ECLI:CZ:US:1995:4.US.97.94
sp. zn. IV. ÚS 97/94
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě o ústavní stížnosti A.K. proti rozhodnutí Policejního prezídia ČR z 2. 6. 1993, č.j. PPR - 75/Spr. 93 a proti rozsudku Městského soudu v Praze z 19. 4. 1994, sp. zn. 28 Ca 76/94 takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze z 19. 4. 1994, sp. zn. 28 Ca 76/94 se
zrušuje.
Odůvodnění:
Dne 1. 7. 1994 byla Ústavnímu soudu doručena ústavní stížnost A.K. ve
které se stěžovatelka domáhá zrušení rozhodnutí Policejního prezídia
ČR z 10.9.
1993, čj. PPR-75/Spr.93 a rozsudku Městského soudu v Praze z 19. 4. 1994,
sp.
zn. 28 Ca 76/94. Spolu s touto stížností podala stěžovatelka podle ustanovení
§74 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, návrh na zrušení §3 zákona
č.
135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů, neboť, podle názoru
stěžovatelky, uplatněním tohoto zákonného ustanovení došlo ke skutečnostem,
které jsou předmětem ústavní stížnosti. Ústavní stížnost byla doplněna
na výzvu
Ústavního soudu dne 18. 7. 1994. K upřesnění pak došlo při ústním jednání
dne
20. 2. 1995, kdy právní zástupce stěžovatelky opravil petit návrhu tak,
že
správně má být uvedeno datum rozhodnutí Policejního prezídia ČR 2. 6.
1993.
Ústavní stížnost obsahovala rovněž žádost, aby Ústavní soud odložil
vykonatelnost napadeného rozhodnutí podle §79 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb.
Ústavní soud svým usnesením ze dne 7. 10. 1994 sp. zn. IV. ÚS 97/94
přerušil řízení podle §78 odst. 1 zákona o Ústavním soudu, když předtím
se
dopisem ze dne 13. 9. 1994 obrátil na právního zástupce stěžovatelky
se
žádostí, aby se zřetelem ke skutečnosti, že Ústavní soud svým nálezem
ze dne
12. 7. 1994 rozhodl o zrušení podmínky trvalého pobytu v některých ustanoveních
zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, sdělil, zda na
návrhu
trvá. Dopisem ze 30. 9. 1994 právní zástupce sdělil, že je sice pravda,
že
zmíněným nálezem se situace poněkud změnila, že však žádá, aby návrh
byl
projednán v původním znění.
O návrhu na zrušení ustanovení §3 zákona č. 135/1992 Sb., o hlášení
a
evidenci pobytu občanů, ve znění pozdějších předpisů, rozhodlo plénum
Ústavního
soudu dne 2O. 12. 1994 pod sp. zn. Pl. 22/94, a to tak, že návrh podle
ustanovení §64 odst. l písm. d) a §43 odst. 1 písm. c), d) zákona č.
182/1993
Sb., o Ústavním soudu, odmítlo.
O návrhu na odklad vykonatelnosti napadeného rozhodnutí Ústavní soud
nejednal, a to z toho důvodu, že za vykonatelné považuje pouze ty správní
akty,
které ukládají povinnost nějakého plnění. Vykonatelností je tedy nutno
rozumět
tu vlastnost správního aktu, která dává prostor k použití donucení k
prosazení
povinností nebo práv, které z tohoto aktu vyplývají. Výkon správního
aktu,
který určuje, že někomu neměl být vydán občanský průkaz, v sobě neobsahuje
stanovení právní povinnosti něco konat, něčeho se zdržet či něco strpět.
Z
takového rozhodnutí zajisté vyplývají určitá subjektivní oprávnění nebo
povinnosti, výkonem rozhodnutí je však vynucovat nelze.
Předmětem ústavní stížnosti samotné je porušení práva na spravedlivý
proces, svobody pobytu a pohybu, jakož i práva volebního. Porušení práva
na
spravedlivý proces spatřuje stěžovatelka v jednání Policejního prezídia
ČR,
které v řízení o protestu prokurátora v Praze, který podal proti vydání
občanského průkazu stěžovatelce, postupovalo v rozporu se správním řádem
a
zákonem o prokuratuře, když rozhodlo o odvolání, které podala J.R., která
nebyla účastnicí správního řízení. Tímto rozhodnutím zasáhlo Policejní
prezídium do svobody zvolit si pobyt kdekoliv na území státu, tedy bylo
rozhodováno o ústavně chráněném občanském právu a v takovém případě se
i na
správní řízení vztahuje právo na spravedlivý proces.
