ECLI:CZ:US:1998:3.US.207.97
sp. zn. III. ÚS 207/97
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti A. P., zastoupené L. P., proti rozsudku Městského soudu v Praze, čj. 28 Ca 380/96-17, ze dne 26. 3. 1997, ve spojení s návrhem na zrušení zákona č. 143/1947 Sb., in eventum zrušení §1 a §5 odst. 1 zákona č. 143/1947 Sb. a §4 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., a to části věty "od 25. února 1948", za vedlejší účasti Pozemkového fondu ČR a Okresního úřadu v Lounech, takto:
I.Rozsudek Městského soudu v Praze, čj. 28 Ca 380/96-17, ze
dne 26. 3. 1997, se zrušuje.
II.Návrh na zrušení zákona č. 143/1947 Sb., in eventum
zrušení §1 a §5 odst. 1 zákona č. 143/1947 Sb. a §4 odst. 1
zákona č. 229/1991 Sb., a to části věty "od 25. února 1948", se
odmítá.
Odůvodnění:
Navrhovatelka podala ústavní stížnost, která byla doručena
Ústavnímu soudu dne 12. 6. 1997. Ústavní stížnost byla dále
doplněna podáním, doručeným Ústavnímu soudu dne 22. 9. 1997 a dne
17. 11. 1997, jakož i podáním ze dne 19. 6. 1998. Ústavní
stížnost směřuje proti rozsudku Městského soudu v Praze, čj. 28
Ca 380/96-17, ze dne 26. 3. 1997, jímž bylo potvrzeno rozhodnutí
Okresního úřadu v Lounech, okresního pozemkového úřadu (dále jen
"pozemkový úřad"), čj. 1507/96-R/4668/93/Ver, ze dne 3. 9. 1996.
Napadeným rozsudkem bylo podle názoru navrhovatelky porušeno její
právo na spravedlivý proces podle čl. 36 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"), čl. 6 Evropské úmluvy o lidských
právech (dále jen "Úmluva") a čl. 14 Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech (dále jen "Pakt"), její právo
vlastnit majetek podle čl. 11 Listiny a čl. 1 Dodatkového
protokolu k Úmluvě, její právo na rovné postavení
a nediskriminování podle čl. 1 a 3 Listiny, čl. 26 Paktu a čl.
14 Úmluvy. Spolu s ústavní stížností podala navrhovatelka i návrh
na zrušení zák. č. 143/1947 Sb. a in eventum návrh na zrušení
části ustanovení §4 odst. 1 zák. č. 229/1991 Sb., a to části
věty in fine "od 25. února 1948". Ústavní stížnost byla podána
včas.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal spis,
sp. zn. 28 Ca 380/96, vedený u Městského soudu v Praze. Ze
spisového materiálu Ústavní soud zjistil, že navrhovatelka se
podáním ze dne 29. 1. 1993 domáhala, aby pozemkový úřad podle
zák. č. 229/1991 Sb. a zák. č. 243/1992 Sb. rozhodl o vydání
nemovitostí, které se nacházejí na území okresu L., patřily dr.
A. S. a přešly do vlastnictví státu na základě zák. č. 143/1947
Sb., resp. na základě dekretu prezidenta č. 12/1945 Sb. a č.
108/1945 Sb. Pozemkový úřad svým rozhodnutím čj.
1507/96-R/4668/93/Ver ze dne 3. 9. 1996 rozhodl podle §9 odst.
4 zák. č. 229/1991 Sb. tak, že navrhovatelka není vlastnicí
nemovitostí specifikovaných v uvedeném rozhodnutí. Ve svém
rozhodnutí vyšel pozemkový úřad ze zjištění, že nemovitosti,
které jsou předmětem řízení, přešly do vlastnictví státu podle
zák. č. 143/1947 Sb. z vlastnictví dr. A. S. Podle názoru
pozemkového úřadu došlo k přechodu vlastnického práva ze zákona
dnem účinnosti zák. č. 143/1947 Sb., tj. dnem 13. 8. 1947,
přičemž k takové změně vlastnictví nebyla nutná intabulace.
