ECLI:CZ:US:2001:2.US.187.2000
sp. zn. II. ÚS 187/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti J. M., proti usnesením Okresního soudu v Litoměřicích z 9.2.2000 č.j. Ntr 3/99 - 7 a Krajského soudu v Ústí nad Labem z 1.3.2000 č.j. 6 To 144/2000 - 13 takto:
Usnesení Okresního soudu v Litoměřicích z 9. února 2000 č.j.
Ntr 3/99 - 7 a usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem z 1.
března 2000 č.j. 6 To 144/2000 - 13 se ruší.
Odůvodnění:
I.
Navrhovatel ve své ústavní stížnosti uvedl, že z důvodu
svědomí a náboženského přesvědčení odmítl nastoupit vojenskou
službu, již měl podle povolávacího rozkazu vykonávat od 29. března
1983, a byl za to odsouzen rozsudkem Vojenského obvodového soudu
v Litoměřicích z 18. května 1983 sp. zn. 4 T 129/83 pro spáchání
trestného činu nenastoupení služby v ozbrojených silách podle §269 odst. 1 trestního zákona k nepodmíněnému trestu odnětí svobody
v trvání dvou roků. Usnesením Vojenského obvodového soudu
v Litoměřicích z 12. září 1991 sp. zn. 2 Rtv 32/91 ve spojení
s usnesením Vyššího vojenského soudu v Příbrami z 15. října 1991
sp. zn. 3 Rtvo 39/91 byl původní rozsudek kvůli nepřiměřené
přísnosti zrušen ve výroku o trestu. Rozsudkem Vojenského
obvodového soudu v Litoměřicích ze 14. listopadu 1991 sp. zn. 2
Rtv 32/91 zůstal výrok o vině nedotčen, ale podle §24 odst. 1
písm. a) trestního zákona bylo upuštěno od potrestání.
Po vyhlášení nálezu Ústavního soudu ze 7. října 1998 sp. zn.
II.ÚS 285/97 ve věci L. K., který se na navrhovatelův případ
vztahuje a podle něhož měli občané právo na odepření vojenské
služby podle čl. 18 Všeobecné deklarace lidských práv již před
rokem 1990, navrhovatel dal podnět ministru spravedlnosti
k podání stížnosti pro porušení zákona z toho důvodu, že ani
v rehabilitačním řízení nebylo uznáno jeho právo na odepření
vojenské služby. Ačkoliv v obdobných případech K. B. a P. H.
ministr spravedlnosti stížnost pro porušení zákona podal,
v navrhovatelově věci tak odmítl učinit. Posléze se navrhovateli
nepodařilo dosáhnout ani obnovy řízení.
Nakonec se navrhovatel dne 5.12.1999 obrátil na Okresní soud
v Litoměřicích s návrhem na přezkumné řízení podle zákona č.
198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu
proti němu. Okresní soud v Litoměřicích návrh zamítl usnesením
z 9. února 2000 sp. zn. Ntr 3/99 a Krajský soud v Ústí nad Labem
usnesením z 1. března 2000 sp. zn. 6 To 144/2000 zamítl
navrhovatelovu stížnost proti tomuto usnesení. Návrh i stížnost
byly zamítnuty proto, že podle názoru soudů obou stupňů lze podle
zákona č. 198/1993 Sb. zrušit pouze uložený trest, čímž je míněna
sankce, nikoli výrok o vině. Vzhledem k tomu, že v rehabilitačním
řízení bylo od potrestání upuštěno, nepřichází zrušení či zmírnění
trestu v úvahu. Také podle názoru soudů nejde o věc, na niž se
nevztahuje rehabilitace podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní
rehabilitaci, ve znění pozdějších předpisů, ale naopak podle
tohoto zákona bylo o věci pravomocně rozhodnuto.
Navrhovatel uvedl, že jak v původním trestním, tak potom
v rehabilitačním řízení soudy rozhodly chybně, když v původním
řízení byl vysloven a v rehabilitačním řízení potom ponechán beze
změny výrok o jeho vině. Tento závěr je podpořen obecnými zásadami
vyloženými v nálezu Ústavního soudu ze 7. října 1998 sp. zn.
