infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-199-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 31.10.1996, sp. zn. I. ÚS 119/96 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ], paralelní citace: N 112/6 SbNU 307 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:1.US.119.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K poučovací povinnosti soudu v občanském soudním řízení podle §5 a §43 odst. 1 věta druhá o.s.ř.

Právní věta Není věcí soudu, aby žalobce poučoval o hmotném právu a tedy ani v otázce věcné legitimace, to však neznamená, že by soud neměl žalobce poučit ve věci správného označení účastníků, tj. i tehdy, je-li žalován někdo, kdo nemá způsobilost být účastníkem řízení. Způsobilost být účastníkem řízení je procesní podmínkou řízení, kterou zkoumá soud z úřední povinnosti, a její nedostatek vede k zastavení řízení. Měl by tedy soud před tím, než řízení zastaví, dát žalobci možnost věc napravit" (viz IV. ÚS 41/95, Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - sv. 4., C.H. Beck 1996, str. 182). I když se citovaná judikatura Ústavního soudu týká řízení restitučních, má Ústavní soud za to, že poučovací povinnost soudů - pokud jde o označení odpůrců v návrhu týkajícím se obce - nelze omezovat pouze na tato řízení. Poučovací povinnost (ve smyslu §50 o.s.ř.) však má být přiměřená situaci a se zřetelem ke všem okolnostem nemusí jít tak daleko, aby byl navrhovatel ve všech případech doslova informován o tom, jak má být odpůrce přesně označen. Je třeba přihlédnout i ke skutečnosti, že stěžovatelé byli po celé soudní řízení zastoupeni advokátkou a že bylo proto především její povinností poskytnout svým klientům kvalifikovanou právní pomoc. Z tohoto hlediska není bez významu ani skutečnost, že v soudních řízeních, v nichž jako odpůrce vystupuje obec, je již judikatura soudů v otázce označení odporující strany v podstatě ustálená a tedy i všeobecně známá.

ECLI:CZ:US:1996:1.US.119.96
sp. zn. I. ÚS 119/96 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti M. Č., G. Č., A. H., O. Č., I. Č., P. M. a V. F., zastoupených JUDr. K. V., proti usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem č.j. 10 Co 125/96-40, ze dne 28. 2. 1996, takto: Ústavní stížnost s e zamítá . Odůvodnění: Dne 19. 5. 1993 podali stěžovatelé u Okresního soudu v Ústí nad Labem návrh na vydání předběžného opatření ve věci zpřístupnění bytů v Ústí nad Labem-Předlicích proti odpůrci Obvodnímu úřadu Ústí nad Labem 1, zastoupenému starostou Z. K. Dne 20. 5. 1993 podali stěžovatelé ke stejnému soudu a proti totožnému odpůrci žalobu na určení trvání nájemních vztahů k těmto bytům, které dosud obývali. Důvodem obou podání byla skutečnost, že stěžovatelé prý byli z předmětných bytů policejně vystěhováni a na zásah odpůrce následně odstěhováni na Slovensko. Stěžovatelům byly údajně odebrány dekrety na byty, bylo jim sděleno, že jim končí právo byty užívat, a nyní je jim zabraňováno do bytů vstoupit a užívat je, byť jim nebyl zabezpečen náhradní byt nebo náhradní ubytování. Dne 24. 11. 1995 vyzval okresní soud navrhovatele k odstranění vady podání, týkající se označení odpůrce. V této výzvě soud uvedl, že odpůrce označený v návrhu nemůže vystupovat jako subjekt v právních vztazích a takto označený ani neexistuje. Právní zástupce stěžovatelů na tuto výzvu upřesnil označení odpůrce, a to jako Městskou část Ústí nad Labem 1, reprezentovanou Obvodním úřadem Ústí nad Labem 1, zastoupeným svým starostou. Dne 9. 1. 