K výhradám týkajícím se platnosti zák. č. 143/1947 Sb. pozemkový
úřad uvedl, že mu nepřísluší posuzovat platnost či neplatnost
zákonů. Protože k přechodu předmětného majetku na stát došlo
v daném případě mimo dobu stanovenou zák. č. 229/1991 Sb., tj.
mimo dobu od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990, vyloučil pozemkový úřad
možnost aplikace zák. č. 229/1991 Sb. na daný případ a uvedl, že
předmětné nemovitosti nelze vrátit ani postupem podle zák. č.
243/1992 Sb., který se vztahuje jen na případy pozbytí majetku
podle dekretů prezidenta č. 12/1945 Sb. a č. 108/1945 Sb. Protože
nebyly splněny podmínky stanovené zák. č. 229/1991 Sb. a zák. č.
243/1992 Sb., dovodil pozemkový úřad, že předmětné nemovitosti
nelze vydat podle žádného z obou restitučních zákonů, a proto
považoval za nadbytečné posuzovat, zda jsou u navrhovatelky
splněny i ostatní zákonné podmínky, týkající se jejího postavení
jako oprávněné osoby.
Ústavní soud dále zjistil, že proti citovanému rozhodnutí
pozemkového úřadu podala navrhovatelka opravný prostředek, o němž
rozhodoval Městský soud v Praze. Jádrem podaného opravného
prostředku byl nesouhlas navrhovatelky s právním názorem
pozemkového úřadu na způsob odnětí předmětného majetku státem.
Podle názoru navrhovatelky vlastnictví k předmětným nemovitostem
nepřešlo na stát účinností zák. č. 143/1947 Sb., ale až zápisem
do pozemkových knih na základě knihovního návrhu Zemského
národního výboru v Praze ze dne 7. 7. 1948. Tento svůj názor
navrhovatelka v podaném opravném prostředku podrobně rozebrala
a odůvodnila. Navrhovatelka požadovala, aby Městský soud v Praze
zrušil napadené rozhodnutí a současně, aby tento orgán využil
svého práva podle zák. č. 182/1993 Sb. a předložil Ústavnímu
soudu návrh na zrušení zák. č. 143/1947 Sb. Městský soud v Praze
na základě podaného opravného prostředku přezkoumal napadené
rozhodnutí, jakož i řízení, které předcházelo jeho vydání, podle
§250l občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") a podle §9
odst. 6 zák. č. 229/1991 Sb. a dospěl k závěru, že opravný
prostředek není důvodný. Při přezkoumávání zákonnosti napadnutého
rozhodnutí pozemkového úřadu považoval městský soud za
rozhodující posouzení otázky, zda jsou či nejsou splněny podmínky
stanovené v zákonech upravujících restituci zemědělského majetku,
tj. v zák. č. 229/1991 Sb. a v zák. č. 243/1992 Sb. Soud
konstatoval, že v zák. č. 229/1991 Sb. je přesně vymezeno období,
na které se tento zákon vztahuje, a to dobou od 25. února 1948 do
1. ledna 1990. Na základě §7 odst. 2 zák. č. 229/1991 Sb. byl
vydán zák. č. 243/1992 Sb., který sice zasáhl i do období
předcházejícího, ale vztahoval se jen na pozbytí majetku za
podmínek výslovně uvedených v §2 tohoto zákona, tj. jen na
majetek, kterého vlastník pozbyl podle dekretu prezidenta č.
12/1945 Sb. nebo č. 108/1945 Sb. Výpočet důvodů pro vydání,
uvedený v §2 zák. č. 243/1992 Sb. je taxativní a nemůže být
rozšířen na jiné případy. Důvody pro vydání nemovitostí podle §6 odst. 1 zák. č. 229/1991 Sb. jsou rovněž vypočteny taxativně
a použitelnost cit. zákona je vázána na skutečnost, že došlo
k přechodu vlastnictví v rozhodném období, tj. po 25. únoru
1948. Městský soud v Praze konstatoval dále, že ve věci je
nesporné, že předmětný majetek přešel do vlastnictví státu podle
zákona č. 143/1947 Sb. Soud považoval za nepochybné, že majetek,
na který zák. č. 143/1947 Sb. dopadal, a tím byly i nemovitosti,
které jsou předmětem řízení, přecházel na zemi Českou ze zákona,
tj. účinností zákona, tedy dnem 13. 8. 1947. Stalo se tak tedy
před rozhodným obdobím, tj. před 25. únorem 1948. Soud dále
konstatoval, že se neztotožnil s námitkou navrhovatelky, že
vlastnictví přecházelo v tomto případě až zápisem do pozemkové
knihy na základě intabulačního principu. Tento svůj závěr
odůvodnil Městský soud v Praze tím, že intabulace byla podle §431 obecného zákoníku občanského z roku 1811 (dále jen "o.z.o.")
