ECLI:CZ:NSS:2020:4.AFS.115.2019:43
sp. zn. 4 Afs 115/2019 - 43
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Jiřího Pally a soudců
Mgr. Aleše Roztočila a Mgr. Petry Weissové v právní věci žalobkyně: L.T.B.C., spol. s r.o.,
IČ 26766337, se sídlem Limuzská 2110/8, Praha 10, zast. JUDr. Jiřím Vaníčkem, advokátem,
se sídlem Šaldova 34/466, Praha 8, proti žalovanému: Generální ředitelství cel, se sídlem
Budějovická 1387/7, Praha 4, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 7. 12. 2016,
č. j. 34834-8/2016-900000-302, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského
soudu v Hradci Králové - pobočka v Pardubicích ze dne 21. 2. 2019, č. j. 52 Af 4/2017 - 162,
takto:
I. Kasační stížnost se zamí t á.
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
Odůvodnění:
I. Shrnutí předchozího řízení
[1] Žalovaný rozhodnutím ze dne 7. 12. 2016, č. j. 34834-8/2016-900000-302, zamítl odvolání
a potvrdil rozhodnutí (platební výměr) ze dne 29. 4. 2016, č. j. 26037/2016-590000-11, kterým
Celní úřad pro Pardubický kraj vyměřil žalobkyni dovozní clo ve výši 607.159 Kč a daň z přidané
hodnoty ve výši 1.847.790,70 Kč.
[2] Žalovaný v rozhodnutí o odvolání uvedl, že celní úřad přemístil dne 7. 8. 2014 pod přímý
celní dohled předmětné zboží (98.200 kg tabáku obchodního označení L5 LAOS), které
se nacházelo ve skladovacích prostorách v Řídkém v celkem 491 kartonech po 200 kg, neboť
se domníval, že se jedná o zboží, které se území Evropské unie nepěstuje pro obchodní účely.
Celní úřad společně s přemístěním zboží vyzval žalobkyni k prokázání statusu zboží. Následně
celní úřad vyhledal v trestním spisu vedeném Policií České republiky, Krajské ředitelství policie
Pardubického kraje, sp. zn. KRPE-61240/TČ-2013-170080, ve věci podezření ze spáchání
trestného činu zkrácení daně, poplatku a jiné podobné povinné platby celkem čtyři nabývací
doklady (faktury) k předmětnému zboží a zaslal je dne 16. 10. 2016 k vyjádření žalobkyni.
V návaznosti na to zaslala žalobkyně celnímu úřadu dne 17. 2. 2015 čtyři obsahově shodné
faktury, které již celní úřad získal vlastní činností. Ve vztahu k těmto čtyřem fakturám celní
úřad vyjádřil pochybnosti, že se nejedná o faktury k předmětnému zboží, neboť v rámci
nich bylo uvedeno odlišné obchodní označení i sazební zařazení zboží.
[3] K e-mailové korespondenci v anglickém jazyce, která měla osvětlit důvody, proč bylo zboží
v rámci faktur nesprávně označeno, a kterou žalobkyně předložila jako přílohu podání
ze dne 29. 2. 2016, žalovaný uvedl, že ji žalobkyně celnímu úřadu zaslala až poté, co již bylo
zřejmé, že celní úřad vyjádřil pochybnosti o tom, že by se faktury skutečně vztahovaly
k předmětnému zboží. Žalovaný upozornil, že společnost adbac Limited fakturovala žalobkyni
v období od září 2012 do února 2013 v jednom případě tabák označený jako L5R India FCV
a ve třech zbývajících případech tabák označený jako LA5 Indian Flue Cured, přičemž předmětné
zboží nebylo možné se zbožím uvedeným na fakturách ztotožnit. Vzhledem k tomu, že obchod
se surovým tabákem je poměrně specifický již jen tím, že se jedná o komoditu druhově určenou,
měla žalobkyně dbát na to, aby vedla řádně svou dokumentaci za účelem jednoznačné
individualizace zboží v případě potřeby. Bylo na žalobkyni, aby jednoznačně osvědčila,
že předmětné zboží skutečně odpovídá zboží vymezenému ve čtyřech předložených fakturách.
[4] Žalovaný dále uvedl, že na základě zjištění plynoucích z předložených faktur celní úřad
vyslechl dne 23. 6. 2015 jednatele společnosti KESIL s.r.o., se sídlem ve Slovenské republice,
odběratelky žalobkyně, který popsal mechanismus obchodů s žalobkyní. Následně žalobkyně
koncem července 2015 zaslala celnímu úřadu podání, ve kterém uvedla, že došlo k záměně zboží.
Žalobkyně uvedla, že předmětné zboží bylo v inkriminované době ve skladovacích prostorách
společně s jejím zbožím. Předmětné zboží přitom patřilo společnosti ATRATUM s.r.o., přičemž
došlo k tomu, že namísto toho, aby bylo společnosti KESIL s.r.o. zasláno předmětné zboží
(zboží společnosti ATRATUM s. r. o.), bylo jí zasláno zboží patřící žalobkyni. Proto ve skladu
zůstalo předmětné zboží a odesláno bylo omylem zboží v původním vlastnictví žalobkyně.
Podle žalobkyně proto došlo k záměně kvalitativně identického zboží, a tudíž žádná ze stran
obchodní transakce žádné nesrovnalosti nezpozorovala. Současně žalobkyně doplnila, že došlo
k faktické směně zboží, a proto je nyní vlastníkem předmětného zboží. Žalovaný však upozornil,
že se v dané souvislosti sama žalobkyně vyjadřovala o teoreticky možné záměně, a proto
zpochybnil, že by skutečně došlo k záměně kvalitativně shodného zboží, neboť tuto verzi
událostí žalobkyně uvedla teprve v červenci roku 2015 a následně i v dalších podáních,
avšak až poté, co zjistila, že celní úřad neakceptoval čtyři faktury, které měly osvědčit nabytí
zboží. Bylo primárně na žalobkyni, aby dodržovala povinnosti plynoucí z právních předpisů
a aby současně zajistila vhodný systém kontroly zboží, které se nachází ve skladovacích
prostorech v Řídkém.
