ECLI:CZ:US:1997:4.US.87.96
sp. zn. IV. ÚS 87/96
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl, za souhlasu účastníků řízení bez ústního jednání, v senátě, ve věci ústavní stížnosti stěžovatele R., a.s, proti usnesení Vrchního soudu v Praze, sp. zn. 7 Cmo 429/95, ze dne 11.12.1995, takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
Stěžovatel se svou včas podanou ústavní stížností, s odvoláním
na porušení čl. 11 odst. l a 4 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina"), domáhá zrušení shora označeného usnesení
Vrchního soudu v Praze, jímž bylo zrušeno rozhodnutí bývalé Státní
arbitráže pro hlavní město Prahu, čj. 40031/91/10-55, ze dne
27.12.1991, a řízení bylo zastaveno.
Ze spisu bývalé Státní arbitráže pro hlavní město Prahu, sp.
zn. 40031/91, vedeného nyní u Krajského obchodního soudu v Praze,
který si Ústavní soud připojil, bylo zjištěno, že obchodní dům
Bílá labuť, s.p. (dále jen "OD Bílá labuť, s.p."), se svým návrhem
ze dne 30.10.1991 domáhal u bývalé Státní arbitráže pro hlavní
město Prahu vydání rozhodnutí, v němž by byla stanovena povinnost
v uvedeném řízení žalovanému - V. s. h. m. P.(dále jen "V.s."),
jehož právním pokračovatelem je vedlejší účastník tohoto řízení
I., i. a r.o.s.v P.(dále jen "I.") - uzavřít hospodářskou smlouvu
o bezúplatném převodu práva hospodaření k objektu Obchodní dům H.
M. - P. (dále jen "OD M."), a to na základě hospodářské smlouvy č.
41/79, o způsobu a podmínkách převzetí a budoucího provozu objektu
občanské vybavenosti, uzavřené právním předchůdcem s.p. OD Bílá
labuť, s.p. PRIOR, Pražské obchodní domy (dále jen" PRIOR, s.p.")
s V. s., v jejímž čl.4 se V.s., jako organizace zajišťující
investorskou činnost ke komplexní bytové výstavbě pro hlavní město
Prahu, zavázala, že po právní moci kolaudačního rozhodnutí (která
později nastala dne 6.5.1991) převede na s.p. PRIOR, jako na
uživatele, k vybudovanému objektu OD M. správu národního majetku,
přičemž dodatkem č. l této smlouvy bylo dohodnuto, že tento převod
bude bezúplatný. Sporný objekt OD M. předal dodavatel V. s. jako
odběrateli zápisem o převzetí ze dne 30.4.1991. Po podání
arbitrážní žádosti OD Bílá labuť Státní arbitráž pro hlavní město
Prahu svým rozhodnutím ze dne 27.12.1991 arbitrážní žádosti
vyhověla. Proti tomuto rozhodnutí podal odvolání právní
pokračovatel V.s. - I. Praha, o jehož odvolání rozhodl Vrchní soud
v Praze. Rozsudkem čj. 7 Cmo 74/92-101, ze dne 22.7.1993, změnil
rozhodnutí státní arbitráže tak, že arbitrážní žádost zamítl. Toto
své rozhodnutí vrchní soud v podstatě odůvodnil tak, že
v privatizačním procesu byl OD Bílá labuť prodán kupní smlouvou ze
dne 27.5.1992, uzavřenou mezi Fondem národního majetku ČR (dále
jen" FNM"), jako prodávajícím a stěžovatelem jako kupujícím,
přitom podle čl. IX této kupní smlouvy sice podle názoru vrchního
soudu na akciovou společnost stěžovatele přešla práva a závazky ve
stejném rozsahu tak, jak z nich byl oprávněn nebo zavázán
privatizovaný podnik OD Bílá labuť, avšak prodejem OD Bílá labuť
akciové společnosti stěžovatele došlo k podstatné změně poměrů
oproti stavu, z něhož vycházela při svém rozhodování Státní
arbitráž pro hlavní město Prahu. Právo z hospodářské smlouvy č.
