Přehled zveřejněných rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu s právní větou v roce 2008

spisová
značka
datum
rozhodnutí
význam právní
věta
2 As 19/2008 - 75 18. 4. 2008 B Je-li nepřiměřený zásah do soukromého a rodinného života cizince překážkou vydání rozhodnutí o správním vyhoštění (§119 odst. 5 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění účinném do 23. 11. 2005), tím spíše musí být takový tvrzený zásah posouzen u žádosti o zrušení takového rozhodnutí (§122 odst. 5 citovaného zákona).
5 Afs 1/2007 - 172 17. 4. 2008 A I. Tvrdí-li zástupce účastníka řízení, že v zásilce jemu adresované soudem a obsahující podle svého označení dvě písemnosti (zde výzvu k zaplacení soudního poplatku a výzvu k odstranění nedostatků žaloby) byla jen jediná písemnost, přičemž toto tvrzení uplatní až v kasační stížnosti proti usnesení o zastavení řízení pro nezaplacení soudního poplatku, vychází soud v souladu se zásadou vigilantibus iura z obsahu veřejné listiny (doručenky) tím spíše, nenabízí-li zástupce o svém tvrzení žádný důkaz. II. Rozhodnutí soudu ve věci správního soudnictví nabývá právní moci (§54 odst. 5 a §55 odst. 5 s. ř. s.) dnem, kdy bylo doručeno účastníkům, a to uplynutím posledního okamžiku tohoto dne. III. Účastník zaplatí soudní poplatek dříve, než usnesení (o zastavení řízení pro nezaplacení poplatku) nabylo právní moci (§9 odst. 7 zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích), i tehdy, učiní-li tak v den, kdy usnesení nabylo právní moci. IV. Stanoví-li zákon (§9 odst. 7 zákona č. 549/1991 Sb. ...
2 Afs 77/2007 - 62 17. 4. 2008 A Náhrady cestovních výdajů zahraničního zaměstnance zaměstnavatele, který má v tuzemsku stálou provozovnu, mzdy svých zaměstnanců zdaňuje podle českého práva a vyplácení náhrad má dohodnuto v pracovní smlouvě či určeno ve vnitřním předpise, jsou v souladu s čl. 24 Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmů a z majetku (č. 257/1993 Sb.), podle zásady rovného zacházení nezdanitelným příjmem podle §6 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.
4 Ads 5/2005 - 84 17. 4. 2008 B I. Pokud stěžovatel splnil podmínku minimálního počtu let pojištění požadovanou v §31 odst. 1 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ještě v době existence společného československého státu, nemůže mu být zpětně splnění této podmínky upíráno. Odporuje to principům jistoty a předvídatelnosti práva, které tvoří samotný základ konceptu právního státu. Pokud stěžovatel splňuje všechny zákonné podmínky pro vznik nároku na důchod i bez existence Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o sociálním zabezpečení, uveřejněné pod č. 228/1993 Sb., je věcí nositele českého důchodového pojištění, aby zabezpečil pobírání důchodové dávky v takové výši, která odpovídá vyššímu nároku podle vnitrostátních předpisů a rozhodl o dorovnání podle českých právních předpisů, přičemž bude respektovat částku důchodu pobíraného v souladu se Smlouvou od druhé smluvní strany tak, aby nedošlo k duplicitnímu pobírání dvou důchodů stejného typu, přiznaných ze stejného důvodu od dvou různých nosit ...
6 Ads 108/2006 - 52 17. 4. 2008 B Hodnocení doby zaměstnání získané do 18 let věku nemá význam pro výši důchodu v případě, kdy starobní důchod je přiznán podle zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, za situace, kdy žadatel splnil podmínku potřebné doby zaměstnání pro vznik nároku na starobní důchod v době od 18 let věku do dne vzniku nároku na tento důchod.
7 Afs 8/2007 - 49 17. 4. 2008 B V případě, že smlouva o nájmu nebytových prostor, kterou daňový subjekt jako nájemce uzavřel s vlastníkem nemovitosti, je neplatná, nemůže tento daňový subjekt uplatnit odpisy z pronajatého hmotného majetku jako daňově uznatelný výdaj podle §28 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění účinném do 31. 12. 2000.
