ECLI:CZ:NSS:2007:5.AFS.112.2007:93
sp. zn. 5 Afs 112/2007 - 93
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Ludmily
Valentové a soudců JUDr. Lenky Matyášové a JUDr. Miluše Doškové v právní věci žalobce:
P. O., a. s., zast. advokátem JUDr. Petrem Pyšným, se sídlem AK Občanská 18, Slezská
Ostrava, proti žalovanému: Celní ředitelství Praha, se sídlem Washingtonova 7, Praha 1, za
účasti osoby zúčastněné na řízení: JUDr. S. Z., správkyně konkurzní podstaty úpadce C., s. r.
o., o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 31. 7. 2007, č.
j. 8 Ca 134/2006 – 60,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žalovanému se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává .
Odůvodnění:
Žalobce (dále „stěžovatel“) se kasační stížností domáhá zrušení shora uvedeného
rozsudku Městského soudu v Praze (dále „městský soud“), kterým byla zamítnuta žaloba proti
rozhodnutí žalovaného ze dne 20. 3. 2006, č. j. 20045-18/05-1701-21. Na základě rozhodnutí
celního orgánu bylo stěžovateli, jakožto ručiteli, uloženo uhradit celní dluh ve výši
21 747,70 Kč za primárního dlužníka - společnost C., s. r. o.
Stěžovatel uplatňuje kasační důvod dle ust. §103 odst. 1 písm. a) zákona
č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále „s. ř. s.“). Za nesprávný považuje výklad žalovaného
a poté i soudu, ohledně institutu individuální záruky poskytované formou záručního dokladu,
tak jak je upraven v ust. §260h odst. 1 a odst. 2 zákona č. 13/1993 Sb., celního zákona (dále
„celní zákon“) ve spojení s ust. §11 a §12 vyhl. č. 199/2004 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení celního zákona (dále „vyhláška“). Městský soud učinil nesprávný právní závěr
o právních důsledcích nevyznačení lhůty platnosti záručního dokladu, a to uvedením
posledního dne lhůty platnosti dokladu. Rovněž městský soud neprávně posoudil institut
ulehčení plateb upravený v čl. 229 nařízení Rady (EHS) č. 2913/1992, kterým se vydává celní
kodex Společenství (dále „celní kodex“) a ust. §275 odst. 1 celního zákona a přijal nesprávný
závěr, že poskytnutím zajištění záručním dokladem pro jednu celní operaci – propuštění zboží
do volného oběhu, je zajištěn i celní dluh z další samostatné celní operace, kterou
je primárnímu dlužníkovi povoleno ulehčení plateb formou splátek celního dluhu.
Městský soud dospěl k závěru, že stěžovatelem tvrzený důvod neplatnosti jednotlivých
záručních dokladů pro absenci vyznačeného data (posledního dne lhůty platnosti), nemůže
obstát, a to bez ohledu na skutečnost, že se jedná o záruční doklady s omezenou platností.
Soud konstatoval, že uvedení lhůty platnosti přitom slouží především ručiteli, když mu
napomáhá udržet přehled o tom, jak byly jím vystavené záruční doklady využity a snižuje
riziko, že dojde před použitím dokladu k podstatné změně v majetkových poměrech dlužníka
a jeho bonitě. Pokud tedy stěžovatel na dokladech sám lhůtu platnosti neuvedl, o uvedené
výhody se připravil, to však samo o sobě nemůže způsobit neplatnost jednotlivých záručních
dokladů, neboť takový důsledek celní zákon, jakožto veřejnoprávní předpis, s tímto
nedostatkem nespojuje. Městský soud rovněž dospěl k závěru, že to, že stěžovatel nevyznačil
platnost záručních dokladů, nemůže jít k tíži státu a že je porušením povinností stěžovatele,
že nevydával řádně vyplněné záruční doklady, které kromě lhůty platnosti neobsahovaly
ani údaj o oprávněném uživateli, příslušné celní operaci ani o výši zaručené částky. Soud
uvedl, že celní orgán nemá možnost ověřovat, zda byla dodržena nejvýše přípustná roční lhůta
platnosti záručního dokladu, neboť mezi povinné náležitosti záručního dokladu nepatří
uvedení data vydání záručního dokladu. Stěžovatel nadto svým jednáním porušil rovněž své
povinnosti stanovené v rozhodnutí GŘ cel o povolení být ručitelem.
