ECLI:CZ:NSS:2009:7.AS.60.2007:63
sp. zn. 7 As 60/2007 - 63
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka
a soudců Mgr. Radovana Havelce a JUDr. Miluše Doškové v právní věci žalobce JUDr. O. K.,
zastoupeného JUDr. Václavem Vlkem, advokátem se sídlem Praha 8, Sokolovská 22, proti
žalovanému Policejnímu prezídiu Policie České republiky, se sídlem Praha 7, Strojnická 27,
v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 21. 9. 2007, č.
j. 7 Ca 176/2004 - 37,
takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 21. 9. 2007, č. j. 7 Ca 176/2004 - 37,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Rozhodnutím žalovaného ze dne 17. 3. 2004, č. j. P PR-166-6/SŘI-SOU-2003
(dále jen „napadené rozhodnutí“), nebylo ve smyslu §42j odst. 3 zákona č. 283/1991 Sb.,
o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o policii“), vyhověno
žádosti žalobce o likvidaci nepravdivých osobních údajů. Toto rozhodnutí napadl žalobce
u Městského soudu v Praze žalobou, kterou se domáhal jeho zrušení. Měs tský soud žalobu jako
nedůvodnou rozsudkem ze dne 21. 9. 2007, č. j. 7 Ca 176/2004 - 37, zamítl.
V odůvodnění napadeného rozsudku, dříve, než městský soud přistoupil k právní
argumentaci, uvedl plná znění právních předpisů, k nimž při rozhodování přihlédl (§42d, §42g
odst. 1 a 4, §42i odst. 1, §42j odst. 2 a 4 zákona o policii) . Z obsahu citovaných ustanovení pak
dovodil, že problematiku shromažďování osobních údajů upravuje zákon o policii komplexně.
Ke shromažďování informací přitom dochází bez souhlasu dotčených osob, jak mj. vyplývá
i z vymezení účelu policie ve státě. Přestože městský soud s žalobcem souhlasil v tom směru,
že ochrana soukromí a presumpce neviny je naprosto nezbytným atributem právního státu
a všichni ji musí v co největší míře dodržovat, zároveň vycházel z toho, že se v dané věci nejedná
o informace komukoli veřejně přístupné. Tyto informace, byť obsahují i osobní údaje o žalobci,
vede policie pro své potřeby, a proto nelze jednoznačně říci, že jejich uchováváním jsou výše
jmenovaná práva ohrožena. Městský soud se dále v rozsudku zabýval vymezením pojmu trestní
řízení, z jehož ustanovení §42g odst. 1 zákona o policii vychází. Uvedl, že s vymezením trestního
řízení tak, jak je předestřel žalobce, lze v zásadě souhlasit, nicméně nelze přehlédnout, že zákon
o policii podává širší zákonné vymezení zpracování údajů, než je pouhé vedení trestního řízení,
resp. shromažďování informací pouze pro případ, dojde-li alespoň k zahájení trestního řízení.
V tomto závěru městský soud odkázal na návětí §42g odst. 1 zákona o policii. Zpochybnil sice,
zda legislativní zkratka plnění úkonů policie v souvislosti s trestním řízením je přesná a precizně
formulovaná, jestliže §12 odst. 10 trestního řádu trestní řízení definuje úžeji, avšak i přes tuto
nepřesnost je, dle jeho názoru, zřejmé, že policie je oprávněna zpracovávat osobní údaje i tehdy,
pokud tato její činnost neskončí trestním řízením vedeným proti konkrétní osobě. Otázka,
zda v případě nezahájeného trestního stíhání má pro policii taková informace smysl, však je podle
městského soudu za současné právní úpravy pouze teoretická, neboť zákon toto oprávnění
policii svěřuje a je tak pouze na její úvaze, jak bude s informacemi dále pracovat. Smysl této
zákonné úpravy dle městského soudu spočívá např. v tom, aby při posuzování určitého skutku,
který nebyl trestným činem sám o sobě, mohlo být přihlédnuto k jinému skutku, který také sám
o sobě trestným činem nebyl. K námitce nepřezkoumatelnosti rozhodnutí žalovaného městský
soud uvedl, že jeho odůvodnění sice je velice stručné, ale je v něm uvedeno, z jakého důvodu
je žalobce v tomto informačním systému uveden a z jakého důvodu žalovaný žádosti nevyhověl,
stejně jako je zde uveden i účel informačního systému. Městský soud uznal, že v odůvodnění
mohlo být zmíněno, zda policie splnila svou povinnost prověřovat osobní údaje (§42i odst. 1
zákona o policii), avšak neuvedení této skutečnosti nepřezkoumatelnost nezakládá.
