ECLI:CZ:US:2000:3.US.117.2000
sp. zn. III. ÚS 117/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl, mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků, dne 13. července 2000 v senátě ve věci ústavní stížnosti S., a. s., zastoupené JUDr. V. H., advokátem, za účasti vedlejšího účastníka Finančního ředitelství v Českých Budějovicích, proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 30. listopadu 1999, č. j. 10 Ca 233/99-30, o zamítnutí žaloby proti rozhodnutí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích ze dne 28. května 1999, č. j. 5909/130/1998, kterým bylo zamítnuto odvolání proti rozhodnutí Finančního úřadu v Táboře ze dne 14. října 1998, č. j. 87694/98/110915/3747, jímž byla dodatečně doměřena daň z přidané hodnoty, a proti postupu Finančního úřadu v Táboře, takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění:
I.
Návrhem, podaným Ústavnímu soudu k doručení dne 23. února
2000, tj. ve lhůtě stanovené v §72 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů, se stěžovatel domáhá zrušení
rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne
30. listopadu 1999, č. j. 10 Ca 233/99-30, rozhodnutí Finančního
ředitelství v Českých Budějovicích ze dne 28. května 1999, č. j.
5909/130/1998, a rozhodnutí Finančního úřadu v Táboře ze dne 14.
října 1998, č. j. 87694/98/110915/3747, a dále se domáhá vyslovení
zákazu Finančnímu úřadu v Táboře pokračovat v provádění kontroly
daně z přidané hodnoty u stěžovatele za daňové období roku 1994.
Uvedenými rozhodnutími, jakož i postupem správního orgánu, se cítí
být dotčen v základních právech a svobodách, plynoucích z čl. 2
odst. 2 a čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále Listina).
Z obsahu spisu Krajského soudu v Českých Budějovicích sp. zn.
10 Ca 233/99 a z příloh k vyjádření vedlejšího účastníka, jež si
Ústavní soud vyžádal, jakož i příloh ústavní stížnosti, bylo
zjištěno následující:
Sdělením Finančního úřadu v Táboře ze dne 9. května 1996, č.
j. 22646/96, bylo stěžovateli oznámeno zahájení kontroly daně
z příjmů fyzických osob, právnických osob, daně z přidané hodnoty,
silniční daně a daně ze závislé činnosti za zdaňovací období roku
1992, 1993 a 1994, a to dne 12. února 1996. Ze zprávy správce daně
o kontrole daně z přidané hodnoty ze dne 29. března 1996, č. j.
25814/96-IV/Beneš, vyplývá, že tato byla provedena ve dnech 12. až
23. února 1996. Jejím důsledkem bylo následně vydání dodatečného
platebního výměru Finančním úřadem v Táboře ze dne 16. dubna
1996, č. 31/96, jímž byla stěžovateli dodatečně vyměřena daň
z přidané hodnoty ve výši 18.181,-Kč.
Sdělením Finančního úřadu v Táboře ze dne 24. srpna 1998, č.
j. 9800077479/110930/3996, bylo stěžovateli oznámeno zahájení
kontroly daně z příjmů právnických osob a daně z přidané hodnoty
za zdaňovací období roku 1994, 1995 a 1996, a to dne 24. srpna
1998. Ze zprávy správce daně o kontrole daně z přidané hodnoty č.
j. 9800077479/110930/3996, pak vyplývá, že tato byla provedena dne
26. srpna 1998, přičemž jejím důsledkem bylo vydání dodatečného
platebního výměru na daň z přidané hodnoty Finančním úřadem
v Táboře ze dne 14. října 1998, č. j. 87694/98/110915/3747, jímž
byla stěžovateli dodatečně vyměřena daň z přidané hodnoty ve výši
1.911.300,-Kč za porušení §19 zákona č. 588/1992 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Uvedené porušení
správce daně spatřoval v uplatnění nároku na odpočet daně na
základě dokladů, obsahujících výčet plnění, u kterých stěžovatel
neprokázal, že byly v jeho prospěch uskutečněny.
Rozhodnutím Finančního ředitelství v Českých Budějovicích ze
dne 28. května 1999, č. j. 5909/130/1998, bylo odvolání
stěžovatele směřující proti dodatečnému platebnímu výměru na daň
z přidané hodnoty, vydanému Finančním úřadem v Táboře ze dne
14. října 1998, č. j. 87694/98/110915/3747, zamítnuto, když se
odvolací orgán ztotožnil s argumentací i s hodnocením důkazů ze
strany správce daně.
