ECLI:CZ:NSS:2014:8.APS.1.2013:58
sp. zn. 8 Aps 1/2013 - 58
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Michala Mazance
a soudců Mgr. Davida Hipšra a JUDr. Jana Passera v právní věci žalobce: ZIMBO
CZECHIA s. r. o., se sídlem Na Zátorách 8, Praha 7, zastoupen JUDr. Jiřím Vaníčkem,
advokátem se sídlem Šaldova 34/466, Praha 8, proti žalovanému: Státní zemědělská
a potravinářská inspekce, inspektorát v Táboře, se sídlem Purkyňova 2533, Tábor, o žalobě
na ochranu před nezákonným zásahem, o kasační stížnosti žalobce proti usnesení Krajského
soudu v Českých Budějovicích ze dne 11. 1. 2013, čj. 10 A 127/2012 – 67,
takto:
I. Kasační stížnost se zamít á.
II. Žalobce n emá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
III. Žalovanému se n ep ři zn áv á právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
Odůvodnění:
I.
[1] Žalovaný provedl dne 27. 8. 2012 kontrolu prodeje potravin v prodejně žalobce
v Havlíčkově Brodě, Masarykova 3552. Žalobce podal dne 13. 12. 2012 u Krajského soudu
v Českých Budějovicích žalobu na ochranu před nezákonným zásahem žalovaného. Požadoval,
aby soud vydal rozsudek, že kontroly potravin živočišného původu a výrobků z nich vyrobených,
které žalovaný provádí v provozovnách žalobce, jsou nezákonné a dále soud žádal,
aby žalovanému zakázal pokračovat v těchto kontrolách.
[2] Žalobce současně požádal o vydání předběžného opatření, aby se žalovaný zdržel
provádění kontrol prodeje potravin živočišného původu a výrobků z nich vyrobených ve všech
prodejnách žalobce, a to až do okamžiku vykonatelnosti soudního rozhodnutí.
II.
[3] Krajský soud usnesením ze dne 11. 1. 2013, čj. 10 A 127/2012 – 67, žalobu odmítl
pro opožděnost na základě §46 odst. 1 písm. b) s. ř. s. ve spojení s §84 odst. 1 s. ř. s.
[4] Podle §84 odst. 1 s. ř. s. je subjektivní lhůta k podání žaloby vázána na vědomost žalobce
o nezákonném zásahu. Krajský soud předeslal, že na rozdíl od věci posuzované rozšířeným
senátem v usnesení ze dne 31. 8. 2005, čj 2 Afs 144/2004 – 110, který se zabýval daňovou
kontrolou, v posuzovaném případě probíhala kontrola podle zákona č. 552/1991 Sb., o státní
kontrole. To, že byla zahájena a probíhala kontrola, bylo žalobci známo již v okamžiku,
kdy se pracovníci žalovaného dostavili a předložili doklady potřebné k provádění kontroly.
Okamžik, kdy se žalobce dozvěděl o probíhající kontrole, v níž spatřuje nezákonný zásah,
byl proto určen dnem kontroly, tj. 27. 8. 2012. Námitky se podávají proti obsahu protokolu,
jehož obsahem je popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků a označení právních
předpisů, které byla porušeny a nikoliv proti zahájení kontroly a jejímu uskutečnění.
[5] Tvrdí-li žalobce, že vyčkával na výsledek posouzení jím vznesených námitek, který mu byl
doručen dne 30. 11. 2012, pak i v tomto případě byla žaloba podána opožděně. Z rozsudku
Nejvyššího správního soudu sp. zn. 9 Aps 3/2012, vyplývá, že pokud došlo k vyčerpání jiných
prostředků ochrany či nápravy před podáním žaloby, subjektivní lhůtu je třeba vztahovat
k vědomosti o vyřízení tohoto prostředku. Může ovšem nastat i situace, kdy bude o námitkách
proti postupu kontrolního pracovníka rozhodnuto po uplynutí lhůty po jejich vyřízení či o nich
nebude rozhodnuto vůbec. V takovém případě je třeba lhůtu k podání žaloby počítat
od okamžiku marného uplynutí lhůty pro vyřízení námitek (srov. shora uvedené usnesení
rozšířeného senátu). Pokud by se žalobní lhůta odvíjela v každém konkrétním případě
od doručení rozhodnutí o námitce, byl by tím popřen smysl ochrany, která nastupuje tam,
kde se žádná rozhodnutí nevydávají. V případě, že by správní orgán rozhodnutí o námitkách
vůbec nevydal, okamžik, od kterého by se odvíjela lhůta pro podání žaloby, by tak de facto nikdy
nemohl nastat.
