infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-561-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 06.11.1996, sp. zn. I. ÚS 289/95 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ], paralelní citace: N 117/6 SbNU 339 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:1.US.289.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K postupu soudů v řízeních o restituci majetku. K náhradě za trvalé porosty podle zákona o půdě.

Právní věta Skutečnost, že k obnovení vlastnictví k pozemkům - jež bylo v rozhodném období odňato způsobem zakládajícím na straně oprávněných osob křivdu - nesprávně došlo cestou zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, místo jejich vydání podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, nelze vykládat k tíži osoby oprávněné k uplatnění náhrady za trvalé porosty. Bylo by tedy v rozporu se zákonným právem oprávněného občana na poskytnutí náhrady, kdyby pro její odepření měla sloužit argumentace, že neprávem použitý zákon č. 87/1991 Sb. náhradu za trvalé porosty vylučuje. Koncepce, podle níž skutečnost, že vlastnictví k předmětným pozemkům bylo obnoveno v režimu zákona č. 87/1991 Sb. - byť se tak stát nemělo - zbavuje oprávněnou osobu nároků, které jí přiznávají příslušná ustanovení zákona o půdě, je nepřijatelná a je pouze důsledkem ústavně nekonformního výkladu toho, že vlastnictví k předmětným pozemkům bylo nesprávně navráceno podle zákona č. 87/1991 Sb. Pokud však byl tento výklad uplatněn, znamená to ve svých důsledcích takový zásah do zákonem zaručených práv oprávněné osoby (to jest vedle práva na obnovení vlastnictví k původním lesním pozemkům i do práva získat náhradu za neexistující lesní porosty), který by bylo možné kvalifikovat jako porušení principu právní jistoty a principu rovnosti takto postižené oprávněné osoby v relaci k ostatním oprávněným osobám. O návrhu na změnu žaloby byl krajský soud povinen rozhodnout usnesením, proti němuž není sice odvolání přípustné, avšak jeho písemné vyhotovení musí být doručeno účastníkům, jestliže to je třeba pro vedení řízení; to platí i tehdy, jestliže účastníci nebyli přítomni vyhlášení usnesení (§168 odst. 2 o.s.ř.). Pokud by soud podle ustanovení §95 odst. 2 o.s.ř. nepřipustil změnu návrhu, mohl by pokračovat v řízení o původním návrhu teprve po právní moci usnesení, v němž by uvedl všechny skutečnosti, z nichž by bylo patrno, proč by výsledky dosavadního řízení nemohly být podkladem pro řízení o změněném návrhu. K restitučním nárokům je třeba přistupovat zvláště citlivě, aby v soudním řízení případně nedošlo k další křivdě. Restituční zákony, např. zákon č. 87/1991 Sb. nebo zákon č. 229/1991 Sb., mají zajistit, aby demokratická společnost přistoupila alespoň k částečnému zmírnění následků minulých majetkových a jiných křivd spočívajících v porušování obecně uznávaných lidských práv a svobod ze strany státu. Stát a jeho orgány jsou tedy povinny postupovat zvláště v řízení podle těchto zákonů v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichž újma na základních lidských právech a svobodách má být alespoň částečně kompenzována.

ECLI:CZ:US:1996:1.US.289.95
sp. zn. I. ÚS 289/95 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti M. M., V. M. a J. S., zastoupených JUDr. J. B., a účastníků řízení - Krajského soudu v Hradci Králové a Okresního soudu v Havlíčkově Brodě, o ústavní stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 9. 10. 1995, č.j. 18 Co 103/94-52, a rozsudku Okresního soudu v Havlíčkově Brodu ze dne 5. 8. 1994, č.j. 5 C 920/92-40, takto: 1. Rozsudek Okresního soudu v Havlíčkově Brodě ze dne 5. 8. 1994, č.j. 5 C 920/92-40, se ve výroku pod bodem I. a pod bodem V. z r u š u j e . 2. Ve zbývajících částech se ústavní stížnost proti tomuto rozsudku zamítá . 3. Rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 9. 10. 1995, č.j. 18 Co 103/94-52, se z r u š u j e . Odůvodnění: Stěžovatelé podali ústavní stížnost proti v záhlaví uvedeným rozsudkům, kterými byla zamítnuta jejich žaloba proti žalovaným subjektům, Silnice, s.p. v likvidaci, H.K., a Lesy České republiky, s.p., H.K., o náhradu za trvalé porosty podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (dále jen "zákon o půdě"). Na obou žalovaných požadovali náhradu za porosty, které byly vytěženy na pozemcích v obvodu kamenolomu U., a na druhožalovaném požadovali náhradu za porosty na parcele č. 67/12, která jim byla vydána pozemkovým úřadem podle §9 zákona č. 229/1991 Sb., a za porosty na parcele č. 67/3, na níž byl ukončen nájem. Okresní soud v Havlíčkově Brodě rozsudkem ze dne 5. 8. 