ECLI:CZ:US:1998:2.US.423.97
sp. zn. II. ÚS 423/97
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy a soudců ve věci ústavní stížnosti Ministerstva financí ČR, se sídlem Letenská 15, Praha 1, zastoupeného JUDr. J. P., ředitelem odboru právního a správních řízení privatizace, právně zastoupeného JUDr. J. H., za účasti účastníka řízení Krajského soudu v Plzni, proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 5. září 1997, sp. zn. 12 Co 546/97 a rozsudku Okresního soudu v Karlových Varech ze dne 25. 6. 1997, sp. zn. 9 C 243/96, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
Stěžovatel Česká republika - Ministerstvo financí ČR,
Letenská 15, Praha 1, zastoupené JUDr. J. P., ředitelem odboru
právního a správních řízení privatizace podal dne 3.11.1997
ústavní stížnost do rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne
15.září 1997, sp. zn. 12 Co 546/97, kterým byl potvrzen rozsudek
Okresního soudu v Karlových Varech ze dne 25.6.1997, sp. zn. 9
C 243/96, o určení vlastnictví.
Stěžovatel podal svoji ústavní stížnost na základě ustanovení
§72 odst.1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, dle něhož je ústavní stížnost oprávněna podat právnická
osoba podle čl.87 odst.1 písm. d) Ústavy, jestliže tvrdí, že
pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, bylo
porušeno její základní právo nebo svoboda, zaručená ústavním
zákonem.
V odůvodnění návrhu stěžovatel uvedl, že bylo napadeným
rozsudkem určeno, že majetek státu, dům čp. 87 ve Velichově, se
stavební parcelou č. 135 a stavební parcelou č.p.18 v katastrálním
území Velichov, je ve vlastnictví obce Velichov.
Dále uvedl, že napadeným rozsudkem bylo určeno, že dotčený
majetek majetkem státu není. K tomuto určení došlo na základě
volné, ničím nepodložené a mimo zákon jdoucí úvahy, kterou se
rozhodnutím Osídlovacího úřadu a Fondu národní obnovy o odevzdání
konfiskovaného majetku obcím přisuzují konstituční účinky. Na
místo zákonných ustanovení se tyto závěry opírají o předválečné
komentáře o rozdílu mezi převodem a přechodem vlastnictví a činí
se tak ve zjevném rozporu s obsahem samotného rozhodnutí
o odevzdání konfiskovaného majetku obcím a zcela ponechávají
stranou ustanovení §309 a násl., §353 a násl., §431 a §504
o.z.o. z r. 1811, v době vydání rozhodnutí platného. Jde tu proto
o nezákonný zásah do vlastnického práva, chráněného čl.11, odst.1
Listiny základních práv a svobod.
Ústavní soud shledal, že ústavní stížnost splňuje předepsané
obsahové a formální náležitosti, byla podána včas, když napadený
rozsudek byl stěžovateli doručen dne 16. října 1997.
K posuzované věci si vyžádal Ústavní soud vyjádření dalších
účastníků řízení, to je Krajského soudu v Plzni a Okresního soudu
v Karlových Varech a současně si vyžádal spis sp. zn. 9 C 243/96.
V průběhu řízení zjistil Ústavní soud z listinných podkladů tyto
skutečnosti.
Obec Velichov se žalobou podanou dne 27. 9.1996 u Okresního
soudu v Karlových Varech proti České republice, zastoupené
finančním referátem Okresního úřadu v Karlových Varech domáhala
určení, že je vlastníkem domu č.p.87 se stavební parcelou č. 135
o výměře 397m2 a stavební parcelou č.18 o výměře 590m2
v katastrálním území Velichov s tvrzením, že tyto nemovitosti jí
byly předány rozhodnutím Osidlovacího úřadu a Fondu národní obnovy
ze dne 30.12.1949 Č.U.lll-145/46 ke dni 31.12.1949. Tímto dnem se
stala obec jejich vlastníkem a vlastnictví znovu nabyla na základě
ustanovení §2 odst.1 písm. c) zák.č.172/1991 Sb. Přes námitky
žalované, že ze samotného znění rozhodnutí je zřejmé, že
k 31.12.1949 na obec přešly jenom držba, užívání a správa, soud
žalobě vyhověl s tím, že pro určení okamžiku vzniku vlastnického
práva nutno považovat za rozhodující den odevzdání bez ohledu na
pozdější zápis v pozemkové knize a odkázal na judikaturu
Nejvyššího soudu ČR.
Krajský soud v Plzni nevyhověl podanému odvoláni a rozsudkem
ze dne 15. září 1997 potvrdil rozsudek soudu prvního stupně.
