infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-209-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 29.10.1997, sp. zn. II. ÚS 170/96 [ nález / PROCHÁZKA / výz-2 ], paralelní citace: N 131/9 SbNU 187 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:2.US.170.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K pojmu "oprávněná osoba" podle §2 z.ČNR č. 243/1992

Právní věta Podle §2 zák.č. 243/1992 Sb., který činí průlom do rozhodného období podle zák.č. 229/1991 Sb., je oprávněnou osobou státní občan České republiky, který ztratil majetek podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., neprovinil se proti československému státu a nabyl zpět státní občanství m.j. podle ústavního dekretu č. 33/1945 Sb. Zákonný požadavek vyžaduje, aby výše uvedené náležitosti splňovala osoba, která byla vlastníkem majetku. Otec stěžovatelů vlastníkem nebyl. Proto se nemohly dovolat tohoto práva ani jeho dědicové ze závěti, jak je uvedeno v odst.2 citovaného paragrafu.

ECLI:CZ:US:1997:2.US.170.96
sp. zn. II. ÚS 170/96 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně a soudců ve věci ústavní stížnosti Ing. K. N., a A. N. proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 6. února 1996, č.j. 25 Ca 346/95-51, takto: Ústavní stížnost se z a m í t á. Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností se domáhají navrhovatelé zrušení rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 6. února 1996, č.j. 25 Ca 346/95-51, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního pozemkového úřadu - referátu Okresního úřadu v Rychnově nad Kněžnou ze dne 10.10. 1995, č.j. PÚ 5168/95-2623 PO, podle kterého nejsou oba stěžovatelé a dále A. J., a J. N., vlastníky v rozhodnutí uvedených nemovitostí. Rozhodnutí pozemkového úřadu dále konstatuje, že jeho výrok se netýká nároku na vydání nemovitostí, domu čp. 23 se stavební parcelou č. 63, neboť tyto nemovitosti jsou ve vlastnictví fyzické osoby a o takových nemovitostech nepřísluší podle zákona č. 229/1991 Sb. pozemkovému úřadu rozhodovat. Ve své stížnosti oba navrhovatelé uvádějí, že žádost o vydání nemovitostí opírají o znění ustanovení §2 zák.č. 243/1992 Sb., ve znění zák. č. 441/1992 Sb. Poukazují na to, že zamítavé rozhodnutí pozemkového úřadu se opírá o zjištění, že nebyla splněna základní podmínka ustanovení §2 zák.č. 243/1992 Sb., v platném znění. Pozemkový úřad dále uvedl, že se jedná o majetek konfiskovaný podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., jak bylo rovněž vyznačeno v knihovní vložce č. 23/65 pro k.ú. N. Krajskému soudu stěžovatelé vytýkají, že rozsudkem ze dne 6. února 1996, č.j. 25 Ca 346/95-51, došlo k porušení čl.1, čl.3 a čl.11 odst.1 Listiny základních práv a svobod. Za vadný považují výklad zákona č. 243/1992 Sb. v tom, že původní vlastník musí žít na území České republiky a v případě jeho úmrtí, že se již zákon nevztahuje na jeho potomky. Původním vlastníkem požadovaných nemovitostí před jejich přechodem na stát byla babička stěžovatelů T. N. Měla německou národnost a zemřela koncem druhé světové války dne 2.12. 1944. Její majetek byl konfiskován podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. jako ležící pozůstalost (hereditas iacens). Tuto skutečnost stěžovatelé nepopírají, ale namítají, že dědictví po zesnulé T. N. nemohlo být projednáno právě pro zmíněnou konfiskaci. Pro projednání dědictví byl podle jejich názoru příslušný Fond národní obnovy, který podobný úkon neprovedl. Dovozují dále, že jejich otci R. N. ( nar. 30.4. 