ECLI:CZ:US:2001:2.US.444.2000
sp. zn. II. ÚS 444/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě v právní věci navrhovatelky OWS zastoupené advokátem JUDr. V. F., o ústavní stížnosti proti usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 3. 2000, čj. 30 Ca 91/2000-8, za účasti Krajského soudu v Plzni, jako účastníka řízení, takto:
Usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 3. 2000, čj. 30
Ca 91/2000-8, se zrušuje.
Odůvodnění:
Stěžovatelka se svým návrhem, s tvrzením, že došlo k porušení
základních práv chráněných čl. 36 odst.1 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina") a čl. 90 Ústavy ČR, domáhá zrušení
v záhlaví uvedeného usnesení krajského soudu, kterým bylo
zastaveno řízení o žalobě, jíž se domáhala přezkoumání rozhodnutí
Celního ředitelství v Plzni ze dne 20. 1. 2000, čj.
11004/1-2069/12/99, kterým bylo zamítnuto její odvolání proti
rozhodnutí Celního úřadu Folmava ze dne 30. 8. 1999, čj. 7434/99.
Z obsahu připojeného spisu Krajského soudu v Plzni, sp. zn.
30 Ca 91/2000, a tvrzení uvedených v ústavní stížnosti Ústavní
soud zjistil, že Celní úřad Folmava vydal dne 30. 8. 1999 výzvu
ručiteli (stěžovatelce) k zaplacení splatného nedoplatku za
dlužníka pana P. K., kterou jí byla uložena povinnost uhradit
celní dluh ve výši 310.791,- Kč, neboť dlužník jej v zákonem
stanovené lhůtě neuhradil, a stěžovatelka za něj poskytla Celnímu
úřadu Folmava záruku ve výši 500.000,- Kč. Odvolání stěžovatelky,
ve kterém namítala neplatnost záruční listiny, bylo výše uvedeným
rozhodnutím celního ředitelství dle ustanovení §50 odst. 6 zákona
č. 337/1992 Sb. zamítnuto.
Krajský soud v Plzni pak shora označeným usnesením řízení
o žalobě, kterou se stěžovatelka domáhala přezkoumání rozhodnutí
správního orgánu - celního ředitelství, zastavil. Své rozhodnutí
odůvodnil tak, že v dané věci se jedná o procesní rozhodnutí,
které je ve smyslu ustanovení §248 odst. 2 o.s.ř. z přezkumné
činnosti soudů vyloučeno s tím, že procesní rozhodnutí se
nedotýkají přímo práv účastníka vyplývajících z práva hmotného,
ale týkají se pouze jeho práv procesních. V odůvodnění rozhodnutí
soud dále uvedl, že v řízení bylo zjištěno, že stěžovatelka se
v záruční listině zavázala společně a nerozdílně s dlužníkem
uhradit celní dluh do výše 500.000,- Kč v souvislosti
s propuštěním zboží do celního režimu jiného než tranzitu.
Rozhodnutí Celního úřadu Folmava o bezvýhradném přijetí záruční
listiny bylo stěžovatelce doručeno 20. 5. 1999, přičemž vzhledem
k tomu, že se výslovně vzdala práva na odvolání, nabylo téhož dne
právní moci. Stěžovatelka tedy zajišťovala závazek dlužníka
z titulu nároku státu na clo ve smyslu ustanovení §254 - §263
zákona č. 13/1993 Sb., celního zákona, ve znění zákona č. 35/1993
Sb. a zákona č. 113/1997 Sb. (dále jen zákon č. 13/1993 Sb.).
Celní úřad Folmava poté, co vyměřil dlužníkovi celní dluh, a poté,
co marně uplynula lhůta, kterou mu stanovil pro jeho zaplacení,
vyzval ručitele (stěžovatelku) k zaplacení splatného nedoplatku ve
výši 310.791,- Kč, tedy ke splnění povinnosti, vyplývající pro ni
z platného ručitelského závazku. Napadené rozhodnutí proto není
rozhodnutím ve věci vyměření cla, vydávaným na podkladě ustanovení
§11 odst.1 písm. b) zákona č. 13/1993 Sb., neboť správní řízení
nalézací bylo ukončeno pravomocným stanovením celního dluhu
celnímu dlužníkovi, kterým mu celní orgán založil povinnost
hmotněprávního charakteru. Protože uloženou povinnost celní
dlužník nesplnil, nastoupilo namísto řízení nalézacího řízení
vykonávací či vymáhací, v němž celní orgán učinil příslušné
procesní kroky v rámci vymáhání nedoplatků cla dle ustanovení §11 odst. 1 písm. h) zákona č. 13/1993 Sb. Dle ustanovení §320
písm. b) tohoto zákona se vymáhání celních dluhů spravuje zákonem
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. Uvedený předpis
v ustanovení §73 odst. 1 upravuje první procesní krok orgánu
provádějícího vymáhání daňových nedoplatků (v tomto případě
celních nedoplatků), který časově předchází vlastní exekuci. Jde
o právní institut výzvy, kdy celní orgán vyzve celního dlužníka,
jenž nezaplatil splatný celní nedoplatek v zákonné lhůtě, aby tak
učinil ve lhůtě náhradní, a upozorní ho, že po uplynutí této
náhradní lhůty přikročí bez dalšího k vymáhání celního dluhu.