[5] Současně žalovaný odmítl, že by žalobkyně neměla přístup ke svému účetnictví,
byť bylo zajištěno policií pro účely trestního řízení. Podle žalovaného je nepředstavitelné,
že by došlo k záměně tak velkého množství zboží a že by žalobkyně vůbec nečinila žádné kroky
k tomu, aby jí zabránila. I pokud by skutečně k záměně došlo, nelze si podle žalovaného
představit, že by dotčené subjekty nijak záměnu nezanesly do svého účetnictví. Ostatně i jednatel
společnosti ATRATUM s.r.o. uvedl jen, že k záměně mohlo dojít, a nikoliv, že k ní skutečně
došlo. Žalovaný se dále zaměřil na realizaci dodávek mezi společnostmi ATRATUM s.r.o.
a KESIL s.r.o. Z předložených dokladů vyplynulo, že mezi těmito společnosti proběhly transakce
ohledně zboží L5 LAOS v celkovém množství 19.800 kg ve dnech 7. 12. 2012, 12. 12. 2012,
24. 1. 2013, 28. 1. 2013 a 13. 1. 2013. Podle žalovaného je nepravděpodobné, aby došlo k záměně
v případě celkem pěti kamionových dodávek realizovaných v průběhu několika měsíců.
Žalobkyně navíc více neosvědčila, jak konkrétně mělo k záměně dojít. Žalobkyně uvedla,
že na záměnu přišla až dne 23. 6. 2015, proto o ní nemohly existovat účetní doklady či jiné
důkazy. Dne 18. 4. 2016 navrhla žalobkyně k prokázání záměny výslech V. S. a L. H. Žalovaný ve
shodě s celním úřadem konstatoval, že by jejich výslech byl nadbytečný bez přínosu k objasnění
věci. Žalovaný uzavřel, že žalobkyni tvrzení o záměně zboží neuvěřil.
[6] Žalovaný dále uvedl, že celní úřad žalobkyni vyzval k součinnosti při fyzickém ohledání
předmětného zboží. Celní úřad po žalobkyni požadoval, aby zajistila personál a techniku
k rozrovnání cca 525 kartónů za účelem výběru nejméně 15 balení tabáku, které budou
podrobeny fyzickému ohledání. Celní úřad tento způsob odběru vzorků zvolil z toho důvodu,
aby nevznikaly žalobkyni další náklady spojené s účastí třetích osob. Protože nakonec součinnost
žalobkyně neposkytla, ustanovil celní úřad znalce Petra Haka, aby odebral vzorky z pěti náhodně
vybraných kartonů tabáku. Celní úřad následně provedl úkony směřující k rozrovnání kartonů,
aby mohlo dojít k odběru vzorků. Nejprve celní úřad vybral deset kartonů jako vzorkovací
jednotky a následně z pěti z nich, konkrétně z kartonů tabáku č. 566 a č. 17 na žádost celního
úřadu a z kartónů č. 361, 328 a 115 na základě volby znalce, znalec odebral vzorky. Způsob
odběru vzorku přítomný zástupce žalobkyně nijak nenapadal. Proto bylo podle žalovaného
překvapivé, že proti danému postupu žalobkyně brojila až posléze. Žalovaný však uvedl,
že postup při odběru vzorků byl zákonný. Upozornil, že náhodný výběr proběhl z dostatečně
reprezentativního množství zboží. Samotný výběr vzorků nemusel být proveden znalcem, plně
postačí, že znalec vzorky odebral.
[7] Výslech znalce by přitom byl nadbytečný, neboť žalobkyně v průběhu odebírání vzorků
vůbec proti postupům znalce nebrojila. Žalovaný upozornil, že znalec shledal jen minimální
kvalitativní rozdíl mezi označením tabáku L5 a L5R. Žalovaný zdůraznil, že s ohledem na různost
a pestrost označení zboží v předložených dokladech, kdy se zde objevují v případě první
skutkové verze čtyři faktury obsahující označení zboží jako LA5 Indian Flue Cured,
resp. L5R Indian FCV a v druhé skutkové verzi (záměna zboží pozn. Nejvyššího správního soudu)
se v rámci pěti faktur objevuje označení zboží L5 Laos FCV, případně Laos FCV (Grade L5)
či L5 Laos FCV c. y. 2011, přičemž předmětné zboží se nachází v kartonech označených
L5 LAOS, nelze na základě těchto dokladů dané zboží jednoznačně identifikovat, což vede
k tomu, že nebyly předloženy dostatečné doklady pro závěr o tom, že se jedná o zboží
Společenství.
[8] Žalovaný konstatoval, že celní úřad při stanovení celní hodnoty předmětného zboží správně
vycházel z čl. 31 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92 ze dne 12. 10. 1992, kterým se vydává celní
kodex Společenství (dále jen „celní kodex“), neboť přihlížel k prodeji zboží stejného
„zbožového“ kódu v době šesti měsíců před dnem vzniku celního dluhu ve smyslu čl. 30 odst. 2
písm. b) celního kodexu s tím, že zmíněnou metodu využil s rozumnou pružností. Celní úřad
přitom vycházel z aplikace QDS dovozy, kdy shromáždil informace o zboží totožného sazebního
zařazení u transakcí, které se uskutečnily v období od 29. 5. 2013 do 21. 11. 2013
s tím, že za rozhodnou vzal nejnižší zjištěnou celní hodnotu ve výši 83,42 Kč/kg (zboží v rámci
celní deklarace č. 13CZ6100001GKWXI14). Vycházel přitom z celkem 37 dovozů zboží stejného
sazebního zařazení. Zboží, které mělo nejnižší zjištěnou celní hodnotu, sice nebylo shodné
ve všech ohledech, nicméně mělo obdobné vlastnosti (jednalo se o tabák pro výrobu cigaret
pod obchodním názvem Flue Cured Virginia), které mělo stejné funkce a mohlo být obchodně
zaměnitelné.
[9] Žalovaný připustil, že rozhodnutí č. 13CZ6100001GKWXI14 není součástí spisové
dokumentace, nicméně žalobkyně znala způsob určení celní hodnoty i metody, na základě kterých
celní úřad určil výši celní hodnoty. Proto skutečnost, že naposledy uvedené rozhodnutí
není součástí spisu, nemá za následek nezákonnost platebního výměru. Ostatně žalobkyně
měla možnost předložit jiné doklady, které uplatnila až v odvolání. Faktury poskytnuté
společností ATRATUM s.r.o. nemůže žalovaný, s ohledem na skutečnost, že předmětné zboží
s nimi není možné ztotožnit, využít k určení celní hodnoty zboží. Žalovaný neshledal žádné vady
v procesním postupu celního úřadu. Žalobkyně vždy věděla o všech plánovaných úkonech
i současném důkazním stavu. Obstojí i odůvodnění rozhodnutí celního úřadu, byť by mohlo
být obsáhlejší. Námitky, které nebyly vypořádány v rámci stížností, vypořádal následně
sám žalovaný v rámci tohoto rozhodnutí. Dále žalovaný v obecnosti upozornil na existenci
důkazního břemene žalobkyně. Celnímu úřadu vytkl, že aktivně vyhledával důkazní prostředky,
neboť jejich hledání bylo primárně úkolem žalobkyně. Podle žalovaného je zřejmé, že žalobkyně
představila verzi reality s řadou nesrovnalostí, aniž by ji důkazně dostatečně podpořila. Neunesení
důkazního břemene jde k její tíži. Na závěr rozhodnutí žalovaný upozornil, že v souladu s čl. 203
odst. 1 celního kodexu byla ve vztahu k vzniku celního dluhu dlužníkem žalobkyně.
