ECLI:CZ:US:2002:1.US.559.2000
sp. zn. I. ÚS 559/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky Š. U-ové, proti rozsudku Okresního soudu Plzeň - město ze dne 30. 8. 1999, sp. zn. 11 C 96/99, takto:
Rozsudek Okresního soudu Plzeň - město ze dne 30. 8. 1999,
sp. zn. 11 C 96/99, se zrušuje.
Odůvodnění:
I.
Ústavní stížností ze dne 4. 8. 2000 se stěžovatelka
s odvoláním na tvrzené porušení čl. 36, čl. 37 odst. 3 a čl. 38
odst. 2 Listiny základních práv a svobod domáhala zrušení rozsudku
Okresního soudu Plzeň - město ze dne 30. 8. 1999, sp. zn. 11
C 96/99, kterým jí byla uložena povinnost vyklidit byt č. 13
v P., o velikosti 1+1, ve 3. poschodí do 3 dnů od právní moci
rozsudku a zaplatit navrhovateli v daném právním sporu - městu
Plzeň (vedlejšímu účastníku v řízení před Ústavním soudem) náklady
řízení.
Stěžovatelka uvedla, že v soudním řízení vystupovala jako
odpůrkyně a podle jejího názoru soud pochybil v tom, že vzal za
prokázáno, že je neznámého pobytu a ustanovil jí opatrovníka podle
ust. §29 odst. 2 o. s. ř., s nímž bylo dále v řízení pokračováno.
Stěžovatelka tvrdí, že v žádném případě neznámého pobytu nebyla
a trvale se zdržovala na shora uvedené adrese společně se svojí
babičkou Z. U-vou, se kterou prý tvořila společnou domácnost
i v den jejího úmrtí. Stěžovatelka předložila Ústavnímu soudu
v kopiích několik dokladů (zejména vyúčtování individuálního účtu
nájemce z 12. 8. 1997 a 25. 3. 1999, pracovní smlouvy z 1. 2.
1998 a 1. 9. 1999, rozhodnutí Úřadu práce v Plzni o přiznání
hmotného zabezpečení uchazečů o zaměstnání z 20. 6. 1996), které
podle ní uvedená tvrzení prokazují a doplnila, že řádně přebírala
veškerou korespondenci, která jí v souvislosti s nájmem bytu
docházela. Dále zdůraznila, že ústavní stížnost podala neprodleně
(ve lhůtě několika dnů), jakmile se o existenci napadeného
rozhodnutí dozvěděla a uzavřela, že nemohla vyčerpat řádné opravné
prostředky, neboť byla postupem soudu zbavena možnosti mít
o řízení povědomost a zúčastnit se jej.
Okresní soud Plzeň - město ve svém vyjádření k ústavní
stížnosti citoval ust. §29 odst. 2 o. s. ř., podle kterého může
předseda senátu ustanovit opatrovníka účastníku, jehož pobyt není
znám a konstatoval, že první jednání ve věci bylo nařízeno na 24.
6. 1999, ale stěžovatelka obsílku nepřevzala. Zásilku pošta
vrátila s tím, že jmenovaná nebyla zastižena v místě bydliště
a list si nevyzvedla ani v úložní době 15 dnů. Ústní jednání bylo
proto odročeno na 2. 8. 1999 za účelem opětovného obeslání
stěžovatelky prostřednictvím Policie ČR. Ze správy Policie ČR ze
dne 12. 7. 1999 a 20. 7. 1999 bylo prý zjištěno, že stěžovatelka
se v místě trvalého bydliště na adrese P., F. 26, nezdržuje a jiný
její pobyt nebyl zjištěn ani lustrací v evidenci obyvatel ČR.
Z vyjádření nájemníka v tomtéž domě Policie zjistila, že žalovaná
se údajně zdržuje na neznámé adrese v zahraničí (v Anglii). Za
této situace byl podle soudu ustanoven opatrovník důvodně. Soud
dále odkázal na odůvodnění svého rozsudku a navrhl, aby byla
ústavní stížnost zamítnuta.
Z vyjádření vedlejšího účastníka řízení - města Plzeň
vyplývá, že podle jeho názoru postupoval Okresní soud Plzeň
- město správně, když ustanovil stěžovatelce opatrovníka.
K listinám, předloženým stěžovatelkou uvedl, že většina z nich je
z období před podáním žaloby, kterou bylo zahájeno předmětné
řízení, přičemž podle něj neprokazují tvrzení stěžovatelky
a uzavřel, že navrhuje zamítnutí ústavní stížnosti.
II.