1996 vydal Okresní soud v Ústí nad Labem usnesení pod sp. zn. 15 C 243/93, jímž řízení o vydání předběžného opatření zastavil. Důvodem zastavení řízení bylo vadné označení odpůrce, neboť navrhovatelé označili jako odpůrce Městskou část Ústí nad Labem 1, reprezentovanou Obvodním úřadem Ústí nad Labem, která není subjektem způsobilým být účastníkem řízení. Jednalo se prý o nedostatek podmínky řízení, jenž se stal "neodstranitelným, neboť se jej nepodařilo odstranit ani po výzvě soudem". Proti tomuto usnesení podali stěžovatelé odvolání ke Krajskému soudu v Ústí nad Labem. Zvláštním přípisem ze stejného dne, adresovaným Okresnímu soudu v Ústí nad Labem, právní zástupce stěžovatelů sdělil, že upřesňuje označení žalovaného, kterým má být Městský obvod Ústí nad Labem - město, reprezentovaný Úřadem Městského obvodu Ústí nad Labem - město, zastoupeným svým starostou. Stejným způsobem označili stěžovatelé odpůrce i v podaném odvolání. Usnesením Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 28. 2. 1996, č.j. 10 Co 125/96-40, bylo napadené usnesení okresního soudu potvrzeno. V odůvodnění svého rozhodnutí krajský soud poukázal na ust. §104 odst. 1 občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř."), podle něhož soud řízení zastaví, pokud se vyskytne takový nedostatek řízení, který nelze odstranit. V souzené věci prý šlo o tento případ, neboť "k podmínkám řízení na straně účastníků patří takové jejich vlastnosti, které jim umožňují vystupovat v řízení v postavení účastníků", mít subjektivní procesní práva a povinnosti a svými úkony jich nabývat. Účastníkem občanskoprávních vztahů mohou být i osoby právnické. Právnickými osobami jsou i jednotky územní samosprávy, přičemž podle zákona č. 367/1990 Sb. ve znění zákona č. 302/1992 Sb. je právnickou osobou zásadně obec. V zákoně se nikde neuvádí, že by oprávnění vystupovat jako právnická osoba přecházelo na městské části nebo obvody, jejichž úkoly se prý týkají výlučně oblasti správy. Totéž platí i o úkolech městských obvodů města Ústí nad Labem, vymezených ve Statutu města Ústí nad Labem, schváleném dne 5. 12. 1991. Protože návrh na zahájení řízení směřoval proti někomu, kdo není způsobilý být účastníkem řízení, šlo údajně o neodstranitelný nedostatek podmínky řízení a okresní soud tedy nepochybil, jestliže řízení zastavil. Proti tomuto usnesení podali stěžovatelé včas ústavní stížnost. V ní navrhují jeho zrušení, neboť ani soud první instance ani soud odvolací údajně nesplnily poučovací povinnost podle o.s.ř. "jako předpoklad ochrany práv ve smyslu čl. 90 Ústavy ČR a čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod ČR" (dále jen "Listina"). Soud prý nemůže zastavit řízení, pokud nesplní svou zákonnou poučovací povinnost. Nedostatek, pro který bylo řízení o vydání předběžného opatření zastaveno, mohl být podle názoru stěžovatelů po poučení soudem odstraněn. Stěžovatelé se domnívali, že označený odpůrce má právní subjektivitu, neboť osoby, které s nimi vstoupily do kontaktu, údajně jednaly vždy jménem odpůrce (vadně označovaného), a nikoliv jménem města Ústí nad Labem. Proto prý šlo pouze o zpřesnění označení účastníka řízení, o jehož identitě nebylo od počátku pochyb. Závěrem stěžovatelé navrhují, aby Ústavní soud rozhodl, že náklady na jejich zastoupení ponese stát. Stěžovatelé netrvají na ústním jednání před Ústavním soudem. Ústavní soud konstatoval, že ústavní stížnost (poté, co byly doplněny plné moci stěžovatelů) odpovídá všem zákonem stanoveným formálním požadavkům, a přistoupil k vlastnímu projednání věci samé. K ústavní stížnosti se vyjádřil účastník řízení - Krajský soud v Ústí nad Labem a Okresní soud v Ústí nad Labem. Krajský soud v Ústí nad Labem ve svém vyjádření sdělil, že napadeným rozhodnutím nebylo porušeno ústavně zaručené právo stěžovatelů a odkázal na odůvodnění svého usnesení. Označený odpůrce neměl způsobilost být účastníkem řízení, čímž vznikl neodstranitelný nedostatek podmínky řízení, pro kterou muselo být řízení zastaveno. Závěrem soud navrhl zamítnutí podané ústavní stížnosti a Ústavnímu soudu sdělil, že souhlasí s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem. Okresní soud v Ústí nad Labem ve svém vyjádření uvedl, že návrh z 19. 