7 As 26/2006 - 72 17. 4. 2008 B Honitbu uznanou podle dosavadních předpisů nelze uvést do souladu se zákonem č. 449/2001 Sb., o myslivosti, v případě, že ji protíná od jedné hranice k druhé na protilehlé straně souvislá zástavba tak, že se nelze dostat z honebních pozemků v jedné části honitby na honební pozemky v její druhé části bez překročení cizích pozemků, které jsou nehonebními.
2 Afs 71/2007 - 60 17. 4. 2008 B Předchozí vyměření daně podle pomůcek (podle §31 odst. 5 a §46 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků) nebrání následnému, dodatečnému stanovení daně dokazováním. Dokonce lze vydat dodatečný platební výměr opakovaně, a způsob stanovení daně není pro další vyměřovací řízení podstatný. Taková premisa nemá oporu v zákoně.
1 Ans 2/2008 - 52 16. 4. 2008 A I. O vydání rozhodnutí ve správním řízení za právního stavu do konce roku 2005 (správní řád z roku 1967) se jednalo teprve tehdy, pokud stejnopis písemného vyhotovení rozhodnutí byl předán k doručení, popřípadě byl učiněn jiný úkon směřující k jeho doručení za situace, kdy ústní vyhlášení rozhodnutí nemělo účinky oznámení nebo rozhodnutí nebylo v souladu se zákonem vyhlášeno veřejnou vyhláškou. II. Žalobou na ochranu proti nečinnosti správního orgánu podanou podle §79 a násl. s. ř. s. se nelze domáhat pouhého doručení již vydaného rozhodnutí správního orgánu. III. Pokud je rozhodnutí vydáno, eventuální nedostatek oznámení rozhodnutí některému z účastníků není nedostatkem vydání rozhodnutí, nýbrž je nedostatkem v oznámení již vydaného rozhodnutí tomuto účastníkovi řízení. Ochrany svých práv se takovýto účastník mohl domáhat ve správním řízení podle správního řádu z roku 1967 podáním odvolání ve správním řízení, neboť samotné rozhodnutí doposud nenabylo právní moci, a lhůta k podán ...
3 Ads 8/2008 - 50 16. 4. 2008 A Ustanovení §7 odst. 2 Licenčního řádu České lékařské komory, požadující k získání licence pro výkon funkce vedoucího lékaře a primáře složení atestační zkoušky podle §21 zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, není diskriminační vůči lékařům, kteří dosáhli specializované způsobilosti podle §44 odst. 1 téhož zákona.
5 Azs 13/2008 - 69 16. 4. 2008 A K účinnosti náhradního doručení písemnosti doručované fyzické osobě do vlastních rukou ve smyslu §50c odst. 4 a §46 odst. 5 a 6 o. s. ř. není třeba, aby se adresát zdržoval v místě doručování po celou dobu běhu desetidenní lhůty pro uložení písemnosti. Naopak plně postačí, má-li se za to, že se v místě doručování zdržoval byť i jediný den v rámci uvedené desetidenní lhůty.
1 As 27/2008 - 67 16. 4. 2008 B I. Použít v oblasti správního trestání analogie práva nebo zákona lze jen v omezeném rozsahu, a to pouze tam, kdy to, co má být aplikováno, určitou otázku vůbec neřeší, nevede-li takový výklad k újmě účastníka řízení a ani k újmě na ochraně hodnot, na jejichž vytváření a ochraně je veřejný zájem. II. Jednočinný souběh trestného činu se správním deliktem je vyloučen, a to za předpokladu, že oba chrání stejný okruh společenských zájmů. Je-li uvedená podmínka u správního deliktu (zde podle §63a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání) a trestného činu (zde dle §118 trestního zákona) splněna, je třeba na základě analogie legis aplikovat §94 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, podle kterého správní orgán, který rozhodl o uložení pokuty, své pravomocné rozhodnutí zruší, zjistí-li, že pachatel byl za týž skutek soudem pravomocně odsouzen nebo obžaloby pravomocně zproštěn. Analogicky se uplatní i druhá věta citovaného ustanovení, podle níž má pachatel nárok na vrácení částky, k ...
