infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-407-003,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 26.06.2001, sp. zn. I. ÚS 12/99 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 95/22 SbNU 317 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:1.US.12.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

O důsledcích chybějícího poučení, o možnosti podat návrh na zahájení řízení, o přezkoumání rozhodnutí zadavatele veřejné...

Právní věta Ústavní soud dovozuje (což zadavatel, Úřad ani Vrchní soud v Olomouci nezpochybnily), že zadavatel, který námitkám stěžovatelky svým dopisem ze dne 24. 9. 1997, č.j. 3540/97PRM, nevyhověl, byl podle ustanovení §56 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb. povinen poučit ji o možnosti podat do sedmi dnů návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u orgánu dohledu (tj. Úřadu). To se nestalo, a proto stěžovatelka podala návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u Úřadu až dne 22. 10. 1997. Za této situace Ústavní soud usuzuje, že důsledky nesplnění této povinnosti zadavatelem nemohly stěžovatelce bránit, aby se - v souladu s ustanovením čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny - stanoveným postupem svého práva u orgánu dohledu (Úřadu), případně dále u nezávislého a nestranného soudu domáhala. Ústavní soud se současně zabýval i posouzením důsledků toho, že v souladu s ustanovením §61 zákona č. 199/1994 Sb. se ustanovení správního řádu použijí na přezkoumání úkonů zadavatele (poznámka: až) u orgánu dohledu, není-li stanoveno citovaným zákonem jinak. V souzené věci to konkrétně znamená, že - v případě, když zadavatel nepoučil stěžovatelku o možnosti podat do sedmi dnů návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u orgánu dohledu - chybí k nápravě tohoto opomenutí, jež znamená porušení ustanovení §56 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb., prostředek obdobný tomu, který předpokládá v ustanovení §54 odst. 3 správní řád (zák č. 71/1967 Sb.). Podle tohoto ustanovení, pokud účastník řízení v důsledku nesprávného poučení nebo proto, že nebyl poučen vůbec, podal opravný prostředek po lhůtě, má se za to, že jej podal včas, jestliže tak učinil nejpozději do tří měsíců ode dne oznámení rozhodnutí. Ústavní soud usuzuje, že zajištění základního práva na soudní a jinou právní ochranu v souzené věci vyžaduje - jestliže přímá aplikace ustanovení §54 odst. 3 správního řádu není možná - uvážit možnost přiměřeného použití hlavních obecných zásad správního řízení; ty totiž nepředstavují pouhou právně nezávaznou deklaraci určitých procesních pravidel nezávisle na tom, zda je konkrétní správní řízení podřízeno správnímu řádu výlučně nebo subsidiárně, či zda se na ně správní řád nevztahuje. Mezi taková obecná pravidla správního řízení náleží - mezi jinými - povinnost správních orgánů postupovat v řízení v úzké součinnosti s účastníky řízení, jakož i jejich povinnost poskytovat fyzickým a právnickým osobám příležitost, aby mohly svá práva a zájmy účinně hájit. Fyzické a právnické osoby zcela nepochybně mají právo na příslušné poučení a současně případné nesprávné nebo dokonce chybějící poučení o opravném prostředku by nemělo vést k porušení jejich práva na soudní a jinou právní ochranu. Hlavní zásady správního řízení (které jsou v určité koncentrované podobě uvedeny v ustanovení §3 správního řádu) mají proto obecný význam (srov. také Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 4. vydání. Praha: C.H. Beck, 2001, str. 212 a násl.) a některé z nich vycházejí již přímo z ústavní úpravy veřejné správy a jejích vztahů k občanům. Zásady správního řízení mohou být i výsledkem zobecněné soudní a správní judikatury (cit. dílo, str. 212). Ústavní soud proto dovozuje, že za situace, kdy zadavatel stěžovatelku nepoučil o možnosti podat do sedmi dnů návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí u orgánu dohledu, neměl Úřad sám vykládat tento důsledek k tíži stěžovatelky, nýbrž naopak v její prospěch. Vrchní soud v Olomouci v řízení o správní žalobě proti rozhodnutí předsedy Úřadu o rozkladu proto neměl - v této specifické situaci - zastavit řízení, nýbrž byl povinen zajistit účinnou ochranu stěžovatelčina práva v řízení před Úřadem.