II.ÚS 285/97 a posléze v rozsudcích Nejvyššího soudu ze 4. března
1999 sp. zn. 6 Tz 144/98 v téže věci L. K., z 25. května
1999 sp. zn. 7 Tz 17/99 ve věci J. K., ze 16. září 1999 sp.
zn. 7 Tz 125/99 ve věci K. B., ze 16.listopadu 1999 sp. zn. 4 Tz
166/99 ve spojení s rozsudkem Okresního soudu v Kutné Hoře z 11.
ledna 2000 sp. zn. 1 T 114/99 ve věci K. N. a z 10. února 2000
sp. zn. 7 Tz 208/99 ve věci R. W. V těchto rozhodnutích je
řečeno, že občané měli již před rokem 1990 právo na odepření
vojenské služby z důvodu svědomí nebo náboženského vyznání. Všech
pět jmenovaných osob bylo plně rehabilitováno a zproštěno
obžaloby. Všechna uvedená rozhodnutí se k navrhovatelovu případu
vztahují, neboť i on byl odsouzen za trvalé odepření vojenské
služby před rokem 1990. Z toho vyplývá, že v původním
i rehabilitačním řízení bylo popřeno navrhovatelovo základní právo
na odepření vojenské služby.
Při řešení věci podle zákona č. 198/1993 Sb. je rozhodující
výklad pojmu "trest" v §6 tohoto zákona. Podle uvedeného
ustanovení může být zrušen či zmírněn trest v případech, kdy nelze
dosáhnout rehabilitace podle zákona č. 119/1990 Sb. a přitom
jednání odsouzeného směřovalo k ochraně základních lidských
a občanských práv a svobod ne zjevně nepřiměřenými prostředky. Pro
účely řízení podle §6 zákona č. 198/1993 Sb. mají být přiměřeně
použita ustanovení §4 a násl. zákona č. 119/1990 Sb. Slovo
"trest" v §6 zákona č. 198/1993 Sb. je proto třeba interpretovat
ve smyslu zákona č. 119/1990 Sb. jako
- odsuzující soudní rozhodnutí, jež nabylo právní moci ( §4
zákona č. 119/1990 Sb.)
- nezákonné zbavení osobní svobody nebo majetku (§33 odst. 2
zákona č. 119/1990 Sb.)
- jiné porušení zákona, k němuž došlo z důvodů uvedených
v §1 zákona č. 119/1990 Sb. (§30 odst. 2 zákona č.
119/1990 Sb.).
Je tedy zřejmé, že v řízení podle zákona č. 198/1993 je třeba
posuzovat "trest" v širším smyslu a že se tento "trest" netýká jen
výroku o trestu, ale i dalších opatření státní moci, která působí
občanovi nezákonnou újmu na svobodě, majetku a cti. Proto
navrhovatel nesouhlasí s tvrzením, že se domáhá něčeho, čemu už
bylo vyhověno podle zákona č. 119/1990 Sb., když bylo upuštěno od
potrestání, neboť na něm stále ulpívá vina, což považuje za újmu
na cti a pociťuje jako porušení svých základních občanských práv.
Napadená rozhodnutí jsou odůvodněna také tím, že nejde o trestný
čin, na který se nevztahuje rehabilitace podle zákona č. 119/1990
Sb. Je nesporné, že ke dni účinnosti zákona č. 119/1990 Sb. se
tento zákon na navrhovatelův případ vztahoval, nyní tomu tak však
již není, a to z toho důvodu, že opětovný postup podle uvedeného
zákona už nepřichází v úvahu, neboť jde o věc podle tohoto zákona
rozhodnutou. Navíc podání nového návrhu podle zákona č.119/1990
Sb. brání uplynutí lhůty podle jeho §6.
Odvolací soud ve svém usnesení uvádí, že by se sice dalo
souhlasit s případným širším výkladem ustanovení §6 zákona č.
198/1993 Sb., zároveň však tvrdí, že navrhovatelovu výkladu jako
příliš extenzivnímu nelze přisvědčit.
Podle navrhovatele soudy při svém rozhodování porušily čl.
6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a čl.
36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, neboť mu nepřiznaly
právo na soudní ochranu a právo na spravedlivý proces. Došlo také
k porušení čl. 9 odst. 1 a 2 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod, čl. 15 odst. 1 a 3 Listiny základních práv
a svobod, čl. 18 a čl. 29 odst. 2 Všeobecné deklarace lidských
práv a č. 18 odst. 1 až 3 Mezinárodního paktu o občanských
a politických právech. Navrhovatel byl nucen k výkonu vojenské
služby v rozporu se svým svědomím a náboženským vyznáním.