[10] Krajský soud v Hradci Králové - pobočka v Pardubicích rozsudkem ze dne 21. 2. 2019,
č. j. 52 Af 4/2017 - 162, žalobu proti rozhodnutí žalovaného zamítl. Krajský soud se nejprve
zabýval otázkou nároků na odůvodnění rozhodnutí orgánů veřejné moci. Shrnul, že klíčové je,
aby odůvodnění poskytlo oporu danému rozhodnutí s tím, že není nezbytné reagovat na každou
dílčí námitku, ale že naopak postačí, pokud odůvodnění přináší vlastní ucelený odlišný názor,
který minimálně implicitně námitky vypořádá. Krajský soud doplnil, že důkazní břemeno
v daňovém řízení leží primárně na daňovém subjektu, zde na žalobkyni. Ta byla povinna
prostřednictvím svého účetnictví prokázat skutečnosti uváděné v daňovém přiznání.
V projednávaném případě vznikly pochybnosti o původu a statusu předmětného zboží.
[11] Krajský soud shrnul, že mezi žalobkyní a celním orgánem je sporná otázka, zda fakticky
došlo k záměně zboží, a jestli tudíž došlo ke směně zboží mezi žalobkyní a společností
ATRATUM s.r.o. Podle krajského soudu žalobkyně v dané souvislosti nepředložila žádné
relevantní důkazní prostředky, které by její tvrzení osvědčily. Věrohodnost tvrzení žalobkyně
snižuje i skutečnost, že s teorií záměny přišla s časovým odstupem po výslechu jednatele
společnosti KESIL s.r.o. Z čestného prohlášení jednatele společnosti ATRATUM s.r.o. přitom
vyplývá, že k záměně mohlo dojít a nikoliv, že k ní skutečně došlo. Žalobkyni se podařilo
prokázat, že předmětné zboží se nacházelo ve skladovacích prostorách v Řídkém společně
se zbožím, se kterým mělo být zaměněno. Záměnu, a tudíž i směnu zboží, se však žalobkyni
nepodařilo prokázat. Jestliže žalobkyně nevedla řádně účetnictví a neprovedla ani inventuru,
jde to k její tíži, neboť se právě díky své laxnosti dostala do důkazní nouze. Navíc směněný tabák
již nelze u společnosti KESIL s. r. o. ztotožnit.
[12] Krajský soud konstatoval, že celní orgány řádně vysvětlily, proč již neprovedou další důkazy,
konkrétně výslechy svědků. K návrhu na výslech A. B. krajský soud uvedl, že mu není zřejmé, jak
by pan B. jako zástupce dodavatelky žalobkyně mohl osvětlit následnou záměnu tabáku.
Obdobně tomu je u svědeckých výpovědí L. H. a V. S. Krajský soud vyhodnotil, že by považoval
za důvodný výslech pracovníků skladu za situace, kdy by se v krátkém časovém horizontu po
záměně podařilo identifikovat též zboží u slovenské společnosti KESIL s.r.o. a výpověďmi by se
dala prokázat záměna. Avšak cca 3 roky po tvrzené záměně, kdy sama žalobkyně netuší, kdy
mohlo k záměně dojít a uvádí pouze rozmezí let 2012 - 2013, nemá jejich výpověď potvrzující
teoretickou možnost záměny žádnou relevanci. Ani výslech znalce Haka nemůže vést k tomu, že
mohl potvrdit záměnu zboží, která měla proběhnout v letech 2012 až 2013. Dále krajský soud
upozornil, že rozhodnutí o ustanovení znalce bylo žalobkyni doručeno společně s výzvou k
poskytnutí součinnosti ze dne 23. 10. 2015. Od daného okamžiku měla žalobkyně možnost
vznést v řízení námitky proti osobě znalce, což neučinila. Skutečnost, že žalobkyně svého práva
nevyužila, nemůže jít k tíži celních orgánů.
[13] Krajský soud k námitce prekluze práva na vyměření daně poukázal na čl. 221 bodu 3 celního
kodexu, podle něhož dlužníkovi nelze sdělit celní dluh po uplynutí 3 let od vzniku tohoto dluhu.
Celní dluh přitom vzniká při dovozu dle čl. 203 celního kodexu odnětím zboží podléhajícího
dovoznímu clu celnímu dohledu. Protože nedošlo k řádné identifikaci zboží a prokázání jeho
statusu, bylo namístě aplikovat čl. 214 bod 2 celního kodexu, podle kterého, pokud není možno
přesně určit okamžik, kdy celní dluh vznikl, je dobou, která se bere v úvahu při stanovení
podkladů pro vyměřování cel platných pro dané zboží, okamžik, kdy celní orgány zjistí,
že se zboží nachází v situaci, kdy vzniká celní dluh. Proto se za den vzniku celního dluhu
považuje den 26. 11. 2013, tedy den, kdy došlo k rozhodnutí o přemístění zboží pod přímý
dohled celních orgánů, které bylo evidováno pod č. j. 58590-2/2013-590000-61. Obdobná
je situace pro běh prekluzivní lhůty pro stanovení daně z přidané hodnoty. Zákon
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (ve znění platném do 27. 8. 2016), stanoví v §23
odst. 1 písm. h) povinnost přiznat nebo zaplatit daň při dovozu zboží dnem odnětí zboží celnímu
dohledu, což je opět den 26. 11. 2013. Jestliže clo a daň z přidané hodnoty byly žalobkyni
doměřeny dne 29. 4. 2016, nemohlo dojít k uplynutí prekluzivní lhůty pro stanovení cla a daně.