Proti tomuto rozsudku brojil žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížností odkazující
(posuzováno dle obsahu) na důvody uvedené v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a d) soudního
řádu správního (dále jen “s. ř. s.“).
Podle stěžovatele je pro posouzení žádosti o likvidaci osobních údajů v informačním
systému policie klíčové nikoli to, jak je s celým informačním systémem nakládáno,
ale co je o stěžovateli v tomto systému uvedeno. Má přitom za nepochybné, že do tohoto systému
musí být zaneseny všechny úkony, které policie ve vztahu ke ko nkrétním osobám prováděla,
a to i v případě, že nedošlo k zahájení trestního řízení. Pokud by stěžovatel přistoupil na názor
zastávaný městským soudem, musí být zjevné, v jakém postavení se nachází osoba nebo k jakému
stádiu se vztahuje konkrétní skutek, pro který byla tato os oba vyšetřována a sledována,
či jakýmkoli jiným způsobem v rámci zájmu policie monitorována a označena. V daném
konkrétním případě tak měla policie přezkoumat, proč právě tento konkrétní údaj o stěžovateli
je pro policii a její další činnost potřebný a proč by došlo k ohrožení plnění jejich úkolů, byl-li
by z informačního systému vymazán (tj. měla uvést, jaký konkrétní skutek, jednání či prověřování
musí být v evidenci zaneseno, zdali se jedná o vážné podezření nebo zjevné spekulativní trestní
oznámení, atp.). Logice této úvahy nasvědčuje i ustanovení §42i odst. 1 zákona o policii, podle
něhož je policie povinna nejméně jednou za tři roky prověřit, jsou-li zpracovávané osobní údaje
nadále potřebné pro plnění jejích úkolů, aby bylo zamezeno shromažďování zkreslujících
či matoucích informací, případně těch informací, které jen zatěžují systém.
Stěžovatel dále nesouhlasí se závěrem, že vedením informace pouze ve v nitřním
informačním systému bez přístupu veřejnosti nemůže dojít k narušení presumpce neviny
či porušení ochrany soukromí jednotlivce. S odkazem na ústavní zásady připomíná, že již samo
shromažďování informací představuje zásah do jeho osobnostních a základních lidských práv.
Přiměřeně principu každého informačního systému je však zjevné, že policie dělá běžné kontroly
podle zákona o policii pouze povrchově a vyřazuje ze systému jen informace, u nichž je na první
pohled zřejmé, že je již není potřeba uchovávat. Pokud se stěžovatel dožadoval vymazání
konkrétního údaje a v napadeném rozhodnutí není uvedeno konkrétně, proč je takový údaj
k plnění úkolů policie nutný, resp. proč by jeho vymazání znamenalo ohrožení plnění jejich
úkonů, pak je takové rozhodnutí nejen nepřezkoumatelné, ale došlo i k porušení základních zásad
správního řízení, neboť nebylo rozhodováno o předmětu věci. Argumentaci prostřednictvím
naprosto anonymní informace bez jakékoli informační hodnoty o vztahu stěžovatele
k označenému trestnému činu však nepokládá stěžovatel za přezkoumatelné odůvodnění
správního rozhodnutí.
Stěžovatel taktéž upozorňuje, že část ústního jednání před městským soudem
se nepromítla do odůvodnění rozsudku. V ní měl městský soud dovodit, že stěžovatel mohl díky
jednoznačné identifikaci jednacího čísla věci uplatnit své právo nahlédnout do spisu. K tomu
stěžovatel namítá, že v žádném právním předpisu nelze najít oporu pro to, aby prověřovaná
osoba, na rozdíl od jiných osob zúčastněných na trestním řízení, mohla do spisu nahlédnout.
