ECLI:CZ:NSS:2015:1.AFS.225.2014:31
sp. zn. 1 Afs 225/2014 - 31
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Josefa Baxy a soudců
JUDr. Filipa Dienstbiera a JUDr. Marie Žiškové v právní věci žalobkyně: Mikulovská
rozvojová s. r. o., se sídlem Náměstí 158/1, Mikulov, zastoupená Mgr. Antonínem Strouhalem,
advokátem se sídlem Dvořákova 4, Brno, proti žalovanému: Odvolací finanční ředitelství,
se sídlem Masarykova 31, Brno, o žalobě proti rozhodnutí Finančního ředitelství v Brně ze dne
27. 9. 2012, č. j. 13989/12-1302-708158, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku
Krajského soudu v Brně ze dne 10. 10. 2014, č. j. 30 Af 119/2012 – 97,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žalobkyně nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
III. Žalovanému se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává .
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Na základě provedené daňové kontroly Finanční úřad v Mikulově (dále jen “správce
daně”) dodatečným platebním výměrem ze dne 21. 6. 2011, č. j. 38575/11/300970708346,
žalobkyni doměřil daň z přidané hodnoty (dále jen „DPH“) za zdaňovací období měsíce září
r. 2009 ve výši 344.425 Kč. Současně ji vyrozuměl o povinnosti uhradit penále z doměřené daně
v částce 68.885 Kč. K odvolání žalobkyně Finanční ředitelství v Brně v záhlaví specifikovaným
rozhodnutím změnilo rozhodnutí správce daně tak, že dodatečně vyměřená daň se snižuje
na částku 341.783 Kč. Penále se snižuje na částku 68.357 Kč.
[2] Proti tomuto rozhodnutí žalobkyně brojila žalobou u Krajského soudu v Brně.
V ní namítala za prvé, že rozhodnutí žalovaného je nezákonné, neboť jím bylo rozhodnuto o věci
již pravomocně rozhodnuté, za druhé, že žalovaný ve svém rozhodnutí dochází k nesprávným
právním závěrům ohledně zařazení poskytnutých služeb do základní sazby DPH, a za třetí,
že rozhodnutí žalovaného bylo vydáno na základě nedostatečně zjištěného skutkového stavu
a neúplného dokazování v důsledku neprovedení žalobkyní navrhovaných důkazů.
[3] Ode dne 1. 1. 2013, tedy v průběhu řízení u krajského soudu, přešla působnost
Finančního ředitelství v Brně dle zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky,
na Odvolací finanční ředitelství. Tento orgán je podle §69 soudního řádu správního (dále jen
„s. ř. s.) v tomto řízení žalovaným.
[4] Krajský soud žalobu napadeným rozsudkem zamítl. Dospěl k závěru, že právní moc
dosavadního platebního výměru nebránila správci daně vydat dodatečný platební výměr. Dále
soud konstatoval, že na službu poskytnutou žalobkyní, spočívající v zajištění kulturní akce, nelze
uplatnit sníženou sazbu daně. Soud nepřisvědčil ani obecné námitce, že napadené rozhodnutí
bylo vydáno na základě nedostatečného zjištění skutkového stavu a neúplného dokazování.
Dle soudu veškeré relevantní skutkové okolnosti byly správcem daň i odvolacím orgánem řádně
zjištěny.
II. Kasační stížnost
[5] Žalobkyně (dále též „stěžovatelka“) napadla rozsudek krajského soudu včasnou kasační
stížností, se kterou spojila návrh na přiznání odkladného účinku. V ní zejména opakuje a dále
rozvádí obsah svých podání z řízení před krajským soudem.
[6] Předně namítá nezákonnost napadeného správního rozhodnutí, neboť jím bylo
rozhodnuto o věci již pravomocné rozhodnuté. Daň v předmětné věci byla již jednou vyměřena.
Nyní bylo o stejné věci rozhodnuto opakovaně, a to aniž by bylo předcházející pravomocné
rozhodnutí správce daně zrušeno cestou řádných či mimořádných opravných prostředků. Došlo
tak k opětovnému vyměření daně a soud měl zrušit rozhodnutí správního orgánu.
