ECLI:CZ:US:1995:2.US.192.95
sp. zn. II. ÚS 192/95
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatele M. ČS, spol. s r. o., K.t. proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích, sp. zn. 7 Co 524/95, ze dne 12. 4. 1995, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu v Českých Budějovicích, sp. zn. 14 C 359/92, ze dne 10. 6. 1993, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích, sp. zn. 7 Co
524/95, ze dne 12. 4. 1995, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu
v Českých Budějovicích, sp. zn. 14 C 359/95, ze dne 10. 6. 1993,
se z r u š u j e.
Odůvodnění:
Navrhovatel ve své ústavní stížnosti namítá nesprávnost
napadených rozsudků tak, jak jsou shora označeny, potud, pokud
krajský soud, jsa vázán zrušujícím rozhodnutím Vrchního soudu
v Praze ze dne 20. 1. 1995, čj. 6 Cdo 105/94-106, dovodil, že
ujednání obsažená v čl. V smluv o tom, že se vedlejší účastníci
(v řízení před obecnými soudci odpůrci) zdrží "po dobu 12 měsíců
od skončení pracovního poměru samostatného nebo i nesamostatného
podnikání v obchodním odvětví zaměstnavatele" a o tom, že
v případě porušení tohoto "konkurenčního ujednání" zaplatí "pokutu
ve výši šestinásobku hrubého měsíčního příjmu, stanoveného podle
hrubého příjmu v měsíci předcházejícím porušení povinnosti",
odporují čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen
Listina) a čl. 1 věta druhá Listiny, s tím, že pracovní předpisy
mají kogentní povahu, a proto v nich nelze připustit uplatnění čl.
2 odst. 3 Listiny. Navrhovatel naopak dovozoval, že napadená
rozhodnutí a nikoliv smlouvy resp. jejich čl. V porušují čl. 26
odst. 1; čl. 2 odst. 3; čl. 36 odst. 1; čl. 2 odst. 2; čl. 11
odst. 1; čl. 4 odst. 4 Listiny. Zejména zdůraznil, že zrovna tak,
jako občanskoprávní vztahy jsou i pracovněprávní vztahy
soukromoprávní povahy, a to mezi rovnými subjekty. Proto také
normy je upravující mají zásadně povahu dispozitivní a pouze tam,
kde to zákon výslovně stanoví či z povahy ustanovení zákona to
vyplývá, mají povahu kogentní s tím účinkem, že se od nich nelze
odchýlit pod sankcí neplatnosti. Kromě toho nemůže existovat
rozdíl mezi normami pracovního práva a občanského práva ve vztahu
k ústavním zákonům v tom smyslu, že by se u jedněch aplikovaly
jinak než u druhých. Současně poukázal na ustanovení §29 odst.
2 Zákoníku práce, který upravuje možnost dalších ujednání ohledně
podmínek, na nichž mají účastníci zájem a dovodil, že zatímco čl.
2 odst. 3 Listiny určuje rámec pro oblast soukromoprávní, tedy
i pracovněprávní, článek 1 věta druhá Listiny, kterého se soudy
dovolávaly a který stanoví nezadatelnost, nezcizitelnost,
nepromlčitelnost, nezrušitelnost základních práv a svobod, je
určen pro veřejnoprávní sféru. Zejména z těchto důvodů odmítl pak
názor krajského soudu resp. Vrchního soudu o tom, že čl. 2 odst.
3 Listiny (každý může činit, co není zákonem zakázáno) není
uplatnitelný pro oblast vztahů řídících se Zákoníkem práce. Taktéž
pokud jde o čl. 26 odst. 1 Listiny (každý má právo podnikat) i čl.