Stěžovatel na tomto místě namítá, že pokud je poslední větou ust. §260h odst. 2
celního zákona normováno, že lhůta platnosti nesmí být delší než jeden rok od data vydání
a jestliže není ručitelem na záručním dokladu vyznačeno datum vydání dokladu, které není
povinnou náležitostí záručního dokladu, pak musí platit závěr, že vyznačením posledního dne
lhůty platnosti je určen i den počátku této lhůty. Z výše uvedeného vyplývá zřejmá
nesprávnost právního názoru městského soudu, že vyznačení lhůty má toliko evidenční
charakter a slouží toliko ručiteli, neboť pak by musel platit závěr, že uživatel je oprávněn užít
záruční doklad i po dni vyznačeném jakožto poslední den lhůty platnosti a že celní orgán
je povinen takovýto doklad, jakožto prostředek zajištění, přijmout. Podle závěru soudu totiž
nemůže být rozdíl mezi dokladem s nevyznačenou lhůtou platnosti a dokladem s uplynulou
lhůtou platnosti. Takový závěr dle stěžovatele nemůže obstát, neboť je v přímém rozporu
jak se zněním ust. §260h celního zákona, tak s vnitřními předpisy celních orgánů –
SPČ 32/2004, kterým je výslovně uložena celním orgánům povinnost ověřit u přijímaného
záručního dokladu, zda je na přední straně dokladu uveden den, do kdy musí být zahájena
zajištěná operace.
Stěžovatel rovněž nikdy netvrdil, jak dovozuje soud, že ze strany celního deklaranta
došlo ke zneužití dokladů (takový závěr neobsahuje ani rozhodnutí žalovaného) vyplněním
chybějících údajů na předmětných záručních dokladech a jejich následným užitím v celním
řízení. Celní deklarant vyplnil údaj oprávněného uživatele záručního dokladu, údaj příslušné
celní operace a údaj zaručené částky, kteréžto údaje byl oprávněn vyplnit a nevyplnil údaj
lhůty platnosti vyznačením posledního dne, který nebyl oprávněn vyplnit, neboť toto právo
přísluší pouze ručiteli. Ke zneužití dokladů deklarantem by došlo právě a pouze tím, vyplnil-li
by lhůtu platnosti záručního dokladu. Skutečnost je však taková, že celním deklarantem byly
při zahájení celních řízení předloženy neúplné, neplatné záruční doklady, a celní orgán porušil
jej stíhající povinnost provést kontrolu úplnosti a platnosti záručních dokladů a především
povinnost nepokračovat v celním řízení, neboť nebylo dlužníkem poskytnuto zajištění celního
dluhu dle čl. 74 ve spojení s čl. 189 a čl. 201 celního kodexu. Stěžovatel nesdílí názor soudu,
že se jedná o formální nedostatek, že uvedení lhůty platnosti má sloužit pouze ručiteli
a absence tohoto údaje je pro celní orgán právně zcela bezvýznamná. Podle stěžovatele
je nesporné, že ručitelský závazek podle §256 a násl. celního zákona vzniká přijetím
perfektního záručního dokladu příslušným celním orgánem a že záruční doklad vydaný
oprávněným subjektem, jemuž bylo uděleno předchozí povolení být ručitelem, má povahu
jednostranného právního úkonu, pro jehož materiální platnost jsou stanoveny co do formy
a co do obsahu zákonné předpoklady, a to celním zákonem a prováděcí vyhláškou
č. 259/1997 Sb. v platném a účinném znění, vydanou na základě ust. §256 odst. 5 celního
zákona, kterou jsou upraveny, mimo jiné, forma, obsah a náležitosti záručního dokladu.
Absenci náležitosti záručního dokladu nelze dle názoru stěžovatele posoudit jako formální
vadu, ale jakožto materiální vadu právního úkonu způsobující absolutní neplatnost.
