infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-216-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 04.04.2002, sp. zn. III. ÚS 627/01 [ nález / ŠEVČÍK / výz-3 ], paralelní citace: N 44/26 SbNU 11 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:3.US.627.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Bezpečnostní kontrola v budovách soudů

Právní věta K základním zásadám řádného a ústavního pořádku republiky, odpovídajícím výkonu spravedlnosti a zejména také ústavně zaručeným podmínkám práva na soudní ochranu (hlava pátá čl. 36 a násl. Listiny základních práv a svobod), náleží - nikoli v poslední řadě - také veřejnost soudních jednání (čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod) a právo účastníka soudního řízení se jej s příslušnými procesními právy zúčastnit (dtto); jestliže však zákon o soudech a soudcích vyslovuje pro místo, kde soud jedná, zákaz vstupu se zbraní (§8a, §13 odst. 1, 2 zák. č. 335/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů), jde v současných podmínkách o omezení - ostatně zcela nepatrné - které se podstaty ústavně zaručených práv a svobod nikterak nedotýká (čl. 4 odst. 1, 4 Listiny základních práv a svobod), stejně jako nelze protiústavnost spatřovat v podzákonné normě (instrukci ministerstva spravedlnosti), jíž se jen jako vnitřním předpisem podrobněji upravují pravomoc a postup justiční stráže při bezpečnostní kontrole. Proto také každý, kdo zamýšlí účastnit se soudního jednání jako veřejnost (čl. 96 odst. 2 zák. č. 1/1993 Sb.), je povinen se ze zákona vyplývajícímu omezení podrobit, a to s vědomím, že v opačném případě byl by mu přístup k soudnímu jednání odepřen; vůči veřejnosti tak označený právní předpis platí absolutně. Respekt k ústavně zaručenému právu na soudní ochranu posuzované omezení potud zmírňuje, že jde-li o předvolanou osobu (účastníka řízení, svědka apod.), odkazuje se způsob bezpečnostní ochrany a postup justiční stráže na pokyn soudce, který osobu, vzpírající se bezpečnostní kontrole, předvolal; je-li výkon státní moci podmíněn činností dvou či více složek státní (veřejné) moci, musí být posuzován ve svém celku, protiprávní postup justiční stráže v dané věci ve svém důsledku představuje objektivní protiústavní zásah do řádného výkonu spravedlnosti. Je věcí především správy soudu a příslušných orgánů justiční stráže, aby ve vzájemné spolupráci (informování) dbaly na řádný a právnímu stavu odpovídající výkon bezpečnostní ostrahy.

ECLI:CZ:US:2002:3.US.627.01
sp. zn. III. ÚS 627/01 Nález Ústavní soud rozhodl dne 4. dubna 2002 v ústním jednání a v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatele Ing. Z. K., za účasti vedlejšího účastníka Ministerstva spravedlnosti ČR, proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích, pobočky v Táboře, ze dne 14. srpna 2001, sp. zn. 15 Co 395/2001, a rozsudku Okresního soudu v Táboře ze dne 3. května 2001, sp. zn. 7 C 195/98, takto: Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích, pobočky v Táboře, ze dne 14. srpna 2001, sp. zn. 15 Co 395/2001, se ruší. Odůvodnění: Ústavní stížností, podanou včas (§72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákona) a co do formálních náležitostí ve shodě se zákonem [§30 odst. 1, §34, §72 odst. 1 písm. a), odst. 4 zákona], napadl stěžovatel ve své občanskoprávní věci pravomocný rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích, pobočky v Táboře, ze dne 14. srpna 2001 (15 Co 395/2001-100), jímž bylo zamítnuto jeho odvolání proti rozsudku Okresního soudu v Táboře ze dne 3. května 2001 (7 C 195/98-88), kterým byla zamítnuta jeho žaloba o náhradu škody ve výši 93.545,- Kč; ta měla být stěžovateli způsobena nesprávným úředním postupem Okresního soudu v Písku ve věci vedené u tohoto soudu pod sp. zn. E 25/93; stěžovatel tvrdil, že postupem obou obecných soudů byla tak porušena jeho ústavně zaručená práva plynoucí z čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, čl. 1, čl. 10 a čl. 38 odst. 1, 2 Listiny základních práv a svobod, a to tím, že oba soudy rozhodly bez jeho účasti jako účastníka řízení, který ač se k ústním