Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 21.11.2019, sp. zn. 1 Azs 312/2019 - 58 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2019:1.AZS.312.2019:58

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2019:1.AZS.312.2019:58
sp. zn. 1 Azs 312/2019 - 58 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Kaniové a soudců JUDr. Ivo Pospíšila a JUDr. Josefa Baxy v právní věci žalobce: S. K., zastoupen JUDr. Marošem Matiaškem, LL.M., advokátem se sídlem Ovenecká 78/33, Praha 7, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 28. 2. 2018, č. j. OAM-826/ZA-ZA11-ZA20-2017, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 22. 8. 2019, č. j. 31 Az 31/2018 - 79, takto: I. Kasační stížnost se o dm í t á pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá práv o na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovenému zástupci žalobce JUDr. Maroši Matiaškovi, LL.M. se p ři zn á v á odměna za zastupování ve výši 6.800 Kč, která mu bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu ve lhůtě 30 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Žalobce podal dne 10. 10. 2017 žádost o udělení mezinárodní ochrany, neboť jej na Ukrajině pronásledují lidé, kteří jej zbili, pořezali, donutili jej, aby na ně přepsal svůj dům a zaplatil částku 3.000 USD. Žalovaný vydal dne 28. 2. 2018 napadené rozhodnutí, kterým žalobci neudělil mezinárodní ochranu dle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu (dále jen „zákon o azylu“). [2] Žalobce brojil proti rozhodnutí žalovaného žalobou, kterou Krajský soud v Hradci Králové (dále jen „krajský soud“) neshledal důvodnou a zamítl ji. Jak soud uvedl, z obsahu správního spisu vyplývá, že žalovaný se případem žalobce podrobně zabýval, posuzoval jeho azylový příběh na základě výpovědí žalobce učiněných v řízení a na základě informací o zemi původu, vzal v potaz žalobcem uváděné důvody a následně se s nimi v odůvodnění napadeného rozhodnutí vypořádal. Krajský soud se ztotožnil s hodnocením žalovaného ohledně nenaplnění žádného z azylově relevantních důvodů obsažených v §12 až §14 zákona o azylu. [3] Krajský soud se především s odkazem na judikaturu Nejvyššího správního soudu vyjádřil k povaze pronásledování ze strany soukromých osob. Pokud žalobce považoval jednání těchto osob za protizákonné, měl možnost tuto událost řešit za pomoci právních prostředků ochrany v zemi původu. Soud souhlasil se závěrem žalovaného, že je nutno použít všechny dostupné prostředky vnitrostátní ochrany, než nastoupí nástroje ochrany mezinárodní. Z podkladů žalovaného nijak nevyplynulo, že by právní ochrana poskytovaná státem na Ukrajině byla nedostatečná či pro žalobce nedostupná. Navíc lze ve výpovědi žalobce shledat nesrovnalosti ohledně jeho umístění v zaměstnání a určení osob, kterým předal určité částky peněz, rovněž tak nesrovnalosti ohledně jeho přemístění do Polska a zpět. Krajský soud upozornil na to, že žalobce o mezinárodní ochranu nepožádal hned po svém příjezdu do České republiky, přičemž podle judikatury Nejvyššího správního soudu je o azyl nutno žádat bezprostředně poté, co má k tomu žadatel příležitost, a to nejen z hlediska zeměpisného, ale i časového [4] Krajský soud se ztotožnil s hodnocením žalovaného, dle kterého žalobci nehrozí pro případ návratu vážná újma ve smyslu §14a odst. 2 zákona o azylu, a žalobci proto neudělil ani doplňkovou ochranu podle §14a odst. 1 tohoto zákona. Podle soudu se žalovaný opětovně zabýval všemi žalobcem tvrzenými skutečnostmi z pohledu doplňkové ochrany, přičemž konstatoval, že žalobce neuvedl žádnou takovou skutečnost, z které by vyplývalo, že by se v době svého pobytu na Ukrajině stal terčem cíleného zájmu státních orgánů své vlasti, z čehož by se dala možnost vzniku vážného nebezpečí v případě návratu do vlasti odvozovat. Krajský soud především konstatoval, že se žalovaný zákonným způsobem vypořádal s tvrzením žalobce ohledně jeho problémů s neznámými osobami, které ho měly v lednu 2015 zbít, pořezat nožem a mučit za účelem získání jeho nemovitého majetku. Žalobce k tomuto incidentu uvedl, že vše ohlásil