Za formální vadu je naopak možno považovat takový nedostatek, který nezpůsobuje
neplatnost právního úkonu. Stěžovatel odkazuje na rozsudek NSS č. j. 6 A 76/2001 - 96
ze dne 22. 7. 2005, v němž obsažený právní názor ohledně neplatnost rozhodnutí, lze
aplikovat i na předmětnou věc. Jestliže zákon předepisuje vyznačení lhůty platnosti
na záručním dokladu, pak se jedná o jeho podstatnou náležitost, jejíž absence způsobuje
bez dalšího jeho materiální neplatnost.
Stěžovatel rovněž tvrdí, že, pokud žalovaný dospěl ke skutkovému závěru,
že stěžovatel předal celnímu deklarantovi neúplné záruční doklady s cílem, aby touto
společností byly použity v celním řízení s tím, že stěžovatel formálně pochybil, když
opomenul na těchto dokladech uvést údaj lhůty platnosti, pak takový závěr nemá oporu
ve spisech. Pokud následně i soud dospěl k závěru, že stěžovatel jednal protiprávně, jestliže
měl celní deklarant k dispozici neúplné záruční doklady, pak stěžovatel tvrdí, že to byl právě
celní deklarant, který jednal protiprávně, pokud předložil celnímu orgánu neúplné záruční
doklady a celní orgán, který tyto záruční doklady přijal pro příslušné celní operace,
neboť jednal jak v rozporu s celními předpisy, tak v rozporu s vnitřním předpisem
upravujícím postup při přijímání jistoty formou záručního dokladu.
Dle stěžovatele městský soud rovněž dospěl k nesprávnému závěru, konstatoval-li,
že na existenci ručitelského závazku stěžovatele nemá žádný vliv skutečnost, že celnímu
deklarantovi bylo povoleno splátkování dluhu. Dle §256 odst. 1 celního zákona je ručením
formou záručního dokladu zajištěn celní dluh, který vznikl nebo může vzniknout z jedné
operace prováděné dlužníkem. Institut zajištění celního dluhu je spojen nikoli pouze s celními
režimy, nýbrž i s ostatními právními instituty celního práva, legislativně pojmenovanými
jako operace, kterými je třeba rozumět operace slučitelné s celními předpisy, při jejichž
realizaci vzniká nebo může vzniknout celní dluh. Jednou z těchto operací je, dle názoru
stěžovatele, nutno rozumět i ulehčení plateb formou splátek. Stejný právní názor zastává
přitom nejen žalovaný (viz odůvodnění jeho rozhodnutí), ale i Celní správa ČR /viz odd. 2
odst. 4 písm. c)/ interního předpisu CS ČR SPČ 14/2002, č. j. 20599/02 - 54, podle něhož
je i v současné době celními orgány postupováno. Projev vůle stěžovatele, jak je zřejmé
z obsahu záručních dokladů užitých deklarantem, směřoval k převzetí závazku za celní dluh
vzniklý v důsledku realizace celní operace „propuštění do režimu volného oběhu“ a nikoli
celní operace „povolení odkladu nebo jiné ulehčení platby“- tato operace nebyla zajištěna
ručitelským prohlášením stěžovatele obsaženém v předloženém záručním dokladu. Naopak
realizace této celní operace je podmíněna poskytnutím nového zajištění celního dluhu; dle ust.
§275 odst. 2 celního zákona ve spojení s čl. 229 celního kodexu platí, že celní úřad povolí
posečkání nebo splátky pouze tehdy, zajistí-li žadatel celní dluh. Dle čl. 189 celního kodexu
platí, že celní orgány mohou požadovat na jeden celní dluh pouze poskytnutí jedné jistoty.