Ústavní soud se jako vždy musel nejdříve zabývat otázkou, zda
jsou splněny všechny formální náležitosti ústavní stížnosti.
V této fázi zejména zkoumal, zda byla dodržena lhůta 60 dnů pro
její podání (ust. §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění pozdějších předpisů), resp. zda je ústavní
stížnost přípustná (ust. §75 zákona). Napadený rozsudek Okresního
soudu Plzeň - město nabyl totiž právní moci již 23. 9. 1999
a předmětná ústavní stížnost byla předána k poštovní přepravě až
18. 9. 2000. Uvedená lhůta pro podání ústavní stížnosti však
počíná dnem doručení rozhodnutí o posledním prostředku, který
zákon k ochraně práva poskytuje a není- li takového prostředku,
dnem, kdy došlo ke skutečnosti, která je předmětem ústavní
stížnosti. V daném případě je zásadním důvodem ústavní stížnosti
skutečnost, že stěžovatelce byl ustaven opatrovník a nebylo s ní
dále jednáno. Odvolání proti napadenému rozsudku nebylo
opatrovnicí paní V. K-ovou podáno. Právní zástupce stěžovatelky
Ústavnímu soudu sdělil, že stěžovatelka se o existenci rozsudku
dozvěděla náhodou při telefonickém rozhovoru s úředníky Magistrátu
města Plzně ve dnech 27. a 28. 7. 2000. Samotný rozsudek jí nikdy
doručen nebyl. Nejdřívější termín, kdy se o rozhodnutí dozvěděla,
bylo tedy 27. 7. 2000, přičemž neprodleně (4. 8. 2000) podala
ústavní stížnost, která byla z důvodu neodstranění vad odmítnuta
(usnesení Ústavního soudu ze dne 13. 9. 2000, sp. zn. IV. ÚS
473/2000). Následovala ústavní stížnost, řešená ve zkoumaném
případě, podaná, jak výše uvedeno k poštovní přepravě 18. 9.
2000, tedy stále ve lhůtě, stanovené zákonem k jejímu podání.
S ohledem na shora podrobně popsanou situaci Ústavní soud ústavní
stížnost přijal k meritornímu přezkoumání, jelikož stěžovatelce
nebylo předmětné rozhodnutí nikdy doručeno a nemohla tak vyčerpat
všechny prostředky, poskytnuté zákonem k ochraně jejího práva.
Podstatou ústavní stížnosti je totiž právě otázka, zda okresní
soud postupoval správně, když a jak stěžovatelce ustavil
opatrovníka.
Z příslušného spisového materiálu, který si Ústavní soud
vyžádal (spis Okresního soudu Plzeň - město, sp. zn. 11 C 96/99),
jakož i z napadeného rozsudku vyplývají následující skutečnosti:
navrhovatel v daném právním sporu - město Plzeň se domáhal
vyklizení předmětného bytu, který je v jeho vlastnictví, po úmrtí
nájemkyně paní Z. U-ové, jejíž vnučka (stěžovatelka) s ní podle
navrhovatele nikdy ve společné domácnosti nežila. Z "Protokolu
o jednání" ze dne 24. 6. 1999 je zřejmé, že jednání bylo odročeno
na 2. 8. 1999 za účelem nového obeslání stěžovatelky
prostřednictvím Policie ČR, jelikož se jí nepodařilo doručit
doporučenou zásilku (vráceno dne 18. 6. 1999 s poznámkou "adresát
nezastižen - po dobu úložní lhůty nevyzvednuto"). Policie ČR
oznámila soudu listy ze 7. 7. 1999 a 15. 7. 1999, že stěžovatelka
se na adrese trvalého bydliště na ul. F. v P. nezdržuje. Uvedla,
že "vytěžením" jednoho z nájemníků bylo zjištěno, že nyní pobývá
údajně v Anglii a "nikdo neví, kdy se vrátí zpět". Na základě
těchto zjištění soud odročil jednání na 30. 8. 1999 za účelem
ustavení opatrovníka stěžovatelce a provedení listinných důkazů
(protokol o jednání ze dne 2. 8. 1999). Usnesení, kterým
stěžovatelce ustavil podle ust. §29 odst. 2 o. s. ř. opatrovníka,
vydal však soud již následujícího dne, totiž 3. 8. 1999, a jako
opatrovníka ustanovil paní V. K-ovou, tajemnici Okresního soudu
Plzeň - město. Z "Protokolu o jednání" ze dne 30. 8. 1999 vyplývá,
že opatrovník se nedostavil, načež bylo vyhlášeno usnesení, že
bude jednáno v nepřítomnosti opatrovníka. Po provedení důkazů byl
poté bez přerušení jednání vyhlášen rozsudek, kterým byla
stěžovatelce stanovena povinnost vyklidit předmětný byt a zaplatit
navrhovateli náklady řízení.