Náboženská svoboda výslovně zahrnuje právo na odepření vojenské
služby z náboženských důvodů. Tato svoboda je chráněna uvedenými
ustanoveními, z nichž zároveň vyplývá, že nejde o svobodu
absolutní, ale že ji lze podrobit určitým omezením, jež jsou
specifikována. Může jít o omezení, jaká předepisuje zákon a jež
jsou nutná k ochraně veřejné bezpečnosti, pořádku, zdraví nebo
morálky či základních práv a svobod jiných. Tento rámec nesmějí
omezení překročit, což však odsuzující rozsudek z roku 1983
učinil. Vojenská služba byla sice vyžadována tehdejším zákonem,
rozhodně však nebyla nutná k ochraně uvedených hodnot. Naopak
povinná vojenská služba byla v té době přímým mocenským nástrojem
k podpoře režimu, který byl podle §2 odst. 1 zákona č. 198/1993
Sb. zločinný a nelegitimní a je zavrženíhodný. Také rozhodnutí
z roku 1991 vydaná v rehabilitačním řízení vycházela pouze
z toho, že v roce 1983 byla vojenská služba povinná a nezabývala
se kolizemi této povinnosti se svobodou vyznání a svědomím.
Podobně napadená rozhodnutí z roku 2000 nevyhověla návrhu kvůli
navrhovatelovu výkladu §6 zákona č. 198/1993 Sb., který se soudům
jevil jako příliš extenzivní, aniž při vlastním výkladu
přiměřenosti tohoto ustanovení vzaly v úvahu, že se věc týká
náboženské svobody, která byla nepřípustně omezena.
Konečně navrhovatel namítl porušení čl. 40 odst. 6 Listiny
základních práv a svobod a připomněl, že 1.12.1999 nabyl účinnosti
zákon č. 223/1999 Sb., kterým byl zrušen §269 trestního zákona,
podle něhož byl navrhovatel uznán vinným. Tento zákon přináší také
novelu §270 trestního zákona, pod nějž je možné zařadit i některá
jednání doposud kvalifikovaná podle §269 trestního zákona.
Novelizované ustanovení postihuje bez bližšího rozlišení ty, "kdo
nenastoupí, byť z nedbalosti, službu v ozbrojených silách do 24
hodin po uplynutí lhůty v povolávacím rozkaze". Toto ustanovení je
ovšem třeba vykládat v souladu s Listinou základních práv
a svobod, která v článku 15 odst. 3 garantuje právo na odepření
vojenské služby z důvodu svědomí a náboženského vyznání. Podle
novelizovaného §270 trestního zákona může tedy být odsouzena
pouze osoba, která tyto důvody nemá. Navrhovatel je ovšem měl.
Vojenskou službu odepřel na základě hlubokého vnitřního
přesvědčení, kvůli němuž byl ochoten strpět i perzekuci.
Navrhovatel má podle čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv
a svobod právní nárok, aby jeho případ byl přezkoumán podle nového
zákona, je-li to pro něho příznivější. Zrušením §269 trestního
zákona k takové situaci právě došlo. Přesto se v napadených
rozhodnutích soudy odmítly věcí zabývat.
II.
Předseda senátu Okresního soudu v Litoměřicích JUDr. J. H. ve
vyjádření k návrhu odkázal na napadené rozhodnutí soudu I. stupně
a vyslovil přesvědčení, že jiné řešení této věci nepřicházelo
v úvahu, neboť by došlo k nepřiměřeně volnému výkladu §6 zákona
č. 198/1993 Sb. Uvedl však, že z hlediska porušení
navrhovatelových práv podle uvedených předpisů, především Listiny
základních práv a svobod, je situace složitější v tom, že nikdo
nemůže být nucen vykonávat vojenskou službu, je-li to v rozporu
s jeho svědomím nebo náboženským vyznáním. I když nenastoupení
služby v ozbrojených silách je trestné také v současnosti, jsou
dány možnosti jí nahradit jinou službou a podobná možnost
existovala i dříve, např. při závazku práce v dolech. Předseda
senátu pro případ, že navrhovatel o tuto možnost usiloval, leč
neuspěl, doporučil, aby ústavní stížnosti bylo vyhověno a aby
v opačném případě byla zamítnuta. Předseda senátu Krajského soudu
v Ústí nad Labem JUDr. F. M. ve vyjádření k ústavní stížnosti
uvedl, že argumentaci v ní použité nelze upřít kvalifikovanost,
což bylo výslovně konstatováno v napadeném rozhodnutí soudu II.
stupně, a že tento návrh nesporně vystihuje předmět kolize
právního názoru týkající se použitelnosti §6 zákona č. 198/1993
Sb. na jinak správně zrekapitulovanou navrhovatelovu trestní věc.