nutná k převodu vlastnictví nemovitých věcí. Podle §1 odst. 1
zák. č. 143/1947 Sb. však nedocházelo k převodu vlastnictví, ale
k jeho přechodu na zemi Českou, tedy způsobem odlišným od toho,
který uvádí §431 o.z.o. V ustanovení §425 o.z.o je stanoveno,
že pouhý právní důvod neposkytuje ještě vlastnictví a že
vlastnictví a všechna věcná práva lze, mimo případy, které zákon
stanoví, nabýti jen právním odevzdáním a převzetím. Jinými slovy,
právním odevzdáním a převzetím nemovitostí, tedy zápisem do
pozemkových knih (intabulace), který měl konstitutivní charakter,
se nabývalo vlastnictví jen tehdy, pokud zákon nestanovil jinak.
Jinými případy, které zákon stanovil, byly přechody majetku podle
některých předpisů vydaných po květnu 1945, které znamenaly
průlom do principu konstitutivnosti zápisů do pozemkových knih.
Podle těchto předpisů k přechodu vlastnictví docházelo ze zákona
nebo v důsledku autoritativního výroku správního orgánu nebo
soudu. K takovému přechodu vlastnictví se nevyžadovalo zapsání
listiny v pozemkové knize ani hmotné odevzdání nemovitosti.
Záleželo také na příslušném konkrétním předpisu, jakým způsobem
stanovil okamžik přechodu vlastnictví. V daném případě byl právní
stav ohledně předmětného majetku rodu S. nastolen zákonem,
nikoliv aktem soukromoprávní povahy, takže nelze hovořit
o převodu vlastnického práva. Zák. č. 143/1947 Sb. byl speciálním
konfiskačním předpisem, dopadajícím výlučně na majetek hlubocké
větve rodu S., tzv. primogenitury H. V., je tedy třeba při
kvalifikaci způsobu odnětí majetku vycházet přímo ze znění tohoto
zákona. Přechod vlastnictví je zde výslovně zmíněn v ust. §1
odst. 1 cit. zák. tak, aniž by bylo řečeno, že se tak děje
vkladem vlastnického práva do pozemkových knih. Pokud se
navrhovatelka dovolávala ust. §4 cit. zákona, pak soud poukázal
na to, že toto ustanovení upravuje jen způsob provedení
knihovního zápisu vkladem vlastnického práva pro zemi Českou,
nelze z něj však dovodit konstitutivní účinky pro právní stav
tímto zákonem založený. Městský soud v Praze dále v odůvodnění
svého rozhodnutí uvedl, že protože došlo k přechodu majetku na
stát dnem 13. 8. 1947 na základě zákona č. 143/1947 Sb., nelze
nemovitosti vydat podle žádného z obou restitučních zákonů
vztahujících se k restituci zemědělského majetku. Použití zák. č.
229/1991 Sb. je vyloučeno proto, že tento přechod vlastnictví
nespadá do rozhodného období, ale došlo k němu před 25. 2. 1948.
Použití zák. č. 243/1992 Sb. je pak vyloučeno proto, že tento
zákon, ač se vztahuje na pozbytí majetku před 25. 2. 1948, netýká
se jiného majetku než toho, kterého vlastník pozbyl podle dekretů
prezidenta č. 12/1945 Sb. nebo č. 108/1945 Sb. a nelze jej proto
rozšiřovat na majetek odňatý podle zák. č. 143/1947 Sb. Na
základě výše uvedených, stručně charakterizovaných skutečností,
dospěl Městský soud v Praze k závěru, že rozhodnutí pozemkového
úřadu je věcně správné. Městský soud v Praze ve věci jednal bez
nařízení ústního jednání, protože v dané věci správní orgán
vycházel ze správně zjištěného stavu věci, jednalo se jen
o právní otázku restitučního titulu k vydání majetku. Soud ve
věci jednal bez ústního jednání proto, že tato právní otázka byla
již několikrát řešena se stejnými právními závěry i v jiných
rozhodnutích tohoto soudu a že k ní zaujal shodné stanovisko
i Ústavní soud v nálezu, sp. zn. IV. ÚS 129/94. Vzhledem ke všem
těmto skutečnostem rozhodl Městský soud v Praze tak, že
rozsudkem, čj. 28 Ca 380/96-17, ze dne 26. 3. 1997, potvrdil
napadené rozhodnutí pozemkového úřadu.
