Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 23.09.2004, sp. zn. 7 Azs 152/2004 [ rozsudek / výz-B ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2004:7.AZS.152.2004

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
Právní věta Pokud stěžovatel pouze obecně namítá s odkazem na ustanovení §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech, posoudí Nejvyšší správní soud pouze to, zda si správní orgán opatřil dostatek důkazů, na jejichž základě zjistil přesně a úplně skutkový stav věci a zda je vyhodnotil v kontextu platné právní úpravy.

ECLI:CZ:NSS:2004:7.AZS.152.2004
sp. zn. 7 Azs 152/2004 - 31 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové a soudců JUDr. Radana Malíka a JUDr. Věry Šimůnkové v právní věci stěžovatele L. H. N., zastoupeného Mgr. Darinou Kučerovou, advokátkou se sídlem v Děčíně, Masarykovo nám. 193/20, za účasti Ministerstva vnitra, se sídlem v Praze 7, Nad Štolou 3, v řízení o kasační stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 19. 11. 2003, č. j. 15 Az 254/2003 - 10, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: Rozsudkem Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 19. 11. 2003, č. j. 15 Az 254/2003 – 10, byla zamítnuta žaloba stěžovatele proti rozhodnutí Ministerstva vnitra (dále jen „ministerstvo“) ze dne 20. 6. 2002, č. j. OAM-2727/AŘ-2001, kterým byl zamítnut jeho rozklad a potvrzeno rozhodnutí správního orgánu I. stupně ze dne 24. 8. 2001, č. j. OAM-2315-CU-02-C10-2001, jímž nebyl stěžovateli udělen azyl pro nesplnění podmínek uvedených v §12, §13 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“) a současně bylo rozhodnuto, že se na stěžovatele nevztahuje překážka vyhoštění ve smyslu §91 citovaného zákona. V odůvodnění krajský soud uvedl, že správní orgán zjistil dostatečně skutkový stav věci a věc náležitě právně posoudil. K odůvodnění správního rozhodnutí dodal, že stěžovatel v návrhu na zahájení řízení o udělení azylu uvedl, že opustil svou vlast z ekonomických důvodů, o azyl žádá z těchto důvodů a že jeho rodina byla chudá. Do protokolu o pohovoru pak uvedl, že opustil Vietnam proto, že nechtěl jít na vojnu, politického života se aktivně neúčastnil a neměl problémy kvůli svým politickým názorům. Z uvedeného je podle názoru krajského soudu zřejmé, že stěžovatel neprokázal naplnění podmínek pro udělení azylu ve smyslu §12 písm. a), b) zákona o azylu. Jeho tvrzení v žalobě o odůvodněném strachu z pronásledování jsou pouze obecná, která nijak blíže nekonkretizuje a která jsou v naprostém rozporu s tím, co uváděl v průběhu správního řízení. Nelze je tedy považovat za věrohodná. Správní orgán proto rozhodl důvodně a zákonným způsobem. Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel v zákonné lhůtě kasační stížnost, ve které vyjádřil nesouhlas s tím, že krajský soud posoudil důvody, které stěžovatel uváděl, pouze jako ekonomické. Stěžovatel se neztotožnil se závěry krajského soudu v tom smyslu, že o azyl žádá nedůvodně. Domnívá, že správní orgán zcela nedostatečně posoudil jeho osobní situaci a okolnosti, které uváděl již při pohovoru před správním orgánem. Kasační stížnost proto podává z důvodu vad řízení, které spočívají v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech a soud, který ve věci rozhodoval měl napadené správní rozhodnutí zrušit, tedy s odkazem na §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. Proto se domáhal zrušení napadeného rozsudku, vrácení věci k dalšímu řízení a přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud přezkoumal na základě kasační stížnosti napadený rozsudek v souladu s ustanovením §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které uplatnil stěžovatel v podané kasační stížnosti a přitom sám neshledal vady uvedené v odstavci 3 citovaného ustanovení, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. Stěžovatel sice v kasační stížnosti výslovně označil zákonný důvod jejího podání s poukazem na ustanovení §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., ale nijak nekonkretizoval z čeho dovozuje, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech. Správní orgán především vycházel z výpovědi stěžovatele obsažené jednak v návrhu na zahájení řízení o udělení azylu, v němž uvedl, že opustil svou vlast z ekonomických důvodů, o azyl žádá z těchto důvodů a že jeho rodina byla chudá a jednak v protokolu o pohovoru, v němž uvedl, že opustil Vietnam proto, že nechtěl jít na vojnu, politického života se aktivně neúčastnil a neměl problémy kvůli svým politickým názorům. Pro posouzení situace ve Vietnamu mělo ministerstvo k dispozici informace ze zpráv Ministerstva zahraničí USA v oblasti dodržování lidských práv ve Vietnamu v r. 1999 a 2000 a o svobodě vyznání ze dne 5. 9. 2000, informace Ministerstva zahraničních věcí České republiky z r. 2000 a z databanky ČTK. S obsahem všech těchto zpráv měl stěžovatel možnost se seznámit po ukončení pohovoru a této možnosti nevyužil. Za této situace není podle názoru Nejvyššího správního soudu možné dovodit, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech. Pokud stěžovatel svou domněnku, že správní orgán zcela nedostatečně posoudil jeho osobní situaci a okolnosti, které uváděl již při pohovoru před správním orgánem, formuloval zcela neurčitě bez jakékoliv konkretizace, nejedná se o důvod kasační stížnosti a Nejvyšší správní soud se jí proto nemohl zabývat. Z důvodů výše uvedených Nejvyšší správní soud kasační stížnost podle §110 odst. 1 poslední věta s. ř. s. zamítl. O stěžovatelem podaném návrhu, aby kasační stížnosti byl přiznán odkladný účinek podle ust. §107 s. ř. s. Nejvyšší správní soud nerozhodl, neboť se jedná o věc, která byla vyřízena v souladu s ust. §56 odst. 2 ve spojení s §120 s. ř. s. přednostně. Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o ustanovení §60 odst. 1 větu první ve spojení s §120 s. ř. s., podle kterého nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný úspěch, právo na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil, proti účastníkovi, který ve věci úspěch neměl. Stěžovatel v soudním řízení úspěch neměl, proto mu nevzniklo právo na náhradu nákladů řízení a ministerstvu žádné náklady s tímto řízením nevznikly. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 23. 9. 2004 JUDr. Eliška Cihlářová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Právní věta:Pokud stěžovatel pouze obecně namítá s odkazem na ustanovení §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech, posoudí Nejvyšší správní soud pouze to, zda si správní orgán opatřil dostatek důkazů, na jejichž základě zjistil přesně a úplně skutkový stav věci a zda je vyhodnotil v kontextu platné právní úpravy.
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:23.09.2004
Číslo jednací:7 Azs 152/2004
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:B
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2004:7.AZS.152.2004
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024