ECLI:CZ:US:1994:4.US.16.93
sp. zn. IV. ÚS 16/93
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě o ústavní stížnosti stěžovatele České obce sokolské proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové, čj. 8 Co 218/93 - 38, ze dne 15. 9. l993, za účasti Krajského soudu v Hradci Králové, jako účastníka řízení, a za účasti vedlejších účastníků l. Tělovýchovné jednoty ZD H.B. 2. Českého svazu tělesné výchovy, kanceláře v Praze 6 - Strahov, Mezi stadiony, takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
Rozsudkem Okresního soudu v Chrudimi, sp. zn. 8 C 133/92, ze
dne 25. 2. l993, byl k návrhu Československé obce sokolské vydán
rozsudek, jímž byla vedlejšímu účastníku Českému svazu tělesné
výchovy stanovena povinnost vydat Československé obci sokolské
stavební parcelu č. kat. 76 a pozemkovou parcelu 277/5, vše k. ú.
H.B, okres Ch., do 2 měsíců od právní moci rozsudku, návrh na
vydání sokolovny č.p. 25 v H.B. byl zamítnut a stejně tak byl
zamítnut návrh směřující proti Tělovýchovné jednotě ZD H.B. na
vydání všech shora označených nemovitostí a žádnému z účastníků
nebylo přiznáno právo na náhradu nákladů řízení.
Uvedený rozsudek, proti němuž bylo podáno odvolání jak ze
strany Československé obce sokolské, tak ze strany Českého svazu
tělesné výchovy, byl zcela potvrzen rozsudkem Krajského soudu
v Hradci Králové ze dne 15. 9. 1993, sp. zn. 8 Co 218/93. Oba
soudy vycházely ze zjištění, že pokud jde o označené pozemky, šlo
o majetek, který ke dni 31. 3. 1948 patřil Tělocvičné jednotě v H.
B., na tento majetek se tedy vztahuje zákon č. 173/1990 Sb.,
přitom Československou obec sokolskou oba soudy považovaly za
oprávněnou organizaci ve smyslu ustanovení §2 citovaného zákona.
Oba soudy pak, pokud jde o otázku věcné pasivní legitimace ve
sporu, vycházely ze závěru, že povinnou organizací je vedlejší
účastník ČSTV Praha, neboť samotné usnesení mimořádného sjezdu
ČSTV z 25. 3. 1990 nemohlo přivodit převod vlastnictví
a hospodářskou smlouvu č. 539/91 ze dne 31. 12. 1991, kterou se
ČSTV Praha pokusil předmětné pozemky převést na Tělovýchovnou
jednotu ZD H. B., považovaly za neplatnou, neboť byla uzavřena po
účinnosti novely zákona č. 173/1990 Sb., provedené zákonem č.
247/1991 Sb., která prohlásila veškeré převody majetku, na který
se vztahovaly předpisy o navrácení majetkových práv organizacím
Sokola, za neplatné. Pokud jde o objekt sokolovny, vycházely oba
soudy po provedení důkazů ze závěru, že dům č.p. 25 k.ú. H.
B. je novým objektem vybudovaným po datu 31. 3. 1948, a proto
jej nelze podle §2 zákona č. 173/1990 Sb. Československé obci
sokolské vydat.
Tento rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové napadl
stěžovatel včas podanou ústavní stížností s tvrzením, že uvedeným
rozhodnutím, pokud jím byl potvrzen rozsudek Okresního soudu
v Chrudimi, jímž byla zamítnuta jeho žaloba na vydání sokolovny,
bylo porušeno jeho základní právo zaručené Ústavou ČR a obsažené
v Listině základních práv a svobod v čl. ll odst. l prvá a druhá
věta - tedy právo vlastnit majetek stejného zákonného obsahu
a ochrany. V odůvodnění své ústavní stížnosti poukázal na to, že
v řízení před soudy obou stupňů navrhoval doplnění dokazování
vyžádáním znaleckého posudku z oboru stavebnictví k posouzení
otázky, zda stavební práce na sporném objektu sokolovny
představují změnu stavby původní, či zda jejich realizací došlo ke
vzniku stavby zcela nové. Tomuto jeho důkaznímu návrhu však nebylo
vyhověno, a proto má za to, že důkazní řízení zůstalo neúplné.