[14] Krajský soud se ztotožnil s celními orgány, že bylo namístě stanovit celní hodnotu
předmětného zboží podle čl. 31 celního kodexu, neboť nemůže-li být celní hodnota dováženého
zboží určena podle článků 29 nebo 30, určí se na základě údajů dostupných ve Společenství
s použitím vhodných prostředků slučitelných se zásadami a obecnými ustanoveními článku
VII. Všeobecné dohody o clech a obchodu, Dohody o provádění článku VII. Všeobecné dohody
o clech a obchodu a obecnými zásadami kapitoly 3, hlavy II. celního kodexu. Článek 31 celního
kodexu stanovuje náhradní způsob určení celní hodnoty. K tomu daňové orgány využily
informace ze systému QDS (Obecný dotazovací systém), ze kterého celní úřad vybral 37 dovozů
zboží se stejným sazebním zařazením, podle kterého celní hodnota 1 kg tabáku se stejným
sazebním zařazením (zboží označené v celní deklaraci č. 13CZ6100001GKWXI14) činila
83,42 Kč. Krajský soud se ztotožnil se způsobem určení celní hodnoty i výběru referenčního
zboží.
[15] Skutečnost, že celní deklarace č. 13CZ6100001GKWXI14 není ve spise založena, nemohla
podle krajského soudu vést k porušení práv žalobkyně na spravedlivý proces. Žalobkyně
totiž aktivně nahlížela do spisu, tudíž jí muselo být dobře známo, na základě čeho byla celní
hodnota zboží určena, navíc žalobkyně vznášela konkrétní dotazy k této konkrétní celní deklaraci.
[16] Krajský soud dále uvedl, že mezi celními orgány a žalobkyní je sporná otázka zákonnosti
provedeného „předvýběru“ 15 kartonů správcem daně za účelem znaleckého zkoumání, k čemuž
žalobkyně namítá, že onen předvýběr již spadá do působnosti znalecké činnosti, tudíž
do působnosti samotného znalce, nikoliv do působnosti zaměstnanců správce daně. Jestliže
čl. 242 odst. 2 prováděcího předpisu k nařízení Rady (EHS) č. 2913/92, kterým se vydává celní
kodex Společenství, zakládá celním orgánům právo odebírat samotné finální vzorky, zakládá
tím dle logiky věci též jejich pravomoc vybrat vzorkovací jednotky, ze kterých se následně vzorky
odeberou. Celní úřad totiž ustanovil znalce pouze pro finální odebrání vzorků, což jej nijak
nezbavuje pravomoci vybrat vzorkovací jednotky. Znalec následně postupoval přesně podle
zadání znaleckého posudku, když sám vybral 5 krabic z 1 0 správcem daně předvybraných
k finálnímu odebrání vzorků, tudíž nemohlo jít o zásah do znalecké činnosti znalce. Dále krajský
soud konstatoval, že předmětné zboží bylo uskladněno ve 491 stejných kartonech ve stejném
množství a se stejným označením. Podle krajského soudu proto nebylo nutné vybírat
více než 10 vybraných vzorkovacích jednotek, ze kterých bylo následně vybráno pět kartonů
pro odběr vzorků. Počet vzorků pro odebrání vyhodnotil krajský soud s přihlédnutím
k individuálním vlastnostem (stejná váha, stejné balení, stejné označení) skladovaného zboží
jako dostačující. Současně krajský soud doplnil, že znalec byl při výkonu své činnosti povinen
provádět činnost v souladu s právním řádem ČR, vykonávat svou činnost řádně s maximální
odbornou pečlivostí a v souladu s odbornými znalostmi a postupy. Znalec nicméně nebyl
povinen při výkonu své činnosti postupovat striktně dle metodické příručky MP 05-02.
[17] Při posouzení způsobu odběru vzorků vycházel krajský soud i z vyjádření Celně-technické
laboratoře Generálního ředitelství cel (dále jen „CTL“), podle kterého byl odběr vzorků proveden
ve shodě s doporučenými metodami a postupy z vrchní, střední a spodní vrstvy vzorkované
jednotky. Za situace, kdy žalobkyně k závěrům CTL nic nenamítala, krajský soud z těchto závěrů
při svém rozhodování vycházel, jelikož otázka dostatečnosti množství odebraných vzorků tabáku
je otázkou ryze odbornou, k jejímuž posouzení nedisponuje soud potřebnými odbornými
znalostmi. Vyjádření CTL hodnotí krajský soud jako přesvědčivé, obsahující odborné posouzení,
ke kterému má CTL jako odborné technické pracoviště GŘ cel potřebné odborné znalosti,
a je tedy k posouzení této otázky plně kompetentní.
[18] Krajský soud další dokazování neprováděl, neboť výslech navrhovaných osob by nemohl
do věci vnést nové informace, když spornou ve věci není otázka, jaký druh tabáku byl předmětem
obchodu se společností KESIL s.r.o. Jádrem sporu je tvrzená záměna zboží ve skladu v Řídkém.
II. Obsah kasační stížnosti a vyjádření žalovaného
[19] Proti uvedenému rozsudku podala žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) včasnou kasační
stížnost. V ní namítla, že v průběhu daňového řízení neměla k dispozici účetnictví, které
bylo zajištěno orgány činnými v trestním řízení. Teprve až na základě výslechu jednatele
společnosti KESIL s.r.o. dospěla sama k závěru, že ve skladovacích prostorách mohlo dojít
k záměně zboží totožné šarže a provenience, a to tabáku s označením L5. Byť se může jevit
tvrzení o záměně jako těžkou uvěřitelné, i takové situace nastávají. Stěžovatelka jednak neměla
své účetnictví a záměnu zjistila až právě na základě výslechu jednatele společnosti KESIL s.r.o.
Stěžovatelka v situaci, kdy zjistila, že došlo k záměně zboží, neměla k dispozici žádné prostředky,
jak obstarat podklady osvědčující záměnu, vyjma čestných prohlášení, které opatřila. Skutečnosti
osvědčující záměnu proto měl zjišťovat celní úřad. Stěžovatelka přitom navrhovala řadu
důkazních prostředků pro osvědčení záměny zboží, nicméně celní orgány i krajský soud
je odmítly provést. Proto stěžovatelce znemožnily unést důkazní břemeno. Současně
není přípustné, aby celní úřad a priori posuzoval, zda případný výslech svědků či jiné důkazní
prostředky budou způsobilé prokázat tvrzené skutečnosti. Celní orgány i krajský soud přehlédly,
že došlo k záměně zboží, které se od sebe zásadně neodlišuje a ke zjištění záměny nemuselo dříve
dojít, přičemž jenom celní úřad skutečně mohl zjistit, zda došlo k záměně či nikoliv, a to právě
výslechem příslušných osob. Pokud čestné prohlášení jednatele společnosti ATRATUM s.r.o.
osvědčovalo, že mohlo k záměně dojít, měly tuto skutečnost celní orgány dále ověřit
při dokazování, což nesprávně neučinily. Podle stěžovatelky neprovedení navržených důkazů
zasáhlo do jejího práva prokazovat, co sama tvrdí. Jestliže i krajský soud připustil, že záměna
zboží byla možná, měl celní úřad v rámci dokazování ověřit, zda tomu tak skutečně bylo.
