Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27.01.2010, sp. zn. 6 Ads 129/2009 - 74 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2010:6.ADS.129.2009:74

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2010:6.ADS.129.2009:74
sp. zn. 6 Ads 129/2009 - 74 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Bohuslava Hnízdila a soudkyň JUDr. Kateřiny Šimáčkové a JUDr. Milady Tomkové v právní věci žalobce: prof. JUDr. Ing. R. M., CSc., proti žalované: Česká správa sociálního zabezpečení, se sídlem Křížová 25, Praha 5, proti rozhodnutí žalované ze dne 6. 5. 2008, v řízení o kasační stížnosti žalované proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 15. 4. 2009, č. j. 2 Cad 104/2008 - 40, takto: I. Kasační stížnost se za m ítá . II. Žalobci se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti nepřizn á vá . Odůvodnění: Žalovaná (dále jen „stěžovatelka“) se včas podanou kasační stížností domáhá zrušení rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 15. 4. 2009, č. j. 2 Cad 104/2008 - 40, kterým bylo zrušeno její rozhodnutí ze dne 6. 5. 2008, č. X. Stěžovatelka se domáhá zrušení napadeného rozsudku proto, že žalobce při jednání před soudem prokázal nové skutečnosti, potvrzuj ící, že v době od 1. 7. 1961 do 31. 8. 1977 pracoval v zaměstnání, zařazeném v I.A pracovní kategorii. Soud pak zavázal stěžovatelku, aby v dalším řízení na základě nových skutečností rozhodla o nároku na starobní důchod žalobce. Stěžovatelka namítala, že jedinou možností žalobce, jak prokázat skutečnost, že v rozhodné době pracoval v zaměstnání zařazeném v I.A pracovní kategorii, je doložit „přílohu č. 126“, kterou vystaví organizace, v níž pracoval. Pouze tato příloha je jediným způsobilým dokladem k prokázání této skutečnosti; jiné doklady, jako je třeba potvrzení zaměstnavatele z roku 1987, jsou nedostačující a nevěrohodné. Ve vyjádření ke kasační stížnosti žalobce poukázal na to, že hodnocení důkazů nepřísluší stěžovatelce, ale soudu, a proto navrhl kasační stížnost zamítnout. Městský soud se v napadeném rozsudku zabýval zejména otázkou, kdy vznikl žalobci nárok na starobní důchod, a tedy kdy dovršil věk pro jeho přiznání, k čemuž bylo nutno se zabývat tím, jak dlouho vykonával práci zařazenou do I.A nebo I.AA kategorie. Na základě řady dokladů, které žalobce městskému soudu předložil, dospěl městský soud k závěru, že celkový výkon zaměstnání žalobce dle §14 odst. 2 písm. b) zákona č. 100/1988 Sb. byl delší než 20 roků a žalobci tak vznikl nárok na s tarobní důchod dosažením věku 55 let, tedy k datu 6. 8. 1993, a další dobu jeho zaměstnání od 6. 8. 1993 do 1. 4. 2008 lze považovat za dobu zaměstnání vykonávanou po vzniku nároku na starobní důchod. Dříve než Nejvyšší správní soud přistoupil k věcnému posouzení kasační stížnosti, bylo na něm zhodnotit, zda kasační stížnost splňuje všechny formální náležitosti, které na ni klade soudní řád správní. Dospěl k závěru, že kasační stížnost byla podána včas, napadené rozhodnutí je rozhodnutím, proti kterému lze tento mimořádný opravný prostředek ve smyslu §102 s. ř. s. podat, a stěžovatelka byla účastníkem řízení, z něhož napadené rozhodnutí vzešlo. Rovněž je řádně zastoupena ve smyslu §105 odst. 2 s. ř. s. Kasační stížnost je tedy přípustná. Důvodnost kasační stížnosti pak Nejvyšší správní soud posoudil v rozsahu kasačních důvodů stěžovatelem uplatněných. Stěžovatel uvádí, že uplatňuje kasační důvody podle §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s. a že soud prvního stupně rozhodl na základě nedostatečně zjištěné ho skutkového stavu. Závěr stěžovatelky, že jediným relevantním dokladem pro hodnocení doby zaměstnání ve výhodnější pracovní kategorii je „příloha č. 126“ a že jiné důkazy, byť by byly provedeny před soudem a jím uznány za relevantní, nejsou pro účel hodnocení doby zaměstnání ve výhodnější pracovní kategorii dostačující, není správný. Stěžovatelka v prvé řadě neuvádí, o jakou právní úpravu opírá své tvrzení, že jediným relevantním důkazem pro zařazení do pracovní kategorie pro účely důchodových nároků je jí požadovaná „příloha č. 126“. Nejvyšší správní soud upozorňuje, že §85 a §84 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení sice zavádí specifika dokazování v řízení ve věcech důchodového pojištění, avšak dokazování v oblasti pracovních kategorií neupravuje. Pokud pak jde o dokazování v řízení soudním, Nejvyšší správní soud poukazuje na svou dosavadní judikaturu (srov. rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 5. 