6 As 14/2007 - 58 16. 4. 2008 B I. Za „stejný nápoj“ (§9 odst. 10 zákona č. 477/2001 Sb., o obalech) nelze považovat přírodní minerální vodu a minerální vodu ochucenou především pro jejich chuťovou odlišnost způsobenou např. přidáním nápojového koncentrátu, který obohatí dosavadní přírodní minerální vodu o chuť, čímž minimálně z hlediska smyslového vnímání změní původní přírodní minerální vodu v jiný (chuťově odlišný) nápoj. II. Při výkladu pojmu „stejný nápoj“ užitého v §9 odst. 10 zákona č. 477/2001 Sb., o obalech, je třeba vycházet nejenom z vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 335/1997 Sb., ale především ze smyslu a účelu zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (§1 odst. 1), jímž je chránit životní prostředí předcházením vzniku odpadů z obalů, způsoby v tomto ustanovení demonstrativně vyjmenovanými. Podle §9 odst. 10 zákona č. 447/2001 Sb., o obalech, je postihováno jednání odporující zákonu o obalech (stěžovatel nabízel zboží pouze v nevratném obalu, který nešetří životní prostře ...
1 As 2/2008 - 47 16. 4. 2008 B Výzva soudu k zaplacení soudního poplatku je rozhodnutím, jímž se pouze upravuje vedení řízení. Kasační stížnost směřující proti této výzvě je ve smyslu §104 odst. 3 písm. b) s. ř. s. nepřípustná.
1 As 14/2008 - 63 16. 4. 2008 B Eventuální vady výroku o správním vyhoštění, které mohou mít za určitých podmínek za následek jeho nevykonatelnost, mohou mít svůj význam při případném výkonu rozhodnutí o správním vyhoštění, nemohou však mít vliv na rozhodnutí, kterým byla podle §87k odst. 1 písm. d) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, zamítnuta žádost stěžovatele o povolení k trvalému pobytu; důvod existence označení stěžovatele za nežádoucí osobu totiž existoval, neboť ve smyslu §154 odst. 3 písm. b) citovaného zákona existovalo pravomocné rozhodnutí o správním vyhoštění stěžovatele.
6 Ads 115/2006 - 70 15. 4. 2008 B Poživateli dávky, jejíž nárok je odvislý od posouzení zdravotního stavu, lze při zjištění, že jeho zdravotní stav již nadále neodůvodňuje trvání nároku na dávku (a s tím i související nárok na její výplatu), tuto dávku odejmout postupem v souladu s §56 odst. 1 písm. a) zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění. „Zastavení dávky“ nemá oporu v zákonné úpravě.
9 Afs 193/2007 - 46 10. 4. 2008 A k opatření federálního ministerstva financí č. V/20 100/1992, kterým se stanoví účtová osnova a postupy účtování pro podnikatele, ve znění účinném od 1. 1. 2001*)Pro účely stanovení základu daně se obecně vychází z účetnictví daňového subjektu, nestanoví-li zvláštní předpis nebo zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, jinak. Daňová účinnost úroku z prodlení je obecně omezena §24 odst. 2 písm. zi) citovaného zákona, který nerozlišuje mezi úroky z prodlení a úroky z prodlení podle smlouvy o úvěru, přičemž rozdílný způsob jejich účetního zachycení nemůže mít na časový okamžik jejich daňové uznatelnosti žádný vliv.