41/79 na uzavření smlouvy o bezúplatném převodu práva hospodaření
k OD Mája na stěžovatele přejít nemohlo, neboť akciová společnost
nemohla být subjektem práva hospodaření s národním majetkem.
K podstatné změně poměrů došlo i na straně žalovaného, ježto podle
§3 odst. 4 zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí
z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění zákona č.
10/1993 Sb., se dnem účinnosti novely, tj. dnem 1.1.1993, stalo
vlastníkem OD M. město Praha, jako zřizovatel žalovaného, takže
žalovaný tímto dnem právo hospodaření pozbyl a nemohl by tedy na
nikoho převést právo, které sám nemá. Poněvadž ke dni prodeje OD
Bílá labuť právo hospodaření k OD M. na OD Bílá labuť převedeno
nebylo, nestal se tento majetek předmětem kupní smlouvy ze dne
27.5.1992. Podle názoru vrchního soudu tedy neexistoval žádný
platný právní důvod, o nějž by se stěžovatelův nárok na bezúplatný
převod OD M. do jeho majetku opíral. Závazek ze smlouvy č. 41/79
k bezúplatnému převodu práva hospodaření mohl trvat jenom do doby,
kdy OD M. byl ve vlastnictví státu a kdy stranami této smlouvy
byly státní podniky, popřípadě jiné subjekty, které mohly mezi
sebou právo hospodaření převádět.
Proti tomuto rozhodnutí vrchního soudu podal stěžovatel
dovolání, v němž v podstatě uváděl důvody, které opakuje nyní
v ústavní stížnosti. O dovolání pak rozhodoval Nejvyšší soud ČR,
který rozsudkem, sp. zn. Odon 9/94/Hu, ze dne 23.3.1995, rozsudek
Vrchního soudu v Praze zrušil a věc vrátil uvedenému soudu
k dalšímu řízení. Nejvyšší soud ČR, jak plyne z odůvodnění jeho
rozhodnutí,se sice v podstatě s uvedenými závěry vrchního soudu
ztotožnil, jeho rozhodnutí však zrušil proto, že podle jeho názoru
postupem soudu byla účastníku řízení - OD Bílá labuť, s.p., odňata
možnost jednat před soudem, když vrchní soud nesprávně dovodil ve
smyslu ustanovení §107 o.s.ř., že na straně žalobce došlo
k procesnímu nástupnictví a pokračoval v řízení se stěžovatelem,
který v uvedeném sporu vystupovat jako účastník řízení neměl.
Podle názoru Nejvyššího soudu ČR nedošlo podle hmotného práva na
straně žalobce k hmotněprávnímu nástupnictví, neboť práva
z hospodářské smlouvy č. 41/79 nepřešla na stěžovatele, v řízení
nedošlo ani k procesně- právnímu následnictví, a proto i nadále
měl na straně žalobce být účastníkem řízení OD Bílá labuť, s.p.
Vrchní soud v Praze, který ve věci dále rozhodoval, vydal dne
11.12.1995 usnesení, čj. 7 Cmo 429/95-137, jímž rozhodnutí Státní
arbitráže pro hlavní město Prahu , čj. 40031/91/10-55, ze dne
27.12.1991, zrušil a řízení zastavil, když v doplněném řízení
zjistil z výpisu z obchodního rejstříku, vedeného u Obvodního
soudu pro Prahu l, že dne 17.11.1992 byl v uvedeném rejstříku na
základě rozhodnutí Ministerstva obchodu a cestovního ruchu ČR
zapsán výmaz OD Bílá labuť, s.p., bez likvidace, a tímto dnem tedy
tento podnik ztratil způsobilost být účastníkem řízení. Poněvadž
právo z hospodářské smlouvy č. 41/79 na stěžovatele nepřešlo
a tato společnost se podle názoru Nejvyššího soudu ČR, jímž byl
vrchní soud vázán, nestala procesním nástupcem původního účastníka
řízení ve smyslu §107 o.s.ř., bránila ztráta způsobilosti
původního účastníka řízení v pokračování řízení, a proto bylo
řízení zastaveno.