[6] Jelikož žalobce uplatnil námitky dne 30. 8. 2012, mělo být o nich rozhodnuto nejpozději
do 30. 9. 2012. V této lhůtě nebylo o námitkách rozhodnuto. Subjektivní dvouměsíční lhůta pro
podání žaloby bez ohledu na to, kdy bylo skutečně rozhodnuto, proto počala běžet 1. 10. 2012
a uplynula dne 1. 12. 2012. Žalobce podal žalobu až dne 13. 12. 2012, tedy opožděně.
[7] S ohledem na opožděnost žaloby se krajský soud již nezabýval návrhem žalobce na vydání
předběžného opatření.
III.I
[8] Usnesení krajského soudu napadl žalobce (stěžovatel) kasační stížností podle §103 odst. 1
písm. e) s. ř. s.
[9] Stěžovatel poukázal na usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu
čj. 2 Afs 144/2004 - 110, a konstatoval, že považuje námitky uplatněné v rámci daňové kontroly
z hlediska svého charakteru za obdobné s námitkami proti protokolu o kontrole provedené
dle zákona o státní kontrole. Námitky podle zákona o státní kontrole a námitky proti postupu
pracovníka správce daně (dle daňového řádu „stížnost“) se neliší z hlediska svého smyslu
a významu, včetně řízení o nich. Proto je stěžovatel přesvědčen, že prostředkem, kterým se lze
dle §85 s. ř. s. domáhat ochrany před kontrolou jako nezákonným zásahem, jsou právě námitky
proti protokolu o kontrole. Tyto námitky stěžovatel vznesl dne 30. 8. 2012 a čekal, až bude o nich
rozhodnuto, aby mohl podat žalobu na ochranu před nezákonným zásahem. Toto rozhodnutí
žalovaný vydal až dne 30. 11. 2012, přičemž jej stěžovateli doručil dne 13. 12. 2012. Ještě téhož
dne stěžovatel podal žalobu.
[10] Z §84 ani §85 s. ř. s. nelze vyvodit, že lhůta pro podání žaloby počíná běžet marným
uplynutím lhůty pro vyřízení námitek proti protokolu o kontrole. Podle stěžovatele lze §85 s. ř. s.
vyložit tak, že dokud není rozhodnuto o námitkách, je žaloba nepřípustná. Marné uplynutí lhůty
pro vyřízení námitek neznamená bezvýslednost vyčerpání těchto prostředků, neboť i po uplynutí
této lhůty může být námitkám vyhověno. V takovém případě by podání žaloby na ochranu před
nezákonným zásahem ztratilo své opodstatnění.
[11] Stěžovateli není jasné, proč v případě daňové kontroly začíná běžet subjektivní lhůta
pro podání žaloby na ochranu před nezákonným zásahem až okamžikem doručení rozhodnutí
o podaných námitkách, kdežto v případě kontroly dle zákona o státní kontrole tato lhůta počíná
okamžikem, kdy se stěžovatel o provedení kontroly dozvěděl. Právní úprava obou institutů
je z hlediska jejich smyslu a účelu stejná. V obou případech se kontrolovaný subjekt o provedené
kontrole dozví v okamžiku jejího zahájení. Stěžovatel poukázal na rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 8. 6. 2007, čj. 4 Aps 4/2006 - 70, podle kterého počátek lhůty pro podání
žaloby proti nezákonnému zásahu nelze odvozovat od data zahájení daňové kontroly,
ale od okamžiku, kdy se žalobce dozvěděl o vyřízení námitek proti postupu pracovníků správce
daně.
[12] Třicetidenní lhůta pro vyřízení námitek, z níž vychází krajský soud, nemá oporu v zákoně.
Na řízení o námitkách se nevztahuje správní řád (viz §18 a §26 zákona o státní kontrole).
I kdyby tedy měl stěžovatel vědět, že lhůta pro podání žaloby začíná běžet dnem následujícím
po marném uplynutí lhůty pro vydání rozhodnutí o námitkách, v žádném případě nemohl vědět,
že lhůta pro vydání rozhodnutí o námitkách činí právě třicet dní.