[7] Stěžovatelka dále tvrdí, že žalovaný v napadeném rozhodnutí dochází k nesprávným
právním závěrům, že poskytnuté služby spadají do základní sazby daně. Stěžovatelka pro město
Mikulov uspořádala na základě smlouvy o zajišťování kulturních akcí ze dne 1. 1. 2009, smlouvy
o dílo ze dne 2. 4. 2009 a smlouvy o programovém a organizačním zajištění akce „Pálavské
vinobraní 2009“ ze dne 10. 3. 2009 více kulturních akcí, konkrétně Mikulovské hudební
a divadelní léto a Pálavské vinobraní 2009. Oprávnění ke vstupu na tyto akce, tedy vstupné,
převedla za úplatu na město Mikulov. V řízení provedeným dokazováním bylo prokázáno,
že se v daném případě jednalo o „Kulturní činnosti zařazené v SKP 92“ podle §47 odst. 3
zákona o dani z přidané hodnoty, a tedy o službu spadající do snížené sazby DPH. Žalovaný
tak dochází k nesprávnému právnímu závěru, pokud v napadeném rozhodnutí tvrdí, že šlo
o poskytnutí služeb spadajících do základní sazby DPH. Takový závěr nemá oporu ve spise
a je v rozporu se zákonem o dani z přidané hodnoty. Soud pochybil, jestliže pro tento nesprávný
právní závěr napadené rozhodnutí správního orgánu nezrušil.
[8] Zatřetí stěžovatelka namítá porušení procesních předpisů upravujících dokazování, včetně
základních zásad dokazování. V řízení nebyly provedeny podstatné důkazy navržené
stěžovatelkou. Správce daně především nepřihlédl k předávacím protokolům, jež prokazují
předání vstupenek na akci městu Mikulov. Správce daně odmítl zcela nedůvodně provedení
důkazu výslechem svědkyně J. D. a žádným způsobem neprokázal existenci jakýchkoli
skutečností vyvracejících věrohodnost, průkaznost a správnost účetních záznamů stěžovatelky.
[9] Stěžovatelka se dále dovolává ochrany svého legitimního očekávání ve správnost
zařazování jí opakovaně poskytovaných služeb městu Mikulov do snížené sazby DPH.
Toto očekávání podle ní plyne z dosavadní praxe správce daně, včetně jeho pravomocných
rozhodnutí v obdobných věcech. Stěžovatelka nesouhlasí s názorem soudu o nemožnosti
přihlédnout k argumentaci o porušení zásady legitimního očekávání, neboť tato argumentace
je pouze rozšířením její žalobní námitky předchozího vyměření daně.
[10] Na základě shora uvedených důvodů stěžovatelka navrhla, aby Nejvyšší správní soud
rozsudek krajského soudu zrušil
III. Vyjádření žalovaného ke kasační stížnosti
[11] Žalovaný se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnil se závěry krajského soudu.
Ohledně námitky opakovaného vyměření daně poukázal na §143 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, který stanoví, že ukončený a pravomocný výsledek vyměřovacího řízení není
překážkou doměření daně, děje-li se doměření na základě daňové kontroly. K použitelné
sazbě daně na posuzované plnění uvedl, že stěžovatelka kulturní akci uspořádala, nevybírala
na ni ale vstupné od jednotlivých návštěvníků. Nic na tom nemění ani nesporný fakt, že vlastnila
vstupenky, které předala městu Mikulov. Výběr vstupného ale nerealizovala, a t ak neposkytla
službu podléhající snížené sazbě daně. K namítané nedostatečnosti zjištění skutkového stavu
žalovaný uvedl, že provedení navrhovaných důkazů by bylo nadbytečné. Mezi účastníky totiž
není sporné to, zda stěžovatelka městu předala listinné vstupenky, které byly dále prodávány.
Sporný není skutkový stav věci, ale právní posouzení toho, jaká sazba daně se na jím evidované
služby vztahuje.
[12] Žalovaný proto navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl. Negativně
se vyjádřil též k návrhu na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti.
[13] Pro případ svého úspěchu ve věci žalovaný s odkazem na §36 odst. 1 s. ř. s. a na nález
Ústavního soudu sp. zn. Pl ÚS 39/13 ze dne 7. 10. 2014 navrhl, aby mu soud přiznal náhradu
nákladů řízení v paušální částce 300 Kč jako náhradu výdajů na jeden úkon právní služby podle
§13 odst. 3 vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů
za poskytování právních služeb (advokátní tarif) za úkon písemného podání vyjádření ke kasační
stížnosti podle §11 odst. 1 písm. d) ve spojení s §11 odst. 3 advokátního tarifu.
IV. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
[14] Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti nejprve hodnotil, zda jsou splněny
podmínky řízení, přičemž dospěl k závěru, že kasační stížnost je projednatelná. Důvodnost
kasační stížnosti posoudil v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom,
zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž je povinen přihlédnout z úřední povinnosti
[§109 odst. 3, 4 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále též „s. ř. s.“)].