1994, č.j. 5 C 920/92-40, rozhodl takto: I. Žaloba, aby žalovaný č. 1 Silnice, státní podnik v likvidaci, H.K., a žalovaný č. 2 Lesy České republiky, státní podnik, H. K., byli uznáni povinnými zaplatit žalobcům společně a nerozdílně částku 47 065,- Kč, se zamítá. II. V částce 722 935,- Kč se řízení proti prvému a druhému žalovanému zastavuje. III. Žaloba, aby druhý žalovaný byl uznán povinným zaplatit žalobcům částku 10 681,-Kč, se zamítá. IV. V částce 189 319,- Kč proti druhému žalovanému se řízení zastavuje. V. Žalobci jsou povinni zaplatit společně a nerozdílně prvému žalovanému náklady tohoto řízení ve výši 16 578,- Kč, a to do tří dnů od právní moci rozsudku na účet JUDr. D. K. Žalobci jsou dále povinni zaplatit společně a nerozdílně druhému žalovanému náklady tohoto řízení ve výši 11 939,-Kč, a to do tří dnů od právní moci tohoto rozsudku na účet JUDr. Z. J. Okresní soud zjistil, že žalobci byli oprávněnými osobami podle zákona č. 87/1991 Sb. a Silnice, s.p., H.K., byly povinnou osobou dle tohoto zákona k vydání původní parc. č. kat. 67/4 v kat. území U.. Dohodou o vydání nemovitosti byly stěžovatelům vydány dle zákona č. 87/1991 Sb. pozemky p.č. 67/4, p.č. 67/17, p.č. 67/11, 67/13, 67/14, 67/15, p.č. 67/9 a p.č. 67/10, vše v kat. území U. a tato dohoda mezi účastníky byla registrována Státním notářstvím v Havlíčkově Brodě pod č. Reh 256/91. Dále bylo zjištěno, že žalobci se stali spoluvlastníky části původní parcely č. kat. 67/4, dnes vedené v EN jako část p.č. 67/12 o výměře 6 284 m2. Žalobci prokázali, že jsou oprávněnými osobami k vydání tohoto pozemku a uzavřeli s druhým žalovaným dne 18. 12. 1992 dohodu schválenou pozemkovým úřadem, kterým jim byl vydán pozemek č. 67/12 - les a pozemek č. 67/3, u něhož byla zrušena nájemní smlouva. Pokud se jednalo o žalobu proti prvému a druhému žalovanému na náhradu trvalých porostů na pozemcích, které byly vydány podle zákona č. 87/1991 Sb., dospěl okresní soud k závěru, že náhrada za tyto porosty nepřísluší, neboť podle tohoto zákona nelze nárok na náhradu za trvalé porosty uplatňovat. Pokud jde o náhradu za trvalé porosty na parc. č. 67/12 v kat. úz. U., která byla vydána podle zákona č. 229/1991 Sb., ani zde nebylo možno na druhém žalovaném požadovat finanční plnění. Podle ustanovení §16 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb. náhrada totiž spočívá ve věcech, které povinná osoba k poskytnutí náhrady vlastní nebo k nimž měla právo hospodaření k 24. 6. 1991, popř. v podílu na jmění této osoby, a to až do výše hodnoty náhrady za trvalé porosty, pokud se účastníci nedohodnou jinak. Rovněž v případě požadované náhrady za trvalé porosty na parc. č. 67/3 v kat. úz. U., na které byl druhému žalovanému ukončen nájemní vztah, podle názoru soudu nepřísluší žalobcům finanční náhrada, neboť náhrada se v těchto případech poskytuje obdobným způsobem (zřejmě jak je stanoveno v ustanovení §16 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb.), neboť tento zákon jiný způsob náhrady nezná. I v tomto případě se žalobci mohli domáhat maximálně stanovení podílu na majetku druhého žalovaného, případně se mohli domáhat vydání věcí, které druhý žalovaný měl ve svém vlastnictví nebo v trvalém užívání, a to ke dni 24. 6. 1991. Náhradní výsadba porostů dle ustanovení 24 odst. 4 zákona o půdě zde zřejmě nepřipadá v úvahu s ohledem na to, že se jedná o pozemek pod elektrovodem. Pokud se tedy žalobci u pozemků vydaných podle zákona o půdě domáhali peněžní náhrady za trvalé porosty z těchto pozemků, pak okresní soud nemohl tuto náhradu přiznat, neboť by to odporovalo ustanovení §16 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb. Proti rozsudku okresního soudu, ve výrocích uvedených pod body I., III. a V., podali stěžovatelé odvolání, v němž - mimo jiné - změnili žalobu tak, že žalovaní mohou alternativně kromě peněžního plnění ve výši 47 065,- Kč poskytnout náhradu ve věcech, popř. v podílu na jmění, a že kromě peněžního plnění v částce 10 681,- Kč může druhožalovaný poskytnout alternativní náhradu ve věcech v uvedené výši, popř. v podílu na jmění. Dále navrhli změnit výrok o nákladech řízení. Krajský soud v Hradci Králové vydal dne 9. 10. 