5. 1993 nebyl podán proti Městské části Ústí nad Labem - město, ale proti Obvodnímu úřadu Ústí nad Labem - město a dodal, že byla "poté odpůrcem (?) označena Městská část Ústí nad Labem - město". Dále soud odkázal na své vyjádření ze dne 25. 3. 1996, v němž zejména uvedl, že prováděl úkony směřující k odstranění vad návrhu na vydání předběžného opatření, avšak tyto vady (tedy nedostatek právní subjektivity odpůrce) nebyly ani po výzvě soudu odstraněny. Na závěr okresní soud navrhl zamítnutí ústavní stížnosti a sdělil, že netrvá na ústním jednání. Vedlejší účastník rovněž uvedl, že s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem souhlasí. Ústavní soud usoudil, že od ústního jednání nelze očekávat další objasnění věci, a proto se souhlasem účastníků od ústního jednání upustil. Ústavní soud ve věci samé dospěl k závěru, že ústavní stížnost není důvodná. Ústavní soud v souzené věci respektoval skutečnost, že není součástí soustavy obecných soudů a že mu proto přísluší rozhodovat toliko o porušení základních práv a svobod fyzických a právnických osob, zaručených ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle článku 10 Ústavy. Proto se soustředil na přezkoumání otázky, zda napadeným usnesením soudu nedošlo k porušení čl. 90 Ústavy a čl. 36 odst. 1 Listiny, jichž se stěžovatelé v ústavní stížnosti dovolávají. Podle čl. 90 Ústavy jsou soudy povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Podle čl. 36 odst. 1 Listiny se může každý domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Podstatou obou citovaných ustanovení je tedy princip práva na soudní ochranu, a to "zákonem stanoveným způsobem", resp. "stanoveným postupem". Tímto "zákonem" je v souzené věci zejména občanský soudní řád. Ústavní soud se proto zabýval otázkou, zda postupem soudů nedošlo k porušení procesních předpisů a tím i "zákonem stanoveného způsobu" ve smyslu čl. 90 Ústavy a podle čl. 36 odst. 1 Listiny. Stěžovatelé v ústavní stížnosti uvedli, že ani okresní ani krajský soud nesplnily svou zákonnou poučovací povinnost a zastavily řízení pro nedostatek, který prý mohl být po náležitém poučení odstraněn. Jak vyplývá z vyžádaného soudního spisu, okresní soud ve smyslu ust. §104 odst. 2 o.s.ř. stěžovatele vyzval k odstranění vady podaného návrhu a poté, co se jim tyto vady nepodařilo odstranit, řízení zastavil. Krajský soud podobnou výzvu neučinil. Z ust. §5 o.s.ř. vyplývá povinnost soudů poskytovat účastníkům řízení poučení o jejich procesních právech a povinnostech. Podle ust. §43 odst. 1 o.s.ř. předseda senátu vyzve účastníky, aby nesprávné nebo neúplné podání bylo opraveno nebo doplněno. Poučuje účastníky také, jak je třeba opravu nebo doplnění provést. V souzené věci okresní soud stěžovatele upozornil na vadné označení odpůrce, když je přípisem ze dne 24. 11. 1995 vyzval k odstranění vady návrhu v části týkající se označení odpůrce, neboť podání v tomto směru trpí vadou, která brání pokračování v řízení. Okresní soud upozornil na to, že odpůrce uvedený v návrhu nemůže vystupovat jako subjekt v právních vztazích, neboť takto: označený neexistuje. Skutečnost, že soud stěžovatele výslovně nepoučil o tom, jak mají tuto opravu nebo doplnění návrhu provést, nelze podle názoru Ústavního soudu v této konkrétní věci chápat jako porušení poučovací povinnosti ve smyslu ust. §5 o.s.