infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 26.04.2016, sp. zn. IV. ÚS 119/16 [ usnesení / JIRSA / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2016:4.US.119.16.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2016:4.US.119.16.1
sp. zn. IV. ÚS 119/16 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Jaromíra Jirsy jako soudce zpravodaje a soudců Jana Musila a Vladimíra Sládečka o ústavní stížnosti stěžovatelky: Léčebné lázně Lázně Kynžvart, státní příspěvková organizace, se sídlem v Lázních Kynžvart, Lázeňská 295, zastoupené JUDr. Václavem Junkem, advokátem se sídlem v Českých Budějovicích, Tovární 14, proti usnesení Nejvyššího soudu ze dne 29. 10. 2015, č. j. 21 Cdo 4084/2015-218, rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 25. 3. 2015, č. j. 61 Co 539/2013-203, a Okresního soudu v Chebu ze dne 20. 5. 2013, č. j. 9 C 509/2010-110, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Ústavní soud obdržel dne 12. 1. 2016 stížnost splňující formální náležitosti stanovené zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), jíž se stěžovatelka domáhá zrušení shora uvedených rozhodnutí v řízení o neplatnosti výpovědi z pracovního poměru. Napadenými rozhodnutími bylo podle stěžovatelky porušeno její právo na spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, přičemž toto porušení spatřuje ve dvou rovinách: obecné soudy měly nedostatečně svá rozhodnutí odůvodnit a dovolací soud dovolání odmítl, ačkoliv jím vytýkanými nedostatky ve vymezení dovolacího důvodu dovolání stěžovatelky netrpí. Dále vytýká dovolacímu soudu, že si o předestřených otázkách, které obecné soudy posuzovaly, neučinil vlastní závěr, resp. nevyřešil právní otázku, dosud v rozhodovací praxi dovolacího soudu neřešenou. Ústavní soud poté, co se seznámil s obsahem ústavní stížností napadených rozhodnutí, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná. Stěžovatelka v převážné většině stížnosti pouze rekapituluje průběh řízení před obecnými soudy a rozporuje způsob, jakým soudy vyhodnotily jednání zaměstnankyně považované za porušení pracovní kázně a důvod k výpovědi. V tomto postupu spatřuje porušení ústavně zaručeného práva na spravedlivý proces, ačkoliv neuvádí žádné konkrétní pochybení, kterého se měly obecné soudy dopustit, a které by současně vybočovalo z mezí plynoucích pro jejich činnost z kautel ústavních předpisů. Ze stížnosti tak lze vyvodit, že stěžovatelka toliko vyjadřuje nesouhlas s vyhodnocením důkazů obecnými soudy a s argumenty, jimiž svá rozhodnutí odůvodnily. Ústavní soud je podle čl. 83 Ústavy České republiky soudním orgánem ochrany ústavnosti; není součástí soustavy obecných soudů, a nepředstavuje proto ani další instanci určenou pro přezkum jimi učiněných právních závěrů. Jestliže obecné soudy v rámci zjišťování a hodnocení skutkového stavu věci, jakož i při výkladu a aplikaci práva na daný případ, respektovaly pravidla daná procesními předpisy stran dokazování a hodnocení důkazů, nespadá do pravomoci Ústavního soudu jejich právní závěry přezkoumávat. K zásahu do činnosti orgánů veřejné moci je Ústavní soud povolán až tehdy, pokud by ze strany obecných soudů došlo k tak extrémnímu nesouladu mezi provedenými důkazy a skutkovým zjištěním, že by rozhodnutí svědčilo o libovůli při rozhodování. K ničemu takovému však v projednávaném případě nedošlo - ani to stěžovatelka netvrdí. Tvrzeným pochybením, kterého se měl dopustit dovolací soud tím, že konstatoval, že byl v dovolání udán jiný důvod, než jaký je nutné uplatnit ve smyslu §241a odst. 1 o. s. ř., se Ústavní soud nezabýval, neboť dovolání bylo dovolacím soudem současně shledáno nepřípustným. O dovolání by bylo rozhodnuto stejným způsobem i v případě, že by dovolací soud uvedený dovolací důvod nezpochybnil; proto i kdyby Ústavní soud projednatelnost dovolacího důvodu přezkoumal a dospěl k závěru, že dovolací důvod byl dán, na odmítnutí dovolání pro nepřípustnost by to nic nezměnilo. K závěru o nepřípustnost dovolání ostatně dospěl i Ústavní soud, neboť, jak vyplývá z textu ústavní stížnosti, stěžovatelka se jím zjevně domáhala jen přehodnocení výpovědních důvodů, přičemž o totéž usiluje i v řízení před Ústavním soudem. Vzhledem k výše uvedenému Ústavní soud neshledal, že by napadeným rozhodnutím došlo k porušení některého z ústavně zaručených práv; proto rozhodl o ústavní stížnosti mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků podle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu tak, že ji jako návrh zjevně neopodstatněný odmítl. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 26. dubna 2016 Jaromír Jirsa v. r. předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2016:4.US.119.16.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 119/16
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 26. 4. 2016
Datum vyhlášení  
Datum podání 12. 1. 2016
Datum zpřístupnění 13. 5. 2016
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán SOUD - NS
SOUD - KS Plzeň
SOUD - OS Cheb
Soudce zpravodaj Jirsa Jaromír
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 99/1963 Sb., §241a odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /právo na přístup k soudu a jeho ochranu, zákaz odepření spravedlnosti
Věcný rejstřík dovolání/důvody
dovolání/přípustnost
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-119-16_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 92558
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-14