1995 rozsudek pod č.j. 18 Co 103/94-52, kterým změnu návrhu nepřipustil, rozsudek okresního soudu v napadených výrocích pod body I. a III. potvrdil, a ve výroku pod bodem V. jej potvrdil částečně. V odůvodnění rozsudku krajský soud uvedl, že základ sporu spočíval v odpovědi na otázku, zda je možné, aby žalobcům byla přiznána náhrada za trvalé porosty podle zákona č. 229/1991 Sb., když pozemky, na nichž se porosty nacházely, jim byly vydány podle zákona č. 87/1991 Sb. Okresní soud na ni odpověděl záporně a odvolací soud je téhož názoru. Žalobcům je nutno dát za pravdu, že předmětné pozemky jim neměly být vydány podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Šlo o zemědělské pozemky, jejichž restituci upravil zvláštní zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (vyhlášený v úplném znění pod č. 195/1993 Sb.). Zákon č. 87/1991 Sb., a to ani po pozdějších novelizacích zákony č. 267/1992 Sb. a č. 116/1994 Sb., neměl ustanovení o náhradách za trvalé porosty obdobná těm, které upravuje zákon č. 229/1991 Sb., a i podle názoru odvolacího soudu není možné jej jimi jakkoli "doplňovat". Opačné mínění, zastávané žalobci, prý nelze opřít o žádné ustanovení platného práva. Neexistuje předpis, který by dnes umožňoval přezkoumávat rozhodnutí bývalého Státního notářství v Havlíčkově Brodě ze dne 10. 10. 1991, sp. zn. Reh 256/91, kterým byla registrována dohoda o vydání nemovitosti ze dne 27. 9. 1991, jež se kromě kamenolomu týkala i předmětných pozemků a opírala se výslovně o ustanovení §5 zákona č. 87/1991 Sb. Odvolací soud dále uvedl, že vzhledem k tomu, že na věc nelze použít ustanovení zákona č. 229/1991 Sb., nepřipustil ani změnu žaloby, kterou se žalobci v odvolacím řízení domáhali alternativního plnění. Výsledky dosavadního řízení by nemohly být podkladem pro rozhodnutí o změněné žalobě, která by nakonec stejně nemohla mít úspěch (mylně uveden §25, správně jde o ustanovení §95 a §211 o.s.ř.). Stěžovatelé napadli oba uvedené rozsudky ústavní stížností, v níž uvedli, že žádali o vydání "kamenolomu U." podle zákona č. 87/1991 Sb., tj. pouze staveb a technického vybavení kamenolomu; podnik Silnice, s.p. v likvidaci, H.K., o své vůli a bez návrhu stěžovatelů zahrnul do dohody o vydání kamenolomu i původně lesní pozemky, které byly dotčeny těžbou kamenolomu. Dohoda byla uzavírána krátce po účinnosti zákona o půdě, takže stěžovatelé nemohli posoudit dopad tohoto postupu na jimi uplatňované nároky podle zákona o půdě. Dohoda o vydání věci byla rovněž nesprávně registrována tehdejším státním notářstvím. Proto při uplatňování náhrady za trvalé porosty na pozemcích dotčených těžbou vycházeli stěžovatelé z toho, že předmětné pozemky správně měly být vydány podle zákona o půdě, neboť v době jejich převzetí státem se jednalo o půdu, která tvořila lesní půdní fond. Náhrada za trvalý porost však přitom nenáleží jen v těch případech, kdy pozemek byl (skutečně) vydán podle zákona o půdě, jak se snažili dovozovat žalovaní a jak věc posoudily soudy obou stupňů, ale náleží i tehdy, kdy pozemek podle zákona o půdě být vydán měl (§15 odst. 2 zákona o půdě). Z toho stěžovatelé dovozovali, že pokud byl pozemek vydán nesprávně podle jiného restitučního předpisu než podle zákona o půdě, přestože se na jeho vydání zákon o půdě vztahuje, je nárok na náhradu za trvalé porosty podle §15 odst. 2 zákona o půdě důvodný. S touto námitkou se však obecné soudy nevypořádaly. Pokud soudy obou stupňů vyšly z toho, že náhrada za trvalé porosty náleží jen v těch případech, kdy pozemky byly vydány podle zákona o půdě a nenáleží v těch případech, kdy k jejich vydání nesprávně došlo podle jiného restitučního předpisu, bylo tím porušeno základní právo stěžovatelů, zakotvené v článku 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen Listina), který stěžovatelům zaručuje rovnost v právech. Pokud jde o uplatnění náhrad za trvalé porosty na pozemku parc. č. 67/12 v kat. území U., kde k vydání pozemku došlo podle zákona o půdě, a na pozemku parc. č. 67/3 v kat. území U., na němž byl ukončen nájem, je podle názoru stěžovatelů nepochybné, že jim v těchto případech náhrada za trvalé porosty náleží. Přesto soud prvého stupně náhradu nepřiznal v podstatě s odůvodněním, že zákon o půdě neumožňuje požadovat peněžité plnění. Podle §16 odst. 4 zákona o půdě náhrada spočívá ve věcech, které povinná osoba k poskytnutí náhrady vlastní nebo k nimž měla právo hospodaření, popř. v podílu na jmění této osoby. Stěžovatelé s přihlédnutím k tomuto právnímu názoru soudu prvého stupně v podaném odvolání změnili žalobu tak, že vedle peněžitého plnění požadovali alternativně i plnění ve věcech, popř. ve jmění povinné osoby, a to pokud šlo o náhradu za trvalé porosty na pozemcích parc. č. 67/12 a 67/3 kat. území U., tak i v případech náhrady za trvalé porosty dotčené těžbou. Krajský soud v Hradci Králové však změnu žaloby nepřipustil, přičemž z odůvodnění jeho rozhodnutí není zcela zřejmé, proč tak neučinil ve vztahu proti s.p. Lesy České republiky, H. K., pokud šlo o náhradu za trvalé porosty na pozemcích parc. č. 67/12 a 67/3 v kat. území U.. Zarážející je odůvodnění rozsudku krajského soudu o nepřipuštění změny žaloby tím, že "výsledky dosavadního řízení by nemohly být podkladem pro rozhodnutí o změněné žalobě, která by nakonec stejně nemohla mít úspěch". Podle názoru stěžovatelů došlo i v tomto případě k porušení jejich základního práva zakotveného v článku 1 Listiny, které jim zaručuje rovnost v právech. Stěžovatelé doplnili ústavní stížnost podáním ze dne 24. 