Avšak i bez ohledu na tuto skutečnost, je stěžovatel toho názoru,
že věc byla posouzena nesprávně právně, pokud oba soudy při
projednávání věci vycházely z data 31. 3. l948, jako z data
rozhodného pro posouzení důvodnosti jeho nároku. V této
souvislosti pak dále poukazuje na ust. §4 zákona č. 232/1991 Sb.,
ve znění zákona č. 312/1991 Sb., v němž je přesně určen způsob,
jakým se oprávněným organizacím majetková práva k věcem movitým
i nemovitým navracejí. Dle tohoto ustanovení se tato práva
navracejí ve stavu ke dni uzavření příslušné dohody, tedy bez
ohledu na případnou přístavbu, nadstavbu nebo rekonstrukci, nebo
naopak, bez ohledu na případné znehodnocení příslušného objektu.
Tento zákon č. 232/1991 Sb. byl přijat později než zákon č.
173/1990 Sb. a pokud obsahuje v ust. §4 jako okamžik rozhodný pro
navrácení majetkových práv skutečnost jinou, než zákon předchozí
a soud měl pochybnosti o tom, který okamžik je okamžikem
rozhodným, měl, podle jeho názoru, podle zásady lex posterior
derogat priori, vycházet z tohoto později přijatého právního
předpisu a majetková práva stěžovateli přiznat dle jejich stavu
k datu uzavření dohody a pokud k jejímu uzavření pro neochotu
vedlejších účastníků nedošlo, k datu vydání rozhodnutí. Uvedl
dále, že podle jeho názoru je součástí ústavně zaručeného práva
vlastnit majetek i právo vlastnit majetek restituovaný a dovozuje
pak dále, že v případě zákona č. 173/1990 Sb. jde o restituci
majetkových práv přímo ze zákona. Podle zákona č. 173/1990 Sb. se
obec sokolská nemůže domáhat například odškodnění za značné
množství demolovaných či zcela znehodnocených objektů sokoloven
nebo odškodnění za perzekuci předních sokolských činitelů, bylo by
však krajně nespravedlivé, kdyby na druhé straně nemohla požadovat
navrácení svého původního majetku, byť v mezidobí třeba
i modernizovaného nebo rekonstruovaného, sloužícího k témuž účelu.
Na podporu svého názoru pak poukazuje na rozhodnutí bývalé Krajské
státní arbitráže v Brně, čj. Arb. 17187/91/703, ze dne 26. ll.
1991. V závěru odůvodnění ústavní stížnosti pak zdůrazňuje, že
v této věci byl v evidenci nemovitostí na listu vlastnickém stále
veden jako vlastnický titul původní nabývací titul zaniklé
Tělocvičné jednoty Sokol v Horním Bradle z roku 1937 a nikoliv
titul z let osmdesátých či devadesátých, kdy k rekonstrukci došlo.
Navrhl proto, aby Ústavní soud vydal nález, kterým by vyslovil, že
výrokem rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 15. 9.
l993, čj. 8 Co 218/93-38, jímž byl potvrzen rozsudek Okresního
soudu v Chrudimi ze dne 25. 2. 1993, čj. 8 C 133/92-22, ve výroku
o zamítnutí návrhu na vydání sokolovny č.p. 25 v obci H.
B., okres Ch., bylo porušeno ústavně zaručené právo
zakotvené v čl. ll odst. 1 věta prvá a druhá Listiny základních
práv a svobod a dále, aby stížností napadený rozsudek Krajského
soudu v Hradci Králové byl zrušen.