Má zato, že by mu taková žádost byla odmítnuta pro nedostatek právního zájmu. Kromě toho
však není důvod, aby tak vůbec činil, jestliže mu zákon o policii dává možnost žádat přezkoumání
údajů právě tou cestou, kterou zvolil. V této souvislosti také poukazuje na své zaměstnání
advokáta, tedy osoby zúčastněné na množství soudních i správních řízeních proti státu. Má zato,
že se nachází v postavení, ve kterém je třeba zvýšeně dbát n a ochranu jeho osobních údajů
a poukazuje přitom na nález Ústavního soudu ze dne 17. 10. 2007, sp. zn. II. ÚS 789/06, v němž
Ústavní soud dovodil, že v rámci trestních řízení je běžnou praxí sledovat, odposlouchávat
či vyvíjet snahu prostřednictvím represivních orgánů státu proti účastníkům civiln ího řízení,
a to nejenom ve věcech, v nichž je protistranou stát, ale i tam, kde jsou protistranou soukromé
osoby. Právě proto by měl být postup žalovaného přezkoumatelný, a nikoli jen vyřízen jedinou
větou, která není ničím jiným než opakováním zákonného textu.
Závěrem stěžovatel poukazuje i na nepřezkoumatelnost rozsudku městského soudu,
neboť v něm není uvedeno, proč právě konkrétní věc stěžovatele a konkrétní údaj v žádosti
označený je takovým údajem, který musí být v rámci evidence policie uchováván,
protože se jedná o údaj, jehož likvidace by ve smyslu §42j odst. 4 zákona o policii mohla
zapříčinit ohrožení plnění úkonů policie v souvislosti s trestním řízením. Rozdíl v pojmech
uvedených v trestním řízení a pojmech upravených zákonem o policii je tak markantní, že jej
nelze překlenout výkladem, o nějž se městský soud pokusil. S ohlede m na současnou právní
úpravu by neměly být žádné údaje o jakékoliv osobě součástí informačního systému policie
s výjimkou pohřešovaných osob.
Žalovaný k podané kasační stížnosti uvedl, že záko n o policii upravuje problematiku
shromažďování osobních údajů komplexně. Policie zpracovává osobní údaje na základě
zákonného zmocnění (§42g odst. 4 zákona o policii) i bez souhlasu osob; přitom je povinna dbát
práva na ochranu jejich soukromého a osobního života. Toto oprávnění mj. vyplývá i z vymezení
účelu policie ve státě. V právním státě musí být navíc shromažďované údaje chráněny před
zneužitím. Předmětný informační systém slouží výhradně pro vnitřní práci policie (pro koordinaci
práce a její efektivní řízení a také jako orientační rejstřík stíhaných, podezřelých a prověřovaných
osob, zejména pro poskytování údajů o kriminální minulosti osob podle trestně právní kvalifikace
a k zajištění konání společného řízení podle zvláštního předpisu) a je nepříp ustné tyto informace
z těchto systémů využívat jinak než pro služební účely. Právě toto podstatné omezení zdůvodňuje
možnost uchovávání osobních údajů, aniž by se to mohlo nějak dotknout oprávněných zájmů
stěžovatele. I přes pochybnost soudu o preciznosti formulace §42g odst. 1 zákona o policii
zastává žalovaný názor, že policie je oprávněna zpracovávat osobní údaje i tehdy, když tato její
činnost neskončí trestním řízením proti konkrétní osobě. Žalovaný se ztotožňuje se závěrem,
že skutečnost, zda určitá informace má pro policii smysl i pro případy nezahájeného trestního
stíhání, je pouze teoretická. Zákon o policii toto oprávnění policii svěřuje a je na její úvaze
a odpovědnosti, jak bude s informacemi pracovat. Závěrem poukázal na odůvodnění rozsudku,
v němž městský soud konstatoval, že zákonné důvody pro nevyhovění žádosti podle §42j odst. 4
zákona o policii byly ve správním rozhodnutí uvedeny a pouze to, že v odůvodnění není
zmíněno, zda policie splnila svou povinnost prověřovat zpracovávané údaje, nezakládá
nepřezkoumatelnost. Z těchto důvodů navrhuje, aby byla kasační stížnost zamítnuta.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v rozsahu podané kasační stížnosti
(§109 odst. 2, věta před středníkem s. ř. s.) a z důvodů v ní uvedených (§109 odst. 3,
věta před středníkem s. ř. s.). Ve věci přitom rozhodl bez nařízení jedn ání za podmínek
vyplývajících z §109 odst. 1, věty první s. ř. s.
