infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 30.12.2013, sp. zn. I. ÚS 1919/13 [ usnesení / FENYK / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2013:1.US.1919.13.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2013:1.US.1919.13.1
sp. zn. I. ÚS 1919/13 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Ludvíka Davida a soudců Jaroslava Fenyka (soudce zpravodaje) a Kateřiny Šimáčkové ve věci ústavní stížnosti stěžovatele Jana Čapka, zastoupeného JUDr. Janem Holubem, advokátem se sídlem Kleinerova 24, Kladno, proti rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 6 ze dne 4. 4. 2013, č. j. 21 EC 157/2012-66, spojené s návrhem na zrušení ustanovení §24c odst. 4 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, takto: Ústavní stížnost a návrh s ní spojený se odmítají. Odůvodnění: I. Stěžovatel se obrátil na Ústavní soud s návrhem na zrušení v záhlaví označeného rozhodnutí s tím, že se jím cítí být dotčen na svých ústavně garantovaných právech. Namítá porušení čl. 2, čl. 10 a čl. 36 a násl. Listiny základních práv a svobod. Rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 6 byl stěžovatel, jakožto žalovaný, ve výroku I. zavázán k úhradě částky ve výši 2 730,- Kč s úrokem z prodlení. Žalovaná částka představovala příspěvek podle §24c zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla. Soud vzal za prokázané, že vozidlo stěžovatele nebylo v období 21. 7. 2009 do 25. 8. 2009 řádně vyřazeno z evidence vozidel (ať již trvale, či dočasně). Proto byl žalovaný povinen mít vozidlo pojištěno ve smyslu §1 odst. 2 zák. č. 168/1999 Sb. Argumentoval-li žalovaný, že vozidlo bylo nepojízdné, byl povinen odevzdat státní poznávací značku a osvědčení o registraci či o technickém průkazu příslušnému orgánu evidence, resp. pokud tuto povinnost nemohl splnit, učinit oznámení o této skutečnosti. Proti uvedenému rozsudku podal stěžovatel v zákonné lhůtě ústavní stížnost. Uvádí v ní, že na výzvu žalobce k úhradě příspěvku v zákonem stanovené lhůtě reagoval, když vysvětlil, že v uvedené době bylo jeho vozidlo zcela nepojízdné, bylo odstaveno na soukromém pozemku, a proto nebylo provozováno. Domnívá se, že došlo pouze k porušení §15 odst. 7 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, protože nebyly ihned odevzdány registrační značky. Stěžovatel dále poukazuje na rozpor v hodnocení jednotlivých důkazních prostředků, a to především svědeckých výpovědí. Stěžovatel s ústavní stížností spojil návrh na zrušení ustanovení §24c odst. 4 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, ve znění pozdějších předpisů, který odůvodnil nejasnou dikcí tohoto ustanovení, s čímž spojuje ústavně právní rozměr. II. Ústavní soud poté, co shledal ústavní stížnost přípustnou a bez formálních vad, dospěl k závěru o její zjevné neopodstatněnosti. Ústavní soud v souladu se svou rozhodovací praxí připomíná, že není součástí soustavy obecných soudů, a proto není povolán k přezkumu jejich rozhodnutí jako další odvolací orgán. Ústavní soud je podle čl. 83 Ústavy České republiky soudním orgánem ochrany ústavnosti. Samotný postup v řízení, zjišťování a hodnocení skutkového stavu, výklad práva, jakož i jeho aplikace, náleží obecným soudům, které jsou součástí soudní soustavy podle čl. 91 odst. 1 Ústavy České republiky. Ústavní soud tedy nemůže nahrazovat hodnocení obecných soudů, tj. skutkové a právní posouzení věci, svým vlastním [srov. nález sp. zn. III. ÚS 23/93 ze dne 1. 2. 1994, N 5/1 SbNU 41 (45-46)]. Je povolán toliko k přezkumu ústavněprávních principů, tj. toho, zda nedošlo k porušení ústavních principů a základních práv a svobod účastníka řízení, zda právní závěry obecných soudů nejsou v extrémním nesouladu se skutkovými zjištěními a zda výklad práva provedený obecnými soudy je ústavně konformní, resp. zda nebyl aktem "libovůle". Ústavní soud tedy koriguje jen ty nejextrémnější excesy (srov. nález sp. zn. IV. ÚS 570/03, N 91/33 SbNU 377). V posuzované věci Ústavní soud dospěl k závěru, že se o takový případ nejedná. V předmětné věci se jedná o aplikaci běžného práva, které nedosahuje ústavněprávní roviny. Stěžovatel tak staví Ústavní soud do role další odvolací instance. Ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, upravuje zvláštní kategorii návrhů, a to jsou návrhy zjevně neopodstatněné. Ústavní soud o takovém návrhu může rozhodnout zpravidla i pouze na základě obsahu napadených rozhodnutí a samotné ústavní stížnosti. V projednávané věci Ústavní soud dospěl k závěru o zjevné neopodstatněnosti ústavní stížnosti. Ústavní soud neshledal důvod pro odlišný postup od své dosavadní konstantní rozhodovací praxe v případech, založených na obdobných skutkových okolnostech. Zdůrazňuje zde, že nejde o ex lege "neprovozování" vozidla, bylo-li odstaveno. Stěžovatel by musel po rozhodnou dobu nechat formálně vyřadit vozidlo z evidence. V podrobnostech Ústavní soud odkazuje na usnesení ze dne 27. 9. 2012 sp. zn. III. ÚS 3411/12, usnesení ze dne 20. 11. 2012 sp. zn. I. ÚS 3739/12, usnesení ze dne 24. 9. 2013 sp. zn. I. ÚS 47/13, nebo usnesení ze dne 5. 11. 2013 sp. zn. IV. ÚS 2325/13. Žalobce v nyní posuzovaném případě tedy uplatnil svůj nárok po právu. Ústavní soud nedospěl k závěru, že došlo k porušení ústavních principů, jež by odůvodňovalo zásah Ústavního soudu. Obecný soud tak rozhodoval v souladu s hlavou pátou Listiny a toto rozhodnutí nevybočilo z mezí ústavnosti. Pokud jde o návrh stěžovatele na zrušení ustanovení §§24c odst. 4 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, Ústavní soud uvádí, že v souladu s jeho dosavadní judikaturou jde o návrh akcesorický, který sdílí osud ústavní stížnosti (srov. např. usnesení sp. zn. III. ÚS 4633/12 ze dne 10. 1. 2013). Vzhledem k výše uvedenému Ústavnímu soudu nezbylo než ústavní stížnost podle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků řízení odmítnout jako návrh zjevně neopodstatněný. Návrh na zrušení ustanovení §24c odst. 4 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, Ústavní soud odmítl podle ustanovení §43 odst. 2 písm. b) ve spojení s ustanovením §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 30. prosince 2013 Ludvík David, v. r. předseda I. senátu Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2013:1.US.1919.13.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 1919/13
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 30. 12. 2013
Datum vyhlášení  
Datum podání 19. 6. 2013
Datum zpřístupnění 10. 1. 2014
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - OS Praha 6
Soudce zpravodaj Fenyk Jaroslav
Napadený akt rozhodnutí soudu
zákon; 168/1999 Sb.; o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla); §24c/4
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 168/1999 Sb., §24c odst.4, §15 odst.7
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
Věcný rejstřík pojištění
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-1919-13_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 82001
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-19