Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 30.11.2007, sp. zn. 1 As 58/2006 - 66 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2007:1.AS.58.2006:66

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2007:1.AS.58.2006:66
sp. zn. 1 As 58/2006 - 66 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy senátu JUDr. Josefa Baxy a soudců JUDr. Marie Žiškové a Mgr. et Ing. et Bc. Radovana Havelce v právní věci žalobce společnosti OKD, a. s., se sídlem Ostrava, Prokešovo nám. 6/2020, zastoupeného JUDr. Vladimírem Jirouskem, advokátem v Ostravě, Preslova 9, proti žalovanému Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje , se sídlem Ostrava, 28. října 117, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 5. 8. 2004, č. j. ÚPS/1497/04/Sn, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 31. 5. 2006, č. j. 22 Ca 415/2004 - 34, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalobce nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Rozhodnutím Krajského úřadu Moravskoslezského kraje ze dne 5. 8. 2004, č. j. ÚPS/1497/04/Sn bylo, s odkazem na ustanovení §60 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zamítnuto jako nepřípustné odvolání žalobce proti rozhodnutí Městského úřadu Frenštát pod Radhoštěm ze dne 30. 4. 2004, č. j. STAV/17228-03/2476-03/rkrig, kterým bylo vyhověno žádosti společnosti Siemens Automobilové systémy, s. r. o., o vydání stavebního povolení na stavbu označenou jako „Ocelová konstrukce pro stěhování technologie včetně stavebních úprav haly II. v areálu Siemens Automobilové systémy, s. r. o. ve Frenštátě pod Radhoštěm“ na blíže specifikovaných parcelách v k. ú. Frenštát pod Radhoštěm. Rozhodnutí žalovaného napadl žalobce u Krajského soudu v Ostravě žalobou, kterou se domáhal jeho zrušení. Shora uvedeným rozsudkem byla žaloba zamítnuta. V odůvodnění tohoto rozsudku krajský soud uvedl, že žalovaný nepochybil, pokud při rozhodování vycházel z premisy, dle které žalobce nebyl účastníkem správního řízení vedeného před prvostupňovým orgánem. Krajský soud zde odmítl argumentaci žalobce, dle které mu mělo být v předcházejícím správním řízení přiznáno postavení účastníka ve smyslu §59 odst. 1 písm. b) zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“). Dle krajského soudu nelze totiž přisvědčit názoru žalobce, že mu v daném případě k pozemkům dotčeným stavebním povolením svědčilo „jiné právo“ ve smyslu §139 písm. f) stavebního zákona. Žalobci přisvědčil pouze v tom, že je osobou oprávněnou k ochraně a evidenci výhradního ložiska ve smyslu §8 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „horní zákon“); tato skutečnost jej však opravňuje pouze k tomu, aby se k zamýšlenému stavebnímu záměru vy jádřil (§19 odst. 2 horního zákona), nezakládá však jeho účastenské postavení. Tato úprava sleduje ochranu výhradního ložiska před ztížením či znemožněním jeho dobývání (§16 odst. 2 horního zákona), přičemž její součástí je i omezení umisťování a zřizová ní staveb na chráněném ložiskovém území, ve smyslu ust. §18 a 19 horního zákona. Na tomto závěru nemůže, dle názoru krajského soudu, nic změnit ani ustanovení §20 odst. 2 horního zákona, dle kterého má subjekt, kterému bylo vydáno oprávnění k hornické činnosti, přednost před ostatními zájemci o pronájem nebo prodej pozemku ve vlastnictví státu, který se nachází ve stanoveném chráněném ložiskovém území. Proti tomuto rozsudku brojil žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížností opírající se o důvody uvedené v ust. §103 odst. 1 písm. a) soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“). V kasační stížnosti především upozornil, že je právním nástupcem společnosti OKD, a. s., která měla být účastníkem správního řízení a byla