Kasační stížnost je důvodná.
V kasační stížnosti vznesl stěžovatel námitku nepřezkoumatelnosti; ta ovšem míří jak vůči
odůvodnění napadeného rozhodnutí, tak vůči rozsudku městského soudu. Námitka
nepřezkoumatelnosti tedy částečně směřuje do stížního důvodu podle §103 odst. 1 písm. a)
s. ř. s. (tj. do nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem
v předcházejícím řízení, kterou také stěžovatel v souvislosti s jinou právní argumentací explicitně
namítá), a částečně do stížního důvodu uvedeného v §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. Námitku
nepřezkoumatelnosti rozsudku městského soudu je přitom třeba vypořádat na prvním místě,
neboť teprve poté, dospěje-li zdejší soud k závěru, že napadené rozhodnutí přezkoumatelné je,
může se zpravidla zabývat dalšími stížními námitkami (viz např. rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 8. 3. 2005, č. j. 3 As 6/2004 - 105, publikovaný pod č. 617/2005 Sb. NSS) .
Konstantní judikatura pojímá za nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů zejména
takové rozhodnutí, z něhož není zřejmé, proč soud nepovažoval za důvodnou právní
argumentaci účastníka žalobního řízení a proč má žalobní námitky účastníka za liché, mylné
nebo vyvrácené, a to zejména tehdy, jde -li o právní argumentaci, na níž je postaven základ žaloby;
dále za nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost považuje judikatura takové rozhodnutí, z něhož
zejména jednoznačně nevyplývá, podle kterých ustanovení a podle jakých právních předpisů byla
v kontextu podané správní žaloby posuzována zákonnost napadeného správního
rozhodnutí (srov. např. rozsudek ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Ads 58/2003 - 75, publikovaný
pod č. 133/2004 Sb. NSS nebo rozsudek ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Azs 47/2003 - 130,
publikovaný pod č. 244/2004 Sb. NSS).
Veden výše nastíněným pojetím nepřezkoumatelnosti dospěl Nejvyšší správní soud
k závěru, že z rozsudku lze jednoznačně zjistit, jaké skutečno sti a podklady byly městským
soudem vzaty v úvahu a proč; zejména je z odůvodnění zřejmé, že městský soud považoval
napadené rozhodnutí za přezkoumatelné (byť spíše stručně odůvo dněné) a taktéž že neshledal
na straně žalovaného žádnou zákonnou či jinou překážku dalšího uchovávání (zpracovávání)
informace o tom, že stěžovatel byl v minulosti prověřován v souvislosti se spáchaným trestným
činem. Nesouhlas stěžovatele s hodnocením věci soudem přitom nemůže sám o sobě znamenat
nepřezkoumatelnost jeho rozhodnutí, a to ani za situace, kdy odůvodnění rozsudku de facto
verifikuje závěry žalovaného. Navíc stěžovatel se závěry městského soudu v kasační stížnosti sám
polemizuje, tudíž mu musí být zřejmé. Z těchto důvodů tedy námitka nepřezkoumatelnosti
rozsudku městského soudu [§103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.] nemohla uspět.
Poté, co rozsudek městského soudu obstál v testu přezkoumatelnosti, může Nejvyšší
správní soud přejít k druhé stížní námitce, a to k namítanému nesprávnému posouzení právní
otázky soudem v předcházejícím řízení [§103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. ], konkrétně nejprve
k tvrzené nepřezkoumatelnosti rozhodnutí žalovaného. O této námitce městský soud uvážil tak,
že rozhodnutí žalovaného, resp. odůvodnění tohoto rozhodnutí, „je sice poměrně velice stručné, je zde
však konkrétně uvedeno, z jakého důvodu je žalobce v tomto informačním systému uveden, přičemž je uveden i účel
tohoto informačního systému.“. Městský soud dále naznal, že v odůvodnění napadeného rozhodnutí
mohlo být zmíněno, zda policie splnila svou povinnost prověřovat zpracovávané osobní údaje
(§42i odst. 1 zákona o policii), nicméně že neuvedení této skutečnosti nezakládá
nepřezkoumatelnost napadeného rozhodnutí jako takového, neboť zákonné důvody nevyhovění
žádosti uvedeny byly. Zdejší soud proto musí posoudit, zda námitka nepřezkoumatelnosti
rozhodnutí žalovaného byla městským soudem posouzena správně nebo zda mělo být napadené
rozhodnutí zrušeno ve smyslu §76 odst. 1 písm. a) s. ř. s. pro nepřezkoumatelnost spočívající
v nesrozumitelnosti nebo nedostatku důvodů.