Sdělil, že se soud však s navrhovatelovými názory, konkrétně
s jeho výkladem pojmu "trest", neztotožňuje a setrvává na
stanovisku, že výklad §6 zákona č. 198/1993 Sb. podaný v ústavní
stížnosti je nepřiměřeně rozšiřující. Vyjádřil nesouhlas
i s navrhovatelovým výkladem účinků uvedené novely trestního
zákona, neboť pravomocný rozsudek Vojenského obvodového soudu
v Litoměřicích ze 14.11.1991 č.j. 2 Rtv 32/91- 24 nelze již
podrobit revizi v přezkumném řízení podle zákona č. 198 /1993 Sb.
a vedle toho právní mocí tohoto rozsudku nastaly účinky
neodsouzení (§24 odst. 2 trestního zákona). Vzhledem k tomu, že
odvolací soud vydal své rozhodnutí podle zákona a neporušil tím
navrhovatelova práva, navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta.
Okresní státní zastupitelství v Litoměřicích jako vedlejší
účastník ( §76 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu)
uvedlo, že spisy bývalé Vojenské obvodové prokuratury
v Litoměřicích už nemá k dispozici, neboť byly předány Vojenskému
ústřednímu archivu v Olomouci a bez jejich znalosti nelze ve věci
zaujmout stanovisko, nicméně však sdělilo, že je nutno přisvědčit
argumentaci Krajského soudu v Ústí nad Labem v tom, že pojem
"trest" uvedený v §6 zákona č. 198/1993 Sb. je navrhovatelem
v ústavní stížnosti vykládán příliš široce. I ostatní úvahy soudu
považuje okresní státní zástupce JUDr. Z. H. za správné.
Krajské státní zastupitelství v Ústí nad Labem se postavení
vedlejšího účastníka v řízení před Ústavním soudem v této věci
podle §28 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. vzdalo.
III.
Z návrhu na zahájení řízení, vyjádření účastníků, listin,
které předložil navrhovatel, a spisu Okresního soudu
v Litoměřicích sp. zn. Ntr 3/99 Ústavní soud zjistil, že rozsudkem
Vojenského obvodového soudu v Litoměřicích z 18. května 1983 sp.
zn. 4 T 129/83 byl navrhovatel uznám vinným trestným činem
nenastoupení služby v ozbrojených silách podle §269 odst. 1
trestního zákona a odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody
v trvání dvou roků.
Usnesením Vojenského obvodového soudu v Litoměřicích
z 12.9.1991 sp. zn. 2 Rtv 32/91 byl podle §14 odst. 1 písm. f)
a odst. 3 zákona č. 119/1990 Sb. v trestní věci odsouzeného
navrhovatele zrušen v rozsudku Vojenského obvodového soudu
v Litoměřicích z 18.5.1983 sp. zn. 4 T 129/83 výrok o trestu
a zároveň byla zrušena všechna další rozhodnutí na výrok o trestu
obsahově navazující. Výrok o trestu, který navrhovatel celý
vykonal, byl zrušen, neboť soud v rehabilitačním řízení po
posouzení případu pojal pochybnost, byl-li trest uložen v souladu
s jeho účelem a zda byl přiměřený vzhledem k stupni nebezpečnosti
činu pro společnost a tuto pochybnost vyložil ve prospěch
odsouzeného. Navrhovatel podal proti tomuto usnesení stížnost,
kterou Vyšší vojenský soud v Příbrami usnesením z 15.10. 1991 sp.
zn. 3 Rtvo 39/91 jako neodůvodněnou zamítl a v odůvodnění
rozhodnutí uvedl zejména, že v případech, kdy se přezkoumává
rozsudek ve vztahu k trestnému činu nenastoupení služby
v ozbrojených silách, nelze paušálně rozhodovat tak, že by byla
zrušena vina bez ohledu na řádné zkoumání pohnutky, která
odsouzeného vedla k tomuto trestnému činu, a že v projednávané
věci nebyly zjištěny takové důvody, které by umožnily zrušit
i výrok o vině.