ECLI:CZ:US:2001:1.US.12.99
sp. zn. I. ÚS 12/99 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě, ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky H. P. proti usnesení Vrchního soudu v Olomouci ze dne 5. 11. 1998, č.j. 2 A 6/98-26, ve znění opravného usnesení ze dne 17. 11. 1998, č.j. 2 A 6/98-39, proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 23. 12. 1997, č.j. S 231/97/140 Oš, a proti rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze 20. 3. 1998, č.j. 3 R 1/98/Šm, takto: Usnesení Vrchního soudu v Olomouci ze dne 5. 11 1998, č.j. 2 A 6/98-26, ve znění opravného usnesení ze dne 17. 11. 1998, č.j. 2 A 6/98-39, rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 23. 12. 1997, č.j. S 231/97/140 Oš, a rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze 20. 3. 1998, č.j. 3 R 1/98/Šm, se zrušují. Odůvodnění: Hlavní město Praha jako zadavatel veřejné zakázky (dále jen "zadavatel") oznámením Magistrátu hlavního města Prahy, odboru životního prostředí, ze dne 4. 9. 1997, zn. OŽP-9841/ozn./V/97/St, sdělil stěžovatelce H. P. (dále jen "stěžovatelka"), že v souladu s §49 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 199/1994 Sb."), byla vybrána jako nejvhodnější pro realizaci zakázky "Údržba plochy I. kategorie - Vrch Vítkov" (dále jen "zakázka") nabídka firmy G., v.o.s., která byla vyhodnocena komisí pro posuzování a hodnocení nabídek jako nejlépe vyhovující zadaným kritériím této veřejné zakázky. Nabídka stěžovatelky se umístila na 2. místě. Proti tomuto oznámení podala stěžovatelka dne 12. 9. 1997 (s poukazem na §53 a násl. zákona č. 199/1994 Sb.) námitky, ve kterých upozornila na to, že citované oznámení (které jí bylo doručeno dne 8. 9. 1997), neobsahovalo poučení o námitkách, že na práce, které byly předmětem veřejné zakázky, již byla Městskou částí Praha 3 vyhlášena veřejná obchodní soutěž, jejíž vítězkou se podle sdělení ze dne 5. 6. 1996 stala stěžovatelka; následně s ní byla dne 28. 6. 1996 uzavřena smlouva o dílo podle §536 a násl. obch.z., na jejíž platnosti stěžovatelka trvá. Dále namítla, že cena předložená firmou G., v.o.s., je ve smyslu §36 zákona č. 199/1994 Sb. mimořádně nízká. Primátor hlavního města Prahy dopisem ze dne 24. 9. 1997, č.j. 3540/97PRM, stěžovatelce sdělil, že jí podané námitky ze dne 12. 9. 1997 jsou ve smyslu ustanovení §54 odst. 1 písm. a) zákona č. 199/1994 Sb. "nepřístupné", neboť ve smyslu citovaného zákona uchazeči nepřísluší zasahovat do práva zadavatele zadat veřejnou zakázku. Stěžovatelčino tvrzení, že zadavatel nemohl veřejnou zakázku zadat, považuje za právně nedůvodné, neboť vyhlašovatelem veřejné obchodní soutěže, jejímž vítězem se dne 5. 6. 1996 stala stěžovatelka, nebyl vlastník předmětných ploch, tj. hlavní město Praha, nýbrž městská část Praha 3. Zadavatel tedy jako vlastník - jehož právem ve smyslu ustanovení §123 o.z. je nakládání s majetkem včetně výlučného práva zadat veřejnou zakázku - zákon č. 199/1994 Sb. neporušil. Proto primátor hlavního města Prahy konstatoval, že ve smyslu ustanovení §56 zákona č. 199/1994 nelze zahájit řízení o přezkoumání námitek. Primátor hlavního města Prahy v dalším dopisu ze dne 8. 10. 1997, č.j.3540/97PRM, který měl v ostatním stejný obsah jako dopis ze dne 24. 9. 1997, stěžovatelce sdělil, že jí podané námitky ze dne 12. 9. 1997 jsou ve smyslu ustanovení §54 odst. 1 písm. a) zákona č. 199/1994 Sb. "nepřípustné". V dopise primátora hlavního města Prahy ze dne 4. 11. 1997, č.j. 3673/97 PRM, bylo mimo jiné uvedeno, že v dopise ze dne 24. 9. 1997 sice došlo k záměně slova "nepřípustné" za slovo "nepřístupné", avšak "tento fakt nemá vliv na mé stanovisko o nepřípustnosti Vašich námitek". Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") rozhodnutím ze dne 23. 12. 