K otázce nepřezkoumatelnosti správního rozhodnutí lze v nejobecnější rovině odkázat
na předchozí část tohoto rozsudku s tím, že výše citovaná judikatura představuje výkladové
vodítko nejen pro úvahu o tom, zda lze za přezkoumatelné považovat závěry rozsudku,
ale i pro posouzení přezkoumatelnosti rozhodnutí správního orgánu.
V projednávané věci bylo žalovaným rozhodováno o žádosti stěžovatele o likvidaci
nepravdivých osobních údajů v informačním systému policie. Podle §42j odst. 4 zákona o policii
nevyhoví policie žádostem o sdělení osobních údajů vztahujících se k žadateli (§42j odst. 1)
a žádostem o likvidaci nebo opravu nepravdivých nebo nepřesných osobních údajů (§42j odst.
2), pokud by tím došlo k ohrožení plnění úkolů policie v souvislosti s trestním řízením [§42j odst. 4
písm. a)] nebo k ohrožení oprávněných zájmů třetí osoby [§42j odst. 4 písm. b]; nevyhovuje -li se však
žadateli, musí být rozhodnutí o žádosti písemně odůvodněno.
Lze především souhlasit s názorem stěžovatele i městského soudu, že legislativní zkratka
plnění úkolů policie v souvislosti s trestním řízením obsahově překračuje meze trestního řízení tak,
jak jsou věcně a časově ohraničeny v trestním řádu, a je použitelná pouze pro účely zákona
o policii. Jak vyplývá z §42g odst. 1 zákona o policii, tento pojem v sobě zahrnuje nejenom
konání vyšetřování o trestných činech a zjišťování pachatelů trestných činů , ale i předcházení
a odhalování trestné činnosti (tedy úkoly prevenčního a přezvědného rázu). Taktéž použitím
sousloví v souvislosti zákonodárce naznačil, že zpracovávání osobních údajů může souviset
jak s činností policie před zahájením trestního řízení, tak dokonce i po jeho pravomocném
skončení. Není tedy důvod uvedenou definici porovnávat s definicí trestního řízení tak,
jak je podána v trestním řádu, neboť zákon o policii si v části, která se týká zpracování osobních
údajů, klade za cíl definovat úkoly policie, v souvislosti s nimiž ke zpracování údajů dochází,
nikoli trestní řízení jako takové. Nejvyšší správní soud tak uzavírá, že §42g odst. 1 zákona
o policii skutečně dává policii oprávnění zpracovávat osobní údaje i nad rámec trestního řízení,
jak je definováno trestním řádem. Vzhledem k tomu, že se jedná nejen o zcela srozumitelné,
ale především na sobě nezávislé definice přijaté pro účely různých zákonů, není třeba je jakkoli
vzájemně porovnávat či uměle stavět do kolize a případné vnímané rozdíly překlenovat výkladem.
V návaznosti na výše uvedené lze tedy dát za pravdu městskému soudu v tom směru, že platná
právní úprava shromažďování osobních údajů v souvislosti s prověřováním spáchaných trestných
činů v principu umožňuje, a to i tehdy, pokud shromažďované údaje nikdy nenaleznou odraz
v zahájeném trestním řízení.
