Právní věta: | I. Popis skutku v návrhu na zahájení kárného řízení (§9 odst. 2 zákona č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů) musí kárně obviněnému umožnit vést řádnou obhajobu, vymezit rozsah přezkumu ze strany kárného soudu, včetně posouzení překážky věci rozhodnuté. Na jeho vymezení v návrhu lze klást o něco mírnější nároky, než je tomu v případě rozhodnutí kárného soudu, kterým se kárně obviněný shledává vinným. II. Podání návrhu na zahájení kárného řízení nebrání, že nebyla skončena trestní věc, ve které se svým postupem měl státní zástupce dopustit kárného provinění. Tato skutečnost proto nemá vliv na běh lhůty pro podání návrhu na zahájení řízení podle §9 odst. 1 zákona č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, ani pro běh lhůty zániku odpovědnosti státního zástupce za kárné provinění podle §29 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství. III. Pochybení státního zástupce v přípravném řízení, nebo při podání obžaloby, způsobující, že by trestní stíhání nemělo být vůbec zahájeno, případně nemělo přejít do dalšího úseku nebo v něm nemělo být pokračováno, může být posouzeno jako trvající kárné provinění spočívající v udržování nezákonně vedeného trestního řízení. Udržování protiprávního stavu lze původně dozorovému státnímu zástupci přičítat i v řízení před soudem, pokud má nad věcí i nadále takovou míru kontroly, aby mu bylo možné přičítat udržování protiprávního stavu. Výkon dohledu může představovat trvající kárné provinění jen výjimečně, zejména pokud by byl zaveden průběžný dohled, Až ukončením protiprávního stavu nebo jeho přičitatelnosti kárně obviněnému počnou běžet lhůty pro podání návrhu na zahájení kárného řízení podle §9 odst. 1 zákona č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, i pro zánik odpovědnosti státního zástupce za kárné provinění podle §29 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství. IV. Pro určení výše škody podle §137 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, nelze použít ocenění podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku. V. Státní zástupce je povinen v přípravném řízení náležitě reagovat na relevantní obhajobu obviněného, neboť to je nutným projevem klíčové úlohy státního zástupce jako garanta zákonnosti v přípravném řízení trestním (§2 odst. 5 a 6 a §174 odst. 1 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním). VI. Výkon instančního dohledu podle §12d zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství není vyloučen ani tehdy, pokud ve věci již byla podána obžaloba a probíhá tak řízení před soudem nebo i pokud byla věc pravomocně skončena. |
Soud: | Nejvyšší správní soud |
Datum rozhodnutí / napadení: | 17.06.2020 |
Číslo jednací: | 12 Ksz 7/2019 - 196 |
Forma / Způsob rozhodnutí: | Rozhodnutí zproštění |
Účastníci řízení: | |
Prejudikatura: | 12 Ksz 7/2014 - 91
11 Kss 5/2017 - 139 12 Ksz 2/2008 - 124 12 Ksz 10/2019 - 127 2 As 34/2006 - 73 16 Kss 2/2013 - 134 12 Ksz 6/2012 - 105 5 A 164/2002 12 Ksz 2/2009 - 55 12 Ksz 2/2019 - 101 12 Ksz 1/2017 - 35 12 Ksz 3/2010 - 83 12 Ksz 8/2018 - 146 |
Kategorie rozhodnutí: | B |
ECLI pro jurilogie.cz: | ECLI:CZ:NSS:2020:12.KSZ.7.2019:196 |
Staženo pro jurilogie.cz: | 10.04.2024 |