4 odst. 1 Listiny (povinnosti mohou být ukládány toliko na základě
zákona a v jeho mezích při zachování základních práv a svobod),
navrhovatel dovodil, že tyto vyjadřují a upravují podmínky vztahu
ve veřejnoprávním smyslu a nikoliv v soukromoprávním smyslu, když
bez dispozitivní podstaty uplatňování práv v soukromoprávní
oblasti (čl. 2 odst. 3 Listiny) by v podstatě nebylo možno
zajistit přirozené fungování občanské společnosti zejména ve sféře
hospodářské. Konkrétně pak zdůraznil, že předmětným ujednáním,
obsaženým v čl. V smluv, se účastníci nevzdali práva podnikat dle
čl. 26, s tím, že tento článek zahrnuje i právo nepodnikat,
přičemž v širších souvislostech je právo na podnikání i právem
podnikatele na ochranu podmínek, za nichž je možno podnikání
realizovat. Vlastní realizace podnikání má takto nejenom
subjektivní stránku představovanou uzavíráním obchodněprávních,
pracovněprávních a jiných smluv, ale též objektivní stránku,
kterou představuje jak obecná právní úprava, tak státem vytvořené
podmínky pro podnikání, mezi které patří i soustava příslušných
orgánů, zejména soudů, jež umožňují uplatnit subjektivní podmínky
podnikání, tj. zejména dodržování smluv. V případě daného
ujednání, obsaženého v čl. V, pak šlo jen o to, aby nebylo
ohroženo postavení navrhovatele na trhu v důsledku narušení
ochrany jeho obchodního tajemství a aby nedošlo ke zneužití
poznatků, které vedlejší účastníci, dříve odpůrci, získali při své
činnosti jinými podnikatelskými subjekty se stejným nebo obdobným
předmětem podnikání, a proto má navrhovatel právo na soudní
ochranu, domáhá-li se plnění této subjektivní podmínky podnikání.
Závěrem navrhl zrušení napadených rozhodnutí.
Krajský soud v Českých Budějovicích ve svém vyjádření
k návrhu především poukázal na svůj první rozsudek ze dne 14. 1.
1994, v němž zaujal stanovisko, že předmětné ujednání není
v rozporu s Listinou a pokud v konečné fázi vycházel z odlišného
právního názoru, bylo tomu tak proto, že byl ve smyslu ustanovení
§243d odst. 1 o.s.ř. vázán právním názorem dovolacího, tj.
Vrchního soudu.
Vedlejší účastníci ve svém vyjádření k návrhu uvedli, že
stěžovatelé argumentují stále stejným způsobem. K věci samé
konstatovali, že je-li předmětné ujednání pracovněprávní povahy,
platí i §244 odst. 1 Zákoníku práce, dle kterého smluvní volnost
se uplatní pouze tam, kde to pracovněprávní předpisy umožňují.
Dále se ve vyjádření uvádí, že Zákoník práce (§75) neumožňuje
sjednání smlouvy, která by omezovala zaměstnancovu výdělečnou
činnost i po skončení pracovního poměru a že z §246 a násl.
Zákoníku práce plyne zákaz jiných forem zajištění práv
a povinností, než výslovně upravených. Poté ve svém vyjádření
dovodili, že vzhledem k neexistenci zákona, který by zakazoval
vykonávat podnikatelskou činnost ve stejném předmětu jako jeho
bývalý zaměstnavatel, je nutno vycházet z čl. 26 odst. 1 Listiny,
kde je upraveno právo podnikat, a z čl. 1 věta druhá Listiny, kde
je upravena nezcizitelnost základních práv. Zcela na závěr
vedlejší účastníci připustili, že se skutečně v současné době
objevují různé podoby tzv. konkurenčního ujednání zejména tam, kde
jde o právnické osoby s cizím prvkem, a to patrně v důsledku
nepřesné aplikace cizího práva nebo nesprávného překladu cizích
smluv, avšak že naše současná právní úprava jejich existenci
neumožňuje. Z důvodů shora uvedených pak navrhli zamítnutí ústavní
stížnosti.
Ústavní soud při projednávání včas podaného návrhu
navrhovatele respektoval, že není běžnou třetí instancí v systému
všeobecného soudnictví, že není ani vrcholem soustavy obecných
soudů, že není ve vztahu k těmto soudům soudem nadřízeným (čl.
81, čl. 90 Ústavy ČR), to vše však za předpokladu, že napadenými
rozhodnutími nebylo porušeno základní právo nebo svoboda, zaručené
ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy [§72 odst. 1 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb. ve spojení s čl. 87 odst.