1997, č.j. S 231/97/140/OŠ, rozhodl, že se návrh stěžovatelky ze dne 22. 10. 1997 na přezkoumání rozhodnutí hlavního města Prahy o výběru nejvhodnější nabídky na uvedenou zakázku podle ustanovení §57 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb. odmítá. Úřad rozhodnutí odůvodnil především tím, že při "šetření případu zjistil, že uchazeč (poznámka: stěžovatelka) nepostupoval v souladu s ustanovením §57 odst. 2 zákona, protože (rozuměj: návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele) nebyl podán v sedmidenní lhůtě od doručení rozhodnutí zadavatele o námitkách". Úřad se dále zabýval otázkou, zda zadavatel při rozhodování o výběru nejvhodnější nabídky porušil zákon a konstatoval, že podle ustanovení §54 písm. a) zákona č. 199/1994 Sb. námitky nejsou přípustné proti způsobu zadání veřejné zakázky, takže zadavatel postupoval ve smyslu citovaného zákona. Pokud jde o stěžovatelčinu námitku týkající se mimořádně nízké nabídkové ceny, výše nabídkové ceny za 1 rok základní údržby a technického a materiálního vybavení společnosti G., v.o.s., Úřad uvedl, že zadavatel provedl výběr nejvhodnější nabídky v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 199/1994 Sb. a není proto důvod, aby Úřad zahájil správní řízení z vlastního podnětu ve smyslu §57 odst. 1 citovaného zákona. Předseda Úřadu rozhodnutím ze dne 20. 3. 1998, č.j. 3 R 1/98/Šm, potvrdil rozhodnutí Úřadu ze dne 23. 12. 1997, č.j. S 231/97/140/OŠ, a stěžovatelčin rozklad zamítl. V odůvodnění svého rozhodnutí předseda Úřadu vycházel především z toho, že "v řízení na úřadě o návrzích na přezkoumání úkonů zadavatelů veřejných zakázek se postupuje podle správního řádu". Jeho ustanovení "o lhůtách, včetně tříměsíční lhůty pro odvolání při chybném nebo neexistujícím poučení, platí až od zahájení řízení, t.j. od data přijetí návrhu na přezkoumání rozhodnutí od účastníka řízení (v tomto případě od 23. 10. 1997). Lhůty stanovené zákonem pro ty úkony zadavatele a uchazečů o veřejnou zakázku, které předcházejí uvedenému správnímu řízení, se však správním řádem neřídí. Podle své povahy jsou lhůtami hmotněprávními. Předseda Úřadu dále poukázal na to, že v daném případě sice není ve spisových podkladech doklad o doručení rozhodnutí zadavatele o námitkách, stěžovatelka však odpověděla dopisem, který zadavateli došel dne 7. 10. 1997 a nejpozději v tento den tedy byla s námitkami seznámena. Její návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatelem o námitkách byl doručen orgánu dohledu dne 23. 10. 1997, tedy po uplynutí sedmidenní lhůty stanovené v §57 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb. Na této situaci nic nemění ani druhé (opravné) rozhodnutí zadavatele o námitkách a druhý návrh na přezkoumání, který stěžovatelka doručila Úřadu až po zahájení řízení. Předseda Úřadu uvedl, že i v případě opožděného návrhu musel Úřad věcně posoudit, zda zadavatel neporušil zákon a zda nemělo být zahájeno řízení z vlastního podnětu. V této souvislosti konstatoval, že Úřad neshledal porušení zákona v postupu zadavatele při výběru nejvhodnější nabídky, neboť vítěz za nabízenou cenu zaručoval provedení všech prací podle zadání zakázky. Předseda Úřadu pro úplnost dodal, že pokud Úřad "vydal procesní rozhodnutí o odmítnutí návrhu, nemusel se věcnou stránkou případu vůbec zabývat, přičemž se vedle zdůvodnění tohoto odmítnutí mohl omezit jen na konstatování, že neshledal důvody pro zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele z vlastního podnětu". Vrchní soud v Olomouci usnesením ze dne 5. 11 1998, č.j. 2 A 6/98-26, ve znění opravného usnesení ze dne 17. 11. 