V doplnění ústavní stížnosti, které bylo Ústavnímu soudu
doručeno dne 9. 9. 1994, pak stěžovatel dále uvedl, že podle jeho
názoru může být ústavní stížnost přezkoumávána i podle ustanovení
§75 odstavec 2 zákona č. 182/1993 Sb., neboť výrazně přesahuje
pouhý zájem na restituci konkrétního nemovitého majetku v obci
H. B. a směřuje k řešení zásadní otázky, zda jsou obecné
soudy při svých rozhodováních vázány pravomocnými rozhodnutími
příslušných správních orgánů. Podle názoru stěžovatele mohou být
taková rozhodnutí měněna či rušena pouze na základě zákona
a příslušného rozhodnutí z něj vycházejícího. V této souvislosti
pak poukazuje na ustanovení §135 odst. 2 o.s.ř. s tím, že v daném
případě měly soudy povinnost vycházet z rozhodnutí povolujícího
rekonstrukci, když proti vydání tohoto rozhodnutí žádný
z vedlejších účastníků neprotestoval, ani je nenapadl mimořádným
opravným prostředkem. Závěry obou soudů v daném případě od tohoto
faktu zcela odhlížejí a pravomocná správní rozhodnutí nahrazují
vlastním hodnocením současného stavu dle svědeckých výpovědí
svědků, přitom se jedná vesměs o svědky, mající zájem na výsledku
sporu. Stěžovatel pak dále dovozuje, že pokud by taková praxe měla
obstát a kterýkoliv soud by tak mohl kdykoliv na základě
individuální úvahy soudce takové rozhodnutí zpochybnit, vedlo by
to ve svých důsledcích ke stavu právní nejistoty. Konečně pak
v doplňku ústavní stížnosti stěžovatel poukazuje na to, že
posouzení ústavní stížnosti má dalekosáhlý význam i pro náhled na
spory obdobného rázu, přičemž v této souvislosti uvádí, že u soudů
České republiky bylo podáno asi tisíc žalob týkajících se
restituce sokolského majetku a v mnohých těchto sporech je řešena
obdobná problematika.
Účastník řízení Krajský soud v Hradci Králové ve svém
písemném vyjádření k ústavní stížnosti především odkázal na
odůvodnění svého rozsudku a dále uvedl, že zastává stanovisko, že
časovou hranicí k navrácení majetkových práv stěžovateli, odňatých
mu zákony č. 187/1949 Sb., č. 71/1952 Sb. a č. 68/1956 Sb.,
vymezuje datum 31. 3. 1948 (§2 zákona č. 173/1990 Sb., ve znění
zákona č. 247/1991 Sb.). Jak však vyšlo z provedených důkazů
najevo, původní stavba - sokolovna, vybudovaná před uvedeným
datem, zanikla demolicí. Nová stavba, která není nikterak totožná
se stavbou původní, byla zbudována po více než 40 letech od
uvedeného data. Vlastník stávající stavby nabyl vlastnického práva
k ní originálním způsobem - zhotovením nové věci. Lze proto
shrnout, že stěžovatel uplatňuje právo na vydání nemovitosti,
která mu v minulosti nikdy vlastnicky nepatřila a popírá tak
ústavně zaručené právo nynějšího vlastníka nemovitosti - právo
vlastnit majetek. Namítá-li se nesprávné hodnocení důkazů soudy
obou stupňů, má účastník řízení za to, že Ústavní soud ČR není
běžnou třetí instancí v systému všeobecného soudnictví a rovněž
tak není náhradní institucí v případech, kdy procesní předpisy
nepřipouštějí dovolání. Nepřísluší mu proto zabývat se správností
hodnocení důkazů okresním a krajským soudem, pokud ovšem jejich
postup neměl za následek porušení ústavních procesních zásad, tyto
však v souzené věci porušeny nebyly. Navrhl proto, aby ústavní
stížnost byla zamítnuta.