[15] Kasační stížnost není důvodná.
[16] Soud se nejprve zabýval námitkou opakovaného vyměření daně (IV. A). Následně
se věnoval námitce užití nesprávné sazby daně (IV. B) a námitce nedostatečně zjištěného
skutkového stavu (IV. C). Jako poslední posoudil námitku spočívající v zásahu do legitimního
očekávání stěžovatelky (IV. D).
IV. A) K námitce opakovaného vyměření daně
[17] Stěžovatelka v kasační stížnosti namítala, že dodatečným platebním výměrem bylo
nezákonně rozhodnuto o věci již jednou pravomocné rozhodnuté.
[18] Dle §46 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků platí, že “zjistí-li správce
daně po vyměření daně, že tato stanovená daňová povinnost je nesprávně nižší oproti zákonné daňové povinnosti,
dodatečně daň vyměří ve výši rozdílu mezi daní původně vyměřenou a daní stanovenou, a to dodatečným platebním
výměrem, a takto dodatečně stanovenou daň současně předepíše.” Dále se v tomto ustanovení uvádí,
že “právní moc rozhodnutí o původním vyměření daně není jejímu dodatečnému stanovení na překážku.“
[19] Obdobnou úpravu obsahuje i zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád. Ten v §143 odst. 1
stanoví, že “daň lze doměřit na základě dodatečného daňového přiznání nebo dodatečného vyúčtování,
nebo z moci úřední. Právní moc dosavadních rozhodnutí o stanovení daně není jejímu doměření na překážku.”
Podle odstavec 3 “k doměření z moci úřední může dojít pouze na základě výsledku daňové kontroly. […]“
[20] Následující skutečnosti jsou mezi účastníky nesporné. Stěžovatelka podala za předmětné
zdaňovací období přiznání k dani z přidané hodnoty a finanční úřad daň dne 2. 11. 2007
dle §46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků vyměřil. Dne 13. 7. 2010 správce daně
u stěžovatelky zahájil daňovou kontrolu (mimo jiné) daně z přidané hodnoty za předmětné
zdaňovací období. Daňová kontrola byla zahájena ještě za účinnosti zákona o správě daní
a poplatků, v jejím průběhu však dnem 1. 1. 2011 vstoupil v účinnost daňový řád. Jelikož
dle §264 odst. 1 daňového řádu se daňová řízení zahájená za účinnosti předešlé právní úpravy
dokončí dle daňového řádu, daňová kontrola byla dokončena již dle této právní úpravy.
Na základě výsledků kontroly správce daně stěžovatelce dodatečným platebním výměrem ze dne
21. 6. 2011 doměřil daň z přidané hodnoty za předmětné období. Zároveň s tím jí uložil
povinnost uhradit penále.
[21] Soud souhlasí se stěžovatelkou, že v její věci bylo rozhodnuto dvakrát. Nesouhlasí však
s tím, že tento postup byl nezákonný. Správce daně při daňové kontrole zjistil nesprávnost
tvrzení stěžovatelky spočívající v tom, že jí uplatněné faktury podléhají snížené sazbě daně.
Jak vyplývá z výše uvedené právní úpravy, oba aplikovatelné procesní předpisy možnost
dodatečného vyměření daně ve výši rozdílu poslední známé daně a částky nově zjištěné dovolují.
Daňový řád využití této možnosti z moci úřední váže na podmínku, že k doměření dojde
na základě výsledků daňové kontroly. Tato podmínka v posuzovaném případě byla splněna.
Správce daně se tedy nezákonného postupu nedopustil, což krajský soud správně aproboval.
[22] Na tomto závěru nic nemění ani fakt, že po vyměření daně na základě podaného
daňového přiznání stěžovatelka zjistila chybu ve své účetní evidenci a podala odvolání, kterému
správce daně vyhověl. Správce daně může přistoupit k doměření daně po celou dobu běhu lhůty
pro stanovení daně, a to i opakovaně (rozsudek NSS ze dne 3. 2. 2005, č. j. 2 Afs 80/2004 – 72,
č. 547/2005 Sb. NSS).
[23] Kasační námitka opakovaného vyměření daně je nedůvodná
IV. B) Námitka užití nesprávné sazby daně
[24] Dále stěžovatelka nesouhlasila s krajským soudem v tom, že na posuzované plnění
se uplatňuje základní sazba daně. Domnívá se, že šlo o službu spočívající v poskytnutí oprávnění
vstupu na kulturní akci, která podléhá snížené sazbě daně.
