infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsBrne, infUsKratkeRadky-098-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 02.06.1994, sp. zn. IV. ÚS 23/93 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-2 ], paralelní citace: N 28/1 SbNU 219 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1994:4.US.23.93

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Meze přezkumu rozhodnutí orgánů veřejné moci Ústavním soudem

Právní věta Ústavnímu soudu nepřísluší posuzovat celkovou zákonnost rozhodnutí, proti kterému byla ústavní stížnost podána, ale jeho úkolem je zjistit, zda napadeným rozhodnutím nebylo zasaženo do ústavně zaručených základních práv a svobod stěžovatele, tedy do práv a svobod zaručených ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy. Ústavní soud tedy není třetí instancí v systému všeobecného soudnictví ani náhradní instancí v případě, kdy procesní předpisy nepřipouštějí dovolání.

ECLI:CZ:US:1994:4.US.23.93
sp. zn. IV. ÚS 23/93 Nález Ústavní soud rozhodl dne 2. června 1994 v senátě ve věci ústavní stížnosti B. K. proti rozsudku Okresního soudu ve Vyškově, č.j. 4C 307/91, ze dne 23. 3. 1993 a rozsudku Krajského soudu v Brně, č.j. 15 Co 316/93, ze dne 20. 10. 1993, takto: Ústavní stížnost se zamítá . Odůvodnění: Ústavní stížností ze dne 30. 12. 1993, podanou ve lhůtě podle §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., se navrhovatel domáhá zrušení rozsudku Okresního soudu ve Vyškově, č.j. 4 C 307/91, ze dne 23. 3. 1993 a rozsudku Krajského soudu v Brně, č.j. 15 Co 316/93, ze dne 20. 10. 1993. Uvedenými rozsudky byla pravomocně zamítnuta navrhovatelova žaloba o neplatnost okamžitého zrušení pracovního poměru a náhradu mzdy, směřující proti jeho bývalému zaměstnavateli - A., společnému zemědělskému podniku (nyní a.s.) se sídlem v B. Důvod pro okamžité zrušení pracovního poměru podle §53 odst. l písm. b) zákoníku práce, ke kterému došlo dne 29. resp. 30. 8. 1991, spatřoval zaměstnavatel ve zvlášť hrubém porušení pracovní kázně spočívajícím v tom, že navrhovatel opakovaně v pracovní době zabezpečoval nákup zboží pro svoje soukromé podnikání. Soudy obou stupňů neshledaly postup zaměstnavatele protiprávním, ať již co do použitého důvodu pro okamžité zrušení pracovního poměru, či pokud šlo o dodržení lhůty pro tento úkon. Podle ústavní stížnosti došlo těmito rozsudky k porušení zákonných předpisů a základních lidských práv stěžovatele, zaručených mu Ústavou a ústavními zákony, konkrétně pak čl. 8 ústavního zákona č. 23/1991 Sb., podle kterého může být občan stíhán a vyšetřován jenom z důvodů a způsobem, které stanoví zákon. Při jednání před Ústavním soudem doplnila právní zástupkyně stěžovatele podání v tom smyslu, že tím, že zaměstnavatel požádal o spolupráci policii, došlo ke kompromitování stěžovatele a toto jednání se dotklo jeho cti, což je v rozporu s čl. 10 Listiny. Domnívá se, že v dané věci jde především o to, zda kdokoliv je povinen se všemi důsledky strpět, aby se o jeho jednání zajímaly orgány policie. Ve vyjádření k ústavní stížnosti, které bylo Ústavním soudem vyžádáno, uvedla předsedkyně senátu odvolacího soudu JUDr. E. Z., že názor odvolacího soudu na běh lhůt k okamžitému zrušení pracovního poměru podle §53 odst. 3 a §46 odst. 4 zákoníku práce je uveden v rozsudku a že pojem "šetření jiného orgánu" tento zákoník blíže nevymezuje ani neurčuje formu takového šetření. Podle názoru odvolacího soudu rozhodně nejde jen o šetření orgánů činných v trestním řízení a v tomto směru se vyjadření dovolává i stanoviska publikovaného ve Sbírce rozhodnutí a stanovisek č. 42/1993. Vyjádření vedlejšího účastníka - bývalého zaměstnavatele navrhovatele, vyžádáno nebylo a ani při jednání se k věci nevyjádřil. Při posuzování ústavní stížnosti vycházel Ústavní soud především ze skutečnosti, že stížnost směřuje proti rozhodnutím obecných soudů a nikoli proti postupu policie, která na žádost zaměstnavatele prováděla určitá