Vedlejší účastník - Český svaz tělesné výchovy (dále jen
ČSTV) - ve svém písemném vyjádření namítl nepřípustnost ústavní
stížnosti, neboť stěžovatel, podle jeho názoru, nevyčerpal všechny
procesní prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva
poskytuje. Dále namítl nedostatek procesní způsobilosti České obce
sokolské v tomto sporu, neboť, jak uvedl, původně byl nárok
uplatněn jménem Československé obce sokolské. Po konání III.
sjezdu Československé obce sokolské ve dnech 30. - 31. 1. 1993
nelze práva a úkony založené touto organizací považovat za úkony
nyní uskutečňované Českou obcí sokolskou. Na straně stěžovatele
nedošlo toliko ke změně názvu právnické osoby, ale i k zásadním
organizačním, kompetenčním a právním změnám na straně původního
žalobce. Změna názvu občanského sdružení není důkazem o stavu
zachování či přechodu práv. Je podle něj zcela nepochybné, že
právní pozice Československé obce sokolské, jako celofederální
tělovýchovné organizace od roku 1990 s federálními kompetencemi,
se týkaly všech subjektů v Čechách, na Moravě i na Slovensku a že
ze všech jednot a žup i na Slovensku byly tvořeny zastupitelské
orgány Československé obce sokolské nezávisle na tom, že v rámci
stanov této organizace působil samostatný právní subjekt s názvem
Ústredie Československej obce sokolskej na Slovensku. Tento
subjekt měl pouze pravomoc organizačně řídící, rozhodující
kompetence však svědčily federálním orgánům ČOS, kde měli zástupci
ze Slovenska své zastoupení. Z usnesení III. sjezdu ČOS pak, podle
jeho názoru, nevyplývá přechod práv a závazků původně uplatněných
výlučně jménem Československé obce sokolské na nynější Českou obec
sokolskou, která není právně totožná s Československou obcí
sokolskou. Za těchto okolností je podle něj sporné, zda ústavní
stížnost je vůbec Ústavním soudem projednatelná. Pokud jde o věc
samu, poukázal na to, že v řízení bylo nesporně prokázáno, že
sokolovna č.p. 25 v H.B. byla vybudována v letech 1985 až 1988,
a ke dni 31. 3. 1948 tedy neexistovala. Původní sokolovna měla
zcela odlišný stavební charakter, jednalo se o celodřevěnou
budovu, která byla demolicí odstraněna a místo ní byla vybudována
nová stavba, která je zděná, obvodové zdivo stojí na nových
základech, které v půdorysu neodpovídají původním rozměrům
odstraněné stavby. Tvrzení, že je nutno vycházet z ustanovení, že
se majetková práva navracejí ve stavu ke dni uzavření příslušné
dohody nelze akceptovat, neboť toto se týká pouze těch staveb,
které existovaly ke dni 31. 3. 1948. Kromě uvedeného pak tento
vedlejší účastník dále namítá, že nemovitosti, které byly
předmětem sporu, byly právně pořízeny jedině a výlučně jménem
Tělovýchovné jednoty Sokol, a to bez jakékoliv majetkové či jiné
účasti ČOS a bez jakéhokoliv zápisu o právním zatížení těchto
nemovitostí ve prospěch ČOS, byly ke dni 31. 3. 1948 ve výlučném
vlastnictví Tělovýchovné jednoty Sokol. Ustanovení §2 zákona č.
173/1990 Sb., ve znění novel, sice ČOS také deklaruje jako jednu
z mnohých tzv. oprávněných osob k podání výzvy na uzavření dohody
o navrácení majetku, ale nikoliv zástupně, tedy za jiné případně
oprávněné osoby, a to jenom z důvodů, že tyto jiné oprávněné osoby
neobnovily svoji původní činnost, resp. právní existenci. Kromě
toho zákon č. 173/1990 Sb. pro případ splnění všech svých
náležitostí stojí na principu navrácení majetku formou uzavření
dohody, a nikoliv tedy na principu vydání majetku, přitom žaloba
stěžovatele i její petit stojí právě chybně na principu
reivindikačním. Vedlejší účastník odmítá tezi, že zákon č.