Rozhodnutí Policejního prezídia považuje stěžovatelka za správní akt,
který je v rozporu s mezinárodními úmluvami ve smyslu čl. 10 Ústavy,
jakož i v
rozporu s Listinou základních práv a svobod. V odůvodnění rozhodnutí
Policejního prezídia ČR č.j. PPR - 75/Spr. 93 se totiž uvádí, že stěžovatelka
se poté, co jí byl vydán občanský průkaz, vrátila do místa svého předchozího
bydliště v zahraničí. K tomu stěžovatelka uvádí, že i kdyby tak učinila,
využila by jen své ústavně zaručené svobody, neboť v demokratické zemi
nemůže
být nikdo poškozen a omezován, využívá-li svobody cestování. Zejména
nemůže být
z tohoto důvodu zbaven trvalého pobytu, jako jedné z podmínek realizace
řady
práv, např. práva volebního. Napadeným rozhodnutím Policejního prezídia
byla
tedy fakticky zbavena též aktivního a pasivního volebního práva.
Proti rozhodnutí Policejního prezídia ČR z 2. 6. 1993 č.j. PPR -
75/Spr. 93, kterým se zrušuje správní akt, jímž byl stěžovatelce vydán
OS - VB
Praha 4 občanský průkaz, podala stěžovatelka žalobu k Městskému soudu
v Praze,
která byla rozsudkem sp. zn. 28 Ca 76/94 z 19. 4. 1994 zamítnuta. Toto
rozhodnutí nabylo právní moci 2. 5. 1994 a tím tedy stěžovatelka vyčerpala
prostředky k ochraně svých práv ve smyslu §75 zákona č. 183/1993 Sb.,
o
Ústavním soudu. Ústavní stížnost ve vztahu k rozhodnutí soudu uvádí,
že jím
byla porušena tatáž práva jako rozhodnutím Policejního prezídia a že
se tak
stalo po řízení, ve kterém soud, ačkoliv žádné důkazy neprováděl, dospěl
ke
konstatování, že stěžovatelka údajně trvale žije ve Spojených státech
amerických. K takovému závěru neměl žádné objektivní podklady a navíc
nelze
vyloučit, že ve věci rozhodoval soudce, který měl být pro poměr k věci
z jejího
projednávání vyloučen.
Ve vyjádření, které na žádost Ústavního soudu podala JUDr. E.P.,
předsedkyně senátu Městského soudu v Praze, se uvádí, že jediným žalobním
důvodem, který žalobkyně uváděla, bylo tvrzení, že s ní nebylo v řízení
o
protestu prokurátora jednáno jako s účastníkem řízení, ačkoliv tak s
ní jednáno
býti mělo. Jiné důvody nezákonnosti správního rozhodnutí v žalobě neuvedla
a
poněvadž soud není povinen ani oprávněn sám vyhledávat jiné možné nezákonnosti
správního aktu, byla žaloba zamítnuta. K tomuto závěru vedlo soud stanovisko,
že na řízení o protestu prokurátora se podle dříve platného zákona o
prokuratuře nevztahovalo ust. §14 správního řádu, ani další ustanovení
o
průběhu řízení podle tohoto předpisu, a správní orgán proto nepochybil,
když se
stěžovatelkou v průběhu řízení o protestu nejednal jako s účastnicí tohoto
řízení. Právo na spravedlivý proces porušeno nebylo a námitka podjatosti
proti
žádnému soudci vznesena nebyla. (v tomto směru je k vyjádření připojeno
stanovisko Mgr. A. K.). Svoboda pobytu stěžovatelky ani její volební
právo
napadenými rozhodnutími nemohly být dotčeny. Trvalý pobyt je faktickým
stavem,
který existuje nezávisle na tom, zda je ohlášen a samo policejní přihlášení
není důkazem toho, že dotyčná osoba v uvedeném místě skutečně trvalý
pobyt má.