[13] Stěžovatel považuje za naprosto zavádějící tvrzení žalovaného, že má zřejmou nechuť
snášet dozor státu nad potravinami, neboť činí obstrukce i orgánům Státní veterinární správy.
Stěžovatel však pouze požaduje, aby inspektoři Státní veterinární správy též předložili oprávnění
ke kontrole.
III.II
[14] Stěžovatel podáním ze dne 15. 7. 2013 zaslal Nejvyššímu správnímu soudu rozsudek
Krajského soudu v Brně ze dne 15. 5. 2013, čj. 30 A 114/2010 - 217, v němž byla vyslovena
nicotnost rozhodnutí vydaného žalovaným a inspektorátem žalovaného v Hradci Králové.
Dozorovým orgánem v případě jiné prodejny stěžovatele (ve věci kontroly sýrů zabalených
v potravinářské folii) jsou podle krajského soudu orgány veterinární správy a nikoliv Státní
zemědělská a potravinářská inspekce. Dále stěžovatel odkázal na rozsudek Městského soudu
v Praze ze dne 19. 4. 2012, sp. zn. 7 Ca 158/2009, s obdobným závěrem a navrhl, aby si Nejvyšší
správní soud tento rozsudek od městského soudu vyžádal.
[15] Stěžovatel s poukazem na §125 a §130 odst. 2 o. s. ř. ve spojení s §52 odst. 1, §64,
§109 odst. 2 a 120 s. ř. s. navrhl, aby Nejvyšší správní soud provedl ohledání prodejny
stěžovatele, jehož se toto řízení týká.
IV.
[16] Žalovaný se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnil se závěry krajského soudu. Krajský
soud však neakceptoval jeho argumentaci, že pokud má být nezákonným zásahem to, že provádí
na provozovnách žalobce kontrolu potravin živočišného původu, pak kontrola ze dne 27. 8. 2012
nebyla prvním údajně nezákonným zásahem, o kterém se žalobce dozvěděl. Žalobce věděl
i o dřívějších kontrolách, při kterých žalovaný uplatňoval svou věcnou působnost ke kontrolám
potravin živočišného původu. Subjektivní lhůta pro podání žaloby tak dle žalovaného uplynula
před podáním žaloby dne 13. 12. 2012.
V.
[17] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných
důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout
z úřední povinnosti (§109 odst. 3, 4 s. ř. s.).
[18] Kasační stížnost není důvodná.
[19] Podstatou kasační stížnosti je nesouhlas stěžovatele se závěrem krajského soudu
o opožděnosti žaloby. Podle stěžovatelova názoru nelze §84 odst. 1 s. ř. s. vyložit tak, že běh
subjektivní dvouměsíční lhůty pro podání žaloby na ochranu před nezákonným zásahem začal
okamžikem zahájení kontroly, příp. okamžikem marného uplynutí lhůty pro rozhodnutí
o námitkách proti protokolu o kontrole. Kasační stížnost míří na problematiku vzájemného
souladu §84 odst. 1 s. ř. s., který upravuje subjektivní dvouměsíční lhůtu pro podání žaloby
na ochranu před nezákonným zásahem, pokynem či donucením a §85 tohoto zákona, který
stanoví, že je tato žaloba nepřípustná tehdy, lze-li se ochrany nebo nápravy domáhat jinými
právními prostředky.
[20] Soudní řád správní neobsahuje výslovnou úpravu lhůty k podání zásahové žaloby, pokud
žalobce nejprve využil jiné právní prostředky, jimiž se domáhal nápravy nebo ochrany před
nezákonným zásahem. Podstatné je rovněž to, že subjektivní dvouměsíční lhůta je (z povahy věci)
vázána nikoli na konstantní neměnnou okolnost, u níž není pochyb, kdy nastala, ale na moment
subjektivní, na okamžik, kdy se žalobce dozvěděl o tvrzeném nezákonném zásahu.