173/1990 Sb. údajně deklaruje navrácení majetkových práv ze
zákona. Zákon podle něj předpokládá uzavření dohody, resp. při
odmítnutí dohodu uzavřít, vydání takového rozhodnutí, které
nahradí vůli odpůrce. Z uvedených důvodů je tedy původně podaná
žaloba zjevným a současně procesně neodstranitelným omylem, a to
jak v prezentaci žaloby i údajně sporné majetkové sestavy, tak
i ve znění petitu a takto vadně podané žalobě nelze právně
dovoleným způsobem vyhovět. Vedlejší účastník má za to, že pokud
vůbec rozhodnutím soudů došlo k porušení ústavně zaručeného práva
na vlastnictví, pak bylo porušeno vůči vedlejším účastníkům, neboť
těmito rozhodnutími v části týkající se pozemků, byl zbaven
majetku ten, kdo majetek vlastnil, reálně užíval a zhodnocoval jej
ve prospěch stěžovatele, který zcela nesporně nikdy vlastníkem
tohoto majetku nebyl. V další části svého vyjádření se pak tento
vedlejší účastník vyjadřuje k právnímu postavení tělovýchovných
spolků i jejich historickému vývoji, z nichž pak dovozuje, že
Tělovýchovná jednota ZD H.B. je rovněž znovu vzniklou dobrovolnou
organizací ve smyslu zákona č. 173/1990 Sb., a proto jí byl podle
uvedeného zákona předán ten majetek, který tato organizace
vlastnila k 31. 3. 1948. Tato jednota, podle jeho názoru,
prokázala svoji kontinuitu s původní Tělocvičnou jednotou Sokol
H.B., když nikdy nedošlo k jejímu zániku ani k faktickému odnětí
majetkových práv, konkrétně práva držby, užívání i práva
dispozičního. O zániku spolku nebyl předložen žádný důkaz
a z kroniky vyplývá, že došlo pouze ke změně názvu organizace při
zachování shodné členské základny, poslání a činnosti organizace.
Je tedy, podle názoru vedlejšího účastníka, nesporné, že odnětí
majetku této tělovýchovné jednotě je v rozporu s dobrými mravy
a také se smyslem zákona č. 173/1990 Sb., když majetek byl
rozhodnutím soudu předán ve prospěch někoho, kdo zjevně nikdy
nebyl jeho vlastníkem ani uživatelem a k jehož činnosti nikdy
nesloužil. Navrhl proto, aby ústavní stížnost byla zamítnuta,
a pokud by Ústavní soud ústavní stížnosti vyhověl a napadený
rozsudek zrušil, mělo by tak být učiněno z důvodu nedostatku
aktivní legitimace na straně stěžovatele a z důvodu nesprávného
právního posouzení věci obecnými soudy.
Další vedlejší účastník Tělovýchovná jednota ZD H.B. ve svém
písemném vyjádření v podstatě poukazuje na správné rozhodnutí
obecných soudů, týkající se sokolovny. Výrok soudu o zamítnutí
návrhu na její vydání stěžovateli odpovídá provedenému dokazování,
z něhož plyne, že tato stavba k rozhodnému datu 31. 3. 1948
neexistovala. Shodně s ČSTV i tento vedlejší účastník poukazuje na
to, že je samostatnou organizací, registrovanou u Ministerstva
vnitra ČR, která se považuje za znovu vzniklou dobrovolnou
organizaci ve smyslu zákona č. 173/1990 Sb. Zároveň však v závěru
písemného vyjádření uvádí, že původní Tělovýchovná jednota Sokol
H.B. nikdy nezanikla, došlo pouze k změně názvu a i tento vedlejší
účastník navrhl zamítnutí ústavní stížnosti.
Ústavní soud se především věcí zabýval z hlediska ust. §43
odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Druhý vedlejší
účastník vznesl námitku nepřípustnosti ústavní stížnosti, neboť,
podle jeho názoru, nebyly vyčerpány všechny procesní prostředky
k ochraně práva stěžovatele. Výslovně však neuvedl, který procesní
prostředek měl být stěžovatelem vyčerpán. Vzhledem k tomu, že
stížnost napadá rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové
a tímto rozhodnutím bylo potvrzeno rozhodnutí soudu I. stupně,
bylo by možno podat proti stížností napadenému rozsudku dovolání
pouze z důvodů uvedených v ust. §237 o.s.ř. Žádnou z vad
uvedených v ust. §237 o.s.ř. však řízení před soudy obou stupňů
netrpělo, obnova řízení se pro účely řízení před Ústavním soudem
za procesní prostředek k ochraně práva ve smyslu ust. §75 odst.