5 Afs 59/2007 - 72 10. 4. 2008 A I. Vrácení přeplatku daňovému dlužníkovi ve smyslu §64 odst. 4 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, neznamená, že přeplatek musí být vrácen pouze na adresu bydliště daňového dlužníka nebo na jeho účet, který daňový dlužník uvedl při registraci dle §33 citovaného zákona. Jedná-li se o vratitelný přeplatek, nejedná se již o finanční prostředky, kterými by bylo lze jakkoli státem disponovat, jak je tomu při postupu dle §64 odst. 2 a 3 citovaného zákona, ale jedná se o finanční prostředky daňového dlužníka, které spadají výlučně do jeho dispoziční sféry. II. Správce daně je v případě postupu dle §64 odst. 4 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, povinen částku představující vratitelný přeplatek poukázat dle výslovné dispozice daňového dlužníka, aniž by byl povinen zkoumat pohnutky a důvody, které k projevené vůli daňového dlužníka vedly, osobu vlastníka účtu, na nějž má být přeplatek vrácen, ověřovat, zda je daňový dlužník s takto poukázanou platbou skutečně oprá ...
7 As 47/2007 - 102 10. 4. 2008 B Účastníky řízení ve smyslu §97 odst. 1 stavebního zákona z roku 1976 jsou osoby, které mají vlastnická práva nebo jiná práva k pozemkům nebo stavbám na nich, a jejichž práva, právem chráněné zájmy nebo povinnosti mohou být rozhodnutím podle §88 odst. 1 písm. b) téhož zákona přímo dotčeny; není však rozhodující existence fyzické hranice mezi pozemkem stavebníka a třetích osob, ale možnost že i přes jistou vzdálenost, která bude vždy věcí individuálního posouzení, může dojít k porušení či ohrožení práv těchto osob.**) S účinností od 1. 1. 2007 nahrazen zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
7 Afs 78/2007 - 60 10. 4. 2008 B I. Rozhodnutí krajského soudu je nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost, pokud z něj není jednoznačně zřejmé, podle kterých ustanovení a jakých právních předpisů (v jakém platném a účinném znění) byla v kontextu podané správní žaloby posuzována zákonnost napadeného správního rozhodnutí. II. Požadavek, aby se krajský soud ve svém rozsudku důsledně a detailně zabýval otázkou, jaké konkrétní ustanovení právního předpisu na věc účinně dopadalo, především nabývá na významu, nebyla-li sporná okolnost upravena pouze jedním právním předpisem. Tento požadavek je o to naléhavější, byla-li objektem posouzení nikoliv statická, ale tak dynamická okolnost, jakou je lhůta pro vyměření celního dluhu (její počátek, běh a konec).
2 Afs 44/2007 - 73 10. 4. 2008 B Třídenní lhůta pro dodatečné zaplacení soudního poplatku je v řízení o žalobě ve správním soudnictví zpravidla lhůtou příliš krátkou.
2 As 75/2007 - 53 9. 4. 2008 A Částí provozovny, která je určena k prodeji tabákových výrobků a kde je reklama na tyto výrobky povolena ve smyslu §3 odst. 4 písm. c) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, je třeba rozumět pouze bezprostřední okolí místa, kde je možné tabákové výrobky zakoupit (v daném případě zásobníky na cigarety umístěné nad pokladnami provozovny se smíšeným zbožím, a nikoli prostor nad pultem určeným na odkládání košíků a umístěným za pokladnami mimo prodejní plochu).
2 As 72/2007 - 80 9. 4. 2008 B Za rozpornou s čl. 26 Listiny základních práv a svobod a s ústavním pořádkem jako celkem nelze považovat povinnost předložit doklady o tom, že ohlašovatel živnosti nemá daňové nedoplatky nebo nedoplatky na platbách pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti ve smyslu §6 odst. 1 písm. d), e), §46 odst. 1 písm. j), k) zákona č. 455/1991 Sb., živnostenského zákona, ve znění před novelou provedenou zákonem č. 270/2007 Sb. Pokud nejsou uvedené doklady předloženy, příslušný živnostenský úřad vysloví, že živnostenské oprávnění ohlášením nevzniklo.
8 Afs 136/2006 - 64 7. 4. 2008 B Podání obsahově odpovídající žádosti o sdělení důvodu vzniku daní a výslovně opřené o §32 odst. 9 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, není namístě posoudit jako odvolání proti platebnímu výměru, byť daňový poplatník v kontextu podání použil obratu „s odvoláním na platební výměr“.