1. 1996, podle něhož v případě náhrad za trvalé porosty na pozemcích parc. č. 67/12 a 67/3 kat. území U. - kdy je nepochybné, že náhrada za trvalé porosty stěžovatelům náleží - dospěl krajský soud nesprávně k názoru, že stěžovatelé nemohou uspět se svými nároky na náhradu za trvalé porosty ani u těchto pozemků, které jim byly vydány podle zákona o půdě, resp. u nichž byl ukončen nájem. Krajský soud tak znemožnil stěžovatelům domáhat se jejich práva u soudu, aniž by zdůvodnil, proč na jejich případ nelze ustanovení zákona o půdě použít. Tímto postupem došlo k jejich diskriminaci, neboť byli vyloučeni z poskytnutí náhrady za trvalé porosty, která jim podle zákona o půdě nepochybně náleží. Tím došlo k porušení článku 96 Ústavy, podle něhož všichni účastníci řízení mají před soudem rovná práva. Postupem krajského soudu pak byl porušen i článek 36 odst. 1 Listiny, podle něhož se každý může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu, neboť soud o právu, které stěžovatelům podle zákona o půdě svědčí, odmítl provést řízení (a v jeho rámci připustit změnu žaloby) s odůvodněním, že žaloba by nakonec stejně nemohla mít úspěch. Krajský soud svým rozhodnutím odepřel stěžovatelům právo na uplatnění náhrady za trvalé porosty na pozemcích, které jim byly znárodněny bez poskytnutí náhrady. Tím došlo též k porušení článku 36 odst. 3 Listiny, podle něhož každý má právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím jiného státního orgánu či orgány veřejné správy, článku 11 odst. 1 Listiny, podle něhož každý má právo vlastnit majetek, a článku 11 odst. 4 Listiny, podle něhož vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. Stěžovatelům byly vyvlastněny bez náhrady téměř 4 ha lesa, trvalé porosty na těchto pozemcích byly vytěženy, aniž by stěžovatelům byla poskytnuta jakákoli náhrada, a nyní je jim odepíráno právo i na náhradu za trvalé porosty, která jim přísluší podle zákona o půdě. Soudce zpravodaj nejdříve přezkoumal ústavní stížnost po stránce formální (§72 odst. 2 a §43 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Z hlediska dodržení zákonné lhůty k podání ústavní stížnosti zjistil, že napadený rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové nabyl právní moci dne 6. 11. 1995. Ústavní stížnost je datována dnem 20. 12. 1995 a došla Ústavnímu soudu dne 22. 12. 1995, takže lhůta k jejímu podání podle ustanovení §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. byla zachována. Ani jiné formální nedostatky předložené ústavní stížnosti nebyly zjištěny. K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci i vedlejší účastníci řízení. Okresní soud v Havlíčkově Brodě nepovažuje ústavní stížnost za důvodnou a navrhl, aby byla odmítnuta. Při vydání napadeného rozsudku se soud řídil platnými právními předpisy, konkrétně na daný případ aplikoval zákon č. 87/1991 Sb. a zákon č. 229/1991 Sb. v platném znění. Okresní soud souhlasil s tím, aby bylo upuštěno od ústního jednání (viz č.l. 25). Krajský soud v Hradci Králové ve svém vyjádření k ústavní stížnosti odkázal na odůvodnění napadeného rozsudku a uvedl, že právní názory v něm zaujaté - zejména názor, že nelze přiznat náhradu za trvalé porosty podle ustanovení zákona č. 229/1991 Sb., když pozemky, na nichž se porosty nacházely, byly vydány podle zákona č. 87/1991 Sb. - jsou ve shodě s praxí, kterou tento soud zastává. K dalším námitkám stěžovatelů, pokud šlo o náhradu za trvalé porosty na pozemcích parc. č. 67/12 a 67/3 v kat. území U., které byly vydány podle zákona č. 229/1991 Sb., resp. u nichž byl ukončen nájem, se krajský soud nevyjádřil. Dále krajský soud vyslovil souhlas s tím, aby Ústavní soud podle §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. upustil od ústního jednání (viz č.l. 18). Lesy České republiky, státní podnik, H.K., jako vedlejší účastník uvedly, že rozhodnutí soudů považují za správná, neboť k vydání předmětných nemovitostí došlo podle zákona č. 87/1991 Sb. v platném znění. Ve smyslu ustanovení §28 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. se postavení vedlejšího účastníka řízení vzdaly (viz č.l. 12). Silnice, s.p. v likvidaci, H. K., jako vedlejší účastník prohlásily, že ústavní stížnost považují za nedůvodnou. Plně odkazují na závěry rozsudků obou soudů, s nimiž se ztotožňují, a zdůrazňují, že se stěžovatelé svou výzvou podanou