1 zák. č. 182/1993 Sb. nepovažuje, a proto námitka nepřípustnosti
ústavní stížnosti není důvodná.
Další námitka druhého vedlejšího účastníka, kterou se Ústavní
soud v tomto stadiu řízení zabýval, spočívala v podstatě v tom, že
stěžovatele nelze považovat za oprávněného k podání této ústavní
stížnosti, když původně byl nárok na navrácení majetku, a to
i v soudním řízení, uplatňován Československou obcí sokolskou,
přitom tato organizace, podle mínění vedlejšího účastníka, není
právně totožná se stěžovatelem - Českou obcí sokolskou. Ani tato
námitka však není důvodná. V tomto směru je třeba vycházet
z právní úpravy provedené zákonem č. 83/1990 Sb., o sdružování
občanů, ve znění pozdějších předpisů (zák. č. 300/1990 Sb.,
513/1991 Sb. a 68/1993 Sb.), podle které jsou občanská sdružení
právnickými osobami (§2 odst. 2), vznikají registrací (§6 odst.
1), kterou k návrhu ve stanoveném řízení provádí Ministerstvo
vnitra ČR (§7), které také bere na vědomí změnu stanov sdružení
(§11 odst. 3), není-li ovšem dán důvod k postupu podle odst.
2 §11, jenž může vést až k rozpuštění sdružení. V souzené věci
bylo pak zjištěno z potvrzení Ministerstva vnitra ČR ze dne 17.
6. 1993, jakož i ze Změn a doplňků stanov Československé obce
sokolské, které Ministerstvo vnitra ČR vzalo na vědomí dne 16. 2.
1993, že v souvislosti se změnou státoprávního uspořádání byla na
III. sjezdu Československé obce sokolské, konaném ve dnech 30.
a 31. ledna 1993, provedena změna stanov Československé obce
sokolské, na základě které byl změněn název tohoto občanského
sdružení, zařazeného do registru občanských sdružení ČR pod čj.
VSP/1-1311/90-R již dne 18. 6. 1990, na "Českou obec
sokolskou". Jestliže tedy, jak plyne z uvedených zjištění, vzalo
Ministerstvo vnitra ČR změnu stanov původního občanského sdružení
na vědomí podle ust. §11 odst. 3 zák. č. 83/1990 Sb., v platném
znění, není důvodu, s přihlédnutím k té skutečnosti, že předmětem
návrhu na navrácení majetku je majetek ležící na území České
republiky, pochybovat o tom, že stěžovatel - Česká obec sokolská
- je subjektem oprávněným k podání této ústavní stížnosti. Nebylo
proto možno ústavní stížnost ani z důvodu uvedeného pod písm. d)
odst. 1 §43 zákona č. 182/1993 Sb. odmítnout. Vzhledem k tomu, že
nebyly shledány ani žádné další důvody pro odmítnutí ústavní
stížnosti, zabýval se Ústavní soud věcí samou, posuzoval tedy, zda
a které ústavně zaručené právo stěžovatele bylo porušeno.
Stěžovatel sám je toho názoru, že stížností napadeným
rozsudkem, pokud jím byl zamítnut jeho návrh na vydání sokolovny
č.p. 25 v H.B ., bylo porušeno právo zakotvené v čl. ll
odst. 1 věta prvá a druhá Listiny základních práv a svobod, podle
kterého má každý právo vlastnit majetek a vlastnické právo všech
vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. K zásahu do tohoto
ústavně zaručeného práva, podle jeho názoru, došlo postupem soudu,
který neučinil správná skutková zjištění, když nevyhověl jeho
návrhu na doplnění dokazování vyžádáním znaleckého posudku z oboru
stavebnictví, a který také věc nesprávně posoudil, když nevzal
v úvahu ust. §4 zákona 232/1991 Sb., v platném znění, podle něhož
se majetková práva navracejí ve stavu ke dni uzavření příslušné
dohody, případně ke dni vydání soudního rozhodnutí.