Proti výše uvedenému rozsudku Městského soudu v Praze podala
navrhovatelka ústavní stížnost. Podle jejího názoru tímto
rozhodnutí, zejména ústavně nekonformním výkladem účinků zákona
č. 143/1947 Sb. bylo porušeno její právo na spravedlivý proces
podle čl. 36 Listiny, čl. 6 Úmluvy a čl. 14 Paktu, její právo
vlastnit majetek podle čl. 11 Listiny a čl. 1 Dodatkového
protokolu a její právo na rovné postavení a nediskriminování
podle čl. 1 a čl. 3 Listiny, čl. 26 Paktu a čl. 14 Úmluvy.
Porušení práva na spravedlivý proces spatřuje navrhovatelka
v tom, že Městský soud v Praze při posuzování okamžiku časového
přechodu vlastnického práva podle zák. č. 143/1947 Sb. dal
přednost výkladu, který je v rozporu s ústavně garantovanými
lidskými právy. Dále porušení tohoto práva spatřuje v tom, že
soud rozhodl ve věci bez ústního jednání podle §250f o.s.ř.,
ačkoliv se nejednalo o jednoduchý případ. Porušení vlastnického
práva spatřovala navrhovatelka v tom, že soud jako jediný
argument pro odmítnutí jejích nároků uvedl, že k přechodu
vlastnictví došlo účinností zák. č. 143/1947 Sb. Navrhovatelka se
domnívala, že předložila dostatek argumentů pro závěr, že
k přechodu vlastnictví podle cit. zákona docházelo teprve
okamžikem vkladu vlastnického práva do příslušné evidence.
I v případě, že by argumenty předložené navrhovatelkou nevedly
k jednoznačnému názoru, pokud jde o určení časového okamžiku
přechodu vlastnického práva, je tato otázka přinejmenším sporná,
a v tom případě bylo, podle názoru navrhovatelky, povinností
soudu dát přednost výkladu, který lépe odpovídá představám
o obecné spravedlnosti a ústavně zaručenému právu vlastnit
majetek a právu nebýt diskriminován. Pokud tak soud nepostupoval,
porušil její ústavně chráněné právo. Navrhovatelka se domáhala
odstranění křivd, které byly způsobeny její rodině naprosto
ojedinělým zákonem č. 143/1947 Sb., který zabavil veškerý majetek
této rodiny bez nároku na jakoukoliv náhradu. Zároveň jsou
v současné době napravovány v ČR křivdy způsobené daleko
mírnějším zákonem č. 142/1947 Sb. Vzhledem k tomu, že oba zákony
byly přijaty ve stejné době a jejich právní konstrukce je
obdobná, přičemž za okamžik přechodu vlastnického práva podle
zák. č. 142/1947 Sb. se považuje okamžik zápisu do příslušné
evidence, je při výkladu okamžiku přechodu vlastnického práva
podle zák. č. 143/1947 Sb. používaném dosavadní soudní praxí
navrhovatelka neodůvodněně diskriminována vůči osobám, jejichž
majetek byl zabrán podle zák. č. 142/1947 Sb. Takovéto
diskriminující rozlišení se neopírá o "objektivní a rozumné"
důvody rozlišování mezi obětmi křivd a je tak porušením
garantovaných práv na rovné zacházení. Uvedeným rozdílným
přístupem je navrhovatelka také diskriminována ve srovnání
s osobami, jejichž majetek byl zabrán na základě zákona č.
142/1947 Sb., resp. konfiskován na základě dekretu prezidenta č.