Nejvyššímu správnímu soudu proto stěžovatelka navrhla, aby zrušil napadený rozsudek a vrátil
věc krajskému soudu k dalšímu řízení.
[20] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že celní úřad aktivně vyhledával důkazní
prostředky v trestním spise s tím, že řadu z nich využil v rámci daňového řízení. Provedené
dokazování přitom krajský soud vyhodnotil jako řádné s tím, že se ztotožnil i se závěry celních
orgánů ohledně neprovedení dalších důkazů. Navíc skutková verze o záměně zboží není podle
žalovaného objektivně prokazatelná, a to ani v případě navrhovaných výslechů svědků. Navíc
žalovaný vyhodnotil, že se jedná o tvrzení účelové. Celní úřad v obecnosti může daňovým
subjektům napomoci unést důkazní břemeno, nicméně v projednávané věci to možné nebylo
právě proto, že stěžovatelka se do důkazní nouze dostala díky svému účelovému tvrzení,
a to navíc v situaci, kdy řádně nevedla své účetnictví ani nekontrolovala, jaké zboží se nachází
v jejích skladovacích prostorech. Podle žalovaného navíc nemá v daňovém řízení
prokazování hypotetických skutečností své místo. Samotná skutková verze o směně zboží
je nepravděpodobná a nevěrohodná. Žalovaný opětovně upozornil na specifika obchodování
s tabákem, u kterého je řádné vedení daňové dokumentace právě pro snadnou zaměnitelnost
zcela klíčové. Doplnil, že celní úřad dostatečně vysvětlil, proč důkazy neprovede, přičemž zákon
mu jejich provedení neukládal. Své vyjádření uzavřel žalovaný s tím, že do obtížné situace
se dostala stěžovatelka svou vlastní laxností, kdy řádně neplnila povinnost vést účetnictví
a sledovat skladové zásoby. Proto žalovaný navrhl Nejvyššímu správnímu soudu, aby kasační
stížnost zamítl.
III. Posouzení kasační stížnosti
[21] Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s §109 odst. 3 a 4 zákona
č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen „s. ř. s.“), podle nichž byl vázán rozsahem
a důvody, jež stěžovatelka uplatnila v kasační stížnosti. Přitom neshledal vady uvedené v §109
odst. 4 s. ř. s., k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. Z obsahu kasační stížnosti
je zřejmé, že byla podána z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. a) b) a d) s. ř. s.
[22] Podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. kasační stížnost lze podat pouze z důvodu tvrzené nezákonnosti
spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení. Nesprávné právní
posouzení spočívá buď v tom, že na správně zjištěný skutkový stav je aplikován nesprávný právní
předpis, popř. je sice aplikován správný právní předpis, ale tento je nesprávně vyložen.
[23] Podle §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. kasační stížnost lze podat pouze z důvodu tvrzené vady řízení
spočívající v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu
ve spisech nebo je s nimi v rozporu, nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákon v ustanoveních o řízení
před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost, a pro tuto důvodně vytýkanou vadu
soud, který ve věci rozhodoval, napadené rozhodnutí správního orgánu měl zrušit; za takovou vadu řízení
se považuje i nepřezkoumatelnost rozhodnutí správního orgánu pro nesrozumitelnost.
[24] Podle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. kasační stížnost lze podat pouze z důvodu tvrzené
nepřezkoumatelnosti spočívající v nesrozumitelnosti nebo nedostatku důvodů rozhodnutí, popřípadě v jiné vadě
řízení před soudem, mohla-li mít taková vada za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé.
[25] Kasační stížnost není důvodná.
[26] Nejvyšší správní soud předesílá, že důkazní břemeno mezi daňovým subjektem a správcem
daně je v daňovém řízení rozvrženo nerovnoměrně ve prospěch správce daně, neboť
ten je povinen prokazovat toliko skutečnosti uvedené v §92 odst. 5 daňového řádu. Podle
písmene c) tohoto ustanovení má tedy také povinnost prokázat skutečnosti vyvracející
věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí, účetních záznamů, jakož
i jiných záznamů, listin a dalších důkazních prostředků uplatněných daňovým subjektem, přičemž
pokud zjistí některou okolnost zpochybňující v nich uvedené údaje, přechází důkazní břemeno
podle §92 odst. 3 daňového řádu na žalobce. Ten pak musí prokázat všechny skutečnosti, které
je povinen uvádět v řádném daňovém tvrzení, dodatečném daňovém tvrzení a dalších podáních.
V takovém případě musí žalobce prokázat svá tvrzení a za tímto účelem předložit či navrhnout
relevantní důkazní prostředky. Pokud jsou takové důkazy spolehlivě prokazující jeho tvrzení
provedeny, přechází důkazní břemeno podle zmiňovaného §92 odst. 5 písm. c) daňového řádu
zpět na správce daně. V opačném případě platí, že žalobce důkazní břemeno neunesl, a správce
daně tak může rozhodnout v jeho neprospěch.
[27] Toto nerovnoměrné rozvržení důkazního břemene mezi daňovým subjektem a správcem
daně je přitom ústavně konformní, neboť je výrazem veřejného zájmu na správném stanovení
a výběru daní. Navíc vychází ze zásady, podle níž nese důkazní břemeno k prokázání určité
skutečnosti ten, kdo ji tvrdí. Na rozdíl od jiných druhů řízení sice není věcí svobodné
vůle žalobce, zda určité skutečnosti v daňovém řízení uvede či nikoliv, neboť ho v něm stíhá
povinnost tvrzení v podobě podání daňového přiznání. Nicméně uvedená zásada
je v modifikované podobě zachována i v daňovém řízení, jelikož také v něm se důkazní
břemeno vztahuje jen k prokázání skutečností vážících se k daňovému subjektu, který je uvedl
v daňovém tvrzení nebo je byl v něm povinen uvést. Jen žalobce má totiž podrobné poznatky
o veškeré své činnosti, příjmech a výdajích (srov. nález Ústavního soudu ze dne 1. 7. 2005
sp. zn. IV. ÚS 29/05, svazek 37, nález 113 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu
České republiky, C. H. BECK, Praha 2006, str. 463 a násl.).
