Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 08.11.2018, sp. zn. 6 Azs 209/2018 - 23 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2018:6.AZS.209.2018:23

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2018:6.AZS.209.2018:23
sp. zn. 6 Azs 209/2018 - 23 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Petra Průchy a soudců JUDr. Tomáše Langáška a JUDr. Ladislava Derky v právní věci žalobkyně: T. L. H., zastoupena JUDr. Lukášem Polákem, advokátem, se sídlem třída Míru 450, Pardubice, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, v řízení o žalobě proti rozhodnutí žalovaného č. j. OAM-754/ZA-ZA11-HA11-2016 ze dne 12. 12. 2016, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové č. j. 32 Az 2/2017 - 45 ze dne 17. 5. 2018, takto: I. Kasační stížnost se o dm ít á pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: [1] Žalobkyně, státní příslušnice Vietnamské socialistické republiky, přicestovala do České republiky v roce 2007. V České republice žije s manželem a třemi dětmi. Její manžel a děti, všichni státní příslušnosti Vietnamské socialistické republiky, mají na území trvalý pobyt. Podle vyjádření žalobkyně byla její žádost o povolení k pobytu za účelem sloučení s rodinou zamítnuta z důvodu nedoložení potřebných dokumentů. Dne 3. 8. 2016 byl žalobkyni vydán výjezdní příkaz. Dne 1. 9. 2016 podala žádost o udělení mezinárodní ochrany. Důvodem žádosti o mezinárodní ochranu je snaha legalizovat si pobyt. Po návratu do své vlasti se obává, že její rodina nebude mít prostředky k zajištění svého živobytí. [2] Rozhodnutím žalovaného ze dne 12. 12. 2016, č. j. OAM-754/ZA-ZA11-HA11-2016, (dále „napadené rozhodnutí“), bylo rozhodnuto o žádosti žalobkyně o udělení mezinárodní ochrany tak, že mezinárodní ochrana podle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon o azylu“), se neuděluje. Krajský soud v Hradci Králové (dále „krajský soud“) rozsudkem ze dne 17. 5. 2018, č. j. 32 Az 2/2017 – 45, (dále „napadený rozsudek“), zamítl žalobu proti napadenému rozhodnutí. [3] Žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) podala proti napadenému rozsudku kasační stížnost. Stěžovatelka je přesvědčena, že žalovaný ani krajský soud dostatečně neposoudily veškeré okolnosti rozhodné pro udělení humanitárního azylu ve smyslu §14 zákona o azylu, přestože v daném případě existují podmínky pro jeho udělení. Stěžovatelka má na území České republiky trvalé rodinné vazby, do zdejší společnosti je plně integrována, je vdaná a má zde tři nezletilé děti ve věku 1, 4 a 5 roků, z nichž pětiletý syn a čtyřletá dcera navštěvují mateřskou školu a byl jim také udělen trvalý pobyt. Nucený návrat do země původu bude mít v daném případě za následek úplný rozpad rodiny, navíc nezletilé děti žalované nehovoří vietnamsky, a proto je jejich případný návrat do vlasti a integrace do tamní společnosti velmi problematická, ne-li nemožná. Žalovaný v tomto směru dostatečně nezjistil skutkový stav věci, čímž zatížil rozhodnutí vadou nepřezkoumatelnosti a současně překročil meze správního uvážení. [4] Dále uvedla, že nezákonnost napadeného rozhodnutí spočívá v překročení mezí a zneužití správního uvážení. Napadené rozhodnutí je v rozporu s mezinárodními závazky (závazek chránit právo na respektování rodinného a soukromého života, založený Úmluvou o ochraně lidských práv a svobod a závazek týkající se práv dítěte, který je založen Úmluvou o právech dítěte). Důvody týkající se osobní situace stěžovatelky lze podřadit pod případ hodný zvláštního zřetele pro udělení azylu z humanitárního důvodu. Naplněním obsahu neurčitého právního pojmu vzniká i přes „nenárokovost“ humanitárního azylu jakýsi právní nárok žadatele na jeho udělení, který je vytvářen legitimním očekáváním. Soud i žalovaný nepřípustně zasáhly do legitimního očekávání stěžovatelky. [5] Důvody neudělení humanitárního azylu považuje za velmi stručné a okrajové, naprosto ignorující skutkové okolnosti. Z odůvodnění nelze zjistit, jakými skutkovými a právními úvahami se žalovaný řídil, jaké konkrétní důvody jej vedly k danému rozhodnutí a jak vyhodnotil jednotlivé jmenované důvody, které mohly být z hlediska §14 zákona o azylu relevantní. Napadené rozhodnutí je proto nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. [6] Stěžovatelka setrvává také na své argumentaci ohledně nepřezkoumatelnosti a nezákonnosti rozhodnutí