Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 05.11.2009, sp. zn. 5 As 69/2009 - 75 [ usnesení / výz-B ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2009:5.AS.69.2009:75

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
Právní věta Vzhledem k tomu, že námitky proti opatření inspektorů České obchodní inspekce vydanému na základě §7 odst. 1 písm. a) zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, nemají dle §7 odst. 4 zákona o České obchodní inspekci odkladný účinek, nepozbývá takové opatření právních účinků ani v případě, kdy krajský soud na základě správní žaloby sice zruší rozhodnutí ředitele České obchodní inspekce o těchto námitkách a věc vrátí správnímu orgánu k dalšímu řízení, nezruší však samotné opatření inspektorů České obchodní inspekce. Takový rozsudek krajského soudu nemůže jakkoli ohrozit veřejný zájem, jehož ochranu má opatření inspektorů České obchodní inspekce zajišťovat. Pokud žalovaný správní orgán podá proti tomuto rozsudku krajského soudu kasační stížnost, nemůže se úspěšně domáhat přiznání jejího odkladného účinku.

ECLI:CZ:NSS:2009:5.AS.69.2009:75
sp. zn. 5 As 69/2009 - 75 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Ludmily Valentové a soudců JUDr. Jakuba Camrdy, Ph.D. a JUDr. Lenky Matyášové, Ph.D. v právní věci žalobce: FORTIS-DB, spol. s r. o., se sídlem Toužimská 1705/25, Plzeň, zastoupený JUDr. Pavlem Roubalem, advokátem se sídlem Mikulášská 9, Plzeň, proti žalovanému: Česká obchodní inspekce, Inspektorát Plzeňský a Karlovarský, se sídlem Houškova 33, Plzeň, v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 30. 6. 2009, č. j. 30 Ca 62/2008 - 42, o návrhu žalovaného na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti, takto: Návrh na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti se zamítá . Odůvodnění: Rozhodnutím ze dne 7. 4. 2008, č. j. 1008/2008/2200/TK, zamítl ředitel Inspektorátu Plzeňského a Karlovarského České obchodní inspekce námitky žalobce proti opatření inspektorů České obchodní inspekce, Inspektorátu Plzeňského a Karlovarského ze dne 17. 3. 2008 vydanému na základě §7 odst. 1 písm. a) zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o České obchodní inspekci“). Opatření spočívá v zákazu prodeje určitých druhů zapalovačů (dále jen „předmětné výrobky“). Proti uvedenému rozhodnutí žalovaného podal žalobce u Krajského soudu v Plzni žalobu podle §65 a násl. zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“). Krajský soud dospěl k závěru, že napadené rozhodnutí není náležitě odůvodněno, a rozsudkem ze dne 30. 6. 2009, č. j. 30 Ca 62/2008 - 42, jej pro nepřezkoumatelnost zrušil a věc vrátil správnímu orgánu k dalšímu řízení. Kasační stížností doručenou Krajskému soudu v Plzni dne 2. 9. 2009 se žalovaný (stěžovatel) domáhá přezkoumání a zrušení rozsudku krajského soudu. Stěžovatel v kasační stížnosti současně navrhl, aby byl kasační stížnosti přiznán odkladný účinek. Stěžovatel uvádí, že při nepřiznání odkladného účinku kasační stížnosti existuje opodstatněné nebezpečí, že by v důsledku distribuce předmětných výrobků mohla být způsobena nenahraditelná újma z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví spotřebitele. Stěžovatel se totiž domnívá, že je třeba předmětné výrobky posoudit jako zapalovače neobvyklého typu, jejichž distribuce je zakázána např. rozhodnutím Komise 2006/502/ES ze dne 11. května 2006, kterým se po státech žádá, aby přijaly opatření zajišťující, aby se na trh uváděly pouze zapalovače, které jsou odolné vůči dětem, a zakázaly uvádět na trh zapalovače neobvyklého typu (novelty). Stěžovatel má dále za to, že vzhledem k množství předmětných výrobků a s ohledem na celkový obrat žalobce není zásah do jeho práv nepřiměřený. Žalobce ve svém vyjádření ke kasační stížnosti ze dne 16. 9. 2009 uvádí, že s návrhem stěžovatele na přiznání odkladného účinku nesouhlasí. Žalobce především odkazuje na příslušné pasáže žaloby ze dne 15. 5. 2008, ve kterých tvrdí, že předmětné výrobky splňují příslušné normy vztahující se k bezpečnosti zapalovačů uváděných na trh a nelze je tudíž posuzovat jako zapalovače neobvyklého typu. Ze správního spisu Nejvyšší správní soud zjistil, že dne 17. 3. 