na policii, toto obecné konstatování však již blíže nekonkretizoval, a proto nelze konstatovat, že by žalobci byla příslušnými ukrajinskými bezpečnostními orgány odmítnuta pomoc. II. Obsah kasační stížnosti a vyjádření žalovaného [5] Žalobce (dále jen „stěžovatel“) napadl rozsudek krajského soudu kasační stížností z důvodů obsažených v §103 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“). Nejprve uvedl, že kasační stížnost splňuje podmínky přijatelnosti ve smyslu §104a s. ř. s., a to v otázce pronásledování stěžovatele ze strany soukromých osob. Krajský soud neučinil závěr o existenci rizika ve smyslu §14a odst. 2 písm. b) a d) zákona o azylu a zásadně pochybil při hodnocení žalobních námitek. Stěžovatel v řízení před správním orgánem i krajským soudem poukázal věrohodně na to, že byl již v minulosti vystaven mučení s cílem vynutit převod jeho nemovitosti na jinou osobu. Závěr žalovaného, dle kterého nemohlo být bití a řezání způsobeno v takovém rozsahu, v jakém tvrdí stěžovatel, označil za vnitřně rozporný. Pokud měl správní orgán za to, že stěžovatelova výpověď a uváděné skutečnosti jsou nevěrohodné, měl povinnost pokusit se rozpory ve spolupráci se stěžovatelem odstranit. S odkazem na judikaturu Nejvyššího správního soudu namítal, že bylo povinností žalovaného zajistit si důkazy, které věrohodnost výpovědi vyvrátí či zpochybní, pochyboval-li o ní. Žalovaný i krajský soud stěžovateli nesprávně přičetli k tíži, že v roce 2016 a 2017 vycestoval nejdříve do Polska a poté do České republiky, a tuto skutečnost nesprávně vyhodnotili jako rozpor v jeho výpovědi. Tyto cesty během řízení vysvětlil nutností splatit dluh ve výši 3.000 USD, což následně skutečně učinil. Stěžovatel dále vyjádřil nesouhlas s tím, že by se mohl proti jednání soukromých osob účinně bránit u státních orgánů Ukrajiny. Dodal, že je nepřípustné požadovat, aby pronásledované osoby musely vždy zcela bez dalšího identifikovat jménem a příjmením osoby, které jim působily újmu, ostatně jednoho z původců pronásledování jmenoval. Dále namítal, že skutečnost, že v nemovitosti, kterou byl nucen darovat původcům pronásledování, má stále hlášeno trvalé bydliště, nevypovídá nic o tom, zda k pronásledování dochází či nikoliv. Stěžovatel označil za pochopitelný postup, kdy se rozhodl požádat o mezinárodní ochranu po vypršení platnosti víza, protože se dozvěděl o tom, že jeho platnost prodloužit nemůže a že je jeho právem požádat v České republice o mezinárodní ochranu. [6] Žalovaný ve svém vyjádření odkázal na obsah správního spisu a na své vyjádření k žalobě. Zdůraznil, že institut mezinárodní ochrany není jedním z prostředků legalizace pobytu cizince. Dále uvedl, že stěžovatelem uvedené skutečnosti nelze označit jako azylově relevantní a stěžovatel si pouze domýšlí krajní scénáře v případě návratu do země původu. III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [7] Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti shledal, že jsou splněny podmínky řízení, kasační stížnost byla podána včas a je přípustná. [8] Projednávaný případ je věcí týkající se mezinárodní ochrany. Soud se proto zabýval otázkou, zda je kasační stížnost přijatelná ve smyslu §104a s. ř. s., tedy zda svým významem podstatně přesahuje zájmy stěžovatele. [9] Institut nepřijatelnosti a jeho dopady do soudního řízení správního Nejvyšší správní soud podrobně vyložil v usnesení ze dne 26. 4. 2006, čj. 1 Azs 13/2006 - 39, v němž interpretoval neurčitý právní pojem „přesah vlastních zájmů stěžovatele“. O přijatelnou kasační stížnost se dle tohoto rozhodnutí může jednat v následujících typových případech: 1) kasační stížnost se dotýká právních otázek, které dosud nebyly vůbec či nebyly plně řešeny judikaturou Nejvyššího správního soudu; 2) kasační stížnost se týká právních otázek, které jsou dosavadní judikaturou řešeny rozdílně; 3) kasační stížnost bude přijatelná pro potřebu učinit judikaturní odklon; 4) pokud by bylo v napadeném rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které by mohlo mít dopad do hmotně právního postavení stěžovatele. O žádný z těchto