Proti tomuto rozhodnutí Vrchního soudu v Praze směřuje ústavní
stížnost stěžovatele, v níž tento podrobně popisuje genezi sporu
ohledně jeho tvrzeného práva na bezúplatný převod vlastnického
práva k OD M. a polemizuje s právními názory jak vrchního, tak
Nejvyššího soudu ČR, jimiž podle názoru stěžovatele bylo porušeno
jeho ústavně zaručené právo, a to právo zaručované čl. ll odst.
l a 4 Listiny. Tvrdí, že v důsledku uvedených rozhodnutí mu bylo
znemožněno nabytí vlastnického práva k věci - OD M. - ve smyslu
hospodářské smlouvy č. 41/79 - došlo tedy podle něj v podstatě
k jisté formě vyvlastnění. Podle stěžovatele je v obecné rovině
základem porušení jeho ústavně zaručených práv pozitivistická
aplikace právních norem, což znemožňuje zcela jednoznačně pochopit
nespornou transformaci konkrétních práv a povinností a také
správnou aplikaci těchto právních norem, a to v souvislosti
s přeměnou společnosti na společnost demokratickou. Speciálně, jak
dále uvádí, spatřuje základ zásahu v aplikaci účinků kupní smlouvy
ze dne 27.5.1992, ve spojení s HS č. 41/79, ve spojení s dalšími
právními skutečnostmi, kdy vrchní soud nedokázal vyváženě posoudit
jejich význam v nových poměrech. Uvedený zásah je ovlivněn
především právním závěrem soudu v tom smyslu, že závazek ze
smlouvy č. 41/79 na uzavření smlouvy o převodu práva hospodaření
v sobě nezahrnuje i závazek převést právo vlastnické, a to proto,
že smluvní strany nepočítaly s tím, že předmět smlouvy získá
v budoucnu na základě zákona někdo jiný. Tento závěr považuje
stěžovatel za zjednodušení, nevystihující pravou podstatu možné
transformace právních vztahů. Jisté je, že podle uvedené
hospodářské smlouvy měl být objekt OD M. převeden bezúplatně do
správy bývalému s.p. PRIOR, posléze po jeho zániku na právního
předchůdce stěžovatele OD Bílá labuť, s.p. Od tohoto státního
podniku stěžovatel své právo na bezúplatný převod odvozuje,
nikoliv ovšem v podobě a formě převodu práva hospodaření, ale
práva vlastnického, což je podle něj právní závěr logický, který
v podstatě vychází z jeho dalšího závěru, a to, že kupní smlouva
ze dne 27.5.1992, uzavřená mezi stěžovatelem a FNM, je vlastně
kupní smlouvou o prodeji podniku, jak tomu nasvědčuje její text,
zejména v čl. IX a čl. III. Dalším obsahovým základem zásahu soudu
do ústavně zaručeného práva stěžovatele je podle něj také právní
závěr soudu o přechodu vlastnického práva ke spornému objektu na
obec na základě zákona č. 172/1991 Sb., ve znění zákona č.
10/1993 Sb. V této souvislosti poukazuje na to, že předmětný
objekt ke dni 31.12.1992 nebyl objektem rozestavěným, a tudíž
ustanovení §3 odst. 3 citovaného předpisu není použitelné. Stejně
tak podle stěžovatele není možno aplikovat ani ustanovení §3
odst. 4 citovaného zákona, neboť jak dále podrobně rozvádí, V.s.,
ani jejímu právnímu pokračovateli I. Praha, s ohledem na povahu
činnosti této investorské organizace a povahu vybudovaného
objektu, právo hospodaření tak, jak je definováno v ustanovení §4 odst. 1 vyhlášky č. 119/1988 Sb., k uvedenému objektu nemohlo
svědčit. Stěžovatel je tedy toho názoru, že za situace, kdy V.s.