[21] Vedle právní úpravy uvedené v soudním řádu správním je proto třeba vycházet
z dostupné soudní judikatury. Klíčové místo v ní zaujímá usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího
správního soudu ze dne 31. 8. 2005, čj. 2 Afs 144/2004 - 110. Krajský soud zohlednil jeho závěry
v kasační stížností napadeném usnesení a stěžovatel z něj vycházel v kasační stížnosti. Stěžovatel
si kladl obdobné právní otázky, které si musel již dříve položit rozšířený senát Nejvyššího
správního soudu a které bylo třeba posoudit i v této věci. Jde především o povahu důvodu
nepřípustnosti zásahové žaloby dle §85 s. ř. s., zda má tento důvod objektivní charakter a je dán
vždy, pokud jiný přípustný prostředek ochrany existuje nebo zda jde o obdobnou konstrukci jako
u žaloby na ochranu proti nečinnosti správního orgánu dle §79 a násl. s. ř. s., která předpokládá
předchozí bezvýsledné vyčerpání takového prostředku ochrany. Pak je ovšem třeba stanovit
počátek lhůty pro podání zásahové žaloby, neboť jej soudní řád správní výslovně neupravuje.
Nejvyšší správní soud bude vycházet z právních názorů, které k těmto otázkám vyslovil jeho
rozšířený senát. Je však třeba zohlednit všechny argumenty, které jsou v prejudikatuře uvedeny,
nikoli izolovaně využívat pouze některé z nich.
[22] Rozšířený senát se zabýval přípustností zásahové žaloby proti nezákonné daňové kontrole
a podmínkami, za nichž lze tuto žalobu podat. V souzené věci byla provedena kontrola prodeje
potravin v režimu zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, nikoli daňová kontrola podle zákona
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, resp. zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu.
Následná judikatura Nejvyššího správního soudu svědčí tomu, že závěry usnesení rozšířeného
senátu mají širší dosah a jsou zohledňovány i u kontrol upravených v jiných právních předpisech.
Např. v rozsudku ze dne 17. 6. 2009, čj. 4 Aps 2/2009 - 160, soud vycházel z tohoto usnesení
i v případě kontroly inspekce práce podle zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce. V rozsudku
ze dne 17. 12. 2010, čj. 4 Aps 2/2010 - 44, soud argumentoval usnesením rozšířeného senátu při
úvahách, zda je třeba považovat stížnost proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti
postupu správního orgánu podle §175 správního řádu za jiný způsob ochrany před nezákonným
zásahem dle §85 s. ř. s. V rozsudku ze dne 28. 11. 2012, čj. 2 As 68/2011 - 75, soud vyslovil
v souvislosti s pokutou podle zákona č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci
hospodářských zvířat, že obecné zásady vyslovené v souvislosti s daňovými kontrolami platí
shodně pro veřejné kontroly v celé veřejné správě. Krajský soud proto postupoval správně,
pokud při úvaze o včasnosti žaloby vycházel z usnesení rozšířeného senátu.
[23] Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu vyslovil tyto právní názory:
Zahájení i provádění daňové kontroly (§16 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, může být podle
okolností nezákonným zásahem, proti kterému je možné podat žalobu podle §82 a násl. s. ř. s.
Taková žaloba je přípustná pouze poté, kdy žalobce bezvýsledně vyčerpal právní prostředek stanovený podle
zákona k jeho ochraně (§85 s. ř. s.). Tímto právním prostředkem jsou námitky podle §16 odst. 4
písm. d) daňového řádu.
Lhůta pro podání takové žaloby (§84 s. ř. s.) počíná běžet od okamžiku, kdy se daňový subjekt dozvěděl
o vyřízení námitek (§16 odst. 6 daňového řádu), popřípadě od okamžiku marného uplynutí lhůty pro vyřízení
námitek.
Nestanoví-li daňový řád lhůtu pro vyřízení námitek, užije se o délce této lhůty per analogiam iuris ustanovení §49
zákona č. 71/1967 Sb., správního řádu.
[24] Stěžovatel namítl, že §85 s. ř. s. lze vyložit i tak, že dokud není rozhodnuto o prostředku,
kterým se lze domáhat ochrany či nápravy, je žaloba nepřípustná. Ustanovení §85 s. ř. s. skutečně
neobsahuje pravidlo o počátku běhu lhůty k podání žaloby. To však neznamená, že by jen proto
mělo vždy platit stěžovatelovo přesvědčení, že je žaloba nepřípustná, dokud není rozhodnuto
o jiném prostředku ochrany, zde o námitkách proti protokolu o kontrole. Ani tento názor totiž
nevyplývá z textu soudního řádu správního. Logickým důsledkem uvedené úvahy by mohl být
pouze dílčí závěr, že probíhající řízení o námitkách tvoří překážku pro podání soudní žaloby.