3 Ads 116/2007 - 81 2. 4. 2008 A Podle čl. 15 nařízení Rady (EHS) č. 574/72, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení (EHS) č. 1408/71 o uplatňování systémů sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby a jejich rodiny pohybující se v rámci Společenství, se provádí pouze přepočet těch dob pojištění jiného členského státu Evropské unie, které jsou uvedeny v jiných jednotkách, než jsou jednotky, v nichž doby pojištění počítá stát provádějící výpočet příslušné důchodové dávky.
1 As 12/2008 - 67 2. 4. 2008 A Měření rychlosti vozidel na pozemních komunikacích nelze jakožto součást působnosti policie a obecní policie při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích podle zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, přenést bez zákonného zmocnění na jiný subjekt (§79 odst. 8 a §124 odst. 8 a 9 tohoto zákona).
3 Ads 137/2007 - 61 2. 4. 2008 B Zaúčtování zvýšení nebo snížení daně z příjmů ve smyslu §5 odst. 2 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, je pro posouzení nároku na dávku státní sociální podpory podle §2 písm. a) citovaného zákona relevantní jen v tom případě, že žadateli vznikne nárok na vrácení daňového přeplatku či povinnost uhradit dodatečně vyměřenou daň.
7 Azs 76/2007 - 112 2. 4. 2008 B Pokud účastníku řízení nebránila žádná zákonná překážka, aby opětovně požádal o udělení mezinárodní ochrany, protože předchozí řízení o udělení mezinárodní ochrany bylo zastaveno podle §25 písm. a) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, nemělo Ministerstvo vnitra právní důvod zabývat se otázkou prominutí lhůty k podání nové žádosti. V případě, že tak učinilo, nemohl tento jeho úkon vyvolat žádné právní účinky.
9 Azs 15/2008 - 108 1. 4. 2008 B I. Zásahy Ústavního soudu do soudní moci jsou odůvodněny jen tam, kde obecné soudy vykročily z mezí a zásad spravedlivého procesu (čl. 36 a násl. Listiny základních práv a svobod), čemuž nelze rozuměti jinak, než že Ústavní soud ve vztahu k soudům obecným je svou činností povolán k tomu, aby především dbal na procesní čistotu soudního řízení. II. Zákonem předepsanému postupu v úsilí o právo (zásadám spravedlivého procesu) vyplývajícímu z Listiny základních práv a svobod (čl. 36 odst. 1) nutno rozuměti tak, že ve spojení s obecným procesním předpisem v řízení před obecným soudem musí být dána jeho účastníkovi možnost vyjádřit se nejen k provedeným důkazům (čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod) a k věci samé, ale také označit (navrhnout) důkazy, jejichž provedení pro zjištění (prokázání) svých tvrzení pokládá za potřebné; tomuto procesnímu právu účastníka odpovídá povinnost soudu nejen o vznesených návrzích (včetně návrhů důkazních) rozhodnout, ale také - pokud jim nevyhoví ...
8 As 55/2006 - 76 31. 3. 2008 A Je-li advokát v kárném řízení zastoupen advokátem (§33 odst. 4 zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii) a v průběhu řízení uzavře se svým zástupcem dohodu o ukončení zastoupení, má tato dohoda ve vztahu k České advokátní komoře účinky teprve okamžikem, kdy je o dohodě vyrozuměna.
8 As 20/2006 - 129 31. 3. 2008 A I. Osobou zúčastněnou na řízení dle §34 odst. 1 s. ř. s. je i subjekt, na který přešla příslušná práva a povinnosti i v průběhu řízení před soudem, včetně případů singulární sukcese. II. Ustanovení §139b odst. 3 stavebního zákona z roku 1976, vymezující pojem „změna dokončených staveb“, obsahuje pod písm. c) legální definici pojmu „stavební úpravy“. Pojem stavební úpravy nelze tedy považovat za právně neurčitý pojem v obecném slova smyslu.
