ECLI:CZ:US:1996:4.US.276.96
sp. zn. IV. ÚS 276/96
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 15. října 1996 v senátě ve věci ústavní stížnosti ODS, zastoupené JUDr. P. T., advokátem AK, proti usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 7. 10. 1996, čj. Ovs 53/96/Št-8, za účasti Nejvyššího soudu České republiky, jako účastníka řízení, a vedlejšího účastníka Ústřední volební komise, takto:
Usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 7. 10. 1996,
čj. Ovs 53/96/Št-8, a rozhodnutí Ústřední volební komise ze dne
25. 9. 1996, čj. ÚVK 254/1/1996, s e z r u š u j í .
Odůvodnění:
V ústavní stížnosti proti shora uvedenému usnesení Nejvyššího
soudu ČR, jímž návrh na zaregistrování kandidáta PhDr. J. G. ve
volebním obvodu č. 3 - Cheb pro volby do Senátu Parlamentu České
republiky vyhlášené na dny 15. a 16. listopadu 1996 byl zamítnut,
a rozhodnutí Ústřední volební komise odmítajícímu přihlášku PhDr.
J. G. k registraci pro nesplnění náležitostí podle ustanovení §61 zákona č. 247/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
stěžovatelka uvádí, že napadenými rozhodnutími byly porušeny
ústavně zaručená práva a svobody, uvedené v článku 22 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina"), podle něhož zákonná
úprava všech politických práv a svobod a jejich výklad a používání
musí umožňovat a ochraňovat svobodnou soutěž politických sil
v demokratické společnosti, článku 36 odst. 1 Listiny,
zakotvujícím právo na soudní a jinou právní ochranu, v článku 37
odst. 2 Listiny, zakotvujícím právo na právní pomoc v řízení před
soudy, jinými státními orgány či orgány veřejné správy, a to od
počátku řízení, článku 90 Ústavy ČR, ukládajícím soudům, aby
zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům, článku 21
odst. 4 Listiny, podle něhož občané mají za rovných podmínek
přístup k voleným a jiným veřejným funkcím, článku 4 odst. 4
Listiny, podle něhož při používání ustanovení o mezích základních
práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu a taková
omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla
stanovena, jakož i článku 19 odst. 2 Ústavy ČR, zakotvujícím právo
každého občana České republiky být zvolen do Senátu, jestliže má
právo volit a dosáhl věku 40 let. V obsáhlých důvodech ústavní
stížnosti stěžovatelka polemizuje zejména s názorem Nejvyššího
soudu České republiky o tom, že jí předložený doklad o státním
občanství PhDr. J. G. pozbyl přijetím zákona ČNR č. 40/1993 Sb.,
o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky,
platnosti, neboť v žádném zákonném ustanovení není uvedeno, ke
kterému datu má být státní občanství kandidáta do Senátu doloženo,
takže předložený doklad platí až do doby, kdy by PhDr. J. G.
českého státního občanství pozbyl. Z těchto, jakož i z dalších,
v ústavní stížnosti uvedených, důvodů, stěžovatelka proto
navrhuje, aby ústavní stížnosti bylo vyhověno a napadené usnesení
Nejvyššího soudu České republiky, ve spojení s rozhodnutím
Ústřední volební komise, bylo zrušeno.
Nejvyšší soud České republiky ve svém vyjádření ze dne 14.
10. 1996 setrvává na svém stanovisku, že při posuzování otázky
existence státního občanství České republiky i ve způsobu jeho
prokazování je třeba vycházet z platné právní úpravy této
problematiky, tj. právě ze zákona ČNR č. 40/1993 Sb. Ke dni podání
přihlášky však nebylo doloženo, že kandidát nabyl státní občanství
České republiky některým ze způsobů upravených citovaným zákonem,
tedy že je občanem České republiky. Přihláška k registraci
neobsahovala ani žádný z dokladů, kterými se podle ustanovení §20 zákona ČNR č. 40/1993 Sb. státní občanství České republiky
prokazuje. Vzhledem k tomu je nutno dospět k závěru, že přihláška
k registraci v dané věci neobsahovala doklad o státním občanství
kandidáta ve smyslu ustanovení §61 odst. 4 písm. a) zákona č.
247/1995 Sb., tedy že jde o vadu, uvedenou v ustanovení §62 odst.
2 písm. b) zákona. Ústřední volební komise proto správně v souladu
s příslušnými ustanoveními volebního zákona přihlášku k registraci
pro volby do Senátu Parlamentu České republiky kandidáta PhDr. J.