1998, řízení o žalobě stěžovatelky o přezkoumání citovaného rozhodnutí předsedy Úřadu zastavil. Dále rozhodl, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení a že se žalobci vrací 50 % ze zaplaceného soudního poplatku 1.000,- Kč, tj. částka 500,- Kč. Vrchní soud v odůvodnění svého rozhodnutí poukázal především na to, že "přestože v tomto případě nepochybně jde o zásah do práv účastníků řízení, byť práv procesních, nelze je učinit předmětem přezkumu, neboť zákonodárce jmenovitě tato (a některá další) rozhodnutí z přezkumu vyloučil, a to tzv. inkompetenčním ustanovením (§248 o.s.ř.). Mezi takto z přezkumu vyloučená rozhodnutí patří i rozhodnutí procesní a tím rozhodnutí o odmítnutí návrhu bezpochyby je." Vrchní soud uvedl, že Úřad nerozhodl o hmotném právu či povinnosti stěžovatelky, neboť návrh (tak, jak byl podán) odmítl pro jeho opožděnost a nic na tom nemění to, že se fakticky zabýval i věcnou stránkou případu. Rozhodnutím Úřadu bylo rozhodnuto pouze o tom, že se návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách odmítá, "tudíž toliko o právu, aby žalovaný (poznámka: Úřad) určitým způsobem postupoval a vydal rozhodnutí o určitém obsahu. Tedy (rozhodnutí) o právu na řádné vedení procesu, a rozhodnutí o tomto právu pak není rozhodnutím ve věci samé (totiž o správnosti postupu zadavatele), ale jen o tom, že se návrh odmítá s důsledkem, že není dále v řízení pokračováno; o předmětu návrhu se věcně nerozhoduje". Vrchní soud uzavřel konstatováním, že k datu vydání rozhodnutí Úřadu, resp. k jeho právní moci, se nezměnila žádným způsobem výchozí pozice stěžovatelky, nebylo rozhodováno o jejím subjektivním hmotném oprávnění, nýbrž toliko o tom, že se orgán dohledu nebude návrhem nadále zabývat. Proti uvedenému usnesení Vrchního soudu v Olomouci podala stěžovatelka ústavní stížnost. V ní poukázala mimo jiné na to, že zadavatelovo oznámení o výběru nejvhodnější nabídky ze dne 4. 9. 1997, zn. OŽP-9841/ozn./V/97/St, neobsahovalo "poučení o opravném prostředku, které má být jeho součástí, což vyplývá z ustanovení §39 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb.". Stejně tak uvedla, že dopis primátora hlavního města Prahy ze dne 24. 9. 1997, č.j. 3540/97PRM, ani jeho "nové rozhodnutí" ze dne 8. 10. 1997, č.j.3540/97PRM, neobsahovala poučení o opravném prostředku, jak to vyplývá z ustanovení §56 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb. Stěžovatelka se v uvedené souvislosti - v návaznosti na rozhodnutí předsedy Úřadu ze dne 20. 3. 1998, č.j. 3 R 1/98/Šm, kterým potvrdil původní rozhodnutí Úřadu ze dne 23. 12. 1997, č.j. S 231/97/140/OŠ, s odůvodněním, že ustanovení správního řádu o tříměsíční lhůtě v případě chybného nebo neexistujícího poučení o opravném prostředku platí v řízeních o přezkoumávání úkonů zadavatelů veřejných zakázek až po přijetí návrhu na přezkoumání rozhodnutí - domnívá, že Úřad tímto výkladem prakticky vyloučil platnost ustanovení §54 odst. 3 správního řádu pro přezkoumávání rozhodnutí zadavatele veřejné zakázky. Pro účastníka veřejné soutěže to znamená, že mu zadavatel svým postupem může znemožnit účinnou ochranu jeho práv. Stěžovatelka na straně druhé zvažuje, zda v případě neuvedení poučení o opravném prostředku, je rozhodnutí o námitkách skutečným právním aktem, neboť toto poučení je podle ustanovení §56 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb. součástí rozhodnutí o námitkách. V návaznosti na tyto úvahy stěžovatelka uvádí, že rozhodnutím předsedy Úřadu nebyl odmítnut její návrh, ale bylo jím pouze potvrzeno rozhodnutí Úřadu ze dne 23. 12. 1997, č.j. S 231/97/140/OŠ, a byl jím zamítnut její rozklad. Nejedná se tedy o procesní rozhodnutí ve smyslu §248 odst. 2 písm. e) o.s.ř. a Vrchní soud v Olomouci se prý proto měl správní žalobou zabývat. Postupem Vrchního soudu v Olomouci a postupem Úřadu bylo proto stěžovatelce znemožněno, aby se domáhala svého práva ve smyslu čl. 90 Ústavy ČR a čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listiny"). Uvedená práva byla dle názoru stěžovatelky porušena také postupem primátora hlavního města Prahy. Z těchto důvodů stěžovatelka navrhuje, aby bylo zrušeno usnesení Vrchního soudu v Olomouci ze dne 5. 