Tím však není nijak dotčeno ustanovení §42j odst. 4 in fine zákona o policii, tj. povinnost
žalovaného písemně odůvodnit rozhodnutí o nevyhovění žádosti o likvidaci nebo opravu
nepravdivých nebo nepřesných osobních údajů. Přestože totiž zákonodárce zpracování osobních
údajů v souvislosti s plněním úkolů souvisejících s trestním řízením umožnil, byl si vědom
citlivosti této problematiky, a to zejména v tom směru, že i přes nepopiratelný zájem
na zachování veřejného pořádku a bezpečnosti dochází již samotným shromažďováním
informací k zásahu (byť legitimnímu) do ústavně zaručených práv jednotlivce (ať již se jedná
o právo na ochranu soukromí či presumpci neviny). K tomuto zásahu dochází i tehdy, pokud
shromažďované osobní údaje nejsou zamýšleny ke zveřejnění a jsou náležitě zabezpečeny
před zneužitím či únikem. Tomu ostatně odpovídá i obsah dokumentů, na jejichž základě byla
uvedená právní úprava do zákona o policii přijata [např. čl. 2.2. a 8 doporučení Výboru ministrů
Rady Evropy R (87) 15 ze dne 17. 9. 1987]. Z tohoto důvodu byla také do zákona o policii
zavedena řada vyvažujících institutů, mezi něž patří právě žádost o sdělení, jaké osobní údaje
vztahující se k osobě žadatele policie zpracovává, žádost o likvidaci či opravu nepřesných
či nepravdivých údajů a periodické prověřování potřebnosti dalšího zpracování údajů (§42i
odst. 1 zákona o policii). Vzhledem k tomu, že zákonodárcem byl zvolen zvláštní procesní režim,
vylučující dopad správního řádu (včetně opravných prostředků či zmiňovaného práva nahlížet
do spisu ve smyslu §38 tohoto zákona; nahlížení do spisu podle trestního řádu je taktéž
s ohledem na §65 trestního řádu vyloučeno pro jiné osoby než obviněného, poškozeného
a zúčastněnou osobu), nelze tím spíše rezignovat na požadavek odůvodnění tak,
aby i přes specifický účel shromažďování osobních údajů (předcházení, vyhledávání a odhalování
trestné činnosti a stíhání trestných činů a zajištění veřejného pořádku a vnitřní bezpečnost i) byla
v nejvyšší možné míře garantována ústavní práva žadatele.
Pro účely řádného odůvodnění rozhodnutí o zamítnutí žádosti tudíž nepostačuje,
aby žalovaný jen stroze odkázal na text zákona o policii, který mu umožňuje žádosti nevyhovět
[zde na §42j o dst. 4 písm. a) - ohrožení plnění úkolů policie v souvislosti s trestním řízením]. Bez ohledu
na to, zda by aplikace tohoto ustanovení připadala vůbec v potaz (viz dále), nelze přehlédnout,
že takové odůvodnění vůbec nereflektuje individuální aspekty případu a pro žadatele postrádá
jakoukoli vypovídací hodnotu. Není přitom třeba, aby žalovaný v nadměrných podrobnostech
žadateli vysvětloval fungování informačního systému nad rámec těch skutečností, které mají
přímou spojitost s jeho konkrétní žádostí. V zájmu srozumitelnosti a přezkoumatelnosti je nutno
v odůvodnění rozhodnutí především rozvést skutečnosti, které odmítnutí žádosti odůvodňují
(zde tvrzené ohrožení plnění úkolů policie), a to v takovém rozsahu, aby bylo zřejmé,
jak k tomuto závěru žalovaný dospěl a o jaké okolnosti se v této úvaze opíral. V případech,
kdy by naplnění tohoto požadavku vedlo k popsanému ohrožení, je ostatně možné volit
specifický postup uvedený v §42j odst. 5 zákona o policii (z povahy věci je však nutno
přistupovat k těmto případům maximálně restriktivně). Stejně tak by se odůvodnění rozhodnutí
mělo zaměřit na případné objasnění důvodů, proč nelze uchovávané osobní údaje považovat
za nepřesné nebo nepravdivé a proč (tento požadavek rozhodnutí žalovaného splňuje).
V opačném případě je rozhodnutí nepřezkoumatelné a soud je povinen je podle §76 odst. 1
písm. a) s. ř. s. zrušit.
