ECLI:CZ:US:2000:3.US.463.2000
sp. zn. III. ÚS 463/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl bez jednání dne 30. 11. 2000 v senátě o ústavní stížnosti navrhovatele P. B., směřující proti usnesení Městského soudu v Praze, sp. zn. 9 To 173/2000, ze dne 4. 5. 2000 a proti rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 9, sp. zn. 1 T 1/2000, ze dne 16. 2. 2000, za vedlejší účasti Městského státního zastupitelství v Praze, takto:
Usnesení Městského soudu v Praze, č.j. 9 To 173/2000-38, ze
dne 4. 5. 2000 a rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 9, č.j. 1
T 1/2000-24, ze dne 10. 2. 2000, se zrušují.
Odůvodnění:
Návrhem na zahájení řízení před Ústavním soudem ze dne 1. 8.
2000 se navrhovatel domáhá zrušení usnesení Městského soudu
v Praze, sp. zn. 9 To 173/2000, ze dne 4. 5. 2000, jakož
i předcházejícímu rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 9, sp. zn.
1 T 1/2000, ze dne 16. 2. 2000. Má za to, že postupem uvedených
soudů došlo nejen k porušení trestního řádu, ale i k jednání
protiústavnímu, a to zasažením čl. 38 odst. 2, event. 1 a čl. 40
odst. 3 Listiny základních práv a svobod (dále Listina).
Ze spisu Obvodního soudu pro Prahu 9, sp. zn. 1 T 1/2000
Ústavní soud zjistil, že navrhovatel byl odsouzen shora citovaným
rozsudkem pro trestný čin neplnění odvodní povinnosti dle §267
odst. 1 trestního zákona (dále tr. zák.) tím, že ve dnech 1. 4.
1998, 26. 10. 1998, 6. 4. 1999 a 11. 11. 1999 se nedostavil
k odvodnímu řízení v úmyslu splnění odvodní povinnosti oddálit.
V dané věci byla Obvodním státním zastupitelstvím pro Prahu 9 na
navrhovatele podána obžaloba, která byla formulována pro dva
trestné činy (oba dle §267 odst. 1 tr. zák.), které skutkově
spočívaly v tom, že ač informován, nedostavil se na vyzvání
k odvodu poprvé dne 1. 4. 1998 a podruhé dne 26. 10. 1998.
Obvinění pro uvedenou trestnou činnost bylo navrhovateli sděleno
dne 26. 11. 1999. V průběhu jednání navrhovatel uváděl, že se
k odvodům dostavoval a jednal s pracovnicí příslušné Územní
vojenské správy E. E., která jej vždy poslala domů s tím, že
o dalším řízení bude vyrozuměn. Uvedenou svědkyní však byla jeho
výpověď vyvrácena, když ta uvedla, že navrhovatel se na výzvu
k odvodu nedostavil ani ve dnech 6. 4. 1999 a 9. 11. 1999.
Vycházeje z těchto skutečností soud I. stupně dospěl k závěru, že
"jednání obžalovaného je ještě širší, než bylo popsáno
v obžalobě", a kvalifikoval je jako jediný trestný čin (dle §267
odst. 1 tr. zák.) sestávající ze čtyř jednání, kdy se ve dnech 1.
4. 1998. 26. 10. 1998, 6. 4. 1999 a 11. 11. 1999 nedostavoval
k odvodu. Blíže k tomuto postupu z hlediska úvah o pokračujícím
trestném činu nic dalšího neuvedl. V odvolání proti cit. rozsudku
navrhovatel poukázal na to, že pro dva skutky uvedené v rozsudku
(ze 6. 4. 1999 a 11. 11. 1999) mu nebylo sděleno obvinění, nemohl
se k nim tedy jako obviněný vyjadřovat a poukázal v této
souvislosti na to, že mezi jeho jednáními nebyla časová ani jiná
souvislost. Z hlediska viny poukazoval na svou snahu prokázat svůj
zdravotní stav, zejména však na to, že v rozhodné době studoval na
vysoké škole, takže s ohledem na tuto skutečnost výsledek
odvodního řízení nemohl mít vliv na jeho nástup vojenské základní
služby. Dodal, že i když mohl být aktivnější, přece jen se na
vojenskou správu několikrát dostavil a nelze tak dovodit jeho
úmysl se odvodu vyhýbat, když jej ani nenapadlo, že svým jednáním
by se trestného činu vůbec mohl dopustit.