případů se však ve věci stěžovatele nejedná. Kasační stížnost proto soud vyhodnotil jako nepřijatelnou. [10] Podle §104a odst. 3 s. ř. s. nemusí být usnesení o odmítnutí kasační stížnosti pro nepřijatelnost odůvodněno. Přestože by v tomto případě bylo namístě kasační stížnost odmítnout bez odůvodnění, soud nad rámec zákonného požadavku stručné odůvodnění svého usnesení připojuje. [11] Stěžovatel tvrdí, že žalovaný i krajský soud dospěli k nesprávnému závěru, že mu nemá být udělena mezinárodní ochrana v podobě doplňkové ochrany, neboť mu nehrozí skutečné nebezpečí vážné újmy v podobě uvedené v §14a odst. 2 písm. b) a písm. d) zákona o azylu. Dle §14a odst. 1 tohoto zákona se doplňková ochrana udělí cizinci, který nesplňuje důvody pro udělení azylu, bude-li v řízení o udělení mezinárodní ochrany zjištěno, že v jeho případě jsou důvodné obavy, že pokud by byl cizinec vrácen do státu, jehož je státním občanem, nebo v případě, že je osobou bez státního občanství, do státu svého posledního trvalého bydliště, by mu hrozilo skutečné nebezpečí vážné újmy podle odstavce 2 a že nemůže nebo není ochoten z důvodu takového nebezpečí využít ochrany státu, jehož je státním občanem, nebo svého posledního trvalého bydliště. Dle §14a odst. 2 téhož zákona se za vážnou újmu považuje a) uložení nebo vykonání trestu smrti, b) mučení nebo nelidské či ponižující zacházení nebo trestání žadatele o mezinárodní ochranu, c) vážné ohrožení života nebo lidské důstojnosti z důvodu svévolného násilí v situacích mezinárodního nebo vnitřního ozbrojeného konfliktu, nebo d) pokud by vycestování cizince bylo v rozporu s mezinárodními závazky České republiky. [12] Stěžovatel tvrdí pronásledování ze strany neznámých osob, které jej fyzicky napadly a připravily jej o dům. U soukromých osob jako původců pronásledování nebo vážné újmy musí přistoupit k samotnému pronásledování také záměrná nečinnost státních orgánů či jejich neschopnost poskytovat ochranu před původci pronásledování (rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 12. 2005, č. j. 6 Azs 479/2004 - 41, ze dne 14. 6. 2007, č. j. 9 Azs 49/2007 - 68, nebo ze dne 31. 10. 2008, č. j. 5 Azs 50/2008 - 62). Vyhrožování ze strany soukromých osob nelze považovat za pronásledování nebo vážnou újmu ve smyslu zákona o azylu, jestliže ze zpráv, které byly podkladem pro rozhodnutí správního orgánu, vyplývá, že politický systém v zemi původu dává občanům možnost domáhat se ochrany svých práv u státních orgánů, a tyto skutečnosti nebyly v řízení vyvráceny (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 1. 10. 2008, č. j. 4 Azs 38/2003 - 36). Ze zpráv o zemi původu, které během řízení opatřil žalovaný, vyplývá, že stěžovatel se ochrany mohl domáhat u vnitrostátních orgánů, jak uvádí i krajský soud. Stěžovatel sice událost nahlásil na policii v Kyjevě, ale po ztrátě oznámení a výhružkách ze strany původců pronásledování se již neobrátil na nadřízené orgány, a nevyužil tedy všechny prostředky ochrany, které mu vnitrostátní systém poskytuje. Sám vypověděl, že po prvním oznámení, které se mělo ztratit, již situaci nijak neřešil. Nesprávná je i námitka stěžovatele založená na tom, že pokud soukromí původci vážné újmy hrozí žadateli násilím právě pro případ vyhledání pomoci u státních orgánů, je v takové situaci ochrana v zemi původu vyloučena. Toto tvrzení pak neodpovídá ani judikatuře (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 10. 2007, č. j. 2 Azs 66/2007 - 79), na níž stěžovatel odkazuje a která je založena na závěru odlišném (totiž že ani příbuzenský vztah mezi soukromým původcem pronásledování a policejním orgánem nevylučuje, aby žadatel o azyl nemohl žádat ochranu po nadřízeném orgánu). [13] Ve zbytku kasační stížnosti stěžovatel brojí především proti závěrům žalovaného o nevěrohodnosti svých tvrzení. Platí, že v řízení o udělení azylu je základním a často jediným důkazem, který žadatel o azyl může předložit, jeho vlastní výpověď o okolnostech, které ho vedly k opuštění země původu (srov. rozsudek ze dne 6. 2. 