ECLI:CZ:US:1996:3.US.31.96
sp. zn. III. ÚS 31/96
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 27.6.1996 v ústním jednání v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatele ing. Z.S., zastoupeného JUDr. B. B., advokátem, proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 8. listopadu 1995, sp.zn. 5 Co 1673/95, za účasti vedlejších účastníků T. S., B. S. a Š. S., všichni zastoupeni JUDr. B.B., advokátem, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 8.
listopadu 1995, čj. 5 Co 1673/95-50 a rozsudek Okresního soudu
v Českém Krumlově ze dne 29. června 1995, čj. 6 C 748/94-27 se
z r u š u j í .
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností se stěžovatel domáhal zrušení
rozsudku Okresního soudu v Českém Krumlově ze dne 29.6.1995, čj.
6 C 748/94-27 a navazujícího rozsudku Krajského soudu v Českých
Budějovicích ze dne 8.11.1995, čj. 5 Co 1673/95-50, protože podle
jeho tvrzení těmito rozsudky došlo k porušení práva na soudní
ochranu a práva na spravedlivé projednání věci nezávislým
a nestranným soudem.
Rozsudkem Okresního soudu v Českém Krumlově ze dne
29.6.1995, čj. 6 C 748/94-27, byl zamítnut návrh stěžovatele
a dalších účastníků, aby jim žalovaný S. D. D., s.p., poskytl
náhradu za živý a mrtvý inventář ve smyslu §20 zákona č.
229/1991 Sb., ve výši 1.330.221,- Kč. Při svém rozhodování
vycházel uvedený soud ze zjištění, že žalobci nepochybně jsou
dalšími oprávněnými osobami, uvedenými v §4 odst. 2 zákona č.
229/1991 Sb., v platném znění. Je také nepochybné, že právní
předchůdci žalobců byli vlastníky živého a mrtvého inventáře,
jakož i zásob, které přešly na stát zákonem předpokládaným
způsobem. Žalobci však neprokázali, že potřebují živý a mrtvý
inventář k zajištění provozu zemědělské nebo lesní výroby. Nikdo
ze žalobců nezajišťoval zemědělskou výrobu, a to ani
prostřednictvím řádné nájemní smlouvy. Byť jsou tři ze žalobců
registrováni jako soukromě hospodařící, dosud hospodařit
nezapočali. Tvrdili sice před soudem, že v budoucnosti určitým
způsobem zemědělskou výrobu zajistí, žádný hmatatelný důkaz však
o tom soudu nepodali. Pozemky jsou zemědělsky obhospodařovány,
avšak ještě iniciativou státního zásahu, nikoliv v důsledku
jednání žalobců. Nebyla tedy splněna podmínka §20 odst. 1
zmíněného zákona, a proto žalobcům nevznikl nárok na náhradu za
živý a mrtvý inventář.
Proti rozsudku podali navrhovatelé odvolání, ve kterém
namítali, že předložili soudu kopii výpovědi z nájmu všech
zemědělských pozemků, a tři ze žalobců jsou registrováni jako
samostatně hospodařící rolníci, čímž prokázali jednoznačně vůli
zemědělskou výrobu zajistit. Peněžité plnění požadují proto, aby
mohli nakoupit zemědělskou techniku. Pokud chtějí zajišťovat
zemědělskou výrobu vlastními silami, dostávají se rozhodnutím
soudu do neřešitelné situace, neboť zemědělskou a lesní výrobu
nemohou zajistit, protože nemají potřebný inventář a potřebný
inventář se jim nevydá, protože nezajišťují zemědělskou výrobu.
Během soudního řízení došlo ke změně žalobního petitu tak, že
žalobci navrhli místo peněžité náhrady převod této pohledávky na
Pozemkový fond, jak to několikrát během jednání doporučoval
zástupce žalovaného. Soud tuto změnu petitu svým usnesením
připustil, avšak v rozsudku tento alternativní petit zcela
ignoroval.