Takto podané odvolání potom Městský soud v Praze dne 4. 5.
200 usnesením, č.j. 9 To 173/2000-36 podle §256 tr.ř. zamítl.
V odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že i on pokládá obhajobu
navrhovatele za vyvrácenou výpovědí svědkyně E. a přisvědčil
i tomu, že soud I. stupně posoudil jednání navrhovatele jako
jediný skutek, když všechna jeho (postupná) jednání je třeba
považovat za jeho součást a znovu bez toho, že by se blíže zabýval
charakteristikou tzv. pokračování v trestné činnosti. V dalším
souhlasil se závěry soudu I. stupně, a to jak v oblasti právní,
tak i skutkové s tím, že navrhovatel nebyl "poškozen", postup
soudu nevykázal podstatné vady a navrhovatel nebyl zkrácen na
svých právech na obhajobu.
V návrhu na zahájení řízení o ústavní stížnosti potom
navrhovatel uvedl především to, že byl obžalován pro dva
(samostatné) trestné činy neplnění odvodní povinnosti dle §267
odst. 1 tr. zák., kterých se měl dopustit ve dnech 1. 4. 1998
a 26. 10. 1998 (tedy šlo o dva skutky). Dále polemizuje
s výpovědi shora uvedené svědkyně a také s tím, že (s ohledem na
jeho studium na vysoké škole) nejednal úmyslně. Poukázal na to, že
soudy v konečném rozhodnutí jeho jednání posoudily jako skutek
jediný, který rozšířily (na rozdíl od obžaloby) o další dvě data
(6. 4. a 11. 11. 1999), kdy se k odvodu nedostavil. V této
souvislosti potom vznesl výhradu k takovému postupu spočívající
v tom, že pro uvedené poslední dva skutky mu nebylo sděleno
obvinění, a proto se k nim ani nemohl vyjádřit. Dodal také (bez
bližší argumentace), že se nemohl ani vyjádřit ke změně osoby
předsedy senátu. V důsledku uvedeného postupu obecných soudů má za
to, že jím byla zasažena jeho ústavně zaručená práva obsažená
v čl. 38 odst. 2 a čl. 40 odst. 3 Listiny.
Na vyžádání Ústavního soudu se k věci vyjádřili Městský soud
v Praze i Městské státní zastupitelství v Praze. Městský soud
uvedl, že argumenty uplatněné navrhovatelem v řízení před Ústavním
soudem již tento užil i v řízení před obecnými soudy, ty se jimi
zabývaly, a proto odkázal bez dalšího na obsah obou napadených
rozhodnutí. Městské státní zastupitelství upozornilo, že obvinění
navrhovateli bylo sděleno dne 26. 11. 1999, takto byl skutek
časově ohraničen, a proto navrhovatel nebyl krácen na svých
právech, pokud mu nebylo sděleno obvinění i pro další dílčí útoky
(ve dnech 6. 4. a 11. 11. 1999). Ustanovení trestního řádu nebyla
porušena ani při hodnocení shromážděných důkazů soudy. Důvody ke
zrušení napadených rozhodnutí (stejně jako Městský soud v Praze)
nevidí.