[28] Současně platí, že důkazní povinnost žalobce nemůže být naplněna pouhým předložením
formálně správného daňového dokladu či uzavřené smlouvy, neboť tyto dokumenty
nejsou dostatečnými podklady pro prokázání realizace příslušného zdanitelné plnění či jiných
skutečností uvedených v daňovém tvrzení. Všechny tyto rozhodné skutečnosti proto musí
žalobce prokázat tak, aby o souladu mezi faktickým stavem a stavem formálně právním nezůstaly
žádné rozumné pochybnosti (srov. kupř. rozsudky ze dne 25. 10. 2006, č. j. 2 Afs 7/2006 - 107,
ze dne 13. 8. 2008, č. j. 9 Afs 204/2007 - 72, či ze dne 26. 6. 2014, č. j. 5 Afs 65/2013 - 79).
[29] Nejvyšší správní soud uvádí, že mezi stěžovatelkou a celními orgány je sporná zejména
otázka, zda byly celní orgány povinny provést navrhované důkazní prostředky spočívající
ve svědeckých výpovědích, které měly prokázat, že došlo ve skladovacích prostorách v Řídkém
k záměně předmětného zboží za tabák obdobné kvality. Stěžovatelka přitom vytýká celním
orgánům, že sama využila veškeré své soukromoprávní možnosti, kterými mohla záměnu tabáku
prokázat. Proto bylo úkolem celních orgánů, aby provedly navrhované důkazní prostředky,
neboť stěžovatelka neměla a nemá faktickou možnost prokázat rozhodné skutečnosti.
Ty je možné zjistit jen na základě výslechů svědků, které však sama nemůže provést. Tuto otázku
však podle Nejvyššího správního soudu není možné řešit izolovaně, ale je naopak nezbytné
na ní nahlížet pohledem průběhu celého dokazování, resp. řízení před celním úřadem, a je tudíž
nutné vyhodnotit doposud zjištěné okolnosti případu.
[30] Nejvyšší správní soud z obsahu spisové dokumentace zjistil, že celní úřad přemístil
dne 7. 8. 2014 pod přímý celní dohled předmětné zboží (98.200 kg tabáku obchodního označení
L5 LAOS). Předmětné zboží se nacházelo ve skladovacích prostorech v Řídkém, a to v celkem
491 kartonech po 200 kg, přičemž celní úřad vyzval stěžovatelku, aby prokázala status
předmětného zboží. Celní úřad současně vyhledal v trestním spisu vedeném Policií České
republiky, Krajské ředitelství policie Pardubického kraje, sp. zn. KRPE-61240/TČ-2013-170080
ve věci podezření ze spáchání trestného činu zkrácení daně, poplatku a jiné podobné povinné
platby celkem čtyři nabývací doklady (faktury). Konkrétně se jednalo o tyto faktury:
• ze dne 27. 9. 2012 FY13 1077, na základě které měla společnost adbac Limited dodat
stěžovatelce 19.800 kg tabáku s označením L5R Indian FCV (faktura č. 1),
• ze dne 5. 12. 2012 FY13 1130, na základě které měla společnost adbac Limited dodat
stěžovatelce 17.820 kg tabáku s označením LA5 Indian Flue Cured (faktura č. 2),
• ze dne 18. 2. 2013 č. FY13 1178, na základě které měla společnost adbac Limited dodat
stěžovatelce 35.640 kg tabáku s označením LA5 Indian Flue Cured (faktura č. 3),
• ze dne 2. 1. 2013 FY13 1142, na základě které měla společnost adbac Limited dodat
stěžovatelce 35.640 kg tabáku s označením LA5 Indian Flue Cured (faktura č. 4).
[31] Celní úřad zaslal tyto faktury č. 1 až č. 4 dne 16. 10. 2014 k vyjádření stěžovatelce.
V návaznosti na to zaslala stěžovatelka celnímu úřadu dne 17. 2. 2015 čtyři obsahově shodné
faktury, které již celní úřad získal vlastní činností. Ve vztahu k těmto čtyřem fakturám celní úřad
vyjádřil pochybnosti, že by se jednalo o faktury k předmětnému zboží, neboť v rámci
nich bylo uvedeno odlišné obchodní označení i sazební zařazení zboží. Celní úřad upozornil,
že předmětné zboží nacházející se ve skladovacím prostoru bylo označeno jako L5 LAOS.
[32] Dne 23. 6. 2015 podal vysvětlení Juraj Kosela, jednatel společnosti KESIL s.r.o., odběratelky
stěžovatelky. Stěžovatelka koncem července 2015 zaslala celnímu úřadu podání, ve kterém uvedla,
že po podaném vysvětlení pana Kosely je názoru, že muselo ve skladovacích prostorech dojít
k záměně zboží. Stěžovatelka uvedla, že předmětné zboží, a to tabák označený L5 LAOS,
bylo v inkriminované době ve skladovacích prostorách společně s jejím zbožím, přičemž došlo
k tomu, že ve skladu zůstalo zboží patřící společnosti ATRATUM s.r.o. (předmětné zboží tabák
s označením L5 LAOS - pozn. Nejvyššího správního soudu) a společnosti KESIL s.r.o.
bylo zasláno zboží patřící stěžovatelce. Proto ve skladu zůstalo omylem předmětné zboží (tabák
L5 LAOS) a odesláno bylo omylem zboží v původním vlastnictví stěžovatelky. Záměnu zboží
měly osvědčit tyto faktury:
• ze dne 21. 7. 2012 č. FY2012 06, ref. č. S1049, podle které měla dodat společnost DICIO
COMMERCIUM FZ LLC společnosti ATRATUM s.r.o. 19.800 kg tabáku označeného
Laos FCV (Grade L5) (faktura č. 5),
• ze dne 30. 8. 2012 č. FY2012 07, ref. č. S1068, podle které měla dodat společnost DICIO
COMMERCIUM FZ LLC společnosti ATRATUM s.r.o. 19.800 kg tabáku označeného
Laos FCV (Grade L5) (faktura č. 6),
• ze dne 1. 10. 2012 č. FY2012 09, ref. č. S1109, podle které měla dodat společnost DICIO
COMMERCIUM FZ LLC společnosti ATRATUM s.r.o. 19.800 kg tabáku označeného
Laos FCV (Grade L5) (faktura č. 7),
• ze dne 30. 10. 2012 č. FY2012 10, ref. č. S1129, podle které měla dodat společnost
DICIO COMMERCIUM FZ LLC společnosti ATRATUM s.r.o. 19.800 kg tabáku
označeného Laos FCV (Grade L5) c. y. 2011 (faktura č. 8),
• ze dne 8. 12. 2012 č. FY2012 11, ref. č. 1152, podle které měla dodat společnost DICIO
COMMERCIUM FZ LLC společnosti ATRATUM s.r.o. 19.800 kg tabáku označeného
Laos FCV (Grade L5) c. y. 2011 (faktura č. 9),
• ze dne 7. 12. 2012, č. 712002, podle které měla dodat společnost ATRATUM s.r.o.