12/1945 Sb. a č. 108/1945 Sb. Vzhledem k výše uvedeným
skutečnostem navrhovatelka žádala, aby Ústavní soud nálezem
zrušil napadený rozsudek Městského soudu v Praze. Současně
navrhovatelka ve smyslu §74 zák. č. 182/1993 Sb. podala návrh na
zrušení zák. č. 143/1947 Sb. pro jeho rozpor s čl. 1, 3 a 11
Listiny, čl. 26 Paktu, čl. 14 Úmluvy a čl. 1 Dodatkového
protokolu. Posouzení otázky platnosti tohoto zákona má zásadní
vliv na oprávněnost restitučních nároků navrhovatelky. Pro
případ, že by se Ústavní soud neztotožnil s názorem
navrhovatelky, že k přechodu vlastnictví podle zák. č. 143/1947
Sb. nemohlo dojít, resp. že okamžik přechodu vlastnictví
v důsledku zák. č. 143/1947 Sb. nastával až intabulcí, žádala
navrhovatelka zrušení §4 odst. 1 zák. č. 229/1991 Sb. část věty
in fine: "od 25. února 1948" pro rozpor tohoto ustanovení s čl.
1 a čl. 3 Listiny a čl. 26 Paktu. Výše uvedeným ustanovením je
navrhovatelka neodůvodněně diskriminována vůči osobám, jimž byl
zabrán majetek na základě zákona č. 142/1947 Sb., a vůči osobám,
jejichž majetek byl konfiskován na základě dekretu prezidenta č.
12/1945 Sb. a č. 108/1945 Sb. Ústavnímu soudu přísluší
přezkoumávat, zda zákonodárce při stanovení podmínek, které
zakládají nároky na zmírnění křivd, nepřekročil rámec daný mu
Ústavou a mezinárodními závazky ČR, tj. zda nebyly zvoleny takové
podmínky, které zakládají nerovné postavení a diskriminaci
určitých osob. V daném případě má výběr dne 25. 2. 1948 jako
rozhodného dne pro uplatňování nároků vůči navrhovatelce
diskriminující účinky a z tohoto pohledu přísluší Ústavnímu
soudu, aby tuto diskriminující podmínku zrušil.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal
vyjádření Městského soudu v Praze jako účastníka řízení. Z jeho
vyjádření vyplývá, že nepovažuje ústavní stížnost za důvodnou,
protože namítá skutečnosti, z nichž nelze dovodit porušení
základních práv zaručených Ústavou a Listinou. Městský soud
uvedl, že se zabýval všemi argumenty navrhovatelky postupně tak,
jak byly rozšiřovány a uplatňovány v jednotlivých podaných
opravných prostředcích a ve svých rozsudcích se s nimi ze všech
právních hledisek dostatečně a podrobně vypořádal. Ve vyjádření
dále uvedl, že při posuzování této otázky vycházel i ze
stanoviska, které vyslovil Ústavní soud ve svém nálezu, sp. zn.
IV ÚS 129/94. Ve vztahu k námitkám obsaženým v ústavní stížnosti
proto Městský soud v Praze ve svém vyjádření odkázal na
odůvodnění napadeného rozsudku. K věci dále uvedl, že
navrhovatelka nepatřičně poukazuje na porušení ústavního principu
rovnoprávnosti občanů, kterého se dovolává v čl. III stížnosti
s odkazem na čl. XII stížnosti, v němž porušení tohoto principu
dovozuje z porušení práva vlastnit majetek, přičemž podle jejího
názoru toto právo zahrnuje i právo na restituci majetku
odebraného bez náhrady. K tomu soud uvedl, že účelem restitučních
zákonů není napravit křivdy, k nimž došlo vůči všem původním
vlastníkům, kterým byl majetek kdykoliv v minulosti a jakýmkoliv
způsobem odňat. Restituční nároky nenáležejí mezi základní lidská
práva a je na vůli státu, aby v přijatých zákonech stanovil,
v jakém rozsahu a za jakých podmínek přizná právo na restituci
v minulosti odňatého majetku. Městský soud v Praze se vyjádřil
i k tvrzení navrhovatelky o porušení jejího práva na spravedlivý
proces. Městský soud ve vyjádření uvedl, že podle jeho názoru
byly naplněny podmínky použitelnosti §250f o.s.ř. (ve znění
platném do 30. 4. 1997), protože v řízení se jednalo výlučně
o posouzení právní otázky a vzhledem k tomu, že tato otázka byla
pravomocně vyřešena již v jiných rozhodnutích téhož soudu s tím,
že ji shodně řešil i Ústavní soud, posoudil Městský soud v Praze
projednávanou věc jako věc jednoduchou. Městský soud v Praze
závěrem svého vyjádření uvedl, že jeho rozsudkem nebyla porušena
základní práva navrhovatelky způsobem, který navrhovatelka uvedla
v podané ústavní stížnosti, a proto navrhl, aby Ústavní soud
ústavní stížnost zamítl.