ř. Poučovací povinnost totiž má být přiměřená situaci a se zřetelem ke všem okolnostem nemusí jít tak daleko, aby byl navrhovatel ve všech případech doslova informován o tom, jak má být odpůrce přesně označen. V daném případě je třeba přihlédnout i ke skutečnosti, že stěžovatelé byli po celé soudní řízení zastoupeni advokátkou a že bylo proto především její povinností poskytnout svým klientům kvalifikovanou právní pomoc. Z tohoto hlediska není bez významu ani skutečnost, že v soudních řízeních, v nichž jako odpůrce vystupuje obec, je již judikatura soudů v otázce označení odporující strany v podstatě ustálená a tedy i všeobecně známá. Je pravda, že Ústavní soud již dříve v souvislosti s chybným označením odpůrce (obecní úřad, magistrát, městský úřad namísto označení obce) v restitučních sporech několikrát judikoval, že soudy pochybily, pokud zastavily řízení, aniž poučily účastníky o jejich procesních právech a povinnostech a zejména o označení odpůrce (srov. např. II. ÚS 108/93, Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - sv. 3., C.H. Beck 1995, str. 307 nebo II. ÚS 79/94, sv. 2., str. 79). V jiném případě Ústavní soud vyslovil, že "není věcí soudu, aby žalobce poučoval o hmotném právu a tedy ani v otázce věcné legitimace, to však neznamená, že by soud neměl žalobce poučit ve věci správného označení účastníků, tj. i tehdy, je-li žalován někdo, kdo nemá způsobilost být účastníkem řízení. Tento názor zastává Ústavní soud proto, že způsobilost být účastníkem řízení je procesní podmínkou řízení, kterou zkoumá soud z úřední povinnosti, a jejíž nedostatek vede k zastavení řízení. Měl by tedy soud před tím, než řízení zastaví, dát žalobci možnost věc napravit" (viz IV. ÚS 41/95, Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - sv. 4., C.H. Beck 1996, str. 182). I když se citovaná judikatura Ústavního soudu týká řízení restitučních, má Ústavní soud za to, že poučovací povinnost soudů - pokud jde o označení odpůrců v návrhu týkajícím se obce - nelze omezovat pouze na tato řízení. Judikatura Ústavního soudu však předpokládá, že procesní soud svoji poučovací povinnost ve smyslu §§5, 43 o.s.ř. nesplnil. Tato situace však - jak je blíže rozvedeno na jiném místě - v souzené věci nenastala. Proto Ústavní soud dospívá k závěru, že oba obecné soudy postupovaly v souladu s ustanoveními §§5 a 43 odst. 1 o.s.ř., takže k porušení základního práva stěžovatelů domáhat se stanoveným způsobem svého práva ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny a k porušení povinnosti soudů poskytovat zákonem stanoveným způsobem ochranu právům podle čl. 90 Ústavy nedošlo. Proto Ústavní soud ústavní stížnost zamítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 31. října 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:1.US.119.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 119/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 112/6 SbNU 307
Populární název K poučovací povinnosti soudu v občanském soudním řízení podle §5 a §43 odst. 1 věta druhá o.s.ř.
Datum rozhodnutí 31. 10. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 26. 4. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 367/1990 Sb.
  • 99/1963 Sb., §104 odst.1, §5, §43 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík poučovací povinnost
řízení/zastavení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-119-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28030
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31