3 As 13/2007 - 75 28. 3. 2008 A Konkrétní obecní úřad (resp. městský úřad či magistrát statutárního města) je třeba považovat za jediný správní orgán, jemuž právní předpisy svěřují působnost v různých oblastech veřejné správy, a také za jediný povinný subjekt ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Tento povinný subjekt tedy není oprávněn odložit žádost o informaci či tuto žádost zamítnout se zdůvodněním, že se nevztahuje k jeho působnosti, pokud se tato žádost týká činnosti jiného odboru či složky téhož obecního úřadu, než je ta, které byla žádost adresována.
2 Ao 1/2008 - 51 28. 3. 2008 B Rozhodujícím kritériem, dle kterého je podání obsahující výhrady proti návrhu opatření obecné povahy kvalifikováno jako připomínka či námitka (§172 odst. 5 správního řádu z roku 2004), není kvalita či obsahové náležitosti tohoto podání, nýbrž to, kdo výhrady vznesl. Pokud jsou tedy výhrady proti územnímu plánu vzneseny vlastníkem nemovitostí dotčených návrhem veřejně prospěšných staveb, veřejně prospěšných opatření a zastavitelných ploch, popřípadě též zástupcem veřejnosti (§52 odst. 2 stavebního zákona z roku 2006), musí k nim být bez dalšího přistoupeno jako k námitkám.
5 Ans 2/2008 - 35 28. 3. 2008 B Pokud si zásilku doručovanou fyzické osobě do vlastních rukou vyzvedne jiná osoba, která je k takovému úkonu adresátem řádně zmocněna, jedná se o řádné doručení.
6 As 45/2006 - 87 27. 3. 2008 A Podle §5 odst. 2 dekretu presidenta republiky č. 12/1945 Sb. zanikají patronátní práva a povinnosti váznoucí na zemědělských majetcích konfiskovaných podle §1 tohoto dekretu, a to dnem konfiskace.Protože patronátní právo je souhrn práv a povinností, které nezávisle na hierarchickém postavení příslušejí nějaké osobě vzhledem ke kostelu nebo církevnímu úřadu na základě zvláštního právního důvodu, nemají patronátní práva a povinnosti nic společného s věcným břemenem, takže dovozovat zánik věcného břemene odkazem na §5 odst. 2 uvedeného dekretu nelze.
7 As 24/2007 - 106 27. 3. 2008 B Pouhé označení informace podnikatelem za obchodní tajemství není dostačující k tomu, aby požadovaná informace nebyla poskytnuta s odkazem na §9 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění účinném do 22. 3. 2006. Správní orgán je vždy povinen zkoumat, zda informace označená podnikatelem za obchodní tajemství skutečně splňuje všechny náležitosti obchodního tajemství podle §17 obchodního zákoníku.
9 Afs 128/2007 - 49 27. 3. 2008 B k Celní úmluvě o mezinárodní přepravě zboží na podkladě karnetů TIR (Úmluva TIR), č. 144/1982 Sb.Ústavní soud nemohl pominout ani otázku, zda Celní úmluva o mezinárodní přepravě zboží na podkladě karnetu TIR (Úmluva TIR) splňuje další podmínky, uložené čl. 10 Ústavy (po novele ústavním zákonem č. 395/2001 Sb.). Mezinárodní smlouva zásadně musela tyto podmínky naplňovat i před zmíněnou novelou Ústavy, ačkoli nebyly v Ústavě ani v zákonném odkazu výslovně uvedeny. Mezinárodní smlouva, která Českou republiku nezavazuje, je z jejího hlediska irelevantní a chybí mezinárodně právní důvod k její recepci do českého práva. Publikace právní normy je jedním ze základních předpokladů její závaznosti v podmínkách právního státu (tehdejší čl. 1 Ústavy). Subjekty, které norma zavazuje, musejí k ní mít přístup a mít možnost poznat její obsah. V podmínkách právního státu je nutné považovat za neopominutelný rovněž souhlas parlamentu se smlouvou, jež má měnit prvky účinnosti zákona. Ústavní soud konstat ...