Nelze však z toho vyvodit žádné pravidlo pro určení počátku běhu lhůty k podání takové žaloby,
byť by se jednalo o žalobu následnou. Lze rozumět úvahám stěžovatele, pokud se zamýšlí
nad povahou výluky v §85 s. ř. s. Ryze jazykový výklad by mohl nasvědčovat tomu, že zákon
objektivně považuje žalobu za nepřípustnou vždy, pokud existuje jiný prostředek ochrany,
který je v dané situaci vhodnější. Pak by však ztrácela opodstatnění sama úvaha o lhůtě k podání
zásahové žaloby, neboť by ji nebylo možné podat již jen proto, že je k dispozici vhodnější právní
prostředek ochrany. Z takového pojetí by však ani stěžovatel nemohl mít prospěch. Obdobným
způsobem uvažoval rovněž rozšířený senát. S poukazem na obecný princip subsidiarity soudní
ochrany uzavřel, že zásahová žaloba je přípustná až poté, kdy žalobce bezvýsledně vyčerpal
právní prostředek stanovený k jeho ochraně, v tomto případě námitky proti protokolu
o kontrolním zjištění.
[25] Stěžovatel nepostupuje správně, pokud klade v názoru rozšířeného senátu důraz
na příslovce „bezvýsledně“. Jiný prostředek ochrany totiž nemusí vždy nutně vést k žalobcem
předpokládanému výsledku. Žalobce presumuje, že jiný prostředek ochrany je vždy nakonec
realizován, o námitkách je rozhodnuto, zásahová žaloba již není nepřípustná a lze ji podat.
Jak uvedl již rozšířený senát, v praxi tomu tak být nemusí. Ustanovení §26 zákona o státní
kontrole stanoví, že se pro řízení o námitkách proti protokolu o kontrolním zjištění nepoužije
správní řád, tedy rovněž pravidlo o tom, že rozhodnutí je třeba vydat bezodkladně,
resp. nejpozději do 30 dnů a v případech nezbytnosti ústního jednání či nutnosti někoho
předvolat ve lhůtě dalších 30 dnů (§71 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu). Jde tedy
o zcela obdobnou situaci jako v případě námitek proti postupu pracovníka správce daně dle §16
odst. 4 písm. d) zákona o správě daní a poplatků. Rovněž v tomto případě chybělo pozitivní
vymezení lhůty pro rozhodnutí o námitkách a bylo třeba stanovit výkladem pravidlo, do kdy musí
být o námitkách rozhodnuto. Nejvyšší správní soud vychází z toho, že analogií iuris byla
i pro rozhodování o námitkách připuštěna pravidla o lhůtách pro rozhodnutí obsažená v §49
zákona č. 71/1967 Sb., správního řádu, mající nyní obdobu v již zmiňovaném §71 nyní účinného
správního řádu. Tento názor rozšířený senát vyjádřil zcela jednoznačně. Uzavřel, že pokud
o námitkách není rozhodnuto vůbec, či je učiněno opatření, které ve skutečnosti není
rozhodnutím o námitkách, či dojde k takovému prodlení, že lze pochybovat o tom, že náprava
bude provedena, je třeba lhůtu k podání žaloby počítat od okamžiku marného uplynutí lhůty
pro vyřízení námitek.
[26] Není proto správný názor, že dokud není rozhodnuto o námitkách proti protokolu
o kontrole, je zásahová žaloba vždy nepřípustná. Pomíjí totiž případy, kdy se správní orgán
rozhodne rezignovat na vyřízení námitek nebo o nich alespoň nerozhodne v přiměřeném čase.
Pak by nebylo možné nikdy podat zásahovou žalobu a přípustnost či nepřípustnost žaloby
by byla zcela závislá na procesní aktivitě správního orgánu.
[27] Jak již bylo uvedeno, soudní řád správní neobsahuje výslovné pravidlo o počátku lhůty
pro podání zásahové žaloby, pokud je nejprve využit jiný právní prostředek ochrany a řízení
o tomto prostředku probíhá. Za takové situace je potřebné interpretovat rozhodnutí rozšířeného
senátu uměřeně, aby „interpretací interpretace“ právního předpisu nedošlo k neúnosnému zkreslení
právní normy a byl popřen její smysl nebo byl její obsah neurčitý. Pokud tedy rozšířený senát
dospěl k názoru, že námitkové řízení není univerzálním řešením v případě námitek proti daňové
kontrole (a zcela shodně i proti protokolu o kontrolním zjištění), pak je třeba bezvýhradně trvat
na tom, že žalobní lhůta v takovém případě běží sice od okamžiku, kdy se subjekt dozvěděl
o rozhodnutí o námitkách, ale pouze tehdy, pokud jsou vyřízeny ve lhůtách určených analogií iuris.