ve smyslu zákona č. 87/1991 Sb. domáhali vydání kamenolomu U. jako takového, nikde nespecifikovali, že by měli zájem na vydání jen některých pozemkových parcel a jen některého majetku a jiného nikoli. To znamená, že sami nepožadovali vydání některých pozemků podle jiného zákona a kamenolom jim byl na základě jejich žádosti vydán jako celek. Proto jim nelze přiznat náhradu za porosty podle zákona o půdě. Silnice H. K., s.p. v likvidaci, se současně vzdaly postavení vedlejšího účastníka v tomto řízení (č.l. 15). Stěžovatelé prostřednictvím právní zástupkyně JUDr. J. B. sdělili, že ve smyslu ustanovení §44 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb. trvají na ústním jednání (viz č.l. 27). V ústavní stížnosti a v jejím doplnění se stěžovatelé dovolávali níže uvedených článků Ústavy a Listiny základních práv a svobod: článek 1 Ústavy - Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. článek 96 odst.1 Ústavy - Všichni účastníci řízení mají před soudem rovná práva. článek 1 prvá věta Listiny - Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. článek 3 odst.1 Listiny - Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení. článek 11 odst.1 Listiny - Každý má právo vlastnit majetek. článek 11 odst.4 Listiny - Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné jen ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. článek 36 odst.1 Listiny - Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. článek 36 odst.3 Listiny - Každý má právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem. Stěžovatelé se dále dovolávali stanoviska občanskoprávního kolegia Nejvyššího soudu České republiky z 19. 12. 1995, Cpjn 36/95, a to pod bodem 13 - v němž se zejména uvádí: Pokud jde o náhrady upravené v ustanovení §14, §15 a §16 zákona č. 229/1991 Sb., je třeba mít na zřeteli, že se pozemky vydávají oprávněným osobám ve stavu v jakém jsou a nevypořádávají se rozdíly v ceně, výnosnosti, bonitě apod. Výjimku tvoří náhrady za trvalé porosty, jestliže v době vydání pozemku již na pozemku nejsou stejné nebo srovnatelné porosty. Trvalými porosty jsou zejména ovocné stromy, porosty viniční a chmelní, lesní porosty a okrasné dřeviny. K uplatnění nároku na náhradu podle ustanovení §14 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb. stačí jen uplatnit tento nárok na náhradu, aniž by bylo třeba zároveň obligatorně uplatňovat nárok na vydání nemovitosti. Soud může uložit platební povinnost žalovaného jen ohledně finanční náhrady za porosty ve smyslu ustanovení §16 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb. a nikoli ohledně ostatních náhrad (srov. §16 odst. 2 a 4 téhož zákona). Protože je např. v ustanovení §16 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb. stanoveno, v čem náhrada spočívá (ve věcech nebo v podílu na jmění), nemůže soud přiznat náhradu jinou, i když byla uplatněna žalobou, pokud se ovšem účastníci nedohodli jinak. Při uzavření dohody o poskytnutí náhrady je možné učinit předmětem náhrady bez dalšího hned peněžité plnění; k tomuto závěru dospěl Krajský soud v Hradci Králové v rozsudku sp. zn. 14 Co 167/94, vydaném v právní věci vedené u Okresního soudu v Chrudimi pod sp. zn. 9 C 44/93. Po přezkoumání obsahu ústavní stížnosti a napadených rozsudků a se zřetelem k citovaným článkům Ústavy a Listiny základních práv a svobod dospěl Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je důvodná jen zčásti. Ústavní soud se v souzené věci zabýval postupem soudů v těchto směrech: a) zamítnutím žaloby o peněžní náhradu za trvalé porosty na pozemcích, které byly vydány podle zákona č. 87/1991 Sb., b) zamítnutím žaloby o peněžní náhradu za trvalé porosty na pozemku parc. č. 67/12, kat. úz. U., který byl vydán podle zákona č. 229/1991 Sb., a za trvalé porosty na pozemku parc.č. 67/3, kat. úz. U., na němž byl ukončen nájem (§24 odst. 3 zákona č. 229/1991 Sb.), a nepřipuštěním změny žaloby v odvolacím řízení, pokud stěžovatelé jako žalobci navrhli, že jim kromě peněžního plnění "mohou žalovaní poskytnout náhradu za trvalé porosty ve věcech" v hodnotě požadované za trvalé porosty, popř. v podílu na jmění žalovaných. Pokud se týká rozhodnutí soudů ve věci sub a) shora, soudy zamítly žalobu stěžovatelů na náhradu za trvalé porosty jen proto, že pozemky nebyly vydány podle zákona o půdě, přestože je nepochybné, jak soudy konstatovaly, že na pozemky, u nichž je náhrada za trvalé porosty požadována, se zákon o půdě vztahuje. (Ve všech případech jde o pozemky, které v době přechodu na stát tvořily lesní půdní fond.) Podle názoru Ústavního soudu však skutečnost, že k obnovení vlastnictví k pozemkům - jež bylo v rozhodném období odňato způsobem