Nejvyšší správní soud považuje v této souvislosti za potřebné blíže rozvést důvody,
které ho vedly ke shora vyslovenému závěru o nutnosti přezkoumateln ým způsobem odůvodnit
potřebu dalšího zpracovávání informací v rozhodnutí vydaném v režimu §42j odst. 4 písm. a)
zákona o policii. Hlava pátá a šestá zákona o policii totiž stanoví pro zpracovávání informací
včetně osobních údajů základní pravidlo, a sice , že k tomuto zpracovávání může docházet pouze
v rozsahu nezbytně nutném pro plnění úkolů policie (§42d); osobní údaje pak navíc mohou být
zpracovávány jen po dobu nezbytnou k účelu jejich zpracování [§42g odst. 1 písm. c)]. Tato
omezení se vztahují na všechny druhy osobních údajů (lhostejno zda pravdivé, dubiosní apod.)
bez rozlišení; zákon současně policii ukládá povinnost periodicky provádět kontrolu
zpracovávaných osobních údajů z hlediska oprávněnosti jejich dalšího zpracovávání
(§42j odst. 1 zákona o polici). Ochranu před neoprávněným zpracováváním osobních údajů
(tedy činností překračující popsaná omezení) ve smyslu vyvolání „kontrolního“ řízení zákon
dotčeným osobám poskytuje pouze pokud jde o osobní údaje nepravdivé nebo nepřesné (§42j
odst. 2 zákona o policii); zakotvuje též právo domáhat se sdělení, jaké osobní údaje jsou
k osobě žadatele zpracovávány (§42i odst. 1 zákona). Z těchto oprávnění zákon o policii stanoví
v §42j odst. 4 a 5 omezení; z důvodů, které nelze z textu zákona ani z důvodové zprávy seznat,
však vůbec nepočítá s možností dožadovat se likvidace osobních údajů, které již nejsou
pro plnění úkolů policie v souvislosti s trestním řízením potřebné.
V daném případě se nicméně jednalo o žádost o likvidaci nepravdivých osobních údajů.
Odhlédne-li soud od dalších myslitelných modalit předvídaných v §42j zákona o policii,
je zřejmé, že za situace, kdy správní orgán žádosti podané dle §42j odst. 2 citovaného zákona
nevyhoví, může tak učinit pouze cestou odůvodněného rozhodnutí (§42j odst. 4 in fine zákona),
a to pouze ze dvou důvodů. Prvním bude existence zpracovávaných nepravdivých či nepřesných
osobních údajů, jejichž likvidace však nemusí být provedena z důvodů uvedených v §42j odst. 4
zákona o policii; druhým (zákonem sice nepředpokládaným, nicméně logicky se nabízejícím)
důvodem může být zjištění, že policie sice osobní údaje týkající se žadatele zpracovává, nejde
nicméně o údaje nepravdivé či nepřesné. Právě o posledně zmiňovaný případ se jednalo i v nyní
posuzované věci. Správní orgán zde dostál své povinnosti odůvodnit své negativní rozhodnutí
některým z výše popsaných důvodů, neboť uvedl, že zpracovávané osobní údaje týkající
se osoby stěžovatele byly uvedeny do souladu se skutečným stavem věci a nelze je proto
považovat za údaje nepravdivé či nepřesné. Jeho povinností však bylo vypořádat
se přezkoumatelným způsobem (jak uvedeno výše) i s existencí druhé, obecně platné podmínky
pro zpracovávání jakýchkoli osobních údajů policií, tedy s podmínkou další potřebnosti těchto
údajů. Zde je třeba znovu upozornit, že podmínka další potřebnosti zpracovávání osobních údajů
pro potřeby plnění úkonů policie v souvislosti s trestním řízením (§42i odst. 1 zákona o policii) se vztahuje
na veškeré osobní údaje a její případné nesplnění musí vést nutně i v řízení vedeném dle §42j
odst. 2 až 6 zákona o policii k rozhodnutí o likvidaci příslušných údajů. Této své povinnosti
žalovaný nedostál a omezil se pouze na (jak již bylo konstatováno) zcela bezobsažné konstatování
o ohrožení plnění úkolů policie v souvislosti s trestním řízením. Pokud by tento jeho dílčí závěr byl
odůvodněn přezkoumatelným způsobem, bylo by možné obligatorní podmínku potřebnosti dalšího
zpracovávání údajů pro plnění úkolů policie považovat fakticky za zdůvodněnou (ve smysl u
přezkoumatelnosti), neboť je logické, že bylo-li by sdělením důvodů odepření vyhovění žádosti
ohroženo plnění úkolů policie v souvislosti s trestním řízením, nepochybně by muselo jít o informace,
které policie pro plnění svých úkolů potřebuje. To se nejen nestalo, ale není ani zřejmé, proč žalovaný
jako na důvod nutnosti dalšího zpracovávání předmětných údajů odkazoval právě na specifický
důvod uvedený v §42j odst. 4 písm. a) zákona o policii (namís to na důvod obecný, uvedený
v §42i odst. 1 zákona), nebyla-li vůbec splněna podmínka pro aplikaci prvně zmiňovaného
ustanovení uvedená v §42j odst. 2 zákona, tedy existence neprav divých nebo nepřesných údajů.
