ECLI:CZ:US:2000:4.US.289.2000
sp. zn. IV. ÚS 289/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl, za souhlasu účastníků řízení s upuštěním od ústního jednání, v senátě o ústavní stížnosti F. O., proti usnesení Krajského soudu v Brně, sp. zn. 9 To 269/2000, ze dne 5. 4. 2000, a usnesení Okresního soudu v Hodoníně, čj. Nt 70/2000 - 4, ze dne 28. 2. 2000, za účasti Krajského soudu v Brně, jako účastníka řízení, takto:
Usnesení Krajského soudu v Brně, sp. zn. 9 To 269/2000, ze
dne 5. 4. 2000, a usnesení Okresního soudu v Hodoníně, čj. Nt
70/2000 - 4, ze dne 28. 2. 2000, se zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatel se svou včas podanou ústavní stížností domáhá
s odvoláním na porušení čl. 7, čl. 8, čl. 19 a čl. 23 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a dále na porušení
Všeobecné deklarace lidských práv (dále jen "Deklarace") zrušení
shora označených rozhodnutí obecných soudů.
Proti stěžovateli bylo zahájeno, jak plyne z připojeného
spisu, trestní stíhání pro trestný čin útoku na státní orgán podle
§154 odst. 2 t.z. sdělením obvinění, které stěžovatel převzal 2.
11. 1999. V souvislosti s vyšetřováním trestné činnosti vydal
vyšetřovatel usnesení, jímž nařídil k posouzení trestní
odpovědnosti vyšetření duševního stavu stěžovatele znalci
z odvětví psychiatrie. Stěžovatel podal proti tomuto usnesení
stížnost, která byla usnesením státní zástupkyně zamítnuta.
Stěžovatel se však k vyšetření nedostavoval a znalci proto navrhli
pozorování ve zdravotnickém ústavu podle ustanovení §116 odst.
2 t.ř. Na návrh Okresního státního zastupitelství v Hodoníně pak
Okresní soud v Hodoníně usnesením, čj. Nt 70/2000 - 4, ze dne 28.
2. 2000, nařídil pozorování stěžovatele v Psychiatrické léčebně
v Kroměříži s odůvodněním, že ho navrhli soudní znalci po
bezvýsledném předvolávání stěžovatele k vyšetření. Proti tomuto
usnesení podal stěžovatel stížnost, ve které uvedl, že ho znalci
mají možnost navštívit v místě jeho bydliště a vyslechnout
i sousedy a spoluobčany o jeho chování ve společnosti. Krajský
soud v Brně v rozhodnutí o stížnosti, sp. zn. 9 To 269/2000, ze
dne 5. 4. 2000, stížnost stěžovatele zamítl s odůvodněním, že
stěžovatel odmítá komunikovat se znalci i s orgány policie
a nerespektuje žádné pokyny orgánů činných v trestním řízení. Za
této situace považoval krajský soud nařízené pozorování
v psychiatrickém ústavu za jediný způsob jak zjistit, zdali je
stěžovatel trestně odpovědný.
Stěžovatel napadeným rozhodnutím obecných soudů vytýká, že je
jimi omezován na své osobní svobodě a tím jsou porušována jeho
základní práva zaručená mu v čl. 7, čl. 8, čl. 19 a čl. 23 Listiny
a Deklarací. Uvádí, že je obyčejný venkovský člověk, který část
svého života strávil v cizině a vrátil se domů, kde se ocitl bez
práce a je proti němu postupováno praktikami komunistického
režimu, kdy někteří pracovníci státních orgánů ho chtějí odstranit
tím, že ho chtějí dostat "na pozorování do blázince". Tam by ho
pak odstranili jako člověka nesmyslným nuceným podáváním
nesprávných léků, kde by skutečně pozbyl lidské a i osobní
důstojnosti. Stěžovatel proto navrhuje, aby Ústavní soud napadená
rozhodnutí zrušil. Na podporu své ústavní stížnosti pak stěžovatel
zaslal Ústavnímu soudu další sdělení ze dne 18. 7. 2000, 16. 8.
2000 a 31. 8. 2000, v posledním z těchto sdělení pak stěžovatel
navíc navrhuje zrušení ustanovení §34 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů, neboť toto ustanovení
o stejnopisech je podle jeho názoru nepotřebné a obsoletní a lze
ho jen zneužívat jako záminku k upírání ústavně zaručených práv.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud připojil spis
Okresního soudu v Hodoníně, sp. zn. Nt 70/2000, a vyžádal si
vyjádření Krajského soudu v Brně.
Krajský soud v Brně ve svém vyjádření konstatoval, že
rozhodnutí soudu o zkoumání duševního stavu stěžovatele
v podstatě vycházelo z nejistoty o jeho trestní odpovědnosti.
Postup okresního soudu byl vyvolán neochotou stěžovatele
spolupracovat s orgány činnými v trestní řízení, když samotné
zkoumání jeho duševního stavu je nepochybně krokem ve prospěch
stěžovatele, který může vést k zastavení trestního stíhání,
případně jeho zvýhodnění při rozhodování o vině a trestu.