Ústavní soud již mnohokrát ve svých rozhodnutích
konstatoval, že není součástí obecné soudní soustavy a nepřísluší
mu právo dozoru nad rozhodovací činností obecných soudů. Do
rozhodovací činnosti obecných soudů je Ústavní soud oprávněn
zasáhnout pouze tehdy, byly-li pravomocným rozhodnutím těchto
orgánů porušeny základní práva a svobody chráněné ústavním
zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR.
Vzhledem k tomu, že navrhovatelka se dovolávala ochrany svých
ústavně garantovaných základních práv, přezkoumal Ústavní soud
napadené rozhodnutí i řízení mu předcházející.
Navrhovatelka spatřovala porušení práva na spravedlivý
proces především v nesprávném posouzení okamžiku časového
přechodu vlastnického práva podle zák. č. 43/1947 Sb., když
Městský soud v Praze dal přednost výkladu, který je v rozporu
s ústavně garantovanými lidskými právy. Ústavní soud se plně
ztotožnil se závěry Městského soudu v Praze a stejně jako
v usnesení ÚS, sp. zn. IV. ÚS 129/94, ze dne 9. 3. 1995,
konstatoval, že na základě zák. č. 143/1947 Sb. došlo ke změně
v osobě vlastníka majetku, na který se tento zákon vztahoval,
nezávisle na vůli dosavadního vlastníka, a proto je třeba
považovat ze správný závěr soudu o tom, že se jednalo o přechod
vlastnického práva, nikoliv o jeho převod, který by předpokládal
shodný projev vůle převodce a nabyvatele. Intabulace ve smyslu
§431 o.z.o. bylo k nabytí vlastnického práva k nemovitostem
třeba jen u převodu nemovitostí. Lze tedy přisvědčit závěru
Městského soudu v Praze, že vlastnického práva k nemovitostem
bylo možno za platnosti o.z.o. nabýt i bez knihovního zápisu.
Zápis vkladu vlastnického práva k nemovitostem v případě zák. č.
143/1947 Sb. měl pouze deklaratorní charakter. K přechodu
vlastnického práva k majetku, který je předmětem sporu, a zároveň
také k jeho ztrátě původním vlastníkem, která musela nutně nastat
za týchž podmínek a k témuž okamžiku, došlo i podle názoru
Ústavního soudu ex lege účinností zák. č. 143/1947 Sb. dnem 13.
8. 1947, tedy před "rozhodným obdobím" podle zák. č. 229/1991
Sb., a proto aplikace uvedeného zákona v daném případě nepřipadá
v úvahu.
K tvrzení navrhovatelky, že časovou hranicí restitucí
určenou zák. č. 229/1991 Sb. na 25. února 1948 byla
diskriminována ve srovnání s osobami, jejichž majetek byl zabrán
na základě zák. č. 142/1947 Sb., resp. konfiskován na základě
dekretů prezidenta republiky č. 12 a č. 108 z roku 1945 Sb.,
poukazuje Ústavní soud především na nález Ústavního soudu, sp.