6 Ans 6/2007 - 50 27. 3. 2008 B Záznam o postupu léčby pacienta a o provedeném lékařském vyšetření je součást zdravotnické dokumentace, kterou je povinno vést zdravotnické zařízení dle §67b odst. 1 a 2 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu. Tento záznam není posudkem ve smyslu §21 a §77 tohoto zákona, protože zde lékař nerozhoduje autoritativním způsobem o právně relevantních otázkách souvisejících se zdravotním stavem pacienta, např. ve vztahu k pracovní způsobilosti k určitému zaměstnání apod.
4 As 51/2007 - 68 27. 3. 2008 B Rozhodnutí o uložení pokuty je nepřezkoumatelné, je-li výše pokuty odůvodněna pouhou rekapitulací skutkových zjištění a konstatováním zákonných kritérií pro uložení pokuty, aniž by bylo zřejmé, zda a jakým způsobem byla tato kritéria hodnocena.Úvaha správního orgánu musí vést k hodnocení individuální povahy protiprávního jednání, přičemž zvažované okolnosti je třeba rozlišovat na přitěžující a polehčující a vždy je posuzovat z hlediska konkrétního dopadu na daný případ.
6 As 11/2008 - 55 27. 3. 2008 B Kasační stížnost směřující proti rozhodnutí krajského soudu vydanému před účinností soudního řádu správního, tj. před 1. 1. 2003, není podle §131 uvedeného zákona přípustná.
6 Ads 51/2007 - 24 27. 3. 2008 B Usnesení o zastavení řízení je rozhodnutím, kterým se končí řízení, jehož písemné vyhotovení musí být doručeno účastníkům řízení (§55 odst. 3 s. ř. s.). Protokol o jednání, v němž je takové rozhodnutí zaznamenáno, nepředstavuje písemné vyhotovení rozhodnutí.
7 Azs 3/2008 - 64 26. 3. 2008 A Správní orgán umožní v řízení o udělení mezinárodní ochrany žadateli o azyl pořídit si kopie písemností ze správního spisu vlastními prostředky a na vlastní náklady. Takový postup není v rozporu s §23a zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů.
1 As 11/2008 - 59 26. 3. 2008 A Posouzení podmínek hypotézy §119 odst. 1 písm. a) bod 3 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů (maření výkonu soudních nebo správních rozhodnutí), pro účely rozhodnutí o správním vyhoštění si může a musí učinit příslušný správní orgán samostatně; otázka naplnění podmínek hypotézy §119 odst. 1 písm. a) bod 3 představuje otázku odlišnou a relativně nezávislou na otázce spáchání trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí podle §171 odst. 1 písm. b) trestního zákona.
1 Ans 3/2008 - 78 26. 3. 2008 A Vytýkací řízení (§43 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků) je správce daně povinen v souladu s Pokynem Ministerstva financí č. D-144 ukončit nejpozději do dvanácti měsíců od jeho zahájení, nejde-li o mimořádné případy, kdy může lhůtu prodloužit Ministerstvo financí.
1 Afs 12/2008 - 103 26. 3. 2008 B Jestliže proti sobě v projednávané věci stojí v rovině obiter dictum právní názor zaujatý v jiné věci Nejvyšším správním soudem rovněž pouze obiter dictum a právní názor vyjádřený meritorně v jiné věci, není namístě předkládat věc rozšířenému senátu. I kdyby rozšířený senát rozhodl ve prospěch právního názoru vyjádřeného meritorně dříve v jiné věci, nemohlo by to mít vliv na rozhodnutí v projednávané věci. Předložení věci rozšířenému senátu by mělo pro projednávanou věc pouze akademický význam a ve svém důsledku by vedlo jen k neopodstatněnému prodloužení řízení o kasační stížnosti. Z hlediska naplnění podmínek pro předložení věci rozšířenému senátu by byla zcela jiná situace, kdyby v souzené věci byla předmětem meritorního přezkumu otázka, na niž zdejší soud v dřívější věci vyslovil (byť) obiter dictum právní názor odchylný od toho, k němuž by při předběžné poradě dospěl nyní rozhodující senát (§17 odst. 1 s. ř. s.).