Z uvedeného vyplývá, že nová jistota, resp. zajištění celního dluhu poskytnuté v souvislosti
s další operací - povolení splátek -, nahrazuje původní zajištění celního dluhu. Skutečnost,
že celní úřad povolil úlevu s platbou bez požadavku na nové zajištění celního dluhu pro tuto
operaci jde k jeho tíži. Rozhodnutím celního orgánu o povolení splátek došlo ke změně
obsahu zajištěného závazku, což vyvolává právní následky zániku povinnosti původního
ručitele plnit z jím převzatého ručitelského závazku. Stěžovatel poukazuje rovněž na závěry
kontroly provedené GŘ cel provedené v rámci výkonu dohledu v této věci. V protokolu
č. j. 2006/377/02 ze dne 23. 2. 2006 se uvádí, že: „podmínky v předmětném rozhodnutí
o ulehčení plateb jsou, dle názoru kontrolního orgánu, velmi vágní. …. je zřejmá skutečnost,
že celní úřad nezjišťoval majetkové poměry dlužníka ani jeho bonitu, aby měl
před rozhodnutím jistotu, že nebude-li pokračovat ve vymáhání pohledávek na ostatních
solidárních dlužnících, je dlužník schopen plátkovanou částku uhradit……“ Stěžovatel
rovněž, v této souvislosti, poukazuje na právní názor Ústavního soudu, dle kterého „ani
veřejnoprávní režim závazku z titulu ručení za clo nemůže zcela eliminovat obecné zásady
o legačních vztahů, zejm. pokud jde o posouzení proporcionality závazků na straně jedné
u žalobce a na straně druhé u státu, jehož celní orgány nedostatečnou vzájemnou součinností
neučinily náležitá opatření směřující k tomu, aby celní dluh nevznikl“(nález ÚS sp. zn.
1. ÚS. 429/01 ze dne 22. 9. 2004). Městský soud k těmto skutečnostem vůbec nepřihlédl,
resp.se s nimi vypořádal tak, že se jedná o drobná pochybení, jež nemohla mít vliv na vznik
povinnosti stěžovatele plnit ručitelský závazek.
Je nesporné, že stěžovatel při poskytování záruk vychází z legitimního očekávání,
že celní orgány postupují při výkonu svých pravomocí v rámci celního řízení v souladu
s celním zákonem a celním kodexem, jejichž primárním cílem je zajištění výběru cla
při dovozu zboží, přičemž dlužníkem odpovědným za zaplacení je deklarant, kterému je zboží
určeno. Podle platné právní úpravy - §260l odst. 1 celního zákona - celní úřad vymáhá dluh
po ručiteli, bylo-li vymáhání celního dluhu na společných a nerozdílných dlužnících
neúspěšné. Pokud se městský soud plně ztotožnil s názorem žalovaného, že z celních předpisů
ani z daňového řádu nevyplývá povinnost celních orgánů informovat ručitele o vymáhání
celního dluhu vůči dlužníkovi, o povolení splátek či o dalších krocích vůči dlužníkovi,
pak tím spíš musí platit, že pochybení celních orgánů při výběru cla nemohou jít k tíži
stěžovatele. Ten sice poskytuje ručení v rámci výkonu své podnikatelské činnosti za úplatu,
takže nese riziko, že dluh nebude primárním dlužníkem uhrazen, avšak součástí tohoto rizika
je vždy předpoklad řádného výkonu celních služeb celními orgány v souladu s obecně
závaznými právními předpisy.
Stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek městského soudu
zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalovaný se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud přezkoumal kasační stížností napadený rozsudek městského
soudu z důvodů uplatněných dle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. a dospěl k závěru, že kasační
stížnost není důvodná.
Stěžovatel především namítá, že celní dluh nevznikl, neboť celní orgán přijal neplatný
záruční doklad, když tento neobsahoval údaj o lhůtě použitelnosti. Tuto námitku neuplatnil
stěžovatel v podaném odvolání, v němž namítal zánik ručitelského závazku ze zcela jiného
titulu, a to z důvodu vzniku jiné operace ve prospěch primárního dlužníka – povolení splátek;
záruční doklady samotné považoval za zcela legitimní. Tato operace, dle stěžovatele,
je z hlediska zajištění celního dluhu samostatnou operací, která nahrazuje jím zajištěnou
předchozí operaci – propuštění zboží do volného oběhu. Další námitka, kterou v odvolání
uplatnil, se týkala nesplnění podmínek dle ust. §260l odst. 2 celního zákona pro to, aby celní
orgán mohl požadovat plnění na ručiteli, když nevymáhal celní dluh nejdříve na primárních
dlužnících. Námitku neplatnosti záručních dokladů vznáší stěžovatel poprvé až v podané
žalobě. Městský soud se jí podrobně zabýval.