zn. Pl. ÚS 45/97, ze dne 25. 3. 1998, v němž se uvádí, že zákon
č. 243/1992 Sb. je nutno chápat jen jako výjimku související se
specifikem zmíněných dekretů prezidenta republiky, jakož
i s úpravou podmínek nabývání a pozbývání státního občanství,
tedy předpis reagující na zvláštní situaci osob, kterým bylo
v padesátých letech navráceno československé státní občanství,
jejichž majetkové nároky však, vzhledem k politickým změnám,
které v mezidobí nastaly, již nikdo neřešil. Pokud jde o namítaný
zák. č. 142/1947 Sb. přisvědčil Ústavní soud názoru Městského
soudu v Praze v tom, že předmětný případ nelze srovnávat se
situací podle zák. č. 142/1947 Sb., protože podle tohoto zákona
přecházelo vlastnické právo k zemědělskému majetku na stát na
základě jiných právních skutečností než ze zákona, a proto
i právní účinky obou zákonů jsou různé. Současně je třeba
připomenout, že ani zařazení tohoto zákona mezi restituční tituly
zák. č. 229/1991 Sb. neumožňuje restituovat majetek, k jehož
odnětí sice došlo postupem podle něho, avšak před rozhodným
obdobím.
Navrhovatelka dále namítala, že k porušení práva na
spravedlivý proces došlo i tím, že Městský soud v Praze rozhodl
ve věci bez ústního jednání podle §250f o.s.ř. ve znění platném
v době rozhodování, ačkoliv se nejednalo o jednoduchý případ,
a neumožnil jí uplatnit v řízení před soudem všechna svá tvrzení
a z nich podle ní plynoucí závěry. I když se, jak je výše
uvedeno, Ústavní soud ztotožňuje s právními závěry Městského
soudu v Praze, které se týkají otázky okamžiku ztráty
vlastnického práva dr. A. S. ve vztahu k majetku, jehož se měl
zákon č. 143/1947 Sb. týkat, nelze pominout, že navrhovatelka
v ústavní stížnosti tvrdí, že veškerý majetek h. větve S. byl
konfiskován již podle dekretů prezidenta republiky č. 12 a č.
108 z roku 1945 Sb., a to ještě před účinností zákona č.
143/1947 Sb., a nabízí k tomuto svému tvrzení důkazy., z nichž
některé byly obsaženy ve spise pozemkového úřadu. Tato svá
tvrzení sice navrhovatelka zdůraznila teprve v řízení před
Ústavním soudem, nicméně na zákon č. 243/1992 Sb. se odvolávala
již v průběhu předcházejícího řízení. Městský soud v Praze však
postupem podle §250f o.s.ř. neumožnil navrhovatelce předložit
soudu všechna svá tvrzení a důkazy, o nichž tato tvrzení opírá,
čímž byly porušeny principy spravedlivého procesu, zaručované čl.
38 odst. 2 Listiny. Vzhledem k tomu, že napadený rozsudek se ani
skutkově ani právně nezabýval tvrzeními navrhovatelky, týkajícími
se konfiskace majetku podle dekretu prezidenta republiky č. 12
a č. 108 z roku 1945 Sb. a uvedenými i v ústavní stížnosti,
nezbylo Ústavnímu soudu než tento rozsudek zrušit, když sám tato
tvrzení, aniž je předtím zhodnotil soud obecný, posuzovat nemohl.
Z uvedeného důvodu proto Ústavní rozhodl podle §82 odst. 1
a odst. 3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb. tak, jak je ve výroku
uvedeno.
Pokud jde o návrh na zrušení zákona č. 143/1947 Sb. dospěl
Ústavní soud ke stejnému závěru jako soudce zpravodaj ve věci,
sp. zn. Pl. ÚS 43/96, tj. že napadený zákon v žádném řízení,
které předcházelo podání ústavní stížnosti, přímo aplikován
nebyl. S odvoláním na důvody uvedené v usnesení, sp. zn. Pl. ÚS
43/96, ze dne 13. 5. 1997, proto návrh podle §43 odst. 1 písm.
c) zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, odmítl
jako návrh podaný osobou zjevně neoprávněnou.
Pokud se jedná o návrh na zrušení části ustanovení §4 odst.
1 zák. č. 229/1991 Sb., a to v části vyjádřené slovy "od 25.
února 1948", Ústavní soud podle §43 odst. 1 písm. e) zák. č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, tento návrh odmítl
jako návrh nepřípustný vzhledem k tomu, že podle §35 cit. zákona
se týká věci, o níž již Ústavní soud rozhodl nálezem, sp. zn. Pl.
ÚS 45/97, ze dne 25. března 1998.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 25. června 1998