1 písm. d) Ústavy]. Vzhledem k tomu, že navrhovatel uplatnil
námitky, spočívající právě v porušení základních práv a svobod,
nezbylo Ústavnímu soudu, než se věcí zabývat. Za tímto účelem si
vyžádal od Okresního soudu v Českých Budějovicích spis, sp. zn.
14 C 359/92, z něhož zjistil, že mezi navrhovatelem a vedlejšími
účastníky, dříve odpůrci, byly uzavřeny smlouvy, v nichž se
vedlejší účastníci, dříve odpůrci, mimo jiné v čl. V smluv
zavázali, že se zdrží "po dobu 12 měsíců od ukončení pracovního
poměru samostatného nebo i nesamostatného podnikání v obchodním
odvětví zaměstnavatele" a že v případě porušení "konkurenčního
ujednání" zaplatí žalobci "pokutu ve výši šestinásobku hrubého
měsíčního příjmu, stanoveného podle hrubého příjmu v měsíci
předcházejícím porušení povinnosti". Pracovní poměr vedlejších
účastníků, dříve odpůrců, u navrhovatele byl rozvázán dohodou ke
dni 31. 7. 1992. Vedlejší účastníci, dříve odpůrci, ještě za
trvání pracovního poměru založili spol. s r. o. s názvem MIN
- servis, která má obdobný předmět podnikání jako navrhovatel
a v této společnosti po skončení pracovního poměru vyvíjeli
podnikatelskou činnost, což vedlo navrhovatele k podání žaloby na
zaplacení šestinásobku hrubého měsíčního příjmu, s odůvodněním, že
vedlejší účastníci, dříve odpůrci, porušili svůj závazek,
nacházející se pod čl. V smluv. Dále Ústavní soud zjistil, že
rozsudkem ze dne 10. 6. 1993, čj. 14 C 359/92-60, Okresní soud
v Českých Budějovicích zamítl návrh navrhovatele proti odpůrcům,
nyní vedlejším účastníkům, na zaplacení vyčíslených šestinásobků.
Proti tomuto rozsudku podal navrhovatel odvolání, na jehož základě
rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 14. 1.
1994, čj. 7 Co 2163/93-84, byl změněn rozsudek Okresního soudu
v Českých Budějovicích tak, že návrhu na zaplacení šestinásobku
proti odpůrcům, nyní vedlejším účastníkům, bylo vyhověno. Následně
na základě dovolání, které podali zavázaní odpůrci, nyní vedlejší
účastníci, byl rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze
dne 14. 1. 1994, sp. zn. 7 Co 2163/93-84, rozsudkem Vrchního soudu
v Praze ze dne 20. 1. 1995, sp. zn. 6 Cdo 105/94, zrušen a věc
vrácena Krajskému soudu v Českých Budějovicích k dalšímu řízení.
Rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 12. 4.
1995, sp. zn. 7 Co 524/95, bylo rozhodnuto tak, že se potvrzuje
rozsudek Okresního soudu v Českých Budějovicích ze dne 10. 6.
1993, čj. 14 C 359/92-60, kterým byl zamítnut návrh navrhovatele,
aby odpůrci, nyní vedlejší účastníci, zaplatili navrhovateli:
V. V. částku 88.600,- Kč, R. H. částku 59.994,- Kč, R. V. částku
70.272,- Kč a odpůrkyně I. H. částku 41.760,- Kč. V tomto posledně
uvedeném a ústavní stížností napadeném rozsudku Krajského soudu
v Českých Budějovicích, kterým byl potvrzen rozsudek Okresního
soudu v Českých Budějovicích, krajský soud konstatuje vázanost
právním názorem dovolacího soudu s tím, že se v podrobnostech
odkazuje na rozsudek Vrchního soudu ze dne 20. 1. 1995, sp. zn.