Ze správního spisu Nejvyšší správní soud zjistil, že stěžovateli bylo rozhodnutím GŘ
cel ze dne 28. 7. 2003, č. j. 14677/03-24 ve spojení s rozhodnutím téhož orgánu ze dne
23. 6. 2004, č. j. 2004/5338/3 povoleno poskytovat ručení k individuálnímu zajištění celního
dluhu formou záručních dokladů při propuštění zboží pro jiné operace než režim tranzitu,
a to za stanovených podmínek pod body 1) až 7) povolení. Celková výše poskytnutých záruk
nesměla podle původního rozhodnutí přesáhnout 200 mil. Kč, posléze byla druhým
rozhodnutím tato částka navýšena na 300 mil Kč.
Dne 30. 7. 2004 přijal Celní úřad Praha 1 celní prohlášení deklaranta - společnosti C.,
s. r. o. pro příjemce zboží E., a. s. K celnímu prohlášení byl přiložen originál záručního
dokladu vystaveného stěžovatelem (opatřený jeho razítkem a podpisem), který odpovídal
vzniklému celnímu dluhu. Na dokladu nebyl uveden údaj, kdy má být celní operace
nejpozději provedena. Z absence tohoto údaje stěžovatel dovozuje neplatnost záručních
dokladů. Odkazuje v této souvislosti rovněž na rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j.
6 A 76/2001 - 96 ze dne 22. 7. 2005.
Rozsudek Nejvyššího správního soudu, jehož se stěžovatel dovolává, nelze
na projednávanou věc vztáhnout.
Otázkou neplatnost, resp. nicotnosti správního rozhodnutí se zabýval NSS
ve stěžovatelem citovaném rozsudku, dospěl zde přitom k závěru, že: „pojem nicotnosti
a neplatnosti správního aktu nelze navzájem směšovat, neboť každý z nich mí svůj vlastní
a vzájemně odlišný obsah.…..Nicotný je správní akt, který trpí natolik intenzivními vadami,
že jej vůbec za rozhodnutí ani považovat nelze. Takovými vadami jsou např. absolutní
nedostatek pravomoci, absolutní nepříslušnost rozhodujícího správního orgánu, zásadní
nedostatky projevu vůle vykonavatele veřejné správy (absolutní nedostatek formy, neurčitost,
nesmyslnost), požadavek plnění, které je trestné nebo absolutně nemožné, uložení povinnosti
nebo založení práva něčemu, co v právním smyslu vůbec neexistuje, či nedostatek právního
podkladu k vydání rozhodnutí. K nicotnosti soud přihlíží z úřední povinnosti.“ Ve vztahu
k rozhodnutí daňového orgánu, jehož nicotnost byla namítána, uvedl NSS, že „...pouhý
nedostatek některé ze základních náležitostí rozhodnutí uvedených v §32 odst. 2 zákona ČNR
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (formální aspekt), nemůže sám o sobě způsobit
neplatnost rozhodnutí; tento nedostatek musí dosahovat určité intenzity (materiální aspekt).“
Nejvyšší správní soud však zde rovněž uvedl, že: „k výkladu zákona nelze přistupovat
formálně či formalisticky, nýbrž je vždy nutné hledat jeho smysl a účel, tedy zkoumat, proč
je určitá náležitost daňového rozhodnutí jeho součástí a zda její případný nedostatek
je natolik intenzivní, aby zakládal jeho neplatnost“.
Jakkoli vzor záručního dokladu je stanoven veřejnoprávním předpisem, nelze na tento
doklad nahlížet jako na vrchnostenský akt správního orgánu. Nejedná se o individuální
správní akt, tedy o rozhodnutí, jímž by bylo rozhodováno o veřejných subjektivních právech
a povinnostech stěžovatele. Uvedený doklad vystavil sám stěžovatel. Pokud záruční doklad
neobsahuje veškeré předepsané údaje, nelze pouze z této skutečnost, dovodit jeho neplatnost.
Mělo-li by tomu tak být, musel by takový důsledek předvídat veřejnoprávní předpis – celní
zákon. Tak je tomu např. v §32 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
kde zákon s absencí určitých náležitostí spojuje neplatnost rozhodnutí. Je pravdou,
že ust. §260h odst. 2 celního zákona stanoví, že na záručním dokladu uvádí ručitel lhůtu jeho
platnosti, a to vyznačením posledního dne této lhůty. Lhůta nesmí být delší než jeden rok
od data vydání. S absencí tohoto údaje však nespojuje jeho neplatnost ani nicotnost. Účel
vyznačení tohoto údaje vysvětlil jak žalovaný, tak i městský soud a Nejvyšší správní soud
nemá důvod usuzovat jinak.