zakládajícím na straně oprávněných osob křivdu - nesprávně došlo cestou zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, místo jejich vydání podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, nelze vykládat k tíži osoby oprávněné k uplatnění náhrady za trvalé porosty. Cílem restituce původních lesních pozemků je totiž obnovení vlastnictví k pozemkům, jejichž vydání nebrání žádná ze zákonných překážek (např. zastavěnost) a současně poskytnutí náhrady za trvalý porost, jestliže na pozemku v době jeho vydání není cenově srovnatelný porost nebo na něm není žádný trvalý porost. V restitučních věcech je vydávající obvykle (a to i v tomto případě) pars potentior (zpravidla právnická osoba), u něhož lze právem předpokládat solidní přehled o skutkové a právní situaci a tedy i zajištění vydání nemovitostí podle zákona o půdě, jenž měl být v souzené věci správně použit. Totéž se týká i činnosti státního notářství, tedy státního orgánu, který registroval dohodu o vydání nemovitostí nesprávně vydaných podle zákona č. 87/1991 Sb. Krajský soud v odůvodnění rozsudku argumentoval tím, že neexistuje předpis, který by dnes umožňoval přezkoumávat rozhodnutí bývalého Státního notářství v Havlíčkově Brodě, jímž byla registrována dohoda o vydání nemovitostí týkající se kromě kamenolomu i předmětných pozemků. Tato skutečnost však - se zřetelem na právní názor Ústavního soudu - není z hlediska ochrany základních práv a svobod na překážku nového posouzení věci, pokud jde o uplatnění nároku na náhradu za trvalé porosty. Je třeba zdůraznit, že restituce (a s nimi související ochrana oprávněných osob) jsou důležitou formou privatizace majetku, která je základem transformace české ekonomiky. Ochrana vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku je ostatně zřejmá i ze speciálních právních předpisů, např. ze zákona č. 39/1993 Sb., o pokutách a kaucích za nedodržování zákonů upravujících transformaci zemědělských družstev a nápravu majetkových křivd v oblasti vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku. Názor Ústavního soudu lze podepřít i argumenty normativní povahy. V tomto směru je na místě odkázat zejména na ustanovení §15 odst. 3 zákona č. 229/1991 Sb., podle něhož jestliže na pozemku nebo jeho části, který má být vydán podle tohoto zákona (ne tedy který byl skutečně vydán podle zákona č. 229/1991 Sb.), byl v době jeho převzetí státem nebo jinou právnickou osobou trvalý porost a jestliže na tomto pozemku není v době jeho vydání žádný trvalý porost, náleží oprávněné osobě náhrada za trvalý porost ve výši ceny trvalého porostu, který se na pozemku nacházel v době jeho převzetí státem nebo jinou právnickou osobou. Bylo by tedy v rozporu se zákonným právem oprávněného občana na poskytnutí náhrady, kdyby pro její odepření měla sloužit argumentace, že neprávem použitý zákon č. 87/1991 Sb. náhradu za trvalé porosty vylučuje. Koncepce, podle níž skutečnost, že vlastnictví k předmětným pozemkům bylo obnoveno v režimu zákona č. 87/1991 Sb. - byť se tak stát nemělo - zbavuje oprávněnou osobu nároků, které jí přiznávají příslušná ustanovení zákona o půdě, je nepřijatelná a je pouze důsledkem ústavně nekonformního výkladu toho, že vlastnictví k předmětným pozemkům bylo nesprávně navráceno podle zákona č. 87/1991 Sb. Pokud však byl tento výklad uplatněn, znamená to ve svých důsledcích takový zásah do zákonem zaručených práv oprávněné osoby (to jest vedle práva na obnovení vlastnictví k původním lesním pozemkům i do práva získat náhradu za neexistující lesní porosty), který by bylo možné kvalifikovat jako porušení principu právní jistoty a principu rovnosti takto: postižené oprávněné osoby v relaci k ostatním oprávněným osobám. Pro tento názor svědčí i okolnost, že podle ustanovení §1 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. se tohoto zákona nepoužije na zmírnění křivd, které jsou předmětem úpravy zvláštního zákona. Tímto zákonem lze rozumět i zákon č. 229/1991 Sb., byť byl vydán až později. Oproti tomu zákon č. 229/1991 Sb. nemá žádné výslovné ustanovení, že jeho použití je vyloučeno na zmírnění těch křivd, které jsou předmětem úpravy obsažené ve zvláštním zákonu. Srovnáním těchto dvou zákonných předpisů lze pak dovodit, že zákon č. 229/1991 Sb. je aplikovatelný i v případech, kdy mylně došlo k restituci podle jiného zákona, ale zůstaly neuspokojeny ty nároky restituenta, které jsou výlučně upraveny v zákoně č. 229/1991 Sb., jak je tomu v případě náhrad podle ustanovení §15 odst. 3 tohoto předpisu. Oba soudy tedy pochybily, když vyloučily poskytnutí náhrady za trvalé porosty u pozemků nesprávně vydaných podle zákona č. 87/1991 Sb., ačkoli bylo