O odvolání stěžovatele pak rozhodoval Krajský soud v Českých
Budějovicích, který prováděl další dokazování a dne 8.11.1995
vydal rozsudek čj. 5 Co 1673/95-50, kterým rozsudek soudu I.
stupně potvrdil. Krajský soud však odůvodnil svůj rozsudek jiným
právním názorem a to tím, že žalobci uplatnili svůj nárok u soudu
po uplynutí zákonem stanovené lhůty, tedy opožděně, čímž právo na
náhradu za živý a mrtvý inventář zaniklo. Krajský soud nemohl
rozhodovat o stejném petitu jako okresní soud, neboť jeden
z navrhovatelů zemřel a za něj vstoupili do řízení jeho dědicové.
Odvolací soud proto rozhodoval o petitu ve znění, které vyplynulo
z procesního nástupnictví. Podle §20 odst. 5 zákona o půdě právo
na náhradu živého a mrtvého inventáře zaniká, nebude-li uplatněno
ve lhůtách uvedených v §13 téhož zákona. Závisí-li právo na
náhradu na rozhodnutí Pozemkového úřadu nebo soudu, končí tato
lhůta uplynutím 6 měsíců ode dne právní moci rozhodnutí. Podle §13 odst. 1 zákona o půdě náhrady za živý a mrtvý inventář podle
§20 může oprávněná osoba uplatnit do 31.3.1993, jinak právo
zanikne. Odvolací soud vycházel z toho, že lhůty stanovené v ust.
§13 odst. 1 a §20 odst. 5 zákona o půdě platí pro uplatnění
nároku u soudu. Stěžovatelé podali žalobu k soudu dne 15.9.1994.
Odvolací soud vyšel z toho, že v daném případě právo na náhradu za
živý a mrtvý inventář záviselo na rozhodnutí Pozemkového úřadu
o vydání nemovitostí a že tudíž lhůta stanovená v ust. §13 odst.
1 zákona o půdě skončí až uplynutím 6 měsíců od právní moci
rozhodnutí Pozemkového úřadu o vydání nemovitostí. Rozhodnutí
Pozemkového úřadu v této věci nabylo právní moci dne 13.1.1994,
takže lhůta pro uplatnění nároku na náhradu za živý a mrtvý
inventář skončila navrhovatelům dne 13.7.1994. Z toho vyplývá, že
navrhovatelé uplatnili návrh pozdě. Krajský soud proto rozsudek
okresního soudu dne 8.11.1995, pod čj. 5 Co 167/395-50, jako věcně
správný, potvrdil. Rozsudek nabyl právní moci dne 30.11.1995.
Proti těmto rozhodnutím podal stěžovatel včas ústavní
stížnost, v níž poukazuje na to, že: krajský soud porušil základní
právo uvedené v čl. 95 odst. 1 Ústavy ČR, dále právo navrhovatele
na soudní ochranu práv, jak je zakotveno v čl. 90 Ústavy a čl. 36
Listiny základních práv a svobod a konečně, že postupem soudu bylo
porušeno jeho právo na spravedlivé projednání věci před nezávislým
a nestranným soudem, jak vyplývá z čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod.
Stěžovatel se domnívá, že napadeným rozsudkem Krajského soudu
v Českých Budějovicích byla porušena jeho výše uvedená základní
práva, protože soudci při rozhodování ve věci neaplikovali
všechna, nýbrž jen některá zákonná ustanovení upravující institut
náhrady za živý a mrtvý inventář. Dále soud podle stěžovatele
nepřihlížel k důkazu provedenému rozhodnutím Ministerstva
zemědělství ČR, aniž by pro to měl důvod a aniž by tento postup
vysvětlil v odůvodnění rozsudku. Podle stěžovatele nelze celé
jednání považovat za spravedlivé, jestliže při jednání odvolací
soud nepřihlédl k výsledkům předchozího řízení.