jednáním, konaným před oběma soudy, dostavil, nebyl však příslušníky justiční stráže do budov soudů (Okresního soudu v Táboře a Krajského soudu v Českých Budějovicích, pobočky v Táboře) vpuštěn, protože se odmítl podrobit nezákonné bezpečnostní prohlídce. Nadto stěžovatel tvrdil, že v řízeních před obecnými soudy bylo porušeno jeho právo na zákonného soudce, neboť v jeho věci nerozhodoval věcně a místně příslušný soudce. Stěžovatel proto navrhl, aby Ústavní soud napadená rozhodnutí obecných soudů, jak vpředu jsou označena, svým nálezem zrušil. Krajský soud v Českých Budějovicích, pobočka v Táboře, se k výzvě Ústavního soudu (§42 odst. 4 zákona) k ústavní stížnosti stěžovatele vyjádřil podáním předsedy senátu, z něhož napadené rozhodnutí vzešlo (§30 odst. 3 zákona), a to tak, že osvětlil postup při posouzení podjatosti soudců Okresního soudu v Táboře a dovodil, že jestliže věc byla přikázána z důvodu nutnosti (správně vhodnosti - §12 odst. 2 o. s. ř.) Okresnímu soudu v Táboře, změnila se tím natrvalo původní místní příslušnost soudu, a to bez ohledu na to, že později námitkou podjatosti dotčený soudce přešel z Okresního soudu v Písku na Okresní soud v Táboře. Pokud jde o tvrzení stěžovatele, že mu bylo zabráněno v přístupu do soudní budovy (k odvolacímu jednání dne 14. srpna 2001), odkázal odvolací soud jednak na současnou právní úpravu, dle níž každý, kdo vstupuje do budovy soudu je povinen podrobit se kontrole, kterou má být vyloučeno, že do budovy vnáší zbraně nebo jiný předmět ohrožující život nebo zdraví lidí nebo že jím ohrožuje majetek, jednak zdůraznil, že odvolacímu soudu v době jednání ve stěžovatelově věci nebylo známo, že stěžovatel nebyl (a proč) do budovy vpuštěn, a protože nebyly zjištěny jiné procesní překážky, které by projednání stěžovatelovy věci v nařízeném odvolacím jednání bránily, bylo odvolání stěžovatele projednáno v jeho nepřítomnosti (§101 odst. 2 o. s. ř.). S odkazem - pokud jde o meritum věci a nedůvodné stěžovatelovy námitky stran podjatých soudců - na odůvodnění ústavní stížnosti napadeného rozhodnutí odvolací soud jako účastník řízení navrhl, aby stěžovatelova ústavní stížnost byla buď a limine odmítnuta nebo aby po jejím projednání bylo o ní rozhodnuto zamítavým výrokem. Ústavní stížnost je důvodná. Z obsahu spisu obecného soudu I. stupně (Okresního soudu v Táboře - 7 C 195/98), který byl Ústavnímu soudu k jeho žádosti předložen, je patrno, že ve stěžovatelově věci před obecným soudem I. stupně bylo nařízeno (a provedeno) celkem 5 jednání; jednáním dne 31. ledna 2000 (č. l. 34), 3. května 2000 (č. l. 45) a 6. listopadu 2000 (č. l. 69) stěžovatel byl osobně přítomen, aniž by ze spisu bylo patrno, že byl při vstupu do budovy soudu podroben obvyklé bezpečnostní kontrole, případně že by proti ní vznesl námitky. K jednání nařízenému na den 26. února 2001 se stěžovatel rovněž dostavil, a protože odmítl (ze spisu není patrno z jakého důvodu) bezpečnostní kontrole se podrobit, byl do jednací síně předveden za asistence příslušníka justiční stráže, který v jednací síni setrval po celou dobu jednání (č. l. 75). K jednání nařízenému na den 3. května 2001 se stěžovatel do jednací síně nedostavil; protože dotazem u ostrahy soudní budovy ve věci jednající soudce zjistil, že stěžovatel "po určitých dohadech s příslušníky justiční stráže se nakonec sám rozhodl odejít", bylo ve věci jednáno v jeho nepřítomnosti (§101 odst. 3 o. s. ř.) a věc byla u tohoto jednání skončena vyhlášením rozsudku. K jednání před odvolacím soudem, který projednával stěžovatelovo odvolání do rozsudku obecného soudu I. stupně, se stěžovatel nedostavil; podle protokolu o tomto jednání (č. l. 98) bylo mu uvědomění o odvolacím jednání řádně doručeno, a proto odvolací soud ve stěžovatelově věci, neshledav zákonných překážek, jednal a rozhodl v jeho nepřítomnosti. Takto zjištěný procesní průběh stěžovatelovy věci před obecnými soudy vedl Ústavní soud k následujícím závěrům: Nejpozději ode dne 26. února 2001 (konání čtvrtého ústního jednání) muselo být stěžovatelovi známo, že vstup veřejnosti do soudních budov je podmíněn jistými bezpečnostními