infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 25.04.2001, sp. zn. I. ÚS 641/2000 [ usnesení / PAUL / výz-3 ], paralelní citace: U 16/22 SbNU 361 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:1.US.641.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Nepřípustnost tzv. actio popularis. Rozhodnutí o vyhlášení místního referenda. Právo občanů podílet se na správě veřejný...

Právní věta Zásahem je z obecného pohledu takové jednání, kterým se konkrétní, subjektivní ústavně zaručená práva (právo) někoho proti jeho vůli určitým způsobem omezují. Musí jít o individuální akt směřující vůči konkrétní osobě, která návrh podává, tedy o zásah individualizovaný a konkretizovaný. Není proto přípustná tzv. actio popularis, tj. návrh ve věci, která se stěžovatele bezprostředně právně netýká, resp. v níž jeho subjektivní práva nebyla zásahem dotčena. Ústavní stížností se pak napadá buď rozhodnutí orgánu veřejné moci, tj. (písemný, formalizovaný) právní akt, který je výsledkem právního řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, nebo opatření či jiný zásah orgánu veřejné moci. Je sice pravdou, že čl. 21 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (a obdobně i čl. 25 písm. a) Mezinárodního paktu o občanských a politických právech) lze vyložit tak, že garantuje mj. i právo participace na konání místního referenda jako formy přímé účasti na správě věcí veřejných, resp. součásti výkonu práva na samosprávu. Citované ustanovení však nelze chápat tak, jako by zaručovalo i právo konání takového referenda vyvolat. Naše ústavní předpisy totiž neznají tzv. lidovou iniciativu, tj. ústavně předepsanou (a tedy i takto garantovanou) proceduru, kdy lze sebráním určitého počtu podpisů pod petici iniciovat konání referenda.

ECLI:CZ:US:2001:1.US.641.2000
sp. zn. I. ÚS 641/2000 Usnesení Ústavní soud rozhodl dnešního dne soudcem JUDr. Vladimírem Paulem ve věci návrhu ústavní stížnosti stěžovatelů J. V., N. F., ing. J. P., L. G., B. N., a Z. D., všech zastoupených JUDr. S. M., advokátem, proti rozhodnutí Okresního úřadu Brno - venkov ze dne 11. 10. 2000, čj. KP-450/00, o pozastavení výkonu usnesení Městské rady v Ivančicích ze dne 25. 9. 2000 o vyhlášení místního referenda, jakož i proti usnesení Městské rady v Ivančicích ze dne 11. 10. 2000, čj. 30/R22, o zrušení usnesení Městské rady v Ivančicích ze dne 25. 9. 2000, o vyhlášení místního referenda, takto: Návrh ústavní stížnosti se odmítá. Odůvodnění: Stěžovatelé svým návrhem napadají jednak v záhlaví uvedené rozhodnutí Okresního úřadu Brno-venkov, o pozastavení výkonu usnesení Městské rady v Ivančicích, jednak usnesení Městské rady v Ivančicích, o zrušení usnesení Městské rady v Ivančicích. Domnívají se, že těmito akty došlo k porušení jejich ústavně zaručených práv podle čl. 1, čl. 2 odst. 1, 3 a 4, čl. 8, čl. 9 odst. 3, čl. 101 odst. 4 Ústavy ČR, čl. 1, čl. 4 odst. 4, čl. 21 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, preambule a čl. 3 odst. 2, čl. 8 odst. 3 Evropské charty místní samosprávy (publ. pod č. 181/1999 Sb.) a čl. 25 písm. a) Mezinárodního paktu o občanských a politických právech (vyhl. pod č. 120/1976 Sb.). Stěžovatelé navrhují zrušení napadených aktů a zároveň podle §74 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, navrhují zrušení §62 odst. 2 zákona o obcích, ve znění platném do dne účinnosti zákona č. 128/2000 Sb. a zrušení §90 odst. 1 věty druhé a §90 odst. 2 zákona č. 298/1992 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu, ve znění pozdějších předpisů. Podle §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, je mj. oprávněna podat ústavní stížnost fyzická osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda zaručená ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Ústavní soud musel proto především nejdříve posoudit, zda napadená rozhodnutí mají charakter zásahů orgánů veřejné moci do ústavně zaručených práv stěžovatelů. Zásahem je z obecného pohledu takové jednání, kterým se konkrétní, subjektivní ústavně zaručená práva (právo) někoho proti jeho vůli určitým způsobem omezují. Musí jít o individuální akt směřující vůči konkrétní osobě, která návrh podává, tedy o zásah individualizovaný a konkretizovaný. Není proto přípustná tzv. actio popularis, tj. návrh ve věci, která se stěžovatele bezprostředně právně netýká, resp. v níž jeho subjektivní práva nebyla zásahem dotčena. Ústavní stížností se pak napadá buď rozhodnutí orgánu veřejné moci, tj. (písemný, formalizovaný) právní akt, který je výsledkem právního řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, nebo opatření či jiný zásah orgánu veřejné moci. V prvém případě se musí jednat o pravomocné rozhodnutí orgánu veřejné moci, rozhodnutí o posledním (procesním) prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje. Pojem jiného zásahu orgánu veřejné moci (než je rozhodnutí) pak nutno chápat tak, že zpravidla půjde o převážně jednorázový, protiprávní, a zároveň protiústavní útok těchto orgánů vůči základním ústavně zaručeným právům, který v době útoku představuje trvalé ohrožení po právu existujícího stavu, přičemž takový útok sám není výsledkem řádné rozhodovací pravomoci těchto orgánů a jako takový se vymyká obvyklému přezkumnému či jinému řízení (srov. nález sp. zn. III. ÚS 62/95, publ. pod č. 78, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek 4). Ústavní soud na základě aplikace uvedených definičních znaků dospěl k závěru, že v daném případě by se mohlo - ve vztahu ke stěžovatelům - jednat pouze o jiný zásah orgánu veřejné moci. V návrhovém žádání (petitu), kterým je Ústavní soud vázán, stěžovatelé požadují, aby napadené akty - které ovšem mají, jak naznačeno výše, ve vztahu ke stěžovatelům charakter jiného zásahu orgánu veřejné moci - zrušil. Zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, však takové rozhodnutí neumožňuje (srov. §82 odst. 2 písm. b)). Ústavní soud, stejně jako každý jiný orgán veřejné moci v demokratickém právním státě, totiž může uplatňovat státní moc jen v případech, mezích a způsoby, které stanoví zákon (čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR, resp. čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod). Proto nezbylo než ústavní stížnost posuzovat jako návrh, k jehož projednání není Ústavní soud příslušný. Ústavní soud pro úplnost na vysvětlenou (obiter dictum) uvádí, že je sice pravdou, že čl. 21 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (a obdobně i čl. 25 písm. a) Mezinárodního paktu o občanských a politických právech) lze vyložit tak, že garantuje mj. i právo participace na konání místního referenda jako formy přímé účasti na správě věcí veřejných, resp. součásti výkonu práva na samosprávu. Citované ustanovení však nelze chápat tak, jako by zaručovalo i právo konání takového referenda vyvolat. Naše ústavní předpisy totiž neznají tzv. lidovou iniciativu, tj. ústavně předepsanou (a tedy i takto garantovanou) proceduru, kdy lze sebráním určitého počtu podpisů pod petici iniciovat konání referenda. Z toho plyne, že i v případě, že by Ústavní soud neodmítl návrh z důvodu své nepříslušnosti, musel by jej odmítnout jako zjevně neopodstatněný. Z výše uvedených důvodů soudce zpravodaj mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků řízení usnesením podle §43 odst. 1 písm. d) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, návrh odmítl. Protože byla ústavní stížnost odmítnuta, Ústavní soud se nezabýval návrhem na zrušení §62 odst. 2 zákona o obcích, ve znění platném do dne účinnosti zákona č. 128/2000 Sb. a zrušení §90 odst. 1 věty druhé a §90 odst. 2 zákona č. 298/1992 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu, ve znění pozdějších předpisů, neboť tento návrh sdílí osud ústavní stížnosti. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. V Brně dne 25. dubna 2001 JUDr. Vladimír Paul soudce Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:1.US.641.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 641/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) U 16/22 SbNU 361
Populární název Nepřípustnost tzv. actio popularis. Rozhodnutí o vyhlášení místního referenda. Právo občanů podílet se na správě veřejných věcí.
Datum rozhodnutí 25. 4. 2001
Datum vyhlášení  
Datum podání 31. 10. 2000
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Paul Vladimír
Napadený akt rozhodnutí jiné
rozhodnutí jiné
rozhodnutí jiné
Typ výroku odmítnuto pro nepříslušnost - §43/1/d)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 120/1976 Sb./Sb.m.s., #1 čl. 25 písm.a
  • 2/1993 Sb., čl. 21 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 182/1993 Sb., §43 odst.1 písm.d
  • 298/1992 Sb., §90 odst.1, §90 odst.2, §12 písm.b, §13 písm.b
  • 367/1990 Sb., §62 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo podílet se na správě věcí veřejných
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík referendum
pravomoc
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-641-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 35656
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-26