To však soud neposuzoval, ale pouze přezkoumal správní rozhodnutí napadené
žalobou. Zrušení správního aktu, jímž byl žalobkyni vydán občanský průkaz,
bylo
učiněno na základě zjištění, že správní orgán řádně nezkoumal všechny
skutečnosti tímto průkazem osvědčované. Zrušení správního aktu nevylučuje,
aby
po splnění či osvědčení potřebných skutečností byl stěžovatelce takový
průkaz
vydán. Vyjádření soudu dále obsahuje sdělení, že napadený rozsudek nabyl
právní
moci dne 6. května 1994.
Policejní prezídium ČR, jako vedlejší účastník, ve svém vyjádření z
5.
9. 1994 především uvádí, že ústavní stížnost se ve svém petitu dožaduje
zrušení
rozhodnutí ze dne 10. 9. 1993, tedy rozhodnutí, kterým nebylo vyhověno
návrhu
na obnovu řízení ve věci rozhodnutí ze dne 2. 6. 1993. Napadené rozhodnutí
není
rozhodnutím ve věci, ale pouze výrazem postoje správního orgánu k důvodům
uplatněným stěžovatelkou v řízení o obnově (§62 odst. 1 písm. a) až
e) a §63
zákona č. 71/1967 Sb.
Při ústním jednání dne 20. 2. 1995 uvedl právní zástupce stěžovatelky,
že vyjádření soudu v některých bodech si protiřečí, např. v tom, když
uvádí, že
námitka podjatosti nebyla vznesena. Těžko mohla být vznesena, jestliže
bylo
rozhodováno bez jednání a to přesto, že soudu muselo být zřejmé, že nejde
jen o
právní otázku.
Ústavní soud po posouzení výše uvedených skutečností dospěl k těmto
závěrům:
Pokud jde o tvrzení stěžovatelky, že rozhodnutím Policejního prezídia
ČR z 2. 6. 1993 a následným rozsudkem Městského soudu v Praze z 19. 4.
1994,
sp. zn. 28 Ca 76/94 došlo k zásahu do ústavně zaručeného práva stěžovatelky
svobodně se pohybovat, pak tento názor Ústavní soud nesdílí. Ohlašovací
povinnost uložená zákonem č. 135/1982 Sb., nijak neomezuje svobodu pohybu
a
pobytu zaručenou čl. 14 odst. 1, 2 a 4 Listiny základních práv a svobod,
resp.
obdobné právo zaručené čl. 2 odst. 2 Protokolu č. 4 k Evropské úmluvě
o
lidských právech a svobodách. Je plně na každém a na jeho svobodné volbě,
pro
jaké místo k trvalému pobytu se rozhodne. Trvalý pobyt je pak faktickým
stavem,
který existuje nezávisle na tom, zda byl ohlášen a kde byl ohlášen. Občanský
průkaz pak má charakter osvědčení a nikoliv rozhodnutí podle §46 a 47
správního řádu. Z existence trvalého pobytu na území České republiky
vyplývají
určitá práva a povinnosti stanovené v různých právních předpisech. V
případě
pochybností o existenci takového pobytu má občanský průkaz pouze charakter
veřejné listiny, která může být použita jako jeden z důkazů, který sice
má
presumpci správnosti, může však být vyvrácen na základě skutkových zjištění
správních orgánů, případně soudů. Zápis v OP pouze ověřuje splnění ohlašovací
povinnosti a to, co bylo ohlášeno. Z tohoto stanoviska ostatně vycházelo
i
rozhodnutí Policejního prezídia ČR z 2. 6. 1993, v jehož závěru se uvádí,
že
tímto rozhodnutím není vyloučeno vydání nového občanského průkazu stěžovatelce,
a to po splnění všech zákonných podmínek a k datu, ke kterému budou tyto
podmínky prokazatelně splněny.
Ze stejných důvodů, jaké byly uvedeny v předchozím odstavci, nelze
přisvědčit ani námitce, že napadené správní resp. soudní rozhodnutí zasáhlo
do
volebního práva, které stěžovatelka má jako občanka České republiky.
Také v
tomto případě nepochybně faktický trvalý pobyt a nepochybné státní občanství
ČR
zakládá právo na zápis do seznamu voličů, jakož i právo na soudní ochranu
v
případě nezapsání, a to podle ustanovení §200f o.s.ř. Takový postup
mohla
stěžovatelka uplatnit např. při komunálních volbách v listopadu 1994,
nezávisle
na tom, zda má či nemá občanský průkaz.