Především je třeba uvést, že Ústavní soud, jak již vyslovil
ve svých dřívějších nálezech, není soudem nadřízeným soudům
obecným a za předpokladu, že tyto při své činnosti postupují
v souladu s principy stanovenými v hlavě páté Listiny základních
práv a svobod, není oprávněn do jejich rozhodovací činnosti
zasahovat. Zabýval se proto věcí nejprve a především z hlediska
dodržení práva na soudní ochranu v hlavě páté Listiny základních
práv a svobod upraveného, i když stěžovatel výslovně porušení
tohoto práva nenamítal.
Pro posouzení důvodnosti návrhu stěžovatele na vydání
sokolovny č.p. 25 v H.B. v řízení před obecnými soudy bylo třeba,
kromě jiného, také objasnit otázku, zda výsledkem stavebních
prací, týkajících se objektu sporné sokolovny v letech 1985
- 1988, byla rekonstrukce nemovitosti (jejímž vlastníkem ke dni
31. 3. 1948 byla nepochybně Tělocvičná jednota Sokol H.B. a nebo
zda došlo k vytvoření věci nové. Jak je patrno z obsahu spisu
Okresního soudu v Chrudimi, sp. zn. 8 C 133/92, který si Ústavní
soud vyžádal, se oba soudy touto otázkou zabývaly. V řízení před
soudem I. stupně byly v tomto směru provedeny důkazy výslechem
svědků, projektovou dokumentací stavby a rozhodnutími příslušných
správních orgánů - stavebním povolením a kolaudačním rozhodnutím,
které vycházely z označení celé stavební akce jako rekonstrukce.
I při existenci těchto rozhodnutí výslovně se zmiňujících
o rekonstrukci je však třeba připustit, že výsledkem stavební
aktivity mohlo být i vytvoření věci nové. Pokud totiž v průběhu
soudního řízení vedlejší účastník uvedl, že označení celé stavební
akce jako rekonstrukce bylo účelové, s ohledem na její finanční
zajištění, bylo třeba soudem ověřit, zda údaj o rekonstrukci je
v souladu se skutečným stavem věci. Tímto postupem soud nijak
nezasáhl do kompetence stavebního úřadu. Z rozhodnutí správních
orgánů je třeba ve smyslu ustanovení §135 odst. 2 o.s.ř.
vycházet, a to ze stavebního povolení v tom směru, že šlo
o stavební činnost, ze stavebně právního hlediska přípustnou
a z kolaudačního rozhodnutí pak v tom směru, že tímto rozhodnutím
byl stvrzen soulad stavebních prací se schválenou stavební
dokumentací a povoleno užívání stavby k určenému účelu. V tomto
smyslu je dána vázanost, resp. povinnost, soudu vycházet
z předložených správních rozhodnutí ve smyslu uvedeného ustanovení
občanského soudního řádu. Posouzení otázky vzniku nové věci, resp.
zániku věci původní, je však otázkou, kterou musí
v občanskoprávním řízení vyřešit soud sám. Posouzení této otázky
je pak posouzením otázky právní, při níž může, ale také nemusí,
být využito znaleckého posudku.