11 1998, č.j. 2 A 6/98-26, ve znění opravného usnesení ze dne 17. 11. 1998, rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 23. 12. 1997, č.j. S 231/97/140 Oš, a rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze 20. 3. 1998, č.j. 3 R 1/98/Šm. Pokud Ústavní soud shledá, že úkony primátora hlavního města Prahy ze dne 24. 9. 1997, č.j. 3540/97/PRM, ze dne 8. 10. 1997, č.j. 3540/97/PRM, a ze dne 4. 11. 1997, č.j. 3673/97/PRM, jsou správními rozhodnutími, navrhuje stěžovatelka rovněž jejich zrušení. Ústavní soud dovodil, že včas podaná ústavní stížnost splňuje všechny zákonné náležitosti a že proto nic nebrání projednání a rozhodnutí ve věci samé. K ústavní stížnosti se vyjádřili účastník řízení - Vrchní soud v Olomouci, dále Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a vedlejší účastník - Magistrát hlavního města Prahy. Vrchní soud v Olomouci ve svém vyjádření uvedl, že neporušil ani čl. 90 Ústavy ČR ani čl. 36 Listiny. Čl. 90 povolává soudy k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům, avšak způsob této ochrany stanoví zákon, zejména v procesních předpisech (v daném případě v o.s.ř.). Čl. 36 odst. 2 Listiny poukazuje sice především na princip všeobecné soudní přezkoumatelnosti správních rozhodnutí, současně však deleguje zákon, aby z této přezkoumatelnosti soudem připustil výjimky; jako jednu z nich uvádí procesní rozhodnutí podle ustanovení §248 odst. 2 písm. e) o.s.ř. Soud proto postupoval v souladu s ustanovením §250d odst. 3 o.s.ř. a řízení zastavil, neboť v souzené věci Úřad nijak nezasáhl do práv a povinností stěžovatelky, když vydal v prvním i ve druhém stupni toliko rozhodnutí procesní povahy, které je ze soudního přezkumu vyloučeno. Dále soud odkázal na odůvodnění napadeného usnesení. Vrchní soud dále poukázal na uvedenou objektivní lhůtu čtyř let v §57 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb., po kterou "je předvídána činnost Úřadu všude tam, kde došlo k porušení zákona". Podle názoru Vrchního soudu v Olomouci je tak zajištěno, aby se Úřad v této lhůtě zabýval každým rozhodnutím zadavatele, které porušilo zákon, a to i v případě neposkytnutí poučení podle §56 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb. Vrchní soud proto konstatoval, že zastavením řízení neodňal stěžovatelce právo, aby bylo rozhodnutí zadavatele napraveno, pokud by došlo k porušení zákona v objektivní rovině, neboť povinnost orgánu dohledu (Úřadu) zahájit v takovém případě řízení z vlastního podnětu se "nevyčerpává a nekončí tím", jestliže není takovýto návrh podán ve lhůtě. Vrchní soud konečně sdělil, že na ústním jednání v řízení před Ústavním soudem netrvá. Vrchní soud v doplnění k svému vyjádření dále uvedl, že Úřad nerozhodl ve výroku svého rozhodnutí o tom, zda zadavatel, který není správním orgánem a nerozhoduje ve smyslu správního řízení, postupoval v souladu se zákonem či nikoli. Pouze v odůvodnění rozhodnutí se zmínil o důvodech, které ho vedly k tomu, že nezahájil řízení z vlastního podnětu a proto nelze ani z tohoto pohledu na napadené rozhodnutí nahlížet jako na rozhodnutí meritorní. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svém vyjádření poukázal na to, že zákon č. 199/1994 Sb. v §56 odst. 2 sice ukládá zadavateli povinnost poučit uchazeče o možnosti podat do 7 dnů návrh na zahájení přezkumného řízení u orgánu dohledu, avšak neobsahuje ustanovení obdobné §54 odst. 3 správního řádu o prodloužení lhůty pro odvolání na tři měsíce. Úřad současně konstatuje, že i bez ohledu na skutečnost, že stěžovatelka nebyla poučena o možnosti podat návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele u orgánu dohledu, platí pro něho zákonná povinnost (§57 odst. 2) učinit tak v sedmidenní lhůtě od doručení rozhodnutí zadavatele. Podle mínění Úřadu analogické použití ustanovení §54 odst. 3 správního řádu (v případě nesprávného nebo chybějícího poučení) v dané věci nepřipadá v úvahu, neboť zadavatel nevydává rozhodnutí ve správním řízení, které je zahájeno až dnem, kdy Úřad obdrží od uchazeče příslušný návrh. Úřad v závěru konstatoval, že se zabýval také věcnou stránkou případu a v postupu zadavatele neshledal pochybení, které by mělo vliv na výběr nejvhodnější nabídky a které by odůvodňovalo zahájení správního řízení z vlastního podnětu. Proto Úřad navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost zamítl jako neodůvodněnou. Na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá. Magistrát hlavního města Prahy (dále jen "Magistrát") ve svém vyjádření v prvé řadě uvedl, že zakázka byla zadána formou výzvy více zájemcům podle §49 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb. a nikoli formou obchodní veřejné soutěže, jak uvádí stěžovatelka v ústavní stížnosti. Magistrát ve svém vyjádření dále podrobně vylíčil průběh a výsledky jim vypsaného výběrového řízení, činnost komise pro posouzení a hodnocení nabídek a uvedl, že žaloba stěžovatelky, kterou se domáhala určení neplatnosti vyhlášení veřejné zakázky hlavním městem Prahou, byla rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 28. 4 1998, sp. zn. 12 C 205/97, zamítnuta. Tento rozsudek byl potvrzen rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 9. 12. 1998, č.j. 13 Co 405/98-25. Magistrát se (tedy) domnívá, že stěžovatelka směšuje způsob zadání veřejné zakázky formou obchodní veřejné soutěže (pro kterou zákon č. 199/1994 Sb. stanoví ve své druhé části striktní postup) a formou výzvy více zájemcům (pro niž prý platí postup podstatně zjednodušený). To se týká i postupu při oznámení rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky. V případě obchodní veřejné soutěže je podle ustanovení §39 odst. 2 cit. zákona součástí oznámení o výběru nejvhodnější nabídky též poučení o možnosti podat námitky. V případě výzvy více zájemcům je v ustanovení §49 odst. 5 zákona č. 199/1994 Sb. pouze stanoveno, že zadavatel musí výběr nejvhodnější nabídky oznámit všem uchazečům, a to bez odkazu na analogické použití §39 citovaného zákona. Podle názoru magistrátu proto zadavatel tím, že v oznámení o výběru nejvhodnější nabídky neuvedl poučení o možnosti podat námitky, neporušil příslušná ustanovení zákona. Magistrát dále poukázal na to, že v případě námitek stěžovatelky, "podaných proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky, se nejednalo de facto o přezkoumávání těchto námitek statutárním orgánem zadavatele, ale o sdělení ve smyslu ustanovení §54 písm. a) zákona, vzhledem k tomu, že námitky směřovaly proti právu zadavatele zadat zakázku, o nepřípustnosti takovýchto námitek". Ústavní stížnost je důvodná. Stěžovatelka v ústavní stížnosti uvedla, že postupem Vrchního soudu v Olomouci a Úřadu jí bylo znemožněno, aby se domáhala svého práva ve smyslu čl. 90 Ústavy ČR a čl. 36 Listiny. Ústavní soud musel nejdříve obecně posoudit důsledky postupu Vrchního soudu v Olomouci a Úřadu pro zajištění spravedlivé ochrany stěžovatelčiných práv a oprávněných zájmů jako účastníka řízení. Proto se soustředil zejména na tuto otázku. Ústavní soud, který není součástí soustavy obecných soudů, již vícekrát vyslovil, že zpravidla není oprávněn zasahovat do jurisdikční činnosti obecných soudů, že není vrcholem jejich soustavy (čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR) a již proto nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností, leč jen potud, pokud tyto soudy ve své činnosti postupují ve shodě s Ústavou, ústavními zákony, Listinou základních práv a svobod, jakož i mezinárodními smlouvami dle čl. 10 Ústavy. [Podrobněji srov. III. ÚS 23/93 In: Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 1., C.H.Beck Praha 1994, str. 41 a násl.]