V žalobě Krajskému soudu v Českých Budějovicích, směřující do
uvedených správních rozhodnutí, stěžovatel konstatoval předložení
dostatečných důkazů osvědčujících příslušná plnění, na jejichž
základě lze uplatnit odpočet daně z přidané hodnoty, a dále
namítal protiprávnost postupu daňových orgánů, když mu mělo být
uloženo větší důkazní břemeno, než předpokládá ustanovení §31
odst. 9 ve spojení s ustanovením §31 odst. 8 písm. c) zákona
o správě daní a poplatků.
Krajský soud v Českých Budějovicích rozsudkem ze dne 30.
listopadu 1999, č. j. 10 Ca 233/99-30, žalobu stěžovatele zamítl.
V odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že daňové orgány stěžovatelem
předložené důkazní prostředky zhodnotily v souladu s ustanovením
§2 odst. 3 zákona o správě daní a poplatků a jejich závěr o tom,
že se těmito podklady nepodařilo stěžovateli prokázat přijetí
příslušného zdanitelného plnění, má oporu ve spise a není v
rozporu se zásadami logiky. Soud dále neshledal důvodnou ani
výtku, že stěžovateli bylo v řízení uloženo větší důkazní břemeno,
než předpokládá ustanovení §31 odst. 9 v návaznosti na ustanovení
§31 odst. 8 písm. c) zákona o správě daní a poplatků. Konstatoval
v této souvislosti, že v daném případě měl stěžovatel prokázat
v daňovém řízení oprávněnost uplatněného nároku na odpočet daně
z přidané hodnoty, pročež se nejedná o případ, kdy by byl nucen
k prokazování skutečností nad rámec uvedených ustanovení zákona č.
337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Okolnost, že v řízení
správce daně v souladu s ustanovením §31 odst. 8 písm. c)
uvedeného zákona prokázal skutečnosti vyvracející věrohodnost,
průkaznost a správnost účetnictví stěžovatele je pak, dle soudu,
zřejmá ze zprávy o daňové kontrole, která je dle §31 odst. 4
zákona o správě daní a poplatků důkazním prostředkem.
Uvedené rozhodnutí krajského soudu napadl navrhovatel ústavní
stížností, v níž, jak již bylo konstatováno, namítá porušení
základních práv a svobod, plynoucích z čl. 2 odst. 2 a čl. 36
Listiny. Své přesvědčení opírá o skutečnost, že správce daně, jako
orgán veřejné moci, zahájil oznámením ze dne 24. srpna 1998
kontrolu daně z přidané hodnoty za daňové období roku 1994, která
již jednou, v roce 1996, předmětem daňové kontroly byla.
Z ustanovení §1, §2 a §16 odst. 1 zákona o správě daní
a poplatků dovozuje stěžovatel závěr, dle kterého při zahájení
daňové kontroly musí být vymezen její předmět tak, aby z tohoto
vymezení bylo jednoznačně zřejmé, čeho se daňová kontrola bude
týkat, přičemž poukazuje dále na ustanovení §27 odst. 1 písm. e)
uvedeného zákona, dle něhož se daňové řízení zastaví, bylo-li ve
věci návrhu již pravomocně rozhodnuto, nejde-li o rozhodnutí
prozatímní povahy (procesní). V opakované daňové kontrole, a to
i z hlediska vymezení jejího předmětu, a v jejím důsledku
Finančním úřadem v Táboře vydaným dodatečným platebním výměrem
ze dne 14. října 1998, č. j. 87694/98/110915/3747, spatřuje proto
stěžovatel porušení uvedených ustanovení zákona o správě daní
a poplatků, a tím i dotčení na základních právech a svobodách.
Na základě výzvy Ústavního soudu podle §42 odst. 4 a §76
odst. l zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
podal dne 17. dubna 2000 Krajský soud v Českých Budějovicích
k předmětné ústavní stížnosti vyjádření, v němž předseda senátu
10 Ca plně odkazuje na rozhodovací důvody, obsažené v odůvodnění
ústavní stížností napadeného rozsudku. Upozorňuje dále, že
v ústavní stížnosti je nově uplatňováno tvrzení, že v řízení byla
porušena ústavní práva stěžovatele, když v rozporu s právní
úpravou byl podroben opakované daňové kontrole. Dle přesvědčení
soudu názor, dle něhož daňovou kontrolu jedné a téže daně u téhož
daňového subjektu za totéž zdaňovací období nelze zopakovat, nemá
oporu v žádném ustanovení zákona č. 337/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, přičemž ustanovení §16 uvedeného zákona,
jehož se stěžovatel dovolává, neobsahuje zákaz daňovou kontrolu
opakovat, pakliže vyjdou najevo nové skutečnosti takový postup
odůvodňující. Jediné omezení, pokud jde o opakované daňové
kontroly, vyplývá, dle názoru soudu, z ustanovení §47 zákona
o správě daní a poplatků, kde jsou stanoveny lhůty pro vyměření
daně, jež ale v předmětné věci byly dodrženy. Konečně argumentace
stěžovatele odkazem na ustanovení §27 odst. 1 písm. e) zákona č.
