ECLI:CZ:NSS:2004:VOL.9.2004:9
sp. zn. Vol 9/2004 - 9
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Dagmar
Nygrínové a soudců JUDr. Milana Kamlacha, JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Petra Příhody,
JUDr. Brigity Chrastilové, JUDr. Petra Průchy a JUDr. Vojtěcha Šimíčka v právní věci
navrhovatele M. K., proti odpůrci Státní volební komisi, se sídlem U Obecního domu 3,
Praha 1, v řízení o návrhu o neplatnost voleb do Senátu Parlamentu České republiky ve dnech
5. - 6. 11. 2004 a 12. - 13. 11. 2004,
takto:
I. Návrh se zamítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
Navrhovatel podal u Nejvyššího správního soudu včas návrh, aby soud vyhlásil shora
uvedené volby za neplatné. V návrhu se odvolal na §87 odst. 4 zákona č. 247/1995 Sb.,
o volbách do Parlamentu České republiky, a o změně a doplnění některých dalších zákonů
(dále jen „zákon č. 247/1995 Sb.“), a související právní normy. Tvrdí, že nebyl zajištěn rovný
přístup jednotlivých kandidátů. Podle zákona č. 247/1995 Sb. může do Senátu kandidovat
pouze ten, kdo jako náležitost přihlášky k registraci přiloží petici podporující jeho
kandidaturu, kterou musí podepsat alespoň 1000 oprávněných voličů, kteří na tuto petici musí
mj. uvést rodné číslo. To je ovšem v rozporu se zákonem na ochranu osobních údajů. Kromě
toho kandidát politické strany tuto povinnost nemá. Jsou zde tedy v rozporu dvě rovnocenné
právní normy, přičemž každý občan logicky využije svého práva na ochranu svých osobních
údajů, navíc údajů velmi snadno zneužitelných. Tím je ovšem de facto znemožněn rovný
přístup nezávislých kandidátů oproti kandidátům politických stran a hnutí, čímž je vedle
uvedených právních norem porušena i Ústava ČR a Listina základních práv a svobod.
Návrh není důvodný.
Podle §90 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen „s. ř. s.“),
za podmínek stanovených zvláštními zákony může se občan, politická strana nebo nezávislý
kandidát, a nebo sdružení nezávislých kandidátů a sdružení politických stran nebo politických
hnutí a nezávislých kandidátů návrhem domáhat rozhodnutí soudu o neplatnosti voleb,
nebo neplatnosti hlasování a nebo neplatnosti volby kandidáta.
V projednávané věci je zvláštním zákonem zákon č. 247/1995 Sb.; konkrétně jde
o §87 odst. 4, podle něhož návrh na neplatnost voleb může podat navrhovatel (obsah této
legislativní zkratky je uveden v §87 odst. 1), má-li za to, že byla porušena ustanovení tohoto
zákona způsobem, který mohl ovlivnit výsledky voleb.
Podstatné je, že musí být tvrzeno porušení ustanovení „tohoto zákona“, tedy zákona
č. 247/1995 Sb.
Navrhovateli je třeba dát za pravdu, že zákon č. 247/1995 Sb. požaduje, aby pro volby
do Senátu k přihlášce k registraci nezávislý kandidát připojil mimo jiné petici podporující
jeho kandidaturu, která musí být podepsána alespoň 1000 oprávněných voličů z volebního
obvodu, kde kandidát kandiduje, s uvedením jejich jména, příjmení, rodného čísla a místa,
kde jsou přihlášeni k trvalému pobytu (§61 odst. 2 písm. d/), a že politická strana, politické
hnutí nebo koalice takovou povinnost nemají.
Navrhovatel však netvrdí porušení některého ustanovení zákona č. 247/1995 Sb.,
které by mohlo být důvodem pro neplatnost voleb. Tvrdí, že důvodem pro neplatnost voleb
má být nerovný přístup jednotlivých kandidátů, který spatřuje v povinnostech nezávislého
kandidáta uvedených v §61 odst. 2 písm. d) zákona č. 247/1995 Sb. v porovnání s tím,
že politická strana, politické hnutí nebo koalice uvedené povinnosti nemají. Spatřuje
v tom porušení Ústavy České republiky a Listiny základních práv a svobod,
aniž by konkretizoval, jaká jejich ustanovení by měla být porušena.
Návrh tedy není důvodný, protože netvrdí porušení zákona č. 247/1995 Sb.,
resp. některého jeho ustanovení jako důvodu pro neplatnost voleb, a proto jej Nejvyšší správní
soud zamítl.
Nejvyšší správní soud pro úplnost dodává, že vzhledem k povaze věci neaplikoval
čl. 95 odst. 2 Ústavy České republiky, podle něhož, dojde-li soud k závěru, že zákon,
jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží věc
Ústavnímu soudu. Soud totiž nespatřuje rozpor uvedených zákonů s ústavním pořádkem.
Dodává se, že obdobnou podmínku, jakou stanovuje §61 odst. 2 písm. d) zákona č. 247/1995 Sb., obsahuje §6 odst. 2 písm. a) zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách
a v politických hnutích, podle něhož je podmínkou registrace politické strany
nebo politického hnutí, aby k návrhu na registraci byla připojena petice alespoň 1000 občanů
požadujících, aby strana nebo hnutí vznikly. K podpisu pod peticí musí občan uvést své
jméno a příjmení, rodné číslo a bydliště.
Výrok o náhradě nákladů řízení je odůvodněn ustanovením §93 odst. 4 s. ř. s.,
podle něhož žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 2. 12. 2004
JUDr. Dagmar Nygrínová
předsedkyně senátu