infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-194-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 09.07.1996, sp. zn. II. ÚS 294/95 [ nález / BROŽOVÁ / výz-2 ], paralelní citace: N 63/5 SbNU 481 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:2.US.294.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K postavení Ústavního soudu vůči obecným soudům podle Ústavy ČR

Právní věta Okresní úřady jsou především orgány státní správy, pro které platí v oblasti veřejnoprávní zásada hospodárnosti a efektivnosti a v oblasti soukromoprávní vázanost právních úkonů na péči řádného hospodáře, což dále znamená, že nemůže jít v napadených rozhodnutích týkajících se přednosty okresního úřadu o interpretaci §2; §5 zák. č. 425/1990 Sb. a §158 odst. 1 písm. b; odst. 2 písm. a trestního zákona obecnými soudy natolik extrémní, že by vybočovala z mezí ústavnosti.

ECLI:CZ:US:1996:2.US.294.95
sp. zn. II. ÚS 294/95 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě v právní věci ústavní stížnosti MUDr. A. M., zastoupeného JUDr. L. S., advokátem Advokátní kanceláře P., pracoviště H., proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích, pobočka Tábor, ze dne 19. 10. 1995, čj. 14 To 175/95-652, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu v Pelhřimově ze dne 12. 6. 1995, čj. 2 T 4/95-618, za účasti Krajského soudu v Českých Budějovicích, pobočka Tábor, jako účastníka řízení, a Okresní státní zástupkyně Pelhřimov a Krajského státního zástupce České Budějovice, jako vedlejších účastníků, takto: Ústavní stížnost se zamítá . Odůvodnění: Stěžovatel se ve své včas podané ústavní stížnosti domáhal vydání nálezu, kterým by byly zrušeny shora uvedené rozsudky, s odůvodněním, že tyto porušují čl. 8 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), podle kterého nesmí být nikdo stíhán nebo zbaven svobody jinak než z důvodů a způsobem, který stanoví zákon. Konkrétně uvedl, že byl uznán vinným trestným činem zneužití pravomoci veřejného činitele podle §158 odst. 1 písm. b), odst. 2 písm. a) trestního zákona. Skutek, který byl takto: kvalifikován, spočíval v tom, že jako přednosta Okresního úřadu v P. jménem tohoto úřadu podepisoval prohlášení ručitele a tak zajišťoval úvěrové a obdobné smlouvy, které uzavírala společnost J. - S., s.r.o., P. s bankou, a. s., Praha, pobočka P., v celkové výši 521.699.087,- Kč. Na základě těchto smluv pak s.r.o. získala nejméně v pěti případech úvěr, a to ve výši 25.850.000,- Kč, dále ve výši 25.825.963,- Kč, dále ve výši 10.000.000,- Kč, ve výši 21.580.000,- Kč a ve výši 5.000.000,- Kč, čímž překročil svoji pravomoc přednosty okresního úřadu stanovenou zák. č. 425/1990 Sb., ve znění zák. č. 403/1992 Sb. a zák. č. 576/1990 Sb. Soudy při své úvaze o protiprávnosti počínání stěžovatele vyšly z toho, že působnost okresních úřadů je vymezena v §5 zák. č. 425/1990 Sb., v němž není podpora soukromého podnikání a ručení majetkem státu pro takový účel uvedena. Krajský soud navíc uvedl, že právní předpisy stanoví účel jednotlivých právních institucí, vymezují rozsah činností jednotlivých státních i správních orgánů a tento musí být respektován, přitom by bylo absurdní vycházet z představy, že státní, resp. správní orgány České republiky mohou provádět cokoliv, co není výslovně zakázáno. Stěžovatel pak ve své ústavní stížnosti vytýkal obecným soudům, že uvedený názor na působnost správních orgánů ve svých důsledcích nerozlišuje výkon státní správy od výkonu majetkových práv státu prostřednictvím jeho orgánů s tím, že v §5 zák. č. 425/1990 Sb. uvedená působnost okresních úřadů nemá nic společného s výkonem