. Ústavní soud však ve své judikatuře připouští že interpretace právních předpisů obecnými soudy, která se opticky jeví jako interpretace na první pohled zákonná, může být v některých případech natolik extrémní, že vybočí z mezí ústavnosti. Tak je tomu zejména tehdy, jestliže bude např. výklad předpisu natolik extenzivní, že zasáhne do některého ústavně garantovaného základního práva, čímž poruší čl. 4 odst. 4 Listiny, který ukládá orgánům aplikujícím právo šetřit podstatu a smysl základních práv [srov. IV. US 188/94 (I. ÚS 12/95) In: Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 3.Vydání 1. Praha, C.H.Beck Praha 1995, str. 284]. Ústavní soud se v souzené věci v prvé řadě (a to na rozdíl od zadavatele hlavního města Prahy) domnívá, že námitky stěžovatelky uvedené v jejím dopisu ze dne 12. 9. 1997 nesměřovaly proti rozhodnutí zadavatele o způsobu zadání veřejné zakázky [srov. ustanovení §54 a) zákona č. 199/1994 Sb.], a že stěžovatelka toliko upozornila, že na práce, jež byly předmětem veřejné zakázky, již byla vyhlášena veřejná obchodní soutěž Městskou částí Praha 3; tím zpochybnila právo (ne způsob) zadavatele zadat zakázku, jak ostatně uvádí sám zadavatel ve svém vyjádření k ústavní stížnosti. Vedle toho stěžovatelka uplatnila námitky vůči ceně předložené firmou G. Ústavní soud dovozuje (což zadavatel, Úřad ani Vrchní soud v Olomouci nezpochybnily), že zadavatel, který námitkám stěžovatelky svým dopisem ze dne 24. 9. 1997, č.j. 3540/97PRM, nevyhověl, byl podle ustanovení §56 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb. povinen poučit ji o možnosti podat do sedmi dnů návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u orgánu dohledu (tj. Úřadu). To se nestalo, a proto stěžovatelka podala návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u Úřadu až dne 22. 10. 1997. Za této situace Ústavní soud usuzuje, že důsledky nesplnění této povinnosti zadavatelem nemohly stěžovatelce bránit, aby se - v souladu s ustanovením čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny - stanoveným postupem svého práva u orgánu dohledu (Úřadu), případně dále u nezávislého a nestranného soudu domáhala. Ústavní soud se současně zabýval i posouzením důsledků toho, že v souladu s ustanovením §61 zákona č. 199/1994 Sb. se ustanovení správního řádu použijí na přezkoumání úkonů zadavatele (poznámka: až) u orgánu dohledu, není-li stanoveno citovaným zákonem jinak. V souzené věci to konkrétně znamená, že - v případě, když zadavatel nepoučil stěžovatelku o možnosti podat do sedmi dnů návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u orgánu dohledu - chybí k nápravě tohoto opomenutí, jež znamená porušení ustanovení §56 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb., prostředek obdobný tomu, který předpokládá v ustanovení §54 odst. 3 správní řád (zák č. 71/1967 Sb.). Podle tohoto ustanovení, pokud účastník řízení v důsledku nesprávného poučení nebo proto, že nebyl poučen vůbec, podal opravný prostředek po lhůtě, má se za to, že jej podal včas, jestliže tak učinil nejpozději do tří měsíců ode dne oznámení rozhodnutí. Ústavní soud usuzuje, že zajištění základního práva na soudní a jinou právní ochranu v souzené věci vyžaduje - jestliže přímá aplikace ustanovení §54 odst. 3 správního řádu není možná - uvážit možnost přiměřeného použití hlavních obecných zásad správního řízení; ty totiž nepředstavují pouhou právně nezávaznou deklaraci určitých procesních pravidel nezávisle na tom, zda je konkrétní