337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, na danou věc nedopadá,
neboť dle přesvědčení účastníka řízení nebylo rozhodováno
k návrhu a ustanovení §47 uvedeného zákona umožňuje, aby správce
daně daň již jednou vyměřenou nebo doměřenou, byť podle výsledků
daňové kontroly, opakovaně doměřil, vyjdou-li následnou kontrolou
najevo nové skutečnosti, jak tomu bylo i v předmětné věci. Nejedná
se tedy o případ, kdy daňové řízení mělo být zastaveno, protože ve
věci bylo již pravomocně rozhodnuto. S ohledem na uvedené důvody
účastník řízení ve svém vyjádření navrhuje předmětnou ústavní
stížnost zamítnout.
K výzvě Ústavního soudu dle §42 odst. 4 a §76 odst.
l zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, podal dne
19. dubna 2000 k předmětné ústavní stížnosti vyjádření i vedlejší
účastník, Finanční ředitelství v Českých Budějovicích. Poukazuje
v něm zejména na skutečnost, že námitka opakované daňové kontroly
daně z přidané hodnoty za zdaňovací období nebyla stěžovatelem
v průběhu daňového řízení uplatněna, tj. ani formou námitky
dle ustanovení §16 odst. 4 písm. d) zákona č. 337/1992 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, ani v odvolání proti dodatečnému
platebnímu výměru, a konečně ani v žalobě podané ke Krajskému
soudu v Českých Budějovicích. Z uvedeného důvodu jak správní tak
i soudní rozhodnutí neobsahují k této problematice jakékoliv
zdůvodnění. Námitku rei iudicatae proto vedlejší účastník považuje
za ryze účelovou, když je uplatněna až v ústavní stížnosti, a to
po vydání nálezu Ústavního soudu ze dne 4. listopadu 1999, sp. zn.
III. ÚS 86/99. Nadto Finanční ředitelství v Českých Budějovicích
vyjadřuje v této souvislosti názor, dle něhož nelze ztotožnit
skutkový stav v předmětné věci s věcí, které se uvedený nález
Ústavního soudu týkal, kde jednak opakovaná daňová kontrola byla
prováděna po přezkumu příslušným soudem dle §247 o. s. ř., a dále
tato kontrola nebyla ukončena a petit ústavní stížnosti se týkal
zákazu pokračovat v jejím provádění.
Vedlejší účastník nesdílí dále přesvědčení stěžovatele, dle
něhož daňovou kontrolu téže daně za stejné zdaňovací období nelze
opakovat, přičemž vychází z vymezení pojmu daňové kontroly
obsaženého v §16 odst. 2 zákona o správě daní a poplatků, jenž
uvedené omezení neobsahuje. Jedinou bariéru provádění opakované
daňové kontroly spatřuje pak ve vymezení prekluzivní lhůty pro
vyměření, resp. dodatečné vyměření daně dle §47 uvedeného zákona.
Důvodnost opakování daňové kontroly je pak spatřována zejména
v okolnosti, kdy správce daně v rámci své vyhledávací činnosti
zjistí nové skutečnosti, rozhodné pro stanovení daňového základu,
což shledává souladným i s ustanovením §2 odst. 2 zákona č.
337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vymezujícím účel
daňového řízení. Jelikož ve lhůtě pro vyměření daně, stanovené
v §47 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, lze
daň nejen vyměřit, ale i dodatečně doměřit, k takovému dodatečnému
vyměření daně správce daně v souladu s ustanovením §46 odst. 7
uvedeného zákona přikročí mimo jiné i tehdy, jestliže po vyměření
daně zjistí, že tato stanovená daň je nesprávně nižší oproti
zákonné daňové povinnosti, přičemž právní moc rozhodnutí
o původním vyměření daně není překážkou jejímu dodatečnému
vyměření. I dodatečnému vyměření daně však, dle přesvědčení
vedlejšího účastníka, musí v souladu s ustanovením §2 a §31
zákona o správě daní a poplatků předcházet důkazní řízení, přičemž
v případě, že je před dodatečným vyměřením daně nutno ověřit
okolnosti rozhodné pro správné stanovení daně u daňového subjektu,
je správce daně oprávněn provést daňovou kontrolu, a to i když za
dané zdaňovací období byla provedena.