Podle ustanovení §120 odst. 1 o.s.ř. jsou účastníci řízení
povinni označit důkazy k prokázání svých tvrzení. Zároveň však je
v tomto ustanovení uvedeno, že je to soud, který rozhoduje o tom,
který z navržených důkazů provede. Ten pak také podle své úvahy ve
smyslu §132 o.s.ř. důkazy hodnotí, a to každý z nich jednotlivě
a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti, přitom pečlivě
přihlíží ke všemu, co vyšlo za řízení najevo, včetně toho, co
uvedli účastníci. V daném případě pak, jak je patrno z obsahu
shora označeného spisu, stěžovatel, s odvoláním na označení celé
akce jako rekonstrukce, sice v průběhu řízení navrhl provedení
důkazu znaleckým posudkem z oboru stavebnictví, přitom však
výslovně nezpochybňoval tvrzení protistrany o tom, že z původní
sokolovny zůstaly zachovány pouze základy a část štítové zdi. Tato
skutečnost byla soudem zjištěna ze shodných výpovědí tří slyšených
svědků, z nichž jeden vykonával na stavbě funkci stavebního dozoru
a dále z projektové dokumentace. Tato projektová dokumentace,
kterou je třeba nepochybně považovat za objektivní důkaz, sice
nese ve svém označení rovněž název rekonstrukce, ve své obsahové
části, s níž se Ústavní soud rovněž seznámil, však opakovaně na
několika místech uvádí, že stará tělocvična byla stržena až na
základy a likvidována. Pokud tedy oba soudy vycházely po
zhodnocení provedených důkazů ze zjištění, že ze staré sokolovny,
jejímž vlastníkem byla Tělocvičná jednota H.B., zůstaly před
započetím stavebních prací v roce 1985 pouze základy a část
štítové zdi, tedy v podstatě ze zjištění, že při stržení původní
sokolovny již nebylo patrno dřívější řešení prvního nadzemního
podlaží (viz rozhodnutí Vrchního soudu v Praze, sp. zn. 3 Cdo
95/92, ze dne 31. 1. l994), mohly, za situace, kdy stěžovatel
výslovně netvrdil, že by tomu bylo jinak, učinit závěr o tom, že
původní stavba zanikla a přestala být věcí v právním slova smyslu
a že tedy stavební činností vznikla nová věc, aniž by musel
nařizovat důkaz znaleckým posudkem. Obecné soudy tedy postupovaly
v souladu s ust. §120 i §132 o.s.ř., která jsou ustanoveními,
upravujícími průběh dokazování i hodnocení důkazů v jeho rámci
provedených, do kterých se promítají principy upravené v článcích
36 odst. 1 a 37 odst. 3 hlavy páté Listiny základních práv
a svobod, a Ústavní soud proto nemohl učinit závěr, že by v řízení
před nimi byla porušena zásada rovnosti účastníků nebo, že by
proces byl veden způsobem, který nezajistil spravedlivý výsledek.
Jestliže pak obecný soud tímto způsobem, v němž nebylo shledáno
porušení práva na soudní ochranu, dospěl k závěru, že sokolovna,
jejíhož vydání se stěžovatel domáhal, není toutéž věcí, která ke
dni 31. 3. 1948 patřila Tělocvičné jednotě H. B., nebylo
pak možno přisvědčit stěžovateli ani v tom, že by stížností
napadeným rozsudkem bylo porušeno právo zakotvené v čl. ll odst.
1 Listiny základních práv a svobod. Majetková práva k věcem podle
zákona č. 173/1990 Sb., v platném znění, se sice oprávněným
osobám, s ohledem na ust. §4 zákona č. 232/1991 Sb., v platném
znění, navrací ve stavu ke dni uzavření dohody, tedy bez ohledu na
jejich zhodnocení či znehodnocení, musí však jít o majetková práva
k věcem existujícím ke dni 31. 3. 1948. Tak tomu však v dané
případě nebylo, když sokolovna, původně vlastnicky patřící
Tělocvičné jednotě v H.B., ke dni uplatnění nároku podle §2 zák.
č. 173/1990 Sb. již jako věc neexistovala.
Z uvedených důvodů proto Ústavní soud ústavní stížnost zamítl
(§82 odst. l zák. č. 182/1993 Sb.).
Přesto, že v této věci nebylo možno ústavní stížnosti
stěžovatele vyhovět z důvodů výše uvedených, nemá Ústavní soud ČR
pochybnosti o tom, že Československou obec sokolskou je třeba,
v případech, kdy tělocvičné jednoty Sokol v místech svoji činnost
neobnovily, považovat za oprávněnou organizaci ve smyslu
ustanovení §2 zákona č. 173/1990 Sb., v platném znění, s ohledem
na dikci uvedeného ustanovení a také s přihlédnutím k důvodové
zprávě k zákonu č. 247/1991 Sb. Tedy i v tomto směru se Ústavní
soud ztotožňuje se závěry Krajského soudu v Hradci Králové.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 9. listopadu 1994