společnosti KESIL 19.800 kg tabáku označeného LAOS L5 S1049 (faktura č. 10),
• ze dne 12. 12. 2012, č. 812002, podle které měla dodat společnost ATRATUM s.r.o.
společnosti KESIL 19.800 kg tabáku označeného LAOS L5 S1068 (faktura č. 11),
• ze dne 24. 1. 2013, č. 113002, podle které měla dodat společnost ATRATUM s.r.o.
společnosti KESIL 19.800 kg tabáku označeného LAOS L5 S1129 (faktura č. 12),
• ze dne 28. 1. 2013, č. 213002, podle které měla dodat společnost ATRATUM s.r.o.
společnosti KESIL 19.800 kg tabáku označeného LAOS L5 S1152 (faktura č. 13),
• ze dne 13. 2. 2013 č. 413002, podle které měla dodat společnost ATRATUM s.r.o.
společnosti KESIL 19.800 kg tabáku označeného Laos FCV (grade L5) S1109 (faktura
č. 14).
[33] Současně je součástí spisové dokumentace dodací list č. 07012012A/a, který se váže
k dodávce s ref. č. S1049, z nějž plyne, že tato dodávka obsahuje celkem 99 ks kartonů po 200 kg.
[34] Stěžovatelka přitom usuzovala, že došlo k záměně kvalitativně identického zboží, a tudíž
žádná ze stran obchodní transakce žádné nesrovnalosti nezpozorovala. Současně stěžovatelka
doplnila, že došlo k faktické směně zboží, a proto je nyní vlastníkem předmětného zboží.
[35] Z výše uvedeného vyplývá, že uvedené účetní doklady (faktury č. 1 až č. 4) mohou
být způsobilé osvědčit, že stěžovatelka odebrala od společnosti adbac Limited jednu dodávku
tabáku pod označením LA5 Indian Flue Cured a v ostatních třech případech tabák
pod označením L5R Indian FCV. Současně další účetní doklady (faktury č. 5 až č. 14) směřují
k osvědčení skutečnosti, že došlo k pěti dodávkám tabáku (LAOS L5 - byť se zde objevují dílčí
odlišnosti v označení v rámci jednotlivých faktur, má Nejvyšší správní soud za to, že se jednalo
vždy o totožný druh tabáku) v řetězci od společnosti DICIO COMMERCIUM FZ LLC a dále
přes společnosti ATRATUM s.r.o. až ke společnosti KESIL s.r.o.
[36] Nejvyšší správní soud však po posouzení těchto daňových dokladů i dalších
nashromážděných důkazních prostředků uvádí, že stěžovatelka skutečně neunesla důkazní
břemeno ohledně prokázání záměny předmětného zboží, a to z následujících důvodů.
[37] Nejvyšší správní soud nepovažuje za věrohodné tvrzení stěžovatelky, že došlo k záměně
tabáku obdobné kvality a účelu. První důvod představuje skutečnost, že stěžovatelka danou verzi
běhu skutkových událostí přednesla až v průběhu samotného řízení poté, co se ukázala
jako neprůkazná první verze běhu skutkových událostí, tedy že nabytí zboží osvědčují faktury č. 1
až 4. Tato skutečnost jistě sama o sobě nevylučuje, že by k záměně došlo, nicméně má vliv
na věrohodnost jejího tvrzení, která se tím snižuje.
[38] Další důvod, který směřuje k závěru o nevěrohodnosti tvrzení stěžovatelky, je zásadní
nesoulad v množství zaměněného zboží. Při pohledu na faktury č. 1 až č. 14 Nejvyšší správní
soud zjistil, že zboží, u kterého mělo dojít k záměně, se liší v souhrnu o více než 10 tun. Nejvyšší
správní soud považuje za vysoce nepravděpodobné, aby v průběhu obchodních transakcí žádná
ze zúčastněných stran nezjistila, že jí bylo dodáno o 10 tun zboží méně , resp. že by vyskladnila
o 10 tun zboží méně. Pokud by Nejvyšší správní soud vyšel ze standardního balení o velikosti
200 kg, jednalo by se o celkem 50 kartonů, což není v žádném případě nepatrná odchylka
v dodávce. Přitom se současně nejednalo o zboží malé hodnoty, ale naopak hodnotu takového
množství tabáku lze odhadovat na minimálně 830.000 Kč (vyjde-li Nejvyšší správní soud z celní
deklarace č. 13CZ6100001GKWXI14, podle které celní hodnota 1 kg tabáku se stejným
sazebním zařazením činila 83,42 Kč).
[39] Současně je součásti spisové dokumentace i dokument pod č. 20150429141431984, nazvaný
skladová evidence L5 LAOS a ost. Jeho obsah přitom naznačuje, že se jedná o skladovou
evidenci společnosti ATRATUM s.r.o. a plyne z něj, že došlo k realizaci transakcí (a dodání
tabáku) v řetězci od společnosti DICIO COMMERCIUM FZ LLC a dále přes společnosti
ATRATUM s.r.o. až ke společnosti KESIL s.r.o. s tím, že předmětem transakcí mělo být
celkem pět dodávek tabáku o celkové hmotnosti 99.000 kg pod označením LAOS L5.
Dále jsou zde uvedena jednotlivá referenční čísla, tak jak jsou uvedena na výše uvedených
fakturách č. 5 až č. 14. Zmíněné doklady proto nikterak neosvědčují záměnu zboží, jak ji tvrdila
stěžovatelka.