Z uvedeného se podává, že nelze v případě vydaného záručního dokladu dovozovat ani
jeho nicotnost, k níž by byl povinen soud přihlédnout ex offo (§76 odst. 2 s. ř. s.).
Zcela v intencích výše zmiňovaného rozsudku Nejvyššího správního soudu postupoval
městský soud, když dovodil, že nejsou dány ani důvody neplatnosti dle občanského zákoníku.
Nejvyšší správní soud se zcela ztotožnil s podrobným odůvodněním městského soudu,
tak, jak je uvedeno na str. 12 napadeného rozsudku. Městský soud zcela přesvědčivě vyložil,
proč nelze akceptovat námitku neplatnosti ve smyslu ust. §37, §39, resp. §40 občanského
zákoníku.
Stěžovatel se dovolává neplatnosti dokladu, který však sám vystavil a předal
s úmyslem poskytnout ručení. Dovolává se zcela paradoxně jeho neplatnosti z důvodu
chybějící náležitosti, přitom však to byl právě on, kdo byl povinen ji na dokladu uvést.
Neplatnosti se nemůže dovolávat ten, kdo ji sám způsobil (§40a občanského zákoníku).
Pro posouzení relevantnosti námitky neplatnosti záručního dokladu vycházel Nejvyšší
správní soud nad rámec přesvědčivého odůvodnění v rozsudku městského soudu dále z těchto
skutečností:
1) Stěžovatel v průběhu správního řízení, ale ani poté v řízení před soudem, netvrdil,
že záruční doklady nevystavil ani netvrdil, že je nepodepsal. Za zcela účelové považuje
Nejvyšší správní soud jeho tvrzení v průběhu soudního řízení, kdy začal zpochybňovat,
že uvedené záruční doklady vystavil pro společnost C., s. r. o. a předložil Smlouvu
o poskytnutí záruky SPZ-495-02-884 ze dne 17. 12. 2002 vč. Dodatku ze dne 2. 9. 2004,
kterou uzavřel se společností M. P., s. r. o., přitom navozoval dojem možného zneužití
dokladů. Dle smlouvy s uvedenou společností jí poskytl stěžovatel 25 ks záručních dokladů
s tím, že nové záruční doklady budou poskytovány oproti vrácení již vydaných dokladů spolu
s potvrzením o bezdlužnosti. Společnost tyto nevyplněné doklady v rozporu se smlouvou
užila pro společnost C. s. r. o., která je využila v příslušných celních řízeních. S touto
argumentací stěžovatel však již nepřichází v kasační stížnosti. Mimo jiné i v této smlouvě
v příloze k dodatku č. 1 je pod bodem 4 - uvádění údajů do záručních dokladů - výslovně
stanoveno: „údaj o nejpozdějším dni započetí operace vyplní P. při vydání záručních dokladů
klientovi“ (tj. společnosti M. P., s. r. o. – pozn. soudu). Nelze proto, dle názoru Nejvyššího
správního soudu, nevyplnění údaje o nejpozdějším datu použitelnosti přičítat k tíži nikomu
jinému, než stěžovateli samotnému. Došlo-li nadto ze strany obchodního partnera stěžovatele
skutečně k porušení podmínek smlouvy, je věc nutno řešit jinými právními prostředky, nikoli
však přenášet odpovědnost za podnikatelské riziko na stát.
2) Stěžovatel netvrdil, že by mu byly doklady odcizeny a poté zneužity, žádné takové
oznámení ve vztahu k celním orgánům neučinil. Pouze v takovém případě by bylo lze
přihlédnout ke stěžovatelem uváděnému nálezu Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 429/01. Ve věci
zde posuzované se jednalo o případ skutkově i právně zcela odlišný, kdy celní orgány přijaly
odcizený karnet TIR, ačkoli o jeho zcizení věděly.
