infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-168-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 10.10.2002, sp. zn. III. ÚS 728/01 [ nález / JURKA / výz-3 ], paralelní citace: N 125/28 SbNU 79 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:3.US.728.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Nutnost zrušit i nulitní rozhodnutí

Právní věta Jen ztěží lze totiž požadovat po občanech, aby sami posoudili nulitu správního aktu, když tak neučinil ani kompetentní odvolací orgán veřejné správy. Jestliže Krajský soud dospěl k výše uvedenému závěru o tom, že napadené správní rozhodnutí vydal k tomu neoprávněný správní orgán, měl na základě takového zjištění napadené rozhodnutí správního orgánu zrušit jako rozhodnutí, které je v rozporu se zákonem. S odvoláním na čl. 2 odst. 2 Listiny je sice třeba trvat na tom, že v případě, kdy správní orgán vydá správní akt, který přesahuje jeho pravomoc, nemůže takové rozhodnutí zakládat ničí práva a povinnosti, není způsobilé zasáhnout do práv a povinností, neboť akt trpí takovými vadami, že nastává stav, který doktrína nazývá nulitou aktu. V praxi však nemusí být nulita na prvý pohled zřejmá nebo nemusí být zřejmá všem zainteresovaným; na adresáta přitom dopadnou případné negativní důsledky takového správního aktu. Snížit toto riziko může adresát sporného aktu jen tím, že jej napadne přípustnými opravnými prostředky, jako by šlo o vadný správní akt; po přezkoumání odvolací orgán akt zruší nebo změní. Jestliže tak neučiní, nelze adresátovi tohoto sporného aktu odepřít možnost obrátit se ve správním soudnictví se žalobou na obecný soud. Byl-li správní akt vydán správním orgánem absolutně nekompetentním, působí taková skutečnost nulitu aktu, k níž soud přihlíží z úřední povinnosti. Při rozhodování o žalobě proti takovému aktu nemůže pak soud odmítnout o věci rozhodovat podle případných ustanovení zvláštního zákona, která z přezkoumání soudem určitá rozhodnutí vydaná v kompetenci toho kterého orgánu státní správy vylučují. Správní akt, jehož nicotnost je právě v nedostatku takové kompetence, nelze pod taková ustanovení podřadit; pravomoc soudu rozhodnout o žalobě je v těchto případech dána a vymezena ustanoveními §244 a násl. resp. §247 odst. 1 o.s.ř. (viz i rozhodnutí sp.zn. 7 A 129/94 - Vrchního soudu v Praze).

ECLI:CZ:US:2002:3.US.728.01
sp. zn. III. ÚS 728/01 Nález Ústavní soud ČR rozhodl dnešního dne v senátu, o ústavní stížnosti navrhovatelů J. H-ové, M. Z., M. Z-ové, J. K., a Z. Z-ové, proti usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 27. 9. 2001, čj. 30 Ca 247/2000-15, takto: Usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 27. 9. 2001, čj. 30 Ca 247/2000-15, se zrušuje. Odůvodnění: Navrhovatelé podali dne 18. 12. 2001 návrh na zahájení řízení o ústavní stížnosti, který byl Ústavnímu soudu doručen o den později. Předmětný návrh směřoval proti usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 27. 9. 2001, čj. 30 Ca 247/2000-15 s tím, že napadeným usnesením byla porušena jejich základní práva. Ústavní soud si vyžádal spis Krajského soudu v Hradci Králové, sp.zn. 30 Ca 247/2000 a z něj zjistil, že dne 28. 12. 2000 podali navrhovatelé žalobu proti rozhodnutí Okresního úřadu v Chrudimi ze dne 7. 12. 2000, čj. ŽP/OPP/246/00/Ko-549, kterým bylo zamítnuto odvolání navrhovatelů proti rozhodnutí Městského úřadu v Chrudimi, odbor výstavby a životního prostředí ze dne 11. 10. 2000, čj. Výst.1673/2000-Mr/246.2. Tímto rozhodnutím byl zamítnut návrh navrhovatelů na vyjmutí jejich parcel (v návrhu specifikovaných) z generelu lokálního územního systému ekologické stability a kat. území K. Krajský soud dne 27. 9. 2001 usnesením, čj. 30 Ca 247/2000-15, řízení zastavil. V jeho odůvodnění uvedl, že rozhodnutí Městského úřadu v Chrudimi, odbor výstavby a životního prostředí ze dne 11. 10. 