Dle ust. §44 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem
účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od něho očekávat
další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že oba účastníci, tedy
stěžovatel podáním svého právního zástupce ze dne 13. 11. 2000
a účastník řízení podáním ze dne 22. 11. 2000 vyjádřili svůj
souhlas s upuštěním od ústního jednání a také vzhledem k tomu, že
Ústavní soud má za to, že od jednání nelze očekávat další
objasnění věci, od ústního jednání v předmětné věci upustil.
Po zvážení shora uvedených skutečností, s poukazem na obsah
uvedeného spisového materiálu i argumentaci navrhovatele
a vyjádření Městského soudu v Praze i Městského státního
zastupitelství v Praze, dospěl Ústavní soud k závěru, že podaná
ústavní stížnost je důvodná. Z hlediska ústavněprávního, které
zakládá ingerenci Ústavního soudu do jurisdikční činnosti soudů
obecných, takto zjistil, že ty ve své rozhodovací činnosti
postupovaly v rozporu s obsahem hlavy páté Listiny. Jádrem
podaného návrhu jsou námitky vznesené vůči postupu obecných soudů,
které jednání navrhovatele (na rozdíl od obžaloby) kvalifikovaly
jako jeden trestný čin (pokračující), který sestává ze čtyř útoků.
Navrhovatel argumentuje tím, že pro dva z nich mu nebylo sděleno
obvinění a tedy na ně nereagoval v rámci své obhajoby, když tak
s ohledem na řečené ani učinit nemohl. Polemizuje dále s výpovědí
klíčové svědkyně a poukazuje také na své vysokoškolské studium
a v této souvislosti na neaktuálnost samotného výkonu vojenské
základní služby. Z hlediska takto uplatněné argumentace však
Ústavní soud konstatuje, že obvinění bylo navrhovateli sděleno dne
26. 11. 1999, tedy až poté, kdy jednotlivě uváděná dílčí jednání
navrhovatele měla být uskutečněna. Zároveň o nich bylo jednáno
přímo před soudy (hlavní líčení příp. veřejné zasedání), kterých
se navrhovatel účastnil, mohl se k nim vyjádřit či je vzít na
zřetel a reagovat na vzniklý stav; to také učinil, přičemž způsob
jeho reakce je nerozhodný. V tomto směru mu tedy Ústavní soud
nemohl dát za pravdu, stejně jako v jeho úvahách, že výkon vlastní
vojenské základní služby nebyl aktuální - toho se uvedené trestní
stíhání nedotýká a samotnou vojenskou službou se správně soudy ani
nezabývaly. Úvahy tohoto druhu se v naznačených souvislostech jeví
jako irelevantní. Konečně jeho námitku stran osoby předsedy senátu
nutno odmítnout, když výhrady v tomto směru v řízení před soudy
neměl a tuto námitky ani v ústavní stížnosti blíže nevysvětlil.
Obecným soudům ovšem lze vytknout jiná pochybení, kterých se
v projednávané věci zjevně dopustily. Ze spisového materiálu tak,
jak označen shora, jsou zřejmé skutečnosti, které lze označit za
takové, které navrhovatelova základní práva zaručená mu ust. čl.
90 Ústavy ČR i čl. 36 odst. 1 Listiny narušily. Především ze spisu
Obvodního soudu pro Prahu 9, sp. zn. 1 T 1/2000, nelze zjistit,
zda a jakým způsobem navrhovateli bylo doručováno předvolání
k odvodovému řízení na příslušnou vojenskou správu ve dnech 6. 4.
