ECLI:CZ:US:1997:Pl.US.42.96
sp. zn. Pl. ÚS 42/96
Nález
Plénum Ústavního soudu České republiky rozhodlo o návrhu přednosty Okresního úřadu ve V. na zrušení obecně závazné vyhlášky obce O. č. 1/96, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na území obce O., přijaté Obecním zastupitelstvem v O. dne 7. listopadu 1996, takto:
Obecně závazná vyhláška obce O. č. 1/96, k zabezpečení
místních záležitostí veřejného pořádku na území obce O., přijatá
Obecním zastupitelstvem v O. dne 7. listopadu 1996, se
z r u š u j e dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.
Odůvodnění:
I.
Dne 27. prosince 1996 obdržel Ústavní soud České republiky
návrh přednosty Okresního úřadu ve V. na zrušení obecně závazné
vyhlášky obce O. č. 1/96, k zabezpečení místních záležitostí
veřejného pořádku na území obce O., přijaté Obecním
zastupitelstvem v O. dne 7. listopadu 1996. Znění uvedené vyhlášky
je následující:
"Vyhláška č. 1/96
k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku
na území obce O.
Obec O. v souladu s ustanovením §16 a 17 zákona č. 367/1990 Sb.
o obcích, ve znění pozdějších předpisů, vydává tuto obecně
závaznou vyhlášku.
§1
Vzhledem k možnému narušení veřejného pořádku v obci, se
stanoví, že taneční a poslechové zábavy (akce) s reprodukovanou
hudbou lze vykonávat pouze na těchto místech:
- Dělnický dům č. p. 351
- Pohostinství u Marků č. p. 12
a to v čase od 14.00 - 0.30 hodin.
§2
(1) Porušení povinností stanovených touto vyhláškou
právnickou osobou a podnikatelem bude postihováno podle ustanovení
§50 zákona č. 367/1990 Sb. o obcích ve znění pozdějších předpisů
peněžitou pokutou až do výše 100.000,-Kč.
(2) Porušení povinností stanovených touto vyhláškou fyzickou
osobou bude postihováno v souladu s ustanovením §46 odst. 3
zákona č. 200/1990 Sb. o přestupcích ve znění pozdějších předpisů,
peněžitou pokutou až do výše 5.000,-Kč.
§3
(1) Tato obecně závazná vyhláška nabyla platnosti po
schválení obecním zastupitelstvem obce O. na veřejném zasedání dne
7. 11. 1996 a vyvěšením na dobu 15 dnů na úřední desce obecního
úřadu.
(2) Tato obecně závazná vyhláška nabývá účinnost patnáctým
dnem následujícím po dni jejího vyhlášení.
V O. dne 7. 11. 1996
starosta zástupce starosty
(podpis nečitelný) (podpis nečitelný)
Vyhlášeno vyvěšením na úřední desce obecního úřadu dne
8. 11. 1996
Nabývá účinnosti dne 23. 11. 1996"
Přednosta Okresního úřadu ve V. dne 27. listopadu 1996
rozhodl podle §62 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve
znění pozdějších předpisů, o pozastavení uvedené vyhlášky (čj.
KP-64/96 práv.).
Ve vyjádření starosty obce O. k pozastavení výkonu vyhlášky
č. 1/96 ze dne 9. prosince 1996, adresovaném Okresnímu úřadu ve
V., se s poukazem na zákon č. 279/1995 Sb., kterým byl novelizován
zákon o obcích, argumentuje ve prospěch uvedené vyhlášky. Zároveň
se sděluje, že na základě rozhodnutí zastupitelstva nebude
rozhodnutí o pozastavení výkonu vyhlášky respektováno. Současně se
Okresnímu úřadu ve V. doporučuje v rámci autoremedury
pozastavovací rozhodnutí zrušit.
Ve svém návrhu, podaném podle §64 odst. 3 zákona č.
182/1993 Sb., jenž byl Ústavnímu soudu doručen dne 27. prosince
1996, přednosta Okresního úřadu ve V. ing. P. V. konstatuje, že
napadená vyhláška byla vydána v samostatné působnosti obce ve
smyslu §14 odst. 1 písm. o) zákona č. 367/1990 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, přičemž namítá její rozpor s čl. 2 odst. 4
Ústavy, čl. 2 odst. 3, čl. 4 odst. 2 a čl. 26 Listiny základních
práv a svobod. Uvedený rozpor spatřuje navrhovatel v tom, že dle
jeho přesvědčení napadená vyhláška určuje meze podnikatelské
činnosti, které mohou být na základě uvedených ustanovení Ústavy
a Listiny základních práv a svobod stanoveny jen zákonem. Domnívá
se dále, že tato vyhláška omezuje rovněž "osobní práva každého
občana obce", neboť v případě konání jakékoliv akce
s reprodukovanou hudbou (rodinné oslavy, promoce, svatby aj.) je
občanům znemožněno je organizovat například doma a jsou nuceni je
vykonávat pouze na místech a v časech vyhláškou určených.