žalovaného ve vztahu k údajným zjištěním, že žalobkyně: a) není pronásledována za uplatňování politických práv a svobod, nebo b) nemá odůvodněný strach z pronásledování ve smyslu §12 písm. b) zákona o azylu. Z napadeného rozhodnutí není patrné, co žalovaný z dokumentů, které tvoří podklady řízení, zjistil, a jakými úvahami se při posuzování jejich obsahu řídil, nehledě na skutečnost, že žalobkyně žádnou z obav ad a) a b) nikdy nevyslovila. Stěžovatelka navrhuje napadený rozsudek zrušit a věc vrátit krajskému soudu k dalšímu řízení. [7] Žalovaný ve vyjádření uvedl, že napadené rozhodnutí i napadený rozsudek byly vydány v souladu s právními předpisy. Stěžovatelka pouze opakuje důvody, uváděné již v žalobě a žalovaný z tohoto důvodu odkazuje na své vyjádření k žalobě. V průběhu řízení stěžovatelka neuváděla žádné důvody, pro které lze udělit některou z forem mezinárodní ochrany a bylo objasněno, že stěžejním důvodem žádosti o mezinárodní ochranu je snaha stěžovatelky legalizovat svůj pobyt v České republice. Žalovaný navrhuje kasační stížnost odmítnout pro nepřijatelnost, případně zamítnout pro nedůvodnost. [8] Protože Nejvyšší správní soud shledal, že kasační stížnost je podána včas a je proti napadenému rozsudku přípustná, zabýval se otázkou, zda kasační stížnost podstatně přesahuje svým významem vlastní zájmy stěžovatelky ve smyslu §104a zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“). Pokud by tomu tak nebylo, musela by být podle citovaného ustanovení kasační stížnost odmítnuta jako nepřijatelná. K tomu, kdy je kasační stížnost ve věcech mezinárodní ochrany přijatelná, existuje početná a ustálená judikatura Nejvyššího správního soudu (viz zejm. usnesení ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39, č. 933/2006 Sb. NSS, všechna zde citovaná judikatura dostupná na www.nssoud.cz). Stěžovatelka k otázce přijatelnosti své kasační stížnosti, respektive podstatnému přesahu vlastních zájmů, neuvedla žádné argumenty. Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační stížnost je nepřijatelná. [9] Dle konstantní judikatury zjišťuje správní orgán skutkový stav věci v rozsahu možných důvodů udělení mezinárodní ochrany, které vycházejí v prvé řadě ze žadatelovy výpovědi v průběhu řízení o mezinárodní ochraně. Správní orgán nemá povinnost sám domýšlet důvody pro udělení azylu žadatelem neuplatněné (srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 12. 2003, č. j. 5 Azs 22/2003 – 41, nebo ze dne 26. 2. 2004, č. j. 5 Azs 50/2003 - 47). Pokud stěžovatelka žádnou z obav podle §12 zákona o azylu nikdy nevyslovila, nebyl dán azylově relevantní důvod podle §12 zákona o azylu, k němuž by měl správní orgán povinnost činit příslušná skutková zjištění ze zpráv o zemi původu. Proto za dané situace nelze žalovanému vytýkat nezákonnost resp. nepřezkoumatelnost zjištění, že stěžovatelka nebyla pronásledována ve smyslu §12 zákona o azylu, stěžovatelka v tomto směru nic relevantního netvrdila. [10] Podle §14 zákona o azylu, [j]estliže v řízení o udělení mezinárodní ochrany nebude zjištěn důvod pro udělení mezinárodní ochrany podle §12, lze v případě hodném zvláštního zřetele udělit azyl z humanitárního důvodu. Zhodnocení důvodů neudělení humanitárního azylu v napadeném rozhodnutí je sice stručné, není však nepřezkoumatelné. Z kontextu napadeného rozhodnutí je zřejmé, že žalovaný vzal v úvahu rodinnou situaci stěžovatelky, která byla hlavním důvodem, proč stěžovatelka požádala o mezinárodní ochranu, a to ve snaze legalizovat si svůj pobyt, aby na území České republiky mohla nadále pobývat se svojí rodinou. Krajský soud se v bodech 22-26 s odkazy na relevantní judikaturu velmi podrobně vypořádal s otázkou možnosti udělení humanitárního azylu. Nejvyšší správní soud k tomu pouze stručně konstatuje, že potřeba další legalizace pobytu není zákonným důvodem pro udělení azylu (srovnej např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 6. 2004, č. j. 7 Azs 138/2004 - 44, ze dne 18. 11. 2004, č. j. 7 Azs 117/2004 - 43 nebo ze dne 16. 2. 2005, č. j. 4 Azs 333/2004 - 69). Ustanovení §14 zákona o azylu, je kombinací neurčitého právního pojmu a správního uvážení, kdy neurčitým právním pojmem je „případ zvláštního zřetele hodný“ a vlastní rozhodnutí správního orgánu vyjádřené slovy „lze udělit humanitární azyl“ přestavuje správní uvážení (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 7. 