účastníkem řízení před krajským soudem. Pokud jde o vytýkané nesprávné právní posouzení věci, stěžovatel v kasační stížnosti zopakoval v zásadě svou argumentaci uplatněnou již v žalobě. Uvedl, že mu ve vztahu k pozemkům dotčeným povolovanou stavbou náleží „jiné právo“ ve smyslu §59 odst. 1 písm. d) stavebního zákona [správně zřejmě §59 odst. 1 písm. b) zákona], neboť je správcem chráněného ložiskového území. Práva s tímto postavením související lze nepochybně podřadit pod pojem „jiná práva k pozemkům nebo stavbám“, ve smyslu §139 písm. f) stavebního zákona. Z tohoto ustanovení totiž především jednoznačně vyplývá, že výčet konkrétních práv zde uvedených je pouze demonstrativní. Dále je zřejmé, že i práva, která jsou v tomto ustanovení výslovně uvedena, jsou rovněž chráněna i jinými zákonnými předpisy, jak to vyplývá z příslušných poznámek pod čarou; není proto důvod odpírat z tohoto důvodu účastenské postavení ve stavebním řízení stěžovateli. Žalovaný se k obsahu kasační stížnosti nevyjádřil. Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v rozsahu podané kasační stížnosti (§109 odst. 2, věta před středníkem s. ř. s.) a z důvodů v ní uvedených (§109 odst. 3, věta před středníkem s. ř. s.). Ve věci přitom rozhodl bez nařízení jednání za podmínek vyplývajících z ust. §109 odst. 1, věty první s. ř. s. Kasační stížnost není důvodná. V projednávané věci je především nutno zdůraznit, že veškerá argumentace stěžovatele směřuje proti závěru krajského soudu, dle kterého správní orgány postupovaly v souladu se zákonem, pokud s ním nejednaly jako s účastníkem předcházejícího správního řízení. Stěžovatel zde (s výjimkou argumentace opírající se o §20 odst. 2 horního zákona) v zásadě uplatňuje stejné důvody nezákonnosti jako v podané žalobě. Vzhledem k tomu, že Nejvyšší správní soud považuje právní hodnocení věci provedené krajským soudem za správné a dostatečně vyargumentované, bylo by možné na odůvodnění tohoto rozsudku bez dalšího odkázat. I přesto nicméně považuje za žádoucí vyjádřit se k věci podrobněji. Nelze především přehlédnout skutečnost, že na stavebním řízení se kromě účastníků zúčastňují i další subjekty, které však nemají účastenské postavení se všemi právy z toho plynoucími. Typicky jde o subjekty označované jako „dotčené orgány“, popř. též další subjekty vstupující do řízení z titulu zvláštní právní úpravy (v případě stěžovatele §19 odst. 2 horního zákona). Jakkoli zákonem předpokládané úkony těchto subjektů (vyjádření souhlasy, stanoviska, a pod.) jsou pro výsledek řízení relevantní (často mají zásadní vliv na jeho výsledek), nelze jejich postavení ztotožňovat s postavením účastníků. Z materiálního hlediska je základním rozlišovacím znakem mezi účastníky a těmito subjekty povaha zájmů, jež ve stavebním řízení hájí. Zatímco účastníci řízení hájí s vá (veřejná) subjektivní práva, jež jsou jím imanentní, ostatní subjekty na řízení se účastnící mají za úkol chránit veřejné zájmy, jež by v případě realizace stavebního záměru mohly být ohroženy. Nemusí se přitom vždy nutně jednat o osoby práva veřejného; může jít i o soukromoprávní subjekty (jako je tomu v případě stěžovatele), které byly (obvykle cestou individuálního správního aktu vydaného na základě zákonného zmocnění) pověřeny určitými pravomocemi v oblasti veřejného práva. V projednávané věci bylo stavební řízení vedeno na základě žádosti stavebníka o vydání stavebního povolení na stavbu, která měla být realizována v chráněném ložiskovém území, tedy v lokalitě, která byla (postupem dle §17 horního zákona) stanovena za účelem ochrany výhradního ložiska proti znemožnění či ztížení jeho dobývání (§16 horního zákona). Z ustanovení §16 odst. 2 horního zákona, ve spojení s ustanovením §18 odst. 1 tohoto zákona, vyplývá, že součástí této ochrany je i omezení stavební činnosti. Střetává se zde tedy subjektivní právo vlastníka nemovitosti zahrnuté do chráněného ložiskového území (nebo obecněji právo osoby disponující ve vztahu k této nemovitosti tzv. „právem stavby“) s veřejným zájmen na ochraně výhradního ložiska na tomto pozemku (či spíše pod ním) se nacházejícího. Střed těchto práv a zájmů horní zákon řeší zcela jednoznačně ve prospěch zájmu veřejného, jak plyne z ustanovení §18 odst. 1 zákona, dle kterého v zájmu ochrany nerostného bohatství se nesmí v chráněném ložiskovém území zřizovat stavby a zařízení, které nesouvisí s dobýváním výhradního ložiska, pokud k tomu nebyl dán souhlas podle tohoto zákona. Z tohoto obecného pravidla zákon připouští v §18 odst. 2 výjimky, a to ve prospěch jiného kvalifikovaného veřejného zájmu (jde-li o mimořádně důležitou stavbu nebo zařízení), popřípadě i ve prospěch jiných (tedy i soukromoprávních) zájmů, zde ovšem za podmínky že nebude-li navrhovaná stavba v rozporu s požadavkem na minimalizaci zásahů do využívání nerostného bohatství. V případě těchto výjimek se pak postupuje dle §19 horního zákona. Zde je podmínkou povolení stavby jednak existence souhlasu orgánu kraje v přenesené působnosti, vydaného po projednání s obvodním báňským úřadem (opatřuje jej rozhodující stavební úřad), dále doložení návrhu podmínek ochrany výhradního ložiska a vyjádření organizace (míněno subjektu, kterému byla svěřena oprávnění ve smyslu §8 horního zákona). Právě v případě podmínky posledně zmiňované je zřejmé, že jde o vyjádření subjektu pověřeného ochranou a evidencí výhradního ložiska, který se k záměru stavebníka vyjadřuje z pohledu těchto veřejných zájmů, jež reprezentuje. Tento subjekt se tedy k věci nevyjadřuje z pohledu ochrany svých subjektivních práv a zájmů, jak by to příslušelo účastníku řízení. Krajský soud tedy zcela správně dovodil, že práva spojená s ochranou a evidencí výhradního ložiska ve smyslu §8 horního zákona nepředstavují jiná práva k pozemkům nebo stavbám ve smyslu §139 písm. f) stavebního zákona (zde k pozemkům nacházejícím se v chráněném ložiskovém území) a nezakládají tedy osobě pověřené jejich výkonem postavení účastníka řízení ve smyslu §59 odst. 1 písm. b) stavebního zákona. S ohledem na shora uvedené důvody Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná. Za podmínek vyplývajících z ustanovení §110 odst. 1, věty druhé s. ř. s. ji proto rozsudkem zamítl. Výrok o náhradě nákladů tohoto řízení se opírá o ustanovení §60 odst. 1, větu první s. ř. s., ve spojení s ust. §120 s. ř. s., dle kterého nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný úspěch, právo na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil proti účastníkovi, který ve věci úspěch neměl. Vzhledem k tomu, že stěžovatel byl v řízení o kasační stížnosti procesně neúspěšný, právo na náhradu nákladů řízení mu nenáleží. Pokud jde o procesně úspěšného účastníka - žalobce, v jeho případě nebylo prokázáno, že by mu v souvislosti s tímto řízením nějaké náklady vznikly. Nejvyšší správní soud proto v jeho případě rozhodl tak, že právo na náhradu nákladů řízení se mu nepřiznává. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 30. listopadu 2007 JUDr. Josef Baxa předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:30.11.2007
Číslo jednací:1 As 58/2006 - 66
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:OKD, a. s. člen koncernu KARBON INVEST, a. s.
Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Prejudikatura:1 Afs 47/2004
1 Afs 3/2003
22 Ca 415/2004 - 34
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2007:1.AS.58.2006:66
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024