Krajský soud v Českých Budějovicích, jako účastník řízení, ve
vyjádření k obsahu ústavní stížnosti, podepsaném předsedkyní
senátu a předsedou krajského soudu uvedl, že nebylo porušeno právo
na vázanost soudu zákonem. Odvolací soud v rozsudku, proti němuž
ústavní stížnost směřuje, zaujal právní názor, že je v souzené
věci nutno aplikovat ustanovení §20 odst. 5 zákona č. 229/1991
Sb., ve znění platném v době rozhodování soudu. Ze zjištění
okresního soudu, jehož rozsudek krajský soud přezkoumával,
neplynulo, že rozhodnutí Ministerstva zemědělství o určení povinné
osoby ze dne 20.6.1994 bylo rozhodnutím uvedeným v §20 odst. 7
zákona o půdě, tedy rozhodnutím o určení povinné osoby podle
zákona č. 243/1992 Sb. Zaujetím určitého právního názoru nedošlo
k porušení práva na soudní ochranu. Odvolací soud neaplikoval
ustanovení §20 odst. 7 zákona o půdě, a proto k němu neprováděl
ani další dokazování. Vycházel ze zjištění okresního soudu
a obsahu rozhodnutí Ministerstva zemědělství ČR. Ze žádného
ustanovení zákona o půdě neplyne povinnost oprávněné osoby učinit
v určité lhůtě výzvu k vydání náhrady za živý a mrtvý inventář
podle §20 cit. zákona. Z toho odvolací soud dovodil svůj právní
závěr o tom, že lhůty uvedené v §13 a §20 odst. 5 zákona o půdě,
týkající se náhrad podle §20 téhož zákona, jsou lhůty k uplatnění
nároku u soudu. Krajský soud v Českých Budějovicích pak navrhl
ústavní stížnost zamítnout.
V této souvislosti je třeba podotknout, že Ústavní soud není
oprávněn zasahovat do jurisdikční činnosti obecných soudů, není
vrcholem jejich soustavy (čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR) a již proto
nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich
činností, to ovšem jen potud, pokud tyto soudy postupují ve shodě
s obsahem hlavy páté Listiny základních práv a svobod (čl. 83
Ústavy ČR). Z ústavního principu nezávislosti soudu (čl. 82 Ústavy
ČR) vyplývá též zásada volného hodnocení důkazů (§132 občanského
soudního řádu); jestliže obecné soudy při svém rozhodování
respektují kautely dané ustanovením §132 občanského soudního
řádu, nespadá do pravomoci Ústavního soudu "hodnotit" hodnocení
důkazů obecnými soudy. Protože navrhovatel ve své ústavní
stížnosti namítal právě porušení některých základních práv
a svobod, zabýval se Ústavní soud stížností z tohoto hlediska.
Čl. 95 Ústavy ČR stanoví, že soudce je při rozhodování vázán
zákonem. Tato ustanovení Ústavy určují základní principy jednání
soudu v právním státě. Jednáním soudu nemohou být porušeny. Poukaz
stěžovatele na porušení jeho práv zakotvených v tomto článku je
tedy bezpředmětný.
Čl. 36 Listiny základních práv a svobod stanoví právo na
soudní a jinou právní ochranu. Každý má právo domáhat se
stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu
a ve stanovených případech u jiného orgánu. Kdo tvrdí, že byl na
svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy, může se
obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí.
Tato uvedená práva stěžovatele postupem soudu nebyla porušena.
Stěžovateli bylo umožněno, aby se obrátil se svou věcí na
nezávislý soud, který o ní jednal a vydal příslušné rozhodnutí.
Jiná situace ovšem nastala v případě namítaného porušení čl.
90 Ústavy a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod. Čl. 90 Ústavy ČR stanoví, že soudy jsou
povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem
poskytovaly ochranu právům. Úmluva o ochraně lidských práv
a základních svobod, zveřejněná pod č. 209/1992 Sb. v čl. 6 odst.