správní řízení podřízeno správnímu řádu výlučně nebo subsidiárně, či zda se na ně správní řád nevztahuje. Mezi taková obecná pravidla správního řízení náleží - mezi jinými - povinnost správních orgánů postupovat v řízení v úzké součinnosti s účastníky řízení, jakož i jejich povinnost poskytovat fyzickým a právnickým osobám příležitost, aby mohly svá práva a zájmy účinně hájit. Fyzické a právnické osoby zcela nepochybně mají právo na příslušné poučení a současně případné nesprávné nebo dokonce chybějící poučení o opravném prostředku by nemělo vést k porušení jejich práva na soudní a jinou právní ochranu. Hlavní zásady správního řízení (které jsou v určité koncentrované podobě uvedeny v ustanovení §3 správního řádu) mají proto obecný význam (srov. také Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 4. vydání. Praha: C.H. Beck, 2001, str. 212 a násl.) a některé z nich vycházejí již přímo z ústavní úpravy veřejné správy a jejích vztahů k občanům. Zásady správního řízení mohou být i výsledkem zobecněné soudní a správní judikatury (cit. dílo, str. 212). Ústavní soud proto dovozuje, že za situace, kdy zadavatel stěžovatelku nepoučil o možnosti podat do sedmi dnů návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí u orgánu dohledu, neměl Úřad sám vykládat tento důsledek k tíži stěžovatelky, nýbrž naopak v její prospěch. Vrchní soud v Olomouci v řízení o správní žalobě proti rozhodnutí předsedy Úřadu o rozkladu proto neměl - v této specifické situaci - zastavit řízení, nýbrž byl povinen zajistit účinnou ochranu stěžovatelčina práva v řízení před Úřadem. Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že napadeným usnesením Vrchního soudu v Olomouci ze dne 5. 11 1998, č.j. 2 A 6/98-26, ve znění opravného usnesení ze dne 17. 11. 1998, č.j. 2 A 6/98-39, rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 23. 12. 1997, č.j. S 231/97/140 Oš, a rozhodnutím předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze 20. 3. 1998, č.j. 3 R 1/98/Šm, bylo porušeno stěžovatelčino právo na spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny a čl. 90 Ústavy ČR. Z uvedených důvodů Ústavní soud ústavní stížnosti vyhověl a usnesení Vrchního soudu v Olomouci ze dne 5. 11 1998, č.j. 2 A 6/98-26, ve znění opravného usnesení ze dne 17. 11. 1998, č.j. 2 A 6/98-39, rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 23. 12. 1997, č.j. S 231/97/140 Oš, a rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze 20. 3. 1998, č.j. 3 R 1/98/Šm, zrušil. Neurčitě (a podmíněně) formulovanou částí petitu ústavní stížnosti týkající se "úkonů primátora hlavního města Prahy ze dne 24. 9. 1997, č.j. 3540/97/PRM, ze dne 8. 10. 1997, č.j. 3540/97/PRM, a ze dne 4. 11. 1997, č.j. 3673/97/PRM", se Ústavní soud dále nezabýval, neboť je toho názoru, že tuto otázku by měl řešit v rámci své působnosti Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 26. 6. 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:1.US.12.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 12/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 95/22 SbNU 317
Populární název O důsledcích chybějícího poučení, o možnosti podat návrh na zahájení řízení, o přezkoumání rozhodnutí zadavatele veřejné zakázky
Datum rozhodnutí 26. 6. 2001
Datum vyhlášení 14. 8. 2001
Datum podání 8. 1. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 199/1994 Sb., §53, §39 odst.2, §49 odst.4, §61, §57 odst.2, §56 odst.2, §54 odst.1
  • 71/1967 Sb., §54 odst.3
  • 99/1963 Sb., §248 odst.2 písm.e, §250d odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík hospodářská soutěž
procesní postup
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-12-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32797
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28