V písemném vyjádření ze dne 31. ledna 1997, doplněném podáním
ze dne 21. února 1997, podaném podle §69 zákona č. 182/1993 Sb.,
starosta obce O. k návrhu přednosty Okresního úřadu ve V. na
zrušení obecně závazné vyhlášky obce O. č. 1/96, k zabezpečení
místních záležitostí veřejného pořádku na území obce O., setrvává
na stanovisku, podle kterého napadená vyhláška je v souladu
s ustanovením §17 zákona č. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Vyjadřuje v něm přesvědčení, že napadenou vyhláškou
nedošlo ani k omezení práva svobodně podnikat. Považuje proto
návrh přednosty okresního úřadu za nedůvodný a navrhuje jeho
zamítnutí.
V řízení o zrušení právních předpisů je Ústavní soud podle
§68 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb. povinen také zkoumat, zdali byl
napadený právní předpis vydán ústavně předepsaným způsobem.
Z tohoto důvodu si Ústavní soud vyžádal od Obecního zastupitelstva
v O. zaslání dokumentů, osvědčujících řádné přijetí napadené
vyhlášky (tj. zápisu z jednání obecního zastupitelstva,
potvrzujícího potřebné kvorum a potřebnou většinu), jakož i její
řádné vyhlášení ve smyslu zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve
znění pozdějších předpisů. Uvedené skutečnosti byly potvrzeny
zápisem ze zasedání Obecního zastupitelstva obce O., konaného dne
7. listopadu 1996, osvědčujícím zákonem vyžadované kvorum
i většinu, jakož i potvrzením o vyvěšení předmětné vyhlášky.
Podle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. Ústavní
soud může se souhlasem účastníků upustit od ústního jednání,
nelze-li od tohoto jednání očekávat další objasnění věci. Vzhledem
k citovanému ustanovení si Ústavní soud vyžádal od účastníků
řízení vyjádření, zdali souhlasí s upuštěním od ústního jednání.
Svým podáním ze dne 31. ledna 1997 starosta obce O. a podáním ze
dne 23. ledna 1997 přednosta Okresního úřadu ve V. ing. P. V.
vyjádřili s návrhem Ústavního soudu svůj souhlas.
Podle §56 zákona č. 182/1993 Sb. se nález Ústavního soudu
vyhlašuje vždy veřejně, a to i v případech, kdy bylo na základě
§44 odst. 2 citovaného zákona upuštěno od ústního jednání.
Ústavní soud stanovil veřejné vyhlášení přijatého nálezu na den
7. května 1997.
II.
II/a
Ústavní soud v řízení o zrušení zákonů a jiných právních
předpisů (tedy i v řízení o zrušení právního předpisu obce)
posuzuje obsah zákona nebo jiného právního předpisu podle
hledisek, obsažených v ustanovení §68 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., k nimž u obecně závazné vyhlášky obce patří kompetence
(zákonné zmocnění), soulad s právními předpisy vyššího stupně
právní síly a dodržení právní úpravy normotvorného procesu.
K platnosti napadené vyhlášky Ústavní soud provedl již výše
uvedená zjištění.
II/b
Ústavností obecně závazných vyhlášek obcí, vydaných v rámci
jejich samostatné působnosti podle §14 odst. 1 písm. o) a §17
zákona č. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, které se
v rámci úpravy místních záležitostí veřejného pořádku dotýkají
práv vyplývajících z čl. 26 Listiny základních práv a svobod, se
Ústavní soud zabýval v nálezu ve věci vedené pod sp. zn. Pl. ÚS
31/95. Závěry, obsažené v uvedeném nálezu, od nichž nemá Ústavní
soud důvodu se odchylovat, se plně vztahují i na posuzovaný
případ.
Podle čl. 79 odst. 3 Ústavy mohou orgány územní samosprávy
vydávat právní předpisy na základě a v mezích zákona, jsou-li
k tomu zákonem zmocněny. Podle čl. 104 odst. 3 Ústavy
zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně
závazné vyhlášky. Rozdílnou dikci uvedených zmocňovacích
ustanovení nutno interpretovat s ohledem na jejich systematické
zařazení: čl. 79 odst. 3 Ústavy je zařazen v hlavě třetí: Moc
výkonná, čl. 104 odst. 3 Ústavy v hlavě sedmé: Územní samospráva.
Z toho lze dovodit, že zmocňující ustanovení, obsažené v čl. 79
odst. 3 Ústavy, se vztahuje na pravomoc vydávat obecně závazné
vyhlášky v přenesené působnosti (tj. jestliže obec vykonává státní
správu v rozsahu stanoveném zvláštními zákony) a zmocňující
ustanovení, obsažené v čl. 104 odst. 3 Ústavy, na pravomoc vydávat
obecně závazné vyhlášky v samostatné působnosti obce.