[25] Dle §47 odst. 3 zákona o dani z přidané hodnoty se u služeb uvedených v příloze č. 2
uplatňuje snížená sazba daně. V této příloze je stanoveno, že snížené sazbě daně podléhají
“kulturní činnosti zařazené v SKP 92, které zahrnují vstupné na výstavy, koncerty, filmová a divadelní
představení, ohňostroje, vyhlídkové věže, do zábavních parků, cirkusů, muzeí, zoologických a botanických zahrad,
historických objektů a obdobné.” Dále se v této příloze stanoví, že pro uplatnění snížené sazby daně
se používá Standardní klasifikace produkce (SKP) platná k 1. 1. 2003. Do kategorie SKP 92 patří
i umělecké a ostatní zábavné služby, mezi které patří i umělecká představení hudebních
interpretů.
[26] Uvedené ustanovení §47 odst. 3 zákona o dani z přidané hodnoty transponuje čl. 98
odst. 2 směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. 11. 2006 o společném systému daně z přidané
hodnoty (dále jen “směrnice 2006/112”). Tento článek stanoví, že snížené sazby daně mohou být
uplatňovány pouze u těch kategorií poskytnutých služeb, které jsou uvedeny v příloze III.
směrnice. Bod 7 této přílohy stanoví, že předmětem snížené sazby daně může být oprávnění
ke vstupu na představení, do divadel, na trhy a veletrhy, do zábavních parků, na koncerty,
do muzeí, do zoologických zahrad, do kin, na výstavy a na podobné kulturní události nebo
do podobných kulturních zařízení.
[27] Správce daně, žalovaný i krajský soud z podkladů pro svá rozhodnutí spolehlivě zjistili,
že předmětem služeb, poskytovaných stěžovatelkou za úplatu městu Mikulov, nebylo vstupné
na jí pořádané akce, ale organizační zabezpečení akcí pro město Mikulov, které samo vystupovalo
jako pořadatel těchto akcí. Na tom nic nemůže změnit ani skutečnost, že součástí organizačního
zabezpečení akcí bylo i zajištění tisku vstupenek a jejich následné předání městu k distribuci.
Nejvyšší správní soud se zcela ztotožňuje se závěry krajského soudu k této námitce.
[28] Nad její rámec lze dodat, že výklad §47 odst. 3 zákona o dani z přidané hodnoty
a příslušné přílohy tohoto zákona, jak jej provedl krajský soud, plně koresponduje též se zněním
směrnice 2006/112.
[29] Předání vytištěných archů vstupenek pořadateli kulturní akce k jejich následné distribuci
nelze žádným způsobem interpretovat jako poskytnutí oprávnění ke vstupu na takovou akci,
jak pro zařazení do snížené sazby DPH zcela jednoznačně požaduje jak zákon o dani z přidané
hodnoty, tak směrnice 2006/112.
IV. C) K námitce nedostatečně zjištěného skutkového stavu
[30] Stěžovatelka dále namítá, že byly porušeny zásady dokazování, protože nebyl proveden
podstatný důkaz výslechem svědka, který měl prokázat faktické předání vstupenek městu
Mikulov.
[31] Podle §92 odst. 2 daňového řádu “správce daně dbá, aby skutečnosti rozhodné pro správné zjištění
a stanovení daně byly zjištěny co nejúplněji, a není v tom vázán jen návrhy daňových subjektů.“
[32] Kasační soud se ztotožňuje s krajským soudem v tom, že tato skutečnost není pro případ
významná. Nadto není ani sporná. Fakt, že lístky byly hromadně předány městu Mikulov, není
rozhodný pro posuzování právní otázky, jaká sazba daně se na předmětné plnění vztahuje. Stejně
tak i stěžovatelkou poukazovaná správnost a úplnost jejích účetních záznamů není
při posuzování, jaká sazba daně se na případ vztahuje, relevantní.
[33] Soud tedy uzavírá, že skutkový stav byl pro doměření daně zjištěn dostatečně.
I tato námitka je tak nedůvodná.
IV. D) K zásahu do legitimního očekávání stěžovatelky
[34] Stěžovatelka v kasační stížnosti poukázala na porušení zásady legitimního očekávání,
neboť na základě předchozích rozhodnutí správce daně nabyla přesvědčení ve správnost
zařazování jí opakovaně poskytovaných služeb městu Mikulov do snížené sazby DPH. Projevila
nesouhlas s názorem krajského soudu o nemožnosti přihlédnout k její námitce, vznesené v řízení
před krajským soudem. Tuto žalobní námitku však stěžovatelka v projednávané věci vůbec
nevznesla a krajský soud o ní nerozhodoval a ani rozhodovat nemohl. Jak je Nejvyššímu
správnímu soudu známo z jeho činnosti, stěžovatelka podala takovou námitku ve své replice
v jiné své podobné věci před krajským soudem. Zde se tedy tato výtka objevila zřejmě omylem.