V odůvodnění rozsudku s odkazem na jednotlivé námitky konstatoval,
že naléhavý právní zájem na určení vlastnictví shledal v tom, že
žalovaný odmítal dát souhlas k zápisu tohoto majetku do katastru
nemovitostí jako majetku žalobce. Odvolací soud se ztotožnil se
závěry soudu prvního stupně, že se stal žalobce vlastníkem
dotčených nemovitostí ke dni 31.12.1949, neboť u přídělu majetku
žalobci nešlo o převod vlastnického práva, ale o přechod
konfiskovaného majetku na nového nabyvatele na základě úředního
rozhodnutí.
Dále konstatoval, že podle tehdy platného o.z.o.,
nejednalo-li se o převod, ale o přechod vlastnického práva úředním
výrokem, nebylo třeba k nabytí vlastnického práva intabulace
zejména, když dekret č. 108/1945 Sb. žádné ustanovení
o intabulaci, jakožto podmínce nabytí vlastnického práva,
neobsahoval a neobsahoval je ani zákon č. 90/1947 Sb. Neshledal
rozpor mezi odstavci I. a II. rozhodnutí, jímž žalobce nemovitosti
získal, ale považoval je pouze za upřesnění v tom, že kromě
vlastnického práva přechází na obec tímto dnem i některé nároky
z doby minulé, kromě těch, které byly v odstavci III. tohoto
rozhodnutí ponechány jinému orgánu.
Podle právního názoru stěžovatele žádný ze závěrů Krajského
soudu v Plzni nemá zákonné opodstatnění a namítal, že odvolací
soud rozhodoval zcela pod vlivem rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR č.
35/1993 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek, jako soud prvního
stupně.
K ústavní stížnosti se účastníci řízení vyjádřili tak, že
navrhli její zamítnutí, a to prakticky ze stejných důvodů, které
jsou uvedeny v jejich rozsudcích.
Po zvážení všech uvedených skutečností dospěl Ústavní soud
k závěru, že podaná ústavní stížnost není důvodná.
Na základě dekretů prezidenta republiky č. 12/1945 Sb.,
28/1945 Sb. a 108/1945 Sb. byla provedena konfiskace majetku
zemědělského, zemědělské půdy dále nepřátelského majetku Němců,
Maďarů a jiných nepřátel státu. Dekret ze dne 21.6.1945 č.
12/1945 Sb. se týkal konfiskace a urychleného rozdělení
zemědělského majetku Němců, Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa. Tento právní předpis obsahoval
jednak ustanovení o konfiskaci majetku, jednak ustanovení
o přidělování konfiskovaného majetku. Dne 20. 7.1945 pak prezident
republiky vydává dekret č. 28/1945 Sb., o osídlení zemědělské půdy
Němců, Maďarů a jiných nepřátel státu českými, slovenskými
a jinými slovanskými zemědělci. Ustanovení tohoto dekretu
o přidělování zemědělské půdy se do značné míry překrývají
s ustanovením dekretu č. 12/1945 Sb., mezi oběma dekrety je však
řada rozdílů. Zřejmě nejzávažnější změnou je ustanovení §5 odst.
2 dekretu č. 28/1945 Sb., podle něhož " přidělená půda přechází
dnem převzetí držby do vlastnictví přídělce". Dekret č. 12/1945
Sb. zvláštní ustanovení o nabývání vlastnictví k přidělenému
majetku nemá.
Dekret č. 108/1945 Sb., ze dne 25.října 1945, o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, upravoval jednak
konfiskaci majetku, zřízení a činnost Fondů národní obnovy
a přídělové řízení. Přídělové řízení mimo jiné specifikuje
rozhodnutí o přídělu, včetně povinnosti orgánu, rozhodujícího
o přídělu zaslat právoplatné rozhodnutí o přídělu příslušnému
orgánu veřejné správy, jenž provede odevzdání přiděleného majetku.
Pokud jde o samotný příděl, jedná se o institut společný pro
všechny zmíněné dekrety a je derivativním nabytím podle ustanovení
§423, o.z.o. - úplatným přechodem vlastnického práva, k němuž
dochází na podkladě veřejnoprávní žádosti a který je dokonán
právním úkonem - administrativním rozhodnutím.
V tomto projednávaném případě to bylo provedeno "Rozhodnutím
Osidlovacího úřadu a Fondu národní obnovy v Praze, č.j. C U III
145/49 ze dne 30.prosince 1949." V případě přídělu však nestačí
k nabytí vlastnického práva pouhý právní titul, ale je zapotřebí
tradice podle ustanovení §§426 - 431 o.z.o. Tato skutečnost plyne
jednak z ustanovení §5 odst. 2 dekretu č. 28/1945 Sb. a dále
z ustanovení §5 odst.1, č. 4 dekretu č. 108/1945.
