Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 31.07.2007, sp. zn. 5 Afs 144/2006 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2007:5.AFS.144.2006

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2007:5.AFS.144.2006
sp. zn. 5 Afs 144/2006 - 86 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Ludmily Valentové a soudkyň JUDr. Miluše Doškové a JUDr. Lenky Matyášové v právní věci žalobce T., spol. s r. o., zastoupeného JUDr. Petrem Vaňkem, advokátem se sídlem v Praze, Na Poříčí 12, proti žalovanému Finančnímu ředitelství pro hlavní město Prahu, se sídlem v Praze 1, Štěpánská 28, v řízení o kasační stížnosti žalobce – stěžovatele proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 27. 6. 2006, č. j. 6 Ca 230/2004 - 56, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalovanému se nepřiznává náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Žalobce (dále též „stěžovatel“) včasnou kasační stížností napadl shora uvedený rozsudek Městského soudu v Praze (dále jen „městský soud“), kterým byla zamítnuta jeho žaloba na zrušení rozhodnutí žalovaného ze dne 27. 7. 2004, č. j.: FŘ-5775/15/04 (dále jen „rozhodnutí žalovaného“). Rozhodnutím žalovaného bylo zamítnuto odvolání proti rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 24. 2. 2004, č. j. 60758/04/004514/6589 (dále jen „prvoinstanční rozhodnutí“). Prvoinstančním rozhodnutím byla zamítnuta žádost žalobce podaná podle ustanovení §56 odst. 1 písm. a) zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pro projednávané období (dále též „zákon o správě daní a poplatků“) na zrušení daňové povinnosti stanovené stěžovateli platebním výměrem na penále č. j. 119980/97/002914/438 na dani silniční za rok 1994 ve výši 2125 Kč, platebním výměrem na penále č. j. 119981/97/002914/438 na dani silniční za rok 1995 ve výši 1108 Kč, platebním výměrem č. j. 91878/98/002914 na zvýšení daně silniční za rok 1996 ve výši 660 Kč a platebním výměrem na penále č. j. FÚ2/2. 4/9944/96/71 na dani z příjmů ze závislé činnosti za rok 1994 ve výši 178 622 Kč s tím, že v citovaných platebních výměrech na příslušenství daně nebyly shledány žádné nesprávnosti ani zřejmé omyly, na základě kterých by mohly být pravomocné a vykonatelné platební výměry zrušeny. Rozhodnutí žalovaného zamítlo odvolání proti prvoinstančnímu rozhodnutí. V odůvodnění rozhodnutí žalovaného se mimo jiné uvádí, že i kdyby byla uznána kupní smlouva za účinnou vůči žalovanému na základě podaného odvolání k vrchnímu soudu, k přechodu daňových závazků v podobě příslušenství žalobce by nedošlo, a to vzhledem k tomu, že daňové nedoplatky – tedy i příslušenství – nelze považovat za závazky, které v souladu s ustanovením §477 obchodního zákoníku přechází prodejem podniku na kupujícího. Rozhodnutí žalovaného napadl stěžovatel žalobou, kterou městský soud napadeným rozsudkem zamítl. V odůvodnění rozsudku mimo jiné uvedl, že ustanovení §63 odst. 1 až 4 zákona o správě daní a poplatků nepotvrzuje názor žalobce, že až do okamžiku vydání předmětných platebních výměrů jimi stanovená penalizační povinnost žalobce neexistovala. Naopak již ze samotného zákonem použitého termínu „sdělení předpisu“, vyplývá, že nejde o rozhodnutí konstitutivní, jak dovozuje žalobce, ale o rozhodnutí deklaratorní, kterým je pouze daňovému subjektu sdělován předpis penále (jeho výše k datu vydání platebního výměru nebo zaplacení nedoplatku daně). Stěžovatel napadl rozsudek městského soudu v celém rozsahu včas podanou kasační stížností z důvodu dle §103 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“) a tedy z důvodu tvrzené nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení. Stěžovatel napadá nesprávnou právní argumentaci městského soudu v následujících dvou bodech: 1. Ze znění ustanovení §56 odst. 1 písm. a) zákona o správě daní a poplatků vyplývá, že zde uvedeným postupem lze opravit toliko daň, nikoli její příslušenství, neboť oprava příslušenství je upravena v odst. 2 §56, z něhož je nutno dovodit, že oprava příslušenství je možná pouze tehdy, je-li opravena nebo zrušena daň (shodně s opravou daňové povinnosti se opraví také příslušenství daně). Námitka žalobce o porušení tohoto ustanovení územními finančními orgány proto není důvodná. 2. Vyměření penále je rozhodnutím deklaratorním, nelze tedy přisvědčit námitce žalobce, že povinnost zaplatit příslušenství daně před uskutečněním prodeje podniku neexistovalo. K právnímu názoru městského soudu pod bodem 1 stěžovatel v kasační stížnosti uvádí, že dne 15. 3. 1996 prodal svůj podnik a není mu známa výše daňových nedoplatků, za prodlení s jejichž placením správce daně vyměřil daňové penále. Daňové penále vyměřené za dobu po prodeji podniku není povinen stěžovatel platit ani tehdy, když nebude prodávajícímu zrušena nebo opravena vlastní daň. V takovém případě dle názoru stěžovatele §56 odst. 1 písm. a) zákona o správě daní a poplatků lze zrušit samostatně i příslušenství daně, vyměřené žalobci za dobu po prodeji podniku. K bodu 2 stěžovatel uvádí, že chápe, že vyměření penále má deklaratorní povahu. Příslušenství za dobu před prodejem podniku, byť sdělené po jeho prodeji, tak jde k tíži stěžovatele. K tíži stěžovatele však nemůže jit příslušenství naběhlé až po prodeji podniku, neboť podnik byl prodán včetně daňového dluhu a příslušenství od 16. 