právo hospodaření k OD M. neměla, nemohl tento objekt přejít do
vlastnictví obce, a tudíž povinnost pokračovatele V.s. I. předat
objekt OD M. ve smyslu smlouvy č. 41/79 stále trvá. Konečně pak
stěžovatel považuje za nesprávný také závěr vrchního soudu
o nedostatku právního nástupnictví stěžovatele, který podle něj
pramení z neúplné aplikace kupní smlouvy ze dne 27.5.1992. V této
souvislosti znovu zdůrazňuje, že z čl. III a čl. IX uvedené kupní
smlouvy je třeba dovodit, že kupní smlouvou došlo ve skutečnosti
k prodeji podniku jako takového. V závěru pak stěžovatel uzavírá,
že jeho právo na bezúplatný převod OD M. na něj je jednoznačně
dáno, znovu zdůrazňuje,že jako právní nástupce OD Bílá labuť,
s.p., převzal veškerý jeho majetek, práva a povinnosti, které
s tímto majetkem souvisí, stejně jako závazky z činnosti podniku
jako takového, což ostatně dokazuje i fakt, že bylo přistoupeno
k výmazu OD Bílá labuť, s.p., bez jeho likvidace, neboť došlo
k právnímu nástupnictví, v opačném případě by byla likvidace
nutná. Není také myslitelné, aby převod práv u bývalého OD Bílá
labuť byl v protikladu s převodem povinností, které je stěžovatel
nucen plnit. Navrhl proto, aby ústavní stížností napadené usnesení
bylo nálezem Ústavního soudu zrušeno.
Vrchní soud v Praze, jako účastník řízení, ve svém podrobném
vyjádření k obsahu ústavní stížnosti rekapituluje genezi výstavby
objektu občanské vybavenosti - OD M. - a právních institutů, jimiž
byl jeho režim v jednotlivých fázích výstavby upraven. Především
zdůrazňuje, že stěžovatel nikdy nebyl vlastníkem OD M. a v jeho
prospěch neexistoval žádný závazek vedlejšího účastníka ani jeho
právního předchůdce - V. s. - uzavřít smlouvu o převodu
vlastnictví k uvedenému obchodnímu domu. K jednotlivým námitkám
stěžovatele pak dále poukazuje na ustanovení §64 hospodářského
zákoníku (které doposud platí mocí ustanovení §761 odst. 1
obchodního zákoníku), z něhož vyplývá, že subjektem práva
hospodaření k věcem ve vlastnictví státu mohou být pouze státní
organizace. Obchodní společnost tedy nemůže právo hospodaření
žádným způsobem nabýt. Z ničeho nevyplývá, že závazek převést
právo hospodaření by se mohl nějakým způsobem změnit na závazek
převést právo vlastnické, tím spíše pak ne, aby právo vlastnické
k majetku ve vlastnictví státu bylo převáděno na obchodní
společnost bezúplatně. Stěžovatel nemá pravdu, pokud tvrdí, že
takový závěr je právně neudržitelný, neboť by prakticky vylučoval
jakoukoliv směnu zboží mezi státním podnikem a nestátními
subjekty. Při směně zboží v rámci tzv. obvyklého hospodaření podle
hospodářského zákoníku běžně docházelo k převodům národního
majetku do vlastnictví jiných organizací než státních (§69
hospodářského zákoníku), k takovým převodům docházelo na základě
hospodářských smluv, uzavíraných v rámci obvyklého hospodaření
podle ustanovení o příslušných druzích hospodářských závazků.