2008, č. j. 1 Azs 18/2007 - 55). Pokud nastanou nesrovnalosti ve výpovědi, je podstatné, zda tyto nesrovnalosti mají vliv na nevěrohodnost výpovědi jako celku, anebo jeho jednotlivých (avšak podstatných) částí, anebo se týkají podrobností a méně podstatných informací (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 1. 2018, č. j. 10 Azs 254/2017 - 40). Zde je podle Nejvyššího správního soudu nutné závěry žalovaného i krajského soudu částečně korigovat. Skutečnosti, že stěžovatel nezná totožnost osob, které mu vyhrožují, nevyhledal ošetření řezných ran, trvalé bydliště má stále hlášeno v domě, který byl nucen odevzdat, nevykazují vzájemné rozpory, a samy o sobě nejsou natolik podstatné, aby mohly zpochybnit věrohodnost stěžovatelovy výpovědi, tj. že v minulosti čelil fyzickému násilí a výhrůžkám ze strany těchto osob. Odlišné hodnocení dopadu těchto tvrzení na věrohodnost stěžovatele však nepředstavuje pochybení takové intenzity, které by mohlo mít dopad na hmotněprávní postavení stěžovatele, a nemá tedy ani vliv na závěr o nepřijatelnosti kasační stížnosti. [14] Při úvahách o věrohodnosti výpovědi lze samozřejmě odlišovat mezi rozpory ve výpovědi na jedné straně a ostatními skutečnostmi ovlivňujícími věrohodnost na straně druhé, např. nelogičnost až nesmyslnost příběhu, který nemusí žádné rozpory vykazovat. V této souvislosti nelze přehlédnout, že stěžovatel byl vystaven tvrzenému jednání od roku 2015 a poté v roce 2016 vycestoval za prací do Polska. Namísto toho, aby se návratu do země původu z důvodů svých obav vyhýbal, v roce 2017 přicestoval zpět na Ukrajinu, kde dokonce dle vlastních tvrzení odevzdal původcům svých potíží hotovost, kterou mezitím vydělal. [15] Tyto skutečnosti jsou již zcela způsobilé vyvolat pochybnosti o věrohodnosti stěžovatelových obav, a žalovaný i krajský soud je proto správně vzali (vedle možnosti domáhat se ochrany v zemi původu) v úvahu. To i proto, že o azyl je zpravidla nutno žádat bezprostředně poté, co má k tomu žadatel příležitost, a to nejen z hlediska zeměpisného, ale i časového (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 10. 2015, č. j. 2 Azs 137/2005 - 51). O mezinárodní ochranu stěžovatel požádal až dva měsíce po příjezdu do České republiky, neboť mu propadlo vízum a na území České republiky byl nelegálně; v Polsku v roce 2016 o mezinárodní ochranu nepožádal vůbec. [16] Napadený rozsudek tedy splňuje požadavky judikatury Nejvyššího správního soudu na přezkoumatelnost soudních rozhodnutí (srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Ads 58/2003 - 75, nebo ze dne 13. 6. 2007, č. j. 5 Afs 115/2006 - 91), a jeho judikatura také nabízí dostatečnou odpověď na vznesené námitky. Soud proto kasační stížnost odmítl jako nepřijatelnou ve smyslu §104a s. ř. s. [17] Výrok o náhradě nákladů řízení se při odmítnutí kasační stížnosti opírá o §60 odst. 3, větu první s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s., podle nichž žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, pokud byla kasační stížnost odmítnuta. [18] Nejvyšší správní soud ustanovil stěžovateli usnesením ze dne 24. 9. 2019, č. j. 1 Azs 312/2019 - 28, zástupce, advokáta JUDr. Maroše Matiaška, LL.M. Hotové výdaje a odměnu ustanoveného zástupce platí stát (§35 odst. 10 ve spojení s §120 s. ř. s.). Soud určil odměnu advokáta v souladu s §7, §9 odst. 4 písm. d), §11 odst. 1 písm. a) a d) vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), částkou 6.200 Kč za dva úkony právní služby (převzetí a příprava zastoupení a písemné podání ve věci samé) a dále částkou 600 Kč, která představuje paušální náhradu hotových výdajů (§13 odst. 4 advokátního tarifu). Částka v celkové výši 6.800 Kč bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu ve lhůtě 30 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 21. listopadu 2019 JUDr. Lenka Kaniová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:21.11.2019
Číslo jednací:1 Azs 312/2019 - 58
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:1 Azs 18/2007 - 55
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2019:1.AZS.312.2019:58
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024