Pokud argumentuje ústavní stěžovatel ustanovením §27 odst.
1 písm. e) zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
vedlejší účastník namítá skutečnost, že uvedené ustanovení
na předmětnou věc nedopadá, jelikož podmínkou jeho aplikace je
podání návrhu ve věci a pravomocné rozhodnutí v něm, přičemž
daňová kontrola není návrhem ve věci, nýbrž je úkonem správce
daně.
Ze všech uvedených důvodů Finanční ředitelství v Českých
Budějovicích ve svém vyjádření navrhuje předmětnou ústavní
stížnost odmítnout jako zjevně neopodstatněnou.
Dle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem účastníků od
ústního jednání upustit, nelze-li od tohoto jednání očekávat další
objasnění věci. Vzhledem k tomu, že oba účastníci, tj. stěžovatel
v podání ze dne 3. května 2000 a účastník řízení ve vyjádření ze
dne 17. dubna 2000, jakož i vedlejší účastník, a to v rámci svého
vyjádření k ústavní stížnosti ze dne 19. dubna 2000, souhlasili
s upuštěním od ústního jednání a dále vzhledem k tomu, že Ústavní
soud má za to, že od jednání nelze očekávat další objasnění věci,
bylo od ústního jednání v předmětné věci upuštěno.
II.
K základním zásadám, ovládajícím řízení o ústavních
stížnostech, patří zásada subsidiarity, dle níž je podmínkou
podání ústavní stížnosti vyčerpání všech procesních prostředků,
které k zákon k ochraně práva poskytuje (§75 odst. 1 ve spojení
s §72 odst. 2 zákona č. 182/193 Sb., ve znění pozdějších
předpisů), a to pakliže nejsou dány důvody přijetí ústavní
stížnosti i bez splnění této podmínky dle ustanovení §75 odst.
2 zákona o Ústavním soudu. Smysl a účel této zásady reflektuje
maximu, dle níž ochrana ústavnosti není a ani z povahy věci nemůže
být pouze úkolem Ústavního soudu, nýbrž je úkolem všech orgánů
veřejné moci, v tom rámci zejména obecné justice. Ústavní soud
představuje v této souvislosti ultima ratio, institucionální
mechanismus, jenž nastupuje v případě selhání všech ostatních.
V neposlední řadě zásada subsidiarity odráží i princip
minimalizace zásahů Ústavního soudu do pravomoci jiných orgánů,
jejichž rozhodnutí jsou v řízení o ústavních stížnostech
přezkoumávána.
Podmínka vyčerpání všech procesních prostředků, jež zákon
k ochraně práva poskytuje, není v případě procesních prostředků,
které jsou ovládány zásadou dispozitivní a nikoli zásadou revizní,
splněna pouhým uplatněním procesního prostředku ze strany
stěžovatele, nýbrž i nezbytností namítnout v něm porušení
základního práva a svobody, jež je předmětem ústavní stížnosti,
a to buď přímým poukazem na příslušné základní právo nebo svobodu,
nebo námitkou porušení jednoduchého práva, v němž se dané základní
právo, resp. svoboda promítá. V opačném případě, z pohledu důvodu
obsaženého v ústavní stížnosti, nebyly vyčerpány všechny možnosti
právní ochrany, a tudíž nebyla ani splněna podmínka vyčerpání
všech procesních prostředků, jež zákon k ochraně práva poskytuje,
a tím i podmínka přípustnosti ústavní stížnosti.
V předmětné věci stěžovatel v žalobě soudu proti rozhodnutím
správních orgánů námitku věci rozhodnuté neuplatnil. Jelikož
správní soudnictví je ovládáno zásadou dispoziční (§250h
o. s. ř.), v důsledku této skutečnosti soud ani nebyl oprávněn se
otázkou překážky věci rozhodnuté zabývat. Za těchto okolnosti
hlediska interpretace zásady subsidiarity v řízení o ústavních
stížnostech plně dopadají i na posuzovanou věc, pročež Ústavnímu
soudu nezbylo, než předmětnou ústavní stížnost z důvodu
nepřípustnosti dle §75 odst. 1 a §43 odst. 1 písm. e) zákona
o Ústavním soudu per analogiam zamítnout (§82 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 13. července 2000