nepochybně zjištěno, že šlo o zemědělské pozemky, jejichž restituci upravil zákon č. 229/1991 Sb. Z těchto důvodů je třeba ohledně otázek uvedených pod bodem a) na č.l. 12 nálezu zrušit rozsudek soudu prvého stupně v části sub I., která se týká uplatnění nároků na náhradu za trvalé porosty na pozemcích, které měly být vydány podle zákona o půdě, a v části sub V., týkající se nákladů řízení. Pokud jde o body II. a IV. tohoto rozsudku, bylo řízení okresním soudem zastaveno (neboť žaloba byla vzata zpět), takže v těchto bodech není zrušení rozsudku důvodné. Totéž se týká návrhu na zrušení bodu III. uvedeného rozsudku, neboť jde o nárok na peněžní náhradu za trvalé porosty u pozemku parc. č. 67/12 v kat. úz. U., kde k vydání pozemku došlo podle zákona o půdě, a u pozemku parc. č. 67/3 v kat. úz. U., na němž byl ukončen nájem. U těchto pozemků by přiznání peněžní náhrady bylo v rozporu s ustanovením §16 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., podle něhož náhrada spočívá buď ve věcech nebo v podílu na jmění povinné osoby. Pokud jde o rozsudek soudu druhého stupně, je třeba jej celý zrušit (a to z týchž důvodů), pokud odvolací soud ve výroku pod bodem II. napadeného rozsudku potvrdil rozsudek soudu prvého stupně ve výroku pod bodem I. V ostatních částech je nutno tento rozsudek zrušit z důvodů, které jsou dále podrobně rozvedeny k otázkám uvedeným pod bodem b) nálezu na str. 16 a dalších. Ohledně otázek uvedených pod bodem b) (viz č.l. 12 nálezu) Ústavní soud konstatuje, že se krajský soud v odůvodnění rozhodnutí ztotožnil se skutkovými zjištěními a právními závěry okresního soudu, na něž odkázal. I když dodatečně nerozlišil pozemky, které byly vydány podle zákona č. 87/1991 Sb., a pozemky, které byly vydány podle zákona č. 229/1991 Sb., nicméně uvedl, že na věc nelze použít ustanovení zákona č. 229/1991 Sb. Soud nepřipustil ani změnu žaloby, kterou se žalobci v odvolacím řízení domáhali alternativního plnění, a prohlásil, že výsledky dosavadního řízení by nemohly být podkladem pro rozhodnutí o změněné žalobě, která by nakonec stejně nemohla mít úspěch. Odvolací soud však toto tvrzení blíže nezdůvodnil; ostatně stěží lze akceptovat i závěr jeho odůvodnění, pokud jde o nepřipuštění změny žaloby, v němž se již předem uvádí, že by i změněná žaloba stejně nemohla mít úspěch. Tato dedukce zřejmě souvisí se základní koncepcí obou soudů (výše uvedenou), podle níž oprávněný nemůže úspěšně žalovat o náhradu za trvalé porosty, jestliže byly příslušné pozemky vydány (byť nesprávně) podle zákona č. 87/1991 Sb. a nikoli podle zákona č. 229/1991 Sb. K postupu odvolacího soudu po procesní stránce, pokud jde o návrh žalobců na změnu žaloby podle ustanovení §95 odst. 1 o.s.ř., zaujal Ústavní soud tento názor: O návrhu na změnu žaloby byl krajský soud povinen rozhodnout usnesením, proti němuž není sice odvolání přípustné, avšak jeho písemné vyhotovení musí být doručeno účastníkům, jestliže to je třeba pro vedení řízení; to platí i tehdy, jestliže účastníci nebyli přítomni vyhlášení usnesení (§168 odst. 2 o.s.ř.). Tento postup nebyl v souzené věci zachován. Podle protokolu o jednání před odvolacím soudem (č.l. 50 spisu č.j. 18 Co 103/94) žalobci ani jejich zástupce se po písemné omluvě k jednání nedostavili a soud jednal v jejich nepřítomnosti. Pokud by soud podle ustanovení §95 odst. 2 o.s.ř. nepřipustil změnu návrhu, mohl by pokračovat v řízení o původním návrhu teprve po právní moci usnesení, v němž by uvedl všechny skutečnosti, z nichž by bylo patrno, proč by výsledky dosavadního řízení nemohly být podkladem pro řízení o změněném návrhu. Ostatně, tento názor vyplývá i z rozsudku Nejvyššího soudu ČSR z 31. 10. 1975, sp. zn. 3 Cz 100/75. Místo tohoto postupu nepřipustil odvolací soud změnu žaloby ve vlastním rozsudku bez náležitého odůvodnění (srov. bod I rozsudku krajského soudu). Bude tedy věcí krajského soudu, aby po zrušení napadeného rozsudku připuštění změny žaloby znovu zvážil, mimo jiné proto, že nepřipustil změnu žaloby zejména z toho důvodu, "že na věc nelze použít zákon č. 229/1991 Sb.", ač tento zákon podle právního názoru Ústavního soudu pro rozhodování o náhradách za trvalé porosty na pozemcích, které byly v restituci stěžovatelům vráceny, měl být v souzené věci použit. Mimo to - jak již bylo uvedeno - stěží lze akceptovat i závěr lakonického odůvodnění o nepřipuštění změny žaloby, v němž se předem uvádí, že by změněná žaloba nakonec stejně nemohla mít úspěch. Ústavní soud se dále zabýval otázkou, zda určitý "procesní nedostatek může nalézt ústavní ochranu", i kdyby právu z hlediska hmotného bylo učiněno zadost. Ústavní soud již ve svém nálezu vydaném pod sp. zn. I. ÚS 59/95 uvedl, že je povinností Ústavního soudu, aby náležitě zvážil dodržování procesních principů, neboť jejich ignorování může vést k porušení základních práv a svobod občanů zaručených ústavními zákony a mezinárodními smlouvami ve smyslu článku 10 Ústavy. V této souvislosti pak přihlédl k tomu, že podle článku 90 Ústavy jsou soudy především povolány k tomu, aby stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Tímto stanoveným způsobem je v souzené věci postup podle občanského soudního řádu. Krajský soud nepostupoval v souladu s tímto zákonem, jestliže nedodržel postup podle §95 odst. 2 o.s.