1999 a 9. 11. 1999. Navrhovatel přitom opakovaně tvrdil, že tato
předvolání neobdržel a z výpovědi svědkyně (pracovnice uvedené
vojenské správy) plyne, že minimálně předvolání na den 6. 4. 1999
nepřevzal. Touto zjevnou skutečností se soudy nezabývaly, a to ani
z hlediska případného doručení za použití tzv. fikce. Z uvedeného
spisového materiálu (znovu z výpovědi uvedené svědkyně) plyne, že
dnem na který byl předvolán k vojenské správě k odvodovému řízení
byl den 9. 11. 2000. Ve skutkové větě, stejně jako v odůvodnění
obou rozhodnutí je však ve zjevném rozporu se zjištěnou
skutečností uváděn den 11. 11. 1999, to však je datum kdy se
k vojenské správě skutečně dostavil, ač prokazatelně předvolán na
9. 11. 1999. V daném případě tak oba soudy v rozporu se
skutečnostmi zjištěnými i v řízení před nimi nesprávně označily
jedno z dílčích jednání navrhovatele, aspoň co se týče data, kdy
k takovému jednání mělo dojít (tedy otázky přesné identifikace
skutku či jednání, pro které byl navrhovatel trestně stíhán).
Konečně oba soudy dospěly k závěru, že v daném případě jde o jeden
jediný skutek sestávající z jednotlivých (z části nepřesně
označených) jednání navrhovatele. Kvalifikovaly tak jednání
navrhovatele jinak než bylo vymezeno v obžalobě, tento svůj postoj
však nijak neodůvodnily, zejména z hlediska legální definice
obsažené v §89 odst. 3 tr. zák., která pojednává o pokračování
v trestním řízení, a to i z hlediska tzv. blízké časové
souvislosti.
Ústavní soud opakovaně zdůrazňuje (tak i ve svém rozh. III. ÚS
464/99), že k hlavním zásadám trestního řízení patří zásada
volného hodnocení důkazů (§2 odst. 6 tr.ř.), jejíž respektování
musí obsahovat základní principy tohoto pojmu. Těmi jsou hodnocení
důkazů podle svého vnitřního přesvědčení, které musí být založeno
na pečlivém uvážení všech okolností případu, a to jednotlivě
i v jejich souhrnu. Tato zásada však není a nesmí být projevem
libovůle resp. svévole orgánů činných v trestním řízení. Jedním ze
základních principů trestního řízení je nutnost důkazní postup
pečlivě a úplně popsat a také logicky a přesvědčivě odůvodnit.
Uvedený požadavek zákonodárce vtělil do soustavy nároků kladených
na odůvodnění rozsudku (§125 tr.ř.) a stejně tak usnesení, které
pojednává o meritu věci (§134 tr.ř.). Je tedy nepřípustné, aby
odůvodnění rozhodnutí, která musí respektovat označená kritéria,
byla založena na zjevně nesprávně založených skutkových
zjištěních. Taková rozhodnutí (jejich odůvodnění či naopak absence
zdůvodnění tam kde rozhodné skutečnosti prostě odůvodněny být
musí) nesou stopy libovůle, a protože nejsou adhezní ke zcela
určitě zjištěnému skutkovému ději, jde o rozhodnutí, která
nerespektují trestní řád jako základní procesní trestněprávní
předpis. V konečném důsledku se takové rozhodnutí posouvá i do
polohy protiústavní, zejména z hlediska nároku člověka, který je
trestně stíhán na to, aby se mu dostalo spravedlivého posouzení
jeho věci. Spolehlivé zjištění skutkového stavu, právní závěry
z něj odpovědně a přiléhavě vyvozené, jakož i vyjádření těchto
skutečností v příslušných rozhodnutích a jejich odůvodnění, jsou
z naznačených hledisek spravedlivého procesu (posouzení věci)
nezbytnou nutností. Pokud se tak nestane nezbývá Ústavnímu soudu
vyslovit než, že k porušení základního práva na spravedlivý
proces, jak již označeno (čl. 90 Ústavy ČR, čl. 36 odst. 1
Listiny) v projednávané věci došlo.
Proto také Ústavnímu soudu nezbylo než obě napadená
rozhodnutí zrušit, a to s ohledem na ekonomiku řízení
i s poukazem na to, že k zásahu do navrhovatelových základních
práv došlo již v řízení před soudem I. stupně.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat.
V Brně dne 30. listopadu 2000