Nestátní subjekt směnou v rámci obvyklého hospodaření tedy nabýval
vlastnické právo k předmětu směny. V daném případě však původní
závazek zněl na převod správy národního majetku mimo obvyklé
hospodaření, tedy na uzavření budoucí smlouvy podle §347
hospodářského zákoníku, a takový závazek se nemohl automaticky
přeměnit na závazek převést vlastnictví OD M. na obchodní
společnost. Poukazuje také na ustanovení §125 odst. 3 písm. c)
hospodářského zákoníku, ve znění platném v době, kdy byla podána
arbitrážní žádost, v němž bylo stanoveno, že organizace jsou
povinny přistoupit na změnu nebo zrušení závazků v případech, kdy
po uzavření přípravné smlouvy nastaly nové skutečnosti, pro které
nebylo možno spravedlivě požadovat splnění příslušných závazků.
Tedy i hospodářský zákoník předpokládal možnost zrušení závazků
z přípravných smluv z důvodů tam uvedených. V daném případě však
došlo podle §129b hospodářského zákoníku k zániku závazku uzavřít
budoucí smlouvu, ježto jeho plnění se stalo v důsledku podstatné
změny poměrů na stranách obou účastníků nemožným. Pojem podstatné
změny poměrů nebyl tedy v daných souvislostech použit účelově.
V závěru pak účastník řízení v souvislosti s přechodem vlastnictví
sporného objektu na hlavní město Prahu poukazuje na to, že jak
původně žalovaná V.s., tak i její právní pokračovatel I., byly
v postavení organizace zajišťující investorskou činnost ke
komplexní bytové výstavbě a pravomoc zřizovat, řídit a rušit tuto
organizaci mělo hlavní město Praha, takže ustanovení §3 odst. 4
zákona č. 172/1991 Sb., ve znění zákona č. 10/1993 Sb., tedy na
daný případ plně dopadá (ustanovením §3 odst. 3 citovaného
předpisu ve svém rozhodnutí vrchní soud neargumentoval). Za
nepochopitelnou považuje účastník řízení stěžovatelovu
argumentaci, pokud se tento snaží dovodit, že žalovaná organizace,
ani její právní předchůdce nemohly být subjekty práva hospodaření,
neboť kdyby tomu tak bylo, pak není jasné, proč vůči těmto
subjektům podal žalobu a čeho se jí chtěl domoci. Navrhl proto
zamítnutí ústavní stížnosti.
Vedlejší účastník řízení I. ve svém písemném vyjádření
k obsahu ústavní stížnosti zdůrazňuje, že právo hospodaření
s národním majetkem a vlastnické právo jsou zcela odlišné formy
vztahu k majetku a je zcela bez diskuse, že při převodu práva
hospodaření s národním majetkem nedocházelo ke změně vlastnictví,
pouze ke změně subjektu, který vykonával právo hospodaření
s jednotlivým majetkem, a proto bylo možno tento majetek, resp.
jeho správu, převádět bezúplatně. Výklad stěžovatele, který vědom
si nemožnosti převést právo hospodaření s národním majetkem na
soukromou právnickou osobu, dovodil, že nelze-li převést právo
hospodaření, je třeba převést vlastnictví k objektu, považuje
vedlejší účastník za neudržitelný a zcela odporující uzavřené
smlouvě i jejímu účelu, přitom dále uvádí, že při použití termínů,
se kterými operuje náš právní řád, je nutno konstatovat, že
stěžovatel prostřednictvím soudu vymáhá poskytnutí daru. Pro
přiznání nároku na poskytnutí daru stěžovateli, ať již z majetku
obce nebo z majetku ČR, uzavřená smlouva o budoucím převodu práva
hospodaření není dostatečným podkladem. V další části pak vedlejší
účastník uvádí, že měl beze vší pochybnosti právo hospodaření
k předmětnému objektu ke dni 31.12.1992, které na něj přešlo podle
§293 odst. 2 hospodářského zákoníku splněním dodávky, přitom je
v současnosti rozpočtovou, dříve příspěvkovou, organizací, jeho
zřizovatelem je hlavní město Praha, a tudíž z uvedených
skutečností shodně jako vrchní soud dovozuje, že sporný objekt,
jehož byl investorem, přešel ke dni 1.1.1993 z vlastnictví ČR do
vlastnictví obce podle §3 odst. 4 zákona č. 172/1991 Sb., ve
znění zákona č. 10/1993 Sb. Konečně vedlejší účastník uvádí, že
také podle jeho názoru u stěžovatele nedošlo k hmotněprávnímu ani
k procesnímu nástupnictví, a proto ze všech uvedených důvodů
rovněž navrhuje zamítnutí ústavní stížnosti.