1901) bylo občanství vráceno podle §2 ústavního dekretu prezidenta republiky č. 33/1945 Sb., o úpravě československého státního občanství osob národnosti německé a maďarské, již dne 25.11. 1946 osvědčením Ministerstva vnitra č. 37.429. Proto byl také na konfiskační soupisové kartě uveden jako uživatel nemovitosti otec stěžovatelů, který ji užíval až do 15. dubna 1948, kdy museli nemovitosti opustit v důsledku politické perzekuce po nástupu komunistů k moci. Dekrety tak posloužily pouze jako zástěrka k provedené politické perzekuci. Zemřelá babička T. N. pro datum svého úmrtí (2.12.1944) nemohla tedy získat zpět občanství Československé republiky, ač se ničím neprovinila proti jejím zájmům. Pokud by žila, jistě by po skončení války občanství získala. Dále stěžovatelé uvádějí, že o perzekučním charakteru zneužití konfiskace svědčí skutečnost, že rozhodnutí o přídělu konfiskovaných nemovitostí bylo vyhotoveno Krajským národním výborem, finančním referátem v H. K. až 1. června 1952 a také ostatní nemovitosti byly postupně přidělovány až do roku 1963. Proto jsou přesvědčeni o tom, že k přechodu majetku na stát došlo v důsledku účelového použití dekretu až po únoru 1948, a proto jak pozemkový úřad, tak i přezkumný soud měly věc posuzovat podle zák.č. 229/1991 Sb. a nikoli podle zák.č. 243/1992 Sb., v platném znění. Stěžovatelé uvádějí dále, že tím se jimi napadené rozhodnutí dostalo navíc do rozporu s čl.90 Ústavy a čl 36 odst.1 Listiny základních práv a svobod, neboť šlo o perzekuci po r. 1948 ve smyslu §6 odst. 1 písm.f) zák.č. 229/1991 Sb. Není podle nich rozhodující, zda bylo nebo nebylo vypořádáno dědictví podle všeobecného občanského zákoníku z r. 1811, ale porušení svých práv vidí ve skutečnosti, že bylo právě v důsledku konfiskace znemožněno toto dědictví projednat. Ústavní soud si vyžádal spis Krajského soudu v H. K., sp.zn. 25 Ca 345/95. Z jeho obsahu, z rozhodnutí pozemkového úřadu a cit. rozsudku Krajského soudu v H K. zjistil : Vlastníkem předmětných nemovitostí byla T. N., babička stěžovatelů, která je do svého vlastnictí získala v dědickém řízení odevzdací listinou ze dne 17.6.1919 A 121/13-18, na základě které byla zřízena ve prospěch nezletilého R. N., nezletilého F. N. a nezletilého J. N. fideikomisní substituce. T. N. byla německé národnosti a zemřela dne 2.12. 1944 v N. Žádané nemovitosti byly konfiskovány podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. jako ležící pozůstalost ke dni účinnosti citovaného dekretu. Podle dědického práva platného ke dni účinnosti citovaného dekretu, t.j. ke dni 23.6.1945, nenabýval dědic dědictví již smrtí zůstavitele, ale teprve odevzdáním. Pozůstalost tedy byla považována za jmění zůstavitele i po jeho smrti. Nabytí pozůstalosti bylo podmíněno tím, že dědic podal dědickou přihlášku, která musela být soudem přijata a po jejím projednání soudem dědici odevzdána. Dále je vysvětlen právní institut fideikomisní substituce ( §618 všeobecného zákoníku občanského z roku 1811) podle kterého v projednávaném případě patřilo jmění k pozůstalosti prvního zůstavitele, t.j. k pozůstalosti F. N. Dědictví po zemřelé T. N. nebylo po její smrti podle občanského zákona z r. 1811 projednáno, aby se stal vlastníkem, podle tehdy platného dědického práva, otec stěžovatelů R. N. Odvolací soud se ztotožnil s názorem pozemkového úřadu, že restituce předmětného majetku není možná podle zák.č. 229/1991 Sb., v platném znění, neboť k přechodu majetku na československý stát došlo mimo rozhodné období. Restituce projednávaného majetku podléhá režimu zákona č. 243/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Právo na vydání majetku by stěžovatelé podle ustanovení §2 odst. 1 a 2 zák.