infUs2xVecEnd,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 18.12.2002, sp. zn. III. ÚS 685/02 [ usnesení / HOLLÄNDER / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:3.US.685.02

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2002:3.US.685.02
sp. zn. III. ÚS 685/02 Usnesení III. ÚS 685/02 Ústavní soud rozhodl dne 18. prosince 2002 v senátě složeném z předsedy JUDr. Vladimíra Jurky a soudců JUDr. Pavla Holländera a JUDr. Evy Zarembové mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky K., a. s., zastoupené JUDr. Z. H., advokátkou, proti jinému zásahu orgánu veřejné moci a návrhu na zrušení vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí č. 410/2002 Sb., o rozšíření závaznosti dodatku kolektivní smlouvy vyššího stupně, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Návrhem, označeným jako ústavní stížnost, který byl doručen Ústavnímu soudu dne 4. listopadu 2002 a směřoval proti neoprávněnému zásahu orgánu veřejné moci, spočívajícímu ve vydání vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí č. 410/2002 Sb., o rozšíření závaznosti dodatku kolektivní smlouvy vyššího stupně (dále jen vyhláška), se stěžovatelka domáhá, aby Ústavní soud zakázal příslušnému státnímu orgánu pokračovat v porušování jejího práva a svobody a přikázal mu, aby obnovil stav před jeho porušením (tj. před vydáním vyhlášky). Spolu s tím navrhuje stěžovatelka ve smyslu ust. §74 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákona), zrušení vyhlášky, která je dle jejího názoru v rozporu s Ústavou ČR a zákonem o kolektivním vyjednávání. Stěžovatelka tvrdí, že zásah orgánu veřejné moci spočívá ve vydání vyhlášky, kterou považuje za rozhodnutí, jímž jí bylo uloženo řídit se pravidly ve vyhlášce stanovenými. Vyhláškou jí bylo mimo jiné uloženo vyplácet všem zaměstnancům vyšší než v pracovní smlouvě sjednané mzdové nároky, čímž došlo k porušení ústavní zásady o rovnosti všech subjektů v oboru velkoobchodu a maloobchodu potravin a drogistického zboží. Stěžovatelka se domnívá, že přijetím a postupem podle vyhlášky byla porušena její ústavně zaručená základní práva zakotvená v čl. 2 odst. 2 a 3, čl. 3 Listiny základních práv a svobod a čl. 79 odst. 3 Ústavy ČR. Návrh je nedůvodný. Z odůvodnění návrhu a obdobně z jeho žádání je zřejmé, že stěžovatelka za jiný zásah orgánů veřejné moci, než je rozhodnutí, jímž měla být porušena její ústavně zaručená práva, pokládá vydání vyhlášky. Stěžejní otázkou pro posouzení dané věci je tedy to, zda napadená vyhláška může představovat tvrzený "zásah orgánu veřejné moci" ve smyslu §72 odst. 1 písm. a) zákona. V souladu s obecně přístupnou judikaturou (k tomu srov. např. nález ve věci III. ÚS 62/95 in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 4., č. 78, Praha 1996) pojem jiného zásahu orgánu veřejné moci je nutno chápat tak, že zpravidla půjde o převážně jednorázový, protiprávní, a zároveň protiústavní útok těchto orgánů vůči základním ústavně zaručeným právům a svobodám, který v době útoku představuje trvalé ohrožení po právu existujícího stavu, přičemž takový útok sám není výrazem (výsledkem) řádné rozhodovací pravomoci těchto orgánů, a jako takový se vymyká obvyklému přezkumnému či jinému řízení; z této fakticity musí posléze vyplynout, že důsledkům takového "zásahu orgánu veřejné moci" nelze čelit jinak než ústavní stížností, příp. nálezem Ústavního soudu, obsahujícím zákaz takového zásahu. Protože legislativní činnost zákonodárných orgánů České republiky, resp. vydávání vyhlášek pod takto vymezený pojem zásahu orgánů veřejné moci nespadají, bylo nutno stěžovatelčinu "ústavní stížnost" posoudit jako návrh na zrušení jiného právního předpisu nebo jeho jednotlivých ustanovení [čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy ČR]. K podání posléze zmíněného návrhu by však byla stěžovatelka legitimována toliko tehdy, kdyby aplikací inkriminované vyhlášky (jednotlivých jejich ustanovení) nastala skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti, a jestliže by takový návrh byl podán spolu s ní (§74 zákona). Takto stanoveným podmínkám návrh stěžovatelky nevyhovuje a tato sama za vyložených okolností k podání samostatného návrhu na zrušení vyhlášky legitimována není (§74 zákona), když označením vyhlášky za "jiný zásah orgánu veřejné moci" stěžovatelka obchází nedostatek aktivní legitimace dle ust. §64 odst. 2 zákona; posuzovaný návrh stěžovatelky byl proto posouzen jako návrh podaný někým zjevně neoprávněným [§43 odst. 1 písm. c) zákona] a o něm jako o takovém bylo rozhodnuto odmítavým výrokem [§43 odst. 2 písm. b) zákona]. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné (§43 odst. 3 zákona). V Brně dne 18. prosince 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:3.US.685.02
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 685/02
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 18. 12. 2002
Datum vyhlášení  
Datum podání 4. 11. 2002
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Holländer Pavel
Napadený akt rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro neoprávněnost navrhovatele - §43/1/c)
odmítnuto - pro 2b
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 1/1993 Sb., čl. 79 odst.3
  • 2/1991 Sb., čl.
  • 410/2002 Sb., čl.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip legality (vázanosti státní moci zákonem)
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
hospodářská, sociální a kulturní práva/právo sdružovat se na ochranu svých hospodářských a sociálních zájmů /nezávislost a rovnost odborových organizací
Věcný rejstřík smlouva
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-685-02
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 42780
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-21