6 Cdo 105/94. V odůvodnění rozsudku Vrchního soudu se potom uvádí,
že čl. V smluv je pracovněprávním ujednáním, řídícím se Zákoníkem
práce, který má kogentní povahu, tzn. že nikdo nesmí činit to, co
je zákonem zakázáno, přičemž Vrchní soud dospívá k závěru, že §29 odst. 2 Zákoníku práce nutno interpretovat s přihlédnutím k §244 odst. 1 Zákoníku práce, v němž je právě vyjádřena zásadně
kogentní povaha Zákoníku práce, což dále znamená, že smluvní
volnost se uplatní jen tam, kde to pracovněprávní předpisy
umožňují. Dále Vrchní soud konstatoval, že v oblasti Zákoníku
práce platí, že nikdo nesmí činit to, co je zákonem zakázáno,
takže nelze argumentovat čl. 2 odst. 3 Listiny, dle kterého naopak
každý může činit, co mu není zákonem zakázáno. Poté Vrchní soud
právě ze shora uvedené zásady, že nikdo nesmí činit to, co je
zákonem zakázáno, dovozoval, že znění §75, §73 Zákoníku práce
neumožňuje uzavření smlouvy omezující výdělečnou činnost po
skončení pracovního poměru, a že znění §246 až §248 Zákoníku
práce vylučuje možnost zajistit práva a povinnosti
z pracovněprávních vztahů jinými, než tam uvedenými způsoby, tj.
pokutou. Konečně Vrchní soud konstatoval porušení čl. 26 odst. 1
Listiny i čl. 1 věty druhé Listiny předmětným ujednáním, neboť
zákon nestanoví žádné omezení pro výkon podnikatelské činnosti pro
případ, že bývalý zaměstnanec hodlá podnikat ve stejném předmětu
činnosti jako jeho bývalý zaměstnavatel. Závěrem odmítl jako
nesprávný názor krajského soudu o porušení čl. 26 odst. 1 Listiny,
byl-li by závazek sjednán na zcela nepřiměřenou nebo neomezenou
dobu a naopak potvrdil správnost odkazu krajského soudu na možnost
domáhat se soudní ochrany při ohrožení nebo porušení práva na
obchodní tajemství a pro nekalosoutěžní ujednání dle Obchodního
zákoníku. Zcela na závěr Vrchní soud konstatoval, že dohoda,
obsažená v čl. V pracovních smluv, je ve smyslu §242 odst. 1
písm. a) Zákoníku práce neplatná pro rozpor s obsahem a účelem
zákona.
Ústavní soud, respektující svoje pravomoci, dané, jak již
bylo konstatováno shora, ústavněprávními hledisky, a vycházející
z čl. 1 věty prvé, z čl. 3 odst. 1 Listiny , v nichž je upravena
zásada rovnosti v právech jak pro osoby fyzické, tak právnické
(srov. rozhodnutí Ústavního soudu ČR, sp. zn. Pl. ÚS 15/93); z čl.
2 odst. 3 Listiny, čl. 2 odst. 4 Ústavy, dle kterých každý může
činit, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit, co
zákon neukládá, a konečně z čl. 26 odst. 1 Listiny, dle něhož má
každý právo podnikat, dospěl k závěru, že ať už jde v čl. V smluv
o ujednání občanskoprávní povahy, jak dovodil krajský soud ve svém
rozsudku ze dne 14. 1. 1994, čj. 7 Co 2163/93-84, nebo
pracovněprávní povahy, jak dovodil Vrchní soud ve svém rozsudku ze
dne 20. 1. 1995, čj. 6 Cdo 105/94-106, podstatou zůstává, že jde
o zachování rovnosti v právu podnikat na straně stěžovatele a na
straně vedlejších účastníků, dříve odpůrců. Ve shora uvedeném již
bylo konstatováno, že rovnost v právech je základním právem
a právo podnikat taktéž. Pro jejich vzájemný vztah platí, že
rovnost má povahu akcesorickou, a proto lze na porušení principu
rovnosti usuzovat, jen je-li tu vztah k jinému základnímu právu
(srov. rozhodnutí Ústavního soudu ČR, sp. zn. Pl. ÚS 4/95).
Rovností v právu podnikat je pak konkrétně třeba rozumět
potencionální či relativní rovnost, která znamená, že se pro právo
podnikat vyžaduje, aby bylo zásadně uplatňováno za stejných
faktických poměrů (srov. rozhodnutí Ústavního soudu ČSFR, sp. zn.