1 stanoví, že každý má právo na to, aby jeho záležitost byla
spravedlivě, veřejně a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým
soudem zřízeným zákonem, který rozhodne o jeho občanských právech
nebo závazcích nebo o oprávněnosti jakéhokoliv trestního obvinění
proti němu. Rozsudek musí být vyhlášen veřejně, avšak tisk
a veřejnost mohou být vyloučeny buď po dobu celého nebo části
procesu v zájmu mravnosti, veřejného pořádku nebo národní
bezpečnosti v demokratické společnosti, nebo když to vyžadují
zájmy nezletilých nebo ochrana soukromého života účastníků, anebo
v rozsahu považovaném soudem za zcela nezbytný, pokud by, vzhledem
ke zvláštním okolnostem, veřejnost řízení mohla být na újmu zájmům
spravedlnosti. Jedná se tedy o právo na spravedlivý proces,
veřejnost jednání, přiměřenost délky jednání a veřejnost vyhlášení
rozsudku. Je zřejmé, že v posuzovaném případě celé jednání před
soudy bylo veřejné, řízení probíhalo obvyklou rychlostí. Pokud
došlo k jakýmsi "průtahům", byly odůvodněny smrtí jednoho
z účastníků a následujícím dědickým řízením, bez kterého soud
nemohl ve věci rozhodnout. V těchto bodech práva stěžovatele
porušena nebyla.
Stěžovatel však v ústavní stížnosti také namítá, že jeho
proces nebyl spravedlivý, když krajský soud nepřihlížel k určitým
důkazům provedeným okresním soudem, aniž by toto své stanovisko
jakkoli v rozsudku odůvodnil, především nepřihlížel k rozhodnutí
Ministerstva zemědělství ČR, čj. 1034, ze dne 20.6.1994, kterým se
určuje povinná osoba pro poskytnutí náhrady za vnesený živý
a mrtvý inventář S.D.D., s.p. Toto rozhodnutí bylo předloženo jako
důkaz již na prvém jednání okresního soudu dne 25.11.1994 a do
spisu bylo vloženo s doložkou právní moci na jednání dne
17.3.1995. Okresní soud se s tímto důkazem nijak nevypořádal,
pouze vzal za prokázané, že žalobci uplatnili u Ministerstva
zemědělství ČR nárok na vydání rozhodnutí, ve kterém by bylo
určeno, kdo je povinnou osobou k poskytnutí náhrad za živý a mrtvý
inventář. Krajský soud v Českých Budějovicích se tímto důkazem
rovněž nezabýval, přestože se soustředil v odůvodnění svého
rozsudku na otázku lhůt pro uplatnění nároku na náhradu za živý
a mrtvý inventář. Tvrzení, které uvádí ve stanovisku k ústavní
stížnosti, totiž že "zjištění okresního soudu, jehož rozsudek
krajský soud přezkoumával, neplynulo, že rozhodnutí Ministerstva
zemědělství o určení povinné osoby ze dne 20.6.1994 bylo
rozhodnutím uvedeným v §20 odst. 7 zákona o půdě, tedy
rozhodnutím o určení povinné osoby podle zákona č. 243/1992 Sb.",
je nepřesvědčivé. Není totiž zřejmé, jaký jiný charakter by
zmíněné rozhodnutí Ministerstva zemědělství ČR mohlo mít, když
i jeho petit s odvoláním na §9 zákona č. 243/1992 Sb. určuje
povinnou osobu k poskytnutí náhrady za vnesený živý a mrtvý
inventář ve smyslu §20 zákona č. 229/1991 Sb. Navíc se ani
krajský soud s tímto důkazem stěžovatele v odůvodnění svého
rozhodnutí nevypořádal, když se jím vlastně ani nezabýval a ani
nevysvětlil, proč tak neučinil.
Svým postupem tedy Krajský soud v Českých Budějovicích
porušil zásadu spravedlivého procesu, zakotvenou v čl. 90 Ústavy
ČR a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o lidských právech a základních
svobodách (č. 209/1992 Sb.). Ústavnímu soudu proto nezbylo, než
rozhodnout, jak je uvedeno ve výroku tohoto nálezu, a napadené
rozhodnutí Krajského soudu v Českých Budějovicích zrušil
a z důvodů procesní ekonomie zrušil i předchozí rozhodnutí
Okresního soudu v Českém Krumlově.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 27. června 1996