2009, č. j. 4 Ads 12/2009 - 83, dostupné na www.nssoud.cz), navazující na judikaturu krajských soudů, kde dospěl k závěru, že krajský soud může na základě provedeného dokazování v souladu s §77 odst. 2 s. ř. s. dospět k závěru odchylnému oproti závěru České správy sociálního zabezpečení, a zavázat správní orgán závěrem o tom, zda práce vykonávaná žalobcem odpovídala zcela zaměstnání zařazenému do I. pracovní kategorie. V takovémto případě krajský soud žalobou napadené rozhodnutí zruší pro vady řízení spočívající v nedostatečně zjištěném skutkovém stavu. Soudní řád správní má ve svém ustanovení §77 zakotvena pravidla pro dokazování ve správním soudnictví. Nejde sice o speciální úpravu ve vztahu k dokazování podle občanského soudního řádu, nicméně správní soud je při přezkoumávání žalobou napadeného rozhodnutí povinen posoudit a zhodnotit, zda správní orgán dostatečně zjistil a objasnil skutkový stav, z něhož při rozhodování vycházel. Zjistí-li v tomto směru vady takového rázu, které vyvolávají pochybnost o zákonnosti napadeného rozhodnutí, zruší napadené rozhodnutí třeba i bez jednání. Dojde-li k závěru, že je potřebné a účelné, aby sám provedl dokazování směřující ke zjištění skutkového a právního stavu, který tu byl v době rozhodování správního orgánu (§75 odst. 1 s. ř. s.), provede dokazování zásadně při jednání (§77 odst. 1 s. ř. s.). Podle zásad uvedených v §52 (zejména odstavec 1 s. ř. s. ) soud rozhodne, které z navržených důkazů provede, a může provést i důkazy jiné (a za případného přiměřeného použití příslušných ustanovení občanského soudního řádu). Soud není vázán skutkovým stavem, jak jej zjistil správní orgán, může proto v rámci dokazování zopakovat, tj. znovu provést důkazy, které již provedl správní orgán, nebo provést důkazy, které správní orgán vůbec neprovedl. Při rozhodování pak vychází jak z důkazů zopakovaných, tak z důkazů, které provedl sám; tyto důkazy pak zhodnotí podle zásady volného hodnocení důkazů, tj. každý jednotlivě a všechny v jejich souhrnu a vzájemné souvislosti s důkazy provedenými v řízení před správním orgánem. Ve svém rozhodnutí pak vyjde ze skutkového a právního stavu takto zjištěného. Jestliže poté, co sám provedl dokazování, žalobou napadené rozhodnutí zruší a vrátí věc žalovanému správnímu orgánu k dalšímu řízení, je správní orgán povinen zahrnout v tomto dalším řízení i důkazy provedené soudem mezi podklady pro svá rozhodnutí, ačkoliv je sám neprovedl. (srov. citované rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 5. 2009, č. j. 4 Ads 12/2009 - 83) Správní orgán je rovněž vázán i výsledky hodnocení provedených důkazů a z nich vycházejícím právním názorem. V tomto případě pak stěžovatelka vlastně nenapadá skutkové závěry učiněné v napadeném rozsudku ani právní závěry, jež z nich soud vyvodil, ale nezákonnost rozhodnutí soudu i vady řízení před ním spatřuje v tom, že soud použil jiné důkazy než důkazy, které je stěžovatelka zvyklá používat. Stěžovatelka se sice paušálně dovolává povinností zaměstnavatele stanovených zákonem č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, aniž by však uvedla, jaký konkrétní právní předpis stanoví formy a způsoby dokazování zařazení zaměstnání do I. pracovní kategorie. Nejvyšší správní soud z důvodů výše uvedených kasační stížnost stěžovatelky neshledal důvodnou, a proto ji podle §110 odst. 1 s. ř. s. zamítl. Stěžovatelka, která v řízení o kasační stížnosti neměla úspěch, nemá právo na náhradu nákladů řízení (§60 odst. 1 a contrario za použití §120 s. ř. s.). Žalobci, jemuž by jinak právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo, soud náhradu nákladů řízení nepřiznal, neboť náhradu nákladů řízení neuplatňoval. Poučení: Proti tomuto rozsudku n e js ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 27. ledna 2010 JUDr. Bohuslav Hnízdil předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:27.01.2010
Číslo jednací:6 Ads 129/2009 - 74
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Česká správa sociálního zabezpečení
Prejudikatura:4 Ads 12/2009 - 83
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2010:6.ADS.129.2009:74
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024