3) Stěžovatel ani netvrdí a nikdy netvrdil, že došlo k porušení §260h odst. 2 celního
zákona, tedy, že by doklady byly použity po uplynutí lhůty jejich platnosti. Ostatně, byla-li
smlouva se společností M. P., s. r. o., na základě které stěžovatel záruční doklady předával,
uzavřena na dobu neurčitou (viz čl. V. bod 7 Smlouvy) a evidentně trvala i v září roku 2004,
kdy byl vydán její dodatek, nenasvědčuje nic tomu, že záruční doklady předložené v měsíci
červenci 2004 by byly předloženy po lhůtě jejich platnosti.
4) Stěžovatel konečně ani netvrdí, že by svoji vůli poskytnout ručení neprojevil svobodně
a dobrovolně, když to byl právě on, kdo o vydání povolení požádal. Rovněž zcela svobodně
uzavřel smlouvu o poskytování záruky se společností M. P., s. r. o.
5) Záruční doklad obsahoval veškeré údaje určující konkrétní závazek, a to přesné
označení ručitele a jeho podpis, přesné označení uživatele, který je existujícím subjektem
a jeho razítko, jakož i zaručenou částku, číslo odpovídajícího záručního dokladu je uvedeno
v kolonce 44 JSD; záruční doklad byl vydán na předepsaném vzoru. Nejednalo se tak
o doklad, který by byl nejasný, nesrozumitelný nebo jinak neurčitý, z něhož by nebylo
jednoznačné, že se jedná o záruční doklad vydaný stěžovatelem k zaručení celního dluhu
v určité výši.
Stěžovatel viní celní orgán z porušení úředních povinností, přijal-li tento řádně
nevyplněný záruční doklad, ačkoli porušení výslovně jemu uložené povinnosti – vyplnit
požadovaný údaj o lhůtě použitelnosti - se dopustil sám. Dovolává se přitom proporcionality,
přičemž v této souvislosti zmiňuje pouze liknavý přístup celních orgánů, které přijaly doklad,
aniž by ověřovaly jeho pravost, zcela však pomíjí svůj liknavý postup při vystavení a vydání
dokladu. Stěžovatel na podporu své argumentace uvádí citace z kontrolní zprávy GŘ cel
ze dne 23. 2. 2006, činí tak však zcela účelově. Protokol o kontrole sice konstatuje, že bylo
zjištěno, že předkládané záruční doklady byly celním úřadem přijímány bez ručitelem
uváděné lhůty platnosti a na rubové straně dokladu nebyly vyplňovány vždy všechny údaje,
nicméně bylo také konstatováno, že tyto nedostatky nemají vliv na ručitelský závazek ručitele
za dlužníka ve vztahu k celním orgánům (viz str. 2 odst. 2 cit. Protokolu). V uvedeném
protokolu je rovněž uvedeno, a to v souvislosti s další námitkou stěžovatele stran zániku
ručitelského závazku v důsledku povolení o ulehčení platby, že povolením ulehčení plateb
nezaniká ručení vztahující se k vyměřenému celnímu dluhu. V této věci již stěžovatel
na zmiňovaný kontrolní protokol v kasační stížnosti neodkazuje. Předmětná zpráva
nepotvrdila ani tvrzení stěžovatele stran porušení ust. §260l celního zákona, když na str. 4
v „Závěru“ uvádí: „celní úřad postupoval při vydání platebních výměrů na ručitele zcela
v souladu s ust. §260l celního zákona, kdy bylo jeho povinností požadovat plnění celní dluhu
ihned na ručiteli, zjistil-li, že byl podán návrh na prohlášení konkurzu na majetek některého
ze společných a nerozdílných dlužníků“. Dlužno zde dodat, že ke stejnému závěru stran
oprávněnosti postupu celního orgánu, přistoupil-li tento k vymáhání dluhu na stěžovateli,
dospěl rovněž městský soud, který svůj závěr řádně odůvodnil. S učiněným závěrem se plně
ztotožňuje i Nejvyšší správní soud. Není ve věci sporu o tom, že byly naplněny zákonem
presumované podmínky pro takový postup za situace, kdy byl na primárního dlužníka
prohlášen konkurz. Nemá tak oporu ve spise tvrzení stěžovatele, stran jeho dílčích námitek,
že městský soud nijak nebral v úvahu kontrolní zjištění GŘ cel, když závěry kontrolní
skupinou učiněné korespondují i se závěry soudu.