Rozhodnutím Osidlovacího úřadu a Fondu národní obnovy
v Praze, oblastní úřadovny v Karlových Varech, č. j. CU
III-145/49, ze dne 30.prosince 1949 o odevzdání konfiskovaného
nemovitého majetku obci, byla obci Velichov odevzdána budova
č.p.87 se stavební parcelou č.135 a č.18 v katastrálním území
Velichov, která dle přiloženého "Seznamu konfiskovaných nemovitých
podstat, přicházejících v úvahu pro odevzdání obci" byla označena takto:
druh nemovitosti: I. rodinné domky a bouračky a pod pol.12
je uvedeno v oddíle knihovní vlastník - vlastnictví fyzických
osob.
Je třeba rozlišovat nabytí vlastnictví k majetku podle
dekretů prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., č. 28/1945 Sb. a č.
108/1945 Sb. V době vzniku těchto právních předpisů byl platný
obecný zákoník občanský z roku 1811, podle něhož bylo vždy
k nabytí vlastnického práva třeba intabulace dle ust. §431
o.z.o., což však neplatilo všeobecně.
Nabytí konfiskovaného majetku bylo veřejnoprávní povahy
a rozhodovalo se o něm pravomocným Rozhodnutím pověřeného
Osidlovacího úřadu a Fondu národní obnovy. Bylo to rozhodnutí
přídělové. Pro nabytí vlastnického práva nebylo proto zapotřebí
ani vkladu práva vlastnického do pozemkových knih ( tzn.
intabulací práva vlastnického neboli provedení knihovního
pořádku), ani hmotného odevzdání nemovitosti.
Dekret prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. žádné zvláštní
ustanovení o nabytí vlastnického práva nemá, pouze ustanovení §13 citovaného dekretu předpokládá zápis (nikoliv vklad) přídělu do
pozemkových knih, přičemž tento zápis nemá konstitutivní
charakter. K nabytí vlastnického práva k zemědělskému majetku
podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. proto nebylo
třeba vkladu do pozemkových knih. Dekret prezidenta republiky č.
28/1945 Sb. pak výslovně určil v ustanovení §5, odst. 2
"přidělená půda přechází dnem převzetí držby do vlastnictví
přídělce". Z toho vyplývá, že tento právní předpis tedy zjevně
nevyžadoval pro nabytí vlastnického práva přídělcem intabulaci
přídělu.
Dekret prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. Sb. byl ryze
veřejnoprávní normou ve které není výslovně stanoveno, že přídělce
se stává vlastníkem. Obsahem těchto právních vztahů je přechod
vlastnictví nejprve na stát a potom na přídělce, což je možno
dovodit z obecného významu použitých slov a z argumentací
ustanovení §13, který upravuje nakládání s přiděleným majetkem
a ustanovení §16, které upravuje přechod nemovitostí a knihovních
práv na stát, s použitím zákona č. 90/1947 Sb., o provedení
knihovního pořádku, který na tyto věci již pamatuje výslovně. Dává
přídělci právo zažádat o vklad, ukládá státním úřadům vklad pro
přídělce zařídit, což znamená, že přídělce musí být vlastníkem.
Jak vyplývá z části V. "Rozhodnutí o odevzdání konfiskovaného
nemovitého majetku obci Velichov", budou v pozemkových knihách
provedeny zápisy provádějící knihovní pořádek podle tohoto
rozhodnutí o odevzdání pod I. a llI. odst.1, zejména 1. vymaží se
práva uvedená pod III. odst.1 písm. a) vloží se vlastnické právo
pro obec a vyznačí se, že závazky uvedené pod III. odst.1 písm. b)
nepostihují odevzdané nemovitostí, anebo 2. se zapíší odevzdané
nemovitosti do nových složek bez přenesení práv a závazků
uvedených pod III. odst.1, je-li toho podle zák. č. 90/1947 Sb.
účelné nebo nutné a v nich se vloží vlastnické právo pro obec.
Z uvedeného je zřejmé, že již samotné Rozhodnutí Osidlovacího
úřadu a Fondu národní obnovy zakládá vklad vlastnického práva pro
obec, která se stala vlastníkem na základě tohoto rozhodnutí
a nikoliv jen správcem, jak uvádí stěžovatel. Právní účinky
přídělu, zejména nabytí vlastnického práva k nemovitému majetku,
přidělenému podle dekretu prezidenta republiky, nastaly již výše
uvedeným rozhodnutím.
Na základě výše uvedených skutečností, kdy nebylo shledáno
žádné porušení ústavnosti, Ústavní soud podle ustanovení §82
odst.1 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, ústavní
stížnost zcela zamítl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 21. října 1998