Pl. ÚS 22/92). Protože v dané věci nelze přehlédnout, že napadená
rozhodnutí založila nerovnost na straně stěžovatele
- navrhovatele, spočívající v tom, že léty budované poznatky
o jednotlivých metodách či dokonce objevy právě učiněné a jiné
skutečnosti, mající podnikatelskou hodnotu, byly uvolněny bez
dalšího k aplikaci třetím osobám, tj. vedlejším účastníkům, dříve
odpůrcům, kteří se o ně ani nemuseli nijak zasloužit, má Ústavní
soud za to, že napadená rozhodnutí porušují jak čl. 1 větu prvou,
čl. 3 odst. 1 Listiny, upravující zásadu rovnosti, tak čl. 26
odst. 1 Listiny, upravující právo podnikat. Na uvedeném nic nemění
možnost domáhat se soudní ochrany, ať už pro nekalosoutěžní
chování, nebo pro porušení obchodního tajemství, protože již jde
jen o následné nástroje, směřující k obnově porušené rovnosti
v podnikání [srov. ustanovení §17; §51; §44 odst. 2 písm. g);
§53; §20 Obchodního zákoníku]. Za této situace nezbylo Ústavnímu
soudu, než pro totožnost pochybení obě napadená rozhodnutí zrušit
dle §82 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb.
Pro úplnost se výslovně uvádí, že Ústavní soud nesdílí názor
Vrchního soudu o nemožnosti argumentovat čl. 2 odst. 3 Listiny
v oblasti pracovněprávních vztahů, neboť toto ustanovení je
ustanovením v demokratické společnosti nesmírně významným, jak
potvrzuje i jeho zařazení hned do čl. 2 Ústavy, a to potud, že je
pojistkou svobody a současně i pojistkou proti totalitarizaci
společnosti, jíž je vlastní snaha o znormování pokud možno všech
oblastí života. Dále dlužno dodat, že se Ústavní soud ztotožnil
s názorem Krajského soudu v Českých Budějovicích, obsaženým v jeho
rozhodnutí ze dne 14. 1. 1994, čj. 7 Co 2163/93-84, který při
hodnocení předmětného ujednání vzal v úvahu délku doby závazku
(12 měsíců), neboť skutečně závazek časově neomezený nebo na
nepřiměřenou dobu by nepochybně vedl též k zásahu do rovnosti
v právu podnikat, avšak z hlediska vedlejších účastníků, dříve
odpůrců. Obecně vzato, bude třeba individuálně přistupovat
k hodnocení tzv. "konkurenčních ujednání", tj. od případu
k případu, neboť faktem zůstává, že tu je na jedné straně výslovná
úprava, týkající se nekalosoutěžního chování a porušení obchodního
tajemství (dle Obch. zák.), ochrany autorských práv (zák. č.
35/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů), objevů, vynálezů,
zlepšovacích návrhů (zák. č. 527/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů) a na druhé straně jsou důležité takové ukazatele, jako
je výše sjednané pokuty, délka doby pracovního poměru, délka doby
závazku, povaha provozu atd., to vše s tím, že nejen získávání
zkušeností, poznatků, ale i jejich využívání, je tou
nejpřirozenější součástí lidské existence.
Pokud jde o navrhovatelem tvrzená porušení dalších ústavně
zaručených základních práv a svobod, Ústavní soud konstatuje, že
se jimi již nezabýval, neboť si pro účely rozhodnutí vystačil se
zjištěním porušení shora uvedených základních práv a svobod (čl.
1 věta prvá, čl. 3 odst. 1, čl. 26 odst. 1 Listiny). Zcela na
závěr se v této souvislosti odkazuje na rozhodnutí Ústavního
soudu, sp. zn. I. ÚS 89/94, dle kterého je Ústavní soud sice vázán
petitem stěžovatele, nikoliv však jeho odůvodněním, tj. argumenty,
které stěžovatel uvádí. Dle čl. 89 odst. 2 Ústavy jsou vykonatelná
rozhodnutí Ústavního soudu závazná pro všechny orgány i osoby.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 1. 11. 1995