majetkových práv, a s tím, že ručení majetkem je potom postupem rozpočtové organizace a nikoliv výkonem státní správy. Ohledně těchto majetkových dispozic okresního úřadu, resp. jeho přednosty, uvedl dále stěžovatel, zák. č. 425/1990 Sb. nestanoví nic, protože upravuje výkon státní správy okresním úřadem, tedy oblast veřejnoprávní. V následující části své ústavní stížnosti stěžovatel poukázal na právní úpravu obsaženou v zák. č. 576/1990 Sb., zák. č. 166/1992 Sb. a zák. č. 10/1993 Sb. a dále zák. č. 189/1993 Sb. s tím, že z těchto právních předpisů vyplývá závěr o tom, že splátky závazků vyplývající z převzatých záruk za úvěry nelze hradit z rozpočtu okresního úřadu, lze je však hradit ze státního rozpočtu, přičemž kompetence k poskytování takových záruk za úvěry nebyla nikde a nijak stanovena. Jestliže tedy okresní úřad dle stěžovatelova názoru mohl sám uzavírat smlouvy o půjčkách a úvěrech, tj. přijímat samostatně závazky, lze jen sotva vyloučit, že nemohl také zajišťovat závazky jiné. Protože teprve od účinnosti zák. č. 189/1993 Sb. existuje institut státní záruky k zajištění splátek úvěrů určených k financování vládou, kterou poskytuje výlučně ministr financí s tím, že pro ni platí přiměřeně ustanovení obchodního zákoníku o ručení, pak teprve od této doby lze dle stěžovatele jednoznačně konstatovat, že okresní úřady nemohou vydávat ručitelská prohlášení ve smyslu ustanovení §303 a násl. obchodního zákoníku. Do té doby však působnost okresního úřadu nebyla stanovena, přičemž zákon ručení prostředky státního rozpočtu připouštěl, a dokonce pokud by došlo k tomu, že by musel být dluh z titulu ručení hrazen, šlo by o situaci předpokládanou v ustanovení §12 zák. č. 576/1990 Sb. Za této situace má stěžovatel za to, že předmětné ručitelské prohlášení nelze považovat jednoznačně za protizákonné. Závěrem ve své ústavní stížnosti stěžovatel konstatuje, že soudy obou stupňů nesprávně interpretovaly zákonné ustanovení, upravující působnost okresních úřadů a přednosty okresního úřadu, a v návaznosti na toto pochybení nesprávně vyložily ustanovení §158 odst. 1 písm. b) tr. zák., což vedlo k jeho odsouzení, a navrhl zrušení napadených rozsudků. Krajský soud jako účastník řízení ve svém vyjádření odkázal na písemné vyhotovení napadeného rozsudku. Okresní státní zástupkyně jako vedlejší účastnice ve svém vyjádření uvedla, že ze všech provedených důkazů v přípravném řízení byl učiněný závěr, že stěžovatel v rozporu se zák. č. 425/1990 Sb. a zák. č. 576/1990 Sb. opakovaně podepsal prohlášení ručitele a tak zajišťoval úvěrové smlouvy a podobné smlouvy, které uzavírala společnost J. - S., s.r.o, P. s bankou, a.s. Praha, pobočka P.. Dále ve svém vyjádření okresní státní zástupkyně konstatuje, že zák. č. 403/1992 Sb. striktně stanoví působnost okresních úřadů jako orgánů státní správy s tím, že samostatné vystupování v majetkoprávních vztazích vymezeno nebylo a nelze tyto kompetence dovodit ani z jiných souvisejících právních předpisů. Stát, uvedla vedlejší účastnice, prostřednictvím zákona propůjčuje státním orgánům, úředníkům určité pravomoci, jež jsou pro ně závazné. Okresní úřad tak spravuje pouze majetek svěřený státem v rámci rozpočtu a použitelný výhradně pro účely stanovené zákonem. Ani přednosta okresního úřadu, ani okresní shromáždění nemohou měnit objemy rozpočtových pravidel, stanovených v té době zák. č. 576/1990 Sb. Pokud se v §28 zák. č. 576/1990 Sb. upravují rozpočty okresních úřadů, jedná se o činnosti pouze v rozsahu působnosti okresního úřadu, nikoliv v obecných rovinách, jak dovozuje stěžovatel. Jednání stěžovatele tudíž dle obžaloby