2004, č. j. 5 Azs 105/2004 - 72). Nejvyšší správní soud se neztotožňuje se stěžovatelkou v tom, že by naplněním obsahu neurčitého právního pojmu vznikl právní nárok žadatele na jeho udělení, a to na základě legitimního očekávání. Ani v případě hodném zvláštního zřetele není žalovaný povinen humanitární azyl udělit, bude-li respektovat příslušné mantinely pro svou diskreci. (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 3. 2018, č. j. 6 Azs 6/2018 – 33). Žalovaný v případě stěžovatelky přitom ani neshledal skutečnosti hodné zvláštního zřetele. [11] Stěžovatelka dále tvrdí, že jejímu vycestování brání mezinárodní závazky České republiky. Tato námitka se váže k otázce posouzení možnosti udělení doplňkové ochrany, neboť podle §14a odst. 2 písm. d) zákona o azylu, se udělí doplňková ochrana, pokud by vycestování cizince do země původu bylo v rozporu s mezinárodními závazky České republiky. Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 28. 11. 2008, č. j. 5 Azs 46/2008 – 71, judikoval, že je třeba rozlišovat důvody, pro něž by v rozporu s mezinárodními závazky bylo samotné vycestování cizince, od důvodů, pro něž by v rozporu s mezinárodními závazky bylo až případné vyhoštění tohoto cizince. Obvykle právě jen dlouhodobý zákaz pobytu na území České republiky může v některých případech dosáhnout intenzity nepřiměřeného zásahu do soukromého a rodinného života, který si cizinec za dobu svého pobytu na území České republiky vytvořil. Nejvyšší správní soud ve své judikatuře týkající se mezinárodní ochrany dlouhodobě připomíná, že rodinné poměry žadatele o mezinárodní ochranu mohou být důvodem pro udělení některého z pobytových oprávnění podle zákona o pobytu cizinců, mimo zcela výjimečné případy však nepostačují pro udělení doplňkové ochrany (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 7. 2007, č. j. 2 Azs 30/2007 - 69). Mezinárodní ochrana nemůže sloužit jako náhrada institutů upravených v zákoně o pobytu cizinců (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 8. 2004, č. j. 5 Azs 170/2004 - 72). [12] Nejvyšší správní soud k tomu dodává, že stěžovatelce byl udělen výjezdní příkaz, nicméně z ničeho neplyne, že by stěžovatelce bylo uděleno správní vyhoštění nebo že by v jejím případě existovaly překážky, které by jí bránily v řešení své pobytové situace v režimu zákona o pobytu cizinců. Stěžovatelka ve správním řízení nejprve uvedla, že žádost o pobyt z důvodu sloučení s manželem jí byla zamítnuta proto, že nedoložila dokumenty, později však uvedla, že si nepamatuje, jak to bylo. Dlouho čekala a nic se nedělo, proto změnila účel pobytu na pracovní pobyt. Poté, co dostala do pasu výjezdní příkaz, situaci řešila podáním žádosti o mezinárodní ochranu. Z výpisu z evidence cizinců s povoleným pobytem vyplývá, že stěžovatelka měla poslední pobyt za účelem zaměstnání, důvodem ukončení byl zánik účelu pobytu a k ukončení došlo 7. 6. 2016. Je odpovědností žadatele o povolení k pobytu podle zákona o pobytu cizinců, aby v řízeních zahájených na jeho žádost dokládal všechny požadované náležitosti tak, aby nedošlo k zamítnutí jeho žádosti, ale taktéž aby žádal o takové pobytové oprávnění, jehož účel plní nebo má v úmyslu plnit. Stěžovatelka neobjasnila, z jakého důvodu by nemohla být úspěšná v případě žádosti o pobyt za účelem společného soužití s rodinou a v řízení proto nebylo prokázáno, že by řešení za pomoci institutů upravených v zákoně o pobytu cizinců nebylo v jejím případě možné. [13] Judikatura Nejvyššího správního soudu tak poskytuje dostatečnou odpověď na námitky uvedené v kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud proto uzavírá, že žádný důvod přijatelnosti z kasační stížnosti a napadeného rozsudku nezjistil, pročež kasační stížnost odmítl podle §104a odst. 1 s. ř. s. [14] O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s §60 odst. 3 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s., podle něhož nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení, byla-li kasační stížnost odmítnuta. Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 8. listopadu 2018 JUDr. Petr Průcha předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:08.11.2018
Číslo jednací:6 Azs 209/2018 - 23
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2018:6.AZS.209.2018:23
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024