2000, čj. Výst.1673/2000-Mr/246.2., kterým byl zamítnut návrh na vyjmutí předmětných parcel z území ekologické stability, bylo vydáno v rozporu s čl. 2 odst. 3 Ústavy a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), ve kterých se uvádí, že státní moc lze uplatňovat jen v případech, mezích a způsoby, které stanoví zákon. Městský úřad v Chrudimi rozhodl o předmětném návrhu podle §76 odst. 2 písmeno c) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Podle tohoto ustanovení zákona však pověřené obecní úřady pouze hodnotí a vymezují místní systém ekologické stability. Citované ustanovení nezmocňovalo Městský úřad v Chrudimi k vydání správního rozhodnutí, kterým by některé pozemky z území ekologické stability vyňal, respekt. nevyňal. Žalobou napadené rozhodnutí tedy trpí takovými vadami, že je nelze hodnotit než jako nulitní, které nikoho nezavazuje a nikdo je není povinen respektovat. Tvorba a obsah systému ekologické stability je upravena zákonem č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny a jeho prováděcí vyhláškou č. 395/1992 Sb. Podle §2 odst. 3 citované vyhlášky je systém ekologické stability podkladem pro projekty systému ekologické stability, provádění pozemkových úprav, zpracování územně plánovací dokumentace, lesní hospodářské plány a pro vodohospodářské a jiné dokumenty ochrany a obnovy krajiny. Systém ekologické stability je především podkladem pro pořizování územně plánovací dokumentace, v jejíž závazné části se vymezí územní systém ekologické stability, případně je podkladem pro vydání konkrétního územního rozhodnutí. Sám o sobě se nikterak nedotýká subjektivních práv navrhovatelů, ani je neomezuje jiným způsobem. Jde o předběžné opatření - podklad. Ve správním soudnictví přezkoumávají soudy na základě žalob nebo opravných prostředků zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy, pokud nejsou z tohoto přezkumu vyloučena. Podle §248 odst. 2 písmeno e) občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř.") soudy nepřezkoumávají mimo jiné rozhodnutí správních orgánů předběžné povahy. Takovým rozhodnutím jsou i tzv. podkladová rozhodnutí, tedy rozhodnutí, ze kterých vychází další rozhodnutí konečné povahy, kterým je teprve zasahováno do práv a povinností určitého subjektu. Soud pak na základě příslušné žaloby zkoumá až toto rozhodnutí konečné povahy. Z výše uvedených důvodů proto soud nemohl žalobu projednat a postupoval podle ust. §250d odst. 3 o.s.ř., neboť žaloba směřovala proti rozhodnutí, které nemůže být předmětem přezkoumání soudem. Uvedené usnesení Krajského soudu v Hradci Králové napadli navrhovatelé včas ústavní stížností. V ní uvedli, že postupem správních orgánů jsou poškozováni a omezováni ve svých vlastnických právech. Příslušné správní orgány nevstoupily v jednání s jednotlivými vlastníky pozemků a neseznámily je s tím, jaká konkrétní opatření budou učiněna a jaký dopad budou mít na výkon jejich vlastnického práva. Navrhovatelé požadovali, aby Ústavní soud přesně určil, na základě jakého správní aktu je jim bráněno v užívání jejich majetku a jeho ochraně. Namítali, že postupem krajského soudu, který usnesením řízení zastavil, jim bylo odepřeno právo domáhat se ochrany svého majetku, čímž mělo být zasaženo do jejich základního práva daného čl. 36 odst. 1 Listiny. Krajský soud v Hradci Králové, jako účastník řízení, ve vyjádření ze dne 21. 1. 2002, poukázal na to, že v návrhu není konkretizováno, jak se napadené rozhodnutí dotklo základních práv navrhovatelů. V dalším pak krajský soud odkázal na odůvodnění napadeného usnesení. Vedlejší účastník (Okresní úřad Chrudim, referát regionálního rozvoje) ve svém vyjádření ze dne 23. 9. 2002 odkázal na odvolací rozhodnutí, kde již své stanovisko formuloval. Dle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od něho očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že oba účastníci, a to stěžovatelé prostřednictvím svého právního zástupce podáním ze dne 17. 9. 2002 a účastník řízení podáním ze dne 13. 9. 2002, vyjádřili svůj souhlas s upuštěním od ústního jednání a dále vzhledem k tomu, že Ústavní soud má za to, že od ústního jednání nelze očekávat další objasnění věci, bylo od ústního jednání v předmětné věci upuštěno. Ústavní soud, pro prostudování spisového materiálu a zvážení všech okolností případu, dospěl k závěru, že i když návrh postrádá ústavněprávní argumentaci, je důvodný. Na tomto místě je třeba uvést, že Ústavní soud ČR je si vědom skutečnosti, že není vrcholem soustavy obecných soudů (čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR). Nemůže proto na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností. To ovšem jen potud, pokud tyto soudy ve své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny a pokud napadeným rozhodnutím nebylo porušeno základní právo nebo svoboda zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Podle přesvědčení Ústavního soudu Krajský soud v Hradci Králové nepostupoval v souzené věci ústavně konformním způsobem, když zastavil řízení. Krajský soud konstatoval, že napadené správní rozhodnutí vydal nekompetentní správní orgán. Není v pravomoci Ústavního soudu v této souvislosti zkoumat, který správní orgán a zda vůbec některý, byl oprávněn k vydání podobného rozhodnutí. Ve správním soudnictví přezkoumávají soudy na základě žalob nebo opravných prostředků ve smyslu ust. §244 o.s.