Výzva je dle závěru soudu procesním rozhodnutím. Stejný charakter
má i individuální správní akt vydaný v této fázi řízení ve vztahu
k ručiteli, jímž se vyzývá, aby uhradil v příslušné lhůtě celní
dluh za celního dlužníka z titulu ručení, když právním podkladem
pro tento postup celních orgánů je existující ručitelský závazek.
Uvedené dovozuje soud z naprosto shodného účelu, ke kterému tento
správní akt směřuje. Ručení, jako jeden z druhů zajišťovacích
závazků, má vždy akcesorickou povahu, tedy nemůže existovat, aniž
existuje závazek hlavní, a povinnost plnit z tohoto právního
vztahu vzniká ručiteli okamžikem, kdy dlužník celní dluh
dobrovolně nesplnil. Povinnost plnit celní dluh proto nemohla být
založena rozhodnutím celního orgánu, ale vznikla již nesplněním
povinnosti dlužníka. Napadené rozhodnutí se proto mohlo dotknout
jen procesních práv stěžovatelky.
Stěžovatelka v ústavní stížnosti, směřující proti uvedenému
soudnímu rozhodnutí, jednak namítá, že považuje za neplatnou od
samého počátku záruční listinu, na podkladě které byla uznána
povinnou k úhradě celního dluhu, přičemž námitku neplatnosti
zdůraznila v podané žalobě na přezkoumání rozhodnutí správního
orgánu. Záruční listina byla podepsána v omylu vyvolaném cizí
osobou, která překročila meze svého zmocnění, a právě toto
překročení bylo z hlediska stěžovatelky pro převzetí záruky
rozhodující (§49a zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník). Dále
stěžovatelka nesouhlasí se závěrem soudu, že výzva k zaplacení
splatného nedoplatku za dlužníka je procesním rozhodnutím. Uvádí,
že dle ustanovení §320 písm. b) zákona č. 13/1993 Sb., se na
celní řízení, s výjimkou některých ustanovení, vztahuje zákon č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. Mezi těmito výjimkami je
i §57 odst.1, odst. 2 a odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., který
proto nelze na celní řízení aplikovat. Na projednávanou otázku je
proto třeba aplikovat právní úpravu, jež je charakteru celního
řízení nejbližší, a jíž je právní úprava obsažená v §303 až §312 zák. č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník. Stěžovatelka považuje
proto za nepochybné, že výzvou k zaplacení splatného nedoplatku za
dlužníka je zasaženo hmotněprávní postavení ručitele, neboť výzvou
byla přenesena povinnost na subjekt odlišný od dlužníka a tento
subjekt je zasažen ve svých hmotných právech. Teprve právní mocí
rozhodnutí - výzvy ručiteli k zaplacení splatného nedoplatku, je
získán exekuční titul.
Podle ustanovení §32 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
vyzval Ústavní soud účastníka řízení, Krajský soud v Plzni,
a vedlejšího účastníka řízení, Celní ředitelství Plzeň, aby se
k projednávané ústavní stížnosti vyjádřily.
Krajský soud ve vyjádření k ústavní stížnosti navrhl ústavní
stížnost jako neodůvodněnou zamítnout. Shrnul výsledky dosavadního
řízení a uvedl, že postupoval v souladu s občanským soudním řádem,
platným v době rozhodování. Jak dále zdůraznil, na svém rozhodnutí
trvá a odkazuje na jeho odůvodnění. Celní ředitelství v Plzni se
svého postavení vedlejšího účastníka přípisem ze dne 3. 9. 2001
vzdalo, a Ústavní soud s ním proto jako s účastníkem řízení nadále
nejednal.
Ústavní soud poté, co se seznámil s ústavní stížností,
rozhodnutími soudu a správních orgánů, dospěl k závěru, že ústavní
stížnost je důvodná.
Ústavní soud mnohokrát v minulosti zdůraznil, že není zásadně
oprávněn zasahovat do rozhodovací činnosti obecných soudů, neboť
není vrcholem jejich soustavy (srov. čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR).
Pokud soudy postupují v souladu s obsahem hlavy páté Listiny (čl.
