Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 19.12.2019, sp. zn. 9 As 267/2019 - 59 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2019:9.AS.267.2019:59

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2019:9.AS.267.2019:59
sp. zn. 9 As 267/2019 - 59 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Radana Malíka a soudců JUDr. Pavla Molka a JUDr. Barbary Pořízkové v právní věci žalobkyně: RWM Energo s.r.o., se sídlem Domoradická 87, Domoradice, Český Krumlov, zast. JUDr. Václavem Bílým, LL.M., Ph.D., advokátem se sídlem Jáchymova 26/2, Praha 1, proti žalovanému: Energetický regulační úřad, se sídlem Masarykovo nám. 91/5, Jihlava, proti rozhodnutí rady žalovaného ze dne 4. 6. 2019, č. j. 07838-33/2017-ERU, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 4. 9. 2019, č. j. 62 A 140/2019 - 46, takto: Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 4. 9. 2019, č. j. 62 A 140/2019 - 46, se zrušuje a věc se v rací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Usnesením ze dne 22. 1. 2019, č. j. 07838-27/2017-ERU, žalovaný podle §66 odst. 1 písm. h) zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), ve výroku I. zastavil správní řízení zahájené na návrh žalobkyně ve věci sporu s OTE, a. s., o zaplacení částky 13 124 566,82 Kč s příslušenstvím, a ve výroku II. nepovolil návrh na změnu původního návrhu na zaplacení částky. Rada žalovaného v záhlaví uvedeným rozhodnutím na základě rozkladu žalobkyně změnila rozhodnutí žalovaného tak, že důvodem zastavení řízení byl důvod uvedený v §66 odst. 1 písm. b) správního řádu, a ve zbytku rozklad zamítla. [2] Proti rozhodnutí rady žalovaného podala žalobkyně žalobu ke Krajskému soudu v Brně (dále také „krajský soud“), který ji v záhlaví uvedeným usnesením odmítl podle §46 odst. 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“). Uvedl, že podle §17 odst. 7 písm. d) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „energetický zákon“), žalovaný rozhoduje spory v soukromoprávních věcech, lhostejno, zda meritorně či nemeritorně. Projednání žaloby proti rozhodnutí žalovaného a rozhodnutí o ní proto náleží obecným soudům, které postupují podle části páté zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jeno. s. ř.“). Jednalo se proto o žalobu nepřípustnou podle §68 písm. b) s. ř. s. II. Obsah kasační stížnosti a vyjádření žalovaného [3] Žalobkyně (dále „stěžovatelka“) podala proti usnesení krajského soudu kasační stížnost z důvodu uvedeného v §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. [4] Uvedla, že se žalovaný ve svých rozhodnutích nezabýval meritem věci, a proto nenaplnil podmínky §244 o. s. ř. Podle judikatury zvláštního senátu zřízeného podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „kompetenční zákon“ a „zvláštní senát“), v takovém případě projednání žaloby a rozhodnutí o ní spadá do pravomoci soudů ve správním soudnictví. [5] Žalovaný se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnil s argumentací v ní obsaženou a navrhl, aby jí bylo vyhověno. III. Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu [6] Nejvyšší správní soud (dále též „NSS“) posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.). [7] Kasační stížnost je důvodná. [8] Otázkou, zda v případě, kdy správní orgán, který má pravomoc rozhodnout věc soukromého práva, řízení zastaví a o věci meritorně nerozhodne, je k přezkumu takového nemeritorního rozhodnutí příslušný soud ve správním soudnictví či soud v občanském soudním řízení dle části páté o. s. ř., se zvláštní senát ve své judikatuře opakovaně zabýval. Vyčerpávajícím způsobem tak učinil již v usnesení ze dne 20. 9. 2007, č. j. Konf 22/2006 - 8, č. 1952/2009 Sb. NSS. V něm konstatoval, že „pravomoc soudu v občanském soudním řízení bude založena až tehdy, kdy správní orgán rozhodne věcně o sporu nebo o jiné právní věci vyplývající ze soukromoprávních vztahů, tj. zjistí, co je právem, nebo toto právo založí.“ Tento závěr pak zvláštní senát potvrdil v usneseních ze dne 21. 5. 2008, č. j. Konf 34/2007 - 15, č. 1677/2008 Sb. NSS; ze dne 2. 12. 2014, č. j. Konf 39/2013 - 14; a ze dne 12. 2. 2019, č. j. Konf 50/2018 - 7. Rovněž v případě, kdy správní orgán nepovolí změnu obsahu podání podle §41 odst. 8 správního řádu, se podle zvláštního senátu jedná o nemeritorní rozhodnutí a o žalobě proti němu rozhodují soudy ve správním soudnictví (usnesení ze dne 13. 11. 2019, č. j. Konf 7/2019 - 10). [9] V usnesení č. j. Konf 50/2018 - 7 se zvláštní senát zabýval rovněž zastavením řízení žalovaným a následným odmítnutím žaloby Krajským soudem v Brně, který její odmítnutí odůvodnil stejně jako v nyní projednávaném případě. Také zde zvláštní senát setrval na názoru, že pokud se „správní orgán odmítne věcí zabývat, náleží přezkum takového správního aktu soudům ve správním soudnictví. Pravomoc soudů v občanském soudním řízení bude založena až pro situaci, kdy správní orgán o sporu (in merito) již rozhodl. […] Usnesením, jímž se správní řízení zastavuje, má být řízení skončeno, aniž by došlo k projednání žádosti a aniž by bylo vydáno meritorní rozhodnutí, jež by v určité věci založilo, měnilo nebo rušilo práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby nebo v určité věci prohlásilo, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá (k tomu srov. §66 a §67 spr. ř.).“ Judikatura zvláštního senátu k otázce, které soudy jsou příslušné k rozhodování o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu o zastavení řízení, je tedy konstantní a jednoznačná; tentýž závěr se uplatní ve vztahu k rozhodnutí o žádosti o povolení změny obsahu podání. Protože krajský soud nevznesl žádné argumenty, proč by měla být nyní projednávaná věc posouzena jinak, a NSS takové argumenty nenachází, lze uzavřít, že judikatura zvláštního senátu je aplikovatelná také v nyní projednávané věci. [10] Krajský soud tedy žalobu proti rozhodnutí žalovaného odmítl v rozporu se zákonem, neboť k jejímu projednání a rozhodnutí o ní jsou příslušné soudy ve správním soudnictví. IV. Závěr a náklady řízení [11] Nejvyšší správní soud proto dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná, a usnesení krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení (§110 odst. 1 s. ř. s.). Krajský soud bude v souladu se závazným právním názorem NSS (§110 odst. 4 s. ř. s.) povinen o žalobě rozhodnout znovu. [12] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud v novém rozhodnutí (§110 odst. 3 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 19. prosince 2019 JUDr. Radan Malík předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:19.12.2019
Číslo jednací:9 As 267/2019 - 59
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:RWM Energo s.r.o.
Energetický regulační úřad
Prejudikatura:Konf 22/2006 - 8
Konf 34/2007 - 15
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2019:9.AS.267.2019:59
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024