G. odmítla. Nejvyšší soud se totiž mohl zabývat pouze námitkou
vznesenou navrhovatelem v podání ze dne 2. 10. 1996, tj. dokladem
o státním občanství, nikoliv již údajem o členství v politické
straně či hnutí, když i neúplnost tohoto údaje byla důvodem, pro
nějž Ústřední volební komise přihlášku k registraci PhDr. J. G.
odmítla.
Ústřední volební komise ve svém vyjádření ze dne 14. 10.
1996 uvedla, že projednala přihlášku PhDr. J. G. k registraci pro
volby do Senátu Parlamentu České republiky na svém zasedání dne
25. 9. 1996, kdy zjistila, že tato přihláška nesplňuje náležitosti
podle ustanovení §61 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do
Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a proto ji podle ustanovení
§63 odst. 3 zákona odmítla. Přiložený doklad o státním občanství
nebyl totiž vydán podle §20 zákona ČNR č. 40/1993 Sb., o nabývání
a pozbývání státního občanství České republiky, a tím přihláška
k registraci neobsahovala doklad o státním občanství kandidáta ve
smyslu ustanovení §61 odst. 4 písm. a) zákona. Tím byl naplněn
důvod, uvedený v §63 odst. 3 zákona, pro odmítnutí přihlášky
Ústřední volební komisí.
Ústavní soud je podle ustanovení článku 83 Ústavy ČR soudním
orgánem ochrany ústavnosti a jako takový není součástí obecných
soudů, ale rozhoduje o věcech vymezených v článku 87 odst. 1
Ústavy ČR. Podle článku 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR rozhoduje
Ústavní soud i o ústavních stížnostech proti pravomocným
rozhodnutím a jiným zásahům orgánů veřejné moci do ústavně
zaručených základních práv a svobod. V projednávané věci jde proto
v podstatě o zodpovězení základní otázky, totiž, zda napadenými
rozhodnutími došlo k porušení stěžovatelčiných základních práv
a svobod, zejména pak k porušení článku 22 Listiny, podle kterého
zákonná úprava všech politických práv a svobod a její výklad
a používání musí umožňovat a ochraňovat svobodnou soutěž
politických sil v demokratické společnosti. Při zkoumání této
otázky lze, podle názoru Ústavního soudu, jen stěží volit ryze
pozitivistický přístup, neboť již samy pojmy, jako "svobodná
soutěž politických sil", "demokratická společnost", nutně uvádějí
do hry i aspekty, jež se z rámce takového přístupu vymykají. Již
zde je třeba zdůraznit, že všechna politická práva a svobody jsou
úzce spojeny s kategorií odpovědnosti jako jedním z určujících
prvků demokratického politického řádu. Je-li v článku 1 Ústavy ČR
zdůrazněna demokratická a právní povaha našeho státu, založeného
na úctě k právům a svobodám člověka a občana, potom obrácenou
stranou této demokratické "mince" je nevyhnutelnost sociální
a politické odpovědnosti jednotlivců, politických stran,
společnosti i státu. Vědomí takové odpovědnosti, stejně jako jeho
institucionální tvorba, jsou proto nezbytné i v procesu soutěže
politických sil, tedy i ve volebním procesu, kde odpovědnosti
jednotlivců, politických stran a koalic, a to nejen za správnost
a úplnost uváděných údajů, na straně jedné, odpovídá odpovědnost
orgánů veřejné moci, aby při svém dohledu nad dodržováním zákonů
i jiných právních předpisů o volbách, stejně jako svým přístupem
k aplikaci práva, v daném případě zákona č. 247/1995 Sb.,
o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění
některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
postupovaly v souladu s účely a cíli demokratického právního
státu.
V projednávané věci předložila stěžovatelka jako doklad
o státním občanství PhDr. J. G. osvědčení Ministerstva vnitra ČR
z 11. 10. 1990, čj. VSP/3-57/4287/90, v němž se konstatuje, že J.