Poté, co se Ústavní soud seznámil s obsahem připojeného spisu,
dospěl k závěru, že ústavní stížnost není důvodná. Stěžovatel
v důvodech své ústavní stížnost výslovně namítá porušení
vlastnického práva, zaručovaného čl. ll Listiny, a proto se
Ústavní soud věcí zabýval především z pohledu tohoto ustanovení.
Zkoumal tedy v prvé řadě, zda postupem obecných soudů nedošlo
k porušení vlastnického práva stěžovatele. V této souvislosti
Ústavní soud především odkazuje na svou již ustálenou judikaturu,
podle níž předmětem ochrany čl. ll odst. l Listiny je vlastnické
právo již konstituované. V tomto směru ani sám stěžovatel netvrdí,
že mu vlastnické právo ke spornému objektu OD M. vzniklo, ať již
ex lege nebo na základě jiné právní skutečnosti. Tvrdí pouze, že
mu postupem obecných soudů byl vznik tohoto práva znemožněn.
K tomu Ústavní soud uvádí, že ochrana vlastnického práva, uvedeným
článkem Listiny zaručovaná, nezahrnuje v sobě i právo na získání
majetku a nelze se proto dovolávat ochrany tohoto ustanovení
v souvislosti s tvrzením, že došlo ke znemožnění získání
vlastnického práva. Za tohoto stavu pak Ústavní soud dále
posuzoval, zda postupem obecných soudů nebylo porušeno právo
stěžovatele na soudní ochranu tak, jak vyplývá z čl. 36 a násl.
Listiny. Ani v tomto směru však porušení ústavně zaručených práv
ve vztahu ke stěžovateli neshledal. Stěžovatel svůj nárok na vznik
vlastnického práva ke spornému objektu, resp. nárok na jeho
bezúplatný převod, v podstatě dovozuje z hospodářské smlouvy č.
41/79 a jejího dodatku č. 1 v souvislosti s kupní smlouvou,
uzavřenou dne 27.5.1992, kterou uzavřel s FNM. Za skutkového
stavu, který byl obecnými soudy řádně zjištěn a je nepochybný,
totiž že účastníky hospodářské smlouvy č. 41/79 byly státní
organizace, předmětem této smlouvy byl budoucí převod práva
hospodaření k majetku, jehož vlastníkem byl stát, nelze právní
závěry obecných soudů, které tyto v dané věci zaujaly, považovat
za závěry vybočující z mezí ústavnosti, a to ani za existence
ujednání obsaženého v čl. III a čl. IX kupní smlouvy ze dne
27.5.1992, neboť právo na bezúplatný převod práva hospodaření
k národnímu majetku, který svědčil jedné státní organizaci proti
druhé, se rozhodně nemohlo při absenci výslovné právní úpravy,
vztahující se k této otázce, transformovat na právo na bezúplatný
převod práva vlastnického. (Opačný výklad zastávaný stěžovatelem
by naopak vedl k nepřípustnému zásahu do vlastnického práva státu,
resp.v daném případě nyní již do vlastnického práva obce - hl.
města Prahy, když i závěry obecných soudů o přechodu vlastnického
práva k předmětnému objektu na obec ve smyslu ustanovení §3 odst.
4 zákona č. 172/1991 Sb., ve znění zákona č. 10/1993 Sb., nelze
považovat za závěry, které by nebyly ústavně konformní.)
Z uvedených důvodů proto Ústavní soud ústavní stížnost zamítl.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 26. června 1997