Krajské státní zastupitelství se k obsahu ústavní stížnosti
nevyjádřilo.
Poté, co se Ústavní soud seznámil se spisovým materiálem,
dospěl při posuzování stěžovatelových námitek k závěru, že ústavní
stížnost je důvodná.
Osobní svoboda představuje jedno ze základních lidských práv
chráněných Listinou základních práv a svobod i mezinárodními
smlouvami o lidských právech. Podle čl. 8 odst. l Listiny je
osobní svoboda zaručena. Nikdo nesmí být zbaven svobody jinak, než
z důvodů a způsobem, který stanoví zákon (čl. 8 odst. 2 Listiny).
Jedním ze zákonných ustanovení, na základě kterého se omezení
osobní svobody připouští je i ustanovení §116 odst. 2 trestního
řádu, umožňující nařízení pozorování duševního stavu obviněného ve
zdravotnickém zařízení za účelem vyšetření jeho duševního stavu.
Nařízení pozorování ve zdravotnickém zařízení však právě proto, že
jím dochází k omezení jednoho z nejvýznamnějších základních práv
člověka, je třeba považovat za opatření výjimečné. K použití
tohoto ustanovení je proto třeba přistupovat pouze za přísného
dodržení všech jeho podmínek a tyto vykládat restriktivně, ostatně
v souladu s jednou ze zásad trestního řízení, která vychází
z obecné zásady stanovené čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv
a svobod, totiž zásadou přiměřenosti (zdrženlivosti), promítající
se do ustanovení §2 odst. 4 trestního řádu, a spočívající
v zásadě v takovém postupu orgánů činných v trestním řízení, který
zasahuje do základních práv a svobod jen pokud je to nezbytně
nutné. Také v návaznosti na judikaturu soudů, která vychází
z názoru, že v ustanovení §116 odst. 2 tr. řádu použitou vazbu
"nelze-li vyšetřit jinak" je třeba vykládat tak, že pozorování ve
zdravotnickém ústavu přichází v úvahu pouze tehdy, jestliže bez
něho nelze učinit spolehlivé diagnostické závěry o duševním stavu
(rozhodnutí uveřejněné pod č. 15 prvního ročníku - 1/98 Soudní
judikatury rozhodnutí soudů ČR z oblasti trestního práva)a zákon
zde tedy měl na mysli především problémy odborné, spojené
s náročností vyšetření duševního stavu, je tedy třeba před
nařízením pozorování ve zdravotnickém ústavu nezbytně trvat na
vyčerpání všech možností k vyšetření duševního stavu jiným
způsobem. Odmítání spolupráce s orgány činnými v trestním řízení
např. tím, že obviněný odepře dostavit se k vyšetření, je proto
třeba řešit za pomoci jiných prostředků trestního řádu.
S ohledem na to, co bylo shora uvedeno, pak v posuzovaném
případě z pohledu Ústavního soudu nebylo možno akceptovat důvody
obecných soudů v napadených rozhodnutích výslovně uvedené,
spočívající v podstatě na nedostatečné komunikaci stěžovatele se
znalci a orgány Policie ČR, případně nerespektování jejich pokynů,
a to také s přihlédnutím k tomu, že stěžovatel ve svém opravném
prostředku proti prvostupňovému rozhodnutí o nařízení pozorování,
poté, co mu byl ustanoven obhájce, jeho prostřednictvím dal
v podstatě najevo, že ambulantnímu vyšetření by byl přístupný.
Z uvedených důvodů proto Ústavní soud napadená rozhodnutí
obecných soudů zrušil §82 odst. 1, 3 písm. a) zákona č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů, a to přesto, že pozorování
stěžovatele v době od 8. 6. do 18. 7. 2000 ve zdravotnickém
zařízení již proběhlo. Ústavní soud sám tomu zabránit nemohl
proto, že k rozhodnutí o navrhovaném odkladu vykonatelnosti
napadených rozhodnutí považoval za nezbytné znát obsah soudního
spisu, který mu byl předložen okresním soudem sice bez průtahů,
nicméně poté, co nařízené pozorování v ústavu již proběhlo.
Pokud stěžovatel v doplnění svého podání navrhl zrušení
ustanovení §34 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, z důvodů nepotřebnosti, obsoletnosti a jeho
možného zneužití, tímto se Ústavní soud nemohl zabývat, vzhledem
k tomu, že tento návrh nebyl podán prostřednictvím zástupce spolu
s ústavní stížností, nehledě k tomu, že podle ustanovení §74
zákona o Ústavním soudu může být spolu s ústavní stížností podán
návrh na zrušení zákona nebo jiného právního předpisu, anebo
jejich jednotlivých ustanovení, jejichž uplatněním nastala
skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti, jestliže podle
tvrzení stěžovatele jsou v rozporu s ústavním zákonem nebo
mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy. Ve stěžovatelově případě
však skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti nenastala
v důsledku uplatnění ustanovení navrhovaného ke zrušení.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 27. listopadu 2000