Ústavní stížnost je důvodná. Ústavní soud se problematikou
ustavení opatrovníka soudem podle §29 odst. 2 o. s. ř. již
zabýval např. v řízeních, vedených pod sp. zn. II. ÚS 27/2000,
a I. ÚS 204/2000. I když skutkové okolnosti zkoumaného případu
jsou poněkud jiné než v uvedených kauzách, podstata věci je
obdobná. Ústavní soud proto opětovně zdůrazňuje, že i nepřítomnému
účastníkovi soudního řízení musí být zajištěna ochrana jeho zájmů
i základních práv. Funkce opatrovníka nebyla zákonem stanovena,
aby usnadňovala činnost soudu tím, že má kam odesílat písemnosti.
Byla vytvořena proto, aby do důsledku hájila zájmy nepřítomného,
což představuje mj. studium spisu, podávání vyjádření a vedení
celého sporu za nepřítomného tak, jak by takovou povinnost byl
nucen plnit smluvní zástupce. Ustanovení opatrovníka podle §29
a násl. spadá v o. s. ř. do rubriky "Zástupci účastníků". Pro
tento druh zastoupení platí ustanovení §31 o. s. ř., podle
kterého ustanovený zástupce má stejné postavení jako zástupce na
základě procesní plné moci. Okresní soud Plzeň - město nesplnil
rovněž řádně zákonnou povinnost vyhledávací, resp. splnil ji
nedostatečně, neboť ustanovení opatrovníka účastníku řízení, jehož
pobyt není znám, musí předcházet šetření o tom, zda jsou dány
předpoklady pro postup v řízení, či zda není možno použít jiné
opatření. Přinejmenším bylo pak na místě zjistit, zda Š. U-ovou
může zastupovat osoba jí příbuzná, např. otec P. U., který se již
dříve na Úřad městské části v zastoupení své dcery obrátil (viz
list 20 soudního spisu). Účastníku, který se (údajně) zdržuje
v cizině, lze vůbec ustanovit opatrovníka jen tehdy, jestliže
opatření učiněná ke zjištění jeho adresy zůstala bezvýsledná.
Obdobná povinnost nastává, jedná-li se i o osobu zdržující se
v tuzemsku. Konečně je nutno při ustanovení opatrovníka osobě,
jejíž pobyt není znám, přísně vážit, zda by tímto ustanovením
nedošlo ke kolizi zájmů zástupce a zastoupeného (§22 odst. 2
občanského zákoníku).
Ustanovení opatrovníka se ve zkoumaném případě jeví Ústavnímu
soudu jako úkon zcela formální, čemuž odpovídá i skutečnost, že
opatrovnice se soudního jednání ani nezúčastnila (navíc se jednalo
o tajemnici soudu, který ve věci rozhodoval). Zjišťování místa
pobytu stěžovatelky prostřednictvím Policie ČR bylo nedostatečné
(spokojení se pouze s neurčitým vyjádřením souseda) a především
proběhlo v příliš krátké době. Jakkoliv si Ústavní soud uvědomuje
možnou obtížnost a problematičnost řešení obdobných situací, nelze
obecný soud vyvázat z ústavní povinnosti zajistit spravedlivou
ochranu oprávněným zájmům účastníků řízení. O neznámý pobyt určité
osoby se podle ustálené soudní praxe nemůže jednat tam, kde je
tato osoba nepřítomna jen po omezenou dobu, a to i když během této
omezené kratší doby není její adresa přesně známa.
Jelikož v daném případě Ústavní soud ze shora vyložených
důvodů zjistil, že došlo k porušení čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst.
2 Listiny základních práv a svobod, stěžovatelce v plném rozsahu
vyhověl a napadené rozhodnutí zrušil [§82 odst. 3 písm. a) zákona
č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů].
Pouze pro úplnost zbývá doplnit, že podstatou sporu samotného se
Ústavní soud nezabýval, neboť mu to nepřísluší. Posouzení otázky,
zda na stěžovatelku přešlo právo nájmu k předmětnému bytu či
nikoliv, spadá do výlučné pravomoci nezávislého soudu, na kterém
tedy bude, aby znovu za dodržení veškerých ústavně zaručených
základních práv a svobod účastníků řízení věc posoudil a rozhodl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 25. září 2002