[35] Stěžovatelka námitku porušení legitimního očekávání a nepředvídatelné změny správní
praxe v žalobě neuplatnila, ač tak učinit mohla. Činí-li tak až v kasační stížnosti, je taková námitka
nepřípustná (§104 odst. 4 s. ř. s.).
V. Závěr a náklady řízení
[36] Nejvyšší správní soud proto ze všech výše uvedených důvodů podle §110 odst. 1 věty
poslední s. ř. s. zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou.
[37] Soud samostatně nerozhodoval o návrhu stěžovatelky na přiznání odkladného účinku
kasační stížnosti, neboť bez prodlení po podání tohoto návrhu a zaplacení soudního poplatku
rozhodl ve věci samé.
[38] O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s ustanovením
§60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s ustanovením §120 s. ř. s. Stěžovatelka neměla ve věci úspěch,
a nemá proto právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
[39] Žalovaný požadoval paušální náhradu nákladů ve výši 300 Kč v souvislosti s jedním
úkonem právní služby, spočívajícím v písemném vyjádření ke kasační stížnosti podle §13 odst. 3
vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních
služeb (advokátní tarif), ve znění pozdějších předpisů. Žalovaný dovodil, že má nárok na paušální
náhradu nákladů na základě §36 odst. 1 s. ř. s. a nálezu Ústavního soudu ze dne 7. 10. 2014,
sp. zn. Pl. ÚS 39/13.
[40] K návrhu žalovaného Nejvyšší správní soud konstatuje, že rovnost účastníků řízení
podle §36 odst. 1 s. ř. s. není nikterak narušena, pokud žalovanému správnímu orgánu
není v soudním řízení správním, ve kterém měl plný úspěch, přiznána paušální náhrada nákladů
řízení. Ve smyslu §13 odst. 1 a 3 advokátního tarifu náleží náhrada hotových výdajů účelně
vynaložených v souvislosti s poskytnutím právní služby advokátovi, přičemž nedohodl-li
se advokát s klientem na jiné paušální částce, činí tato částka 300 Kč za jeden úkon právní služby.
Podle nálezu Ústavního soudu ze dne 7. 10. 2014, sp. zn. Pl. ÚS 39/13, „[z]ásadu rovnosti účastníků
řízení ve smyslu článku 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod naplňuje přiznání paušální náhrady coby
náhrady hotových výdajů podle jejich demonstrativního výčtu v §137 odst. 1 občanského soudního řádu
i účastníkovi řízení, který advokátem zastoupen není, a to v situacích, v nichž by účastníkovi řízení zastoupenému
advokátem byla přiznána taková náhrada podle §13 odst. 3 advokátního tarifu.“ A contrario z citovaného
nálezu Ústavního soudu vyplývá, že paušální náhradu nákladů nelze přiznat účastníku řízení,
pokud by mu paušální náhrada nákladů nepříslušela ani při zastoupení advokátem (rozsudek NSS
ze dne 27. 11. 2014, č. j. 4 As 220/2014 - 20).
[41] Taková situace zcela jednoznačně nastala v nyní posuzované věci. Podle rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 4. 2007, č. j. 6 As 40/2006 - 87, publ. pod č. 1260/2007
Sb. NSS, „(…) v případě, že v soudním řízení správním vystupuje jako účastník orgán veřejné správy v oboru
své působnosti, není v zásadě důvodně vynaloženým nákladem, pokud se v takovém řízení nechá zastoupit. (…)
Stejně tak Vrchní soud v Praze konstatoval, že povinnost správního úřadu jím vydané rozhodnutí hájit na soudě
proti správní žalobě představuje samozřejmou součást povinností plynoucí z běžné správní agendy. Nelze proto
spravedlivě žádat na žalobci, aby hradil náklady, vzniklé tím, že správní úřad udělil k zastupování plnou moc
advokátovi (srov. usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 30. 1. 1998, č. j. 6 A 90/96 - 23).“
Podle citovaného rozsudku Nejvyššího správního soudu by žalovanému nemohla být přiznána
paušální náhrada nákladů, pokud by byl zastoupen advokátem, a proto ve smyslu citovaného
nálezu Ústavního soudu mu tato náhrada nemůže být přiznána ani v případě, že zastoupen není.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 7. ledna 2015
JUDr. Josef Baxa
předseda senátu