3. 2006 (stěžovatel zjevně míní 16. 3. 1996 – pozn. Nejvyššího správního soudu) musí jít jasně k tíži kupujícího. Správce daně měl zrušit příslušenství běžící za prodlení s úhradou libovolné daně žalobci po 15. 3. 2006 (stěžovatel zjevně míní 15. 3. 1996 – pozn. Nejvyššího správního soudu), a to zcela analogicky dle §56 odst. 1 písm. a) zákona o správě daní a poplatků. Tím, že tak neučinil žaloba byla v této části důvodná a městský soud jí měl vyhovět a zrušit napadené rozhodnutí žalovaného, který by v odvolacím řízení musel změnit výši platebních výměrů na daňové penále. Stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud rozsudek městského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Žalovaný se ke kasační stížnosti vyjádřil tak, že v daném případě je naprosto irelevantní, jestli došlo v minulosti k prodeji podniku či nikoliv, protože stěžovatel má doměřené daňové nedoplatky včetně penále, které jakožto veřejnoprávní závazky nepřecházejí na kupujícího (kdyby bylo za dané situace odhlédnuto od faktu, že smlouva o prodeji podniku je od počátku neplatná podle souvisejících soudních rozhodnutí) a tudíž nelze akceptovat argument stěžovatele, že penále po prodeji podniku je závazkem kupujícího. Penále je sankcí za prodlení s plněním daňových povinností stěžovatele a není pravdou, že je naběhlé až po prodeji podniku. Žalovaný trvá na zákonnosti všech souvisejících rozhodnutí včetně rozhodnutí žalovaného a navrhuje, aby Nejvyšší správní soud shledal tuto kasační stížnost jako nedůvodnou. Nejvyšší správní soud vázán rozsahem a důvody podané kasační stížnosti (ustanovení §109 odst. 2 a 3 s. ř. s.), přezkoumal napadený rozsudek a dospěl k závěru, že kasační stížnost je nedůvodná. Stěžovatel tvrzené nesprávné posouzení právní otázky soudem spatřuje v tom, že krajský soud v předchozím řízení nesprávně posoudil otázku důvodnosti námitky žalobce o porušení ustanovení §56 odst. 1 písm. a) zákona o správě daní a poplatků územními finančními orgány. Dále stěžovatel tvrzené nesprávné posouzení právní otázky soudem spatřuje v tom, že krajský soud v předchozím řízení nesprávně posoudil otázku povinnosti stěžovatele platit příslušenství běžící za prodlení s úhradou libovolné daně i po 15. 3. 1996. Nejvyšší správní soud posoudil věc takto: V dané věci příslušenství daně ve formě penále je sankcí za prodlení, tedy za nezaplacení daně nejpozději v den její splatnosti. Tuto sankci správce daně předepisuje obligatorně, tedy povinně. Sankce jde v souladu s ustanovením §63 zákona o správě daní a poplatků k tíži daňového dlužníka, tedy osoby, která porušila svou právní povinnost zaplatit daň nejpozději v den její splatnosti (u zvýšení daně povinnost podat včas daňové přiznání nebo hlášení, nebo dodatečné daňové přiznání nebo hlášení o dani). K přenosu daňové povinnosti v souvislosti s prodejem podniku se již dříve ve svém usnesení ze dne 15. 1. 1999, sp. zn. IV. ÚS 499/98 vyslovil Ústavní soud tak, že daňová povinnost je povinností veřejného práva. Tato povinnost vzniká na základě skutečností stanovených zákonem. Zákon kogentně upravuje to, který subjekt tuto povinnost má, zatímco ustanovení §45 zákona o správě daní a poplatků zakazuje přenos této povinnosti, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Ustanovení §477 odst. 1 obchodního zákoníku však nepředstavuje ve vztahu k §45 zákona o správě daní a poplatků lex specialis. Smlouva o prodeji podniku je závazkovým vztahem soukromoprávní povahy, kde subjekty mají rovné postavení, a podle tohoto hlediska je nutno posuzovat i charakter přecházejících práv a závazků. Smlouvou o prodeji podniku přechází závazky vzniklé ze závazkových vztahů bez ohledu na to, zda mají či nemají obchodní povahu, nikoliv však veřejnoprávní povinnosti. Nejvyšší správní soud konstatuje, že v dané věci neshledal nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení, neboť se ztotožňuje s názorem městského soudu (i žalovaného), že penále za prodlení s úhradou daně (a zvýšení daně) i po 15. 3. 1996 jde k tíži daňového dlužníka a tedy stěžovatele a z toho důvodu se ztotožnil i se závěrem městského soudu o nedůvodnosti námitky stěžovatele o porušení ustanovení §56 zákona o správě daní a poplatků územními finančními orgány. Po přezkoumání kasační stížností napadeného rozhodnutí Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační stížnost stěžovatele není důvodná. S ohledem na výše uvedené Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.). Stěžovatel, který neměl v tomto soudním řízení úspěch, nemá právo na náhradu nákladů řízení (§60 odst. 1, §120 s. ř. s.) a žalobci náklady řízení nevznikly, proto Nejvyšší správní soud rozhodl, že se žalobci nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 31. července 2007 JUDr. Ludmila Valentová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:31.07.2007
Číslo jednací:5 Afs 144/2006
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:TOT - tisková a organizační technika, s. r. o.
Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2007:5.AFS.144.2006
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024