šetření. Ze spisového materiálu dospěl Ústavní soud k názoru,že soudy obou stupňů vycházely ze skutkového stavu, který byl zjištěn řádně, za účasti stran sporu a způsobem, který je stanoven procesními předpisy. V rámci volného hodnocení provedených důkazů pak učinily oba soudy závěr, že okamžité zrušení pracovního poměru bylo důvodné a bylo provedeno v zákonem určené lhůtě. Jednání před Ústavním soudem pak žádné nové skutečnosti nepřineslo. Podstata ústavní stížnosti spočívá v polemice s právními názory, které soudy obou stupňů zaujaly a v zásadě jen opakuje argumenty, které obsahovalo již navrhovatelovo odvolání a se kterými se odvolací soud ve svém rozsudku vypořádal. Ústavnímu soudu nepřísluší posuzovat celkovou zákonnost rozhodnutí, proti kterému byla ústavní stížnost podána, ale jeho úkolem je zjistit, zda napadeným rozhodnutím nebylo zasaženo do ústavně zaručených základních práv a svobod stěžovatele, tedy do práv a svobod zaručených ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle č. 10 Ústavy. Ústavní soud tedy není třetí instancí v systému všeobecného soudnictví ani náhradní instancí v případě, kdy procesní předpisy nepřipouštějí dovolání. Tento právní názor vyslovil již Ústavní soud ČSFR svým usnesením ze 4. ll. 1992, č. 13/1992 Sbírky usnesení a nálezů ÚS ČSFR a Ústavní soud ČR se s tímto názorem ztotožňuje. Ústavní soud na sebe nemůže atrahovat jakýsi přezkumný dohled nad obecnými soudy, samozřejmě za předpokladu, že soudy postupují ve své činnosti v souladu s pátou hlavou Listiny základních práv a svobod. Z ústavního principu nezávislosti soudu podle čl. 82 Ústavy vyplývá, mimo jiné, zásada volného hodnocení důkazů. Je-li tato zásada, vyjádřená v ustanovení §132 občanského soudního řádu, respektována, a tak tomu podle názoru Ústavního soudu v předmětné věci bylo, není Ústavní soud oprávněn hodnocení důkazů znovu "hodnotit", a to dokonce ani tehdy, pokud by se sám s takovým hodnocením případně neztotožňoval. Stěžovateli nebylo odepřeno právo na soudní ochranu vyplývající z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a v soudním řízení nebyla porušena ani jeho práva vyplývající z článku 38 této Listiny. Námitka, že postupem soudů došlo k porušení článku 8 Listiny neobstojí, neboť tento článek stanoví záruky osobní svobody a předpoklady, za kterých může být někdo trestně stíhán, zadržen, zatčen, či jinak zbaven osobní svobody. Proti navrhovateli žádná taková opatření činěna nebyla, jednalo se o řízení ve sféře pracovněprávních vztahů a Ústavní soud neshledal, že by napadenými rozsudky byla porušena základní práva navrhovatele, resp. jeho svobody zaručené Ústavou, ústavními zákony či mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy. Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavní soud rozhodl o navrhovatelově ústavní stížnosti tak, jak je ve výroku tohoto nálezu uvedeno. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat. V Brně 2. června 1994

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1994:4.US.23.93
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 23/93
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 28/1 SbNU 219
Populární název Meze přezkumu rozhodnutí orgánů veřejné moci Ústavním soudem
Datum rozhodnutí 2. 6. 1994
Datum vyhlášení  
Datum podání 31. 12. 1993
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 10
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 38
Ostatní dotčené předpisy
  • 65/1965 Sb., §53 odst.1 písm.b
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení hospodářská, sociální a kulturní práva/svoboda podnikání a volby povolání a přípravy k němu
právo na soudní a jinou právní ochranu
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces
Věcný rejstřík pracovní poměr
důkaz/volné hodnocení
účastník řízení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-23-93
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 26413
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31