83 Ústavy ČR), nemůže na sebe proto atrahovat právo přezkumného
dohledu nad jejich činností. Ústavní soud na druhé straně
opakovaně připustil, že interpretace či aplikace právních předpisů
obecnými soudy mohou být v některých případech natolik extrémní,
že vybočí z mezí hlavy páté Listiny a zasáhnout tak do některého
ústavně zaručeného základního práva. Ústavní soud shledal, že
právě k takovému zásahu do ústavně garantovaného práva
v projednávaném případě došlo.
Ústavní soud považuje v projednávaném případě z hlediska čl.
36 odst. 2 Listiny a navazujícího ustanovení §248 odst. 2 písm.
e) o.s.ř. za rozhodující, jakým způsobem krajský soud kvalifikoval
výzvu ručiteli k zaplacení splatného nedoplatku za dlužníka, čj.
7434/99, ze dne 30. 8. 1999. Dle názoru obecného soudu jde o výzvu
učiněnou dle ustanovení §73 zákona č. 337/1992 Sb., jak již bylo
výše uvedeno, tedy o výzvu, mající charakter procesního
rozhodnutí. Tento názor ovšem Ústavní soud nesdílí.
Jak je z odůvodnění napadeného rozsudku patrno, vychází
správní soud v podstatě z názoru, že výzva celního orgánu ve
smyslu ustanovení §73 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., určená
dlužníkovi, který nezaplatil splatný celní nedoplatek v zákonné
lhůtě a jíž se dlužník vyzývá k zaplacení nedoplatku ve lhůtě
náhradní, je prvním procesním krokem orgánu, který provádí
vymáhání celního nedoplatku, a má proto procesní povahu. Až potud
lze se závěry soudu souhlasit. Správní soud následně ze shodného
účelu, k němuž směřuje i výzva ručiteli, dovozuje její stejnou
procesní povahu.
Uvedený závěr krajského soudu pomíjí kogentní ustanovení §32
odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb. Podle tohoto ustanovení lze
v daňovém - a s ohledem na ustanovení §320 celního zákona
i v celním řízení - ukládat povinnosti nebo přiznávat práva jen
rozhodnutím. Na rozdíl od dlužníka, kterému byla rozhodnutím
celního orgánu povinnost zaplatit dluh stanovena již dříve,
ručiteli taková povinnost rozhodnutím celního orgánu před
uskutečněním výzvy stanovena nebyla. Samotné prohlášení ručitele
v záruční listině, byť bylo jeho přijetí celním orgánem potvrzeno
formou rozhodnutí, nemůže mít povahu rozhodnutí, jímž se ukládá
povinnost ve smyslu ustanovení §32 shora citovaného, neboť
ručitelova povinnost splnit dluh za dlužníka se aktualizuje teprve
tehdy, když sám dlužník svůj dluh včas a řádně nesplní. Přitom až
výzvou mu určenou se ručitel dovídá o tom, že dlužník, za splnění
jehož povinnosti clo zaplatit převzal ručení, svůj dluh
v konkrétní výši nesplnil. Teprve touto výzvou je tak určenému
ručiteli - jak tomu ostatně nasvědčuje i obsah předmětné výzvy
- ukládána povinnost k zaplacení nedoplatku ve stanovené lhůtě,
v konkrétní výši, za dlužníka, který jej sám v určené lhůtě
nezaplatil. Tuto výzvu je proto možno, i přes její označení,
považovat za rozhodnutí, vydané ve smyslu ustanovení §32 odst.
1 zákona č. 337/1992 Sb. Výzva se tak stává v poměru k ručiteli
při vymáhání nedoplatku exekučním titulem. Již z tohoto důvodu je
třeba ji kvalifikovat jako rozhodnutí materiální povahy.
Pokud tedy správní soud dospěl k názoru, že napadené
rozhodnutí celního orgánu je jen úkonem procesní povahy, přestože
má všechny atributy rozhodnutí správního orgánu, vytvořil
zastavením řízení o podané správní žalobě stav, jenž stěžovatelce
znemožnil přístup k nezávislému a nestrannému soudu, který by
posoudil její námitky ohledně neplatnosti záruční listiny
zakládající se na právu hmotném. Soud tak jednal v rozporu s čl.
36 odst. 2 Listiny.
Námitka porušení čl. 90 Ústavy ČR naopak neobstojí. Uvedené
ustanovení je pouhou institucionální zárukou práva na soudní
ochranu, zakotveného v hlavě páté Listiny. Ústavnímu soudu
nepřísluší hodnotit, zda v souzené věci došlo k porušení čl. 90,
neboť neupravuje ústavně garantované základní právo či svobodu ve
smyslu čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR. Z tohoto hlediska se
tedy nelze uvedeného článku dovolávat.
Ze všech výše uvedených důvodů proto Ústavnímu soudu nezbylo,
než usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 3. 2000, čj. 30 Ca
91/2000-8, zrušit (§82 odst. 2, odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 30. října 2001