G. je podle ustanovení článku II bod 2 písm. a) zákona č. 88/1990
Sb. státní občanem České republiky, a tím i České a Slovenské
Federativní Republiky. Ústavní soud sdílí sice v tomto bodě
stanovisko Nejvyššího soudu ČR, že tento doklad není dokladem
o státním občanství podle §20 zákona ČNR č. 40/1993 Sb.,
o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky, ve
znění pozdějších předpisů, nicméně v dalším se od jeho závěrů již
v principu odchyluje. Jestliže totiž ze stěžovatelkou předloženého
osvědčení, jež má nepochybně povahu veřejné listiny, plyne, že
stěžovatel byl v období existence České a Slovenské Federativní
Republiky státním občanem České republiky, a tím i České
a Slovenské Federativní Republiky, neznamená to vzhledem
k ustanovení §1 odst. 1 zákona ČNR č. 40/1993 Sb. nic jiného, než
to, že od 1. 1. 1993 byl PhDr. J. G. státním občanem České
republiky. Za státního občana České republiky jej také považovala
Obvodní volební komise pro volební obvod č. 3 se sídlem v Chebu,
jejíž zapisovatel v potvrzení o převzetí přihlášky k registraci
kandidáta pro volby do Senátu Parlamentu ČR z 10. 9. 1996 uvedl,
že přihláška k registraci obsahuje náležitosti uvedené
v ustanovení §61 odst. 4 zákona č. 247/1995 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Nejvyšší soud v napadeném rozhodnutí sám
připouští, že odkaz na ustanovení §20 zákona ČNR č. 40/1993 Sb.,
uvedený v ustanovení §61 odst. 4 písm. a) tohoto zákona, nemá
normativní charakter, k čemuž Ústavní soud dodává, což považuje za
určující, že je-li funkcí takového dokladu pouze prokázání
státního občanství kandidáta - to stěžovatelka učinila předložením
již konstatovaného osvědčení -, potom nedodání dokladu podle
ustanovení §20 zákona ČNR č. 40/1993 Sb., na který se v poznámce
k tomuto ustanovení odkazuje, je již právně irelevantní, jinými
slovy, "sankcionování" jeho nedodání není, podle názoru Ústavního
soudu, ničím jiným než interpretací "doklad pro doklad". Podle
názoru Ústavního soudu v projednávané věci totiž nehraje žádnou
roli ani doba vydání osvědčení o státním občanství PhDr. J. G.,
neboť zákon č. 247/1995 Sb. nestanoví hranici stáří dokladu, a tím
sám činí jeho časovou dimenzi irelevantní.
Na závěr považuje Ústavní soud za nutné ještě dodat, že
v odmítavém rozhodnutí Ústřední volební komise se konstatuje
i neúplnost údaje o členství v politické straně či politickém
hnutí. Stěžovatelka, která podala návrh Nejvyššímu soudu na vydání
rozhodnutí o zaregistrování přihlášeného kandidáta PhDr. J. G.,
podrobně rozvádí v jeho odůvodnění sice jen okolnosti vztahující
se ke státnímu občanství PhDr. J. G., nicméně setrvává na svém
tvrzení, že přihláška k registraci kandidáta i její přílohy
splňuje všechny náležitosti uvedené v ustanovení §61 zákona č.
247/1995 Sb. Nejvyšší soud ČR se posléze uvedenou otázkou úplnosti
údajů o členství v politické straně či politickém hnutí nezabýval,
tím méně se jí může teprve v této fázi zabývat Ústavní soud. Tato
skutečnost však nemůže být na újmu stěžovatelky, která se ochrany
práva u Nejvyššího soudu dovolala, a proto ji Ústavní soud
považuje z hlediska svých závěrů o opodstatněnosti ústavní
stížnosti za právně irelevantní. Z přihlášky k registraci pro
volby do Senátu Parlamentu České republiky podané stěžovatelkou ve
volebním obvodu č. 3 - Cheb je nicméně patrno, že v ní
stěžovatelka uvedla, že J. G. není členem žádné strany, hnutí,
v prohlášení J. G. ze dne 29. 8. 1996 o souhlasu s jeho
kandidaturou je pak předtisk v části 4b - nejsem členem žádné
politické strany či politického hnutí - zakroužkován.
Ústavní soud proto ze všech uvedených důvodů ústavní
stížnosti pro porušení článku 22, článku 4 odst. 4 Listiny, jakož
i článku 1 a článku 90 Ústavy ČR podle ustanovení §82 odst. 2
písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyhověl
a napadená rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR a Ústřední volební
komise podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, zrušil.
Vykonatelná rozhodnutí Ústavního soudu jsou podle článku 89
odst. 2 Ústavy ČR závazná pro všechny orgány i osoby. To
v projednávané věci znamená, že nerespektování rozhodnutí
Ústavního soudu v této věci by bylo protiústavní a zpochybnilo by
zcela legitimitu voleb.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 15. října 1996