Pokud tomu tak není, uplatní se speciální pravidlo, že lhůta počíná běžet marným uplynutím
lhůty pro vyřízení námitek.
[28] Jedním z předpokladů efektivity žaloby na ochranu před nezákonným zásahem, pokynem
či donucením správního orgánu je její včasnost. I proto je subjektivní lhůta k podání žaloby
relativně krátká a obecným pravidlem je, že se počítá hned od okamžiku, kdy se žalobce o zásahu
dozvěděl. Pokud se někdo domnívá, že je zasažen tvrzeným nezákonných zásahem, měl
by se bránit pokud možno ihned. Proto také soudní řád správní váže počátek lhůty na dozvědění
se o tvrzeném zásahu a nikoli na určitou objektivně nastalou skutečnost, jako je tomu
např. u nečinnostní žaloby v §80 odst. 1 s. ř. s. Rozhodnutí rozšířeného senátu je třeba vnímat
jako výjimku ze zákonného pravidla a doplnění úpravy pro případy, které nejsou výslovně
upraveny. Takovou výjimku je třeba vyložit restriktivně a setrval na tom, že nejzazším bodem,
od kterého je třeba stanovit počátek běhu dvouměsíční lhůty k podání zásahové žaloby, je marné
uplynutí lhůty pro vyřízení námitek. To platí tím spíše, pokud soudní řád správní stanoví v §84
odst. 2, že zmeškání lhůty pro podání žaloby nelze prominout.
[29] Výsledek řízení o kasační stížnosti nemůže změnit ani poukaz stěžovatele na rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 6. 2007, čj. 4 Aps 4/2006 - 70. V uvedené věci sice soud
konstatoval, že počátek lhůty pro podání žaloby je určen okamžikem, kdy se stěžovatel dozvěděl
o vyřízení námitek, avšak v uvedené věci bylo o námitkách rozhodnuto a rozhodnutí doručeno
namítateli přesně po 30 dnech od jejich podání, tedy nikoli po lhůtě, kterou v této souvislosti
vymezil rozšířený senát. Soud se proto nemusel zabývat a nezabýval důsledky, které by měl
na běh žalobní lhůty fakt, že správní orgán případně v této lhůtě nerozhodl.
[30] Zbývá doplnit, že předmětem řízení o kasační stížnosti bylo usnesení krajského soudu,
kterým byla odmítnuta zásahová žaloba pro opožděnost. Bylo třeba posoudit, zda byl správný
právní názor krajského soudu. Krajský soud se nezabýval meritem věci a nemůže tak učinit
ani kasační soud při rozhodování o kasační stížnosti. Na její důvodnost proto nemohly mít vliv
v mezidobí vydané rozsudky, které stěžovatel předložil a které se týkají samé podstaty sporu.
Rovněž nebyl důvod, aby Nejvyšší správní soud doplňoval důkazní řízení provedením ohledání
provozovny, v níž byla provedena kontrola, jak stěžovatel rovněž navrhoval v kasační stížnosti.
[31] Lze tedy uzavřít, že je nesprávný právní názor stěžovatele, který odvozuje lhůtu k podání
zásahové žaloby od vydání rozhodnutí o námitkách, ke kterému však došlo více než 3 měsíce
po jejich podání. Krajský soud správně posoudil včasnost žaloby. Proto Nejvyšší správní soud
zamítl kasační stížnost (§110 odst. 1 s. ř. s.).
[32] Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §60 odst. 1 ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel
neměl ve věci úspěch, nemá tedy právo na náhradu nákladů řízení. Žalovanému, jemuž by jinak
právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo, soud náhradu nákladů řízení
nepřiznal, neboť mu v řízení o kasační stížnosti nevznikly žádné náklady nad rámec běžné úřední
činnosti.
Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky přípustné.
V Brně 25. února 2014
JUDr. Michal Mazanec
předseda senátu