Rozsudkem ze 14.11.1991 sp. zn. 2 Rtv 32/91 potom Vojenský
obvodový soud v Litoměřicích rozhodl, že u navrhovatele pravomocně
uznaného vinným rozsudkem Vojenského obvodového soudu
v Litoměřicích z 18.5.1983 sp. zn. 4 T 129/83 trestným činem
nenastoupení služby v ozbrojených silách podle §269 odst. 1
trestního zákona se podle §24 odst. 1 písm. a) trestního zákona
upouští od potrestání. V odůvodnění rozsudku soud uvedl, že
odsuzující rozsudek nabyl právní moci 18.5.1983. Odsouzený trest
nastoupil a celý v trvání dvou roků jej vykonal. Rozhodnutí
o navrhovatelově rehabilitaci, jímž byly zrušeny výrok o trestu
a zároveň všechna další rozhodnutí na výrok o trestu obsahově
navazující, nabylo právní moci 15.10.1991. Soud svůj rozsudek
o upuštění od potrestání, který nabyl právní moci dnem vyhlášení,
tedy 14.11.1991, odůvodnil všemi okolnostmi tohoto případu, mimo
jiné i příslušností navrhovatele k Svědkům Jehovovým a splněním
všech zákonných podmínek. Výrok o vině zůstal nedotčen.
Navrhovatel podal 21.12.1999 u Okresního soudu
v Litoměřicích návrh na přezkumné řízení podle zákona č. 198/1993
Sb., v němž se domáhal vydání usnesení o zrušení rozsudku
Vojenského obvodového soudu v Litoměřicích z 18.5.1983 sp. zn.
4 T 129/83 ve výroku o vině a zrušení usnesení Vojenského
obvodového soudu v Litoměřicích z 12.9.1991 sp. zn. 2 Rtv 32/91
a usnesení Vyššího vojenského soudu v Příbrami z 15.10.1991 sp.
zn. 3 Rtvo 39/91 a rozsudku Vojenského obvodového soudu
v Litoměřicích ze 14.11.1991 sp. zn. 2 Rtv 32/91 v celém rozsahu.
Tento návrh podle §6 zákona č. 198/1993 Sb. navrhovatel odůvodnil
stejně jako tuto ústavní stížnost.
Okresní státní zastupitelství navrhlo zamítnutí návrhu
s odůvodněním, že v daném případě bylo upuštěno od potrestání
a není zde tedy žádný trest, který by mohl být v řízení podle
§6 zákona č. 198/1993 Sb. zrušen či zmírněn.
Okresní soud v Litoměřicích usnesením z 9.2.2000 č.j. Ntr
3/99-7 navrhovatelovu žádost - návrh na přezkumné řízení podle §9 zákona č. 119/1990 Sb. a §6 zákona č. 198/1993 Sb. - zamítl.
V odůvodnění rozhodnutí je uvedeno, že pro účely řízení podle
zákona č. 198/1993 Sb. se přiměřeně použijí ustanovení §4 a násl.
zákona č. 119/1990 Sb. Podle §6 zákona č. 198/1993 Sb. se na
návrh zruší či zmírní trest uložený za trestný čin, na který se
nevztahuje rehabilitace podle zákona č. 119/1990 Sb., prokáže-li
se během řízení, že jednání odsouzeného směřovalo k ochraně
základních lidských a občanských práv a svobod ne zjevně
nepřiměřenými prostředky. V této věci musel být návrh zamítnut,
neboť k přezkoumání už došlo v rehabilitačním řízení a nebyl
uložen žádný trest, když bylo upuštěno od potrestání a nelze tedy
již trest zmírnit nebo zrušit. Navrhovatel už nemůže pro sebe
dosáhnout příznivějšího rozhodnutí.
Navrhovatel podal proti zamítavému rozhodnutí stížnost,
kterou Krajský soud v Ústí nad Labem usnesením z 1.3.2000 č.j. 6
To 144/2000-13 podle §148 odst. 1 písm. c) trestního řádu zamítl.
V odůvodnění svého usnesení soud uvedl, že sám navrhovatel
v původním návrhu uznává nedosažitelnost zprošťujícího výroku
postupem podle zákona č. 119/1990 Sb. jednak pro překážku věci
v řízení podle tohoto zákona již pravomocně rozhodnuté, jednak
z důvodu uplynutí lhůty stanovené v §6 tohoto zákona, avšak
považuje jej za dosažitelný aplikací §6 pozdějšího zákona č.