ř. Ústavní soud se proto zabýval otázkou, zda nedodržením stanoveného postupu došlo k zásahu do základních lidských práv a svobod stěžovatelů zaručených ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle článku 10 Ústavy, neboť ne každá nezákonnost porušení těchto práv zakládá a není tedy vždy důvodem k poskytnutí ochrany před Ústavním soudem (srov. např. věc II. ÚS 45/94). V dané věci je nutno konstatovat, že šlo o restituční nároky, k nimž je třeba přistupovat zvláště citlivě, aby v soudním řízení případně nedošlo k další křivdě. Restituční zákony, např. zákon č. 87/1991 Sb. nebo zákon č. 229/1991 Sb., mají zajistit, aby demokratická společnost přistoupila alespoň k částečnému zmírnění následků minulých majetkových a jiných křivd spočívajících v porušování obecně uznávaných lidských práv a svobod ze strany státu. Stát a jeho orgány jsou tedy povinny postupovat zvláště v řízení podle těchto zákonů v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichž újma na základních lidských právech a svobodách má být alespoň částečně kompenzována. Se zřetelem na to dospěl Ústavní soud k závěru, že pokud krajský soud nepostupoval v souladu s citovaným ustanovením §95 odst. 2 o.s.ř., porušil tím ustanovení článku 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, který upravuje právo každého domáhat se stanoveným způsobem svého práva u nezávislého a nestranného soudu, jehož ochrany se stěžovatelé dovolávají. Ze všech těchto příčin je zřejmé, že důvody zrušení rozsudku krajského soudu u otázek uvedených pod bodem b) nálezu na str. 12 byly pouze procesního charakteru, takže po věcné stránce nebylo nutné se v tomto rozsahu uvedeným rozsudkem zabývat. Za tohoto stavu dospívá Ústavní soud k závěru, že vzhledem k ústavním principům rovnosti, právní jistoty a ochrany důvěry občanů v právo (článek 1 Ústavy), k povinnosti obecných soudů ve smyslu článku 36 odst. 1 Listiny a článku 90 Ústavy stanoveným způsobem poskytovat ochranu právům, jakož i k článku 95 odst. 1 Ústavy, podle něhož je soudce při rozhodování vázán zákonem, je třeba přisvědčit stěžovatelům v tom, že postupem soudů v napadených rozsudcích nebyla jejich právům poskytnuta dostatečná ochrana. Tím došlo k porušení uvedených článků Ústavy ČR a Listiny základních práv a svobod. Za této situace se již Ústavní soud nezabýval tvrzením o porušení dalších článků Ústavy a Listiny, neboť to bylo nadbytečné. Vzhledem k výše zjištěným skutečnostem Ústavní soud rozhodl tak, že: a) zrušuje se část rozsudku Okresního soudu v Havlíčkově Brodě ze dne 5. 8. 1994, č.j. 5 C 920/92-40, uvedená pod bodem I., neboť i u těchto pozemků vydaných podle zákona č. 87/1991 Sb. (které měly být správně vydány podle zákona č. 229/1991 Sb.) je dáno právo na poskytnutí druhé složky restitučního nároku, tj. nároku na náhradu za trvalé porosty na pozemcích takto: vydaných, a část uvedená pod bodem V., týkající se nákladů řízení, b) ve zbývajících částech se ústavní stížnost proti tomuto rozsudku zamítá, c) zrušuje se rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 9. 10. 1995, č.j. 18 Co 103/94-52. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 6. listopadu 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:1.US.289.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 289/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 117/6 SbNU 339
Populární název K postupu soudů v řízeních o restituci majetku. K náhradě za trvalé porosty podle zákona o půdě.
Datum rozhodnutí 6. 11. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 22. 12. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 1, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 229/1991 Sb., §15 odst.2, §16 odst.4, §24 odst.3
  • 87/1991 Sb., §1 odst.3
  • 99/1963 Sb., §95 odst.1, §168 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík osoba/oprávněná
náhrada
procesní zásady
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-289-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27281
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31