1 As 8/2008 - 55 26. 3. 2008 B Nejde o zkrácení na právech, když žalobce má možnost závěry posouzení zdravotní způsobilosti podané dle §82 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, vyvrátit předložením nového přezkoumání zdravotního orgánu ve stanovené lhůtě a této možnosti nevyužije.
2 Azs 71/2006 - 82 26. 3. 2008 B I. Žalobu lze odmítnout pro opožděnost podle §46 odst. 1 písm. b) s. ř. s., je-li jisté, že nastaly skutečnosti rozhodné pro právní závěr o opožděnosti. Tak tomu není, jsou-li skutečnosti tvrzené účastníkem řízení, které jsou v rozporu s obsahem spisu, na němž spočívá závěr o opožděnosti žaloby, možné a pravděpodobné. II. Žadatel o azyl je „uprchlíkem“ ve smyslu čl. 1 Úmluvy o právním postavení uprchlíků (vyhlášené pod č. 208/1993 Sb.), je-li „přiměřeně pravděpodobné“, že v případě návratu do země původu bude čelit pronásledování z důvodů v tomto článku uvedených. III. Povinnost nevystavit žadatele o azyl mučení nebo nelidskému či ponižujícímu zacházení anebo trestu (čl. 3 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod ve znění protokolů č. 3, 5 a 8, vyhlášené pod č. 209/1992 Sb.) je dána, pokud hrozí „reálné nebezpečí“, že bude takovému zacházení vystaven.
6 As 11/2007 - 77 20. 3. 2008 A Je-li nutno zřídit věcné břemeno pro vytvoření podmínek pro nezbytný přístup k pozemku a stavbě [§108 odst. 2 písm. d) stavebního zákona z roku 1976, §170 odst. 2 stavebního zákona z roku 2006 ], je nutno volit takové řešení, které je na jedné straně co možná nešetrnějším zásahem do vlastnického práva k pozemku zatěžovanému věcným břemenem, které však na druhé straně neznamená zcela zjevně nepřiměřené náklady pro navrhovatele věcného břemene.
4 Ads 143/2007 - 55 20. 3. 2008 B Služební funkcionář, který byl propuštěn ze služebního poměru podle zákona č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, a následně v důsledku zrušení rozhodnutí o jeho propuštění měl na základě individuálních správních aktů služebních funkcionářů nárok na pokračování ve služebním poměru, neměl zákonný nárok na to, aby byl či nebyl ustanoven v rámci tohoto služebního poměru na jiné místo, do určité služební funkce. Případné zařazení žalobce na jiné pracovní místo či ustanovení do jiné funkce v rámci služebního poměru je otázkou žádosti žalobce a souhlasu příslušného služebního funkcionáře, je věcí jednání, nikoliv nároku, a není vynutitelné. Ustanovování policistů na volná služební místa je záležitostí služebního hodnocení, organizace a potřeb Policie ČR, nedotýká se žádného základního práva a svobody žalobce. Rozhodování služebních funkcionářů o ustanovování do funkcí dle §16 zákona č. 186/1992 Sb. proto nemá povahu úkonu, který zakládá, mění nebo ruší práva ...
3 Ads 126/2007 - 37 19. 3. 2008 B I když je správní soud při přezkumu rozhodnutí správního orgánu vázán skutkovým a právním závěrem, který tu byl v době rozhodování správního orgánu (§75 s. ř. s.), nelze vyloučit případy (zejm. v řízeních, ve kterých dochází k aplikaci zákonů, kterými se Česká republika snaží reagovat na křivdy vzniklé za minulého nedemokratického režimu), kdy bude s ohledem na specifičnost věci nutné přihlédnout i ke skutečnostem, které nastaly po vydání přezkoumávaného správního rozhodnutí.

Za rok 2008 bylo zveřejněno 638 rozhodnutí Nejvyššího správního soudu s právní větou, zobrazena strana 10 z celkem 13 stran,
v čase 0,000095 sekundy z toho 0,000030 sekundy NoSQL databáze.