opatřeními, které provádí justiční stráž, stejně jako mu musely být známy okolnosti a způsob, za nichž lze od standardního způsobu bezpečnostní kontroly upustit, resp. nahradit ji jiným opatřením (asistence justiční stráže); jestliže za těchto okolností stěžovatel před jednáním nařízeným na den 3. května 2001 z budovy soudu - údajně proto, že justiční stráž jej odmítla vpustit - odešel, aniž by se domáhal rozhodnutí soudce, nutno na toto jeho rozhodnutí a jednání nahlížet jako na svobodně učiněný projev vůle za daných okolností se jednání soudu (ústního jednání) nezúčastnit a z toho pak vyvodit důsledky s jeho neúčasti u ústního jednání spojené (§101 odst. 3 o. s. ř.). Ústavní soud proto v postupu obecného soudu I. stupně neshledal procesní pochybení, jímž by tento soud zasáhl do ústavně zaručených práv stěžovatele a pokud ústavní stížnost směřuje vůči rozhodnutí v tomto řízení vydanému, shledal ji jako zjevně neopodstatněnou. Poněkud jinak se však situace jeví v řízení před odvolacím soudem, jakkoli ani tomuto soudu (z důvodů, které budou vyloženy později) nelze pro řízení samo vytýkat pochybení protiústavního charakteru. I když stěžovatel nepodal důkaz o tom, že by se do budovy soudu v den nařízeného odvolacího jednání dostavil, Ústavní soud s přihlédnutím k vyjádření obecného soudu II. stupně, který přítomnost stěžovatele v soudní budově a jím tvrzené jednání justiční stráže nepopřel, z tvrzení stěžovatele v ústavní stížnosti a z jeho účastnické výpovědi před Ústavním soudem vycházel a s přihlédnutím ke sdělení místopředsedy Krajského soudu v Českých Budějovicích, pobočky v Táboře (č. l. 31 a 32) vzal je za základ svých (skutkových) zjištění; vzal tak za prokázáno, že v přístupu stěžovatele do budovy soudu (jednací síně) bylo zabráněno jednáním justiční stráže, aniž by bylo učiněno zadost příkazu plynoucího z instrukce Ministerstva spravedlnosti ze dne 19. března 1999 (2022/99-SM), ve znění pozdější instrukce (3838/00-SM). Právní režim ochrany života a zdraví, stejně jako ochrany majetku, je stran ochrany soudních budov a bezpečnosti v nich se nacházejících osob upraven jednak zákonem o soudech a soudcích (č. 335/1991 Sb.), jednak na něj navazující instrukci Ministerstva spravedlnosti ze dne 19. března 1999 (2022/99-SM), ve znění pozdější instrukce (3838/00-SM); jimi je upravena jednak pravomoc justiční stráže, jednak podmínky výkonu bezpečnostní kontroly a způsob jejího provedení. V uvažovaných souvislostech nelze přehlédnout ustanovení §3 odst. 1 písm. d) posléze zmíněné instrukce, dle něhož justiční stráž "nevpustí do budovy osobu, u níž se dotazem, technickými prostředky nebo jinak přesvědčí, že má u sebe střelnou zbraň nebo jiný předmět ohrožující život a zdraví osob; informuje o této skutečnosti předsedu soudu a jedná-li se o osobu předvolanou k soudnímu jednání, též předsedu příslušného senátu (a) dále se řídí jejich pokyny". Tomuto podzákonnému předpisu zavazujícímu justiční stráž (všechny její příslušníky) nutno podle přesvědčení Ústavního soudu pro povahu věci rozumět tak, že stejné povinnosti, jaké pro justiční stráž vyplývají z toho předpisu vůči ozbrojeným osobám (osobám z nošení zbraně podezřelým), jsou pro ni dány i tehdy, jestliže se osoba předvolaná k soudnímu jednání odmítne bezpečnostní kontrole podrobit. Jestliže stěžovatel jako účastník řízení předvolaný k odvolacímu jednání odmítl výzvu justiční stráže a bezpečnostní kontrole se nepodrobil, bylo na ni, aby o této skutečnosti vyrozuměla předsedu příslušného senátu a co do následného postupu vyčkala jeho pokynů. Ústavní soud proto - jakkoli u stěžovatele nemohl vyloučit případnou svévolnost jeho jednání - dospěl k závěru, že k odvolacímu jednání ve své věci se stěžovatel jako účastník řízení nedostavil pro (nesprávný) zásah (jednání) státní (výkonné) moci, jíž je justiční stráž součástí, a že v důsledku toho, byť pro překážku, která nebyla odvolacímu soudu v době jeho rozhodování známa, zákonem stanovené podmínky pro jednání v jeho nepřítomnosti dány nebyly (§101 odst. 3 o. s. ř.). Tento závěr zjišťující právně nesouladný výkon státní moci (justiční stráže) nutno