Nejzávažnější otázkou v řešené ústavní stížnosti bylo posouzení toho,
zda proces, který předcházel vydání napadených rozhodnutí, splňoval požadavky
spravedlivého procesu ve smyslu hlavy páté Listiny základních práv a
svobod a
čl. 6 odst. l Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Při
tom
Ústavní soud vycházel z toho, že přezkum zákonnosti správního rozhodnutí
náleží
obecným soudům, které při přezkoumávání postupují podle části páté o.s.ř.
o
správním soudnictví, a proto se zaměřil především na to, zda postupem
soudu
nebyla porušena Ústavou zaručená práva stěžovatelky. V tomto směru je
třeba
vycházet z toho, že řízení o žalobách proti rozhodnutím správních orgánů
je
založeno na zásadě dispoziční. Jak vyplývá ze žaloby, jediným důvodem
namítané
nezákonnosti správního rozhodnutí byla skutečnost, že se stěžovatelkou
nebylo v
řízení o protestech prokurátora zacházeno jako s účastníkem řízení, ač
tomu tak
býti mělo. K této jediné námitce zaujal soud stanovisko, že na řízení
o
protestu prokurátora není možné aplikovat ustanovení §14 správního řádu,
ani
další ustanovení o průběhu řízení podle správního řádu a v tomto směru
neshledal postup správních orgánů nezákonným. Tento právní názor nezávislého
soudu nepřísluší Ústavnímu soudu hodnotit ani korigovat, a to ani v případě,
že
by se s ním sám neztotožňoval.
Jak vyplývá z rozsudku Městského soudu v Praze, posoudil soud celkový
obsah žaloby jako podání, ve kterém jde především o posouzení právní
otázky a
proto rozhodl o žalobě bez jednání, s odvoláním na ustanovení §250f
o.s.ř. V
tomto směru zastává Ústavní soud stanovisko, že ustanovení citovaného
o.s.ř.
prolamuje zásadu bezprostřednosti a ústnosti soudního procesu, tedy zásady,
která je jednou z nejdůležitějších zásad soudního řízení podle hlavy
páté
Listiny základních práv a svobod, a je proto nezbytné vykládat podmínky
pro
použití tohoto ustanovení přísně a restriktivně. Jestliže tedy zákon
stanoví,
že soud může rozhodnout o žalobě bez jednání v jednoduchých případech,
zejména
je-li nepochybné, že správní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového
stavu a jde-li jen o posouzení právní otázky, pak pro řízení bez účasti
stran
musí být splněny obě podmínky. Nestačí tedy pouze konstatování, že šlo
jen o
posouzení otázky právní. Toto stanovisko vyslovil IV. senát Ústavního
soudu již
ve svém nálezu sp. zn. IV. ÚS 51/94, který je publikován pod č. 30 Sbírky
nálezů a usnesení ÚS ČR. V projednávané věci však soud rozhodl bez jednání
a
bez slyšení účastníků, ačkoliv rozhodně nešlo o případ jednoduchý a skutková
zjištění policejních orgánů nebyla jednoznačná. Postup podle ustanovení
§250f
o.s.ř., jak již bylo uvedeno, je postupem, který prolamuje zásadu projednací,
stanovenou v čl. 96 odst. 2 Ústavy, v čl. 38 odst. 2 Listiny, jakož i
v čl. 6
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Všechna tato ustanovení
je
třeba interpretovat tak, že kvalita procesu musí odpovídat právům a
povinnostem, o kterých se jedná. Z těchto důvodů nesdílí Ústavní soud
názor, že
v předmětné záležitosti byly splněny podmínky pro jednání bez účasti
stran.
Pokud tedy bylo rozhodnuto, aniž by stěžovatelce byl dán prostor se k
věci
vyjádřit alespoň v soudním řízení, pak takový proces byl podle názoru
Ústavního
soudu v rozporu s výše uvedenými ustanoveními Ústavy, Listiny základních
práv a
svobod, jakož i Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem proto Ústavní soud rozhodl tak,
jak je ve výroku uvedeno.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 20. února 1995