2008 byla u žalobce inspektory České obchodní inspekce vykonána kontrola, jejímž cílem bylo posoudit, zda žalobce dodržuje povinnosti vyplývající z právních předpisů o bezpečnosti výrobků a ochraně spotřebitele. V rámci této kontroly byly u žalobce zjištěny předmětné výrobky, konkrétně 5 000 ks zapalovačů stejného modelového provedení v celkové hodnotě 60 000 Kč, určené k distribuci. Inspektoři České obchodní inspekce předmětné výrobky na místě klasifikovali jako zapalovače neobvyklého typu, které jsou podle §3 odst. 2 ve spojení s §2 písm. f) nařízení vlády č. 198/2007 Sb., o bezpečnosti zapalovačů uváděných na trh, vždy považovány za nebezpečné a nesmí proto být uváděny na trh. Podle §107 s. ř. s. nemá kasační stížnost odkladný účinek. Nejvyšší správní soud jej však může na návrh stěžovatele přiznat; přitom užije přiměřeně §73 odst. 2 až 4 s. ř. s. Ustanovení §73 odst. 2 s. ř. s. obsahuje 3 podmínky: (1) výkon nebo jiné právní následky rozhodnutí musí znamenat pro žalobce (resp. stěžovatele) nenahraditelnou újmu; (2) přiznání odkladného účinku se nesmí nepřiměřeně dotknout nabytých práv třetích osob; a (3) přiznání odkladného účinku nesmí být v rozporu s veřejným zájmem. V posuzované věci podala kasační stížnost a s ní spojila návrh na přiznání odkladného účinku Česká obchodní inspekce jako správní orgán žalovaný v řízení před krajským soudem. Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 4. 2007, č. j. 2 Ans 3/2006 - 49, publikovaného pod č. 1255/2007 Sb. NSS „i správní orgán může navrhnout při podání kasační stížnosti, aby jí byl přiznán odkladný účinek, a to ze stejných důvodů jako žalobce (§73 odst. 2 a 4, §107 s. ř. s.)“. Správní orgán tudíž musí prokázat především splnění první z podmínek, tedy že při nepřiznání odkladného účinku kasační stížnosti utrpí veřejný zájem, jemuž v rámci své kompetence poskytuje ochranu, nenahraditelnou újmu. V daném případě ovšem Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že nezbývá než návrh na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti zamítnout, aniž by bylo nutné zvažovat naplnění výše uvedených zákonných podmínek, a to pro jeho nadbytečnost. Je totiž třeba vzít v úvahu, že krajský soud kasační stížností napadeným rozsudkem zrušil pouze rozhodnutí ředitele příslušného inspektorátu České obchodní inspekce o námitkách proti opatření inspektorů stěžovatele, nezrušil však samotné toto opatření, které žalobci zakazuje prodej předmětných výrobků. Věc se tak vrátila do stádia řízení o námitkách žalobce, o nichž je ředitel inspektorátu stěžovatele povinen znovu rozhodnout. Podle §7 odst. 4 zákona o České obchodní inspekci ovšem námitky proti uloženému opatření nemají odkladný účinek. Žalobce tak ani v současné době není oprávněn prodávat předmětné výrobky. Výsledek, který stěžovatel spojuje až s odkladným účinkem kasační stížnosti, je tak již v současné době zajištěn. Za tohoto stavu věci se tedy jeví odklad právních účinků napadeného rozsudku krajského soudu, o nějž usiluje stěžovatel, jako zcela nadbytečný. Z uvedených důvodů Nejvyšší správní soud návrh stěžovatele na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti zamítl. Tím Nejvyšší správní soud žádným způsobem nepředjímá své budoucí rozhodnutí o věci samé. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 5. listopadu 2009 JUDr. Ludmila Valentová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Právní věta:Vzhledem k tomu, že námitky proti opatření inspektorů České obchodní inspekce vydanému na základě §7 odst. 1 písm. a) zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, nemají dle §7 odst. 4 zákona o České obchodní inspekci odkladný účinek, nepozbývá takové opatření právních účinků ani v případě, kdy krajský soud na základě správní žaloby sice zruší rozhodnutí ředitele České obchodní inspekce o těchto námitkách a věc vrátí správnímu orgánu k dalšímu řízení, nezruší však samotné opatření inspektorů České obchodní inspekce. Takový rozsudek krajského soudu nemůže jakkoli ohrozit veřejný zájem, jehož ochranu má opatření inspektorů České obchodní inspekce zajišťovat. Pokud žalovaný správní orgán podá proti tomuto rozsudku krajského soudu kasační stížnost, nemůže se úspěšně domáhat přiznání jejího odkladného účinku.
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:05.11.2009
Číslo jednací:5 As 69/2009 - 75
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
nepřiznání odkl. účinku
Účastníci řízení:Česká obchodní inspekce, Inspektorát Plzeňský a Karlovarský
FORTIS-DB, spol. s r.o.
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:B
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2009:5.AS.69.2009:75
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024