I z tohoto důvodu lze tedy v odůvodnění rozhodnutí žalovaného spatřovat vnitřní rozpor
či alespoň výrazný argumentační deficit.
Shledal-li tedy městský soud odůvodnění napadeného rozhodnutí, které se omezuje
na popis zpracovávaných osobních údajů stěžovatele a na účel informačního systému, v němž
jsou uchovávány, aniž by však bylo rozvedeno, proč jsou tyto informace potřebné pro plnění úkolů policie
v souvislosti s trestním řízením (za specifický případ splnění této podmínky by mohlo být považováno
i žalovaným tvrzené ohrožení plnění úkolů policie v souvislosti s trestním řízením), za dostačující, neuvážil
o této otázce správně, neboť takto koncipované odůvodnění napadeného rozhodnutí nesplňuje
atributy přezkoumatelnosti v tom smyslu, jak jsou vymezeny v předchozích částech odůvodnění
tohoto rozsudku. Městský soud tudíž pochybil, pokud napadené rozhodnutí nezrušil a nevrátil
je žalovanému pro vady řízení podle §76 odst. 1 písm. a) s. ř. s. a je proto naplněn kasační důvod
uvedený v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. K tomu Nejvyšší správní soud jen pro úplnost
dodává, že nedostatek odůvodnění rozhodnutí vydaného ve správním řízení nemůže
být dodatečně zhojen ani případným podrobnějším rozborem právní problematiky, učiněným
ale až ve vyjádření k podané žalobě (obdobně rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
13. 10. 2004, č. j. 3 As 51/2003 - 58, dostupný z: http://www.nssoud.cz).
Za situace, kdy Nejvyšší správní soud konstatoval existenci důvodů pro zrušení
rozhodnutí žalovaného již v řízení před městským soudem postupem dle §76 odst. 1 písm. a)
s. ř. s., se z povahy věci k dalším sporným otázkám (až na výjimky) meritorně vyjádřit nemůže.
Pokud totiž soud dospěje k závěru o nepřezkoumatelnosti správního rozhodnutí, uvede pouze
důvody, v nichž tuto nepřezkoumatelnost spatřuje a další žalobní námitky již nepře zkoumává
(srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 3. 2005, č. j. 3 As 6/2004 - 105,
publikovaný pod č. 617/2005 Sb. NSS). Za situace, kdy měla být nepřezkoumatelnost
napadeného rozhodnutí žalovaného konstatována již v řízení před krajským soudem, musí
se uvedený postulát logicky uplatnit i v řízení o kasační stížnosti.
Pokud jde konečně o kasační námitku reagující na tvrzené ústní odůvodnění napadeného
rozsudku městského soudu, touto stížní argumentací se zdejší soud nezabýval, neboť může
reagovat pouze na závěry vtělené do odůvodnění písemného vyhotovení napadeného rozsudku.
Vzhledem k tomu, že Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost důvodnou, nezbylo
mu, než za podmínek vyplývajících z ustanovení §110 odst. 1, věty první s. ř . s., rozsudek
Městského soudu v Praze rozsudkem zrušit a věc mu vrátit k dalšímu řízení.
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne městský soud v novém rozhodnutí
ve věci (§110 odst. 2, věta první s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 29. května 2009
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu