Přehled zveřejněných rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu s právní větou v roce 2010

spisová
značka
datum
rozhodnutí
význam právní
věta
3 Ans 13/2010 - 109 25. 8. 2010 B Usnesení krajského soudu o návrhu účastníka řízení na prohlášení doručení rozhodnutí za neúčinné podle §50d odst. 1 o. s. ř. je rozhodnutím, jímž se ve smyslu §104 odst. 3 písm. b) s. ř. s. pouze upravuje vedení řízení; kasační stížnost proti takovému usnesení je proto nepřípustná.
3 Ans 12/2010 - 105 25. 8. 2010 B Vydáním rozhodnutí krajského soudu podle §50d o. s. ř. (neúčinnost doručení) není dotčena pravomoc Nejvyššího správního soudu posoudit samostatně včasnost podání kasační stížnosti včetně dne doručení napadeného rozhodnutí.
3 Ads 86/2010 - 150 25. 8. 2010 B Jestliže je v čl. 42 Smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o sociálním pojištění (č. 94/2002 Sb. m. s.) uvedeno, že tato smlouva byla dána ve dvou původních vyhotoveních, každé v jazyce českém a německém, přičemž obě znění mají stejnou platnost, nejsou argumenty žalobce v kasační stížnosti, že čl. 6 uvedené smlouvy je špatně přeložen a že český text neodpovídá německému textu, případné.
4 As 3/2008 - 78 24. 8. 2010 A Smyslem uvedení žalobních bodů [§71 odst. 1 písm. d) s. ř. s.] je jednoznačné ustavení rámce požadovaného soudního přezkumu ve lhůtě zákonem stanovené k podání žaloby. Zákonný požadavek je proto naplněn i jen zcela obecným a stručným – nicméně srozumitelným a jednoznačným – vymezením skutkových i právních důvodů tvrzené nezákonnosti nebo procesních vad správního aktu tak, aby bylo zřejmé, v jaké části a z jakých hledisek se má soud věcí zabývat.
5 As 39/2010 - 76 24. 8. 2010 A Oznámení policie, na základě kterých je prováděno hodnocení dosaženého počtu bodů (§123b odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu), poskytuje správnímu orgánu pouze určitou informaci o věci; nelze však z něj bez dalšího vycházet v případech, vyskytnou-li se v řízení pochybnosti o údajích zde zaznamenaných. K dokazování průběhu událostí popsaných v úředním záznamu je proto třeba v takovém případě vyžádat další důkazy prokazující skutečnosti zde uvedené, např. část pokutového bloku prokazující, že přestupek byl v blokovém řízení projednán. Tento záznam sám o sobě však nemůže být důkazem, na základě něhož by správní orgán bez dalšího vzal za prokázané, že se stěžovatel přestupku dopustil, že byl projednán v blokovém řízení a že existuje právní podklad pro provedení záznamu v registru řidičů.
7 Afs 51/2007 - 121 24. 8. 2010 A Podle §20 odst. 6 písm. e) zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění účinném do 31. 5. 2001, podléhal vklad nemovitosti do obchodní společnosti při splnění podmínky podle věty druhé téhož ustanovení (pětiletá účast společníka na společnosti) úplnému osvobození od daně z převodu nemovitostí i v případech, kdy do základního jmění společnosti nebyla započtena celá hodnota vkládané nemovitosti, ale pouze její část.
1 As 23/2009 - 95 24. 8. 2010 A Při úvaze o splnění podmínek pro osvobození od soudních poplatků podle §36 odst. 3 s. ř. s. vychází soud nejen z finanční hotovosti, jíž žadatel disponuje, ale bere v úvahu i jeho celkové majetkové poměry včetně vlastnictví nemovitostí; to však samo o sobě není překážkou osvobození od soudních poplatků.
4 Ads 13/2010 - 80 24. 8. 2010 B Ustanovení §13 odst. 2 věty druhé zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění (doba studia získaného před 1. lednem 1996 jako náhradní doba pojištění), nemá retroaktivní povahu.
2 As 52/2010 - 59 19. 8. 2010 A Správní soud neurčuje a nepřezkoumává, jakým způsobem má kraj hospodařit se svým majetkem. Pokud však kraj poskytuje příspěvky na základě vlastních pravidel (zde: příspěvek na hospodaření v lesích), je soud oprávněn kontrolovat, zda tato pravidla jsou dodržována, případně zda nakládání s veřejnými prostředky není diskriminační či jinak porušující elementární principy platné v právním státu. Rozhodnutí krajského úřadu o neposkytnutí příspěvku je proto rozhodnutím podle §65 odst. 1 s. ř. s. a podléhá soudnímu přezkumu.
7 As 48/2010 - 87 19. 8. 2010 A O přidělení další vysílací frekvence nacházející se zcela mimo územní rozsah stávajícího rozhlasového vysílání provozovatele nelze žádat prostřednictvím řízení podle §21 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, neboť takový způsob dokrytí území vysíláním provozovatele by byl obcházením ustanovení tohoto zákona týkajících se licenčního řízení.
1 As 46/2010 - 79 19. 8. 2010 A Pojem „zákazník“ dle §852a a násl. občanského zákoníku je nutno ve shodě s patřičnými ustanoveními zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, a směrnice Rady 90/314/EHS vykládat tak, že zahrnuje rovněž osoby, v jejichž prospěch byla cestovní smlouva uzavřena. Jestliže provozovatel cestovní kanceláře omezuje ve svých všeobecných smluvních podmínkách právo reklamovat porušení závazků vyplývajících z cestovní smlouvy pouze na osoby, které s ním cestovní smlouvu uzavřely, dopouští se porušení §13 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
1 As 53/2010 - 92 19. 8. 2010 B Domáhá-li se žalující obchodní společnost podanou správní žalobou a poté i kasační stížností přezkoumání přípisu, jímž předseda krajského soudu odložil její podnět k podání návrhu na zahájení kárného řízení proti soudci daného krajského soudu, materiálně se nejedná o právní úkony, k nimž dochází při provozu podniku ve smyslu §14 odst. 1 obchodního zákoníku.Neplyne-li v takovém případě z listiny o udělení prokury či ze samostatné plné moci jinak, není prokurista žalobkyně oprávněn ji zastupovat či jejím jménem jednat v soudním řízení správním a není též oprávněn pověřovat či zmocňovat k zastupování žalobkyně v takovém řízení třetí osoby.
2 Afs 26/2010 - 87 18. 8. 2010 B Nelze-li vyloučit, že zásilka doručená soudu obsahovala vylepené kolkové známky, je třeba mít za to, že soudní poplatek byl uhrazen.
2 Afs 135/2009 - 97 17. 8. 2010 B Pokud zákonné kritérium, které má být vzato v potaz při ukládání sankce, je z povahy konkrétního posuzovaného případu neaplikovatelné, nezbavuje to správní orgán povinnosti v odůvodnění sankčního rozhodnutí toto kritérium zmínit; vyloží současně, proč nemohlo být v daném případě aplikováno. Pokud tak neučiní, jde o vadu řízení, která však nutně nemusí vést k závěru o nezákonnosti takového správního rozhodnutí.
7 As 9/2010 - 255 12. 8. 2010 A I. Pozbyla-li žalobkyně v průběhu řízení o žalobě proti rozhodnutí o opravě chyb v katastrálním operátu (§8 zákona č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky) vlastnické právo k nemovitostem dotčeným opravou chyby, má to za následek ztrátu její aktivní legitimace. Tím, že městský (krajský) soud nezohlednil skutečnost, že žalobkyně již není aktivně legitimována, zatížil řízení vadou, která mohla mít za následek nezákonnost jeho rozhodnutí [§109 odst. 3 ve spojení s §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.]. II. Vzhledem k tomu, že soudní řád správní neobsahuje žádné ustanovení, které by upravovalo důsledky singulární sukcese pro řízení před správními soudy, je v takovém případě nutno za použití §64 s. ř. s. přiměřeně aplikovat §107a o. s. ř. O možnosti podat návrh podle §107a odst. 1 o. s. ř. je správní soud povinen žalobkyni poučit (§36 odst. 1 s. ř. s.).
1 Afs 43/2010 - 65 12. 8. 2010 A I. Podle §20 odst. 18 písm. b) zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, musí být podmínka předchozího marného uložení pokuty splněna toliko v případě „jiného porušování povinností provozovatele daňového skladu“, nikoliv v případě neplnění podmínek pro udělení povolení, nevedení řádného účetnictví nebo evidence, resp. v případě neplnění podmínek zabezpečení vybraných výrobků před neoprávněným použitím. II. Pojem „zabezpečení vybraných výrobků před neoprávněným použitím“ [§20 odst. 18 písm. b) zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních] je nutné chápat komplexně; uvedený pojem zahrnuje jak opatření technického charakteru (oplocení, střežení objektu apod.), tak opatření charakteru systémového a administrativního. Podmínky technického zabezpečení a opatření administrativního charakteru spolu neoddělitelně souvisí a vzájemně se doplňují. Pouze jejich vzájemným sladěním může být zajištěno oprávněné nakládání s vybranými výrobky.
7 Afs 63/2010 - 65 12. 8. 2010 B Vyvstanou-li krajskému soudu v řízení o správní žalobě pochybnosti o žalobcem (účastníky) tvrzeném okamžiku, kdy bylo správní rozhodnutí žalobci oznámeno (§72 odst. 1 s. ř. s.), a tato okolnost by mohla mít za následek odmítnutí žaloby pro opožděnost, je krajský soud povinen umožnit žalobci (účastníkům), aby se před rozhodnutím ve věci k těmto pochybnostem vyjádřili a důkazními prostředky prokázali soudu svá skutková tvrzení. Pokud tak správní soud neučiní a bez dalšího podanou žalobu odmítne pro opožděnost, zatíží své řízení jinou vadou, která by mohla mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé [§103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.].
1 Afs 59/2010 - 49 12. 8. 2010 B Ustanovení §98 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, o náhradě za neuplatnění daně při nesplnění zákonné registrační povinnosti (aplikované v souvislosti s §95 téhož zákona), je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
2 Afs 52/2010 - 103 10. 8. 2010 A Pokud správce daně zřídil zástavní právo na nemovitosti daňového dlužníka podle §72 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, za situace, kdy byl podán návrh na vklad vlastnického práva ve prospěch jiného subjektu a tento vklad byl proveden, je namístě toto zástavní právo zrušit správcem daně, anebo na základě žaloby podané novým nabyvatelem nemovitosti správním soudem.
4 Ao 4/2010 - 195 9. 8. 2010 A I. Usnesení zastupitelstva obce podle §27 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, kterým se stanoví členění území obce na více volebních obvodů, je opatřením obecné povahy. II. Ústavní pořádek nestanoví poměrnost volebního systému jako jeden z parametrů pro volby do zastupitelstev obcí (čl. 102 odst. 1 Ústavy, čl. 21 odst. 3 Listiny základních práv a svobod). Charakter volebního systému pro volby do zastupitelstev obcí je vymezen v §2 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, podle něhož se volby konají na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva tajným hlasováním podle zásad poměrného zastoupení, ve spojení zejména s §45 téhož zákona, v němž je stanovena 5% uzavírací klauzule a tzv. d’Hondtova metoda přepočtu hlasů voličů na mandáty, a §27 téhož zákona, vymezujícím podmínky pro vytvoření více volebních obvodů na území obce, a to teprve všemi uvedenými prvky v jejich vzájemné souvislosti. III. Při vytváření volebních obvodů (§27 zák ...
5 Afs 12/2010 - 80 6. 8. 2010 A Pokud zákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, výslovně umožňuje, aby tyto služby poskytovaly i k tomu určené právnické osoby, nelze vykládat §35 odst. 2 s. ř. s. stricto sensu tak, že pojem „osoba“ je třeba redukovat toliko na osoby fyzické – daňové poradce. V řízení o žalobě může být žalobce zastoupen na základě plné moci nejen daňovým poradcem, ale i obchodní společností, popř. družstvem, které vykonávají daňové poradenství dle §3 odst. 6 citovaného zákona.
7 As 54/2010 - 121 6. 8. 2010 A S ohledem na ústavní ochranu vlastnického práva (čl. 11 Listiny základních práv a svobod) jako jednoho ze základních lidských práv nelze až na výjimky dané důležitým veřejným zájmem nikoho nutit, aby zachoval svoji stavbu, nemá-li na tom zájem a chce-li ji odstranit (§128 stavebního zákona z roku 2006), ať již z jakýchkoli důvodů.
2 Ao 3/2010 - 55 6. 8. 2010 A Cenový výměr Ministerstva financí vydaný dle §10 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, který pro obecný okruh adresátů obecně reguluje ceny v železniční dopravě, není opatřením obecné povahy, nýbrž právním předpisem.
4 Ads 5/2010 - 67 6. 8. 2010 B O služební úraz ve smyslu §115 odst. 1 zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, nejde tehdy, jestliže k poškození na zdraví vojáka došlo při rehabilitačním cvičení ve vojenském zdravotnickém zařízení v době, kdy byl voják uznán dočasně neschopným výkonu služby pro neslužební úraz.
7 As 32/2010 - 243 6. 8. 2010 B Stanoví-li zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, v §17, uvozeném slovy „Skutečnosti významné pro rozhodování o žádostech o udělení licence“, které skutečnosti hodnotí Rada pro rozhlasové a televizní vysílání při rozhodování o udělení licence, nelze dospět k jinému závěru, než k tomu, že v licenčním řízení by měl zvítězit ten žadatel, jenž uvedené skutečnosti naplnil ve vyšší míře, než žadatelé neúspěšní.Rada pro rozhlasové a televizní vysílání je proto povinna v odůvodnění svého rozhodnutí uvést, proč je např. programová skladba navrhovaná vítězným žadatelem o licence větším přínosem, než programová skladba navrhovaná neúspěšnými žadateli, a z jakých důvodů. Není tudíž dostačující např. pouhé konstatování „unikátnosti“ hudebního mixu bez uvedení souměřitelných a přezkoumatelných kriterií, na jejichž základě byla licence udělena.
7 As 47/2010 - 62 6. 8. 2010 B Osobnostní způsobilost příslušníka bezpečnostního sboru k výkonu služby je jedním ze zákonných předpokladů k výkonu služby v tomto sboru. Požaduje-li žadatel po povinném subjektu informaci, zda byla u konkrétního celníka v době trvání služebního poměru ověřována osobnostní způsobilost k výkonu služby a současně žádáno toliko o sdělení „Ano“ či „Ne“, případně, kdy se tak stalo, není v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, odmítnout poskytnutí takové informace s poukazem na povinnost ochrany osobnostních dat. Je tomu tak proto, že podání takové informace nesměřuje proti soukromí příslušníka ozbrojeného sboru (z informace nelze zjistit z jakého konkrétního důvodu se podrobil příslušník zjišťování osobnostní způsobilosti a s jakým výsledkem).
7 Afs 6/2010 - 201 5. 8. 2010 A Postupu podle §42 odst. 4 s. ř. s. (doručení vyvěšením rozhodnutí nebo jiné písemnosti na úřední desce soudu) je nezbytné využívat obezřetně a zpravidla jen v těch případech, kdy by snaha doručit každé osobě zúčastněné na řízení vedla s velkou pravděpodobností k podstatnému prodloužení délky či dokonce skončení řízení fakticky znemožnila nebo kdy by doručování jednotlivým osobám zúčastněným na řízení bylo sice technicky bezproblémové a v reálném čase proveditelné, avšak neúměrně finančně náročné.
Konf 64/2009 - 7 5. 8. 2010 A O žalobě proti rozhodnutí, jímž pozemkový úřad neschválil dohodu o vydání nemovitosti uzavřenou mezi osobou oprávněnou a osobou povinnou (§9 odst. 3 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku), je příslušný rozhodnout soud v občanském soudním řízení.
9 As 14/2010 - 108 5. 8. 2010 B Vodní plocha přehradní nádrže je neoddělitelnou součástí prostředí volně žijící zvěře a patří mezi honební pozemky podle §2 písm. f) ve spojení s písm. e) zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti.
9 As 63/2010 - 111 4. 8. 2010 A Postup autorizovaného inspektora ve zkráceném stavebním řízení lze označit za veřejnoprávní a výsledkem jeho činnosti je, za podmínky oznámení certifikátu stavebnímu úřadu podle §117 odst. 1 stavebního zákona z roku 2006, akt, který je způsobilý zasáhnout veřejná subjektivní práva a povinnosti.
6 Ads 10/2010 - 50 4. 8. 2010 B Součinnost mezi orgány sociálního zabezpečení smluvních stran Dohody mezi ČSR a SSSR o sociálním zabezpečení (č. 116/1960 Sb.) podle čl. 13 odst. 1 této dohody představovala nástroj právní pomoci, který sloužil k poznání obsahu ruského práva pro účely rozhodnutí o důchodu v případě, že pro nárok a výši měly být hodnoceny doby získané na území Ruska podle ruských právních předpisů. Případné nejasnosti měly být odstraňovány především součinností orgánů smluvních stran; tyto povinnosti nemohly být přenášeny na žadatele o důchod.
3 Ads 44/2010 - 171 4. 8. 2010 B Ustanovení §107 odst. 2 o. s. ř. (ve spojení s §64 s. ř. s.) se použije pouze tehdy, jestliže fyzická osoba, která podala žalobu, zemřela dříve, než o žalobě bylo pravomocně rozhodnuto. Jestliže po smrti této fyzické osoby, která za svého života žalobu nepodala, je podána žaloba žalobcem, který svoji aktivní procesní legitimaci odvíjí od hmotněprávního nároku zemřelé fyzické osoby, §107 odst. 2 o. s. ř., upravující procesní nástupnictví při ztrátě způsobilosti být účastníkem řízení, nelze použít.
8 As 16/2009 - 31 30. 7. 2010 A Možnost žalobce dát podnět k prohlášení nicotnosti podle §78 odst. 1 správního řádu z roku 2004 neodpovídá právu domáhat se vyslovení nicotnosti v řízení před správním orgánem ve smyslu §68 písm. c) s. ř. s., a uplatnění podnětu tak není podmínkou přístupu k soudu.
8 Afs 29/2010 - 354 30. 7. 2010 B Snížení ceny poskytovaných telefonických služeb podmíněné tím, že zákazník akceptuje závazek realizovat za určité období minimální stanovený objem hovorů a bude-li objem uskutečněných odchozích hovorů nižší než tzv. smluvní hovorné stanovené příslušnou smlouvou na poskytnutí cenového plánu, naúčtuje provozovatel zákazníkovi kromě ceny za uskutečněné hovory ještě rozdíl mezi výší smluvního hovorného a cenou za uskutečněné hovory, je třeba považovat za věrnostní slevu.Je-li takový závazek doplněn o závazek nevypovědět smlouvu před určitým datem, o závazek využívat ze všech pevných telefonních linek k hlasovému provozu pouze služeb daného provozovatele (který má na daném trhu dominantní postavení), přičemž tento provozovatel uplatňuje ve smlouvách individuální podmínky ve vztahu k různým zákazníkům s cílem získat či udržet zákazníky na úkor konkurence, jedná se o zneužití dominantního postavení ve smyslu §11 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže.
8 Afs 23/2010 - 197 30. 7. 2010 B Přímý pokyn k nákupu cenných papírů představuje jinak srovnatelný pokyn se stop-loss pokyny k prodeji a jejich vyřízení mimo obdržené pořadí může vést k porušení povinností podle §15 odst. 1 písm. f) a g) zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu.
2 As 42/2010 - 112 29. 7. 2010 B Ustanovení §25 odst. 11 písm. a) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon), zakládá povinnost provozovatele distribuční soustavy připojit k distribuční soustavě zařízení každého a umožnit distribuci elektřiny každému, kdo o to požádá a splňuje příslušné podmínky.
2 As 24/2010 - 53 28. 7. 2010 B Rozhodnutí soudu o tom, že nepotvrzuje zvolené členy věřitelského výboru dle §11 odst. 4 zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, není přezkoumatelné ve správním soudnictví.
5 Afs 92/2008 - 147 27. 7. 2010 A Vytýkací řízení je nástrojem řízení vyměřovacího, který je ve lhůtě stanovené pro vyměření nebo doměření daně uplatnitelný pouze v případech, že vyměřovací řízení bylo ohledně konkrétní daně za konkrétní zdaňovací období zahájeno na základě daňového přiznání či hlášení nebo dodatečného daňového přiznání podaného daňovým subjektem. Vytýkací řízení však nelze zahájit a vést poté, co došlo k aktu vyměření daně správcem daně v prvním stupni, včetně vyměření konkludentního podle §46 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
2 As 55/2010 - 167 23. 7. 2010 A I. Pouze Nejvyšší správní soud je ve smyslu čl. 267 Smlouvy o fungování Evropské unie povinen položit předběžnou otázku Soudnímu dvoru EU, pokud vzniknou výkladové nejasnosti ohledně některého ustanovení práva EU. Pro krajské soudy je ve správním soudnictví položení předběžné otázky procesní možností, nikoli povinností, a pokud tak neučiní, neporuší tím právo na zákonného soudce. II. V oblasti, která je obecně regulována primárním právem EU a směrnicí a některé její otázky jsou konkrétně regulovány nařízením, je při výkladu vnitrostátních předpisů řešících otázku nařízením neřešenou (zde: používání spojení „čerstvé máslo“) třeba posoudit, zda tyto vnitrostátní předpisy jsou (1.) v obsahovém souladu; (2.) zda jsou v souladu s relevantními směrnicemi; (3.) zda takto vyložené vnitrostátní předpisy nepřekračují meze vytýčené uvedenou výlukou z nařízení; a konečně (4.) zda výsledná aplikace těchto předpisů nepředstavuje porušení primárního práva EU. III. Ze zákazu opatření s rovnocenn ...
2 Afs 22/2010 - 72 23. 7. 2010 B Pokud daňový subjekt dodatečným daňovým přiznáním duplicitně uplatní nárok na odpočet, nepřichází v úvahu postup podle §104 odst. 2 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, vztahující se k uvedení daňové povinnosti v daňovém přiznání za jiné zdaňovací období.
9 As 5/2010 - 74 22. 7. 2010 A I. Nesprávné označení mezinárodní smlouvy ve výrokové části rozhodnutí o zajištění cizince za účelem jeho předání podle této smlouvy (§129 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky) je vadou způsobující nezákonnost předmětného rozhodnutí. II. Zajištění cizince za účelem jeho předání podle mezinárodní smlouvy dle §129 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, představuje postup, který má přednost před zajištěním dle §124 tohoto zákona; vztahuje se pouze na cizince, na které dopadá některá z tzv. readmisních smluv, a ze strany rozhodujícího správního orgánu se tak nejedná o zneužití správního uvážení či diskriminaci dotčených cizinců.
8 As 42/2009 - 232 22. 7. 2010 B Uložení povinnosti strpět provedení důkazu ohledáním na místě ve smyslu §54 správního řádu z roku 2004, které spočívá v ohledání části nemovitosti za účelem zjištění, zda stěžovatelka neohrožuje nebo nepoškozuje kulturní památku, není nepřípustným zásahem do práva na nedotknutelnost obydlí.
5 As 48/2009 - 76 22. 7. 2010 B Reklamou ve smyslu §1 odst. 2 (dříve §1 odst. 1) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, se rozumí jakákoli veřejná prezentace, jejímž cílem je propagace podnikatelské činnosti určitého subjektu. Přitom pro naplnění samotné definice reklamy není podstatné, jaké jsou pohnutky šířitele reklamy k této činnosti, zda ji provádí za úplatu nebo bezúplatně či zda jde nebo nejde o součást jeho vlastního podnikání.
9 As 24/2010 - 126 22. 7. 2010 B I. Pouhé označení státní závěrečné zkoušky v informačním systému fakulty jako předmět nemůže rozšířit aplikaci obecné právní úpravy zakotvené v zákoně č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, a v interních předpisech fakulty pro studijní předměty také na státní závěrečnou zkoušku. II. Výkladem čl. 2 odst. 6 písm. d) směrnice děkana Fakulty informačních technologií č. 30/2006, doplňující Studijní a zkušební řád VUT v Brně, zejména formulace „student se ke státní závěrečné zkoušce v informačním systému fakulty přihlašuje zápisem předmětu Státní závěrečná zkouška“ nelze dospět k závěru, že by tímto ustanovením bylo zakotveno, že se v případě státní závěrečné zkoušky jedná o studijní předmět tvořící součást studijního plánu konkrétního studijního programu. Toto ustanovení pouze stanoví způsob přihlašování státní závěrečné zkoušky v informačním systému fakulty, který v žádném případě nemá dopad na způsob absolvování, případně počet možných pokusů při absolvování této zkoušky.
9 As 36/2010 - 127 22. 7. 2010 B Pokud je na základě námitky účastníka stavebního řízení uplatněné dle §114 odst. 1 stavebního zákona z roku 2006 provedena úprava projektové dokumentace, je stavební úřad povinen před vydáním stavebního povolení dát účastníkům řízení možnost uplatnit případné námitky k projektové dokumentaci v upravené podobě.
8 Afs 12/2010 - 268 22. 7. 2010 B Pojmům užitým v zadávací dokumentaci na veřejnou zakázku (§44 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách) je zpravidla třeba přisuzovat jejich obecně přijímaný význam, nejsou-li ze seznatelných důvodů použity ve specifickém významovém smyslu nebo nejsou-li v zadávací dokumentaci konkrétně definovány.
1 Afs 38/2010 - 100 21. 7. 2010 A I. Bylo-li sankční rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zrušeno pravomocným rozhodnutím soudu, pokuta uhrazená na jeho základě se stala od počátku daňovým přeplatkem, který musí Úřad pokutovanému soutěžiteli postupem podle §22 odst. 6 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže (ve znění zákona č. 340/2004 Sb.), a §64 odst. 6 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, vrátit spolu s případným úrokem. Zaviněným přeplatkem je přeplatek na platební povinnosti vzniklý (uhrazený ve prospěch veřejného rozpočtu) v důsledku natolik nesprávného rozhodnutí (postupu) správních orgánů, pro který bylo toto rozhodnutí „přezkumnou autoritou“ zrušeno. II. Úrok z přeplatku je vyjádřením ceny finančních prostředků v čase, která je daná úrokovou mírou. Jedná se o ekonomickou náhradu, plynoucí z peněžních prostředků, která by jinak přirůstala k mase finančních prostředků jejich vlastníku. III. Počátek běhu lhůty pro nárok na přiznání sankčního úroku ze zaplacené ...
3 Ads 74/2010 - 173 21. 7. 2010 A Čestná rada České lékařské komory má ze zákona devítičlenné složení a vykonává disciplinární pravomoc prostřednictvím ukládání disciplinárních opatření (§18 zákona č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů). Ačkoliv podle §13 odst. 2 disciplinárního řádu České lékařské komory platí, že o uložení disciplinárního opatření rozhoduje tříčlenný senát čestné rady, nemá toto interní pravidlo žádnou oporu v zákoně, který neobsahuje žádné zmocnění pro komory ke stanovení podrobnější organizační struktury čestné rady. Z toho důvodu jsou rozhodnutí vydaná tříčlenným senátem čestné rady nezákonná v důsledku nesprávného složení věcně příslušného správního orgánu, nikoliv však nicotná (§77 odst. 1 věta první správního řádu z roku 2004).
1 Afs 96/2009 - 87 21. 7. 2010 A I. Je-li obsahem vyjádření daňového subjektu ke zprávě o daňové kontrole [§16 odst. 4 písm. f) zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků] pouhý nesouhlas či polemika se závěry správce daně, je správce daně oprávněn předat nebo zaslat daňovému subjektu dodatečný platební výměr současně se svým stanoviskem k takovému vyjádření (§16 odst. 8 téhož zákona). II. Pro aplikaci §12 odst. 3 vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), není rozhodné, kdy soud spojí věci ke společnému projednání, ale zda tak učiní. Při výpočtu náhrady nákladů řízení ve spojených věcech je pak nutno použít citované ustanovení na všechny úkony právní služby učiněné od zahájení řízení.
6 Ads 73/2010 - 61 21. 7. 2010 B Osobě, která byla odsouzena k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, za který byla rehabilitována podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, nenáleží příplatek k důchodu podle nařízení vlády č. 622/2004 Sb., pokud trest odnětí svobody nevykonala.

Za rok 2010 bylo zveřejněno 434 rozhodnutí Nejvyššího správního soudu s právní větou, zobrazena strana 4 z celkem 9 stran,
v čase 0,000101 sekundy z toho 0,000037 sekundy NoSQL databáze.