198/1993 Sb. Navrhovateli lze sice v obecné rovině přisvědčit
v tom, že zákon č. 198 /1993 Sb. je normou navazující na zákon č.
119/1990 Sb. a soud souhlasí i s případným širším výkladem
ustanovení, jehož se navrhovatel dovolává (vztahovalo by se tedy
např. i na ochranná opatření), nicméně podle dikce i kontextu
tohoto ustanovení, jež jsou jednoznačné ("trest uložený za trestný
čin"), zákonodárce měl nepochybně na mysli sankci uloženou
v návaznosti na výrok o vině §120 odst. 3 trestního řádu), nikoli
i výrok o vině samostatný. Proto nelze s navrhovatelovým výkladem
jako nepřiměřeně extenzivním souhlasit. Naopak bylo nutno dát za
pravdu závěru soudu prvního stupně o neaplikovatelnosti §6 zákona
č. 198/1993 Sb., neboť v navrhovatelově případě nejde o trestný
čin, na který se nevztahuje rehabilitace podle zákona č. 119/1990
Sb. [ §4 písm. e) ve znění redakčního sdělení o opravě chyb],
nýbrž přezkumné řízení na jeho návrh proběhlo a bylo vydáno
pravomocné rozhodnutí a nadto při výroku o upuštění od potrestání
podle §24 odst. 1 písm. a) trestního zákona v tomto řízení
vysloveném nepřichází zrušení či zmírnění trestu již v úvahu.
IV.
Při posuzování tohoto případu Ústavní soud vycházel ze svého
dřívějšího rozhodnutí, na něž navrhovatel poukázal, ve věci
L. K. Jde o nález ze 7.10.1998 sp. zn. II. ÚS 285/97 (sv.
12 Sbírky rozhodnutí Ústavního soudu, str. 159 a násl.), v němž
Ústavní soud uvedl, že mezinárodní standardy lidských práv, na něž
se zákon č. 119/1990 Sb. ve svém §1 odvolává, odepření vojenské
služby z důvodu svědomí a náboženského přesvědčení připouštějí
( čl. 18 Všeobecné deklarace lidských práv, čl. 9 odst. 2 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod). Právní úprava za
minulého režimu, na rozdíl od dnešní doby, kdy existuje zákon
o civilní službě, odmítnutí vojenské služby z důvodu svědomí
a náboženského přesvědčení nepřipouštěla. Ústavní soud proto
uvedeným nálezem zrušil usnesení Nejvyššího soudu, který zamítl
stížnost pro porušení zákona, kterou podala ve prospěch Ladislava
K. ministryně spravedlnosti z úřední povinnosti (§30 odst. 2
zákona č. 119/1990 Sb. ). Je třeba uvést, že trestný čin, pro
který byl stěžovatel v roce 1983 odsouzen, je svou podstatou
podobný trestnému činu, pro nějž byl v roce 1959 odsouzen L.
K., jehož ústavní stížnosti Ústavní soud uvedeným nálezem vyhověl.
Zde je zapotřebí připomenout zásadu, jíž se Ústavní soud při svém
rozhodování řídí, podle níž neposkytne-li obecný soud účastníkům
ochranu jejich základních práv a svobod, ač již v obdobných
případech byla ústavním soudem přiznána, je nutno v tomto postupu
spatřovat porušení principu rovnosti v právech (např. nález
Ústavního soudu z 3.8.2000 sp. zn. II. ÚS 467/97 publikovaný zatím
v Soudních rozhledech č. 5/2000 ).
Soudy odmítly rehabilitovat L. K. podle zákona č.