ř. zákonnost napadených rozhodnutí orgánů veřejné správy. Soudy jsou v rámci tohoto řízení proto povinny přihlédnout i ke skutečnosti, že správní orgán (včetně orgánu odvolacího) překročil při rozhodování svou pravomoc a vydal nulitní (a tudíž nezákonný) správní akt a takový nezákonný správní akt zrušit. Jen ztěží lze totiž požadovat po občanech, aby sami posoudili nulitu správního aktu, když tak neučinil ani kompetentní odvolací orgán veřejné správy. Jestliže Krajský soud dospěl k výše uvedenému závěru o tom, že napadené správní rozhodnutí vydal k tomu neoprávněný správní orgán, měl na základě takového zjištění napadené rozhodnutí správního orgánu zrušit jako rozhodnutí, které je v rozporu se zákonem. S odvoláním na čl. 2 odst. 2 Listiny je sice třeba trvat na tom, že v případě, kdy správní orgán vydá správní akt, který přesahuje jeho pravomoc, nemůže takové rozhodnutí zakládat ničí práva a povinnosti, není způsobilé zasáhnout do práv a povinností, neboť akt trpí takovými vadami, že nastává stav, který doktrína nazývá nulitou aktu. V praxi však nemusí být nulita na prvý pohled zřejmá nebo nemusí být zřejmá všem zainteresovaným; na adresáta přitom dopadnou případné negativní důsledky takového správního aktu. Snížit toto riziko může adresát sporného aktu jen tím, že jej napadne přípustnými opravnými prostředky, jako by šlo o vadný správní akt; po přezkoumání odvolací orgán akt zruší nebo změní. Jestliže tak neučiní, nelze adresátovi tohoto sporného aktu odepřít možnost obrátit se ve správním soudnictví se žalobou na obecný soud. Byl-li správní akt vydán správním orgánem absolutně nekompetentním, působí taková skutečnost nulitu aktu, k níž soud přihlíží z úřední povinnosti. Při rozhodování o žalobě proti takovému aktu nemůže pak soud odmítnout o věci rozhodovat podle případných ustanovení zvláštního zákona, která z přezkoumání soudem určitá rozhodnutí vydaná v kompetenci toho kterého orgánu státní správy vylučují. Správní akt, jehož nicotnost je právě v nedostatku takové kompetence, nelze pod taková ustanovení podřadit; pravomoc soudu rozhodnout o žalobě je v těchto případech dána a vymezena ustanoveními §244 a násl. resp. §247 odst. 1 o.s.ř. (viz i rozhodnutí sp.zn. 7 A 129/94 - Vrchního soudu v Praze). V souzeném případě je třeba vzít v úvahu i to, že jak Městský úřad v Chrudimi, tak odvolací orgán, Okresní úřad Chrudim, jakož i navrhovatelé se chovali tak, že je zjevné, že napadené rozhodnutí Městského úřadu v Chrudimi považovali za platné a přisuzovali mu příslušné právní účinky. Jestliže tedy Krajský soud v Hradci Králové v souzeném případě nezrušil rozhodnutí Okresního úřadu v Chrudimi ze dne 7. 12. 2000, čj. ŽP/OPP/246/00/Ko-549, jako nezákonné, zasáhl tím do základního práva navrhovatelů daného čl. 36 odst. 1 Listiny, podle kterého se každý, kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy, může obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak. Ústavnímu soudu proto nezbylo než napadené usnesení Krajskému soudu v Hradci Králové ze dne 27. 9. 2001, čj. 30 Ca 247/2000-15, zrušit. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 10. října 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:3.US.728.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 728/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 125/28 SbNU 79
Populární název Nutnost zrušit i nulitní rozhodnutí
Datum rozhodnutí 10. 10. 2002
Datum vyhlášení  
Datum podání 19. 12. 2001
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Jurka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.4
Ostatní dotčené předpisy
  • 114/1992 Sb., §76 odst.2 písm.c
  • 395/1992 Sb., §2 odst.3
  • 99/1963 Sb., §244, §247 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip legality (vázanosti státní moci zákonem)
Věcný rejstřík správní soudnictví
životní prostředí
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-728-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 40023
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-23