Ustanovení §14 odst. 1 písm. o) a §17 zákona o obcích
zakládají pravomoc obce přijímat obecně závazné vyhlášky
v místních záležitostech veřejného pořádku. Podle §46 odst. 2
a §48 zákona č. 200/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, lze
těmito obecně závaznými vyhláškami obcí stanovit skutkové podstaty
přestupků. Rozsah předmětu takovéto právní regulace obcí je však
omezen základními právy a svobodami, plynoucími z ústavních zákonů
a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy, jakož i a na ně
navazujícími zákony.
Podle ustanovení čl. 26 odst. 1 Listiny má každý právo
podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost, přičemž dle čl.
26 odst. 2 Listiny podmínky a omezení pro výkon určitých povolání
nebo činností může stanovit pouze zákon. Čl. 12 odst. 1 Listiny
zaručuje nedotknutelnost obydlí, přičemž omezení tohoto práva dle
čl. 12 odst. 3 Listiny lze založit pouze zákonem.
V českém právním řádu nebyl vydán zákon, jenž by umožňoval
omezit okruh podnikatelských zařízení a pohostinských zařízení
oprávněných provozovat taneční a poslechové zábavy (akce)
s reprodukovanou hudbou a jenž by reguloval rovněž jejich provozní
dobu.
Není tedy ani úkolem ani v pravomoci obce v oblasti její
samostatné působnosti upravovat rozsah podnikatelských aktivit
a provozní dobu pohostinských zařízení, stejně jako omezovat
nedotknutelnost obydlí, byť v souvislosti s ochranou veřejného
pořádku, zejména při dodržování nočního klidu. Opačný postup obce,
jak je tomu v posuzovaném případě, jehož výsledkem je napadená
vyhláška, pak zakládá její rozpor s čl. 26 odst. 2 a čl. 12 odst.
3 Listiny. Tím není dotčeno právo obce podle §14 odst. 1 písm. p)
zákona o obcích upravit obecně závaznou vyhláškou provozování
zařízení, sloužících k uspokojování potřeb občanů, pokud jsou tato
ve vlastnictví obce.
Nutno dále poznamenat, že rušení veřejného pořádku (zejména
rušením nočního klidu) při provozování pohostinských zařízení (při
pořádání tanečních a poslechových zábav s reprodukovanou hudbou)
lze postihovat podle příslušných ustanovení přestupkového zákona
a případně i zrušením živnostenského oprávnění (dle §58 zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších
předpisů) a obdobně podle přestupkového zákona lze postihovat
i rušení nočního klidu provozováním zábav s reprodukovanou hudbou
v obydlích fyzických osob nebo prostorách osob právnických. Tím
není dotčena ochrana před imisemi hlukem dle občanského zákoníku.
Kromě konstatovaného rozporu napadené vyhlášky s uvedenými
ustanoveními Listiny je tato v rozporu rovněž s ustanovením §17
zákona o obcích, na jehož základě byla vydána. Důvodová správa
k zákonu č. 279/1995 Sb., kterým byl zákon o obcích novelizován,
vymezuje účel nově zařazeného ustanovení §17 následujícím
způsobem: "V některých lokalitách se provozování prostituce stalo
natolik palčivým problémem, že orgány místní samosprávy se
pokoušely čelit mu vydáváním vyhlášek, které však byly v rozporu
s právním řádem. Prostituce je sociálně patologický jev, který
podle historických zkušeností nelze zcela vymýtit. Lze ji však
regulovat tak, aby nenarušovala veřejný pořádek, neohrožovala
výchovu dětí a mládeže a neurážela mravní cítění veřejnosti. Cílem
navrhované právní úpravy je proto umožnit obcím, aby v rámci své
samostatné působnosti mohly formou obecně závazné vyhlášky podle
místních podmínek negativním důsledkům provozování prostituce
účelně čelit."
Pokud tedy uvedené ustanovení zákona o obcích umožňuje obci
obecně závaznou vyhláškou za účelem ochrany veřejného pořádku
stanovit "místa", kde určité činnosti lze provozovat, resp. kde je
jejich provozování zakázáno, jedná se vesměs o místa "veřejně
přístupná" ve smyslu veřejných prostranství (tj. zejména ulic,
náměstí ap.). Omezení, resp. vymezení, podnikatelských aktivit,
resp. omezení na místech chráněných právem na nedotknutelnost
obydlí, však do rámce uvedeného zákonného zmocnění nespadá.
S ohledem na všechny uvedené důvody Ústavní soud obecně
závaznou vyhlášky obce O. č. 1/96, k zabezpečení místních
záležitostí veřejného pořádku na území obce O., zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat
V Brně 22. dubna 1997