119/1990 Sb. a Ústavní soud z pozice posledního vnitrostátního
orgánu ochrany ústavně a mezinárodně garantovaných práv a svobod
ve věci II.ÚS 285/97 zformuloval takový ústavní výklad úvodních
ustanovení rehabilitačního zákona, který rehabilitaci odsouzeného
umožnil. Navrhovatel je sice v jiné procesní situaci, neboť soudy
o jeho návrhu na rehabilitaci jednaly a pravomocně rozhodly,
z hlediska ochrany základních práv a svobod jsou však tyto případy
srovnatelné a kdyby soud v navrhovatelově věci nevycházel
z názorů, které Ústavní soud vyslovil ve věci L. K., mohl
by dospět ke krajně nespravedlivému závěru. Po zvážení všech
aspektů Ústavní soud usoudil, že řešení navrhovatelova případu
podle §6 zákona č. 198/1993 Sb. je možné, ale vzhledem ke všem
okolnostem případu i správné. I když tento zákon byl přijat kvůli
těm případům, na které se obecný rehabilitační předpis nevztahoval
a §4 písm. e) zákona č. 119/1990 Sb., ve znění redakčního sdělení
o opravě chyb publikovaného na str. 1480 Sbírky zákonů z roku
1990, byl trestný čin nenastoupení služby v ozbrojených silách
podle §169 odst. 1 trestního zákona č. 140/1961 Sb. uveden,
podřaditelnost případů osob, které byly odsouzeny pro odepření
vojenské služby z důvodu svědomí a náboženského vyznání, čímž byla
porušena jejich lidská práva zaručená mezinárodními smlouvami, tak
jak je tomu u navrhovatele, pod rehabilitační zákon č. 119/1990
Sb., nebyla jednoznačná, jak o tom svědčí dřívější rozhodování
soudů, a jasno do této otázky vnesl až Ústavní soud.
Při hodnocení tohoto případu Ústavní soud musí brát v úvahu
smysl a účel rehabilitačních zákonů a morální motiv, který vedl
zákonodárce k jejich vydání, zřetelně vyjádřený v preambuli
a v úvodních ustanoveních. V navrhovatelově věci jde konkrétně
o §1 odst. 1 písm. b) zákona č. 198/1993 Sb., který upozorňuje na
potlačování náboženských společností. Záměrům rehabilitace nelze
bránit pozitivněprávním dogmatismem při výkladu právních norem.
Ustanovení rehabilitačních předpisů je právě s ohledem na jejich
smysl a účel zapotřebí interpretovat extenzivně ve prospěch
postižených osob. Na rozdíl od restitucí majetku takový výklad
nemůže vést k nepřípustným zásahům do práv jiných osob.
Ústavní soud se neztotožňuje ani se zužujícím výkladem pojmu
"trest" obsaženého v §6 zákona č. 198/1993 Sb., který podaly ve
svých usneseních a ve vyjádřeních k ústavní stížnosti obecné
soudy. Podle názoru Ústavního soudu nelze rehabilitaci zužovat na
výrok o trestu a ponechat bez povšimnutí výrok o vině. Smyslem
zákona č. 198/1993 Sb. je rehabilitovat, a to nejen právně, ale
i morálně, co nejvíce těch, kteří v období totalitního režimu
trpěli a byli pronásledováni a odsouzeni za to, že se chovali
podle svého svědomí, projevovali svobodně své názory a přesvědčení
a hájili tak svá základní práva a svobody. Ústavní soud má za to,
že i samotný výrok o vině, aniž je už vázán na trest podle
trestního práva, představuje sám o sobě určitý více či méně
citelný trest, i když ne ve smyslu ryze trestněprávním, ale ve
významu, který je mu obecně přikládán. Člověk, kterého se výrok
o vině týká, je jím nesporně postižen ve sféře své osobní cti
a pověsti.
Ústavní soud nepovažuje za relevantní úvahu Okresního soudu
v Litoměřicích o možnosti náhrady za vojenskou službu např. prací
v dolech, neboť na ni nebyl právní nárok. Nelze říci, že státní
orgány nikdy v minulém režimu netolerovaly nenastoupení služby
v ozbrojených silách osobám, které se vyhýbaly vojenské povinnosti
z důvodu svědomí a náboženského přesvědčení, pokud tito občané
projevili zájem o neatraktivní práci. Tento postoj však byl pouhou
pragmaticky motivovanou benevolencí státu a nikoliv projevem
ochrany základních lidských práv.
Na druhé straně nelze souhlasit se stěžovatelovým návrhem na
použití čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod
v navrhovatelově věci vzhledem ke zrušení §269 trestního zákona,
neboť uvedené ustanovení se vztahuje na jiné situace. V řízení
o rehabilitaci totiž soud neposuzuje trestnost činu a neukládá
trest podle trestního zákona, ale hodnotí případ z hlediska
ochrany lidských práv podle rehabilitačních zákonů, což se
v navrhovatelově věci stalo, i když ne zatím v plné míře.
Ústavní soud dospěl k závěru, že obecné soudy svými
rozhodnutími porušily navrhovatelova základní práva a proto obě
jejich napadená usnesení zrušil podle §82 odst. 3 písm. a) zákona
č. 182/1993 Sb.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 12. března 2001