Z výše uvedeného Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že stěžovatelem namítaná
neplatnost záručních dokladů neobstojí. Na základě předložených záručních dokladů platně
vznikl celní dluh, za který se stěžovatel zaručil. Nejvyšší správní soud proto dospěl k závěru,
že stěžovateli ručitelský závazek platně vznikl.
Nedůvodnou shledal Nejvyšší správní soud i další námitku stěžovatele, dovozuje-li
tento zánik ručitelského závazku v souvislosti s povolením splátek společnosti C., s. r. o.
Ve smyslu ust. čl. 199 celního kodexu ručení za celní dluh nezanikne, dokud
nezanikne sám celní dluh. Celní dluh přitom může podle čl. 233 celního kodexu zaniknout
zaplacením nebo prominutím cla, zrušením platnosti celního prohlášení do režimu
s povinností zaplatit clo a před jeho propuštěním také zabavením zboží, jeho zničením
na pokyn celních orgánů, přenecháním zboží ve prospěch státu nebo jeho nezaviněným
zničením či nenahraditelnou ztrátou. Povolením splátek nebyla dlužná částka prominuta ani
nenastaly výše uvedené alternativy zániku celního dluhu.
Nejvyšší správní soud není se stěžovatelem ve sporu o tom, že z pohledu zajištění
celního dluhu jsou povolené splátky samostatnou operací, na kterou lze požadovat další
zajištění (viz č. 229 celního kodexu, ust. §275 odst. 2 celního zákona). Tímto dalším
zajištěním však nezaniká původní zajištění celního dluhu, vzniklého v souvislosti
s propuštěním zboží, který se co do výše nemění a nadále trvá. Povolením splátek se pouze
upravuje způsob placení s přihlédnutím k dané situaci (momentální solventnosti) na straně
dlužníka. V důsledku povoleného posečkání jsou předepsány dlužníkovi úroky, jejichž úhrada
je předmětem dalšího zajištění. Vzhledem k tomu, že celní orgány povolily úhradu dluhu
ve splátkách, aniž by tato operace byla zjištěna, stěžovateli nevznikl ručitelský závazek stran
příslušenství, které vzniklo v důsledku posečkání, resp. v důsledku nedodržení podmínek
povoleného splátkování. Úhrada stran tohoto příslušenství nebyla po ručiteli ani požadována.
Zajištění celního dluhu v souvislosti s povolením splátek tak v žádném případě
nenahrazuje zajištění celního dluhu v souvislosti s propuštěním zboží do celního režimu,
k němuž a pouze k němuž se stěžovatel dobrovolně zavázal. Jak již bylo uvedeno výše, stran
tohoto celního dluhu stěžovateli platně ručitelský závazek vznikl a zákonem předvídatelným
způsobem nezanikl. V případě zajištění povolení další operace – splátkování, k čemuž však
v projednávané věci nedošlo, tak stojí vedle sebe dva ručitelské závazky.
Stěžovatelem citované výhrady GŘ cel obsažené ve zprávě z kontroly provedené
při výkonu dohledu jsou pro posouzení existence ručitelského závazku zcela irelevantní. Je-li
celnímu orgánu jemu nadřízeným a metodickým orgánem vytýkána nedostatečná důslednost
při povolování splátek a při vymáhání celních dluhů, při vyplňování dokladů jakož i nepřijetí
nedostatečných opatření k zamezení růstu nedoplatků, lze tyto výtky považovat pouze
za projevy interních aktů metodického řízení, které nemohou na skutečnosti, zda stěžovateli
platně vznikl ručitelský závazek, resp. tento stále trvá, mít žádný vliv.
Nejvyšší správní soud neshledal kasační námitky uplatněné stěžovatelem ve smyslu
ust. §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. důvodnými, a proto dle ust. §110 odst. 1 s. ř. s. kasační
stížnost zamítl.
O nákladech řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s ust. §60 odst. 1 s. ř. s.
Žalobce nebyl ve věci úspěšný, proto nemá právo na náhradu nákladů; žalovaný, který měl
ve věci plný úspěch neprokázal, že by mu vznikly náklady nad rámec běžné činnosti,
proto mu je soud nepřiznal.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 6. prosince 2007
JUDr. Ludmila Valentová
předsedkyně senátu