vztáhnout i k podmínkám ochrany ústavnosti. K základním zásadám řádného a ústavního pořádku republiky, odpovídajícím výkonu spravedlnosti a zejména také ústavně zaručeným podmínkám práva na soudní ochranu (hlava pátá čl. 36 a násl. Listiny základních práv a svobod), náleží - nikoli v poslední řadě - také veřejnost soudních jednání (čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod) a právo účastníka soudního řízení se jej s příslušnými procesními právy zúčastnit (dtto); jestliže však zákon o soudech a soudcích vyslovuje pro místo, kde soud jedná, zákaz vstupu se zbraní (§8a, §13 odst. 1, 2 zák. č. 335/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů), jde v současných podmínkách o omezení - ostatně zcela nepatrné - které se podstaty ústavně zaručených práv a svobod nikterak nedotýká (čl. 4 odst. 1, 4 Listiny základních práv a svobod), stejně jako nelze protiústavnost spatřovat v podzákonné normě (instrukci ministerstva spravedlnosti ve znění instrukce č. 3838/00-SM), jíž se jen jako vnitřním předpisem podrobněji upravují pravomoc a postup justiční stráže při bezpečnostní kontrole. Proto také každý, kdo zamýšlí účastnit se soudního jednání jako veřejnost (čl. 96 odst. 2 zák. č. 1/1993 Sb.), je povinen se ze zákona vyplývajícímu omezení podrobit, a to s vědomím, že v opačném případě byl by mu přístup k soudnímu jednání odepřen; vůči veřejnosti tak označený právní předpis platí absolutně. Respekt k ústavně zaručenému právu na soudní ochranu posuzované omezení potud zmírňuje, že jde-li o předvolanou osobu (účastníka řízení, svědka apod.), odkazuje se způsob bezpečnostní ochrany a postup justiční stráže na pokyn soudce, který osobu, vzpírající se bezpečnostní kontrole, předvolal; takového pokynu se však ve stěžovatelově věci justiční stráži, pro zřejmé její opomenutí informovat předsedu senátu, nedostalo. K porušení stěžovatelova ústavně zaručeného práva na soudní ochranu tak došlo jednáním (opomenutím) justiční stráže, a protože výkon státní moci, je-li podmíněn činností dvou či více složek státní (veřejné) moci, musí být posuzován ve svém celku, protiprávní postup justiční stráže v dané věci ve svém důsledku představuje jednak objektivní protiústavní zásah do řádného výkonu spravedlnosti, jednak zatížil jednání (rozhodování) odvolacího soudu protiústavní vadou, kterou nelze přehlédnout. Je totiž věcí především správy soudu a příslušných orgánů justiční stráže, aby ve vzájemné spolupráci (informování) dbaly na řádný a právnímu stavu odpovídající výkon bezpečnostní ostrahy. Pro důvody takto vyložené Ústavní soud shledal ústavní stížnost stěžovatele z části důvodnou, v tomto smyslu jí také vyhověl a rozhodnutí Krajského soudu v Českých Budějovicích, pobočky v Táboře, jako rozhodnutí soudu odvolacího, jak vpředu je označeno, zrušil, aniž by se jakkoli zabýval meritem věci, případně aniž by za současného procesního stavu považoval za potřebné zabývat se dalšími tvrzeními stěžovatele stran odnětí jeho věci zákonnému soudci či porušení zásad rovnosti účastníků, zatímco vývody a tvrzení druhého účastníka řízení odkázal na rozhodovací důvody vyložené v odůvodnění tohoto nálezu [§82 odst. 1, 2 písm. a), odst. 3 zákona]. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona). V Brně dne 4. dubna 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:3.US.627.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 627/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 44/26 SbNU 11
Populární název Bezpečnostní kontrola v budovách soudů
Datum rozhodnutí 4. 4. 2002
Datum vyhlášení  
Datum podání 29. 10. 2001
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Ševčík Vlastimil
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 96 odst.2
  • 2/1993 Sb., čl. 4 odst.1, čl. 4 odst.4, čl. 38 odst.2, čl. 36
Ostatní dotčené předpisy
  • 335/1991 Sb., §8a, §13 odst.1, §13 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces
Věcný rejstřík příslušnost
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-627-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 39919
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-23