naplnilo zákonné znaky trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele podle §158 odst. 1 písm. a), b), odst. 2 písm. a) tr. zák., když byly splněny všechny tři základní předpoklady skutkové podstaty tohoto trestného činu. Také okresní státní zástupkyně jako vedlejší účastnice v podrobnostech odkázala na odůvodnění nejen obžaloby, ale též napadených rozsudků s tím, že má za to, že bylo vycházeno ze správného právního názoru jak na působnost správních orgánů, tak na výkon majetkových práv státu, prostřednictvím jeho orgánů. Zcela na závěr navrhla zamítnutí ústavní stížnosti stěžovatele. Krajský státní zástupce jako vedlejší účastník ve svém vyjádření uvedl, že podstata ústavní stížnosti spočívá v přesvědčení stěžovatele, že svým jednáním nenaplnil znaky skutkové podstaty trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele, neboť inkriminovaným jednáním nepřekročil svou pravomoc, když jako přednosta okresního úřadu je k takovému jednání oprávněn. Podle zák. č. 425/1990 Sb. je však zřejmé, že podepisování prohlášení ručitele, a tím zajišťování úvěrů, do působnosti okresního úřadu nepatří. Stejně tak v zák. č. 576/1990 Sb. není uvedeno, že by se z rozpočtu okresních úřadů hradily záruky k zajištění splátek úvěrů poskytnutých jiným subjektům, a ani novelou upravené pravidlo v §5 odst. 1 písm. c) zák. č. 166/1992 Sb. o tom, že ze státního rozpočtu republiky se hradí případné splátky závazků vyplývající z převzatých záruk za úvěry, nelze rozšířit na hospodaření s rozpočtem okresního úřadu. Stejně tak krajský státní zástupce odmítl názor stěžovatele, že před účinností zák. č. 189/1993 Sb. bylo možné převzaté záruky za úvěry hradit ze státního rozpočtu, takže za situace, kdy kompetence k jejich poskytování nebyla stanovena, tak mohl jednat kdokoliv, tedy i přednosta okresního úřadu, a to proto, že stěžovatel v nich přehlíží, že i ode dne účinnosti zák. č. 189/1993 Sb. je kompetence upravena směrem k ministrovi financí, avšak netýká se poskytování státní záruky k zajištění splátky jakýchkoliv úvěrů, ale pouze úvěrů a obdobných forem finanční výpomoci určených k financování vládou schválených rozvojových programů. Navrhovaný výklad stěžovatele pak krajský státní zástupce označil za příliš liberální s tím, že žádná z právních norem neopravňuje přednostu okresního úřadu, aby ručil majetkem státu za úvěry poskytované soukromým firmám v rámci jejich podnikatelské činnosti. Z uvedených důvodů pak navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta. Pro posouzení předmětné ústavní stížnosti nutno předeslat, že podstata stěžovatelovy ústavní stížnosti spočívá v polemice s právními závěry rozsudků obecných soudů, a to ve zcela shodném smyslu i rozsahu jako v jeho odvolání proti rozhodnutí Okresního soudu v Pelhřimově. Takto pojatá ústavní stížnost staví Ústavní soud do pozice třetí instance v systému všeobecného soudnictví, která mu však s odvoláním na čl. 83 Ústavy zjevně nepřísluší. Stejně tak skutečnost, že soudy vyslovily právní názor, s nímž se stěžovatel neztotožňuje, nezakládá sama o sobě důvod k ústavní stížnosti. Jestliže tedy podstatou ústavní stížnosti je námitka nesprávné interpretace zákonných ustanovení určujících působnost okresních úřadů a působnost přednosty okresního úřadu a na to navazující pochybení při interpretaci ustanovení §158 odst. 1 písm. b), odst. 2 písm. a) tr. zák., pak za situace, kdy je nesporné, že stěžovatel jednal jménem okresního úřadu v souvislosti s podpisováním ručitelských prohlášení v celkové částce 521.699.087,- Kč, na jejichž základě byly také poskytnuty úvěry nejméně v částce 