č. 243/1992 Sb. splňovali pouze tehdy, pokud by posledním vlastníkem požadovaných nemovitostí před jejich přechodem na stát byl jejich otec R. N. Tyto skutečnosti však v řízení nebyly prokázány, a proto bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu - Pozemkového úřadu v R. nad K., protože nebylo shledáno, že by nebylo v souladu se zákonem. V doplňujících vyjádřeních stěžovatele Ing.K. N. ze dne 5.12. 1996 a 29.1.1997, která nebyla zpracována ani podepsána právním zástupcem stěžovatele, uvádí stěžovatel, že jeho rodině majetek konfiskován nebyl a tudíž měl být projednán podle zák.č. 229/1991 Sb. a nikoli podle zák.č. 243/1992 Sb. Pro tato svá tvrzení uvádí důvody, které co do právních námitek jsou již obsaženy v podaném shrnutí výše. Ústavní soud je soudním orgánem ochrany ústavnosti. Podle čl.87 odst.1 písm.d) Ústavy rozhoduje o ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánu veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod občana nebo právnické osoby. Pokud stěžovatelé tvrdí, že bylo porušeno některé ze základních práv a svobod, zakotvených v Ústavě, Listině základních práv a svobod, jakož i v řádně ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvě o lidských právech, kterými je Česká republika vázána (čl. 10 Ústavy), a nejedná-li se o návrh zjevně neopodstatněný nebo o návrh podaný někým zjevně neoprávněným, při vyloučení dalších podmínek podle §43 odst.1 zák. č. 182/1993 Sb., Ústavní soud návrh projedná. Určující otázkou je v posuzovaném případě stanovit kdy a zda došlo k přechodu vlastnictví ze zůstavitelky na dědice - otce stěžovatelů. Celou záležitost, jak správně učinily oba rozhodující orgány státní moci, je nutno posuzovat podle v té době platného rakouského všeobecného zákoníku občanského z r. 1811 ( dále jen "VZO"), který byl zrušen teprve zákonem č. 141/1950 Sb. Dědictví nepřecházelo na dědice okamžikem smrti zůstavitele. Podle ustanovení §710 VZO chtěl-li dědic nabýt dědictví, musel se o ně ucházet u soudu a teprve soud svým výrokem mohl přikázat pozůstalost. Obdobně je stanoveno v §797 VZO, podle kterého nikdo se nesmí svévolně ujmout dědictví. Dědické právo se musí před soudem projednat a soudem musí být provedeno odevzdání pozůstalosti, t.j. převod do právní držby. Podle výslovného znění §547 věta třetí VZO, před přijetím pozůstalosti dědicem hledí se na pozůstalost tak, jako kdyby dosud byla v držení zemřelého. Po celou dobu zákonné delace vytváří tedy masa dědictví tzv. ležící pozůstalost (hereditas iacens). Pozůstalost se nabízí sice okamžikem zůstavitelovy smrti povolaným osobám, tím však není dokončen přechod pozůstalosti, neboť povolané osobě vzniká jen právo deferovanou pozůstalost přijmout nebo odmítnout. I když povolaná osoba dědictví přijme, nesmí se ho ujmout, neboť její právo musí být dále zjištěno a stanoveno soudem. Předmětná pozůstalost po zemřelé T. N. nebyla vůbec projednána, což připouštějí i stěžovatelé. Proto je pro projednávanou věc irelevantní na pozůstalosti zřízené svěřenecké náhradnictví (fideikomisární substituce), které bylo zrušeno teprve §859 odst.2 O.Z. Není pochybnosti o tom, že konfiskace pozůstalosti byla provedena, neboť v knihovní vložce č. 23 i 65 pro k.ú. N. je přímo vyznačena. Okresní úřad-Pozemkový úřad v Rychnově n.Kněžnou tyto skutečnosti rovněž uvádí a dále dovozuje provedení konfiskace odkazem na "Soupis zkonfiskovaného majetku", zapsaného pod poř. číslem 61. Rovněž tak ze zaslaného potvrzení Státního ústředního archivu v Praze ze dne 28.6. 