[40] Uvedené skutečnosti tak vedou k závěru, že záměna vskutku mohla být jen teoreticky
možná, resp. že je záměna naopak vysoce nepravděpodobná. Jestliže dosud zjištěné skutečnosti
svědčily o nevěrohodnosti tvrzení stěžovatelky, bylo namístě, aby stěžovatelka záměnu prokázala
o to silnějšími jinými důkazními prostředky. To však stěžovatelka nebyla schopná provést
ani ve formální rovině, a to zejména z toho důvodu, že sama dostatečně neprováděla evidenci
skladovacích zásob, resp. záměna neplyne ani z jejích účetních dokladů. Je namístě upozornit,
že žalobkyně nevedla řádně své účetní záznamy, a v důsledku svého pochybení nebyla schopna
předložit ani základní skladovou evidenci, resp. alespoň formálně účetními doklady osvědčit běh
událostí, jak jej nyní tvrdí. V důsledku tohoto pochybení se stěžovatelka skutečně dostala
do důkazní nouze, nicméně nastíněné pochybení s ohledem na nastavení důkazního břemene
v daňovém řízení jde právě k její tíži.
[41] Podle Nejvyššího správního soudu pochybení stěžovatelky nelze napravovat tím způsobem,
že by měl být aktivizován celní úřad, který bude provádět „náhradní dokazování“. Jestliže proti
dosti nepravděpodobnému běhu událostí stěžovatelka postavila jako jediný důkazní prostředek
čestné prohlášení jednatele společnosti ATRATUM s.r.o. o tom, že mohlo k záměně dojít,
a současně neměla k dispozici žádné doklady osvědčující průběžný stav zásob, nemůže to vést
podle Nejvyššího správního soudu k tomu, aby byly celní orgány povinny aktivně provádět
navrhované důkazní prostředky, jestliže základní původ důkazní nouze stěžovatelky vyplýval
z jejího vlastního pochybení. Podle Nejvyššího správního soudu je potřeba v daňovém řízení
vycházet z nastavení důkazního břemene v rozsahu specifikovaném v §92 odst. 3 daňového
řádu, aby v rámci daňového řízení nedocházelo k tomu, že celní úřad bude svou činností
nahrazovat pochybení daňového subjektu. Ve své podstatě ani v dané věci nedošlo k aktivizaci
§92 odst. 5 písm. c) daňového řádu, neboť k tomu, aby celní úřad mohl zpochybňovat účetní
záznamy směřující k prokázání záměny, musela by je stěžovatelka nejprve předložit. Stěžovatelka
však ani věrohodně nevysvětlila, proč takové záznamy svědčící o záměně nemůže předložit.
[42] Lze proto uvést, že celní úřad výslech svědků (s ohledem na specifické okolnosti případu)
správně neprovedl. Jestliže stěžovatelka nedodala celnímu úřadu účetní záznamy o stavu
skladovacích zásob, její důkazní nouze plyne primárně z jejího vlastního pochybení. Odlišná
situace by podle Nejvyššího správního soudu nastala, pokud by stěžovatelka předložila údaje
o skladovaném zboží, resp. přehled zboží, které bylo naskladněno a vyskladněno. Pokud
by taková evidence skutečně naznačovala, že patrně došlo či reálně mohlo dojít k záměně zboží,
celní orgány by nepochybně za účelem řádného zjištění skutkového stavu musely vést další
dokazování, neboť by stěžovatelka dostatečně osvědčila, že existují okolnosti svědčící závěru
o záměně zboží. V projednávané věci tomu bylo odlišně, a verze o záměně zboží tak zůstala
vskutku jen teoretická. Nejvyšší správní soud se v kontextu projednávané věci ztotožňuje
s celními orgány, že by případný výslech jednatele společnosti ATRATUM s.r.o. vzhledem
k tomu, že se sám k věci již vyjádřil prostřednictvím čestného prohlášení, nemohl přinést další
nové informace o věci samé.
[43] Nejvyšší správní soud dále uvádí, že souhlasí se závěry celních orgánů a krajského soudu
ohledně případného výslechu zaměstnanců stěžovatelky L. H. a V. S., které je hodnotily jako
nadbytečné. Vzhledem ke specifickým okolnostem případu bylo totiž zřejmé, že výslechy svědků
skutečně nemohou záměnu potvrdit. Jestliže jednatel společnosti ATRATUM s.r.o.
prostřednictvím čestného prohlášení uvedl toliko, že k záměně mohlo dojít, pak i pokud by
navržení svědci H. a S. uvedli, že k záměně došlo, nepostačovalo by to podle Nejvyššího
správního soud ke spolehlivému závěru o záměně zboží. Aby došlo k alespoň ke zvýšení
pravděpodobnosti tvrzení stěžovatelky o záměně zboží, musel by tuto záměnu (vzhledem
k tomu, že se jednalo o vysoce nepravděpodobné a nedůvěryhodné tvrzení stěžovatelky, jak bylo
vysvětleno výše) jednatel společnosti ATRATUM s.r.o. výslovně potvrdit. V takovém případě by
provedení výslechu svědků H. a S. mohlo přinést potřebné informace o skutkovém stavu věci.
Nicméně za současné důkazní situace by tyto důkazní prostředky nemohly vést ke spolehlivému
zjištění průběhu událostí (a to ani kdyby zaměstnanci stěžovatelky záměnu potvrdili), neboť by
zde stále existovaly pochybnosti o tom, zda skutkový děj proběhl tak, jak jej uváděla stěžovatelka.
Vzhledem k tomu, že další důkazy stěžovatelka nenavrhovala, jde s ohledem na nastavení
důkazního břemene v daňovém řízení existence pochybností o skutkovém stavu věci k její tíži.
IV. Závěr a náklady řízení
[44] Z výše uvedeného vyplývá, že napadený rozsudek není nezákonný a v řízení před krajským
soudem ani celními orgány nedošlo při zjišťování skutkového stavu k vadě, která by měla vliv
na zákonnost rozhodnutí o věci samé. Proto Nejvyšší správní soud kasační stížnost
jako nedůvodnou zamítl podle §110 odst. 1 věty druhé s. ř. s.
[45] Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §60 odst. 1 větu první ve spojení s §120 s. ř. s.,
podle kterého, nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný úspěch, právo
na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil, proti účastníkovi, který ve věci
úspěch neměl. Stěžovatelka ve věci neměla úspěch, a proto nemá právo na náhradu nákladů
řízení, a žalovanému v souvislosti s tímto řízením žádné náklady přesahující rámec jeho běžné
úřední činnosti nevznikly. Nejvyšší správní soud proto rozhodl o tom, že žádný z účastníků
nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 5. března 2020
JUDr. Jiří Palla
předseda senátu