88.255.963,- Kč, a kdy vzhledem k úpravě obsažené v §761 odst. 1 obch. zák.; v §§64, 65 a 72 - 74b HZ; v §§1, 6 (kde je upravena péče řádného hospodáře), 27 (kde je upraven stejný režim pro nakládání s majetkovými právy státu i okresního úřadu jako rozpočtové organizace) vyhl. č. 119/1988 Sb. na jedné straně a v §§28 odst. 5 písm. c), odst. 9, §29 zák. č. 576/1990 Sb.; v §§1 odst. 1, 2; 30 odst. 2 (kde je upravena zásada hospodárnosti a efektivnost využívání rozpočtových prostředků a jejich vázanosti na účely, ke kterým byly určeny a na výši stanovenou státním rozpočtem), 31 vyhl. č. 205/1991 Sb., na druhé straně platí pro okresní úřady i v jejich čele stojícího přednostu (§8 zák. č. 425/1990 Sb.) zásada hospodárnosti a efektivnosti neboli péče řádného hospodáře, nezbylo než ústavní stížnost zamítnout, neboť stěžovatel překračoval svoje pravomoci zcela zjevně, zejména činila-li výše rozpočtových prostředků Okresního úřadu v P. v předmětném období 70.000.000,- Kč. Na uvedeném nic nemůže měnit formálně právní klasifikace, jak pokud jde o to, zda ručení je či není majetkovou dispozicí, tak pokud jde o rozlišování výkonu státní správy, tedy oblasti veřejnoprávní od výkonu majetkových, tj. soukromoprávních dispozic okresního úřadu. Navíc ze shora citovaných ustanovení a dále též zák. č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, jasně plyne podřízenost soukromoprávních aktivit veřejnoprávním, které jsou vlastní existenci okresních úřadů jakožto orgánů státní správy. Jinými slovy, okresní úřady jsou především orgány státní správy, pro které ze shora citovaných ustanovení platí v oblasti veřejnoprávní zásada hospodárnosti a efektivnosti a v oblasti soukromoprávní vázanost právních úkonů na péči řádného hospodáře, což dále znamená, že nemůže jít v napadených rozhodnutích o interpretaci §2; §5 zák. č. 425/1990 Sb. a §158 odst. 1 písm. b); odst. 2 písm. a) tr. zák. obecnými soudy natolik extrémní, že by vybočovala z mezí ústavnosti. Vzhledem k tomu, že z připojeného spisu Okresního soudu v Pelhřimově, sp. zn. 2 T 4/95, nebyly zjištěny ani žádné závady týkající se dodržování trestněprávních procesních pravidel, upravených v trestním řádu, které jsou současně i předmětem úpravy, obsažené v hlavě páté Listiny, nezbylo Ústavnímu soudu než ústavní stížnost dle ustanovení §82 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zcela zamítnout. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat. Rozhodnutí Ústavního soudu je závazné pro všechny orgány i osoby (čl. 89 odst. 2 Ústavy). V Brně dne 9. 7. 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:2.US.294.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 294/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 63/5 SbNU 481
Populární název K postavení Ústavního soudu vůči obecným soudům podle Ústavy ČR
Datum rozhodnutí 9. 7. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 7. 12. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Brožová Iva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 8 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 140/1961 Sb., §158 odst.1 písm.a, §158 odst.1 písm.b, §158 odst.2 písm.a
  • 166/1990 Sb., §5 odst.1 písm.c
  • 425/1990 Sb., §2, §5, §8
  • 576/1990 Sb., §12, §28 odst.9, §29, §28 odst.5 písm.c
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/svoboda osobní/obvinění a stíhání
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík orgán veřejné moci
soud
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-294-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27497
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31