1995, č.j. SÚA 4258/30,40-95, vyplývá, že v archivu se nachází konfiskační soupisová archa na domek č.p. 23 v N. - poslední držitel R. N., kde současně je uvedeno, že držitel zůstane na usedlosti, neboť mu bylo přiznáno státní občanství podle §2 zák.č. 33/1945 Sb. Ve stížnosti navrhovatelů dochází k záměně pojmů "vlastník - držitel". Ústavní soud nikterak nechce znevažovat loajalitu otce stěžovatelů vůči Československé republice i jeho záporný postoj vůči Reichu, jak o tom píše stěžovatel Ing. R. N. Bylo potom výslovným právem jeho otce, aby podle §1 odst.2 dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., požádal zemský národní výbor prostřednictvím příslušného okresního národního výboru o zjištění, zda spadá pod povinnost konfiskace, či zda jeho postoje v době druhé světové války jej z konfiskace osvobozovaly. Námitka stěžovatelů, že přídělové rozhodnutí, č.j. r.D 209-691-23, krajského národního výboru bylo teprve ze dne 1.6. 1952 a u ostatních nemovitostí postupně byly dělány příděly až do r. 1963, směřuje k tomu, že měl být aplikován zákon č.229/1991 Sb., neboť se jedná o zjevnou diskriminaci a perzekuci komunistickým režimem. Tato námitka z hlediska právního rovněž nemůže obstát, zvláště proto, že pozůstalost na otce stěžovatelů nikdy nepřešla. Protože německá národnost T. N., babičky stěžovatelů, nebyla zpochybněna, nelze se dovolávat ustanovení §6 odst.1 písm.r) zák.č. 229/1991 Sb. Ústavní soud již stanovil (III.ÚS 39/95), že podle dekretu prezidenta republiky č.12/1945 Sb. přecházel majetek na československý stát dnem jeho účinnosti, t.j. dnem 23.6. 1945. Prováděná konfiskační správní rozhodnutí pak měla pouze deklaratorní a prováděcí charakter. Zcela správně proto oba rozhodující orgány dovodily, že projednávaný případ nemůže spadat pod režim zákona č. 229/1991 Sb., v platném znění, a zkoumaly, zda je možno jej projednat podle zák.č. 243/1992 Sb., v platném znění, který ve vztahu na prvně jmenovaný restituční zákon je lex specialis. Podle §2 zák.č. 243/1992 Sb., který činí průlom do rozhodného období podle zák.č. 229/1991 Sb., je oprávněnou osobou státní občan České republiky, který ztratil majetek podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., neprovinil se proti československému státu a nabyl zpět státní občanství m.j. podle ústavního dekretu č. 33/1945 Sb. Zákonný požadavek vyžaduje, aby výše uvedené náležitosti splňovala osoba, která byla vlastníkem majetku. Otec stěžovatelů vlastníkem nebyl. Proto se nemohly dovolat tohoto práva ani jeho dědicové ze závěti, jak je uvedeno v odst.2 citovaného paragrafu. Ústavní soud rovněž neshledal žádné porušení ústavních práv stěžovatelů, a proto podle ustanovení §82 odst.1 zákona č. 182/1993 Sb. ústavní stížnost zcela zamítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 29.10. 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:2.US.170.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 170/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 131/9 SbNU 187
Populární název K pojmu "oprávněná osoba" podle §2 z.ČNR č. 243/1992
Datum rozhodnutí 29. 10. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 25. 6. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Procházka Antonín
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 11
Ostatní dotčené předpisy
  • 12/1945 Sb., §1 odst.2
  • 229/1991 Sb., §6 odst.1 písm.r
  • 243/1992 Sb., §2
  • 33/1945 Sb., §2
  • 946/1811 Sb., §710, §547, §797
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík osoba/oprávněná
konfiskace majetku
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-170-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28394
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31