystavil listinu až 45 dnů po podání žádosti, tedy
v době, kdy již stěžovateli uplynula lhůta pro řádné uplatnění
restitučního nároku. Okresní úřad v Opavě prodlel přesto, že
podaná žádost splňovala všechny požadavky a neexistoval důvod,
který by byl mohl vést k zamítnutí žádosti.
Právě v důsledku této okolnosti nárok stěžovatele, který jinak
splňuje všechny podmínky pro restituci majetku, byl rozhodnutím
Okresního úřadu v Novém Jičíně, okresního pozemkového úřadu z 31.
5. 1999 a následně i rozsudkem Krajského soudu v Ostravě ze 12.
7. 2000 zamítnut s poukazem na ustanovení §13 zákona o půdě,
podle něhož "neuplatněním práva ve lhůtě právo zanikne".
Ústavní soud při posouzení věci vzal v úvahu vyjádření
Okresního úřadu Nový Jičín, okresního pozemkového úřadu, v němž se
poukazuje na skutečnost, že při zamítavém rozhodnutí pozemkového
úřadu nemohl tento úřad jednat jinak, než respektovat
předcházející právní názor Krajského soudu v Ostravě, přičemž
zdůraznil, že se s tímto názorem pozemkový úřad neztotožňuje.
Ústavní soud vzal dále v úvahu, že stěžovatel uplatnil své
restituční nároky v době účinnosti novely zákona o půdě (zák. č.
93/1992 Sb.), jehož §4a odst. 1 přikazuje "dotčeným orgánům
státní správy poskytnout pomoc tomu, kdo tvrdí, že je oprávněnou
osobou" a "přispět k objasnění věci". Státní orgány po vystavení
příslušných dokladů, a to potvrzení o tom, že nedošlo k propuštění
ze státního svazku, dále po vystavení občanského průkazu a konečně
i po rozhodnutí o tom, že je stěžovatel vlastníkem restituovaných
nemovitostí, jednoznačně vycházely z toho, že podmínka státního
občanství je u stěžovatele naplněna a svým chováním stěžovatele
v tomto přesvědčení utvrzovaly.
Všechna předcházející pochybení státu by byla ve svých
negativních důsledcích napravena, kdyby Okresní úřad v Novém
Jičíně vystavil stěžovateli doklad o udělení státního občanství
včas. Ačkoliv stěžovatel podal svou žádost o udělení státního
občanství s dostatečnou časovou rezervou a měl právo předpokládat,
že úřad rozhodne maximálně ve lhůtě 30 dnů, jak předepisuje §49
Správního řádu, a přestože upozornil na okolnost, že po 34 dnech
od podání žádosti by mu v případě nečinnosti správního orgánu
marně uplynula lhůta k uplatnění nároku, byla mu listina o udělení
státního občanství vystavena až 11. 2. 1993, tj. 45 dní po podání
žádosti.
Důvody, které vedly Krajský soud v Ostravě k rozhodnutí,
napadenému ústavní stížností, mají své příčiny nepochybně
v předchozím jednání státních orgánů. Ústavní princip právního
státu předpokládá, že se stát vůči občanům chová v souladu
s povinnostmi, které sám sobě stanovil, přičemž občan na základě
principu právní jistoty má právo se spolehnout na věrohodnost
státu při plnění jeho závazků. Jestliže správní orgán nevystavil
stěžovateli listinu o udělení státního občanství v důsledku
neodůvodněných průtahů ve lhůtě, kterou si stanovil a jestliže
tímto počínáním státu byla promeškána lhůta k uplatnění
restitučního nároku, mohl by stěžovatel vůči státu nepochybně
uplatňovat nárok na náhradu škody, jež mu tímto pochybením státu
vznikla. Na druhé straně však poukazuje Ústavní soud na princip
přiměřenosti práva, který velí akceptovat splnění podmínky
státního občanství i v tom případě, kdy k opožděnému vystavení
osvědčení došlo jednoznačně pochybením státu, pokud žadatel včas
a úplně splnil podmínky státem mu stanovené a lhůty mu uložené.
To, že stát neuplatňoval státní moc v mezích stanovených
zákonem a způsobem, který zákon stanoví (čl. 2 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod), nepramení z jednání stěžovatele, ale
státu samého, a nemůže být uplatňováno ex post jako nástroj
k omezení před tím již státem uznaného vlastnického práva,
požívajícího ochrany dle čl. 11 Listiny. V daném případě Ústavní
soud shledal porušení čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR, podle něhož smyslem
a úkolem státní moci je sloužit občanům, jakož i ustanovení čl.
4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, podle nichž při
používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být
šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být
zneužívána k jiným účelům, než pro které byla stanovena. Na okraj
Ústavní soud poznamenává, že způsob, kterým stát vůči stěžovateli
zasáhl, přivodil škodu nejen stěžovateli, ale zpochybnil
i základní princip právní jistoty.
Vzhledem ke všem uvedeným okolnostem rozhodl Ústavní soud, jak
je ve výroku uvedeno.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 5. prosince 2001